načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Psychologie moudrosti a dobrého života - Jaro Křivohlavý

Psychologie moudrosti a dobrého života

Elektronická kniha: Psychologie moudrosti a dobrého života
Autor: Jaro Křivohlavý

Moudrost jako podmínka kvalitního a smysluplného života v příručce českého psychologa. Soubor poznatků nashromážděný lidstvem v průběhu dějin sloužící nejen k přežití, ale i k ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  169
+
-
5,6
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2009
Počet stran: 138
Rozměr: 21 cm
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Vývojová psychologie. Individuální psychologie
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2009
ISBN: 978-80-247-2362-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Moudrost jako podmínka kvalitního a smysluplného života v příručce českého psychologa. Soubor poznatků nashromážděný lidstvem v průběhu dějin sloužící nejen k přežití, ale i k odpovědím na otázky po smyslu a cíli života lze nazvat moudrostí. Text se věnuje nejdůležitějším ideám významných světových filozofií a náboženství, z nichž autor definuje kritéria moudrosti a navrhuje metody zvyšující její úroveň. Základem jakéhokoliv z popsaných způsobů je trvalá práce na sobě samém včetně přijmutí odpovědnosti za důsledky svých rozhodnutí.

Popis nakladatele

Kdo by nechtěl prožít dobrý a moudrý život? Kdo by si nepřál vědět, co je a co není moudrým řešením různých životních problémů a konfliktů? Kde ale najít solidní informace na téma jak dobře prožít svůj život? Kniha Psychologie moudrosti a dobrého života, kterou právě držíte v ruce, vám takové poznatky přináší. Pomůže vám orientovat se v tom, co po tisíciletí bylo na světě k problematice dobrého a moudrého života ve všelijak těžkých životních situacích zjištěno a napsáno. Poskytne vám stručnou mapu na cestě za životní moudrostí. Jednoduše řečeno, tato kniha je určena všem, kteří nechtějí, aby jejich život zplaněl a aby ho zbytečně promarnili.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jaro Křivohlavý - další tituly autora:
Optimismus, pesimismus a prevence deprese Optimismus, pesimismus a prevence deprese
Není radost jako radost Není radost jako radost
 (e-book)
Optimismus, pesimismus a prevence deprese Optimismus, pesimismus a prevence deprese
 (e-book)
Psychologie smysluplnosti existence -- Otázky na vrcholu života Psychologie smysluplnosti existence
 (e-book)
Duševní hygiena zdravotní sestry Duševní hygiena zdravotní sestry
Pozitivní psychologie Pozitivní psychologie
 
K elektronické knize "Psychologie moudrosti a dobrého života" doporučujeme také:
 (e-book)
Neuropsychologie v psychiatrii Neuropsychologie v psychiatrii
 (e-book)
Neuropsychologie v neurologii Neuropsychologie v neurologii
 (e-book)
Psychologie pocitů štěstí -- Současný stav poznání Psychologie pocitů štěstí
 (e-book)
Psychologie osobnosti -- Obor v pohybu, 6., revidované a doplněné vydání Psychologie osobnosti
 (e-book)
Trénování paměti a poznávacích schopností Trénování paměti a poznávacích schopností
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Tuto knihu věnuji světlé památce vzácného a moudrého přítele,

profesora Jana Hellera (19252008).

Jaro Křivohlavý

prof. PhDr. Jaro Křivohlavý, CSc.

PSYCHOLOGIE MOUDROSTI A DOBRÉHO IVOTA

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 3520. publikaci

Odpovědná redaktorka Zuzana Koutná

Sazba a zlom Martina Hukalová

Počet stran 144

Vydání 1., 2009

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Recenzoval:

prof. PhDr. Jiří Musil, CSc.

Š Grada Publishing, a.s., 2009

Obrázek na obálce Š doc. MUDr. Pavel áček, Ph.D.

ISBN 978-80-247-2362-4

osvit 1T; Thursday, 2nd October, 2008 + jen tirá

OBSAH

Předmluva..................................7

1. Úvod Co je moudrost? ..........................9

1.1 Proč se vůbec zajímat o otázky moudrosti? .............10

1.2 K čemu potřebujeme moudrost? ...................12

1.3 Inteligence a moudrost ........................13

1.4 Moudrost a zrání osobnosti ......................16

2. Koho lidé kolem nás povaují za moudrého člověka? A proč?.....18

2.1 Implicitní pojetí moudrosti ......................18

2.2 Kdo je moudrý podle mě? A podle tebe?..............19

2.3 Jaké charakteristiky má moudrý člověk? ...............20

2.4 Jak vypadá model lidového pojetí moudrosti? ............23

2.5 Jak nás ovlivňuje vzor moudrého člověka?..............26

3. Kdy je určité jednání mono povaovat za moudré? ..........31

3.1 Explicitní pojetí moudrosti ......................31

3.2 Tři přístupy k problematice psychologie moudrosti .........33

3.3 Berlínský model psychologie moudrosti ...............37

3.4 Kritéria moudrosti ..........................39

3.5 Způsob zjiování moudrosti .....................42

3.6 Co se zjistilo ve výzkumu moudrosti? ................43

3.7 Moudrost v programu celkového vývoje člověka ..........46

4. Kulturní odlinosti v pojetí moudrosti ..................48

4.1 Pojetí moudrosti v různých kulturách ................48

4.2 Vývojový model moudrosti......................52

4.3 Analytické a syntetické sloky moudrosti ..............54

5. Moudrost jako osobnostní charakteristika ...............56

5.1 Obecná a osobní moudrost ......................57

5.2 Moudrost a vývoj naeho já ....................62

5.3 Je moudrému člověku dobře?.....................63

layout 144 mm


5.4 Dva druhy zrání osobnosti ......................64

5.5 Moudrost a zralost sebehodnocení ..................66

6. Moudrost jako zdroj ivotní síly .....................69

6.1 Jak se moudrost projevuje v ivotě ..................69

6.2 Kritéria silných stránek charakteru ..................72

6.3 Silné stránky moudrosti........................73

6.4 Praktické vyuití poznatků o moudrosti jako zdrojů síly.......81

7. Nemoudré jednání psychologie hlouposti ...............82

7.1 Nemoudrost v pohledu antických postřehů..............83

7.2 Hlubí pohledy na nemoudré jednání.................84

7.3 Psychologická pojetí nemoudrosti ..................85

8. Jak se moudrost rodí, rozvíjí a zraje...................90

8.1 Dá se rozvoj moudrosti ovlivnit výchovou? .............91

8.2 Pokus o výchovu středokoláků k moudrosti.............92

8.3 Vliv nahromadění důleitých ivotních zkueností..........94

8.4 Posttraumatický růst a zrání moudrosti................95

9. Moudrost v pohledu spirituality .....................97

9.1 Kvalita naich rozhodnutí.......................98

9.2 Co se rozumí spiritualitou? ......................99

9.3 Jaký je vztah spirituality k moudrosti? ...............102

10. Vertikála moudrosti ...........................104

10.1 Předporozumění ...........................104

10.2 Staroizraelské pojetí moudrosti ...................106

10.3 Křesanské pojetí moudrosti ....................106

10.4 Kiergegaardova vertikála moudrosti ................112

11. Filozofie moudrosti a dobrého ivota ..................119

11.1 Mít pro co ít ............................119

11.2 Sokrates, Platon, Aristoteles.....................121

11.3 Pojetí dobra .............................125

Závěr ...................................130

Literatura.................................133

PŘEDMLUVA

Není to dobro, ale zlo, co lidi zajímá. Zlo lidi fascinuje, píe

A.Pieper,profesorkafilozofiezeenevy.Nenítřebaktomuuvádětmnoho příkladů. Stačí otevřít noviny, poslouchat zprávy v rádiu nebo v televizi či jen si začít s někým povídat.

A jak to je s moudrostí? Ani ta tak moc lidi nezajímá. Je to spíe chyt

rost, co je zajímá. Vychytralost, s ní ten či onen člověk ikovně něco vytuneloval a získal spoustu peněz. A moudrý člověk? To snad bylo kdysi ajenvpohádkách.Tamasiexistovalstarý,bělovlasýpán,oněmseříkalo, e je moudrý.

Napsat knihu o něčem, co je či bylo zlé, by bylo lukrativní. Byl by o to

velký zájem. Kniha o dobrém a moudrém ivotě je předem odsouzena ktomu,abybylapultovnímpropadákem.VNárodníknihovněvKlementinu je v současné době o zlu celkem 82 knih. O dobru jich tam není ani 10.

1

Apřece...Přesto...Kdo by nechtěl proít dobrý a moudrý ivot?Kdo

by si nepřál vědět, co je a co není moudrým řeením velijakých ivotních problémůakonfliktů?Polétadávámstudentůmnafakultěsociálníchstudií v první lekci přednáek o kvalitě ivota za domácí úkol napsat esej o tom, jak by chtěli vidět svůj ivot ve zpátečním zrcátku kdyby jim bylo 80 let a dívali se na něj, jak ho proili. A byly to právě tyto eseje, ale nejen ty, co mne přimělo k tomu, abych tuto kníku napsal.

Vzdorvemujsemsezdepokusildátpokudmonosolidnějíinformace

těm,kteříbychtělidobřeproítsvůjivot.Pomocijimorientovatsevtom, copotisíciletíbylonasvětěktétoproblematicedobréhoamoudréhoivota ve velijak těkých ivotních situacích zjitěno a napsáno. Poskytnout zájemcům mapu, i kdy velice stručnou a velijak nedokonalou.

/ 7

1

V Národní knihovně v Praze je omoudrostiknih hodně, celkem 210. A o čem jsou? O moudrosti

dálnéhovýchoduIndůiInků,určitýchlidínapř.riNisargodattaMaharade,Konfucia,Chester-

tona atp. O moudrosti křesana, zennu, hinduistických gurů, antických filozofů, elfů a víl, Keltů,

o moudrosti poutních otců, samurajů, staré Číny, Říma, Valachů, stromů (woodcraft), Augustina,

Sv. Frantika z Assissi, věků, rabínů, jógy, en, o moudrosti ivotní, almů, Starého zákona, bible,

Knihy Přísloví atp.

Anejento.Psychologie,kterábylaajenejenmouprofesí,aleivotnílás- kou, se v posledních desetiletích začíná těmito otázkami zabývat. Pravdou je,esepoceléstoletíintenzivnězabývalainteligencí,alenakonecsipřece jendalaříciasáhlaostupeňvýkestudiumoudrosti.Obdobnětomubylo i v otázkách dobra a zla. Po celých 100 let se psychologové soustřeďovali nastudiumtoho,cojepročlověkazlé,natzv.negativnívěcivduevními- votě.Izdesevakvposledníchdesetiletíchobjevujístudietoho,cojedobré. Na některé dílčí oblasti tohoto dobra např. na otázky naděje, vděčnostiaodpoutěníjsemsepokusilukázatvpředcházejícíchstudiích(Křivohlavý,2004,2006,2007).Moudrostjedalímtématemvtétořadětzv.pozitivní psychologie.

Tatokníkajeurčenatěm,kteřínechtějí,abyjejichivotzplanělaabyho zbytečně promarnili.

V Třebenicích 19. 3. 2008

8 / Psychologie moudrosti a dobrého ívota

1. ÚVOD CO JE MOUDROST?

Moudrost se týká významných existenciálních otázek

a je součástí sociální interpretace světa.

I. Ruisel

Co je charakteristické pro moudrost? ptají se M. E. Seligman

a Ch. Peterson a odpovídají na to: Je to určitý druh inteligence, ale opravdová moudrost se lií od inteligence (např. od toho, co se rozumí inteligenčnímkvocientemIQ).Liíseiodakademickýchhodností(Ing.,Dr.,docent, profesor atp.). Moudrost znamená něco vědět (vědomosti), to ano, ale moudrost se nedá redukovat na hromadění kniních znalostí nebo na účast namnohapřednákách.Nedáseredukovataninaznalostzískanýchfakt.Je pravděpodobné,e moudrost má co dělat se ivotními těkostmi, z nich daný člověk vyel jako ten, kdo je lépe schopen sdílet to, čemu se naučil s druhými lidmi (2004, s. 3).

V obdobném duchu se dozvídáme, e moudrost má co činit s velkou íří i hloubkou poznání o podmínkách ivota, uvaování o těchto věcech a uití toho v běném ivotě.

Jinde se hovoří o moudrosti jako o dobrém usuzování o důleitých a ne zcela zřetelných a jasných (tj. nejistých) věcech ivota. Patří k ní i dávání rad těm, kteří se do takovýchto situací nejistoty dostávají.

Jetě jinak jde na vysvětlení toho, co to je moudrost, E. H. Erikson (1963). Ten říká, e moudrost je trvalý výsledek toho, e se danému člověku podařilo v ivotě úspěně zvládnout obtíe i posledního, vrcholného stadia zrání osobnosti, a tak dospět a do opravdové dospělosti. Rozumí tím vykrystalizování schopnosti přijímat s nadhledem úspěchy i neúspěchy a dosáhnout integrity, harmonického stavu osobnosti. V praxi to znamená i překonání zoufalství a beznaděje. Ten, kdo dosáhne moudrosti, ten dojde podle E. H. Eriksona k přesvědčení, e jeho ivot nebyl marný, e byl opravdu smysluplný, e ho nepromarnil.

Ch.PetersonaM.E.Seligman,poseznámenísesmnohadesítkamidefi- nic moudrosti, shrnují poznané takovýmto způsobem: Moudrost je zna

/ 9


lost, která je v samém jádru osobnosti, o kterou se tvrdě bojuje celý ivot a které se potom pouívá pro veobecné dobro (2004,s.39).Adodávají: Moudrost je vzneená forma inteligence, na ni se nikdo nezlobí a kadý člověk si jí váí.

1.1 PROČ SE VŮBEC ZAJÍMAT O OTÁZKY

MOUDROSTI?

Jedním z naich základních úkolů a tím i úkolů psychologie je

poznání proměnných, které jsou nevyhnutelné pro lidské přeití (Ruisel, 2005, s. 112). Do souboru poznatků tohoto úkolu patří mimo jiné i studie moudrosti.

Psychologietampřispívámnohým,kromějinéhoistudiempaměti.Díky

pamětinemusíčlověklidověřečenodvakrátzakopnoutotentýkámen.

Pamě, nejen nae vlastní, ale i pamě lidí, s nimi přicházíme do styku,

baitěch,snimijsmesenikdynesetkali,aleojejichpoznatcíchsemůeme něco dozvědět díky tomu, e nám byly (např. písemnou formou) předány, patří do souboru tohoto zlatého pokladu lidstva. Poznatky o moudrosti, otom,coseukázalojakodobré(obecněřečenokpřeití),tvořínejcennějí jádropaměti.I.Ruiselupozorňujenato,epaměovéstopypřenáejícíin- formace ovlivňující přeití lidského fenotypu obsahují informace, které přenáelopřinejmením80generacívčetněimpulsůusměrňujícíchlidské mylení a jednání (2005, s. 113).

1

Tak, e se seznamujeme s tím, co se v kultuře traduje pod termínem

moudrost, získáváme přístup k samému jádru jedné z nejdůleitějích lidských schopností toho, co nám (obecně řečeno) pomáhá přeít. 10 / Psychologie moudrosti a dobrého ívota 1

Vposledníchletechsestálečastějihovoříotom,cojetaktouloenovlidsképaměti,jakoomemech.

Termínemmemysepřitomrozumíněcodourčitémíryobdobného(analogického)jakojsouvge

neticegeny.Rozdíljevtom,egenysepřenáejíautomatickybiologickoucestou,kdetomemyse

přenáejí sociální či kulturní cestou.

Jen pro orientaci... Moudrost je:

n Schopnost odliovat věci podstatné od nepodstatných nejen věci

materiální, ale i vztahy, včetně vztahů sociálních (vztahů mezi lidmi), ba

dokonce i představy, mylenky a pojetí.

n Dívat se na ve, co se děje, s nadhledem a nebát se přesahu toho, co se

nám zdá obvyklé (transcendence) a podle toho i ít.

n Schopnost rozliovat nadějné směřování ivota od toho, které oprav

dovou naději nemá. Nejen to odliovat, ale podle toho se i rozhodovat,

jednat a ít.

n ít v nadějném duchu, jednat v harmonii s vanutím ivota, v souladu

s negativní entropií.

Úvod Co je moudrost? / 11

Desatero důvodů proč se zabývat otázkami moudrosti:

1. Moudrost je něco, o čem jak se ukázalo v průzkumech mají pově

domí lidé na celém světě. Je to něco staronového setkáváme se

s ní v průběhu celých dějin lidstva v přerůzných kulturách. 2. Moudrost je něco, čeho si lidé na celém světě vdy váili a i dnes si

toho váí a vysoce to hodnotí. 3. Větina lidí uvádí moudrost na prvním místě v ebříčku hodnot a á

doucích charakterových vlastností osobnosti. 4. V psychoterapii je nabytí moudrosti jedním z nejádoucnějích cílů

vekerých snah (viz opak psychicky rozházeného člověka). 5. Pedagogové povaují moudrost za cíl svého výchovného snaení.

Viz bonmot: Synu, uč se moudrým býti. 6. V psychologii osobnosti je moudrost něčím, co není mono opome

nout, nemá-li v pojetí člověka něco podstatného chybět. 7. Ve vývojové psychologii je dosaení moudrosti povaováno za vr

chol zrání člověka. 8. Ukazuje se, e moudrost má vztah k tomu, zda je, nebo není člověku

dobře (well-ness)atomávnaem ivotě svou cenu. 9. Moudrost ovlivňuje směřování naeho ivota dává naemu ivotu

smysl.

10. Moudrost integruje nai osobnost a hlouběji ji zakořeňuje pracuje

proti vnitřnímu chaosu, neuspořádání a dodává člověku identitu

(ujasněné pojetí o tom, kým je).

Spojení dobra a moudrosti se datuje od dob antické filozofie. Tam byla

věnována mimořádná pozornost moudrosti. Sokratovi, Platonovi a Aristotelovibylojasné,e ten, kdo chce proít dobrý ivot, musí vědět, oč jde, a znát cestu k němu. A to poskytuje moudrost.

1.2 K ČEMU POTŘEBUJEME MOUDROST?

Moudrostjemonochápatijakomapu.Mapuobdobnoumapěkra-

jiny.Jakdůleitáje,toobvyklepoznáváme,kdyjsmetam,kdejsmenikdy nebyli. Tam nám jsou mapa a kompas neocenitelnou pomocí k tomu, abychomdolitam,kamdojítchcemeabychomseorientovalivneznámékra- jině. Abychom věděli, kam která cesta vede, kde je mono sehnat něco kjídlu,kdejemočál,vněmjemonoseutopit,akdenaopakrostemateří- douka. Není marné vědět, kde se střílí a kde jsou jedovatí hadi.

Jistáobdobatétosituacejeinacestěivota.Itamjedobrémítnejendobrý

a nosný cíl, ale i mapu, která nám pomáhá orientovat se ve světě etických jevů.Jennaokraj: čím se zabývá etika,okterézdehovoříme?Odpověďje jednoznačná: otázkami dobra a zla. A čeho se to týká? V prvé řadě otázek vztahu člověka k člověku a v jednotném, či mnoném čísle. A za druhé vztahu k ivotnímu prostředí, v něm ijeme.

Se zájmem o otázky etiky to je jako se zájmem o zdraví. Dokud člověku

nicnení,dokudmuveslouíjakslouitmá,ootázkyzdravísenezajímá. Tovesezměnízadvourůznýchsituací.Vprvéřadětehdy,kdynajednou navlastníkůipoznává,emuněcoje,kdysepřinehodězranínebokdy se u něho objeví dlouhodobá nemoc. V té chvíli se začne zajímat o otázky zdraví. Obdobně tomu tak je, kdy se něco stane blízkému člověku, např. kdy se někdo z rodičů nebo sourozenců či dětí těce zraní při autonehoděnebokdytaktoblízkýčlověkonemocnínemocísnedobrou(infaustní)vyhlídkou do budoucnosti (prognózou).

Ootázkydobraazla,případněootázkymoudrostisetémocnezajímáme,

dokudsenászloanemoudrostnedotkne.Kdynásaleněkdozraní,okrade, 12 / Psychologie moudrosti a dobrého ívota

Moudrost je vnímána jako výjimečná úroveň lidského fungování.

Je dávána do souvislosti s ideálem lidského vývoje. Je chápána jako to,

co je v pozadí cílevědomého a cílesměrného jednání člověka. (Výrost,

2006) podvede nebo pomluví, začneme si klást otázky po dobru a zlu. Kdy se něco takového stane v naí blízkosti, taky nás to vzbudí z letargie (lehkého spánku zájmu). Jetě naléhavěji si je klademe, kdy to zlo je velké. Příkladem mohou být útoky ozbrojených skupin, teroristů, mafie a gangsterů. Nejento.Otázkydobraazlavystupujínejnaléhavěji,kdysesetkávámese zlem,kteréberenasebepovahuválky.Ve20.stoletítohobyloaa.Zhruba 10 milionů zabitých v první světové válce a zhruba 60 milionů zabitých ve druhé světové válce. A válčí se pořád dál. Otázkou je, zda takovéto vykřičníky stačí k tomu, aby nás probudily z nezájmu.

Poznámka pro ujasnění: Mohl by vzniknout falený dojem, e otázky moudrostisetýkajíjenlidívzdělaných,případnětěch,kteřímajíminimálně vysokokolské vzdělání. Tato představa je falená. Kolikrát se setkávámesvelicenemoudrýmirozhodnutímiakrokylidísnejvyímvzdělánímanaopak s velice moudrým postupem a celým ivotem lidí, kterým se mnoho vzdělání nedostalo.

1.3 INTELIGENCE A MOUDROST

R. J. Sternberg (2005), který se celý ivot zabýval otázkami inteli

genceavydalidvěmonografieomoudrosti,upozorňujenaněkolikdůlei- tých momentů zamylení nad otázkami inteligence a moudrosti. Inteligence vyaduje vdy vyrovnané respektování tří skupin zájmů: n dané jednající osoby, n druhých lidí, n irího okolí.

Vyaduje té vdy i vyrovnané respektování tří cest, kterými je toho mono dosáhnout: n přizpůsobení (adaptace) sebe i druhých danému stavu prostředí, n formování (změna) prostředí tak, aby bylo vhodnějí k ivotu vech tří

výe uvedených skupin a výběru skupin zájemců, n vyhledávání (tvorba) nového prostředí.

Úvod Co je moudrost? / 13


Moudrost sesnaíovyrovnanéřeeníoboutrojiccílůacest. Nemoudré

(hloupé) řeení potom poruuje rovnováhu mezi těmito cíli i cestami k nim (s. 346 a 348). R. J. Sternberg (2005) pouívá termínu tiché poznání (tacitknowledge)kvyjádřenítohovědění,kteréobsahujeudanéhoproblémuvyrovnanévýeuvedenéznalostitříoblastípotřebatřícestvedoucíchkjejichuspokojení.Nemoudrost(hloupost)spočíváobvyklevtom,e vyuití znalosti je pokřivené. Demonstruje to na případě jednání Hitlera a dalích diktátorů. Za jetě extrémnějí případ povauje tzv. bezmylenkovitost (mindlessness). Tu demonstruje na jednání některých diktátorů z nedávné minulosti. POZVÁNKA K ZAMYLENÍ SE NAD TÍM, CO SE ROZUMÍ MOUDROSTÍ A JAK JI CHÁPAT J. J. Kupperman (2005) se pokusil nastínit několik charakteristických rysů filozofickéhohovoruomoudrosti.Nenímarnédátsejehomylenkamivést tam,kdesichcemeujasnit,cotoasimoudrostjeaočjdetam,kdeoněkom řekneme, e to je moudrý člověk. Proto zde v úvodu dáváme monost seznámit se s několika jeho mylenkami o tomto tématu.

V pozadí pojetí moudrosti je přesvědčení, e lidé nejsou perfektní, e

něco dělají patně a něco naopak dobře, ba dokonce i ti, kteří mnohé dělají dobře, dělají určité věci jetě o stupeň lépe (moudřeji).

Moudrost je podle pojetí J. J. Kuppermana (2005) obvykle chápána ve

dvojím rozsahu. Jedním je (specifické) pojetí moudrosti jako řeení zcela konkrétní(určité)sloité(nejasné,problematické)ivotnísituace.Druhým je obecné (generální) pojetí moudrosti jako moudrého ivota. 14 / Psychologie moudrosti a dobrého ívota

Moudrost je v prvé řadě chápána jako vědět jak. Vědět jak znamená

nejčastěji vědět, jak moudře ít. To je obsahem tzv. populární literatury

omoudrosti.Věděníotom,jakmoudřeít,samoosoběnestačí.Musíse

té projevovat zrcadlit v konkrétním ivotě moudrých lidí. Tak

praktický ivot moudrých lidí naznačuje, co se rozumí moudrostí

jaký je význam toho, co označujeme slovem moudrost. Tento význam

můe být zcela otevřený běnému mylení. Můe vak být určitým

způsobem skrytý (tajně zakódován). (Kupperman, 2005, s. 246)

Od moudrého poznání jak je třeba odliovat vědění e. Toto druhé

vědění (e) se obvykle týká znalosti určitých fakt. Je obvykle odpovědí na zcela určitou, konkrétní otázku. Přitom se ukazuje, e velká větina naich moudrýchvýrokůsetýkáprvníhopojetívědětjak.Nadruhéstraněvědět e(např.esevěcimajítak,anejinak)jeobvykleúzcespojenosesoubo- rem moudrých poznatků o tom, vědět jak (např. jak věci spolu souvisí).

J. J. Kupperman (2005) upozorňuje na to, e větina statí tzv. literatury

moudrostijakInků,takČíňanů(např.zenbuddhismusčínsképrovenience) sizopakutohotozákladníhovztahudělálegracitj.ztoho,snaitsevědět e (věci se mají tak, a ne jinak), ani bychom věděli jak (jsou spolu ve vztahu).

Tím podstatným, na co se moudrost soustřeďuje, je poznání DOBRA.

Tak úkol filozofie formuluje např. Platon ve spise Republika. Tím rozumí jednakvysokouúroveň(kvalitu)ducha,jednakdobrévolby(jednání)vne- jasnýchsituacích.J.J.Kupperman(2005)sedomnívá,eobdobněbylaaje chápánamoudrostobecně.Uvádítokonkrétněnachápánímoudrostijakin- diány, tak buddhisty (s. 248).

To,comábýtcharakterizovánojakomoudréanadčasové(platitvěčně),

musínutně být nad věcí nadtím,jakjsouvěcivběnémivotěchápány. I pro toto pojetí nachází J. J. Kupperman podporu ve dvou největích filozofických spisech o moudrosti v Platonově Dialogu a v Konfuciově Analektu. V prvém případě to demonstruje na Sokratově uvaování, ve druhém na portrétu samého Konfucia. Uvádí i příklad z knihy Analekt: Moudrýjetenstudent,kterývsituaci,kdyvidíjedenrohobrazce,sidovede přestavit i dalí tři, tj. celý obrazec.

Úvod Co je moudrost? / 15

kolské vzdělávání (hromadění faktických poznatků) je podstatně

méně důleité v porovnání s vytvářením postoje. Ten je tím podstatně

důleitým momentem ve výchově k moudrosti. Jde-li vedení k moudrosti

o něco, pak je to právě změna postoje (k tomu, co se děje či co se díti

má), co zde hraje prvořadou roli. Změnou postoje se ten, kdo poznává,

dívá na svět jinak a stává se moudrým. (Kupperman, 2005, s. 247)

+


LOGIKA A MOUDROST Ve spisech o moudrosti se ukazuje, e větina toho, co se dá o moudrosti říci, se nedá říci logickými formulemi (jak tomu je např. v matematice či logice). Je tomu tak z toho důvodu, e moudrost jako taková se týká toho, vědět, jak dobře ít svůj ivot. Proto vhodným způsobem, jak hovořit omoudrosti,jeuvádětkonkrétnípříkladlidívurčitýchrolíchstudovati- vot moudrých lidí.

1.4 MOUDROST A ZRÁNÍ OSOBNOSTI

K čemu vede pěstování moudrosti? Odpovědi z dálného východu

i západu na tuto otázku jsou podle J. J. Kuppermana (2005) v harmonii: ke kvalitativní změně osobnosti člověka směrem k dobrému. Ta se prolomí do moudrosti. Obrazně se zde pouívá podobenství přeměny housenky v motýla. Hovoří se zde o přeměně (transformaci) vlastního jádra osobnosti směrem k vyímu stupni zralosti a kvality. Podílí se na tom vechny tři sloky psychiky: poznávací, emocionální i volní. Jednoznačnostpanujeivhodnocenítoho,zdasevyplatísnaitsejednatmoudře(sna- it se být moudrým). Odpověď je kladná: vyplatí se to i kdy v pozadí je mono někdy slyet, e mylení, stejně jako i toto poznání moudrosti, bolí. Bez něho vak ivot není tím, čím by být mohl.

Aby nevznikla falená domněnka, e moudrý člověk nedělá patná rozhodnutí a jeho jednání nemá chybu, je třeba zdůraznit, e v ivotopisech přerůzných moudrých muů v historii i současnosti se jednoznačně ukazuje, e i ti chyby dělají a jsou si jich vědomi. Jakékoliv domněnky, e jsou dokonalí,rázněodmítají.Nejento.Tytochybyjeznepokojují.Beroujesmr- telněváněaneustáleseznichučí.Nenídivu,eseunichpotésetkáváme supozorněním,abychomnicnebralizazcelaneměnnéanadměrněpozitivní. Doporučují dokonce, abychom to jako takové zatvrzele nebránili.

Jednacharakteristikajesnadvempojednánímomoudrostispolečná.Její radikálníodmítáníjakéhokolivspojenímeziegocentrickýmaegoistickým (sobeckým)zaměřením(hledánímsvéhovlastníhozisku)amoudrostí.Jeto právěnaopak ohled na druhé lidi a jejich dobro (tzv. altruismus),conej- výstinějicharakterizujejednánímoudréhočlověka.Někteřífilozofovézde hovoří o charakteristice či schopnosti moudrého člověka překročit (transcendovat) vlastní zájmy, přesáhnout svá vlastní přání, záměry, touhy atp. 16 / Psychologie moudrosti a dobrého ívota

Na jednu obtí v dané oblasti je třeba upozornit. I kdy kadý z nás má

svou představu o tom, co to znamená jednat moudře, případně nemoudře, přecejenjasněformulovat(definovat)moudrostseádnýfilozofneodváí. Proč? Jde o příli sloitý jev. Na druhé straně se můeme setkat s pojetím moudrosti jako tzv. tichého vědění. To se týká vědění toho, jak to vypadá a co je moudré v jednání v určitých sociálních situacích vyznačujících se neobvyklostí, nejasností, spletitostí a zamleností. Týká se to přitom specielně pojetí cílů, k čemu je moudré se orientovat (které cíle volit a které nevolit), a hodnot (které hodnoty mají v dané situaci vyí a které naopak nií cenu).

Zaměření moudrého jednání je dalím společným znakem tzv. litera

tury moudrosti. Kam směřovat jednání, má-li volba být charakterizována jako moudrá? Odpověď je jednoznačná: k blahu a to nejen mému, ale i tvému (případně a co největího počtu lidí).

Závěr kapitoly: nemusíbýtmarnéseznámitsestím,cosedozvědělive

svýchstudiíchpsychologovécoseomoudrostivíajakmoudřeadobřeít.

2

Úvod Co je moudrost? / 17

Je-li rozhodnutí zaměřeno jen či převáně jen na blaho rozhodující se

osobyanadopadjednánínablahodruhýchlidísenehledí,případnějeto

zcelaignorováno,jetoneklamným znakem nemoudrého jednání.Tím

se lií moudré jednání od vyuití tzv. praktické inteligence. (Kupper

man, 1950, s. 252)

2

O moudrosti vychází v zahraničí stále větí mnoství článků v odborných psychologických časopi

sech.Stálečastějiseobjevujísouhrnnéstatěotom,cosevdanéoblastizjistilo,viznapř.Ch.Peterson

a M. E. P. Seligman (Eds.) Character Strengths and Virtues (2004, s. 93196), C. R. Snyder

a S. J. Lopez (Eds.) Handbook of Positive Psychology (2002, s. 327347) aj.

Publikovány jsou obsáhlé souhrny stávajících dílčích poznatků o psychologických studiích moud

rosti, jak tomu je např. v knize R. J. Sternberga (Ed.) Wisdom: Its nature, origin and development

(1990, 339 stran od celkem 19 autorů) nebo R. J. Sternberga a J. Jordan A Handbook of Wisdom

Psychological Perspectives (2005, 387 stran s články, na nich se podílelo celkem 26 autorů) aj.

Na Slovensku je tématu psychologie moudrosti věnována pozornost ve Výzkumném ústavu experi

mentální psychologie Slovenské Akademie Věd v Bratislavě (Ruisel, 2006; Kováč, 2006; Stríenec,

2006; Výrost, 2006; Sollárová, 2006; Výrost, Baumgartner, 2006). V České republice je kniha, kte

rou zde otevíráte, první vlatovkou s tematikou psychologie moudrosti.



Jaro Křivohlavý

JARO KŘIVOHLAVÝ


19. 3. 1925

Prof. PhDr. Jaro Křivohlavý CSc. je český psycholog a spisovatel. Zabývá se psychologií zdraví, experimentální psychologií, logoterapií a problematikou manželského života. V posledních letech napsal několik knih o odpouštění a o jeho pozitivním vlivu na lidské zdraví.

Křivohlavý - Jaro Křivohlavý – více informací





       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist