načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Psychologie 2. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost - Ilona Kopecká

Psychologie 2. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost
-11%
sleva

Elektronická kniha: Psychologie 2. díl
Autor: Ilona Kopecká
Podnázev: Učebnice pro obor sociální činnost

Učebnice je přímo určená pro studenty oboru sociální činnost, jako jediná na trhu. Ve druhém díle je žákům předkládána problematika psychologie osobnosti, komunikace a ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  169 Kč 150
+
-
5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 75.9%hodnoceni - 75.9%hodnoceni - 75.9%hodnoceni - 75.9%hodnoceni - 75.9% 87%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 1 recenze

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 164
Rozměr: 21 cm
Úprava: svazků: ilustrace (převážně barevevné), portréty
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Psychologie
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-3876-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Učebnice je přímo určená pro studenty oboru sociální činnost, jako jediná na trhu. Ve druhém díle je žákům předkládána problematika psychologie osobnosti, komunikace a psychodiagnostiky se zaměřením na uplatnění v sociálně zdravotnické oblasti. Obsah učebnice odpovídá požadavkům ŠVP (školní výukový program) a bude vhodnou učební pomůckou pro žáky i učitele. (učebnice pro obor sociální činnost)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Ilona Kopecká - další tituly autora:
Psychologie 1. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost Psychologie 1. díl
Psychologie 3. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost Psychologie 3. díl
Psychologie 2. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost Psychologie 2. díl
 (e-book)
Psychologie 1. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost Psychologie 1. díl
 (e-book)
Psychologie 3. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost Psychologie 3. díl
 
K elektronické knize "Psychologie 2. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost" doporučujeme také:
 (e-book)
Zdravotní nauka 2. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost Zdravotní nauka 2. díl
 (e-book)
Zdravotní nauka 3. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost Zdravotní nauka 3. díl
 (e-book)
Etika pro zdravotně sociální pracovníky Etika pro zdravotně sociální pracovníky
 (e-book)
První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů
 (e-book)
Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník -- 2., přepracované a doplněné vydání Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník
 (e-book)
Český jazyk v kostce pro SŠ Český jazyk v kostce pro SŠ
 
Recenze a komentáře k titulu



Hodnocení 2019-02-16 hodnoceni - 100%hodnoceni - 100%hodnoceni - 100%hodnoceni - 100%hodnoceni - 100%
Posílám pochvalu autorce,za výbornou,kvalitní knížku.
 


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Ilona Kopecká

Učebnice pro obor sociální činnost

Psychologie

2. díl

Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

Psychologie 1. díl

Učebnice pro obor

sociální činnost

Ilona Kopecká

ISBN 978-80-247-3875-8

9788024738765

ISBN 978-80-247-3876-5

Psychologie 2. díl

Ilona Kopecká

Učebnice pro obor sociální činnost



GRADA Publishing

Ilona Kopecká

Učebnice pro obor sociální činnost

Psychologie

2. díl


Mgr. Ilona Kopecká PSYCHOLOGIE 2. DÍL Učebnice pro obor sociální činnost Recenzentka: Mgr. Jana Uhrová TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: © Grada Publishing, a.s., 2012 Cover Photo © fotobanka allphoto, 2012 Autorem obrázků 1–55 Mgr. Petr Němec. Ostatní obrázky a fotografie dodala autorka. Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 4927. publikaci Odpovědná redaktor Mgr. Ivana Podmolíková Sazba a zlom Karel Mikula Počet stran 160 + 4 stran barevné přílohy 1. vydání, Praha 2012 Vytiskla Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvláštním způsobem vyznačeno. Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorů. Z jejich praktického uplatnění ale nevyplývají pro autory ani pro nakladatelství žádné právní důsledky. ISBN 978-80-247-3876-5 TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8226-3 ve formátu PDF ISBN 978-80-247-8228-7 ve formátu EPUB

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí

být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez před

chozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude

trestně stíháno.

Obsah

Předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

1 Psychologie osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

1.1 Pojem osobnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 1.2 Utváření osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 1.3 Struktura osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 1.4 Rysy osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 1.5 Vrozené dispozice a vlastnosti osobnosti . . . . . . . . . . . 16

1.5.1 Temperament . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

1.5.2 Pudy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

1.5.3 Vlohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 1.6 Získané dispozice a vlastnosti osobnosti . . . . . . . . . . . 25

1.6.1 Schopnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

1.6.2 Vědomosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

1.6.3 Dovednosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

1.6.4 Návyky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

1.6.5 Zvyky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

1.6.6 Motivace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

1.6.7 Charakter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 1.7 Poruchy osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

2 Komunikační dovednosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

2.1 Proces komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 2.2 Typy komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 2.3 Komunikační formy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 2.4 Charakteristiky zdravé komunikace . . . . . . . . . . . . . . 54 2.5 Rétorika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 2.6 Neverbální komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 2.7 Verbální komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

2.7.1 Paralingvistika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

2.7.2 Mluvená řeč . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

2.7.3 Kritéria úspěšné verbální komunikace . . . . . . . . 91

2.7.4 Rozhovor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

2.7.5 Asertivita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

2.7.6 Komunikace z hlediska transakční analýzy . . . . 112

2.8 Sdělování činy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115

2.9 Devalvace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118

2.10 Evalvace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

2.11 Překážky v komunikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 3 Psychodiagnostika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

3.1 Anamnéza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

3.2 Psychologická charakteristika osobnosti . . . . . . . . . . 123

3.3 Kazuistika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

3.4 Mapování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

3.5 Pozorování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127

3.6 Dotazník . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129

3.7 Sociometrie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131

3.8 Testy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131

3.9 Faktory zkreslující poznávání osobnosti . . . . . . . . . . 137

3.10 Psychologické poradenství . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Správné řešení křížovek a úkolů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145

Předmluva

Předmluva Vážení žáci sociálních oborů, v  prvním díle učebnice psychologie jste získali informace z  obecné a vývojové psychologie. Jejich osvojení vám umožní lépe pochopit další učivo. Ve druhém díle učebnice psychologie se vám otevřou další oblasti této zajímavé vědy o člověku, jejichž znalost vám poslouží k opravdovějšímu pochopení principů práce s lidmi a umožní tvořivě nahlížet na vlastní prožívání, chování a životní příběh. Znalosti z psychologie osobnosti vám zprostředkují celistvější poznávání lidí ve vašem okolí, snazší pochopení motivace a příčin jejich chování. V kapitole o komunikaci poodhalíte možnosti zdokonalení vaší komunikace v osobním i pracovním životě. Znalosti z obou těchto kapitol využijete při učení se o základech psychodiagnostiky, tedy hodnocení lidí, které slouží k podrobnějšímu poznání kvalit a potřeb klienta a tím ke zkvalitnění naší práce s ním.

Hodně úspěchů při studiu a práci s lidmi přeje

Mgr. Ilona Kopecká

Tato učebnice obsahuje učivo, které vychází ze schválených Rámcových vzdělávacích

programů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. V učebnici

jsou zpracovány informace z odborné literatury, jejíž seznam slouží jako vodítko

pro další studium psychologie. 8

Psychologie 2. díl

1 Psychologie osobnosti Vzdělávací cíle Po prostudování této kapitoly budete schopni: ■ definovat pojem osobnost ■ vysvětlit strukturu osobnosti ■ vyjmenovat a popsat přehled základních teorií osobnosti ■ definovat a popsat rysy osobnosti

Psychologie osobnosti se zabývá studiem struktury, vývoje a dynamiky osobnosti. Zkoumá zejména: ■ Psychický život jednotlivých osob (proč a jací lidé jsou, jaké jsou

jejich psychické procesy, životní příběh a okolnosti utváření osob

nosti) ■ Individuální rozdíly mezi osobami (jak a čím se lidé od sebe liší) ■ Lidské vlastnosti (jaké jsou, v čem si jsou jednotliví lidé podobní) 1.1 Pojem osobnost Člověk je biologická a společenská bytost. Z  pohledu biologie patří ke třídě savců rodu Homo sapiens (člověk moudrý). Charakterizuje jej vzpřímená chůze, ruce přizpůsobené k práci a vysoce vyvinutý mozek (Štefanovič, Greisinger, 1985). Člověk je však také tvor společenský (zoon politikon – dle Aristotela). Termín osobnost se vyvinul ze slova osoba. (V latinském jazyce slovo persona – osoba znamená maska, kterou si herci nasazovali při představeních v řeckém a římském dramatu. Maska vyjadřovala podstatu figury v dramatu. Maska však také může zahalovat pravou tvář.)

Termín osobnost v  psychologii používáme pro každého člověka, protože každý z nás je jedinečná a neopakovatelná bytost. Každý člověk, každá osobnost je originál. Osobnost je člověk jako člen lidského společenství. Člen, který je charakterizován souhrnem složitých vlastností, projevujících se v typicky lidském chování. (V užším slova smyslu používáme termín osobnost i v jiných oblastech lidské činnosti. Nejčastěji jako označení pro někoho významného nebo mediálně známého – celebrita.) Osobnost je člověk se všemi svými biologickými, psychickými a sociálními znaky (Rozsypalová, Čechová, Mellanová,

9

Psychologie osobnosti

2003). Nejsnáze při poznávání osobnosti můžeme identifikovat biolo

gické a sociální znaky, tedy například pohlaví, vzrůst, barvu vlasů či

z jakého sociálního prostředí daná osobnost pochází. Psychické znaky

rozlišíme až při bližším a delším poznávání. Jednotliví lidé se od sebe

odlišují. Rozdíly, kterými se různí jeden člověk od druhého, nazýváme

individuální rozdíly (pohlaví, věk, výška, schopnosti, pracovní tempo).

Rozdíly, kterými se odlišují celé skupiny lidí, se nazývají typologické

rozdíly (některé vlastnosti jsou typické pro celou skupinu lidí – např.

tělesná konstituce, způsob uspokojování potřeb, zájmy).

V průběhu vývoje psychologické vědy bylo formulováno mnoho po

jetí a definic osobnosti. Tyto definice by bylo možné rozmístit na osu,

která spojuje zcela opačné názory:

■ Osobnost je něco, co skutečně existuje a co má skutečné účinky

(teoretici „já“ – C. R. Rogers).

Tab. 1 Přehled teorií osobnosti (podle V. J. Drapela, 1997)

Pól „A“ – osobnost je dedukce z  chování, pojetí osobnosti klade důraz na měření a hodnocení osobnosti. Omezuje osobní svobodu – osobnost je rozvíjena zvenku, přizpůsobuje se, je kladen důraz na učení a účinné chování. Zdroj rozvoje přichází zvenčí – vnější vztahy (rodina, přátelé, sociální partneři). ■ Behaviorizmus ■ Te o r i e u č e n í ■ Rysová a faktorová teorie ■ Interpersonální teorie ■ Individuální psychologie ■ Psychosociální teorie ■ Psychoanalytická teorie ■ Analytická teorie ■ Te o r i e p o l e ■ Systematický eklekticizmus ■ Holistická teorie ■ Logoterapie ■ Fenomenologie ■ Teorie „já“

■ I. P. Pavlov, C. L. Hull, B. F. Skiner

■ J. Dollard, N. E. Miller

■ R. B. Cattell

■ K. Horneyová, H. S. Sullivan

■ A. Adler

■ E. Fromm, E. Erikson

■ S. Freud

■ C. G. Jung

■ K. Lewin

■ G. W. Allport

■ K. Goldstein, A. Maslow

■ V. E. Frankl

■ E. Husserl, A. W. Combs, D. Snygg

■ C. R. Rogers Pól „B“– není zdůrazňováno měření a hodnocení osobnosti, je kladen důraz na osobní svobodu, osobnostní rozvoj zevnitř, sebeaktualizaci. Osobnost je reálná sama o sobě, zdroj rozvoje je možný zevnitř – vnitřní vztahy (sebepojetí, sebevýchova, osobnostní rozvoj). 10

Psychologie 2. díl

■ Osobnost je pouze odvozenina (dedukce) z chování, které je jedi

ným přímo pozorovatelným a měřitelným jevem (behavioristé –

I. P. Pavlov, C. L. Hull, B. F. Skinner).

Mezi těmito dvěma hraničními teoriemi osobnosti existuje celé spektrum dalších teorií, které vycházejí z jednotlivých psychologických škol a směrů. K jejich pochopení je zapotřebí hlubší studium psychologie. Přehled jednotlivých teorií osobnosti (a jejich autorů a zastánců) je v tabulce 1 seřazen právě podle polarity pojetí.

Jednotlivé teorie osobnosti vycházejí z celkové životní filozofie jejich autorů a mnohdy jsou odrazem jejich životního příběhu, zejména dětství a dospívání.

Souhrnně můžeme pojem osobnost vymezit: ■ Osobnost je člověk se všemi svými biologickými, psychickými a so

ciálními znaky. ■ Jednotlivé vlastnosti osobnosti jsou spojeny a uspořádány určitým

způsobem a navzájem se ovlivňují (osobnost je celek). ■ Pojem osobnost vyjadřuje zároveň i odlišnost jedince od ostatních

lidí (individuální a typologické rozdíly). ■ Psychické vlastnosti osobnosti jsou úzce spjaty s jejími biologickými

a společenskými vlastnostmi.

Všechny vlastnosti osobnosti se projevují zejména v  činnostech, v  chování, v  jednání. Pro pracovníka v  pomáhající profesi je velmi důležité sledovat reakce a chování lidí v  různých situacích a snažit se porozumět jejich projevům. Stejně tak se můžeme o člověku mnoho dozvědět rozborem výtvoru jeho činnosti a jejích výsledků (Rozsypalová, Čechová, Mellanová, 2003). 1.2 Utváření osobnosti Na vývoj osobnosti působí tři významné faktory: ■ Vnitřní biologické podmínky – vrozené předpoklady, zakódované

v genech jako dědictví po předcích, vlivy působící na vývoj plodu

(onemocnění matky, nesprávná výživa, stresové situace, toxické

nebo návykové látky) a vlivy působící na dítě během porodu a těsně

po něm: například obtížně probíhající porod, závažné poranění či

11

Psychologie osobnosti

onemocnění během nebo těsně po porodu (zlomenina, nedostatek

kyslíku, porodní a poporodní otoky) ■ Vlivy prostředí:

– Přírodní, klimatické podmínky, ve kterých člověk žije

– Kvalita životního prostředí – ekologické vlivy

– Změny životního prostředí, které způsobila lidská činnost –

rozvoj průmyslu a techniky

– Sociální prostředí, ve kterém člověk vyrůstá – rodina, dětský

kolektiv v mateřské škole, ve škole, rodiče, vychovatelé, učitelé,

vrstevníci, spolupracovníci, celá společnost

– Kulturní a informační instituce v místě bydliště – druhy škol,

kulturní zázemí a dosažitelné možnosti (knihovna, divadlo,

galerie, muzea apod.)

– Společenské změny v širší společnosti v průběhu života jedince

(změny politických a ekonomických režimů, války, katastrofy)

■ Učení a vlastní činnost člověka – veškeré činnosti v průběhu ži

vota: hra, učení, práce, zájmové činnosti, výchova, sebevýchova

v činnostech (dovednosti, znalosti, vědomosti) (Rozsypalová, Če

chová, Mellanová, 2003). 1.3 Struktura osobnosti Struktura osobnosti je uspořádání vlastností osobnosti do diferencovaného celku, který vytváří relativně stabilní a pro danou osobnost typické podmínky psychického reagování (Štefanovič, Greisinger, 1985). Tuto definici si můžeme vysvětlit v metafoře (přirovnání) kaleidoskopu – krasohledu. Při pohledu do krasohledu vidíme nějaké množství různě barevných obrazců v určitém uskupení. Při pohybu se obrazce v kaleidoskopu změní a vytvoří jiný obrazec. Obrázky jsou pokaždé jiné, a přece stejné. Barvy a tvary můžeme přirovnat k vlastnostem osobnosti, které mají určitou strukturu, jež je relativně stálá, zároveň proměnlivá podle daných podmínek. Na podněty reaguje typicky – změnou obrazce. Za určitých okolností při zachování stejných podmínek se vytvoří podobný vzor. Struktura vlastností osobnosti: ■ Dynamické vlastnosti – temperament ■ Vztahově-postojové vlastnosti (postoje, citové vztahy, charakterové

vlastnosti, světový názor) 12

Psychologie 2. díl

■ Aktivačně-motivační vlastnosti (pudy, zájmy, city, potřeby, záliby,

životní plány) ■ Výkonové vlastnosti (schopnosti, dovednosti, vědomosti, návyky) ■ Vlastnosti psychických procesů a stavů (vlastnosti vnímání, paměti,

pozornosti, myšlení atd.) ■ Seberegulační vlastnosti (vůle, sebeuvědomování, sebekritika, se

behodnocení)

V  současné době se uplatňují tři různé vzorce pro popis struktury osobnosti: ■ Vrstvová koncepce ■ Typologická koncepce ■ Faktorová koncepce

Vrstvová koncepce navazuje na myšlenky Platóna a Aristotela. V  současné psychologii je propagována zejména v  německy mluvících zemích. Vrstvová koncepce chápe osobnost jako vnitřně členěnou strukturu vrstev, které se vzájemně prolínají. Jednotlivé duševní jevy tedy nelze vždy jednoznačně přiřadit konkrétní vrstvě. Příkladem tohoto pojetí je Freudova struktura osobnosti. Obsahuje tři subsystémy: ■ Id – „ono“– vrstva ovlivňovaná pudy, nevědomá, toužící po slastech

a uspokojení, princip slasti (potlačované sexuální touhy) ■ Ego – „já“– vrstva, která zprostředkovává vztah s realitou, vědomá,

racionální, princip reality (běžný reálný, rozumný život)

Motivační vlastnosti

„co chci“

Osobnost

Temperament

„jak reaguji“

Charakter

„jaký jsem“

Intelekt

„co zvládnu“

Obr. 1 Struktura osobnosti

13

Psychologie osobnosti

■ Superego – „nadjá“ – svědomí, princip dokonalosti (jací bychom

chtěli být)

Typologická koncepce vychází z předpokladu, že někteří lidé jsou si

po duševní stránce výrazně podobní a dají se zařadit do skupin s určitým vzorcem osobnostních vlastností – typem. Typologických soustav je velké množství, dělí se na psychologické, které rozlišují osobnostní typy na základě psychologických proměnných (jaké má člověk hodnoty, zda je spíše extravertní či introvertní), a na biopsychologické, které spojují tělesné a duševní vlastnosti (vzhled a povaha).

Faktorová koncepce vychází ze zkoumání reakcí určitého počtu

osob na určitý počet standardních situací (představují situace životní). Sledují se reakce intelektové a emoční, postoje, motivace. Tab. 2 Přehled faktorů osobnosti podle R. B. Cattella (dotazník HSPQ pro mladistvé, Cattell, 1970)

Kladný pól Záporný pól

Společenský, se živým projevem citů

Uzavřený, se zdrženlivým projevem

citů

Inteligentní S méně rozvinutým intelektem

Stabilní, citově vyrovnaný

Labilní, snadno vyveden z citové

rovnováhy

Vznětlivý temperament Klidný, flegmatický temperament

Dominantní Submisivní

Bezstarostně nadšený Střízlivě vážný, s obavami

Svědomitý, odpovědný, vytrvalý

Nesvědomitý, nespolehlivý, málo

vytrvalý

Smělý, aktivní, dobrodružný Zranitelný, hned tuší nebezpečí

Citlivý k lidem, nebo i ke kultuře

a přírodě

Věcný, tvrdě realistický

Uzavřený do svých vnitřních

problémů

Podnikavě družný

Nejistý, s pocity viny Sebejistý, plný síly

Soběstačný, má své cíle

Závislý na druhých, na názorech

autority, na konvenci

Sebeovládání dobré Sebeovládání slabé

Napjatý, dráždivý, s obavami Klidný, uvolněný

1

14

Psychologie 2. díl

1.4 Rysy osobnosti

Každý člověk má nějaké charakteristické projevy, povahové vlastnosti,

které v psychologii označujeme jako rysy osobnosti. Rys osobnosti je

tedy psychická vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání,

chování, prožívání typickým pro danou osobu a je v průběhu života

poměrně stálá (Rozsypalová, Čechová, Mellanová, 2003). Rys je pozo

rovatelná vlastnost, která nám umožňuje předpovědět, co daná osoba

učiní v jisté situaci (populárně se této skutečnosti využívá v detektiv

ních příbězích). Přeneseně hovoříme o rysech člověka jako o jeho po

době ve tváři (měkké rysy, ostré rysy). Protože rysů osobnosti a náhledů

na ně je v současné době více, není v psychologii vypracován přesný

systém rysů osobnosti.

Tab. 3 Přehled základních protikladů v  osobnosti (podle Dethlefsen,

Dahlke, 1995; Jung, 1992; Leary, 1957 in Čáp, Mareš, 2001)

Vlastnosti

morálně schvalované

Vlastnosti a síly zavrhované

(„ st í n“– např. potlačovaná

agresivita nebo sexualita)

vědomí nevědomí

extraverze introverze

aktivita pasivita

intelekt emoce

vnímání (střízlivé, věcné)

intuice (vytušení skrytých

souvislostí)

myšlení (střízlivé, vědecké,

praktické)

prožívání (umělecké, fantazie)

láska sex

vůle k moci, snaha vyniknout

sociální cítění, snaha pomáhat

druhým

dominance submise

láska (afiliace) nenávist (hostilita)

vlídnost ve vztahu k lidem přísnost ve vztahu k lidem

dávat, pečovat, milovat brát, přijímat péči, být milován

mužské vlastnosti ženské vlastnosti

15

Psychologie osobnosti

Vlastnosti uvedené v tabulce 3 jsou polarizované. Možná se vám zdá

nespravedlivé, že emoce, sociální cítění, prožívání a ženské vlastnosti autoři zařazují do zavrhovaných. Vycházejí z toho, že člověk ovládaný vášněmi a t ouhou po dobru může napáchat ve svém okolí velké škody na m ezilidských vztazích. Přiklání se k používání rozumu a ke spravedlnosti. Lidé mají jednotlivé rysy v různém stupni nebo v různé formě. Jen malé množství lidí můžeme jednoznačně charakterizovat jako výrazně a v ždy dominantní, jako vždy nenávistné a přísné k  lidem. Většina lidí má tyto vlastnosti v určité míře. Podřizují se tam, kde je to nutné, jsou přísní tam, kde to vyžadují okolnosti, a nenávidí ve chvíli, kdy jim bylo velmi ublíženo. Stejně tak tam, kde mají zodpovědnost, se c hovají dominantně a řídí situaci, pokud nejsou překračovány společenské normy, jsou tolerantní, k milým lidem vlídní a přátelští. Lidé, kteří nemají vlastnosti krajně vyhraněné, se většinou lépe přizpůsobují a l épe se o rientují a chovají v  různých životních situacích. Lidé s  extrémními formami rysů osobnosti mívají život obtížnější, hůře se přizpůsobují životním situacím.

K souhrnnému označení rysů osobnosti se již od starověku užíval

termín temperament a charakter. Temperament zahrnuje spíše biologicky určenou stránku osobnosti, charakter převážně společensky určenou stránku osobnosti. Temperament i charakter jsou vzájemně spjaty (Rozsypalová, Čechová, Mellanová, 2003).

Otázky, úkoly a cvičení k upevnění učiva

1. Uveďte významné osobnosti české historie a literatury.

2. Namalujte svoji masku, takovou, která vás nejvíce vystihuje. Na

malujte také masku, která by dobře zahalila vaše slabosti nebo

nechtěné vlastnosti.

3. Uveďte další příklady znaků osobnosti a konkretizujte je podle

vámi vybrané osoby (spolužačka, rodinný příslušník, přítel).

4. Jakých rysů osobnosti si na sobě nejvíce ceníte?

5. Vyberte si konkrétní osobu a vypište do tabulky její charakteri

stické znaky.

+


1

16

Psychologie 2. díl

Tab. 4 Znaky osobnosti

Znaky osobnosti Příklady Vlastní příklady

a jejich konkretizace

biologické znaky pohlaví, věk, výška,

barva očí atd.

psychické znaky dovednosti, schopnosti

povahové rysy atd.

sociální znaky bydliště, rodina,

přátelé, škola,

zaměstnání atd. 1.5 Vrozené dispozice a vlastnosti osobnosti Vzdělávací cíle Po prostudování této kapitoly budete schopni: ■ vysvětlit pojem temperament ■ pojmenovat a objasnit základní typologie temperamentu ■ vymezit pojem vlohy ■ rozlišit druhy vloh

Za vrozené vlastnosti osobnosti považujeme tělesné zvláštnosti (tě

lesný vzrůst, vzhled, náchylnost k poruchám či nemocem) a zvláštnosti vyšší nervové činnosti – temperament a vlohy. 1. 5.1 Temperament Jako temperament označujeme souhrn vlastností organizmu, které určují dynamiku a intenzitu celého prožívání a chování osobnosti (Štefanovič, Greisinger, 1985). Jedná se tedy o rychlost vzniku reakcí (jak rychle se nadchneme, rozzlobíme, zamilujeme), o jejich sílu (jak moc se nadchneme, rozzlobíme, zamilujeme), o délku jejich trvání a střídání (tedy jak dlouho jsme nadšení, rozzlobení, zamilovaní).

Nejstarší teorii temperamentu vypracoval řecký lékař Hippokra

tes (5.–4. století př. n. l.) a později ji upravil lékař Galenos (2. století př. n. l.). Řečtí lékaři se domnívali, že člověk se chová podle toho, jaká tekutina (šťáva) v jeho těle převládá. Čtyři „šťávy“:

17

Psychologie osobnosti

■ sanguis – krev

■ cholé – žluč

■ flegma – hlen

■ melaina cholé – černá žluč

Dle nich odvozujeme čtyři základní druhy temperamentu – san

gvinik, cholerik, flegmatik, melancholik. V tabulce 5 jsou uvedeny

základní charakteristiky jednotlivých temperamentů.

Tab. 5 Typologie dle Hippokrata

Te mp e r a m e nt Žádoucí vlastnosti Nežádoucí vlastnosti

sangvinik optimizmus, veselost,

sdílnost, otevřenost, družnost, citová vřelost, živost, iniciativa, aktivita, podnikavost, pohotovost, družná přizpůsobivost

povrchnost, mělké city,

přílišná sdílnost a žvani

vost, snadná ovlivnitel

nost, nestálost, přeléta

vost, těkavost, nedůsled

nost, konformizmus

flegmatik dobromyslnost, snášen

livost, samostatnost, rezervovanost, pevná citová pouta, trpělivost, rozvážnost, vytrvalost, přemýšlivost, konzervatizmus

citový chlad, uzavřenost,

nespolečenskost, váha

vost, nepřizpůsobivost,

pomalost, pasivita až le

nost

cholerik vášnivost, sebevědomí,

samostatnost, vůdcovství, obětavost, zásadovost, otevřenost, důkladnost, energičnost, sdílnost, altruizmus

výbušnost, dráždivost,

impulzivita, nesnášen

livost, nesmířlivost, pa

novačnost, fanatizmus,

narcizmus, netrpělivost,

urážlivost, neukázněnost

melancholik oddanost, věrnost, velko

rysost, hlubokomyslnost, skrývaná citovost, svědomitost, spolehlivost, odpovědnost, ukázněnost, ústupnost a kompromisy

přecitlivělost, pesimiz

mus, zasmušilost, uza

vřenost, samotářství,

plachost, skleslost, roz

tržitost, bázlivost, vyčer

panost, vztahovačnost,

egoizmus 18

Psychologie 2. díl

Uvedené názvy jednotlivých typů temperamentu se užívaly po mnoho staletí a byly ponechány i v  terminologii moderní psychologie, přestože současná věda nevysvětluje rozdíly ve vlastnostech temperamentu tělesnými tekutinami, ale vlastnostmi nervových procesů. Těmito vlastnostmi se zabýval ruský fyziolog, psycholog a lékař Ivan Petrovič Pavlov. Podle vlastností nervových procesů Pavlov rozlišil tři základní vlastnosti nervových procesů – sílu, vyrovnanost a pohyblivost. Jedinec se silnými nervovými procesy je odolný, správně a bez obtíží reaguje i na velmi silné podněty. Nevadí mu ani rušivé podněty jako hluk, dovede se dobře soustředit na práci. Jedinec se slabými nervovými procesy potřebuje k soustředění pozornosti klidné prostředí, silné podněty prožívá jako nepříjemnou zátěž. Při vyrovnaných nervových procesech má člověk dostatečně silný útlum, umí bez obtíží utlumit své projevy (ztišit hlas, zklidnit pohyb, ovládnout afekt), při nevyrovnaných má člověk nižší útlum, a proto hůře ovládá své afekty. Pohyblivost nervových procesů se projevuje v  rychlosti a snadnosti přechodu korových buněk od jednoho procesu k  druhému, a tedy k rychlosti přizpůsobení se jedince změněným podmínkám (rychlost, postřeh, hbitost). Při práci s klienty je důležité sledovat úroveň jejich nervových procesů. Můžeme tak lépe odhadnout stupeň pomoci, možnosti přístupu a schopnost zvládnout náročnou situaci.

Pohyblivost nervových procesů je důležitá při výkonu takových činností, ve kterých je potřeba rychle reagovat na měnící se podmínky (kolektivní sporty – hokej, fotbal, košíková, řízení dopravních prostředků, doprovázení klienta v nepřehledném terénu – streetworker). Pohyblivost nervových procesů odpovídá také za rychlost střídání nálad a jejich trvání.

Podle tělesné stavby vytvořil typologii německý psychiatr Ernst Kretschmer, který si povšiml souvislosti mezi tělesnou stavbou Obr. 2 Typy temperamentu

flegmatik sangvinikcholerik melancholik


1

19

Psychologie osobnosti

(konstitucí) a onemocněním schizofrenií nebo maniodepresivní psy

chózou (bipolární porucha). Kretschmer předpokládal, že existuje

souvislost mezi tělesnou stavbou a vlastnostmi osobnosti i u zdravých

lidí. Kretschmerova typologie rozlišuje tři typy tělesné konstituce:

■ Pyknický – z řeckého pyknos – tlustý, pevný

■ Leptosomní – astenický, z řeckého leptos – tenký, prázdný

■ Atletický – z řeckého áthleon – zahrnující přirozený lidský pohyb

(již ve starověku převedený do základních sportovních odvětví)

Tab. 6 Vlastnosti nervových procesů podle I. P. Pavlova

Te mp e

rament

Vlastnosti nervové soustavy Vlastnosti proží

vání a chování

vzruch útlum rovno

váha

pohybli

vost

sangvi

nik

silný silný značná značná

živost, pohybli

vost, nestálost

flegma

tik

slabý silný značná malá

pomalost, mír

nost, malá přizpů

sobivost změnám

cholerik silný slabý

malá,

převládá

vzruch

značná

ukvapenost, vý

bušnost, velmi

malé ovládání se

melan

cholik

slabý slabý

malá,

převládá

útlum

malá

pomalost, zabrz

děnost, přetrvává

ní citů

Obr. 3 Konstituční typy

pyknický leptosomní atletický




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist