načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Psychologie lidské odolnosti -- 2., přepracované a doplněné vydání – Karel Paulík

Psychologie lidské odolnosti -- 2., přepracované a doplněné vydání

Elektronická kniha: Psychologie lidské odolnosti
Autor: Karel Paulík
Podnázev: 2., přepracované a doplněné vydání

Kniha českého psychologa a pedagoga se zabývá problematikou vyrovnávání se člověka se zátěží a stresem, psychickou odolností a adaptací člověka na aktuální situace. Výběr ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  390
+
-
13
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 362
Rozměr: 24 cm
Vydání: 2., přepracované a doplněné vydání
Skupina třídění: Vývojová psychologie. Individuální psychologie
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5646-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha českého psychologa a pedagoga se zabývá problematikou vyrovnávání se člověka se zátěží a stresem, psychickou odolností a adaptací člověka na aktuální situace. Výběr některých poznatků a myšlenek k tématu psychické odolnosti a adaptace člověka na zátěžové situace na základě teoretické analýzy a výsledků výzkumů různých badatelů. Autor se snaží hlouběji proniknout do podstaty zátěžových jevů a porozumět hlavním souvislostem, což umožňuje odvodit vhodné postupy k zvládání strachu a bolesti, řešení konfliktů, krizových situací apod. Mezi praktické možnosti rozvíjení odolnosti vůči stresu patří např. sebeovládání, time management, tělesná cvičení, otužování, relaxace, meditace, racionální výživa apod.

Popis nakladatele

Každý z nás se chce vyrovnat s nároky života a úspěšně překonávat náročnější i krizové situace. K tomu existuje množství návodů. Můžete jít na to osvojením si konkrétních postupů, anebo hlouběji proniknout do podstaty zátěžových jevů a pochopit souvislosti. My vám nabízíme tu druhou možnost.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Karel Paulík - další tituly autora:
Psychologie lidské odolnosti -- 2., přepracované a doplněné vydání Psychologie lidské odolnosti
 (e-book)
Psychologie lidské odolnosti Psychologie lidské odolnosti
 
K elektronické knize "Psychologie lidské odolnosti -- 2., přepracované a doplněné vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Poruchy socializace u dětí a dospívajících -- Prevence životních selhání a krizová intervence Poruchy socializace u dětí a dospívajících
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Karel Paulík

PSYCHOLOGIE

LIDSKÉ

ODOLNOSTI

2., PŘEPRACOVANÉ

A DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ

y A daptace a co ji ovlivňuje

y Zvládání stresu a řešení problémů

y Psychická odolnost a jak ji rozvíjet


KATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Paulík, Karel

Psychologie lidské odolnosti / Karel Paulík. -- 2., přepracované a doplněné vydání. -

Praha : Grada, 2017. -- 368 stran. -- (Psyché)

ISBN 978-80-247-5646-2

159.923 * 159.944 * 159.913

- adaptace (psychologie)

- psychická odolnost

- stres (psychologie)

- zvládání stresu

- monografie

159.92 - Vývojová psychologie. Individuální psychologie [17]


Karel Paulík

PSYCHOLOGIE

LIDSKÉ

ODOLNOSTI

2., PŘEPRACOVANÉ

A DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ

y Adaptace a co ji ovlivňuje

y Zvládání stresu a řešení problémů

y Psychická odolnost a jak ji rozvíjet


prof. PhDr. Karel Paulík, CSc. PSYCHOLOGIE LIDSKÉ ODOLNOSTI 2., přepracované a doplněné vydání Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6456. publikaci Recenzovali: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc., Masarykova univerzita Brno, Pedagogická fakulta prof. Mgr. Peter Halama, PhD., Ústav experimentálnej psychológie SAV Bratislava Odpovědný redaktor PhDr. Milan Pokorný Sazba a zlom Antonín Plicka Návrh a zpracování obálky Antonín Plicka Počet stran 368 Vydání 1., 2017 Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice © Grada Publishing, a.s., 2017 Cover Photo © allphoto.cz ISBN 978-80-271-9578-7 (ePub) ISBN 978-80-271-9577-0 (pdf ) ISBN 978-80-247-5646-2 (print)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována ani

šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Ne­

oprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah

Obsah Předmluva ke druhému vydání 9 Úvod 11 1. Adaptace 13 1.1 Pojem „adaptace“ 13 1.2 Adaptační systémy organismu 19

1.2.1 Kosterně-svalová soustava 19

1.2.2 Dýchací a trávicí soustava 20

1.2.3 Oběhová soustava 20

1.2.4 Hormonální systém 23

1.2.5 Nervový systém 27 1.3 Jevy ovlivňující adaptaci zvenčí 35

1.3.1 Sociální opora 36 1.4 Psychologické adaptační činitele 39

1.4.1 Kognitivní složky adaptace 40

1.4.2 Afektivní stránky adaptace 53

1.4.3 Zaměřenost úsilí a chování 58 1.5 Poruchy adaptace 61 1.6 Vulnerabilita 62 2. Situace se zvýšenými nároky na adaptaci 65 2.1 Zátěž, stres 65

2.1.1 Teoretická pojetí stresu 69 2.2 Běžné typy náročných situací 78

2.2.1 Problém 79

2.2.2 Frustrace 79

2.2.3 Konflikty 81

2.2.4 Strach a úzkost 85

2.2.5 Nemoc 94

2.2.6 Bolest, strádání, utrpení 95

2.2.7 Krize 97 2.3 Důsledky stresu 106

2.3.1 Únava 106

2.3.2 Vztah zátěže a zdraví 108

2.3.3 Aktivní a pasivní reakce na stres 109

2.3.4 Posttraumatický růst 112 3. Zvládání stresu 115 3.1 Obranné mechanismy 115 3.2 Coping 118

3.2.1 Copingové styly a strategie 121 3.3 Zvládání strachu 122 3.4 Alternativní léčení nemocí 125 3.5 Zvládání bolesti 127

3.5.1 Příprava na zvládání bolesti 127

3.5.2 Akupunktura a akupresura 128

3.5.3 Zvládání bolesti z popálení a bolesti hlavy 129 3.6 Řešení konfliktů 131

3.6.1 Tři přístupy k prevenci konfliktů 131

3.6.2 Řešení konfliktů již vzniklých 132 3.7 Zvládání krizových situací 141 3.8 Intervenující proměnné ve zvládání zátěže 144 3.9 Účinnost zvládání zátěží 145 4. Odolnost jako psychologická charakteristika 147 4.1 Pojem „odolnost“ 147

4.1.1 Pojem „resilience“ 156

4.1.2 Kompetence pro zvládání zátěže, frustrační tolerance 160

4.1.3 Sense of coherence (SOC) 163

4.1.4 Hardiness 166

4.1.5 Účinná integrovanost osobnosti 169

4.1.6 Odolnost: terminologický souhrn 169 4.2 Odolnost a ontogeneze 172

4.2.1 Tranzitorní krize 174

4.2.2 Vývojové výhody 175 4.3 Odolnost organismu, imunita 176

4.3.1 Vliv stresu na imunitní systém 179

4.3.2 Psychologické faktory vzniku a zvládání nádorových

onemocnění 181

4.4 Odolnost mužů a žen 183

4.4.1 Biologické pohlaví 184

Obsah

4.4.2 Maskulinita, feminita a androgynie 185

4.4.3 Gender 186 4.5 Odolnost a zdraví 192

4.5.1 Well­being 193 4.6 Odolnost a kvalita života 195 4.7 Odolnost a výživa 197

4.7.1 Energetický metabolismus 199

4.7.2 Neadekvátní výživa 199

4.7.3 Potravinové postoje 201 4.8 Odolnost a sociální vztahy 202

4.8.1 Rodina jako zdroj odolnosti vůči zátěži 203

4.8.2 Láska a přátelství 207 4.9 Odolnost a škola 209 4.10 Odolnost a zaměstnání 214 4.11 Odolnost a smysl života 218 4.12 Odolnost a víra 220 4.13 Odolnost a sportovní výkon 226 4.14 Odolnost v extrémních podmínkách 228 5. Metody zjišťování psychické odolnosti 231 5.1 Objektivní postupy 232 5.2 Psychologické postupy 234 6. Možnosti rozvíjení psychické odolnosti vůči stresu 245 6.1 Realistické sebepoznávání a sebehodnocení 248

6.1.1 Informace od jiných lidí 252

6.1.2 Na co sebepozorování zaměřit 254

6.1.3 Vnější obraz osobnosti 255

6.1.4 Vnitřní složky osobnosti 259 6.2 Sebeovládání a seberozvoj 272

6.2.1 Zlepšování koncentrace pozornosti 273

6.2.2 Možnosti rozvíjení kreativity 275

6.2.3 Zvládání vlastních negativních emocí 277 6.3 Režim práce a odpočinku 279 6.4 Time management 281 6.5 Tělesná cvičení 285

6.5.1 Aerobní a anaerobní cvičení 287

6.5.2 Zásady správného cvičení 288

6.5.3 Pět Tibeťanů 290

6.5.4 Osm kusů brokátu (pa­tuan­ťin) 292 6.6 Otužování 293 6.7 Relaxace, imaginace, meditace 293

6.7.1 Dýchání 296

6.7.2 Imaginace 297

6.7.3 Meditace 298

6.7.4 Jóga 300 6.8 Racionální výživa 302 6.9 Několik dalších rad k prevenci stresu 305 Závěr 311 Slovníček pojmů 313 Resumé 319 Summary 325 Literatura 331

Předmluva ke druhému vydání

Předmluva ke druhému vydání Za dobu, která uplynula od prvního vydání knihy, šel vývoj poznání v této oblasti rychle kupředu. Byla vyslovena i publikována řada názorů, hypotéz a teoretických úvah a přibylo množství poznatků z vědeckého výzkumu. Proto jsem rád, že jsem dostal možnost knihu přepracovat – alespoň do určité míry doplnit ve druhém vydání novější poznatky a informace a odstranit některé nedostatky v naději, že moji snahu přijme čtenářská obec s pochopením.

Psychická odolnost souvisí s velkým množstvím různých jevů a okolností. Jejich úplný přehled ani výčet na jednom místě není možný. Tato kniha představuje pouze výběr některých poznatků a myšlenek k danému tématu. Mnoho dalších informací a podnětů přinášejí badatelé z různých oblastí psychologie. Na řadu z nich v textu odkazuji a případný vážný zájemce se s nimi může podrobněji seznámit na základě rozsáhlé bibliografie.

V Ostravě v listopadu 2016 Autor

Úvod

Úvod Jednou ze základních podmínek vývoje člověka i jeho přežití je účinná adaptace na neustále se měnící podmínky působící v interakci lidského jedince s prostředím. To platí jak pro individuální vývoj od početí do smrti (onto geneze), tak pro vývoj člověka jako druhu (fylogeneze). My se budeme zabývat zejména adaptací na aktuální situace během ontogeneze.

Od početí do smrti je každý vystaven vlivu mnoha nejrůznějších činitelů, s nimiž se musí s  vynaložením většího či menšího množství energie vyrovnat. Úspěšnost a efektivita úsilí, které při tom vynakládá, závisí na celé řadě okolností. To, do jaké míry – a zda vůbec – lidský jedinec nároky svého života za daných okolností zvládne, ovlivňují jeho dlouhodobé osobnostní charakteristiky i aktuálně zvolené postupy. Problematiku lidského zvládání nejrůznějších životních nároků včetně nepříznivých vlivů lze prohlásit za organickou součást jednoho z nejvyhledávanějších témat současné psychologie. Zvládání požadavků lidským jedincem může být studováno s důrazem na dynamické změny prostředí a konkrétní okolnosti, nebo mohou být akcentovány spíše obecněji platné souvislosti.

Tato kniha se zabývá faktory vyrovnávání se člověka se zátěží z psychologického hlediska na základě teoretické analýzy i výsledků empirického výzkumu, realizovaného různými badateli. Aniž bychom chtěli sledovaný problém nepřípustně redukovat, zaměřujeme se především na obecnější souvislosti lidského adaptačního procesu při zvládání na něj kladených nároků (zátěže), vycházejících především z každodenního života. Bereme v úvahu široký kontext zahrnující dynamické stránky, dlouhodobější, v  čase přetrvávající jevy ovlivňující adaptaci, situační podmínky i  interakci osobnostních a situačních faktorů. Pokud se zabýváme jednotlivými jevy a pojmy blíže, neznamená to samozřejmě jakékoli nedocenění, nebo dokonce popření ostatních jevů a  souvislostí. Jde zde jen o  určitý úhel pohledu na složitou realitu, kterou lze nejspíš komplexně zachytit jen stěží. Při studiu jednotlivých aspektů zvládání zátěže je nezbytné vyrovnat se s komplikovaností působících fenoménů a jejich vztahů i s mnohostranností možných pohledů na ně a (jak je to koneckonců v psychologii pravidlem) s pojmovou rozmanitostí s různými nejasnostmi, nebo dokonce zmatkem.

S  termínem odolnost se setkáváme v  rozdílném kontextu v  různých vědních oborech. Může jít ve fyzikálním či biologickém smyslu o  odolnost jednotlivých materiálů či organismů proti onemocnění nebo námaze, chladu, únavě, rušení apod. Z  psychologického hlediska pak budí pozornost zejména odolnost proti zátěži či stresu. I když tyto pojmy v zásadě akcentují víceméně odlišné jevy a jejich stránky, je možné u nich najít určitý společný základ. Pro hledání tohoto základu či jakéhosi společného jmenovatele se nabízí několik logických možností. Obecně lze v odolnosti spatřovat relativně v  čase stabilní základnu (dispoziční bázi) adaptačních procesů, uplatňování obranných mechanismů či volby copingových strategií. Kromě toho je možné na odolnost pohlížet jako na charakteristiku procesu, který umožňuje pružné přizpůsobení se nepříznivým změnám prostředí, i  jako na určitý časově i  prostorově vymezený (tady a  teď) stav (představující po určitou dobu aktuální úroveň právě probíhajících zvládacích procesů utvářených na základě výsledků předchozích zvládání, která je současně východiskem další adaptace). Všechny tyto možnosti byly dosud v  psychologii uplatňovány více či méně samostatně, nebo v  různých kombinacích. V  této knize používáme pojem „odolnost“ jako obecný český ekvivalent pro základní předpoklad zvládání, aniž bychom se jednoznačně hlásili k důrazu na některou ze zmíněných možností. Z takového zorného úhlu lze říci, že odolnost je charakteristikou ovlivňující míru zátěže za daných podmínek i kognitivní, afektivní i konativně behaviorální reakce na zátěž. Při nízké odolnosti se zvyšuje okruh proměnných, které mohou člověka obtěžovat nebo ohrozit – potenciálních stresorů. Konstituční odolnost je vrozená dispozice síly, vytrvalosti, snášenlivosti organismu a nervového systému, jeho imunity související s psychickou odolností. Habituální odolnost se získává osvojením vhodných způsobů reagování na zátěžové situace. Aktuální odolnost představuje momentální schopnost účinně se adaptovat na zátěž za určitých okolností.

Kdo by se nechtěl bez větších problémů vyrovnat s nároky života a úspěšně překonávat i náročnější nebo krizové situace? K tomu lze dospět různými způsoby: od relativně nejjednoduššího osvojení (natrénování) si konkrétních postupů vhodných pro určité situace (které však za jiných okolností mohou selhat) až po hlubší proniknutí do podstaty zátěžových jevů, které nabízí tato kniha. Výhodou poznatků zobecňujících podstatné souvislosti je širší možnost jejich aplikace v různých daných podmínkách i určitá úspornost (není nutné zabývat se dopodrobna četnými konkrétními detaily a jejich odlišnostmi).

Čtenář může v textu nalézt dvě úrovně předkládání poznatků. První, „vědečtější“, se důkladněji zabývá jejich teoretickou bází s odvoláním na relevantní odborné zdroje, druhá, „praktičtější“, se zaměřuje více na možnosti jejich využití v běžném životě i bez hlubších teoretických znalostí. To čtenáři umožňuje vybírat si z textu pasáže podle svého zaměření. Orientace v teoretických poznatcích o podstatě a souvislostech určitého jevu je ovšem „praktická“ přinejmenším v tom, že lépe vybavuje člověka do různých situací tím, že mu dává možnost vzít v úvahu při svém hodnocení dané zátěžové situace různé souvislosti (včetně těch, které z vlastní zkušenosti nezná), vytvořit si vhodný způsob reagování a pružně jej upravovat podle vývoje událostí.

13

Adaptace

1. Adaptace

1.1 Pojem „adaptace“

Pojem má široký obsah. Postihuje klíčovou vlastnost přírodních i umělých systémů

(viz např. Andresen, 2006). Obecně představuje takové chování systémů, které jim

umožňuje přizpůsobení se podmínkám (prostředí, okolí), v nichž existují, a tak je

nezbytnou podmínkou jejich fungování a u živých organismů také přežití a vývoje.

Zde adaptaci zajišťuje schopnost vzájemného působení různých více nebo méně

složitých systémů, jejich podsystémů, součástí a prvků, která umožňuje neustále

se vyrovnávat s nároky a jejich změnami v určitém rozsahu a udržovat relativně

stabilní stav vnitřní rovnováhy, označovaný jako homeostáza ( Cannon, 1939).

Schopnost udržovat homeostázu v dynamickém prostředí je založena na nových

i  na již dříve osvědčených a  pružně uplatňovaných adaptačních mechanismech

v  adekvátních modifikacích v  nových podmínkách. Při udržování homeostázy

lidského organismu se spojují bilogické a psychologické funkce a  uplatňují se

zpětnovazební mechanismy. Podle potřeby dochází ke změnám fyzio logických

funkcí, jako je tělesná teplota, tepová a dechová frekvence, krevní tlak atd. Tyto

změny jako součást adaptace probíhají celý život. Uskutečnění potřebných změn

organismu při běžných změnách v prostředí (vnitřní rovnováhu narušují jen ne

podstatně a v přijatelných mezích) mnohdy nevyžaduje žádné výjimečné vynalo

žení energie. Výrazné změny ve vnějším prostředí, případně i  uvnitř organismu

(např. v důsledku onemocnění či poranění), ohrožující jednotlivé subsystémy nebo

celý systém organismu, představují v interakci organismu s prostředím výjimečný

stav, který bývá označován (jak o tom ještě podrobněji pojednáme dále, zejména

v oddíle 2.1) jako stresová situace.

Homeostatické mechanismy spočívají na biologické úrovni především v korek

cích odchylek pomocí zásahů kompenzujících změny prostředí. Na psychologické

úrovni je situace složitější. Do hry vstupuje jako další důležitý činitel subjektivní

hodnocení vzniklé situace, doprovázený větší či menší emocionální odezvou,

čímž se utváří prostor pro uplatnění dimenze prožívání. Rovnovážný stav organismu

bez větších vnitřních výkyvů a napětí se prostřednictvím tělesných pocitů promítá

do aktuálního psychosomatického stavu. Jeho prožívání závisí na dlouhodobých

osobnostních charakteristikách (např. hodnotách, optimální hladině stimulace) i na aktuální úrovni uspokojení potřeb. Psychická adaptace se realizuje pomocí psychické regulace, která umožňuje dokonalejší přizpůsobení prostředí, plánovité změny okolí i změny vlastního systému, v němž existuje (srov. Nakonečný, 1997).

Stav vnitřního klidu a uvolnění spojený s homeostázou může být člověku příjemný zejména po předchozí větší aktivitě a námaze, ale na druhé straně může za určitých okolností i vadit. Jinými slovy, člověk se nemusí cítit dobře a být spokojen ani v situaci, kdy je jeho organismus v rovnovážném stavu a všechny základní fyziologické potřeby jsou uspokojeny. Naopak, může být podněcován k  další aktivitě směřující k  dosažení určité změny, víceméně pozitivně prožívané. Pro psychickou rovnováhu (ekvilibrium) je tedy důležitý prožitek vnitřní pohody (subjektivní well­being) osobnosti jako bio-psycho-sociálně-duchovní entity. V kognitivní oblasti jde o rovnováhu mezi stávajícím systémem poznatků a novými informacemi z prostředí, která se označuje jako kognitivní ekvilibrium (kognitivní adaptace).

Adaptační změny nezbytné pro život a rozvoj člověka jako živého druhu i pro zdárný vývoj jedince od početí do smrti jsou zpravidla výsledkem kombinovaného působení genetických a environmentálních činitelů. Adaptace na podmínky prostředí je individuální a populačně specifická i kulturně specifická.

K  nejčastějším oblastem života člověka, na něž je nezbytné se adaptovat, patří určitá kultura a  společnost (kulturní a  sociální adaptace, adjustace) a práce (pracovní adaptace). Adaptovat se na kulturu, do níž se lidský jedinec narodí, je základním socializačním úkolem. Jedinec se učí za pomoci a pod kontrolou rodiny, školy i dalších výchovných institucí a nejbližšího sociálního okolí prostřednictvím nápodoby či identifikace nebo pomocí instrukcí. Činitelé sociálního prostředí (např. rodiče, pedagogové i další dospělí, případně i dospívající) mu přitom poskytují zpětnou vazbu s  informacemi o  správnosti či nedostatcích, chybách a  omylech. Složitější a  náročnější bývá adaptace na novou kulturu při mezikulturní migraci, jejíž nároky stoupají s distancí původní a nové kultury (srov. Průcha, 2004). Vedle obecné adaptace zahrnující přizpůsobení kulturním a životním podmínkám hostitelské společnosti je přitom podle Blacka a Mendenhalla (1990) potřebné navázání a  udržování uspokojivých mezilidských vztahů (adjustace) i  funkční zapojení do pracovního procesu (pracovní adaptace). V této souvislosti se často používají dva pojmy – integrace a inkluze, někdy jako synonyma, jindy se klade důraz spíše na jejich větší nebo menší odlišnosti. Pokud jde o odlišnosti, je možno chápat integraci jedince či skupiny do nového prostředí (viz např. Zelina, 2014) jako jev založený zejména na přizpůsobování příchozích zvyklostem majority. Ty se v podstatě nemění, i když se příslušníci hostitelské majority snaží příchozím situaci usnadnit. Při inkluzi se pak v zájmu začleňování předpokládají i zásadní změny stávajícího kulturního prostředí zohledňující odlišnosti zvyků, potřeb i zájmů jedince nebo skupiny tak, aby

Adaptace

byl umožněn jejich optimální rozvoj a uplatnění. V podmínkách školní edukace jde v inkluzivní škole o vzdělávání všech dětí bez ohledu na to, zda mají speciální vzdělávací potřeby, nebo ne. Ve školní třídě se pak mohou setkávat děti zdravé a průměrně či nadprůměrně nadané z majoritní populace s dětmi zdravotně znevýhodněnými, méně nadanými, dětmi etnicky se neřadícími k většinové společnosti apod. To může žákům i učitelům přinášet nové možnosti, výzvy i problémy.

Lidský organismus je schopen přizpůsobit se poměrně velkému rozsahu změn životního prostředí. K přizpůsobení dochází (srov. O’Neil, 2014) na úrovni biologických reakcí a  kulturní a  technologické praxe. Biologické reakce probíhají formou aklimatizace, genetických či vývojových změn během lidského života bez genetického základu. Člověk na rozdíl od mnoha živočišných druhů dokáže překonat dietní nerovnováhu i různé virové či bakteriální infekce, znečištění vody i vzduchu.

Příkladem krátkodobé adaptace především na biologické úrovni může být aklimatizace. Díky ní můžeme za určitou, nezřídka i relativně krátkou dobu při změně místa pobytu zvládnout velké výkyvy teplot, vlhkosti, nadmořské výšky apod. Jedná se o proces přizpůsobení se změně podmínek (prostředí), který zpravidla funguje po dobu, kdy je to potřeba, což může být časový úsek trvající od několika sekund po dny i déle (měsíce, roky). Příkladem dlouhodobé aklimatizace může být nárůst tělesné hmotnosti při dlouhotrvajícím přejídání (po návratu k dosavadnímu způsobu stravování se zpravidla vrátí i původní hmotnost). Krátkodobá aklimatizace se uplatňuje například při výstupu do vyšších nadmořských výšek nebo při potápění do hloubky. Přitom často platí přímá úměra mezi rychlostí aklimatizace na určité podmínky a  trváním příslušného efektu při návratu do původních běžných podmínek (O’Neil, 2014).

Tlak životních podmínek, který stále dlouhodobě působí na řadu generací, může vyvolat genetické změny. Jedinci, kteří zdědí určité vlastnosti, jež jim usnadňují přežití za daných podmínek, mohou přenášet příslušné geny na další generace a tak přispívat k přirozenému výběru (srov. Brandon, 1990). Příkladem může být schopnost vytvářet pot při pohybu v horku, zděděná po prehumánních předcích žijících v tropech, nebo schopnost přizpůsobit se vysokohorskému prostředí, kde vzduch obsahuje nižší podíl kyslíku. Třeba u žen dlouhodobě žijících v Andách nebo Himálajích je možno zaznamenat zřetelné zvýšení průtoku a zásobení kyslíkem dělohy během těhotenství, podstatně redukující riziko nízké porodní váhy dětí v důsledku nedostatku kyslíku. Takové změny pravděpodobně nejsou pouze výsledkem aktuální aklimatizace a  dá se zde předpokládat přinejmenším částečný podíl genetických činitelů (Pritchard, Pickrell, Coop, 2010), i když dodnes není přesně znám příslušný mechanismus.

Geneticky podložené změny pod tlakem prostředí se v populaci šíří jen velmi pomalu. Celý proces běžně trvá mnoho generací. Rychlejší jsou adaptační změny růstu a vývoje během ontogeneze na základě přírodních a kulturních vlivů v nejširším slova smyslu.

Řada vývojových změn není geneticky podložená. Dochází k nim během ontogeneze pod vlivem různých podmínek a učení záměrně nebo bez přímého úmyslu. Pozitivní adaptační vývojové změny nastávají například jako důsledek zdravého životního stylu (viz dále). Příkladem negativních změn mohou být deformace nohou kvůli nošení určité módní obuvi (příliš těsné, s  příliš vysokými podpatky apod.) nebo při extrémních odchylkách od standardů výživy (poruchy příjmu potravy, podvýživa, přejídání, nutričně nevhodná strava). Některé tělesné změny mohou být navozovány uměle, například v zájmu zlepšení zjevu (rovnání zubů, chirurgické úpravy pokožky, úpravy velikosti prsou apod.) podle aktuálních módních představ. Někdy bývají finančně nákladné i bolestivé.

Pro obecné označení adaptační schopnosti systému lze použít pojmu adaptabilita. Její teoretická analýza se zabývá jak celostní, osobnostní úrovní (člověk jako jednotný integrovaný celek), tak úrovní osobnostních subsystémů (senzorický, motorický, kosterně-svalový, oběhový apod.) a dílčích funkcí (adaptace jednotlivých smyslových orgánů, součástí nervosvalové soustavy apod.).

V adaptaci můžeme rozlišit několik dimenzí z různých hledisek (srov. Kollárik, Letovancová, Výrost a kol., 2011), například podle trvání na krátkodobou a dlouhodobou, podle adekvátnosti na přiměřenou a nepřiměřenou, podle rozsahu na úplnou a částečnou, podle subjektu na individuální a skupinovou. Někteří badatelé diferencují různé stránky adaptace důležité z hlediska lidského vývoje (viz např. Millová, 2012) a zvládání zátěže. K nim patří například akomodace, asimilace a imunizace (Piaget, 1970; Brandstädter, 2011) nebo generální adaptační syndrom (Selye, 1979, 1983). Akomodaci a  asimilaci považuje ve svém známém pojetí Piaget (1970) za dva základní a komplementární momenty adaptačního procesu. Víceméně pasivní přizpůsobování se nárokům prostředí označuje jako akomodaci. Aktivní adaptaci spočívající v přizpůsobování prostředí sobě nazývá asimilací. Asimilace je založena na přizpůsobení prostřednictvím změny v okolí systému. Příkladem asimilace z biologie je fotosyntéza jako jeden z projevů metabolismu, v němž živé rostliny ve svých zelených částech transformují za účasti slunečního světla anorganický kysličník uhličitý a  vodu na organické sloučeniny, které pak využívají jako stavební prvky. V psychologii je asimilace příznačná aktivním zasahováním jedince do jeho prostředí s cílem přizpůsobit si je s ohledem na své potřeby a zájmy. Spočívá tedy v zaměření na zachování či změny stávajícího stavu v prostředí, které mu vyhovují. V kognitivních procesech jde o úpravy nových informací tak, aby odpovídaly zku

Adaptace

šenostem jedince při jejich zařazování do stávajícího systému poznatků. Projevem asimilace v mezilidských vztazích je aktivita v jednání s lidmi. Podle míry, do jaké na ně bere ohled a respektuje jejich potřeby a zájmy, je možno rozlišit aktivní chování asertivní (prosazující vlastní práva, pocity i názory nenásilnou a slušnou formou) a agresivní (bezohledné útočné projevy, často ohrožující či poškozující druhé).

Akomodace směřuje ke změnám ve vlastním systému tak, aby lépe vyhovoval požadavkům okolí. Známým příkladem z biologie je akomodace oční čočky, tedy změny jejího zakřivení, které umožňují dopad světla na sítnici pod úhlem vhodným pro vznik zrakového vjemu. V  kognitivní sféře při akomodaci dochází k  úpravě stávajících poznatků tak, aby odpovídaly novým informacím. To například znamená, že lidský jedinec respektuje požadavky svého okolí a  snaží se chovat tak, aby jim vyhověl. V sociální psychologii se viditelná tendence maximálně vyhovět lidem kolem sebe na úkor vlastního názoru, případně převažující nadměrný respekt k  autoritám, označuje jako konformismus. V  obdobích ontogeneze, kdy dochází k výraznějším osobnostním změnám, relativně převažuje akomodace nad asimilací. Ve fázích relativního klidu převažuje asimilace. Pro označení adaptačních dějů se někdy, zejména zdůrazňuje-li se v této souvislosti sociální kontext adaptace, používá pojem adjustace. Základní funkce lidského adaptačního procesu spočívají ve zhodnocení situace, volbě a aplikaci způsobů vyrovnávání se s příslušnými nároky, zpětnovazební vyhodnocení postupu a jeho případné změny.

V akomodačních a asimilačních procesech směřujících k navození nebo obnovení vnitřní rovnováhy organismu a  rovnovážného stavu mezi ním a  prostředím působí tlumivě specifický adaptační proces imunizace. Člověk ji uplatňuje zejména u  událostí (srov. Millová, 2012), které se vztahují k  jeho sebeobrazu a  sebepojetí. Přitom interpretuje situace tak, aby to odpovídalo jeho stávajícímu sebehodnocení. V  pozdějším věku může například nastalou situaci, s  níž se nedokáže uspokojivě vyrovnat, interpretovat tak, aby nebylo patrné jeho selhání jako úbytek schopností. Zakrývání určitých vlastních nedostatků omezuje akomodační i asimilační tendence, které by se jinak projevily. Imunizace se pak v období stárnutí může stát prostředkem pro zvládání zátěže plynoucí ze snižování sebehodnocení na základě dojmu poklesu schopností a omezení osobní kontroly nad stavem věcí (srov. Brandstädter, Rothermund, 2002).

Charakterizujeme-li aktuální adaptační proces jako výsledek předchozího a východisko právě probíhajícího adaptačního procesu, můžeme při posuzování adaptovanosti vycházet z vnější nebo vnitřní perspektivy (Smékal, 2009). Vnější, objektivně zaměřený pohled se zabývá tím, jak se člověk včleňuje do podmínek svého života, jak je zakotven ve své rodině, mezi známými, přáteli, jak se mu daří (podle objektivních kritérií) konstruktivně se vyrovnat s problémy a úkoly života, podmínkami i požadavky, kterým je vystaven, jak zvládá nároky zaměstnání, partnerského života, výchovy dětí apod. Vnitřní, subjektivní stránku či subjektivní perspektivu adaptačního procesu charakterizuje přiměřená autonomie, míra, do níž je člověk schopen žít v souladu se sebou samým (přijetí vlastní identity), realisticky se posuzovat včetně hodnocení vlastního postavení ve světě ostatních lidí, adekvátně svým možnostem i objektivním podmínkám řídit svůj vlastní vývoj apod.

Globálním subjektivním ukazatelem adaptace je to, jak se jedinec cítí, jak je spokojen sám se sebou, se svou identitou, zaměstnáním, sociálními vztahy i životem vůbec (well­being). Neúspěšná adaptace (maladaptace, maladjustace) se projevuje navenek výskytem četných obtíží, nedorozumění a konfliktů s ostatními lidmi, v prožívání vnitřními rozpory, nízkým sebehodnocením, nesamostatností, nespokojeností atd. Maladaptovaný či maladjustovaný jedinec nároky svého života, překážky a problémy zvládá jen s obtížemi, případně vůbec. Přitom nezřídka trpí nejen sám, ale způsobuje nepříjemnosti i svému okolí. V této souvislosti se neúspěšná či nedostatečná adaptace nachází na pozadí psychických problémů, onemocnění i řady sociálně nežádoucích negativních jevů.

Z hlediska výkonnosti umožňuje účinná adaptace dosahování výkonu odpovídajícího předpokladům (potřebné schopnosti, dovednosti a  motivace). Neúčinná adaptace se negativně promítá do výkonu i v běžných podmínkách. Pro adaptaci na vlivy prostředí je nezbytná určitá úroveň psychofyziologické aktivace, která je jejím energetickým základem. Tato aktivace čili připravenost organismu k aktivitě, zajištěná mobilizací energetických zdrojů, se uskutečňuje za účasti nervové i hormonální regulace. Ve stavu aktivace se spojuje průvodní vegetativní reakce organismu s příjemně či nepříjemně prožívanou psychickou tenzí. Ta může být pro vyrovnání se s nároky a pro dosažení určitých výsledků prospěšná (jako prožívaný stav připravenosti, nabuzenosti či vyladění k určité aktivitě, výkonu; ve sportu se takový stav označuje jako „dobrá forma“) i  nežádoucí. Při nadměrné aktivaci fyziologického systému organismu může docházet k selhání výkonu co do množství i kvality. V této souvislosti se mluví o „přemotivování“, „přebuzení“ jako o stavu, kdy velká touha po dosažení špičkového výkonu a úspěchu a snaha o vyvinutí maximálního úsilí vyzní kontraproduktivně (více v oddíle 4.13).

U adaptačního procesu, podobně jako u každého psychického děje, lze alespoň

teoreticky určit jeho počátek, průběh, konec a důsledky. Pro účely teoretické analýzy může být také smysluplné určování kognitivních, afektivních či konativních stránek adaptace v intencích v psychologii zavedeného triadického třídění. Přitom může být také uplatňována spíše vnější nebo vnitřní perspektiva.

Při analýze procesu adaptace se v zásadě můžeme zaměřit buď na jeho dynamic

ké charakteristiky uplatňující se v daném situačním (tedy proměnlivém) kontextu,

*



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist