načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: První populární škodovka -- 80 let dálkových jízd Škody Popular světem – Zdeněk Vacek

Fungujeme! Vážení zákazníci, knihy si u nás můžete nadále objednávat s doručením Českou poštou, GLS či aktualizovanou Zásilkovnou. Tyto objednávky vyřizujeme v běžném režimu, stejně tak nákup e-knih a dalších elektronických produktů. Nařízením vlády jsou z preventivních důvodů zavřeny některé naše pobočky, bližší informace naleznete zde
První populární škodovka -- 80 let dálkových jízd Škody Popular světem

Elektronická kniha: První populární škodovka
Autor: Zdeněk Vacek
Podnázev: 80 let dálkových jízd Škody Popular světem

Kniha přibližuje dálkové jízdy po Evropě, Americe a Asii, které s vozy Škoda Popular uskutečnili F. A. Elstner, B. J. Procházka, L. Šebela a další cestovatelé ve 30. letech 20. století. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  280
+
-
9,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6% 40%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 171
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace (některé barevné), mapy, portréty, faksim.
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Dopravní prostředky
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2014
ISBN: 978-80-247-5320-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha přibližuje dálkové jízdy po Evropě, Americe a Asii, které s vozy Škoda Popular uskutečnili F. A. Elstner, B. J. Procházka, L. Šebela a další cestovatelé ve 30. letech 20. století. Mnohé z uvedených dálkových cest byly již knižně zpracovány. Poprvé je v obsáhlé kapitole popsána propagační jízda čtyř populárů do indické Kalkaty v roce 1934. V samostatné kapitole jsou krátce zmíněny i "konkurenční" dálkové jízdy, podniknuté s vozy značky Aero a Walter. Knihu uzavírá reportáž z retro jízdy po stopách Anglických listů Karla Čapka, kterou podnikl autor v roce 2014.

Popis nakladatele

Před 80 lety prorazila mladoboleslavská škodovka svým modelem Škoda - Popular do světa a stala se jedničkou na českém trhu. Autor čtenářům zprostředkovává osobní dojmy z měsíčního dobrodružství za volantem veteránu i exkluzivní informace a dosud nepublikovaný obrazový materiál z legendární výpravy do Kalkaty. Slasti a strasti putování divokým Balkánem, Tureckem, tehdejší Arábií, Persií, Afghánistánem či Britskou Indií dokumentuje osobní korespondence členů studentské výpravy i desítky působivých fotografií, včetně dosud neznámých snímků ručně kolorovaných renomovaným pražským Atelierem Langhans. Publikace otevírá novou dimenzi zdánlivě zmapovaného tématu. (80 let dálkových jízd Škody Popular světem)

Další popis

Co obnáší 5000 km dlouhá retro výprava Velkou Británií po stopách Anglických listů Karla Čapka? Autor knihy, společně se svoji manželkou to vyzkoušeli na vlastní kůži. Kniha se zabývá nejen touto výpravou, ale také cestami Íránem, Afghánistánem nebo Indií před 80 lety. Čtenářům publikace otevírá pestrý svět dálkových jízd nejpopulárnějším prvorepublikovým modelem škodovky Popularem.


Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Zdeněk Vacek - další tituly autora:
Histologický atlas Histologický atlas
BORE BEJVI BORE BEJVI
Fenomén Mercedes-Benz & Čechy, Morava a Slezsko Fenomén Mercedes-Benz & Čechy, Morava a Slezsko
Angličtina vo vetách Angličtina vo vetách
Ještě vidět Inari Ještě vidět Inari
 (e-book)
Fenomén Mercedes-Benz & Čechy, Morava a Slezsko Fenomén Mercedes-Benz & Čechy, Morava a Slezsko
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

80 let dálkovy ́ch jízd

S

ˇ

kody Popular sveˇtem

První

populární

sˇkodovka

Zdeneˇk Vacek

ˇ

ebelova Kalkata

Procházkova hveˇzdice

Elstnerova Amerika

C

ˇ

apkova Anglie

Zdeneˇk Vacek

První populární sˇkodovka

80 let dálkovy ́ch jízd S

ˇ

kody Popular sveˇtem

Cestám legendární dvojice Hanzelka a Zikmund předcházela řada neméně atraktivních

výprav za volantem podstatně dostupnějších automobilů, než byla jejich ministerská

osmiválcová Tatra 87 nebo terénní speciály T 805. Lidová Škoda Popular nebrala ohled

na společenské třídy, podobně jako klasické jeansy: věrně sloužila studentům, mladým

emancipovaným dámám, umělcům včetně Karla Čapka nebo fotbalovým vicemistrům

světa 1934 v čele s kapitánem Františkem Pláničkou.

Během prvních pěti let kariéry, násilně přervané druhou světovou válkou, dobyly popu

lary všechny obydlené světadíly. Kromě českých „polykačů kilometrů“ za jejich volantem

křižovalo svět více než 6000 majitelů všech těch exportních roadsterů, polokabrioletů,

tudorů, ale i dodávek a sanitek.

Zažijte i vy báječná motoristická dobrodružství! Ze soukromých sbírek, knihoven a archivů

se podařilo získat unikátní vzpomínky účastníků odvážných dálkových jízd. Mezi drama

tickými i poetickými fotografi emi nechybějí ručně kolorované unikáty z ateliéru Langhans

nebo snímky z měsíční retro jízdy autentickým popularem po stopách Anglických listů

Karla Čapka. Ing. Zdeněk Vacek, Ph.D. (*1976) Cestování a historické automobily se staly jeho vášní i profesí: publicista a překladatel, školený v mezinárodních vztazích, je šéfredaktorem časopisu GEO i stálým spolupracovníkem Světa motorů či Auto Tipu Klassik. Coby hrdý majitel většího bratra Škody Popular, Rapidu OHV z roku 1940, si pro tuto knihu stanovil nelehký úkol: vzdát hold pozoruhodným dálkovým jízdám „polykačů kilometrů“. A protože věří ve věčně zelený strom života, zastiňující šedou archivářskou teorii, rád se vydává s obětavou manželkou Petrou do světa za volantem automobilových veteránů.

„Za volantem stále kupředu,

někde v dáli je náš cíl.

Jenom pevné nervy zdolají

nebezpečí tisíc mil...“

(R. A. Dvorský & Melody Boys, 1934)

Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

80 let dálkových jízd

Škody Popular světem

Grada Publishing

Zdeněk Vacek

PRVNÍ

POPULÁRNÍ

ŠKODOVKA

Zdeněk Vacek

PRVNÍ POPULÁRNÍ ŠKODOVKA

80 let dálkových jízd Škody Popular světem

TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE:

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 5710. publikaci

Odpovědný redaktor Petr Somogyi

Grafická úprava a sazba Jakub Náprstek

Počet stran 176

První vydání, Praha 2014

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

© Grada Publishing, a.s., 2014

Cover Design © Jakub Náprstek, 2014

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

ISBN 978-80-247-5320-1 (tištěná verze)

ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE:

ISBN 978-80-247-9582-9 (elektronická verze ve formátu PDF)

ISBN 978-80-247-9583-6 (elektronická verze ve formátu EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu

nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah

FENOMÉN POPULAR (1934-1946)

PŘEDSKOKAN, ZAPEČETĚNÝ

NA 100 000 KM

INDICKÁ ODYSEA (1934)

KONKURENCE NIKDY NESPÍ

DALŠÍ MEZIVÁLEČNÉ VÝPRAVY POPULAREM

(1934-39)

RALLYE MONTE CARLO (1936)

ALBIONEM S KARLEM ČAPKEM

(1924 A 2014)

11

20

33

81

92

116

127

Motto:

„Pro lidi, kteří nechtí kupovat krásu chladiče nebo střechy,

ale vůz pro denní štrapáci při nejekonomičtějším provozu, znamená Škoda

‚Popular‘ vítanou akvisici, což je nejlépe vidět z toho,

že Baťa jich zakoupil 50 kusů. Popular by potřeboval ještě jednoho:

měl by dosáhnouti – jakožto lidové vozidlo – zařazení do typů

neluxusních, čehož by se docílilo na př. tím, že by ho koupily

P. T. berní správy pro zde i tam úřední pojížďky za účelem shlédnutí

skutečných poměrů v továrnách a jiných poplatných místech.

Vyplatil by se státu v nejkratší době. Kdyby poplatníci

(hlavně živnostníci) věděli, že berní úřad ho nepočítá k autům

(t. j. k nezřízenému a berně využitelnému přepychu), byl by jeho

hromadný odběr zajištěn.“

(Z dobové recenze, krátce po debutu popularu na jaře 1934)

Poděkování

Manželce Petře, odvážné a obětavé společnici při automobilových retro dobrodružstvích, za pečlivou přípravu itineráře, zdatné navigování, fotodokumentaci a sdílení radostí i strastí tohoto řekněme osobitého způsobu cestování.

Svým rodičům a vzorům Ludmile a Zdeňkovi, kteří mě vždy podporovali nejen v poněkud atypických zálibách.

Rodině Šebelově za laskavé svolení publikovat reprodukce fotografií a rukopisů z pozůstalosti Ing. Lubomíra Šebely. Fotografovi Janu Hrdému za spoluautorství výstavy „Indická odysea 1934“.

Ladislavu Samohýlovi za dlouholetou spolupráci a za velkorysé až odvážné zapůjčení smetanového Popularu Roadster, jeho prvního vlastního automobilu.

Pavlíně a Jiřímu Valachovým a jejich spolupracovníkům z Muzea Aloise Samohýla ve Zlíně za obětavost, s níž škodovku připravili „na tu dlouhou míli“ Albionem.

Kristině Váňové i jí vedenému Památníku Karla Čapka, zdroji cenných informací, velmi užitečných kontaktů, stejně jako tradičně přátelského povzbuzení.

Společnosti Škoda Auto a.s. za profesionální záštitu. Zvláštní poděkování zaslouží (v abecedním pořadí) Andrea Frydlová, Martin a Petr Hrdličkové, Vítězslav Kodym, Lukáš Nachtmann, Žaneta Marešová a Michal Velebný.

Velvyslanectví České republiky v Londýně za logistickou podporu.

Nakladatelství Grada i všem kolegům, přátelům, známým za pomoc a povzbuzení.

A konečně dávným „polykačům kilometrů“ za úctyhodné a inspirativní výkony za volanty jejich báječných strojů.

Autor



P

R

V

N

Í

P

O

P

ULÁ

R

N

Í

Š

K

O

D

O

V

KA

10

11

V roce 1925, po fúzi ekonomicky i konstrukčně stagnující značky Laurin & Klement s tehdy již

dvacetiletou tradicí výroby automobilů a plzeňského koncernu Škoda, byl v Mladé Boleslavi

zahájen velkorysý investiční program. Vyrostla nová továrna pro pásovou výrobu, vybavená

špičkovými americkými technologiemi. Její potenciál se ale plně projevil až s nástupem

automobilů nové generace.

Po pokusech s dvoudobými i čtyřdobými dvouválci se společnost Škoda rozhodla

nabízet také v nižší třídě výhradně solidní čtyřválcové motory chlazené vodou. Spojila je

s moderním páteřovým podvozkem, lehčím, tužším a vybaveným nezávislým zavěšením

všech kol. Auta proto na silničních nerovnostech tolik neposkakovala a kromě jízdního kom

fortu se zvýšila i průměrná cestovní rychlost, nemluvě o pomalejším opotřebení pneumatik

a celé konstrukce. Revoluční změny v zavádění nových technologií i obměna výrobního

programu zůstávají neodmyslitelně spjaty se jménem vrchního ředitele Ing. Karla Hrdličky.

Ten vedl ASAP (Akciovou společnost pro automobilový průmysl) od ledna 1929. Zane

dlouho se prakticky celým světem přehnala ničivá vlna nebývale silné hospodářské krize

s dlouhodobými následky. Mladoboleslavské zastihla na strmě vzestupné dráze: v roce

1929 zkompletovali 1983 vozidel, napřesrok již o 30 % více. Jenže z dosažené bilance 2559

kusů začali dramaticky padat na 1764 kusů v roce 1931, 1054 kusů v roce 1932 a až dokonce

minus 19 ve třiatřicátém, kdy za udávaným prodejem 1224 vozů stojí montáž 414 nových

a demontáž 433 starých na náhradní díly – prostě vyprázdnili sklady. Situace byla více než

vážná, bez nadsázky kritická. Vždyť jednička na trhu Praga i dvojka Tatra ztratily „pouze“

třetinu odbytu. Kopřivnickým při tom nesmírně pomohla Tatra 57 „Hadimrška“, mimořádně

zdařilý lidový automobil s nezávislým zavěšením všech kol, páteřovým rámem, standard

ním diferenciálem a čtyřstupňovou převodovkou. Našla si zákazníky navzdory vyšší ceně,

způsobené nákladnou a neefektivní výrobou bez pásové linky. Praga, opírající se podobně

jako ASAP o zázemí silného strojírenského koncernu (ČKD), vtělila moderní koncepci do své

elegantní řady Baby, vážné hrozby pro budoucnost bývalé Laurinky.

FENOMÉN

POPULAR

1934-1946

I

K

A

P

I

T

OL

A


Škodováckou odpovědí se stal jakýsi mezistupeň, „předskokan popularu“ Škoda 420

Standard, podrobněji popsaný v následující kapitole v souvislosti s extrémní životnostní zkouškou na 100 000 km. Jeho vývoj byl zahájen již v listopadu 1931, uvedení na trh naplánováno na jaro 1933, s cenovým zadáním do 30 000 korun. Tehdejší základ nabídky, konvenční typ 422, přitom začínal na 37 tisících.

Alternativně se pracovalo i na neortodoxním zástupci střední třídy, jedenapůllitrové Škodě

932 se čtyřválcovým vzduchem chlazeným „boxerem“ vzadu. „Kadlomobilů“, vrstevníků obdobné Tatry V570 i prvních prototypů Porscheho „brouka“, nakonec vznikly jenom tři kusy – tyto vozy příliš předběhly svou dobu.

Popular vznikal na nejmo

dernějším výrobním zařízení,

pásové lince a jednoúčelových

strojích často amerického

původu

Takto vypadala ve druhé

polovině 30. let zkušebna

motorů mladoboleslavské

automobilky


P

R

V

N

Í

P

O

P

ULÁ

R

N

Í

Š

K

O

D

O

V

KA

12

13

Zásadní krok vpřed znamenala až Škoda Popular 418 z jara 1934, měřící na délku

3630 mm a bez posádky i paliva vážící pouhých 650 kg. Důvtipné přemístění převodovky

k zadní nápravě, dnes známé už jen z některých sportovních vozidel, uvolnilo prostor pro

nohy cestujících. Průkopnický popular se rozjel až na 80 km/h a vystačil se sedmi litry paliva.

Zásadním prodejním argumentem se stala lákavá cena: roadster začínal na 17 800 korunách,

uzavřený prostor přišel na 19 900 Kč. Šlo o výsledek úspor z rozsahu, včetně důsledné opti

malizace nákupu od subdodavatelů. Zásadní položku tehdy představovaly pneumatiky.

Vrchní ředitel Hrdlička proto sledoval pohyb cen surového kaučuku na zahraničních burzách

a vyjednával se zástupkyní Baťova koncernu

Eliškou Junkovou, synem zakladatele Tomá

šem „Tomíkem“ juniorem i samotným „panem

Chefem“ Janem Antonínem Baťou.

Prvním zákazníkem popularu se 6. března

1934 stal právě zlínský koncern. Již v únoru,

dva měsíce před oficiální premiérou, sjed

nal „Tomík“ s Eliškou Junkovou v Boleslavi

objednávku na flotilu 60 rozvážkových vozů

Popular typu 418 po 17 000 Kč (běžně byly

o tři tisíce dražší). A od srpna 1934 začal jeho

nevlastnímu strýci sloužit předchůdce šesti

válce Superb, luxusní Škoda 650 ve speciál

ním kancelářském a spacím provedení.

Redaktor Jaroslav Jezdinský spatřoval význam

popularu jak v „pronikavě snížené ceně (bez

újmy kvality), tak i modernosti chassis i karose

rie“. Test vyšel 17. března 1934

Vrchní ředitel ASAPu

ing. Karel Hrdlička

(vpravo od prezi

denta T. G. Masaryka)

prezentoval novinky

okřídleného šípu na

četných autosalonech

od Prahy přes Paříž

po Berlín


A proč se premiéra nové škodovky odehrála

právě v dubnu? Vrchní ředitel České zbrojovky

ve Strakonicích J. Hrubý nebyl rozhodně sám,

kdo si už v předchozích letech na stránkách

odborného tisku stěžoval: „Vzpomene někdo, že

je nejvýše nutné, aby byly opraveny budovy na

výstavišti v Praze a aby aspoň v Průmyslovém

paláci bylo zřízeno topení, což je velmi lehce

proveditelné blízkostí teplárny při holešovické

elektrárně. Umožnilo by to pak pořádání auto

salonu na jaře, v době prospěšné pro obchod,

což dosud není možno.“

Ještě v prvním roce kariéry Mladobolesla

vští novinku zdokonalili na Škodu 420 Popu

lar s výkonnějším litrovým motorem a mož

ností připlatit si za diferenciál. Jak ji hodnotil

odborný tisk? Dejme slovo renomovanému

technikovi Ing. O. Kovaříkovi, osvětlujícímu

i dobové společenské poměry:

„Škoda ‚Popular‘ byl vytvořen snahou dáti

zdejšímu automobilistovi vozidlo cenově dosa

žitelné, mající při tom běžné atributy vozu

dospělého, t. j. motor čtyřtakt, čtyřválec a karo

serii, postačující pro rodinu, t. j. 3–4 lidi. Tak se vyšlo z ‚lidové‘ ceny 17.800 až 19.000 Kč a konstruktivně došlo k rourovému – nestyďme se to říci – tatrovskému chassis s nezávislým perováním všech kol. Dimense chassis jsou t. č. 1050 mm rozchod, 2300 mm rozvor, motor (při prvých dvou sériích) 901 ccm, při dalších těsně pod 1000 ccm. Rourové chassis má tu velkou výhodu, že je lze zcela lehce prodloužiti, kdyby se toho ukázala potřeba, a to bez zvýšení prodejní ceny vozidla. Rozvor 2300 mm je právě postačující pro 4 normálně vysoké osoby čs. dimensí. Mohl býti snadně udělán delší; i foremně by to vozu prospělo, ale byly sledovány též jiné cíle než krásná linka: na venkově je snad cena garáže vedlejší, ne tak však ve větším městě, kde garáže stojí pořád ještě 150 až 250 Kč měsíčně, podle polohy a velikosti. Kdyby se tedy ‚Popular‘ natahoval do délky, nestálo by to sice firmu celkem nic, dokonce by dělala větší obchod zlepšeným zevním dojmem, ale konsument by na to doplatil. Tak jeden z mých známých měl dříve jiný maličký vozík a platil za garáž 90 Kč měsíčně. Do téže garáže dostal nyní ‚Populara‘, čímž ušetří ve svém případě 86 Kč měsíčně. Kdyby byl vůz jen o 20 cm delší a nevešel se tam, stálo by ho to přes 1000 Kč ročně za větší garáž. – Uvážíme-li dále, že vůz se úrokuje a umořuje za pět let, musíme čítati ročně celou pětinu kupní ceny jako kapitálovou ztrátu, tedy při rozdílu dvou vozů na př. 5000 Kč, ročně 1000 Kč. Je tu i úspora v pojistce: ‚Popular‘ je typován 18–20 HP. Povinné ručení stojí do 20 HP jen 1118 Kč, při typování 21 HP však již 1608 Kč, t. j. 490 Kč diference. Přičteme-li ještě malou spotřebu pohonných hmot (7–8 l, podle jezdění a podle požadavků majitele) vozu k dobru, lze ušetřiti ročně snadně 3000 Kč. Pakliže u někoho tento obnos nehraje role, udělá dobře, koupí-li si něco většího a přiměřeně (nebo nepřiměřeně) dražšího. Do roku 1935 vjel popular se zaoblenější karoserií, zdokonaleným motorem i bohatší výbavou

P

R

V

N

Í

P

O

P

ULÁ

R

N

Í

Š

K

O

D

O

V

KA

14

15

Slávistický brankář

František Plánička,

kapitán stříbrného

fotbalového „náro

ďáku“ z MS 1934,

u svého popularu

(1936)

Nejen dálkoví jezdci dávali přednost velmi praktickému polokabrioletu, spojujícímu výhody uza

vřené karoserie se vzdušností roadsteru

+

Je jasno, že vyšla-li továrna z Baťovy zásady: ‚Každému boty‘ a ‚Každému auto‘, musilo se

šetřiti. Toto šetření se však neprojevilo na chassis ‚ošizením‘, nýbrž konstruktivním vtipem. Tak na příklad rychlostní skřínka, posunutá do zadu, dovoluje lepší využití rozvoru vozu, při jinak stejné užitečné délce. Tyčové řízení, zavedené původně Tatrou 57, „zdomácnělo“ také a už se ho nikdo dnes nebojí. Při tom vůbec netluče do rukou, ani na nejhorší cestě. Také příčné perování prodělalo týž myšlenkový vývoj, což platí i o bezosém předku, strachu zbaveném. Publikum nesporně technicky postupuje, přestává se plést konstruktérům do řemesla, následkem toho dostane stejně dobré, ale levnější zboží. Ve voze za necelých 19.000 Kč nemůžete ovšem očekávat plyšové polštáře a radio za 5000 Kč, je však vybaven tak, jak je fakticky třeba.“

Do roku 1935 vjel popular s prostornější i pohlednější zaoblenou karoserii, nemluvě

o zdokonaleném motoru a bohatší výbavě. Nejdostupnějším provedením byl roadster, jehož materiálovou neošizenost a odolnost ve stoupání až 30 % prokázal Břetislav Jan Procházka výjezdem na vrchol Sněžky. Většina zákazníků – včetně Olgy Scheinpflugové s Karlem Čapkem nebo Františka Pláničky – však volila uzavřenou karoserii tudor, dále se líbily polokabriolety, kupé nebo praktické skříňové dodávky. Existovaly i armádní speciály.

Sezóna 1936 vynesla značce Škoda skok ze třetího na první místo mezi českosloven

skými automobilkami – na Popular přitom připadalo 68 % produkce! Výrazně posiloval export, a to hotových i rozebraných vozů, kompletovaných až na místě určení.

Během prvních pěti let

došlo k řadě podstatných

zdokonalení podvozku

– popular dostal napří

klad mokré vložky válců

a rozvod OHV. Převo

dovka původně spojená

s rozvodovkou (na snímku)

se později kvůli eliminaci

vibrací stěhovala vpřed

Všimněte si výklopného čelního skla,

dvojice stíračů se společným motorkem

a velkého sdruženého přístroje s rychlo

měrem, celkovým i denním počitadlem

kilometrů, palivoměrem, manometrem

motorového oleje a hodinami


P

R

V

N

Í

P

O

P

ULÁ

R

N

Í

Š

K

O

D

O

V

KA

16

17

Popular následujícího modelového roku 1937 poznáte podle částečně do blatníků

zapuštěných světlometů, ale k nejpodstatnější změně došlo až v létě. Ventilový rozvod OHV

pomohl litrovému čtyřválci k výkonu 27 koní, větší pružnosti a nižší spotřebě lihobenzinové

směsi. Karoserie umožnila větší pohodlí uvnitř vozu, třeba u roadsteru už se boční okénka

nenasazovala, nýbrž spouštěla. Standardní výbavu obohatil například zadní nárazník.

Pařížská premiéra dalšího vývojového stupně, modelu Popular 1100 OHV, proběhla

pochmurně – necelý týden po nedobrovolném odstoupení 30 % území Československa Hitle

rovi. V prosinci se společnost ASAP hospodářské situaci operativně přizpůsobila novým základ

ním modelem Škoda Popular 995, přezdívaným „Liduška“ a nabízeným za pouhých 17 300 Kč.

Výroba oblíbené řady Škoda Popular se nezastavila ani po okupaci země a vypuknutí

druhé světové války. Dokonce se podařilo vyvinout model Popular 1101, jehož konstrukce

podvozku a pohonu se pak bez větších změn udržela až do 70. let. Posledními automobily

Škoda nesoucími tradiční označení Popular se stala výběhová série 250 „Lidušek“, smonto

vaná v roce 1946.

Vůz Škoda Popular se stal cenově nejdostupnějším z trojice nejprodávanějších automo

bilů první republiky. Skromné a nenáročné populary sloužily stejně dobře studentům jako

středostavovským rodinám i známým osobnostem, od umělců po sportovce. Fotbalový

„nároďák“ měl v době nástupu popularu dokonce na dosah (nohy) vítězství na mistrovství

Na těžkou pomnichovskou situaci zareagovala

Škoda Popularem 995 „Liduškou“, nabízeným za

pouhých 17 300 Kč

„PF 1939. Nedobrý, krutý rok se skončil. Uzaví

ráme jej a přejeme svým přátelům, odběra

telům, příznivcům a všem lidem dobré vůle

radostnější a úspěšnější rok 1939, tlumočíce

přitom totéž přání od automobilky Škoda“


světa. Na finálový zápas v Římě s domácí Itálií nastoupilo mužstvo 10. června 1934 pod vedením kapitána Františka Pláničky. Naši v prodloužení podlehli 2:1. Ač se československé automobilky předháněly ve slevách pro členy národního týmu, „manšaft“ vedený slávistickým brankářem Pláničkou zvolil právě popular, zlevněný o 5000 korun na 12 500 Kč.

Koncern Škoda, vlastněný v meziválečném období francouzským kapitálem, patřil

k předním středoevropským strojírenským podnikům a zbrojovkám. Svým širokým sortimentem úspěšně expandoval do celého světa. Například v Persii, dnešním Íránu, nebylo výjimkou, že popular potkával nákladní automobily téže značky, řeky překonával po „bratrských“ mostech a posádka se mohla osvěžit mokem z pivovarů československého původu nebo si „kávu osladit o trochu víc“ – vždyť k investičním celkům patřily také cukrovary.

Z 18 143 automobilů Škoda Popular, vyrobených v letech 1934 až 1939, jich bylo vyve

zeno plných 5968. K největším exportním trhům patřilo Polsko (1011 vozů), následované Holandskem (734) a Jugoslávií (561). Ale Popular se prosadil i v exotické Jižní Africe (338 vozů) či zemi bílých slonů Siamu, od roku 1939 známé jako Thajsko.

„Známá firma ‚Foto

Wachtl‘ dala si na svůj

dodávkový vůz zhoto

viti originální karoserii

ve formě fotografic

kého aparátu. Chladič

je pozoruhodně vyře

šen ve tvaru objektivu.“

(1936)

Technická služba

Autoklubu RČs.

vybavila populary

měřicími přístroji

a prováděla pro

členy testování brzd

ného účinku, seřízení

zapalování i generá

torů na dřevoplyn


P

R

V

N

Í

P

O

P

ULÁ

R

N

Í

Š

K

O

D

O

V

KA

18

19

K pr estižním zákazníkům patřil teprve patnáctiletý jugoslávský král Petar II., který si uží

val luxusní roadster s radiopřijímačem a koženým čalouněním.

Populary patří k nejvýznamnějším mladoboleslavským modelům, výrazně napomohly

motorizaci meziválečného Československa a odstartovaly úspěšné tažení značky Škoda i na

zahraničních trzích.

Bránu jim otevíraly také ambiciózní, namáhavé a odvážné dálkové jízdy, podnikané

někdy s velkorysou, ale většinou spíše jen morální podporou automobilky. Meziválečné

výpravy do Ameriky, Asie i Afriky v sobě mají osobité kouzlo, vůni dálek, atmosféru zmi

zelého koloniálního světa i radost ze svobodného cestování v hrdě předváděném vozidle

vyspělé československé konstrukce. Účelný popular s většími bratry rapidem, favoritem

a superbem se nesporně řadí k tomu nejlepšímu, co dalo naše strojírenství světu.

K cestám za jeho volantem vás zve Zdeněk Vacek

Tovární řidiči připravení předvést návštěvníkům pražského autosalonu v roce 1936 nové provedení

popularu

„Elegantní dvojice indicko-česko

slovenská. Je to mondénní Indka ze

Singapuru a čs. vůz Škoda-Popular“

(1935)




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist