načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Průvodce dětským světem - Ilona Špaňhelová

Průvodce dětským světem

Elektronická kniha: Průvodce dětským světem
Autor: Ilona Špaňhelová

Jednotlivé kapitoly jsou rozděleny podle vývojových etap dítěte: období novorozenecké, kojenecké, batolete, předškolní, mladší školní věk a dospívání. Popisují, co prožívá ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  220
+
-
7,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2008
Počet stran: 187
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Vývojová psychologie. Individuální psychologie
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2008
ISBN: 978-80-247-1907-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Jednotlivé kapitoly jsou rozděleny podle vývojových etap dítěte: období novorozenecké, kojenecké, batolete, předškolní, mladší školní věk a dospívání. Popisují, co prožívá otec, matka a starší sourozenec zejména při narození potomka, jak postupovat při výchově a při řešení konkrétních problémů v určité etapě života dítěte. Též se zmiňuje o potřebě stanovit si určitá pravidla, pokud přebírají výchovu prarodiče, byť jen na určitou dobu. Text doplňují příběhy z psychologické poradny. Na konci každé kapitoly jsou zodpovězeny nejčastější otázky z každodenní poradenské praxe. Příručka pro rodiče se věnuje výchově dětí od narození do 15 let věku.

Popis nakladatele

Každý správný dobrodruh a cestovatel si vždy pořídí kvalitního průvodce, než vyrazí za novými zážitky. Také dětský svět je jedno velké dobrodružství, které si vyžaduje kvalitní publikaci. A právě proto je tu Průvodce dětským světem. Nahlédnete s námi do jednotlivých etap v životě dítěte od novorozeneckého období až po věk dospívání. Přinášíme vám jednotlivá vývojová dětská stadia, při nichž zjistíte, co prožívá dítě, rodiče, ale i starší sourozenci. Zodpovíme vám nejčastější otázky, na které v tom kterém období vašeho dítěte narazíte. Věříme, že vás tímto kouzelným světem plným nečekaného provedeme bez nehod a že zažijete se svými dětmi kouzelné chvíle.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Ilona Špaňhelová - další tituly autora:
Průvodce dětským světem Průvodce dětským světem
Dítě a rozvod rodičů Dítě a rozvod rodičů
Prázdná kolébka Prázdná kolébka
 (e-book)
Komunikace mezi rodičem a dítětem Komunikace mezi rodičem a dítětem
 (e-book)
Dítě a rozvod rodičů Dítě a rozvod rodičů
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Velké poděkování patří kamarádkám Lídě Čihákové, Stáni Ettlerové,

Katce Hájkové a Jarmile Synkové. Ony mi dávaly cenné podněty pro knihu,

podporovaly mě svými zkušenostmi matek a babiček.

Speciální poděkování patří dětem, které doplnily knihu svými kresbami:

Aničce, Marušce a Matoušovi Ettlerovým, Kristýně Pružinové

a mým dětem – Jankovi, Dominice a Kristýně.

PhDr. Ilona Špaňhelová

PRŮVODCE DĚTSKÝM SVĚTEM

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 3179. publikaci

Odpovědná redaktorka Olga Kopalová

Sazba a zlom Antonín Plicka

Návrh a realizace obálky Martina Bártová

Počet stran 192

Vydání 1., 2008

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

© Grada Publishing, a.s., 2008

Cover Photo © isifa.com

ISBN 978-80-247-1907-8

PRŮVODCE DĚTSKÝM SVĚTEM

5

Úvod ............................................................................................................................... 7

1. Období novorozenecké .................................................................................... 9

Svět očima narozeného dítěte ........................................................................ 9

Vývojové změny u novorozence ................................................................. 10

Svět očima matky ............................................................................................. 11

Co vyhovuje matce v novorozeneckém období .................................... 11

Svět očima otce ................................................................................................. 12

Co vyhovuje otci v novorozeneckém období ......................................... 13

Svět očima staršího sourozence .................................................................. 13

Co vyhovuje staršímu sourozenci v novorozeneckém období ........ 14

Otázky rodičů spojené s novorozeneckým obdobím .......................... 15

2. Období kojenecké ........................................................................................... 23

Příběh z poradny psychologa ....................................................................... 23

Svět očima dítěte .............................................................................................. 24

Co je důležité pro kojence ............................................................................. 24

Vývojové skoky v kojeneckém období ...................................................... 25

Kojenecké období z pohledu matky .......................................................... 31

Kojenecké období z pohledu otce .............................................................. 32

Kojenecké období z pohledu staršího sourozence .............................. 32

Otázky rodičů spojené s kojeneckým obdobím .................................... 33

3. Období batolete ............................................................................................... 41

Příběh z poradny psychologa ....................................................................... 41

Svět očima dítěte .............................................................................................. 43

Co je důležité pro batole ................................................................................ 43

Vývojové skoky v období batolete ............................................................. 44

Věk batolete z pohledu matky ..................................................................... 46

Věk batolete z pohledu otce ......................................................................... 46

Obsah


6

edice PRO RODIČE

Věk batolete z pohledu staršího sourozence .......................................... 48

Otázky rodičů spojené s obdobím batolete ............................................ 48

4. Speciální kapitola o prarodičích ................................................................ 71

5. Předškolní období ........................................................................................... 73

Příběh z poradny psychologa ....................................................................... 73

Předškolní období – vývojové změny dítěte .......................................... 75

Předškolní období z pohledu rodičů ......................................................... 93

Předškolní období z pohledu sourozence ............................................... 96

Otázky rodičů spojené s předškolním obdobím ................................... 97

6. Mladší školní věk ............................................................................................ 117

Příběh z poradny psychologa ..................................................................... 117

Mladší školní věk – vývojové změny dítěte ........................................... 119

Mladší školní věk z pohledu rodičů .......................................................... 129

Mladší školní věk z pohledu sourozence ................................................ 132

Otázky rodičů spojené s obdobím mladšího školního věku ........... 133

Otázky dětí v období mladšího školního věku ..................................... 153

7. Období dospívání .......................................................................................... 157

Příběh z poradny psychologa ..................................................................... 157

Období dospívání – vývojové změny dítěte ......................................... 159

Období dospívání z pohledu rodičů ........................................................ 169

Období dospívání z pohledu sourozence .............................................. 173

Otázky rodičů spojené s obdobím puberty .......................................... 175

Otázky dětí v období puberty .................................................................... 181

Použitá literatura .................................................................................................. 187


PRŮVODCE DĚTSKÝM SVĚTEM

7

Každý průvodce obsahuje popis cesty – trasy, po které se má cestovatel

vydat. Trasa je zvolena tak, aby zahrnovala významné a obzvlášť zajímavé

úseky, neopomněla nic, co stojí zato si prohlédnout, zavedla nás k tomu

nejdůležitějšímu.

I v Průvodci dětským světem tomu bude obdobně. Zaměříme se na

jednotlivé etapy v životě dítěte od novorozeneckého období až po věk

dospívání (v případě knihy to bude věk do 15 let). Kniha je psána po

jednotlivých vývojových etapách dětského světa, je v ní naznačeno,

co prožívá dítě, rodiče i starší sourozenec, a jsou zodpovězeny i nejčas

tější otázky, se kterými se v konkrétním vývojovém období setkáváme

v každo denní poradenské praxi.

Na konci každé kapitoly jsou zvýrazněny orientační body, které v kostce

shrnují to nejdůležitější z příslušného období.

Úvod



PRŮVODCE DĚTSKÝM SVĚTEM

9

¬ Období novorozenecké je ve věku dítěte od narození do 1 měsíce. Svět očima narozeného dítěte

Tak jsem se narodil. Ne že by to bylo nepříjemné. V mámině bříšku jsem už neměl moc místa, bylo to tam dost těsné, tak jsem si říkal, jaký ten svět asi bude. A to jsou věci!

Napřed mě zarazilo tolik světla na porodním sále. Mžoural jsem očima, musel jsem je hned přimhouřit, protože jsem nevěděl, co by mi to světlo udělalo.

Taky ten hluk byl trochu divný. Lidské ruce se mne dotýkaly, bylo to daleko intenzivnější, než když si mě máma hladila v bříšku. Ale ta něha tam nebyla.

Pak se stalo něco docela lepšího. Máma si mě vzala svýma jemnýma rukama, začala mě hladit a dala mi cosi, z čeho něco teklo. Bylo to prý mateřské mléko nebo mlezivo nebo tak něco. Bylo to moc fajn, chutnalo mi to. A při tom jsem usnul.

Pak dny ubíhaly.

Přišli jsme domů, táta měl nachystanou pro mámu kytku, usmíval se na mě, taky mě držel. Je to okouzlující táta. Trochu neví, že mě má držet dobře pod hlavičkou, protože jinak mi hlava „lítá“, ještě ji neumím udržet sám. Když si se mnou povídá, je to legrační. Zpomalí hlas a je milejší a vlídnější, než když ho slyším normálně.

Pak taky někdy brečím. Nejen proto, že mi něco je. Teda někdy mi i něco je. Bolí mě bříško nebo mám hlad nebo se cítím sám. Někdy mi ale nic není. Chci si jen mámu zavolat, protože je mi dlouhá chvíle nebo mě to prostě nebaví, jen tak ležet a dívat se na chrastítko. Chce to vzrůšo...

Taky někdy brečím, protože je máma celá nervózní. Třeba minule už plakala, že táta nepřišel domů tak, jak slíbil. Období novorozenecké

1


10

edice PRO RODIČE

Rád taky poznávám nové věci. Mám rád hračky, ne moc velké, tak akorát. Líbí se mi křiklavě červená nebo oranžová. A co teprve lidská tvář. To je teda věc! Má různé barvy, hýbe se, mluví ... je to ta moje nejoblíbenější hračka.

A tak mámo – táto – bráško, jsem rád, že tu jsem, že jsem se narodil. Vývojové změny u novorozence

Novorozenec rád poznává svět, nové věci. Nové podněty mají být pro „

dítě adekvátní a nemá jich být mnoho, ani málo. Dítě je velmi malé,

nedokáže se dlouho zabavit jedním podnětem. Pokud rodič nebo jiný

člověk pozná, že věc, kterou dítěti ukazuje, mu už nevyhovuje, je dob

ré, když mu ji přestane ukazovat a nechá jej odpočívat.

Je rád, když s ním druhý člověk komunikuje, popisuje mu, co dělá, co „

to je, je rád společenským tvorem.

V určitých chvílích mu vyhovuje, má-li svůj klid. Když má spát, zajistěte „

mu ticho, ne aby mu k tomu vyhrávala například televize.

Dítě je rádo na lidském těle. Je mu příjemné, když slyší bít lidské srdce „

a cítí teplotu lidského těla. Nejvíce se mu líbí v poloze bříško na bříško

a je při tom rádo nahé nebo maximálně s plenou. Tato poloha mu

ulevuje i při bolestech bříška.

Pro jeho další vývoj je lepší, když ho dospělí příliš nerozmazlují. Snad- „

no si na to zvykne a je pro něj obtížné si pak zvykat na něco, pro co

se rodič rozhodne později, ale co už není tak výhodné. Pokud ho tedy

například začne rodič uspávat houpáním na gymnastickém míči,

zřejmě se mu to zalíbí a je pak obtížné ho to po několika měsících

odnaučit.

Dítě vidí a slyší. Už narozené děti dovedou reagovat například na „

smotaný barevný šátek a dovedou se za ním otočit. Nevidí ještě do

takových podrobností jako třeba roční dítě, ale vidí. Reagují také na

hlas, otáčejí se za ním, některý hlas je jim příjemný, jiný – např. velmi

hluboký nebo pisklavý – je jim nepříjemný, mohou se ho i polekat.

Nejlépe slyšitelná vzdálenost je pro ně 25–30 centimetrů.

Děti jsou různé, některé jsou citlivější, některé spavější, některé trpí „

více bolestmi bříška. Chce to hledat cestu k porozumění dítěti. Toto

porozumění musí v první řadě vycházet od rodičů – vychovatelů.

PRŮVODCE DĚTSKÝM SVĚTEM

11

Svět očima matky

Najednou je všechno nové, jiné, super, zvláštní, namáhavější. Jsem ráda, že mám miminko, nechci ho nikomu dát. Mám strach, že ho budou špatně držet, přinesou k nám domů nějaké bacily. Někdy jsem zase tak unavená, že bych si přála, aby si ho na chvilku někdo vzal, abych si odpočinula. Když si ho někdo vezme a jde s ním na procházku, za chvíli se už dívám z okna, jestli se vrací, protože se mi po nich stýská.

Ani tak nepotřebuji pomoc, aby se někdo staral o mimčo, chci hlavně, aby tady byl někdo se mnou, aby mě potěšil, promluvil se mnou, abych na všechno nebyla sama. Den je moc dlouhý, někdy jednotvárný, hlavně ten, kdy třeba prší, nedá se jít moc ven.

Někdy také miminku vůbec nerozumím. Brečí, nevím proč. Vezmu ho do náruče, začnu ho chovat, uklidní se a zdá se mi, že spí. Pak ho položím a ono se zase probudí a pláče. Je to někdy jako začarovaný kruh. Pořád dokola. Některý den si nevzpomínám, jestli jsem vůbec obědvala.

Jiné dny jsou zase super. Spím s miminkem i během dne, manžel přijde včas z práce nebo přijde babička. To pak den rychle uteče.

Někdy se mi stává, že brečím. Vůbec nevím, čím to je. Nic speciálního se totiž nestalo. Někdo něco řekl a mě to rozbrečelo. Často to ani nedokážu vysvětlit, proč vlastně brečím. Jsem divná?

A když miminko brečí, mám ho brát hned do náruče a chovat? Moje máma říká, že si na to hned zvykne a pak s ním nevydržím.

Kamarádka zase říkala, že si tak vytváříme mezi sebou pevné pouto.

Taky se teď sobě moc nelíbím. Zůstala mi nějaká kila a nemohu se jich úplně zbavit. Soused si dokonce myslel, že jsem ještě neporodila. Hrozné! Co vyhovuje matce v novorozeneckém období

Upevňovat vzájemnou komunikaci a vazbu mezi matkou a otcem dí- „

těte. Je to vazba, která je nejdůležitější pro samotné rodiče a ze které

těží i dítě. Pokud je to vazba harmonická a láskyplná, i dítě vnímá, že

je matka v pohodě a má se dobře.

edice PRO RODIČE

Nebýt sama, mít příležitost se podělit s někým o své radosti i starosti. „

Mít někoho zkušeného a moudrého, koho se může zeptat na mnohé „

otázky, které ji napadnou. Doporučuji, aby to byl pouze jeden člověk,

kterému maminka důvěřuje. Pokud by jich bylo víc, mohla by se cítit

zmatená růzností jejich názorů.

Mít svobodu se sama rozhodovat spolu s otcem dítěte o tom, co s dítě- „

tem udělá, co mu obleče... Chce být plnohodnotnou matkou i v této

záležitosti. Pokud se matce např. babička snaží vnutit svůj názor, může to

matku zlobit, snižovat její sebevědomí a její jistotu ve vztahu k dítěti.

Nebát se o všech svých pocitech mluvit. Pokud není nikdo jiný doma, „

je důležité říct je dítěti. Částečně si je takto ventiluje, „dostává je ze

sebe“. Potom již není v takovém napětí, které jinak dítě ze své matky

vnímá.

Říkat dítěti i o tom, že mu máma nerozumí, že neví, proč teď pláče... „

Nebrat do náruče dítě hned, když začne kňourat. Je vhodnější k němu „

přijít, začít si s ním povídat, hrát, zpívat. Pokud by se dítě naučilo, že jej

matka hned vezme, mohlo by si vytvořit model – zapláču – máma mě

hned vezme do náruče – je mi to příjemné – budu to tak dělat i dál.

Hledat spolu s dítětem, co je mu příjemné a co vyhovuje i matce. Ne- „

zapomínat na sebe!!!! Uspořádat si rytmus dne a najít chvíle, kdy se

může maminka v klidu najíst, odpočinout si. Způsob, jakým si matka

prožívá den, ovlivňuje i miminko, např. z jejího klidu čerpá svůj klid

často i dítě.

Nevyhýbat se kontaktu s jinými lidmi. Pokud to matce vyhovuje, umož- „

nit návštěvy a hledat možnosti seznámení s jinými rodiči v parku,

v mateřském centru, na cvičení...

Říct si o konkrétní pomoc babičky nebo i někoho jiného. „ Svět očima otce

Tak už je to tady! Měl jsem sice příležitost hladit si miminko v bříšku. Znáte to ale... Pokud nemám ten prožitek, že mě dítě koplo, dloublo, není to ono.

Teď mám toho našeho mrňouse v náručí. Je to zázrak, že se narodil a že je tady. Racionálně vzato to moc nechápu, jak se může v břiše ženy za devět měsíců stát něco tak skvělého.

PRŮVODCE DĚTSKÝM SVĚTEM

13

No, mám trochu obavu, jestli se nestanu druhým v životě manželky. Znám to od kamarádů z práce. Vrátili se prý domů a manželka jim vyprávěla o tom, co dělali s miminem, kolikrát se pokakal, jak potřebují pomoct s tím a tím...

Žádná chvíle na to, aby se žena zeptala, jak se měl v práci. To bych tak nechtěl. Taky žádná chvíle na něžnost. Musím zapracovat na tom, aby to tak nebylo.

Jinak se na život ve třech moc těším. Co vyhovuje otci v novorozeneckém období

Muž nechce ztratit prvenství ve vztahu ke své ženě. Touží mít i nadále „

pozornost ženy pro sebe.

Chce být plnohodnotným otcem. Uvědomuje si svoji roli. Může a má „

právo dělat chyby. Chce hledat způsoby, jak být dobrým tátou. Chce

využívat chvíle, jak být s dítětem naplno.

Otec má právo na určitý čas i pro sebe, svoji relaxaci, své záliby, které „

měl před narozením dítěte.

Přeje si, aby se žena nebála svěřit mu na chvíli péči o miminko. „

Otec chce být rovnocenným partnerem spolu s matkou při výchově „

dítěte, proto chce hovořit o výchově dítěte, prosazovat a „slaďovat“

své názory, umět svá rozhodnutí obhájit před prarodiči.

Muž potřebuje dobře rozumět tomu, jak může v tomto období kon- „

krétně pomoct. Žena má být ve svých požadavcích konkrétní a speci

fi cká. Pak se muž cítí užitečný. Svět očima staršího sourozence

No to jsou teda věci. Maminka mi říkala, že má v bříšku miminko. Tak tohle že je ono? Nemluví, nechodí, nehraje si se mnou.

Průšvih je, že tady prý bude napořád. Nikam ho zase nevrátíme. Nikdo si ho zase nevezme nazpátek.

Nejvíc mě štve, když ho máma kojí. To je ten mrňous úplně jen u ní a ona mu ještě něco ze sebe dává. Prý to tak bylo, i když já jsem byl malý. No, to si teda fakt nepamatuju.

edice PRO RODIČE

V těch chvílích, kdy máma začíná kojit, se snažím co nejvíc na sebe upoutat pozornost. Začínám lítat po bytě, někdy do mámy žďuchnu, někdy zaječím a ona mě pak začne okřikovat. Začne se prostě zabývat mnou. To je moc fajn.

Někdo tomu říká, že prý žárlím. Moc tomu slovu nerozumím. Chci, aby se máma věnovala mně. Že by to bylo to žárlení?

Nejvíc mě taky štvou návštěvy. Třeba babička. Přišla k nám a hned: „No, kde mám toho našeho miláčka maličkého?“ Myslel jsem si, že mluví o mně, usmíval jsem se a těšil se, že k nám přišla, že mi něco donesla a že si spolu budeme hrát.

Ale ouha. Ona šla hned do ložnice podívat se na brášku. A já nic...

Ach jo... To je nefér... Co vyhovuje staršímu sourozenci v novorozeneckém období

Všímat si ho, byl na to zvyklý, je pro něj v tuto chvíli náročné vzdát se „

výsadního postavení v rodině. Rodiče by měli vynaložit víc fantazie

k častému projevení lásky vůči němu.

Nechat staršího sourozence pomáhat a starat se o mladšího do té míry, „

která je pro rodiče únosná.

Chválit ho za to, co udělal dobrého, za to, co udělal pro miminko. „

Mluvit s ním, jak prožívá narození sourozence, jaké to pro něj je, tedy „

pokud to již zvládne a umí formulovat své prožitky.

Domluvit se, aby se návštěva (především babičky, dědové, tety...) „

věnovala tomu staršímu, aby dítě cítilo, že je má na chvíli jen pro sebe.

Nebo domluvit s nimi, aby ho vzali na výlet, do zoo...

Nechat staršího vyprávět své zážitky mladšímu. Učí se tak se souro- „

zencem komunikovat, včleňovat jej do svého života.

Nerozdělit si trvale starostlivost o děti mezi rodiče (např. o staršího „

se bude starat vždy táta, když přijde domů, a o mladšího se bude sta

rat máma), může se to stát větším zdrojem žárlení ze strany staršího

sourozence.

Učit dítě zvládat kompromis a dělit se o čas, zážitky spolu s mladším „

sourozencem.

PRŮVODCE DĚTSKÝM SVĚTEM

15

Být pevný ve výchově, dítě potřebuje vědět, kde je jeho mantinel. Má „

pak jistotu, co je mu dovoleno a co zakázáno. Vychovatel je ten, kdo

ukáže dítěti směr a vyznačí jasné mantinely v jeho životě.

Starší dítě zkouší, co mu bude rodič tolerovat ve vztahu k mladšímu „

sourozenci. Někdy ho zkouší bouchnout, někdy mu chce zkroutit ruku.

Rodič má mluvit s dítětem, snažit se zjistit, co v tu chvíli chtělo, čeho

se snažilo dosáhnout. Chtěl na sebe upoutat pozornost? Chtěl, aby se

rodič věnoval jemu? Nemá ho vždy jen kárat nebo mu dát fyzický trest.

Takovým způsobem rodič nic nevyřeší. Dítě bude mít spíše zkušenost,

že upoutalo pozornost, a mohlo by se stát, že v některých případech

bude chtít znovu „provokovat“.

Rodič má upozorňovat dítě na to, co mladší sourozenec udělal pěk- „

ného, jak se na něj podíval, jak na něj „promluvil“... Má mu ukazovat,

že je jeho kamarád, ne soupeř nebo konkurent. Otázky rodičů spojené s novorozeneckým obdobím

Starší bráška – jsou mu necelé tři roky – po mém návratu z porodnice „

začal moc zlobit. Nenechá mě, abych v klidu nakojila, bere malému hrač

ky, dokonce jsem ho jednou viděla, jak stojí nad postýlkou, vyplazuje

jazyk na mladšího a říká mu ošklivá slova. Co mám dělat?

Takováto reakce staršího sourozence na mladšího se v některých pří

padech vyskytuje. Nebojte se, že by váš starší syn byl zlý, neměl by

mladšího vůbec rád... Je pro něj obtížné vyrovnat se s tím, že má

v rodině ještě nějakého konkurenta. Připomeňte mu, jak si mladšího

sourozence hladil, když byl ještě u vás v bříšku, jak jste spolu s ním

mluvili o tom, že se bráška narodí.

Zkuste si s ním popovídat o tom, z čeho má radost, co ho trápí, co by

chtěl, co by nechtěl. Zkuste mu odpovídat. Pravdivě.

Vyndejte i jeho fotky, když se narodil, vyprávějte mu o tom, jakou jste

měli radost, jak se na něho chodila dívat babička, děda, teta...

Zkuste si udělat chvilku jen pro něj. Běžte třeba spolu do obchodu na

nákup a najděte něco, co byste mohli donést i mladšímu bráškovi. Třeba

+


16

edice PRO RODIČE

nějaký obrázek nebo nějakou dobrotu, kterou pak sníte vy a „pošlete“

ji přes mateřské mléko mladšímu bráškovi.

Nechejte také něco dělat staršího, co by ho bavilo a co by se týkalo

péče o mladšího.

Než začnete kojit, poproste staršího, ať vám jde třeba nachystat občer

stvení do svého pokojíku, že tam přijdete na návštěvu i s mladším

bráškou. Upevňujte v něm to dobré a pomáhejte mu.

Já sama jsem Češka a tatínek mé holčičky je Němec. Chceme se zeptat, „

jakým jazykem máme na dceru mluvit. Spolu hovoříme německy. Zdá se

nám to důležité již teď, abychom začali se správným přístupem k dceři

hned od jejího narození.

Doporučuji vám, abyste s ní každý mluvil svým mateřským jazykem. Je

to pro vás samotné to nejlepší a nejpřirozenější. Umíte se tak nejlépe

vyjádřit. Nemějte starost, že z toho dcera bude mít v „hlavě zmatek“.

Malé děti jsou úžasné, jak si umí každý jazyk dobře poskládat, přeložit

a ke každému rodiči se pak obrátit a mluvit s ním tím jazykem, který

k němu patří.

V některých případech se může stát, že dítě dobře rozumí, co dotyč

ný říká, ale samo začne mluvit později, protože vstřebává dva jazyky.

Nebojte se, dítě to dožene.

Narodilo se nám miminko, sama doma se cítím odstrčená, nevyužitá. „

Byla jsem zvyklá na hodně činností, „frmol“ v práci. Mohu i s tak malým

miminkem chodit třeba do mateřského centra a pomáhat jim tam?

Určitě. Pokud to pomůže vaší psychické pohodě, choďte. Samozřejmě

by to mělo být tak, že v tu chvíli, kdy přicházíte do mateřského centra,

byste měla vědět, že jsou tam zdraví rodiče a zdravé děti.

Celou záležitost můžete ještě konzultovat s vaší dětskou lékařkou.

Obecně vy sama dělejte to, co vám bude příjemné a co budete dělat

ráda, choďte tam, kde se budete cítit spokojená. Podle mých zkuše

ností je to často tak, že kde je spokojená máma, tam se cítí spokojené

i miminko. Využívejte tyto chvíle ke svému obohacení.

Zkuste se domluvit i s manželem, jestli by pro něj bylo možné, aby

přicházel domů např. jeden den v týdnu dřív a mohli jste si tak prožít

odpoledne společně. Nebo to může být doba, kdy si i vy sama můžete

na chvilku odejít něco zařídit, nakoupit, přečíst si...


PRŮVODCE DĚTSKÝM SVĚTEM

17

Hledejte, co je vhodné pro vás i pro vaše nejbližší, se kterými žijete.

Vnímejte také miminko, povídejte si s ním, zpívejte mu, hlaďte ho,

mazlete se s ním. Berte ho jako partnera.

Poté, co jsem porodila naši dceru, jsem smutná, moje máma mi řekla, že „

jsem depresivní. Věci se mi zdají náročnější, než možná jsou. Mám strach,

že může malá onemocnět, může se nám něco stát. Co mám dělat se svými

pocity?

Tyto pocity se mohou po porodu objevit. Najednou už člověk nežije

sám, má odpovědnost za dítě, které je malé, nedokáže se o sebe posta

rat. Možná o to větší starost máte.

Také ve vašem těle došlo k mnoha změnám. Zamyslete se a zkuste si

odpovědět na otázku, zda váš smutek nemá nějaký konkrétní základ,

konkrétní příčinu, nebo se při řešení tohoto problému obraťte na ně

koho, kdo by vám s hledáním odpovědi mohl pomoci.

Rizikové situace nastávají, pokud se vám zdá, že delší dobu, např. měsíc,

je „všechno špatné, nic se vám nedaří, nedokážete uklidnit miminko,

nemáte se dobře...“ a tyto chvíle a pocity se zhoršují.

Buďte také co nejvíc ve společnosti někoho, koho máte ráda, kdo je

vám blízký a kdo umí kolem sebe šířit klid a pohodu.

Pokud se takový pocit smutku nebo podobné otázky objeví, nenechá

vejte je v sobě, ale mluvte o nich. Třeba i se svojí dcerou. To nevadí, že

vám nerozumí. Tyto pocity se mohou tímto způsobem z vás ventilovat

a vy pak budete mít pocit, že na to nejste sama.

Pokud by vám nic z těchto doporučení nepomohlo, obraťte se na

odborníka – psychologa nebo psychiatra ve svém okolí.

Vrátila jsem se z porodnice a malá často pláče. Já ji hned beru do náruče „

a konejším ji. Nicméně moje tchyně mi říká, že ji moc rozmazluji. Je to

pravda?

Především vy jako maminka si v těchto dnech po porodu vytváříte se

svou malou vztah. Jestliže si ho vytváříte tím, že ji nosíte a chováte

ji, je to dobře, protože je to zřejmě příjemné i pro vás. Navíc máte

i dobrou zkušenost, protože když malá pláče a vy si ji vezmete do

náruče, uklidní se.

Zkuste udělat i něco jiného a zjistěte, zda vám to bude příjemné nebo

ne.


18

edice PRO RODIČE

Pláč je totiž komunikační prostředek narozeného dítěte. Neznamená

vždy jen to, že dítěti něco je, že ho bolí bříško, má hlad, nemůže usnout.

Znamená to také někdy, že se nudí, že by si chtělo s někým povídat,

na něco se dívat, něco nebo někoho poslouchat.

Proto není vždy zapotřebí, abyste si dceru hned brala do náruče, ale

je třeba, abyste byly spolu v kontaktu, to znamená, aby vás viděla,

abyste na ni mluvila, zpívala jí, skládala u ní prádlo, komentovala jí,

jak prožíváte den, jak se máte, jak půjdete za chvíli na procházku...

Vaše tchyně má možná obavu, abyste neměla v budoucnu nějaké ne

příjemnosti, například bolesti zad, pokud by si malá příliš zvykla na vaši

náruč a velmi by ji vyžadovala pláčem, i když by vždy nebylo nutné ji

pochovat.

Řiďte se svými pocity, vyjadřujte své dceři lásku a mamince svého

manžela vysvětlete, proč svou dceru nosíte. Zkuste vnímat pozitivně

ten fakt, že si o vás dělá starost. Zamyslete se i nad vztahem mezi vámi

a vaší tchyní. Doporučuji mluvit o tom, v čem se neshodnete, nejprve

s manželem, abyste se sjednotili v názoru na danou věc. Pak se má do

komunikace zapojit i muž, aby tchyně věděla, že je to váš společný

názor.

Nevím, jaký vztah spolu s tchyní máte, jestli ji berete jako konkurenta

a toho, kdo se snaží vás vychovávat, nebo jestli je to vztah otevřený,

přátelský. Přeji vám, aby to byl právě tento přátelský a respektující

vztah.

Velmi mne překvapila manželova reakce po mém příchodu z porodnice „

domů. Manžel se o mě a o malou moc nezajímá, tráví hodně času v práci

a nepomáhá mi. Já bych o to velmi stála. Je to normální reakce mužů?

Jak mám na to reagovat já?

Podle mého názoru se nedá říct, že je to normální reakce mužů. Každý

je jiný a speciální. Pokud vás to trápí a je to pro vás i překvapením, jak

o tom sama píšete, mluvte o tom s manželem a zamyslete se nad tím,

zda mu k této reakci nedáváte důvod, zda mu dovolujete sžívání spolu

s vámi a s miminkem v nové situaci.

Řekněte mu o svých pocitech, o tom, jak ho potřebujete, jak jste ráda,

když je s vámi, jak jste se na něj těšila spolu s dcerou... Řekněte mu

také o tom, že jste překvapená jeho reakcí. Mluvte sama za sebe, ne

osočujte, nevyčítejte, ale mluvte.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist