načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících - Lenka Krejčová

Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících

Elektronická kniha: Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících
Autor: Lenka Krejčová

Publikace se primárně zabývá procesem socializace a rozvojem sociálních dovedností dospívajících v prostředí střední školy. V této souvislosti se věnuje také motivaci ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  237
+
-
7,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2011
Počet stran: 226
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Střední školy
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2011
ISBN: 978-80-247-3474-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace se primárně zabývá procesem socializace a rozvojem sociálních dovedností dospívajících v prostředí střední školy. V této souvislosti se věnuje také motivaci středoškolských studentů ke školní práci, interakci s vrstevníky i učiteli, výskytu rizikového chování ve škole a jeho prevenci. Prezentované informace jsou založeny na soudobých tuzemských i zahraničních výzkumech i současné praxi středních škol v ČR. Publikace je určena studentům učitelství a učitelům se zaměřením na terciární vzdělávání. Mohou z ní čerpat také studenti psychologie a pedagogiky, kteří se věnují práci s dospívajícími. V neposlední řadě je užitečná poradenským pracovníkům, kteří působí ve školských poradenských zařízeních. Publikace, opírající se o poznatky pedagogické a školní psychologie v oblasti vzdělávání mládeže, se zaměřuje na socializaci, rozvoj sociálních dovedností a motivaci k učení v prostředí středních škol.

Popis nakladatele

Publikace se primárně zabývá procesem socializace a rozvojem sociálních dovedností dospívajících v prostředí střední školy. V této souvislosti se věnuje také motivaci středoškolských studentů ke školní práci, interakci s vrstevníky i učiteli, výskytu rizikového chování ve škole a jeho prevenci. Prezentované informace jsou založeny na soudobých tuzemských i zahraničních výzkumech i současné praxi středních škol v ČR.Publikace je určena studentům učitelství a učitelům se zaměřením na terciární vzdělávání. Mohou z ní čerpat také studenti psychologie a pedagogiky, kteří se věnují práci s dospívajícími. V neposlední řadě je užitečná poradenským pracovníkům, kteří působí ve školských poradenských zařízeních.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Lenka Krejčová - další tituly autora:
Sociální dovednosti ve škole Sociální dovednosti ve škole
Žáci potřebuji přemýšlet -- Co pro to mohou udělat jejich učitelé Žáci potřebuji přemýšlet
 (e-book)
Sociální dovednosti ve škole Sociální dovednosti ve škole
 (e-book)
Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení
 
K elektronické knize "Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících" doporučujeme také:
 (e-book)
Jak hledat a najít zaměstnání -- Rady a tipy pro uchazeče - 3., aktualizované a rozšířené vydání Jak hledat a najít zaměstnání -- Rady a tipy pro uchazeče
 (e-book)
Trénování paměti a poznávacích schopností Trénování paměti a poznávacích schopností
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Vydání odborné knihy schválila Vědecká redakce

nakladatelství Grada Publishing, a.s.

Podpořeno GAČR 406/07/0276

PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D.

PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY VZDĚLÁVÁNÍ DOSPÍVAJÍCÍCH

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

www.grada.cz

jako svou 4273. publikaci

Recenzovali:

prof. PhDr. Marek Blatný, CSc.

doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.

Odpovědná redaktorka Zuzana Koutná

Sazba a zlom Radek Vokál

Zpracování obálky Antonín Plicka

Počet stran 232

Vydání 1., 2011

Vytiskla Tiskárna PROTISK s.r.o.,

České Budějovice

Š Grada Publishing, a.s, 2011

Cover Photo Š Allphoto Images

ISBN 978-80-247-3474-3

4. tisk (finální po opravě) - 11.1.2011 - Radek Vokál - formát 144x207


OBSAH

PODĚKOVÁNÍ ...............................7

ÚVOD ....................................9

1. SOCIALIZACE V OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ ...............13

1.1 Dospívání a vliv kultury, v ní ijeme ................14

1.1.1 Sociokulturní teorie kognitivního a psychosociálního

vývoje .............................16

1.1.2 Adolescentní subkultura ...................18

1.2 Jak ovlivňuje socializaci dospívajících rodina ............21

1.2.1 Výchovné styly v rodinách dospívajících ..........23

1.3 Význam koly a učitelů pro rozvoj dospívajících ..........28

1.4 Význam vrstevnické skupiny v procesu socializace dospívajících . 33

1.5 Je dospívání obdobím bouře a stresu? ................36

2. SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI STUDENTŮ STŘEDNÍCH KOL ...41

2.1 Kompetence, schopnosti, dovednosti... ...............43

2.2 Předpoklady rozvoje sociálních dovedností ve kole ........44

2.3 Projevy sociálních dovedností studentů ...............48

2.4 Výzkumy sociálních dovedností ve kolách .............53

3. PŮSOBENÍ UČITELŮ NA ROZVOJ SOCIÁLNÍCH

DOVEDNOSTÍ ..............................57

3.1 Profesní kompetence učitelů středních kol .............61

3.2 Vestrannost pedagogické práce ...................65

3.3 Edukační styl učitele jako forma vztahu se studentem ........67

3.4 Co si studenti myslí o edukačním stylu svých třídních učitelů . . . 71 4. PODPORA ROZVOJE UČEBNÍCH STRATEGIÍ

DOSPÍVAJÍCÍCH VE KOLNÍM PROSTŘEDÍ ...........79

4.1 Principy zprostředkovaného učení ..................81

4.2 Jak se studenti učí a jakou roli v tom mohou sehrát učitelé .....85

/ 5


5. KOLNÍ TŘÍDA JAKO VÝZNAMNÁ SOCIÁLNÍ SKUPINA ....91

5.1 Resilience kolních tříd .......................100

5.2 Klima třídy a koly a jeho vliv na rozvoj dospívajících ......103

5.3 Jak popisují atmosféru ve kole studenti z naeho projektu ....110 6. KOLNÍ ÚSPĚNOST A MOTIVACE DOSPÍVAJÍCÍCH

KE KOLNÍ PRÁCI ..........................117

6.1 Motivace dospívajících ke kolní práci a studiu ..........118

6.1.1 Druhy motivace studentů ve kole .............119

6.1.2 Význam učitelů a vrstevnické skupiny pro motivaci

ke kolní práci ........................122

6.2 Motivace studentů a učitelů na vybraných středních kolách . . . 127

6.2.1 Vzájemné souvislosti mezi výsledky zjitěnými

na středních kolách .....................131

6.3 Vnímaná akademická účinnost ...................135

7. PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ V DOSPÍVÁNÍ ......145

7.1 Projevy rizikového chování ve kolách ...............147

7.2 Přístupy kol k rizikovému chování studentů ............153

8. PROGRAMY ROZVOJE SOCIÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ

VE KOLNÍCH TŘÍDÁCH ......................157

8.1 Principy účinných rozvíjejících a preventivních programů ....160

8.2 Metody evaluace programů vyuitých ve kolních třídách .....166

8.2.1 Konkrétní příklady evaluace programů ...........168

8.3 Diagnostika kolní třídy ......................172

8.4 Jak lze se studenty pracovat na naich středních kolách .....177

8.5 Příklad realizace sociálně psychologického výcviku

na středních kolách ........................180

PŘÍLOHA PŘÍKLADY TECHNIK POUITÝCH

PŘI PRÁCI SE STUDENTY ......................201

LITERATURA .............................209

REJSTŘÍK ................................225

6 / Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících


PODĚKOVÁNÍ

Děkuji středním kolám, které projevily ochotu zapojit se do projektu a s větími či meními obtíemi přizpůsobovaly více ne rok rozvrh studentů potřebám výzkumné studie. Děkuji vem učitelům, kteří se na projektu podíleli, zajímali se o své áky i jejich vývoj a aktivně se ho snaili podporovat. V neposlední řadě děkuji nejen studentům ze tříd zapojených do projektu, ale vem svým dospívajícím studentům a klientům, kteří mi ukázali, jak zajímavá a pestrá můe být práce s adolescenty.

/ 7



ÚVOD

Chtěli byste se vrátit do dospívání a znovu toto období proít?

Kdy zazní uvedená otázka na přednákách pro vysokokolské studenty nebo učitele středních kol, zpravidla se ozývají záporné odpovědi a ve vzpomínkách posluchačů se vybaví hádky s rodiči, boje s učiteli, emocionální rozlady, hledání sebe sama, riskování a někdy i problémy na hranici zákona. Vdy se vak najdou i ti, kteří vzpomínají na bezstarostnost, zábavu, první záitky a mnoho příjemných okamiků s vrstevníky i významnými dospělými.

Období dospívání je pokládáno za sociokulturně determinovanou ivotní etapu, která v naí tzv. vyspělé západní společnosti vznikla v době, kdy se ivoty mladých lidí příli vzdálily ivotnímu stylu dospělých. Dospívající přestali s dospělými trávit takové mnoství času jako dříve v minulosti a naopak vznikly instituce, které byly primárně určeny jen jim. Tak se stalo, e dospělí vytvořili podmínky pro existenci vývojové etapy dospívání, ale paradoxně si v současné době se svými dospívajícími potomky mnohdy nevědí rady, případně se dospívání svých dětí děsí a při pohledu na hlučně se bavící dospívající v dopravních prostředcích odvracejí zrak a přemýlejí o trapnosti této chvíle.

Pravděpodobně nejvýznamnějí instituci, která provází dospívající na jejich cestě do dospělosti a současně v historii umonila vytvořit onen mezník mezi dětstvím a dospělostí, představuje střední kola. Dospívající jsou s ní zpravidla spjati v druhé polovině svého dospívání (výjimku tvoří studenti osmiletých gymnázií, kteří celou adolescenci stráví v jednom typu koly). Maturitní zkouka či jiná absolventská zkouka jsou obvykle pokládány za ukončení nejen studia, ale také dospívání. Jinými slovy jedním z úkolů střední koly je připravit své absolventy na vstup do dospělého a relativně samostatného ivota. Tomuto tématu se věnuje také tzv. kurikulární reforma středního kolství, která začala probíhat v devadesátých letech minulého století. Mezi významné cíle vzdělávání, které definuje, patří příprava na terciární vzdělávání, výkon profese, ale také začlenění do společnosti dospělých. Mnohé z těchto záměrů se střední koly pokouejí naplňovat ji

/ 9


dlouhá desetiletí, avak přínosem reformy je bezpochyby důraz na různorodé dovednosti a schopnosti, které mají střední koly rozvíjet u svých studentů. Zatímco dřívějí trendy ve středním kolství věnovaly pozornost předevím odborné přípravě a předávání znalostí, v současné době si uvědomujeme, e uplatnění na trhu práce i ve společnosti jako celku je dáno nejen znalostmi, ale také určitými osobnostními kvalitami a schopností adekvátně interagovat s okolním světem. Nejen na základních, ale také na středních kolách se začíná hovořit o nutnosti rozvíjet studenty co nejvíce vestranně, přispívat k jejich komplexnímu vývoji a nabízet jim sociální oporu, která umoní úspěné proití dospívání a vstup do dospělosti.

Podnětem ke vzniku knihy, kterou se právě chystáte číst, byla dlouholetá zkuenost autorky s prací s dospívajícími na středních kolách i individuální poradenská práce s dospívajícími. Ti představují specifickou skupinu, která vak nemusí v dospělých vyvolávat jen pobouření či rozčilení, ale také údiv a nadení. Jestlie jim vychovatelé poskytnou optimální podmínky pro jejich rozvoj, zpravidla je překvapí svým způsobem přemýlení, svými zájmy, ochotou aktivně se zapojovat do různorodých činností i snahou vytvořit si kolem sebe přátelské prostředí a pestrou i pevnou sociální sí, v ní jsou zastoupeni jak vrstevníci, tak dospělí. Ačkoli se dočtete také o rizikových aspektech adolescence, primárně je na dospívající nahlíeno jako na skupinu, která disponuje rozsáhlým vývojovým potenciálem, a úkolem dospělých vychovatelů je nalézt cestu, jak podpořit jeho rozvoj. V následujících kapitolách jsou monosti rozvoje dospívajících zvaovány v kontextu středních kol, které vedle rodiny představují klíčovou výchovnou instituci adolescence. Přesto pedagogická i kolní psychologie věnuje mnoho pozornosti mateřským a základním kolám, ale psychologickým aspektům středokolského vzdělávání se věnuje pouze okrajově. Ačkoli v přístupu k ákům a studentům nacházíme řadu shodných momentů, dospívající přináejí do kol specifické situace, které se v dřívějích etapách studia nevyskytují.

Jeliko budeme věnovat pozornost primárně oblasti pedagogické a kolní psychologie, dočtete se převáně o těch slokách vzdělávacího procesu, které s psychologickými aspekty výuky a vzdělávání souvisí nejvíce. Jak ji bylo řečeno, v současné době se od středních kol očekává rozvoj nejen znalostí, ale také sociálních dovedností studentů. Učitelé si nejsou vdy zcela jisti, jak takové výchovné postupy realizovat, tyto poadavky jsou pro ně nové. Jednotlivé kapitoly knihy se pokouejí ukázat různorodé monosti rozvoje sociálních dovedností dospívajících na středních kolách a současně vysvětlit jeho význam z hlediska celkového vzdělávání a souvislosti mezi 10 / Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících sociálními dovednostmi a dalími slokami edukačního procesu. Vývojové období adolescence je proto nastíněno předevím z hlediska socializace dospívajících. Dalí kapitoly se pak věnují učebnímu procesu na středních kolách a na výuku a vzdělávání nahlíejí v kontextu adolescence a vech změn i významných charakteristik, které s ní souvisejí.

Teoretické informace v textu jsou doplněny a rozířeny o výsledky výzkumného projektu, který byl realizován v uplynulých letech na několika středních kolách. Na nich byly jednak sledovány psychosociální charakteristiky vzdělávacího procesu, které rozvoj dospívajících podněcují (edukační styl třídních učitelů, reflektovaná atmosféra koly, motivace ke kolní práci), jednak zde byl realizován sociálně psychologický výcvik se studenty prvních ročníků. Studenti zařazení do projektu opakovaně sami prokázali, jaký význam pro ně sociální dovednosti a jejich rozvoj mají. Je pochopitelné, e primárním úkolem kol je předávat znalosti a vyučovat studenty, avak nejen tato publikace, ale i práce mnohých tuzemských a zahraničních autorů opakovaně docházejí k závěru, e bez rozvoje dalích sloek osobnosti dospívajících probíhá samotné vzdělávání jen s velkými obtíemi.

Na následujících stránkách jsou dospívající na středních kolách označováni jako studenti, co není plně ve shodě s legislativou, avak jedná se o zcela běné označení v prostředí středních kol. Zatímco termín ák implikuje studium na základní kole, student je pojem spojovaný se středním kolstvím. Ze stylistických důvodů jsou někdy slova dospívající, adolescenti a studenti uívána jako synonyma. Budeme stále hovořit o dospívajících v souvislosti s jejich vzděláváním na středních kolách. Přestoe pojem student je označení sociální role a dospívající vyjadřuje vývojovou etapu jedince, pokládáme uvedené uití pojmů za opodstatněné a pro účely tohoto textu srozumitelné.

Přejeme čtenářům, aby knihu se zájmem dočetli a do konce a nalezli v ní odpovědi na některé své otázky i inspiraci do své praxe.

Úvod / 11



1. SOCIALIZACE V OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ

Vývojové etapě dospívání se věnuje řada monografií, rozsáhlé a ucelené kapitoly o tomto období nalezneme v kadé učebnici vývojové psychologie. Následující kapitola se proto nebude věnovat vem klíčovým rysům dané ivotní etapy. Pokusí se poukázat předevím na vývojové charakteristiky dospívání v kontextu společnosti a kultury, která na ně působí, ačkoli je samozřejmé, e jednotlivé sloky vývoje jedince spolu neustále vzájemně interagují. Vznik interpersonálních vztahů a začlenění do společnosti jsou ve značné míře ovlivňovány pokrokem a transformací kognitivních schopností jedince, jeho osobnostním, emocionálním i morálním rozvojem a v neposlední řadě změnami v tělesné struktuře. Vechny uvedené vývojové charakteristiky budou vak brány v potaz v souvislosti se socializací dospívajících.

Pokud hovoříme o dospívání, máme zpravidla na mysli druhou dekádu

ivota jedince. Jednotliví autoři se mírně lií v přesném vymezení dospívání. V tuzemské literatuře se setkáváme také s členěním na pubescenci a adolescenci (Langmeier, Krejčířová, 1998), kdy první jmenovaná etapa postihuje období od jedenácti do patnácti let, zatímco adolescence zahrnuje následujících pět let ivota. V pojetí uvedených autorů pak adolescence neznamená toté jako dospívání, ale je mu hierarchicky podřazena jako jeho subfáze. Anglosaská literatura pojem pubescence striktně spojuje s fy

/ 13

V této kapitole se dočtete:

n jak adolescenci ovlivňuje kultura a historické období, v něm ijeme;

n jaký význam má pro dospívající rodina a jak na ně působí rodiče;

n co znamená pro dospívající kola a učitelé;

n jaké funkce plní ve vývoji dospívajících vrstevníci;

n jaké vývojové úkoly se s etapou adolescence zpravidla pojí;

n pokusíme se odpovědět na otázku, zda lze dospívání stále chápat jako

období bouře a stresu.


ziologickými změnami, které s přibývajícím věkem nastávají, zatímco termín adolescence souvisí předevím s psychosociálními aspekty vývoje a označuje celé druhé desetiletí (Arnett, 2009). J. J. Arnett rovně zdůrazňuje, e zatímco pubescentní změny nastávají ve vech kulturách a zemích celého světa, ač se jejich časové zarámování můe liit, adolescentní změny nemusejí být tak zřetelné a pozorovatelné celosvětově.

Poněkud běnějí bývá proto i v české odborné literatuře členění na ranou

a pozdní adolescenci (Macek, 1999; Vágnerová, 2005), které koresponduje s pojetím zahraničních autorů (Arnett, 2009). V některých případech jsou dokonce uváděny tři etapy dospívání, tj. rané dospívání jedenáct a třináct let, střední dospívání čtrnáct a estnáct let, a pozdní dospívání sedmnáct a dvacet let (Macek, 2002; Wolfe, Jaffe, Crooks, 2006). J. J. Arnett naopak ukončuje fázi dospívání u osmnáctým rokem. Za klíčový mezník povauje absolvování střední koly, s ním v anglosaských zemích často souvisí také osamostatnění od rodiny (Arnett, 2009). Paklie bychom na ukončení dospívání nahlíeli z hlediska stejných kritérií, bylo by v naich podmínkách skutečně o jeden a dva roky prodlouené, co je dáno charakteristikami českého kolského systému. Na druhou stranu nelze předpokládat, e mladí lidé v České republice v tomto věku ve větí míře opoutějí domovy svých rodičů a plně se osamostatňují. Přesto lze absolvování střední koly chápat jako klíčový moment, jím se adolescence ukončuje. S tím také souvisí, e některé rysy dospívání můeme naopak pozorovat i u starích studentů střední koly. Prostředí, v něm se pohybují, a okolnosti jejich současného ivota spojené stále s docházkou do koly zřejmě významně ovlivňují některé projevy jejich psychosociálního vývoje.

1.1 DOSPÍVÁNÍ A VLIV KULTURY, V NÍ

IJEME

Předchozí odstavce naznačují, e různorodé charakteristiky dospívání, včetně jeho časového vymezení, se lií v závislosti na sociokulturních a historických podmínkách, v nich probíhá vývoj jedince (Arnett, 2009; Fontana, 2003; Macek, 1999; Mead, 1973). Uvedenou skutečnost podporuje i fakt, e první monografie, která charakterizuje období dospívání, byla vydána v roce 1904. Jejím autorem byl G. S. Hall a jednalo se o velmi obsáhlé dílo, které nahlíí na dospívání z různorodých úhlů pohledu. Pravděpodobně nejvýznamnějím přínosem této publikace bylo, e od jejího vy- 14 / Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících dání se psychologové i dalí odborníci začali věnovat dospívání jako samostatné ivotní etapě, pro kterou jsou typické určité zvlátnosti a charakteristické rysy a která vyaduje specifický přístup jak z hlediska zkoumání, tak z hlediska praktické práce s dospívajícími. To znamená, e zatímco dětství nebo na druhou stranu dospělost a stáří byly a jsou snadno pozorovatelné a definovatelné etapy lidského ivota, dospívání se ve smyslu přechodového období mezi dětstvím a dospělostí vynořilo pod vlivem kulturních charakteristik a historického vývoje společnosti.

J. J. Arnett pokládá za významné roky 18901920, kdy pod vlivem histo

rických změn byly poloeny základy klíčových charakteristik adolescence, jak je v určité formě pozorujeme u dospívajících a do současnosti. Ke změnám a vývoji přispěly mimo jiné nově vzniklé zákony, které omezily práci dospívajících a naopak ustanovily různé formy sekundárního vzdělávání. Tak se mladí lidé v druhém desetiletí svého ivota významně vzdálili světu dospělých a ivotu s nimi (Arnett, 2009; Baumrind, 1999). Graf 1 Nejvyí ukončené vzdělání v ČR v 2. polovině 20. století

1

Obdobné trendy můeme sledovat také v České republice. Jak ukazuje graf 1, v druhé polovině dvacátého století se ztrojnásobil počet mladých lidí, kteří dosáhli středokolského vzdělání. Naopak dolo ke značnému poklesu těch, kteří ukončili své vzdělávání základní kolou. Těmto údajům můeme rozumět v souladu s J. J. Arnettem tak, e v současné době je zcela

Socializace v období dospívání / 15

6 mil.

5 mil.

4 mil.

3 mil.

2 mil.

1 mil.

Z

S

V

200119911980197019611950

1

Zdroj: Český statistický úřad:

<http://www.czso.cz/csu/2006edicniplan.nsf/t/3D00461A25/$File/4032060116.xls> [on-line],

cit. 1. 11. 2008

+


běné, e mladí lidé pokračují v průběhu celého druhého desetiletí ivota ve

svém vzdělávání. Jejich ivot ji neodpovídá dětskému proívání světa,

avak kolní docházkaasnísouvisející závislost na rodině a dalích institu

cích vytvářejí stále výraznějí odstup od dospělosti. Jestlie vezmeme

v úvahu zvyující se počet dětí, které zahajují povinnou devítiletou kolní

docházku s ročním odkladem v sedmi letech a následně a v estnácti letech

začínají svá středokolská studia, český kolský systém tak výrazně přispí

vá k prodluování období dospívání a za hranici dvacátého roku.

1.1.1 SOCIOKULTURNÍ TEORIE KOGNITIVNÍHO

A PSYCHOSOCIÁLNÍHO VÝVOJE

Zcela odliným způsobem se můeme dívat na význam kultury ve vývoji

jedince z hlediska teorie vývoje vyích psychických funkcí L. S. Vy

gotského (1976). Přestoe se jeho koncepci věnuje zpravidla pozornost

v souvislosti s vývojem kognitivních funkcí malých dětí, je nanejvý prav

děpodobné, e obdobné mechanismy lze pozorovat také v rozvoji dospíva

jících. Autor pokládá sociální i historické aspekty ivota jedince za rozho

dující v rozvoji jeho chování, kognitivních funkcí i socializace. Principy

vývoje vyích psychických funkcí charakterizuje následujícím způsobem:

...kadá psychická funkce probíhá ve vývoji dítěte dvakrát nejprve jako

kolektivní sociální činnost, tj. jako funkce interpsychická, podruhé jako

činnost individuální, jako vnitřní způsob mylení dítěte, tedy funkce intra

psychická (Vygotskij, 1976, s. 314). Z tohoto úhlu pohledu můeme před

pokládat, e kultura, v ní dospívající ije, určuje psychosociální charakte

ristiky této vývojové fáze a současně podněcuje i kognitivní rozvoj. Bez

začlenění do společnosti a jejího vlivu nedojde k významnému rozvoji vy

ích psychických funkcí, mezi ně patří nejen mylení a řeč, ale také volní

pozornost, logická pamě, pojmotvorné procesy a mnohé kolní dovednosti

(Vygotskij, 1976).

L. S. Vygotskij formuloval svoji teorii na počátku dvacátého století, his

toricky tedy v období, kdy dospívání nebyla věnována taková pozornost

a nebylo chápáno jako natolik významné vývojové období. Jeho pokračo

vatelé v průběhu dvacátého století následně mnohokrát poukázali na ob

dobné principy vlivu kultury na rozvoj jedince nejen v dětství, ale také v do

spívání (Karpov, 2004; Kozulin, 1998).

16 / Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících


Pozoruhodný důkaz o vlivu kulturních charakteristik na projevy dospívání podala ji v roce 1924 antropoloka M. Mead, která dlouhodobě sledovala populaci domorodých dívek ve věku dospívání na souostroví Samoa v Polynésii (Mead, 1973). Ačkoli od realizace její studie uplynulo bezmála devadesát let, v záznamech autorky nacházíme stále pozoruhodné a aktuální informace, které poloily základ tzv. psychologické antropologie (Murphy, 2001). Její odpověď na otázku, zda lze pozorovat odliné formy dospívání v závislosti na kultuře, v ní mladí lidé ijí, byla kladná. Zahrnovala výčet kulturních a sociálních odliností, které způsobují, e dospívání v naí kultuře se jeví komplikovanějí, zatímco v kultuře samojských dívek probíhalo poklidně a bez výraznějích vývojových odchylek.

K významným odlinostem tzv. západní civilizace řadí M. Mead nutnost intenzivního rozhodování a volby mezi různorodými názory, postoji a normami, které dospívajícím prezentují jejich vychovatelé v rodině, ve kole i dalích institucích. Preference jednoho názoru současně snadno vede k nutnosti řeit konflikty s představiteli opačného postoje (Mead, 1973), co pro mnohé dospívající znamená poměrně náročnou situaci. Kdy pomineme v současné době ji zcela tradiční a často se opakující případy, kdy dospívající slyí od svých rozvedených rodičů odliné názory a vnímá jejich odliné postoje, jiným příkladem můe být rozpor mezi názory rodičů a učitelů. Obvykle je to tehdy, kdy rodiče devalvují určitý kolní předmět, dávají najevo, e ho nepokládají za důleitý. Na druhou stranu dospívajícímu je učitel daného předmětu sympatický a výuka s ním ho baví, moná dokonce uvauje, e bude po maturitě pokračovat ve stejném zaměření jako přísluný učitel. Jinou stále častějí situaci představuje tlak ze strany rodiny, aby si dospívající sám vydělával, chodil na brigády a hradil si své zájmy. Na druhou stranu kola očekává, e dospívající bude svůj volný čas trávit přípravou do koly, bude plnit své kolní povinnosti a do koly chodit připravený. Někteří dospívající vak přicházejí do koly po noční strávené na brigádě, případně omlouvají svoji nepřipravenost nutností chodit na brigádu. V krajních případech dokonce rodiče omlouvají svým potomkům některé absence, kdy místo koly byli v práci.

Rovně zvýený důraz na individualismus západní společnosti se velmi liil od tradičního komunitního způsobu ivota na ostrovech, v něm se mnohé individuální rozdíly ztrácely a zdůrazňována byla předevím společnost jako celek. Zatímco v naí kultuře má kadá generace poněkud odlinou zkuenost, posouvají se hodnotové ebříčky i postoje k mnoha ivotním otázkám, co se stává zdrojem konfliktů mezi starí a mladí generací, na ostrovech sdílely starí a mladí generace velmi podobné zkuenosti (Mead, 1973).

Socializace v období dospívání / 17


V oblasti vzdělávání, práce a volnočasových aktivit se zvyklosti sledovaných kmenů značně liily od naí civilizace. Vem uvedeným činnostem se věnovali vichni s ohledem na svoji vývojovou úroveň a v rámci svých moností daných věkem, postavením, genderem apod. Děti a dospívající ostrovů Samoa své povinnosti vdy vztahovali k ivotu celé společnosti a v kadodenní realitě bylo zcela zjevné, jak jimi přispívali k rozvoji společenství (Mead, 1973). V naí kultuře je často hra pokládána za prioritu bezstarostného dětství a jejím prostřednictvím se děti pouze přibliují světu dospělých. Vzdělávání je posléze povinností dětí a dospívajících a práce je určena dospělým. Nezřídka přitom platí, e dospívající nechápou, jak činnosti realizované ve kole souvisejí se světem dospělých, a neznají jejich význam pro pozdějí ivot. Za pozornost stojí, e postřehy M. Mead jsou takřka totoné s komentáři českých dospívajících na přelomu tisíciletí (Macek, 1999).

V neposlední řadě M. Mead konstatovala odlinosti emočního proívání, které bylo na ostrovech mnohem méně výrazné, řada ivotních událostí se děla, ani by se nad nimi obyvatelé pozastavovali, interpersonální vztahy nebyly tolik pevné a provázané, ale právě proto ani tolik komplikované jako v naí kultuře.

Toto ve určuje charakteristické rysy dospívání v západní kultuře, které jsou zjevně značně ovlivněny sociálními normami a vývojem celé společnosti. M. Mead své porovnání uzavírá názorem, e nae společnost nabízí nejen mladým lidem nesmírné mnoství moností, ivotních stylů, zaměstnání apod. Je velmi pestrá, heterogenní a její vývoj je značně dynamický a rychlý. Důsledkem je vak také více intrapersonálních i interpersonálních konfliktů v dospívání, větí tendence k experimentování, a tedy i k různým formám rizikového chování, mení důraz na tradice apod. (Mead, 1973). Za významnou charakteristiku adolescence v západní kultuře je antropology pokládáno také odcizení a ztráta psychické celistvosti, které jsou dány nutností definovat svoji dospělou roli ve společnosti a zaujmout genderově specifické formy chování a projevů (Murphy, 2001). 1.1.2 ADOLESCENTNÍ SUBKULTURA V průběhu dvacátého století dolo ke stále výraznějímu vytlačování dospívajících ze společnosti dospělých, čím jako by ztráceli své vlastní území (Baumrind, 1991). Na tyto společenské změny začali dospívající reagovat 18 / Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist