načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Průvodce bytového designéra – Leona Fousková; Jana Boháčková; Tomáš Havránek; Zuzana Staňková

Průvodce bytového designéra

Elektronická kniha: Průvodce bytového designéra
Autor: Leona Fousková; Jana Boháčková; Tomáš Havránek; Zuzana Staňková

Kniha Průvodce bytového designéra nabízí pomoc nejen začínajícím designérům, ale také lidem, kteří si chtějí profesionálně zařídit své bydlení. V první části seznamuje s teorií navrhování interiérů (koncept a inspirace; styly a trendy; ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  279
+
-
9,3
bo za nákup

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 90%   celkové hodnocení
6 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » EDIKA
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 213
Rozměr: 18 x 24 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné), plány
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Byt. Místnosti. Vybavení bytu
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Brno, Edika, 2013
ISBN: 978-80-266-0360-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha Průvodce bytového designéra nabízí pomoc nejen začínajícím designérům, ale také lidem, kteří si chtějí profesionálně zařídit své bydlení. V první části seznamuje s teorií navrhování interiérů (koncept a inspirace; styly a trendy; skicování a teoretické kreslení; plánování prostoru; barvy; materiály a konstrukce; textil a dekorace; počítačové projektování). Druhá část se věnuje uvedení teoretických znalostí do praxe samotného zařizování jednotlivých místností a částí bytu (od vstupních prostorů, přes obývací pokoj, kuchyň a koupelnu až k multifunkčnímu prostoru). Zároveň kniha obsahuje 20 případových studií z praxe, originální tipy a nápady a v neposlední řadě také rady pro úspěšný start kariéry bytového designéra. Příručka je vybavena řadou ilustračních fotografií a obrázků. Příručka seznamuje s postupy práce profesionálních bytových designérů. Zaměřuje se jak na teorii a obecné znalosti, tak i na praktické zařizování jednotlivých místností.

Popis nakladatele

Kniha Průvodce bytového designéra je určena nejen budoucím interiérovým návrhářům, ale všem, kteří mají chuť podívat se pod pokličku profesionálům a využít získané informace při zařizování svého bytu či domu. Autoři poskytují obecnéi znalosti důležité pro každého designéra, ale také ukazují, jak aplikovat tyto principy při návrhu jednotlivých místností v bytě. Zasvětí vás např. do hledání konceptu a inspirace, přes znalosti materiálů, technického kreslení, skicování, plánování prostoru a konstrukce nábytku.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
K elektronické knize "Průvodce bytového designéra" doporučujeme také:
 (e-book)
Škola interiérového designu -- pro všechny, koho zajímá dobré bydlení Škola interiérového designu
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Průvodce bytového designéra

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.edika.cz

www.albatrosmedia.cz

Jana Boháčková, Leona Fousková, Tomáš Havránek, Zuzana Staňková

Průvodce bytového designéra – e-kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2017

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


Jana Boháčková, Leona Fousková, Tomáš Havránek, Zuzana Staňková

Průvodce bytového designéra

Edika

Brno

2013


Průvodce bytového designéra

Jana Boháčková, Leona Fousková, Tomáš Havránek, Zuzana Staňková

Sazba: Jiří Kaláček

Odborná korektura: Helena Paz

Obálka: Jiří Kaláček

Odpovědná redaktorka: Eva Mrázková

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN tištěné verze 978-80-266-0360-3

ISBN e-knihy 978-80-266-1167-7 (1. zveřejnění, 2017)

Cena uvedená výrobcem představuje nezávaznou doporučenou spotřebitelskou cenu.

Vydalo nakladatelství Edika v Brně roku 2013 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 18 062.

© Albatros Media a. s., 2013. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována a rozmnožována za účelem rozšiřování

v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.

Dotisk 1. vydání


Obsah

I

1

Koncept a inspirace 6

I

2

Styly a trendy 10

I

3

Skicování a technické kreslení 26

I

4

Plánování prostoru 36

I

5

Barvy 46

I

6

Materiály a konstrukce 58

I

7

Textil a dekorace 70

I

8

Počítačové projektování 84

I

9

Portfolio a plánování praxe 90

II

A

Procházka bydlením 100

II

B

Vstup, šatna, úložné prostory 112

II

C

Obývací pokoj 122

II

D

Pracovna a budoár 136

II

E

Kuchyň a jídelna 146

II

F

Dětský pokoj 162

II

G

Ložnice 176

II

H

Koupelna 186

II

I

Multifunkční prostor 200

Zdroje použitých fotografií a studentských prací 210

Použitá literatura 212

O autorech 213

Úvod 4


Profesionální zařizování interiérů bytovým designérem je v našich krajích poměrně mladou disciplínou. Donedávna byl tento obor doménou specializovaných architektů, dnes mohou zájemci oslovit i interiérového designéra. Co všechno umí bytový návrhář? Jak může být svým klientům prospěšný? Podobné otázky byly jedním z motivů, proč napsat knihu, kterou jste právě otevřeli.

Průvodce bytového designéra vznikl jako společné dílo čtyř

autorů, které spojuje jejich profese, ale i společné lektorování kurzů pro zájemce o navrhování interiérů. Kniha je koncipována jako netradiční učebnice a pokrývá celé spektrum znalostí a dovedností, které jsou předpokladem pro praxi interiérového designéra. Není však určena jen čtenářům, kteří se chtějí navrhováním interiérů zabývat profesionálně. Věříme, že osloví i ty, pro které se interiéry staly vášní a koníčkem, nebo investory aktuálně řešící svoje budoucí bydlení.

Profese bytového designéra se stala atraktivní nejen díky

široké nabídce časopisů o bydlení, ale za svou popularitu vděčí především úspěšným televizním pořadům zaměřeným na zařizování interiérů. Bytový designér je člověk s širokým záběrem – je to nejen nápaditý tvůrce, který dokáže dobře prezentovat svoje myšlenky, ale i výborný psycholog. Je to i dobrý manažer, který umí řídit svůj tým. Jeho silnou stránkou je komunikace se zákazníky i dodavateli s jediným cílem – navrhnout a zrealizovat interiér ušitý na míru klientovi podle dokonalého střihu s nezaměnitelným otiskem návrháře.

K výkonu profese bytového designéra vedou různé cesty – ať

už absolvování specializované školy nebo kurzu, „samostudium“ při zařizování vlastního bydlení, nebo celoživotní hobby. I životní a profesní putování čtyř spoluautorů knihy bylo pestré a přece vedlo k jednomu cíli. Jsme přesvědčeni, že právě naše odlišné studijní a pracovní zkušenosti knihu významně obohacují. Předkládáme vám široké spektrum pohledů, vědomostí a zkušeností ověřených v praxi a při koncipování Interier design kurzů IDK.

Kniha je rozdělena na dvě tematické části – v té první

seznamujeme čtenáře s obecnými znalostmi, které by si měl

designér osvojit, ve druhé části pak ukazujeme, jak aplikovat

tyto principy při navrhování jednotlivých místností v bytě.

Vzhledem k širokému profesnímu záběru autorů najdete

v knize jak kapitoly technického rázu (Materiály a konstrukce,

Technické kreslení), tak i pohled výtvarníka a grafika (Skicování,

Barvy, Počítačové projektování), informace z oboru marketingu

a psychologie (Portfolio a plánování praxe), ale především

pohled čtyř tvůrců, kteří mají k navrhování rozdílný přístup

a specifický návrhářský rukopis. Naším společným cílem však

je probudit v každém návrháři jeho neopakovatelnou invenci

a vést ho k hledání vlastního konceptu a sebevyjádření.

Ve dvaceti případových studiích vám ukazujeme na konkrétních

situacích proces tvorby interiéru od první schůzky s klientem

až po výsledný návrh zdokumentovaný na fotografiích nebo

vizualizacích. Doprovodný text komentuje obrázky a objasňuje

postupy designéra. Kniha je doplněna také řadou fotografií

našich vlastních realizací označených vždy ikonkou podle jména

designéra. Ikonka S patří pracím našich úspěšných studentů, kteří

nás inspirují a motivují svým nezaujatým pohledem i dovednostmi

k dalšímu sebevzdělávání a růstu.

Přejeme si, aby se kniha Průvodce bytového designéra stala

vaším oblíbeným společníkem a rádcem a abyste ji otvírali

nejen ve chvílích, kdy budete hledat inspiraci pro svoje vlastní

návrhy.

Autoři ÚVOD

4 | Průvodce bytového designéra


Jana Boháčková

Interiér je pro mě výtvarné dílo – čisté

plátno, neopracovaný kámen. Těší mě

modelovat prostor, kombinovat materiály,

struktury a barvy, rozehrát hru detailů

i celku. Maluji, modeluji, navrhuji diva

delní scény. Klienti mi „stojí“ modelem a já

jim chystám kulisy pro divadlo života.

Leona Fousková V oboru interiérového návrhářství jsem zakotvila po dlouhém hledání a pestrých pracovních zkušenostech. Předchozí široký profesní záběr byl skvělou platformou pro design interiérů – návrhář musí být především člověk všestranný, vnímavý, ale také velký improvizátor! Těší mě poznávat klienty a spojovat jejich a moje představy v jeden celek. Nesmírně mě baví pracovat s barvami, přemýšlet nad jejich vyvážením a působením na lidskou psychiku. Konstrukce nábytku a kombinování vzorů a struktur textilu je mojí vášní. Věřím, že to, jak bydlíme a čím se obklopujeme, ovlivňuje zásadním způsobem náš život.

Tomáš Havránek

Mám rád originální a netradičně řešený

interiér s důrazem na detail a atmosféru.

Primárním konceptem je mi však vždy

střízlivost a funkčnost. Finální výraz „mého

interiéru“ by měl však bezesporu zrcadlit

povahu majitele. Největší inspirací mi je

tedy klient. Entuziasmus pak čerpám z lidí

stejně nadšených pro design, konfrontace

s nimi je pro mě návrhářskou mízou. Vě

řím proto, že kvalitní dialog je předpoklad

k dobrému designu a úspěšně zvládnutému

projektu.

Zuzana Staňková

Zkušenosti ze své původní profese se mi

podařilo „přetavit“ do svého snu – pomá

hat lidem realizovat jejich sny o vlastním

domově. Mám ráda interiér racionálně

a ergonomicky řešený s vtipným detailem,

kde se bude klient cítit „opravdu doma“.

Inspirací jsou mi zážitky z cest po Evropě

i celém světě, studium kultur různých

národů a díla světových „velikánů“ v oboru

interiérového designu. Klient a jeho přání

jsou pro mne prioritou. Na společné cestě

ke splnění jeho snů se snažím být jeho po

radcem, průvodcem a nenásilnou autoritou

v dialogu zvaném design interiéru. Staveb

ní praxe mne naučila dívat se na možné

překážky s nadhledem, lehkostí a úsměvem.

L

J

Z

T


Koncept a inspirace Svět kolem nás je bohatý a pestrý, je to jedna velká studnice inspirace. Interiérový designér inspiraci potkává na každém kroku a je pro něj velkým dobrodružstvím vytvořit s její pomocí originální koncept interiéru. Hledání inspirace a její transformace do konceptu projektu je do značné míry závislá na osobnosti designéra, jeho individualitě a originalitě. Hledání inspirace Designér by se při hledání inspirace neměl omezovat jen na určitou oblast , neměl by si dávat žádné limity. Základem je otevřená mysl, vnímání všeho kolem sebe. Musí být připravený vnímat detaily i celek, hledat souvislosti a nepředpokládané variace. Inspirace se navíc může dostavit kdekoliv a kdykoliv, proto by si měl návrhář osvojit zvyk zapsat si poznámku, zaznamenat obraz či pohled na danou situaci nebo věc. Designér by měl mít u sebe skicář, fotoaparát, případně diktafon – formy jsou různé a každému vyhovuje jiný způsob záznamu. Při ručním skicování si můžeme procesem kreslení ujasnit souvislosti, díky fotografii vznikne autentický a přesný záznam. Diktafon zachytí naše bezprostřední asociace a myšlenky, které bychom například do psaného textu formulovali stěží. Hledání inspirace by se nemělo omezovat na aktuální projekt, měl by to být průběžný proces sbírání, kdy své záznamy můžeme kdykoliv znovu projít a využít. Forem, jak již bylo řečeno, je mnoho – skicák, zápisník, fotodiář či tzv. scrapbook – album s obrázky, předměty, vzpomínkami či myšlenkami. Pokud designér pracuje v ateliéru, scrapbook se může rozrůst ve velkorysý formát: svoje záznamy si pak může přenést na nástěnky a tabule – tzv. scrapwall.

Při hledání inspirace bychom neměli staticky a nečinně čekat,

že se dostaví myšlenka či nápad. Už i hledání inspirace má určitý průběh a startuje celý tvůrčí proces navrhování. Způsobů, jak jít své inspiraci naproti, je více a člověk jako individualita by si měl najít ten sobě nejbližší.

PŘÍKLADY DALŠÍCH

TECHNIK HLEDÁNÍ

INSPIRACE:

• sněhová koule,

• hybrid,

• analogie,

• cadavre exquis,

• mentální závaží.

I

1

Základem je práce s představivostí. Někdo potřebuje

o svých nápadech mluvit, třeba je i konfrontovat s nápady

někoho jiného. Další je schopen si své nápady vizualizovat

v myšlenkách a následně si zaznamenat hotový nápad

například skicováním či popisem. Jinému je blízký proces

skicování, kdy procesem opakovaného kreslení hledáme tvar

či formu, nebo objektová koláž, která nás k inspiraci přivede

volnou asociací při kombinování zdánlivě nesourodých objektů.

Jsou i designéři, kteří se neomezují jen jedním přístupem,

pracují více méně multimediálně a vytváří si scénář svého

projektu. Je také rozdíl, pokud pracuje člověk sám nebo v týmu.

Pak jsou i další techniky, kdy se spojují myšlenky a nápady

všech, kombinují se i přetváří, vzájemně podporují nebo naopak

opouští.

Inspiraci můžeme nalézt v přírodě, materiálu či struktuře,

v situaci, které jsme byli svědkem, v textu oblíbené knihy,

ve filmu, obraze, v rozhovoru s kolegou či klientem – škála

je široká a je na každém, jak moc se nechá omezit zvyklostmi

a očekáváním klientů. Hledejte netradiční a neočekávaná řešení,

dejte materiálům i předmětům novou funkci a souvislost.

6 | Průvodce bytového designéra


Co je to koncept Koncept je v podstatě příběh interiéru, příběh dané věci, objektu. Je to náš průvodce na cestě od inspirace k realizaci projektu. Koncept je synonymem pro koncepci, jde o sjednocující myšlenku, pojetí daného projektu, naplňuje naše představy, je osnovou, vodicí linkou naší práce. Konceptem mohou být barvy, tvary, struktury, konkrétní kusy nábytku, odkazy na historii, ale i abstraktní pojmy či emoce.

K udržení konceptu v průběhu návrhářského

procesu a realizace projektu potřebujeme určitou vizuální formu, ať už pro nás, nebo pro klienty. K tomu nám slouží tzv. konceptboard, grafický záznam, který uceleně mapuje naše inspirační zdroje, odkazy a myšlenkové pochody vedoucí k návrhu, proto nemusí obsahovat konkrétní nábytek, vzory nebo barvy – pokud právě vzory, barvy či nábytek nejsou naším konceptem. Toto je zásadní rozdíl mezi konceptboardem a vzorkovnicí , která je naopak přehledem použitých materiálů a zařizovacích předmětů (viz I9 – Portfolio a plánování praxe). Forma i zpracování je libovolné – skicář, nástěnka, koláž, zápisník – je to naše pomůcka, a proto bychom měli zvolit formu, která je nám blízká a podpoří náš návrh.

Osobnost interiérového designéra

Interiérový návrhář je v první řadě

tvůrce. Nositel základní myšlenky,

kterou je schopen transformovat

do podoby reálného projektu a je

ochoten ji srozumitelně prezentovat

a hájit v celém průběhu vzniku

interiérového designu od prvních

skic až do finální realizace. Tato

idea designu se sice rodí

na základě jasně specifikovaného

zadání, vstupních požadavků

a faktů, obsahuje však silný

moment v podobě čitelného

konceptu. A právě schopnost

nalezení kvalitního konceptu

designu můžeme považovat

za devízu dobrého návrháře, jeho

designérský rukopis, jeho „vidění

světa“.

Úkolem interiérového návrháře

není pouze naplnit klientovo

očekávání a už vůbec ne

zrealizovat jeho představy. Je

to schopnost vidět věci jinak,

v jiných a neočekávaných

souvislostech a detailech.

Schopnost a umění

nadchnout a získat pro

svou ideu klienta i ostatní

partnery a kolegy v projektu. Ale také schopnost umět

věci dokončovat, dělat dobrá a přesvědčivá rozhodnutí

a v případě nutnosti nalézt a navrhnout jiná řešení.

Interiérový návrhář je také rádce. Musí být schopen jasně

formulovat své myšlenky, aktivně reagovat na klientovy

požadavky a srozumitelně předávat informace. Hodně často

L

J

T

MŮJ TIP

Pokuste se ve svém klientovi

najít zdroj vaší inspirace.

Designérský koncept pak

máte přímo před sebou.

MŮJ TIP

Vytvořte si malou „scrapwall“

pro každého klienta (např.

nástěnky) – inspiraci,

koncept i jednotlivé prvky

projektu budete mít

pohromadě a stále na očích.

J

MŮJ TIP

Koncept si ujasněte

pokaždé. Je pro vás

užitečným pomocníkem

při návrhářském procesu,

můžete se k němu

v myšlenkách vracet,

obohacovat jej, košatit

a zvelebovat. Jasně

definovaný koncept je

zároveň komunikačním

prostředkem mezi

designérem a klientem.

Z

| 1 |

I 1 — Koncept a inspirace | 7


se jako návrháři ocitnete v pozici manažera „svého“ projektu, pak je důležité umět navazovat dobré pracovní vztahy a umět udržet pozitivní atmosféru a energii, i když bude nutno dělat kompromisy a řešit neočekávané situace. Právě schopnost obklopit se týmem kvalitních a spolehlivých partnerů je často cesta k úspěchu. Budete to právě vy, kdo bude klientovi doporučovat a předkládat konkrétní realizační řešení na základě své osobní reference a svých zkušeností.

Interiérový designér je ale hlavně

odborník, který zvládá své návrhářské řemeslo. A právě umění vypracovat kvalitní návrh a schopnost ho zadat k realizaci je základním principem této práce. Přesto je to činnost vysoce kreativní a vždy budete mít spoustu prostoru pro zohlednění své individuality. Ve své podstatě je ale bytové návrhářství jednoznačně profese společenská a často i týmová – většinu svého pracovního času budete trávit v terénu a ne ve svém ateliéru. Svým klientům budete vstupovat do soukromí. Bude jen na vás, jaký návrhářský a pracovní styl si najdete. Je to hledání zdlouhavé, ale velmi inspirativní. Žádná zakázka není jako druhá a pořád budete znova a znova dokazovat své návrhářské kvality.

FÁZE DESIGNÉRSKÉHO PROJEKTU:

• Sestavování zadání Zadání startuje váš projekt.

Vymezte si a definujte se svým klientem základní

hodnoty a požadavky interiéru. Nezapomeňte si

konkretizovat předpokládaný rozpočet a termíny.

• Zápis profilu klienta Zohledněte klientovy

představy a korigujte je do podoby, která vám

umožní smysluplné navrhování. Najděte si

koncept, ve kterém budete pracovat.

• Zpracování návrhu projektu Navrhujte design

na základě stanoveného zadání. Předkládejte

klientovi konkrétní řešení a postupujte

od celku k detailu. Návrh prezentujte pravdivě

a srozumitelně.

• Zhotovování vzorkovnice Pracujte s konkrétními

materiály, barvami a tvarovými hodnotami

designu. Používejte vzorníky a kombinujte

materiálové i povrchové kvality.

• Projektování designu a zápis specifikace Návrh

zpracujte do podoby projektové dokumentace,

která bude korektně informovat realizační firmy

o vašich designérských záměrech. Konzultujte

potřebné momenty v projektu a dělejte si zápisy

z jednání.

• Sestavování soupisu výrobků a služeb

Vypracujte si přehled jednotlivého designu

a potřebných úkonů v projektu. Kontaktujte

dodavatele a výrobce a ověřte si dostupnost,

termíny dodání a konkrétní ceny.

• Realizace projektu Obklopte se spolehlivým

realizačním týmem. Stanovte si kontrolní

dny a dělejte si realizační dohled. Staňte se

manažerem svého projektu.

NÁVRHÁŘSKÝ PROCES

• Mapování prostředí a hledání inspirace.

• Návrh konceptu.

• Skicování.

• Plánování prostoru.

• Tvorba vizualizace a počítačového modelu.

L Když navrhuji, vzpomenu si na známou scénu

z filmu: spisovatel má před sebou prázdný bílý

list, který v něm vyvolává smíšené pocity. Napíše

pár řádek, papír zmačká a zahodí, až se kolem něj

kupí hromady papírových kuliček. Designér to má

podobně. Někdy je to výzva a přetlak všechny svoje

nápady ze sebe dostat a dát jim co nejrychleji správný

tvar a směr, jindy vás zachvátí strach, že inspirace

nepřijde. Mně pomáhá stanovit si koncept kreslením

tvarů nábytku a jejich psaným komentováním.

K těmto skicám hledám vhodné obrázky v časopisech

(nejen o bydlení) – vzniká „komentovaná koláž“.

Zůstávám otevřená, nechám na sebe při listování

působit fotografie a čekám, co mě zaujme. Může to

být kombinace barev nebo dřeva, zajímavý detail

na nábytku nebo vzor na textilii, cokoliv... Z toho se

pak postupně odvíjí nit návrhu.

8 | Průvodce bytového designéra


CO BY MĚL DESIGNÉR

VĚDĚT!

• Kdo tady žije? Zjistěte si počet

členů domácnosti včetně dětí

a jejich věku. Nezapomeňte

na babičku ani domácí mazlíčky.

• Jak se tady žije? Jaké je

společenské klima rodiny?

Přijímají návštěvy a pokud ano

jak často? Jaké mají koníčky,

pracují z domu? Sedí u televize

každý večer, nebo si raději

přečtou knihu a otevřou láhev

vína? Jak si hrají děti a kde

se učí? Odhalte individuální

potřeby a zvyky rodiny.

• Jaké jsou požadavky

na vybavení interiéru? Jak

velkou potřebují pohovku, jídelní

stůl nebo postel? Vaří se doma?

Vana, nebo sprcha? Knihovna

a jak velká? A hlavně nároky

domácnosti na úložné prostory

– budou stačit?

• Mají oblíbené barvy

a materiály? Jaká je barevná

preference? Jsou nějaké

neoblíbené barvy a proč? Mají

rádi přírodní materiály, nebo sklo

a kov? Hodně textilu a dekorací,

nebo minimum? Milují květiny?

• Jaká je představa o rozpočtu?

Kolik na to mají peněz a bude to

stačit? Na čem nebudou šetřit?

• Jaký je termín? Dokdy musí

být hotova realizace a stihne se

termín?

Blíženci jsou znamením, které v sobě

snoubí dva póly jednoho člověka

– jeho vnitřní rozpory, ale zároveň

všestrannost. Dualita se v konceptu

projevuje ve zdvojování věcí – dva

stoly, dvě pracovní místa, dvě

holínky od Maxima Velčovského, dvě

křesílka Cordoba. Modrá barva pak

reprezentuje vzduch – živel Blíženců.

Rozpory a protiklady samotného

tvůrce koláže se odráží

v touze pobývat v klidu

na venkově, zároveň je

však zobrazena i silná

potřeba komunikace

a městského

kavárenského stylu

života pod ochranou

andělských křídel.

IT je specifická disciplína,

ve které dominují osobnosti

s vlastním pohledem na svět

a nevšední komunikací. A právě

konceptboard může být v tomto

případě vhodnou formou

k prezentaci návrhářovy myšlenky

IT specialistovi.

Koncept pokoje pro studenta IT

je postaven na funkčních boxech/

case. Tyto jsou vizualizovány

a popsány v půdoryse

konkrétními náhledovými obrázky

s důrazem na nevšednost řešení.

Běžné momenty jako okno (win)

nebo vstup (in) jsou popsány

známými logotypy z IT oboru.

PŘÍPADOVÁ STUDIE

KONCEPT: Znamení zvěrokruhu – Blíženci

KONCEPT:

Profese klienta –

IT Case plan

L T

ÚKOL

Zpracujte konceptboard,

kdy vaším konceptem je:

a) znamení zvěrokruhu,

b) profese klienta.

I 1 — Koncept a inspirace | 9


Styly a trendy

I

2

Co je styl interiéru Stylem interiéru je určitá myšlenka, která se projevuje v designu celého interiéru tak, abychom z něj měli pocit jednotnosti a celistvosti. Úkolem bytového designéra je pomoci hledat klientovi jeho vlastní styl a hlídat jeho naplnění při návrhu a realizaci.

Stylů, jak zařídit interiér, je celá řada a v této knize si neklademe za cíl sestavit jejich ucelený přehled. Byl by to vlastně nekonečný a téměř zbytečný seznam. Styly se totiž v dnešních interiérech prolínají a často je velmi obtížné pojmenovat a zařadit konkrétní styl, se kterým se v interiérech svých klientů setkáte. Berte styly jako velké dobrodružství a nevysychající studnici inspirace! Zanícený designér si ve vytváření stylu interiéru může najít svoji vášeň a nadchnout pro ni i klienta. Styl a návrhářský rukopis Předpokládá se, že každý designér by si měl svojí tvorbou a praxí postupně budovat vlastní návrhářský rukopis. Znamená to, že jeho práce je snadno rozpoznatelná, i když nebude stylově vyhraněná. Styl zařizování interiéru a rukopis designéra není totéž. Dobrý designér otiskuje do návrhů svoji osobnost, a tím vytváří jasně čitelný návrhářský rukopis. Většina návrhářů se postupem času „usadí“ v některém z obvyklých dekorativních stylů, který je inspiruje a u kterého cítí potřebu jej dále rozvíjet. Občasné výlety do jiných stylů jsou pak zajímavou výzvou, která může zpestřit standardní návrhářskou rutinu.

Designér uvažuje při volbě stylu v nejrůznějších kontextech. Jedním z nich je architektonický kontext související s otázkou, hodí-li se zvolený styl interiéru ke stylu či slohu domu nebo stavby. Smyslem práce designéra není slepě kopírovat styl stavby. Bylo by asi fádní a obtížné zařizovat činžovní domy, typické pro centra našich větších měst, pouze ve stylu počátku 20. století, kdy vznikaly. Ideální je jít cestou hledání rovnováhy mezi respektem k zachovaným stavebním prvkům (široké zdi, vysoké dvoukřídlé dveře, vysoké stropy, parkety) a vlastní invencí. Nabízí se třeba vybavit takový byt moderním nábytkem (nebo odvážně minimalisticky) a tyto současné kusy vsadit do citlivě zrestaurovaného interiéru.

Poměrně velkou výzvou jsou v tomto směru panelové domy, které se dají (s přihlédnutím k nosné konstrukci) změnit dispozičně a zejména stylově k nepoznání. Panelový byt poskytuje designérovi zpravidla „pole neorané“.

Kuchyň s barovým pultem je ukázkou, jak lze s dobrým výsledkem

vkusně kombinovat prvky různých stylů.

10 | Průvodce bytového designéra


Častým požadavkem zadavatele bývá „útulnost“. Co si pod tímto pojmem představit? Položenou otázkou se dostáváme k dalšímu kontextu, který designér při tvorbě interiéru zohledňuje, a to je kontext psychologický. Designér by měl vždy posoudit, jak klient žije, jaký styl upřednostňuje, v čem je mu dobře, co mu dělá radost, na co by se chtěl v interiéru dívat. Překvapivé je, že většina klientů se nad touto otázkou vlastně příliš nezamýšlí a často slepě opakuje styl sousedů, přátel nebo to, co se nejčastěji nabízí v časopisech o bydlení jako trend. Tady se právě otevírá široký prostor pro schopnost designéra dobře poznat klienta a ušít mu interiér na míru. Naše práce nám dává obrovskou šanci zlepšit kvalitu bydlení, a tím i života našich klientů. Člověka totiž nejvíce ovlivňuje to, čím se obklopuje – ať už jsou to věci nebo lidé.

Vraťme se ale k výše zmíněné „útulnosti“. Většina

návrhářů se tohoto slova děsí, protože si je spojuje se „stylem“ obvyklým v některých domácnostech – přeplácanost drobnostmi, dekorativními dárečky, kterých je neslušné se zbavit, přemíra teplých barev, přeplnění prostoru nábytkem. Přitom útulnost

v pravém slova smyslu přece nemusí znamenat

nevkus a zahlcenost prostoru. Jde o to cítit se

v místnosti dobře a bezpečně. A toho můžeme

dosáhnout i jinými prostředky než přemírou věcí

– vhodnou kombinací barev, dokonalou dispozicí

a měřítkem, dobře zvoleným sedacím nábytkem,

vkusnými dekoracemi nebo textilem.

Stavebně má interiér téměř „zámecké“ parametry, je však

vybaven směsicí retro prvků, moderních dekorací a originálně

kombinovanými textiliemi a tapetou.

Interiér je vybaven zařizovacími předměty v moderním i retro

stylu, neutrální barevný základ je akcentován výraznými

barvami na menších kusech sedacího nábytku a na textiliích.

Dekorování je úsporné a vkusné, celek působí útulně.

Z

Trend jako zdroj inspirace

Jaký je význam slova trend a jak ho má chápat

designér? Ve slovníku cizích slov vysvětlují tento

termín jako určité předvídatelné směřování

či vývojovou tendenci, ať už v oblasti módy

nebo ekonomiky. Ten, kdo se řídí trendy, je

„trendy“ nebo také „in“. A jak by měl pracovat

s trendy interiérový designér? Trend je pro

návrháře zdrojem inspirace, který si zaslouží být

respektován, nikoliv však přeceňován. Interiér

kvalitně navržený odborníkem nepodléhá

trendům. Snadno ustojí „trendy vlny“, které se

rychle mění. Měl by v něm zůstat zachován

zejména stylový otisk návrháře, jeho originalita

a osobnost klienta.

| 2 |

| 3 |

| 4 |

I 2 — Styly a trendy | 11


Stylotvorné prvky

Styly zařizování interiérů lze chápat jako přirozený

důsledek životních zvyků a materiálových

možností v konkrétní zeměpisné oblasti nebo

historické době. Jsou obecně oblíbené proto, že

nás vracejí na místa, která jsou milá našemu srdci

(například přímořský styl jako inspirace přivezená

z dovolené), nebo do doby, která nás z nějakého

důvodu oslovuje. Proto je třeba s dekorativními

styly zacházet opatrně – žijeme ve střední Evropě,

nemáme moře a panelák svými stavebními

prvky a proporcemi místností ani zdaleka zámek

nepřipomíná. Výsledek naší snahy o čistotu

stylu by neměl být kýčovitý a směšný. Toho lze

dosáhnout nadhledem, vtipem a promyšlenou

hrou se stylotvornými prvky.

MŮJ TIP

Jak si s klientem v otázce stylu

dobře porozumět? Sestavte

ještě před samotnou prací

na návrhu náladovou

koláž, ve které vyzdvihnete

prvky uvažovaného stylu.

S klientem koláž podrobně

projděte, buďte mu

průvodcem, vysvětlete svoje

záměry a volbu jednotlivých

prvků stylu. A jeho styl

vtipně a originálně

pojmenujte. Tím si klienta

získáte!

L

MŮJ TIP

Nesnažte se vytvořit

z panelového bytu

chalupářský interiér. Bytu

to nebude slušet a může

jít o hodně nevkusnou

záležitost. Městský byt má

jiná pravidla než venkovské

bydlení. V takovém

případě se vytrácí jakákoli

autenticita a pravdivost.

Pokud někdo touží

po venkovském stylu, ať se

tam raději přestěhuje.

T

Moderní venkovský styl s vůní čokolády.

L

• Tvary – oblé, hranaté, zkosené rohy,

zdobnost/strohost...

• Podlaha – prkna, dlažba, její velikost

a členění, parkety, stěrka, hlína...

• Materiál – cihla, dřevo, sklo, kámen.

Všímejte si kombinací, hmoty

materiálů apod.

• Nábytek – spíše menší jednotlivé kusy,

nebo kompaktní celky? Jaké jsou jeho

typické znaky? Všímejte si opracování,

tvarů, barvy a materiálu nábytku.

• Svítidla – jejich velikost, materiál,

rozmístění, práce se světlem.

• Textil – dokáže zásadně podpořit váš

koncept! Všímejte si velikosti vzorů,

jejich barevnosti, kombinace motivů.

• Barvy – jaká je typická barevnost

určitého stylu?

• Doplňky – jaké jsou typické doplňky

pro zvolený styl? Stejně jako textil

mohou být doplňky vaším velkým

pomocníkem při tvorbě stylu.

Vyváženou hravou kombinací

stylotvorných prvků dosáhneme

interiéru, který bude daný styl dobře

reprezentovat.

PŘI TVORBĚ INTERIÉRU

V DEKORATIVNÍM STYLU

PRACUJEME S TĚMITO

STYLOTVORNÝMI PRVKY:

| 6 | | 7 | | 8 | | 9 |

| 5 |

12 | Průvodce bytového designéra


Členění stylů

Nabízíme vám přehled dekorativních

stylů tak, jak se s nimi můžete

v našem prostředí nejčastěji setkat.

Cílem je pochopení, z čeho styly

vznikly, na co se odkazují a jak s nimi

dnes v interiéru pracovat. Mějte

na paměti, že se jedná o zábavnou,

ale i zodpovědnou práci, kterou si

můžete náležitě užít a v interiéru tak

zanechat způsobem kombinování

jednotlivých stylotvorných prvků svůj

nezaměnitelný otisk.

KDE SE INSPIROVAT

PŘI TVORBĚ INTERIÉRU

V DEKORATIVNÍM

STYLU?

• Časopisy o bydlení a jejich

internetové podoby.

• Stylové obchody – vaši budoucí

cenní obchodní partneři.

• Filmy – nasajte atmosféru!

• Práce konkrétního designéra

nebo studia

Zámecký interiér je zařízen kombinací současného i historického

nábytku.

1. SOUČASNÉ STYLY S ODKAZY DO HISTORIE • Zámecký styl Styl, který kopíruje život šlechty a reprezentuje majitele ukázkou bohatství a úcty k tradicím. Může sestávat z kusů zrestaurovaného historického nábytku, případně z jeho replik. Sedací nábytek bývá nově očalouněn, používají se textilní tapety s historizujícími vzory. Nejsme však restaurátoři a naší úlohou v soukromých interiérech není vytvořit iluzi divadelní nebo filmové kulisy. Tvořivé uchopení tohoto stylu lze pojmout například použitím nových čalounických tkanin s tradičními vzory, ale v neobvyklé velikosti nebo barevnosti. Se zámeckým stylem se často setkáváme v hotelích nebo zámcích, které byly restituovány či získaly nové majitele a slouží jako restaurace nebo penziony. Pozornost bývá věnována bohatému textilnímu dekorování oken formou těžkých závěsů a římských nebo vídeňských rolet. Nábytek bývá z tmavého dřeva s intarzií. Využívá se zlacení – na kovech i dřevě. Podmínkou důstojného použití tohoto stylu jsou tomu odpovídající prostory – vysoké stropy, vysoká okna, rozlehlé místnosti.

• Tradiční neboli antik styl

Pod tímto názvem se skrývá dekorativní styl,

který je v našich končinách oblíbený zejména

u starší generace nebo obecně u staromilců.

Jedná se o útulné, elegantní interiéry, ve kterých

jsou používány tradiční materiály, jako dřevo,

zdivo, kámen, keramika. Pod tento styl lze

zařadit i interiéry, které se odkazují k prvkům

typickým pro bydlení v určitém regionu nebo

státě (například anglický venkovský styl). Mezi

charakteristické rysy tohoto stylu patří používání

mohutnějších nábytkových solitérů či čalouněný

sedací nábytek – pohovky, křesílka, lenošky.

Nábytek bývá zpravidla z tmavého dřeva, náročně

vyřezávaný s puncem ruční práce. V kuchyních

se můžeme setkat s nábytkem z běleného nebo

bíle natřeného dřeva, s výraznými vestavbami

digestoří. V tomto stylu se nešetří textilem, typická

jsou okna dekorovaná několika druhy textilií,

Okázalý zámecký interiér.

| 10 |

| 11 |

I 2 — Styly a trendy | 13


• Retrostyl

Retro – návrat, vzpomínka, vlastně tak trochu romantika. Hravý styl zařizování

interiéru, který se odkazuje na 50.– 80. léta minulého století. Má-li designér šikovné

ruce a hlavu, může to být finančně úsporný a přitom zcela originální styl. Návrhář

může volit mezi dvěma úhly pohledu: buď tvoří prostor, který je beze zbytku

sestaven z retro kousků, nebo neutrálně laděný interiér oživuje několika solitéry či

retro doplňky. Retro kousky lze najít na půdách, v bazarech nebo u babičky, existují

však už i obchody zaměřené na renovaci a prodej takového nábytku a doplňků.

Setkáme se však i s replikami, zejména u kuchyňských spotřebičů (trouby, konvice,

kávovary, lednice), které mají sice retro design včetně barev, ale jsou vybaveny

novými technologiemi a do kuchyně přinesou svěží esprit. Typické jsou trubkové

ohýbané podnože na sedacím nábytku, stolečky a komody à la Brusel na šikmých objevuje se množství polštářků – vše je sladěno s čalouněním. Setkáme se s doplňky, například ve formě zrcadel a množství obrazů ve zdobených rámech, s výraznými ověsovými lustry a textilními stínidly na lampách, osobitým prvkem může být imitace krbu s římsou. Interiéry jsou dekorovány i původními předměty denní potřeby. Na podlahách bývají parkety, hustě tkané koberce s orientálními vzory, na stěnách dřevěné obložení. Typické jsou i vzorované tapety – výrazné pruhy, florální motivy. Podlahy jsou parketové nebo z dlaždic vyskládaných do vzorů. • Funkcionalismus Mezi velmi oblíbené styly patří funkcionalismus, který je vyhledávanou inspirací pro moderní prostor specifického klienta.

Z hlediska dějin architektury je funkcionalismus stylem,

který vznikl v první polovině 20. století jako reakce na okázalou estetiku a přehnanou zdobnost architektonických slohů konce 19. a počátku 20. století. Heslem funkcionalismu je dnes již okřídlený výrok „forma sleduje funkci“ amerického architekta Louise Sullivana a také známý výrok „ornament je zločin“ architekta Adolfa Loose, moravského rodáka. Snad nejznámějším zástupcem funkcionalistické architektury u nás

Brněnská vila rodiny Tugendhat.

je brněnská vila Tugendhat, na níž lze charakteristické rysy stylu dokonale rozeznat –

geometrická čistota tvarů, nulová dekorativní zdobnost – prostor „zdobí“ jen prvky, které

v něm mají přesnou funkci, barevnost je neutrální s minimem akcentů. Tvůrci ve stylu

funkcionalismu kladli důraz také na kvalitní a výrazné materiály.

| 12 |

14 | Průvodce bytového designéra


nejen na venkovských chalupách, ale často se

v různých podobách a s různým úspěchem

stěhuje i do městských bytů nebo domů.

Charakteristickým rysem je použití masivního

dřeva na nábytku a výrazných nábytkových

solitérů, jako jsou příborníky, kredence nebo

dřevěné lavice. Nesmí chybět velký dřevěný

stůl. V interiérech se objevuje kámen, výhradně

však z místních zdrojů a v přírodní podobě,

případně lícová cihla. Podlahy jsou prkenné

nebo dlážděné z půdovek nebo se setkáme

s dlažbou v barvě terakota. Tmavé přiznané

trámy dřevěných stropů tento styl výborně

podtrhují. Okna jsou dekorována zpravidla

krátkými záclonkami a závěsy z plátna

s drobnými vzory – proužky, kostkami, lučními

květy. Dekoracemi jsou předměty denní potřeby

venkovana – různé nádoby (džbány, talíře,

hrnce, ošatky), zemědělské náčiní, vystavené

sušené plodiny (věnce z obilných klasů, cibule,

česnek apod.). Co se týče osvětlení, setkáme

se s lucernami a svítidly zpravidla v černém

kovu, mohou být použita textilní stínidla

sladěná s ostatním textilem. Zdroj tepla dodá tu

správnou atmosféru – ideálně v podobě pece

nebo kachlových kamen. S úspěchem se dá

využít výrobků z kovu, ať už původních nebo

od současných uměleckých kovářů, a to nejen

na drobné předměty a dveřní kování, ale třeba

i na rámy postelí.

Citlivě zrekonstruovaná venkovská fara.

nožkách (tzv. „bruselský styl“ reagující na úspěch československé expozice na světové výstavě Expo 1958 v Bruselu), tapety, které odvážně spojují barvy a vzory, jídelní soupravy s typickými geometrickými vzory, skleničky ze silného skla, koženkové věšákové stěny, květinové stolky. Retrostyl je jednoznačně hravým stylem, v jehož rámci má každý designér k dispozici širokou škálu barev dle dekády, kterou si vybere.

S

Náladová koláž pro retrostyl.

2. STYLY VYCHÁZEJÍCÍ Z REGIONÁLNÍCH EVROPSKÝCH

TRADIC

• Venkovský (rustikální) styl – naše země Inspirují se venkovským životem, který láká své obdivovatele blízkostí přírody, přírodními materiály a řemeslným fortelem a zručností. Jsou spojeny s jistou dávkou romantiky.

Vychází z českého venkova a jeho zvyklostí. Češi jsou typičtí

svou láskou k chataření a chalupaření, a tak má v našich zemích tento styl zařizování hodně příznivců. Je udržován

| 13 |

| 14 |

| 15 |

I 2 — Styly a trendy | 15


• Středomořský styl

Naše země, jak známo, má mnoho

přírodních krás, ale jedna jí

chybí – moře. Z dovolené si často

přivážíme romantické vzpomínky

a potřebu připomenout si léto

a atmosféru s ním spojenou. Proto

by vás neměl překvapit požadavek

klientů na pokoj ve středomořském

stylu. V našem chápání může

mít mnoho podob podle toho,

ve které středomořské zemi se

inspiruje. Setkáme se s barevným

posunem blízkým Španělsku,

Toskánsku či Řecku, kdy se barvy mění

na zemitou barvu písku, kamene či hřejivou barvu terakoty,

olivovou, žlutou, nesmí chybět barva moře – modrá v mnoha

odstínech. Pro kuchyně jsou typické zděné varné ostrůvky

s ráhnem, na kterém jsou zavěšené pánve či jiné potřeby

pro vaření. Použité dřevo je spíše hrubé v přírodní podobě,

objevuje se kámen z místních zdrojů na podlahách i zdech,

vzorované dlažby, barevné obklady, dřevěné okenice. Typické

je venkovní posezení v křesílkách v kombinaci kovu a výpletu.

Nejčastěji však můžeme očekávat požadavek na návrh

interiéru ve stylu „Provence“. Jedná se o venkovský

Pec - tradiční součást venkovské kuchyně. Venkovský dům – jednoduchá kuchyňská linka bez zdobných prvků.

Venkovský styl však má své osobité kouzlo a ve své jednoduché podobě působí vkusně. Současný trend „cesty z města“ znamená posun venkovského stylu do ekostylu, který nesahá po nápadné zdobnosti a nevyžívá se v nostalgii, ale snaží se využít zachovalé a ještě funkční předměty a doplnit je novými tak, aby bylo naplněno očekávané pohodlí. Současně hledá zdroje a technologie šetrné k životnímu prostředí.

Náladová koláž jako stylový koncept

jednopokojového bytu mladého

sportovce s ekologickými ideály.

L

| 16 | | 17 |

16 | Průvodce bytového designéra


• Skandinávský styl

je u nás nesmírně oblíbený

pro svou střídmost, praktičnost

a čistotu. Vzhledem k tomu, že si

Skandinávci příliš neužijí denního

světla, zvykli si používat v interiéru

světlé barvy. Na podlahách

i nábytku najdeme světlé dřevo,

může mít bílou patinu. Okna jsou

zastiňována spíše jemnějšími

tkaninami, aby dovnitř procházel

dostatek světla. Svítidla bývají

výraznější, kombinuje se zpravidla

několik typů osvětlení – vytvářejí

se „světelné koutky“. Na dekoracích

je patrná potřeba kontrastu,

často se vyskytují například černé

rámečky obrazů. Interiéry jsou však

dekorovány spíše prakticky, nejsou

přezdobené. Tkaniny dekorativní

i čalounické mají tradiční dekory

kostek a pruhů – blížíme-li se

venkovskému stylu, ale soudobí

severští designéři se nebojí ani

výrazných barevných kontrastů

a velkých vzorů.

S

styl, jehož charakteristickým prvkem a zároveň dekorací je snítka levandule. Od ní se odvíjí i barevnost – nesmí chybět fialková, levandulová, a to jak na stěnách, tak na doplňcích. Obecně převažují spíše světlé barvy – bílá a světle modrá barva moře. Nábytek bývá nejčastěji se smetanově bílou nebo šedou patinou na masivním dřevu. Bledě modrou barvu mohou mít například židle, případně okenice, dřevěné obložení či jiné prvky v místnostech. Nábytkové solitéry vynikají profilovanými dvířky s prosvítající kresbou dřeva (jakoby natřené suchým štětcem), kovovými úchytkami s patinou, v kuchyních se používají zpravidla světlé obklady mezi skříňkami a otevřené police s vystaveným nádobím. Charakteristické jsou hranaté keramické dřezy.

| 18 |

| 19 |

I 2 — Styly a trendy | 17


S ozvěnami stylu inspirovaného životem na břehu moře se v našich podmínkách setkáme často v dětských pokojích. Čistá kontrastní kombinace námořnické modré, červené a bílé je dobrou volbou pro pokoje chlapců mladšího věku. Skýtá designérům možnost navrhnout oblíbené patrové postele ve tvaru lodě či kajuty, použít sítě, lana, záchranné čluny a dekorovat pokoj nezbytnými proužky. Vznikne tak oblíbený styl maminek – námořnický styl.

3. STYLY INSPIROVANÉ JINÝMI KULTURAMI (ETNOSTYLY)

Jedná se o exotické styly zařizování interiérů, které využívají k dekorování nábytek a doplňky dovezené z jiných

kontinentů. U nás se většinou jedná o interiéry inspirované dovolenou na exotických místech. Etnostyly jsme

rozdělili na několik dílčích skupin podle zemí či kontinentů, na které se odkazují.

• Koloniální styl

Vychází ze stylu kolonistů v minulých stoletích. Kolonisté

si přivezli z Evropy potřebu pohodlí, ale přijali barevnost,

doplňky a vzhledem k podnebí i textilie, tradiční materiály

či svítidla z tradic kolonizované země. Vznikl tak elegantní

pánský styl reprezentovaný pohodlnými pohovkami

a křesly většinou v kůži, dekorovaný etnickými prvky dle

tradic konkrétní země. Nábytek bývá tmavý, těžký a robustní.

V dnešních interiérech je oblíbeným stylem v pánských

pracovnách, klubech, kancelářích, ale i v obývacích pokojích.

Z

| 20 |

18 | Průvodce bytového designéra


• Orientální styl Termín Orient je velmi široký a zahrnuje arabské země, Čínu, Japonsko, ale i Indii a Indonésii, přičemž každá z těchto lokalit má svoje typické znaky. U interiéru laděného do arabského stylu se setkáme s výraznou ornamentální výzdobou. Bohatě vyšívané tkaniny, satény, měkké nízké sezení formou taburetů, množství polštářů se vzory, poloprůhledné voály dělící prostor, lampy a lucerny – to jsou typické prvky interiéru v arabském stylu. U nás není tento dekorativní styl příliš častý, lze ho vidět v některých restauracích a zábavních podnicích.

• Dálný východ

Je reprezentován Čínou a Japonskem. Typickými barvami, které máme

spojené s těmito vzdálenými zeměmi, jsou červená, černá, béžová, bílá

či barva dřeva. Principem zařizování podle stylu Dálného východu je

jednoduchost, čistota tvarů, klid. Sezení na rohožích je nízké, typické jsou

paravány a posuvné průsvitné stěny.

V současnosti je oblíbeným stylem inspirovaným náboženstvím Dálného

východu tzv. zen styl. Vychází ze zen-buddhismu a naši západní civilizaci

oslovuje především orientací na meditaci, klid, pohroužení se do sebe

za účelem získání životní rovnováhy. Takto pojatý interiér tedy působí

klidně, harmonicky, k čemuž přispívají volené barvy – bílá, smetanová,

klidná zelená, modrá nebo žlutá. Typickým materiálem je dřevo, bambus,

kámen, korek. Čalounění pohovek je zpravidla ve lněných tónech z tkaných

textilií. Dekorování v zen stylu je střídmé, setkáme se s vázami, etno solitéry

nebo obrazy blízkými srdci klienta. Vše je podřízeno potřebnému zklidnění

a relaxaci.

| 21 |

I 2 — Styly a trendy | 19


• Styl jihovýchodní Asie Jedná se o oblíbený etnostyl, jehož rozšíření u nás je podpořeno dovozem nábytku a doplňků z oblasti Indonésie do Evropy. Nábytek je z exotického dřeva, masivní, často pouze hrubě opracovaný, ale setkáme se i s vyřezávanými kusy. Používá se bambus, kámen, typická jsou mohutná zrcadla ve výrazných rámech. Sedací nábytek bývá vyplétaný z ratanu nebo jiných přírodních rostlinných materiálů.

• Styl Mexika a Jižní Ameriky

Jižní a střední Amerika hýří sytými barvami

a teplým sluncem – takový by měl být

i interiér v tomto stylu. Vhodnými barvami jsou

terakota, hořčičná, zelená, modrá, žlutá barva

slunce, červená od přímé až po nachovou.

Na podlaze bývá zpravidla vzorovaná dlažba,

typické jsou tkané barevné koberečky

s pruhy nebo jednoduchými etno motivy

– od geometrických po květinové. Vaším

designérským triumfem je keramická mozaika

ze zbytků obkládaček. Dřevěný nábytek má

zpravidla vyřezávané detaily a kovové panty.

Na sedacím nábytku se nebojte výrazných

barevných vzorů. Dekorujte keramikou,

barevným sklem, kovovými dekoracemi

a svíčkami.

Pražská kuchyň s dekoracemi a obkládačkami v mexickém stylu.

| 22 |

| 23 | | 24 |

| 25 |

| 26 |

| 27 |

20 | Průvodce bytového designéra


• Africký neboli Safari styl Charakteristická pro interiér ve stylu černého kontinentu je zejména barevná pestrost, a to na plédech, přehozech a rohožích, ale i v provedení výmalby. Syté zemité barvy na stěnách, zvířecí trofeje a kůže jako předložky u lůžek, sošky domorodců, koše k ukládání předmětů – to jsou vaše silné zbraně při tvorbě interiéru v africkém stylu. Typickým dřevem je mahagon, eben nebo teak, ale v zásadě platí, že v domorodé Africe se nábytek k ukládání příliš nepoužívá. Nezapomeňte na bubny a masky, korálky a nízké sezení. Dovolena jsou vyplétaná křesla, pohovky a etno stolky.

4. DALŠÍ STYLY BYDLENÍ

Předešlá exkurze do stylů inspirovaných vzdálenou minulostí, venkovem

nebo domorodými kulturami nás uvedla do poslední kategorie současných

stylů bydlení.

• Moderní klasika

Jedná se o snad nejrozšířenější styl současného návrhářství interiérů. Pojem

moderní klasika je totiž velmi velkorysý a má mnoho variací. V tomto stylu

vznikají interiéry vysoké estetické hodnoty, které využívají nových materiálů

a technologií, ale zároveň v dobrém slova smyslu navazují na tradice.

Nábytek má zpravidla rovné linie, používá se masivní dřevo, dýha, ale i umělé

materiály. Důraz je kladen na dobré řemeslné zpracování s využitím kvalitního

kování. Nové technologie se promítají také například do řešení systémů

osvětlení. Klasiku najdeme třeba v použití textilií – nové materiály používáme

klasickým způsobem ve formě

záclon, závěsů, čalounění,

polštářků. Ke slovu přicházejí

tapety. Takové interiéry jsou

v dobrém slova smyslu útulné

a elegantní. Jsou určeny pro

klienty, kteří preferují současný

styl bydlení, ale nemají rádi

studené interiéry tvořené

kovem, sklem a minimem

viditelných předmětů osobní

potřeby. K dekorování tohoto

stylu jsou ideální vázy a mísy

jednoduchých tvarů, sklo,

umělecká díla v podobě

různých objektů nebo soch,

přičemž stejně jako jinde platí,

že méně znamená více.

L

| 28 |

I 2 — Styly a trendy | 21


• Futuristický styl Futurismus jakožto umělecký směr vznikl počátkem 20. století a jeho smyslem bylo odmítat vše tradiční, prověřené a tím pádem zastaralé. Orientoval se na boření starých forem, na budoucnost a fascinovala ho rychlost jako hnací síla ke změnám. V našem pojetí interiérového designu se jedná o prostory určené pro milovníky nových technologií, které působí vždy trochu jako kosmická loď ve sci-fi filmu. Tvary nábytku a zařizovacích předmětů mohou být rovné, hranaté, ale i oblé (amorfní, organické). Důraz je kladen na technicky dokonalé ovládání kuchyňských linek, systému osvětlení a topení. Objevují se obří obrazovky, náročně řešená akvária, která oddělují prostory, bazény, do nichž jsou průhledy z jiných místností, pochozí skla propojující patra a další zařizovací prvky, které působí jako z jiné dimenze. Jedná se o oblíbený styl některých architektů a produktových designérů, kteří v takto zařizovaném interiéru mohou najít prostor pro uplatnění svých odvážných vizí.

• Minimalismus vznikl v 50. letech

20. století jako umělecký

směr vymezující se proti

abstraktnímu expresionismu.

V umění a architektuře je

principem minimalismu dosažení

maximálního účinku s minimem

prostředků, charakteristické je

i jisté odosobnění tvůrce.

Minimalismus je dnes chápán

i jako životní styl, který je reakcí

na nadměrný konzum, vede

ke zjednodušení života, preferování

kvality před kvantitou a eliminaci

zbytečných věcí. A takový je

i minimalistický interiér. Vyznačuje

se čistými liniemi, neutrálními

barvami (bílá, šedá, černá),

kvalitními materiály a vybavením,

použitím betonu, skla, dřeva,

velkorysým pojetím prostoru.

Chceme-li dosáhnout tohoto stylu

v jeho ryzí podobě, měli bychom

se zaměřit na hladké rovné plochy,

kryté úložné prostory, kvalitní

osvětlení a absenci dekorací.

Je to vůbec reálné? Ačkoliv je

tento styl oblíbený a poptávaný,

odhadujeme, že v takto stylově

čistém interiéru by dokázalo žít

jen minimum lidí. Každý interiér

je totiž živým organismem, žije

a dýchá společně s námi, našimi

zvyky, naším systémem ukládání

předmětů.

| 29 |

| 30 |

22 | Průvodce bytového designéra


• Avantgardní – eklektický styl

Další ze současných hravých dekorativních stylů, který je založen na kombinování

různorodých zařizovacích předmětů a časových období v jeden celek. Nejde však

o náhodný výběr, ale o promyšlenou skládanku, jejímž výsledkem je prostor, který

působí kompaktně, prostě „drží pohromadě“. Například do kulis starého domu

namícháme koktejl z moderního nábytku tvořeného rovnými liniemi a doplníme

starožitnými prvky v kombinaci s retro kusy či etno doplňky. Barevnost a vzory

mohou různorodé prvky dobře sjednotit – a to na zdech, textiliích či dekoracích. Zdá

se to jednoduché, ale opak je pravdou! Do takového díla se může pustit jen zkušený

designér, který si věří a má cit pro sladění zdánlivě neslučitelného. Mnoho takto

pojatých interiérů je dílem umělecky založených lidí, kteří tvoří svoje vlastní bydlení

přirozeně, s nadhledem a lehkostí.

Pánský glamour pro filmovou hvězdu.

S

Co je a co není eklektický styl?

Rozhodně to není skladiště

nepotřebných kusů nábytku

ani interiér přeplněný

různorodými dekoracemi.

Vždy hledejte estetickou

hodnotu, neotřelé kombinace

a harmonii v celkovém

sladění tohoto složitého

zadání.

L

Ukázka eklektického stylu –

odvážně kombinované židle

různých stylů a materiálů.

Eklektický styl vyžaduje

designérský um.

• Glamour styl Pojem glamour, původně známý z oblasti módy a fotografie, znamená půvabný nebo okouzlující, v přeneseném významu i sexy, vzrušující. V interiérech označujeme nálepkou glamour interiéry, které mají působit okázale a rádoby luxusně. Vždy se jedná o jistou nadsázku, hru s tvary, lesky a barvami. Typickými barvami tohoto stylu jsou bílá, černá a fialová, lesk dodávají barvy kovu – stříbrná a zlatá. Charakteristickými znaky jsou bohaté ověsové lustry, repliky imitující nábytek z období baroka či rokoka a zejména pak lenošky a křesílka, jež mohou být i z průhledného plastu. Stěny jsou dekorovány tapetami s velkými vzory v lesku a množstvím zrcadel, buď ve velkých plochách, nebo v historizujících zlatých či stříbrných rámech. Časté jsou imitace kožešin, a to většinou nikoliv v přirozené podobě srsti, ale zcela otevřeně ve výrazných barvách. Tento styl dekorování interiérů je módní záležitostí, ale dá se říct,



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.