načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty - 4. ročník - Jarmila Kelnarová Eva Matějková

Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty - 4. ročník

Elektronická kniha: Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty - 4. ročník
Autor:

Na trhu jediná učebnice pro obor zdravotnický asistent. Obsahuje problematiku verbální a neverbální komunikace a psychologie zaměřené na zdravotnickou a sociální oblast a její využití v ... (celý popis)
Produkt teď bohužel není dostupný.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 140
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-6511-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Na trhu jediná učebnice pro obor zdravotnický asistent. Obsahuje problematiku verbální a neverbální komunikace a psychologie zaměřené na zdravotnickou a sociální oblast a její využití v profesi zdravotnického asistenta. Látka 4. ročníku SZŠ je zde přehledně řazena do jednotlivých kapitol. Po jejím prostudování a využití při výuce žák získá teoretické poznatky a využije v praxi získané vědomosti. Osvojí si přehled informací k praktickému procvičení v komunikačních technikách a ve vedení rozhovoru s nemocným, spolupracovníky, rodinou. Psychologické poznatky obsažené v učebnici využije při jednání s nemocným i s rodinou, při zvládání konfliktů, při sdělování informací a při edukaci nemocného. Bude schopen hodnotit a chápat chování pacienta v určité situaci a získá možnost reflexe vlastních reakcí.

Související tituly dle názvu:
Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty - 4. ročník Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty - 4. ročník
Kelnarová Jarmila, Matějková Eva
Cena: 161 Kč
Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty - 4. ročník Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty - 4. ročník
Kelnarová Jarmila, Matějková Eva
Cena: 161 Kč
Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty - 4. ročník Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty - 4. ročník
Kelnarová Jarmila, Matějková Eva
Cena: 135 Kč
Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 2. ročník Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 2. ročník
Kelnarová Jarmila, kolektiv a
Cena: 186 Kč
Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 1. ročník Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 1. ročník
Kelnarová Jarmila, Cahová Martina, Křesťanová Iva, Křiváková Marcela, Kovářová Zdeňka
Cena: 246 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE

PRO ZDRAVOTNICKÉ ASISTENTY – 4. ročník

Hlavní autorka:

PhDr. Jarmila Kelnarová, Ph.D.

Spoluautorka:

Mgr. Eva Matějková

Recenzovala:

Jana Holubová

© Grada Publishing, a.s., 2009

Fotografi e Petr Žalmánek

Cover Photo © fotobanka allphoto, 2009

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

jako svou 3483. publikaci

Odpovědná redaktorka Mgr. Ivana Podmolíková

Sazba a zlom Karel Mikula

Počet stran 136 + 4 strany barevné přílohy

1. vydání, Praha 2009

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Názvy produktů, fi rem apod. použité v knize mohou být ochrannýmiznám

kami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků,

což není zvláštním způsobem vyznačeno.

Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejichfor

mách, dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorů.

Z jejich praktického uplatnění ale nevyplývají pro autory ani pronaklada

telství žádné právní důsledky.

Všechna práva vyhrazena. Tato kniha ani její část nesmějí být žádným

způsobem reprodukovány, ukládány či rozšiřovány bez písemnéhosouhla

su nakladatelství.

ISBN 978 -80 -247-2831-5


5

Obsah

Úvod. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9

1 Umění komunikace a jednání s lidmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

1.1 Verbální komunikace. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

1.1.1 Verbální komunikace – vymezení pojmu . . . . . . . 11

1.1.2 Typy komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

1.1.3 Komunikační formy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

1.1.4 Profesionální komunikace v práci

zdravotního asistenta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1.1.5 Činitelé verbální komunikace . . . . . . . . . . . . . . 16

1.1.6 Úspěšnost verbální komunikace . . . . . . . . . . . . 17 1.2 Neverbální komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

1.2.1 Neverbální komunikace – vymezení pojmu. . . . . . 18

1.2.2 Funkce neverbální komunikace. . . . . . . . . . . . . 18

1.2.3 Členění neverbální komunikace . . . . . . . . . . . . 19 1.3 Evalvace a devalvace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

1.3.1 Evalvace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

1.3.2 Devalvace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 1.4 Produktivní a neproduktivní chování

zdravotnického asistenta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

1.4.1 Produktivní chování zdravotnického asistenta

k nemocnému . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

1.4.2 Neproduktivní chování zdravotnického asistenta

k nemocnému . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

1.5 Identifi kace s rolí zdravotnického asistenta . . . . . . . . . . 23

1.6 Komunikace s nemocným dítětem, dospělým,

rodinnými příslušníky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

1.6.1 Komunikace s nemocným dítětem . . . . . . . . . . . 26

1.6.2 Komunikace s dospělým . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

1.6.3 Komunikace s rodinnými příslušníky . . . . . . . . . 29

1.7 Řešení konfl iktních situací. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

1.7.1 Druhy konfl iktů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

1.7.2 Příčiny konfl iktů na pracovišti . . . . . . . . . . . . . 30

1.7.3 Řešení konfl iktních situací . . . . . . . . . . . . . . . 30 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

2 Komunikace s nemocným . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

2.1 Komunikace s agresivním pacientem. . . . . . . . . . . . . . 32

2.1.1 Projevy agresivního chování . . . . . . . . . . . . . . 33

2.1.2 Neverbální projevy agresivního pacienta . . . . . . . 33

2.1.3 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 2.2 Komunikace s depresivním pacientem . . . . . . . . . . . . . 35

2.2.1 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

2.2.2 Chyby při komunikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

2.2.3 Prevence deprese . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 2.3 Komunikace s úzkostným pacientem . . . . . . . . . . . . . 37

2.3.1 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

2.3.2 Chyby při komunikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 2.4 Komunikace s neurotickým pacientem . . . . . . . . . . . . 38

2.4.1 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2.4.2 Chyby při komunikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 2.5 Komunikace s narcistním pacientem . . . . . . . . . . . . . . 40

2.5.1 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

2.5.2 Chyby při komunikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 2.6 Komunikace s pacientem pod vlivem alkoholu a drog . . . . 41

2.6.1 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

2.6.2 Chyby při komunikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 2.7 Komunikace s osobami s narušenou

komunikační schopností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

2.7.1 Kategorie narušené komunikační schopnosti

dle Lechty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

2.7.2 Vývojová nemluvnost – dysfázie . . . . . . . . . . . . 43

2.7.3 Získaná orgánová nemluvnost – afázie . . . . . . . . 44

2.7.4 Získaná psychogenní nemluvnost – mutizmus . . . . 45

2.7.5 Narušení zvuku řeči – rinolálie, palatolálie . . . . . . 45

2.7.6 Narušení fl uence řeči – tumultus sermonis, balbuties . 46

2.7.7 Narušení článkování řeči – dyslálie, dysartrie . . . . 47

2.7.8 Symptomatické poruchy řeči . . . . . . . . . . . . . . 48

2.7.9 Alternativní a augmentativní komunikace . . . . . . 53 2.8 Komunikace s umírajícím . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

2.8.1 Deprese . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

2.8.2 Akceptace, smíření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

2.8.3 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

2.8.4 Chyby při komunikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

3 Vliv civilizace na psychiku člověka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

3.1 Náročné životní situace a jejich vliv na člověka . . . . . . . . 59

3.1.1 Stres . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

3.1.2 Příznaky stresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

3.1.3 Stresory – příčiny stresu . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

3.1.4 Strategie zvládání stresu . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

3.1.5 Cíle zvládání stresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

3.1.6 Prevence stresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

3.1.7 Frustrace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

3.1.8 Specifi cké reakce při frustraci . . . . . . . . . . . . . . 61

3.1.9 Obranné frustrační mechanizmy . . . . . . . . . . . . 61

3.1.10 Zásady vedení rozhovoru s frustrovaným člověkem. . 62

3.1.11 Chyby při komunikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

3.1.12 Prevence frustrace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

3.1.13 Syndrom vyhoření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 3.2 Domácí násilí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

3.2.1 Typy domácího násilí . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

3.2.2 Nejčastější chyby obětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 3.3 Diskriminace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

3.3.1 Druhy diskriminace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 3.4 Problematika závislostí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

3.4.1 Patologické hráčství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

3.4.2 Abúzus látek nevyvolávajících závislost . . . . . . . . 74

3.4.3 Počítačové hry a internet . . . . . . . . . . . . . . . . 74

3.4.4 Závislost na sexu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

3.4.5 Závislost na práci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

3.4.6 Patologické nakupování . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

3.4.7 Poruchy příjmu potravy . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

4 Psychologický přístup k menšinám . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

4.1 Romové. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

4.1.1 Psychosociální odlišnosti . . . . . . . . . . . . . . . . 79

4.1.2 Hodnotový systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

4.1.3 Další zvláštnosti Romů. . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

4.1.4 Ošetřovatelské přístupy k romskému etniku . . . . . 81

4.1.5 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 4.2 Vietnamci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

4.2.1 Hodnotový systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

4.2.2 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 4.3 Ukrajinci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

4.3.1 Hodnotový systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

4.3.2 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 4.4 Židé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

4.4.1 Hodnotový systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

4.4.2 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 4.5 Rusové . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

4.5.1 Hodnotový systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

4.5.2 Zásady komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

5 Relaxační techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

5.1 Meditace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

5.1.1 Proces meditace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 5.2 Dechová relaxace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 5.3 Autogenní trénink . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 5.4 Muzikoterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 5.5 Aromaterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99

5.5.1 Formy aromaterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100

5.5.2 Metody aromaterapie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

5.5.3 Přípravky pro aromaterapii . . . . . . . . . . . . . . .102

5.5.4 Kontraindikace aromaterapie . . . . . . . . . . . . . .102 5.6 Arteterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 5.7 Jóga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105 5.8 Bazální hlazení – „Baby masáž“. . . . . . . . . . . . . . . . .106 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

Přílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

Psychologická problematika nemocných

s nádorovým onemocněním prsu . . . . . . . . . . . . . . . .109 Práva pacientů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Listina základních práv a svobod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130

Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134


1

9

Úvod

Úvod

Milí žáci, dostáváte do rukou učebnici „Psychologie a komunikace pro

zdravotnické asistenty – 4. ročník“ nezbytně nutnou pro přípravu napovolání zdravotnického asistenta. Obsahuje teoretický v ýk lad o zák ladech

dobré a efektivní profesionální komunikace verbální i neverbální. Budete

seznámeni se zásadami komunikace s nemocnými dospělými, s dětmi,

s lidmi nevyléčitelně nemocnými, lidmi s handicapem, úzkostnými, ale

také s lidmi agresivními, pod vlivem drog a alkoholu. Musíte však při

komunikaci postupovat vždy tak, aby nedošlo k poškození zdravínemocného a aby bylo patrno, že pracujete profesionálně.

Vykonávejte ošetřovatelskou péči zodpovědně, pečlivě a podle zásad, kterým se naučíte. Vždy mějte na paměti, že musíte pracovat a dělat vše pro dobro nemocného člověka. Jakákoliv vaše chyba by mohla být propacienta i osudnou. Uvědomte si, že svým vystupováním a chováním,přesností a důsledností napomáháte rychlejšímu uzdravení nemocného.

Učebnice obsahuje učivo pro 4. ročník oboru zdravotnický asistent a vychází ze schválených Rámcově vzdělávacích programů –dokumentu MŠMT (Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy). Jednotlivé kapitoly jsou zpracovány tak, aby učivo na sebe logicky navazovalo.

Při výkonu záslužného zdravotnického povolání budete vystaveni zátěži fyzické i psychické. Může u vás dokonce dojít k syndromuvyhoření. Tomu lze předejít vhodně, včas a správně vybranými relaxačními metodami, jejichž teoretický přehled s ukázkami cvičení je vám také předkládán. Je jenom na vás, zda znalosti z psychologie využijete při interakci s pacientem, s kolegy a také ve svém osobním životě.

Odborné učitelky a učitelé vás budou připravovat na vaše budoucí povolání, budou vám oporou a pomohou vám zvládnout vědomosti, dovednosti i návyky, které nutně potřebujete pro své činnosti a práci ve zdravotnických zařízeních.

Učebnice vznikla na základě obsahové analýzy uvedené odborné literatury, kterou máte možnost podrobně prostudovat při přípravě nejen na další studia, ale i při hledání odpovědí na problémy, životní situace, do kterých se můžete v životě dostat.

Přeji vám, abyste se kvalitně a dobře připravili na své budoucípovolání, aby z vás byli profesionálové nejen po stránce odborné, ale i lidské a aby se komunikace stala prioritou při vaší komplexní ošetřovatelské péči o klienty. Jarmila Kelnarová

11

Umění komunikace a jednání s lidmi

1 Umění komunikace a jednání s lidmi

1.1 Verbální komunikace

Cíl

Po přečtení této podkapitoly budete schopni:

vymezit pojem komunikace, ■

znát typy komunikací, ■

znát formy komunikace, ■

chápat význam profesionální komunikace v práci zdravotnického ■

asistenta,

pojmenovat činitele verbální komunikace, ■

chápat úlohu složek verbální komunikace, ■

znát, v čem je úspěšnost verbální komunikace. ■ 1.1.1 Verbální komunikace – vymezení pojmu Člověk, jako jedinečná a neopakovatelná bytost, jako sociální tvor, se liší od ostatních živočichů tím, že je schopen pomocí řeči, ale i mimikou, gesty, pohyby se dorozumívat a přenášet myšlenky. Komunikace jako prostředek dorozumívání mezi lidmi je zároveň podmínkouexistence sociálního systému. Komunikace napomáhá jedinci začlenit se do společnosti. Při ošetřovatelské péči o nemocné je pro zdravotnického asistenta dovednost komunikace prioritou. K navázání kvalitníchvztahů mezi zdravotnickým asistentem a nemocným slouží právě dobrá komunikace. Komunikace patří mezi dovednosti, které je možno, ale i nutno rozvíjet po celý život. Ztráta komunikace může ohrozit vztahy v sociální skupině.

Pojem komunikace lze vymezit následovně:

„Communicare est multum dare – komunikovat znamená mnoho ■

dát.“ (Mareš, Křivohlavý, 1995)

Komunikace je chápána jako výměna informací. ■

Komunikace je prostředek k vzájemnému ovlivňování osob. ■

„Lidská komunikace je složitý a mnohovrstevný proces závislý na ■

individuální psychice, inteligenci, na vzdělání a na individuálních

i sociálních zkušenostech.“ (Linhartová, 2007) 12

Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty

„Veškeré dění uvnitř i styk s okolím se odehrává formou interakcí ■

a komunikace. Interakce je reagování lidí navzájem, probíháneustále. Zaznamenáváme ji někdy intenzivně, jindy jen tak mimoděk.

Pokud dojde k výměně informací, jde o komunikaci.“ (Veng lá řov á ,

Mahrová, 2006) 1.1. 2 Typy komunikace

Kruhová – ■ jde o komunikaci bezprostřední s nejbližšími sousedy

(např. žáci sedí v kruhu a hovoří mezi sebou).

Řetězová ■ – komunikace pouze s jedním sousedem, ten s dalším

(např. žák A hovoří se žákem B, žák B hovoří se žákem C atd.).

Ohnisková ■ – klíčová je jedna osoba, jejímž prostřednictvímkomunikují další (např. učitel a žáci ve třídě).

Vertikální ■ – informace jde shora dolů a zdola nahoru (např. vedoucí dává příkazy podřízeným a sleduje realizaci, přijetí. K tomu

potřebuje informace zdola.).

Horizontální ■ – informace proudí mezi členy skupiny na téže úrovni

hierarchie (např. komunikace mezi zdravotníky na oddělení)(Štefanovič, Greisinger, 1985). 1.1.3 Komunikační formy

Ve r b á l n í ■ – slovy. Základem řeči (mluvené, psané) nejsou jenom

slova, ale především věty. Seřazení slov do vět dává řeči smysluplný,

přesný a úplný význam. V interakci „já a ty“ si navzájemnesdělujeme jen slovy, ale také mimoslovně, neverbálně.

Neverbální ■ – (nonverbální) mimoslovní komunikace. Toutokomunikací sdělujeme 60 až 80 % informací o sobě a můžeme si „přečíst“

informace o jiných lidech. Patří sem mimika, gesta, pohledy očí,

ale i úprava zevnějšku a další.

Činem ■ – činy za nás a druhé hovoří mnohem srozumitelnější řečí

než komunikace verbální a neverbální. K řadě vykonaných činů

nejsou slova vůbec potřebná (např. poskytnutí první pomoci při

autonehodě). Jsou však slova, která mohou být činem, mají svoji

hodnotovou stránku (např. někdo se mě za mými zády zastal, aniž

by mi o tom cokoliv řekl). Činy slovem na nás působí pozitivně, ale

i negativně, hovoříme o evalvaci a devalvaci (Křivohlavý, 1988).

13

Umění komunikace a jednání s lidmi

Komunikační formy rozděluje Štefanovič takto:

Neverbální ■ – mimoslovní, jde o pohledy očí, zacházení s předměty

(např. ťukání tužkou o stůl při zkoušení žáka).

Obrazná ■ – jde o názorné zobrazení informace (např. dopravní

značky).

Symbolická ■ – jde o sdělování pomocí symbolů (např. řeč mluvená,

psaná, květiny – prvosenka = jsi moje první láska, v matematice –

2 + 2 = 4, v chemii – peroxid vodíku = H

2

O

2

).

Komunikace mezi lidmi by měla být zdravá, nezdravá komunikacepůsobí velmi intenzivně na vegetativní děje v organizmu člověka (např.

bušení srdce z neblahého tušení, svírání žaludku z hrozby). Uněkterých nemocí je komunikaci připisován velmi významný vliv, dokonce

rozhodující, na stabilizaci stavu nemocného (roztroušená skleróza).

Z. Vybíral (2005) uvádí charakteristiky zdravé komunikace:

Bezprostřední reakce ■ – komunikující neodkládá odpovědi na

pozdější dobu, reaguje ihned. Hodinové i několikadenní mlčení

vede k poruchám momentálního kontaktu a někdy udržuje i delší

poruchu ve vztahu.

Kognitivní přizpůsobování ■ – je třeba se přizpůsobovatstanoviskům, slovníku i mimoslovnímu vyjádření druhého.

Zájem o druhého – ■ trpělivě a pozorně nasloucháme, náš hlas je

příjemný, klidný, projevíme radost i starost s druhým, projevíme

uznání s druhým.

Reciprocita – ■ neskákat do řeči, nechat domluvit, každý má mít

možnost (časovou, prostorovou) se vyjádřit.

Humor – ■ humorná odlehčení tématu vytvářejí uvolněnějšíatmosféru. Humor nesmí být šibeniční, černý, vulgární.

Třikrát ne – ■ není vhodné zahrnout jiné nadbytkem požadavků,

kritikou a v yjadřováním zk lamání („Budu si to pamatovat dokonce života.“).

Podpora fl exibility a dalšího vývoje – ■ zdravá komunikace má bý t

otevřená, neuzavírá perspektivy a další možnost pokračování.

Konzistence interakcí – ■ dodržet směr, nevybočit z daného pojetí

(např. po jednání s partnerem se rozejdeme posílení ve svémvývoji, s úsměvem, ale po čase se dozvíme, že nás pomluvil. Na dalším

jednání už nás těžko přesvědčí, že jedná upřímně, my už máme

zkušenost, že mu není radno věřit.).

Uvolnění – ■ dohodnuté shrnutí, závěr, tečka.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist