načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Projektový management podle IPMA -- 2., aktualizované a doplněné vydání – kolektiv; Jan Doležal; Branislav Lacko; Pavel Máchal

Projektový management podle IPMA -- 2., aktualizované a doplněné vydání

Elektronická kniha: Projektový management podle IPMA
Autor: kolektiv; Jan Doležal; Branislav Lacko; Pavel Máchal
Podnázev: 2., aktualizované a doplněné vydání

Příručka shrnuje základní informace o principech projektového managementu, který vznikl v návaznosti na vydání standardu IPMA (IPMA Competence Baseline) v České republice. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  552
+
-
18,4
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 526
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace, portréty
Vydání: 2., aktualiz. a dopl. vyd.
Skupina třídění: Management. Řízení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4275-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka shrnuje základní informace o principech projektového managementu, který vznikl v návaznosti na vydání standardu IPMA (IPMA Competence Baseline) v České republice.

Popis nakladatele

Nové vydání jediné publikace o řízení projektů podle české implementace standardu projektového řízení IPMA ICB v3.1 (International Project Management Assocciation Competence Baseline) je aktualizováno s ohledem na novou verzi standardu a jsou v něm upřesněny a doplněny některé metody projektového řízení. Kniha je určena zkušenějším i začínajícím projektovým manažerům ze všech oborů lidské činnosti a studentům vysokých škol. Srozumitelně, čtivě a prakticky seznamuje čtenáře s jednotlivými prvky technických, behaviorálních a kontextových kompetencí projektového manažera, popisuje doporučené a požadované techniky, vysvětluje pojmy a formulace ze standardu IPMA, přináší řadu příkladů a případových studií.

Kniha je ojedinělá tím, že je připravena kolektivem zkušených odborníků, kteří z velké části aktivně působí v praxi a také v české Společnosti pro projektové řízení (SPŘ), jež je národní organizací IPMA. Kniha je přímo provázána na certifikaci IPMA, která je jedinou dostupnou mezinárodní certifikací projektových manažerů prováděnou v českém jazyce. Nově najdete v závěru knihy též kapitolu s tipy, jak se k certifikaci připravit.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
kolektiv; Jan Doležal; Branislav Lacko; Pavel Máchal - další tituly autora:
Automatizace a automatizační technika I. Automatizace a automatizační technika I.
Automatizace a automatizační technika 1 -- Systémové pojetí automatizace Automatizace a automatizační technika 1
5 kroků k úspěšnému projektu -- 22 šablon klíčových dokumentů a 3 kompletní reálné projekty 5 kroků k úspěšnému projektu
Dvě století srbského románu Dvě století srbského románu
Světové standardy projektového řízení -- pro malé a střední firmy Světové standardy projektového řízení
 (e-book)
Světové standardy projektového řízení -- pro malé a střední firmy Světové standardy projektového řízení
 (e-book)
5 kroků k úspěšnému projektu -- 22 šablon klíčových dokumentů a 3 kompletní reálné projekty 5 kroků k úspěšnému projektu
Projektový management -- Komplexně, prakticky a podle světových standardů Projektový management
Projektový management v praxi -- Naučte se řídit projekty! Projektový management v praxi
 (e-book)
Projektový management v praxi -- Naučte se řídit projekty! Projektový management v praxi
 
K elektronické knize "Projektový management podle IPMA -- 2., aktualizované a doplněné vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Manažerská ekonomika -- 5., aktualizované a doplněné vydání Manažerská ekonomika
 (e-book)
Řízení změn ve firmách a jiných organizacích Řízení změn ve firmách a jiných organizacích
 (e-book)
5 kroků k úspěšnému projektu -- 22 šablon klíčových dokumentů a 3 kompletní reálné projekty 5 kroků k úspěšnému projektu
 (e-book)
Investiční rozhodování a řízení projektů -- Jak připravovat, financovat a hodnotit projekty, řídit jejich riziko a vytvářet portfolio projektů Investiční rozhodování a řízení projektů
 (e-book)
97 klíčových znalostí projektového manažera 97 klíčových znalostí projektového manažera
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Projektový

management

podle IPMA

2., aktualizované a doplněné vydání

2. vydání

Jan Doležal, Pavel Máchal,

Branislav Lacko a kolektiv

J. Doležal, P. Máchal,

B. Lacko a kolektiv

Kompetence podle IPMA

Competence Baseline ver. 3.1

Podpora pro certifi kaci

projektových manažerů podle IPMA

Moderní metody

projektového řízení

Návrh a implementace projektů

Lidský faktor při řízení projektů

Motivace, leadership

a další měkké dovednosti

Byznys aspekty projektového

managementu

www.grada.cz

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

PROJEKTOVÝ MANAGEMENT

PODLE

IPMA

Projektový management podle IPMA trochu vybočuje z obvyklé řady knih o řízení projektů tím, že

sleduje linii kompetenčního modelu zakotveného v mezinárodním standardu IPMA Competence

Baseline, a nikoliv procesy na projektech probíhající. Tvoří tak výbornou učebnici pro adepty na

certifi kaci dle IPMA a nejenom to. Kniha je díky této organizaci velmi dobrou pracovní příručkou,

která umožňuje rychle vyhledat konkrétní specifi cký problém, v němž se chceme ubezpečit o svých

znalostech, dovednostech, přístupech a vzorcích chování, případně je doplnit, zlepšit či rozvinout. Slovo

kompetence je zde chápáno výhradně ve významu způsobilost k něčemu, nikoliv ve významu pravomoc

či oprávnění. A právě tato homonymie slova kompetence možná vede k paradoxům dnešního světa:

na vysokých postech ve fi rmách, organizacích a politice často spatřujeme kompetentní nekompetenci!

Osoby kompetentní, ve smyslu obdařeni pravomocemi k rozhodování, jsou značně nekompetentní ve

smyslu způsobilosti k tomuto rozhodování. To vede k jejich neustálému soustředění se na řešení své

pozice v problému, namísto soustředění se na řešení problému samotného. Výsledky jsou na naší české

společnosti patrné a projevují se syndromem „blbá nálada“. Přál bych našemu světu lepší vyhlídky. Proto

vítám každý příspěvek, který pomáhá zvýšit kompetence (rozuměj způsobilosti) tak, aby kompetence,

tedy pravomoci, byly natolik podpořeny, že jejich nositelé mohou svobodně přejít od řešení svých pozic

k řešení problémů a stát se tak podstatně užitečnějšími pro celou společnost. Každé vyřešení problému

je změna, každá změna je projekt či program. Máme-li takových problémů více, může jít o portfolio.

A o kompetencích ve smyslu chápání jako o způsobilostech poradit si efektivně s projekty, programy

a případně portfolii tato „kniha – učebnice – příručka“ je. Proto přeji knize hodně čtenářů a uživatelů,

kteří ji budou používat jako příručku, a nám všem více řešených (a dobře vyřešených) problémů.

Zdenko Staníček

Certified Projects Director

(IPMA® Level A)

Společnost pro projektové řízení, o.s., (SPŘ) je zastřešující profesní organizace projektových

manažerů v  České republice a členská organizace International Project Management

Association (IPMA). Je neziskovou organizací a nejvyšší odbornou, mezinárodně uznávanou

autoritou v otázkách projektového řízení a řízení prostřednictvím projektů v České republice,

a to nezávisle na existenci odlišných standardů a metodik. SPŘ sdružuje projektové

manažery všech uznávaných standardů a sama provádí certifi kaci dle standardu IPMA.

Jednou z  hlavních funkcí SPŘ je mj. implementace mezinárodních standardů a norem

do našeho národního prostředí. Kolektivu autorů, z  nichž téměř všichni patří mezi členy

SPŘ, patří velký dík za obrovský kus dobře odvedené práce na tomto nelehkém projektu.

Projektový management podle IPMA nepochybně patří mezi velice zdařilé a kvalitní hlasatele

projektové kultury v Čechách.



Grada Publishing

Projektový management podle IPMA

2., aktualizované a doplněné vydání

Jan Doležal, Pavel Máchal,

Branislav Lacko a kolektiv

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být repro

dukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného

souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Ing. Jan Doležal, Ph.D., doc. Ing. Pavel Máchal, CSc., doc. Ing. Branislav Lacko, CSc., a kolektiv Projektový management podle IPMA 2., aktualizované a doplněné vydání Autorský tým: Ing. Jan Doležal, Ph.D. – vedoucí autor Ing. Martin Hájek, CSc. Ing. Kateřina Hrazdilová Bočková, Ph.D. Ing. Jiří Krátký Doc. Ing. Branislav Lacko, CSc. Doc. Ing. Pavel Máchal, CSc. Ing. Stanislava Nechvílová Ing. Jaromír Pitaš, Ph.D. Doc. Ing. Liběna Tetřevová, Ph.D. Ondřej Cingl TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4815. publikaci Odborní recenzenti: RNDr. Zdenko Staníček, Ph.D. (IPMA Level A®) Ing. Josef Hajkr, Ph.D., MBA (IPMA Level B®) Ing. Michael Motal (IPMA Level B®) Doc. Ing. Jiří Skalický, CSc. Vydání odborné knihy schválila Vědecká redakce nakladatelství Grada Publishing, a.s. Odpovědní redaktoři Mgr. Kamila Nováková, Mgr. Irena Koušková, Mgr. Petr Mušálek Sazba Milan Vokál Obsahové korektury Ing. Stanislava Nechvílová, Ing. Jan Doležal, Ph.D. Administrativní spolupráce Petra Jíhlavcová Počet stran 528 Druhé vydání, Praha 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2012 Cover Photo © fotobanka allphoto ISBN 978-80-247-4275-5 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8034-4 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8035-1 (ve formátu EPUB) ISBN 978-80-247-8036-8 (ve formátu MOBI) Část 1 Ob sah O autorech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Předmluva prezidenta Společnosti pro projektové řízení ................ 20

Michael Motal

Úvodní slovo vedoucího autora ........................................ 21

Jan Doležal

Úvod ................................................................ 22

Jan Doležal

Projektový management nejenom podle IPMA ................................ 22

Standardy a standardizace ................................................ 23

Project Management Body of Knowledge (PMBoK

®

) ........................... 24

PRojects IN Controlled Environments – PRINCE2

®

........................... 25

ISO 10 006 ............................................................ 25

IPMA

®

Competence Baseline – ICB ........................................ 26

Certifikace ............................................................ 26

PMI

®

Certifikace ....................................................... 27

IPMA

®

Certifikace ...................................................... 27

Jak číst tuto knihu ....................................................... 29

Část 1 E lementy technických kompetencí

1.01 Ú spěšnost řízení projektu ................................... 34

Jan Doležal, Branislav Lacko, Jiří Krátký, Stanislava Nechvílová

1.01.1 Úspěšný projekt ............................................... 35

1.01.1.1 Příklad kritérií úspěšnosti ....................................... 36

1.01.1.2 Kritéria neúspěšnosti ........................................... 36

1.01.1.3 Finanční kritéria ............................................... 36

1.01.1.4 Kritické faktory úspěchu projektu ................................ 38

1.01.2 Úspěšné řízení projektu ......................................... 39

1.01.2.1 Co v projektu řídit? ............................................. 39

1.01.2.2 Integrace ..................................................... 40

1.01.2.3 Systémové myšlení ............................................. 41

1.01.2.4 Systémový přístup k řízení ....................................... 41

1.01.3 Neustálé zlepšování řízení projektu ................................ 42

1.01.3.1 Cíle vyhodnocení projektu ....................................... 42

1.01.3.2 Kdy a kdo projekt vyhodnocuje ................................... 43

1.01.3.3 Co v projektu vyhodnocujeme .................................... 43

1.01.3.4 Doporučený postup vyhodnocení projektu .......................... 44

1.01.3.5 Vhodné metody k vyhodnocení projektu ............................ 44


1.01.3.6 Návrh opatření ke zlepšení řízení příštích projektů .................... 46

1.01.3.7 Kde čerpat poučení z projektů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

1.02 Z ainteresované strany ....................................... 48

Jan Doležal, Kateřina Hrazdilová Bočková, Jaromír Pitaš 1.02.1 Charakteristika zainteresovaných stran ............................. 49

1.02.2 Řízení zainteresovaných stran .................................... 50

1.02.2.1 Identifikace zainteresovaných stran ................................ 51

1.02.2.2 Analýza zainteresovaných stran ................................... 52

1.02.2.3 Strategie pro zainteresované strany (zapojení zainteresovaných stran) .... 55 1.03 P ožadavky a cíle projektu ................................... 58

Jan Doležal 1.03.1 Kontext projektu ............................................... 59

1.03.2 Projekt a strategie organizace .................................... 60

1.03.2.1 SWOT analýza ................................................ 61

1.03.2.2 Balanced Scorecard (BSC) ....................................... 62

1.03.2.3 Bostonská matice (BCG matice) .................................. 62

1.03.3 Strategie projektu .............................................. 63

1.03.4 SMART cíl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 1.03.5 Trojimperativ ................................................. 66

1.03.6 Logický rámec – nástroj pro SMART projekt ........................ 67

1.03.6.1 Význam jednotlivých polí ....................................... 68

1.03.6.2 Příklad logického rámce 1 ....................................... 73

1.03.6.3 Příklad logického rámce 2 ....................................... 73

1.03.6.4 Pozor na tautologii ............................................. 75

1.03.6.5 Tvorba logického rámce ......................................... 77

1.03.6.6 Přínosy logického rámce ........................................ 78

1.03.6.7 Logický rámec v různých perspektivách ............................ 79

1.04 R izika a příležitosti ......................................... 83

Branislav Lacko 1.04.1 Význam rizika v řízení projektu .................................. 84

1.04.2 Řízení rizik v projektu .......................................... 85

1.04.2.1 Stanovení kontextu ............................................. 86

1.04.2.2 Identifikace rizik .............................................. 86

1.04.2.3 Analýza rizik ................................................. 86

1.04.2.4 Hodnocení rizik ............................................... 87

1.04.2.5 Ošetření rizik ................................................. 87

1.04.2.6 Monitorování a přezkoumání ..................................... 88

1.04.2.7 Komunikace a konzultace ....................................... 89

1.04.3 Doporučené metody analýzy rizik projektu ......................... 89

1.04.3.1 Metoda RIPRAN .............................................. 90

1.04.3.2 Skórovací metoda s mapou rizik .................................. 94

1.04.3.3 Metoda FRAP ................................................. 96

1.04.3.4 Technika stromů rizik ........................................... 97

1.04.3.5 Analýza citlivosti .............................................. 98

1.04.3.6 Metoda plánování scénářů ....................................... 98


1.04.3.7 Využití metody modelování a simulace pro analýzu rizik ............. 100

1.04.4 Řízení a hodnocení příležitostí .................................. 101

1.04.5 Analýza silných a slabých stránek – SWOT ........................ 101

1.04.5.1 Základní popis analýzy SWOT .................................. 102

1.04.5.2 Rozšířená analýza SWOT ....................................... 103

1.04.5.3 Některé zásady při provádění analýzy SWOT ....................... 104

1.04.5.4 Využití analýzy SWOT při řízení rizik projektu ..................... 105

1.04.6 Doporučené normy ............................................ 105

1.05 Kvalita .................................................... 110

Jan Doležal, Kateřina Hrazdilová Bočková 1.05.1 Úloha kvality v současném managementu .......................... 111

1.05.2 Definice kvality .............................................. 112

1.05.3 Řízení kvality ................................................ 112

1.05.3.1 Řízení kvality v rámci projektu .................................. 113

1.05.3.2 Standardy řízení kvality ........................................ 115

1.05.4 Nástroje kontroly kvality ....................................... 116

1.05.5 Zodpovědnost za kvalitu ....................................... 117

1.06 O rganizace projektu ....................................... 119

Jan Doležal, Kateřina Hrazdilová Bočková 1.06.1 Organizační struktura projektu a programu ........................ 120

1.06.2 Sestavení organizační struktury projektu/programu .................. 121

1.06.2.1 Projektový (programový) tým ................................... 122

1.06.2.2 Řídicí výbor ................................................. 123

1.06.2.3 Statutární orgán projektu ....................................... 125

1.06.3 Matice odpovědnosti .......................................... 125

1.07 T ýmová práce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

Martin Hájek 1.07.1 Skupiny, týmy a komunity ...................................... 129

1.07.1.1 Skupina ..................................................... 129

1.07.1.2 Tým ........................................................ 130

1.07.1.3 Komunita ................................................... 130

1.07.1.4 Co je lepší? Skupina, tým nebo komunita? ......................... 130

1.07.2 Nutné charakteristiky týmu ..................................... 131

1.07.3 Životní fáze týmu ............................................. 132

1.08 Ř ešení problémů ........................................... 136

Branislav Lacko 1.08.1 Řešení problémů v projektech ................................... 137

1.08.2 Systematický přístup k řešení problémů ........................... 137

1.08.3 Řešení specifických a technicko-organizačních problémů ............. 138

1.08.3.1 Specifické problémy ........................................... 138

1.08.3.2 Technicko-organizační problémy ................................. 139

1.08.4 Obecné postupy tvůrčího myšlení při řešení problémů ................ 141

1.08.5 Doporučené techniky pro řešení problémů ......................... 142

1.08.5.1 Metoda strukturovaných porad (walkthrough) ...................... 142


1.08.5.2 Metoda přepnutí (swapping) ..................................... 143

1.08.5.3 Metoda šesti otázek ........................................... 143

1.08.6 Vhodné podmínky pro úspěšné řešení problémů .................... 144

1.08.7 Metoda hodnotové analýzy ..................................... 145

1.08.7.1 Vymezení hodnotové analýzy ................................... 145

1.08.7.2 Základní principy hodnotové analýzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145

1.08.7.3 Základní postupy hodnotové analýzy ............................. 146

1.08.8 Pomoc poradců při řešení problémů ............................... 147

1.09 S truktury v projektu ...................................... 150

Jan Doležal 1.09.1 Struktury v projektu jako základní nástroj popisu ................... 152

1.09.2 Možné přístupy ke strukturování projektu ......................... 153

1.09.3 Struktura dokumentace projektu ................................. 157

1.10 R ozsah a výstupy (dodávky) projektu ....................... 159

Jan Doležal, Stanislava Nechvílová 1.10.1 Rozsah projektu .............................................. 160

1.10.1.1 Tabulka dimenzí .............................................. 161

1.10.1.2 Definice cílů a rozsahů prací – SOW (Statement of work) ............. 162

1.10.2 Výstupy (dodávky) projektu a jejich konfigurace .................... 163

1.11 Č as a fáze projektu ........................................ 166

Jan Doležal, Ondřej Cingl 1.11.1 Čas a projekt ................................................. 167

1.11.2 Fázový model projektu – životní cyklus projektu .................... 169

1.11.2.1 Předprojektová fáze – vznik projektu ............................. 169

1.11.2.2 Zahájení projektu (start-up) ..................................... 172

1.11.2.3 Příprava projektu (plánování) ................................... 172

1.11.2.4 Realizace projektu ............................................ 172

1.11.2.5 Ukončení projektu (close-out) ................................... 173

1.11.2.6 Poprojektová fáze – po ukončení projektu .......................... 173

1.11.2.7 Fázový model projektu ......................................... 173

1.11.2.8 Kužel nejistoty ............................................... 176

1.11.3 Postup časového plánování projektu .............................. 177

1.11.3.1 Tvorba seznamu činností k provedení ............................. 180

1.11.3.2 Odhadování doby trvání ........................................ 182

1.11.3.3 Sestavení harmonogramu metodou kritické cesty (CPM) .............. 183

1.11.4 Časové plánování v multiprojektovém prostředí ..................... 186

1.11.5 Agilní přístup ................................................ 190

1.12 Z droje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193

Jan Doležal, Kateřina Hrazdilová Bočková 1.12.1 Pracovní zdroje projektu ....................................... 194

1.12.2 Plánování zdrojů .............................................. 195

1.12.3 Řešení konfliktů a vyrovnávání zdrojů ............................ 198

1.12.4 Další aspekty související se zdroji projektu ......................... 199


1.13 N áklady a financování ..................................... 201

Jiří Krátký 1.13.1 Plánování nákladů a stanovení rozpočtu projektu .................... 203

1.13.1.1 Odhadování rozpočtu nákladů v předprojektové fázi ................. 204

1.13.1.2 Sestavení podrobného rozpočtu nákladů ve fázi plánování projektu ..... 204 1.13.1.3 Rezervy ..................................................... 206

1.13.1.4 Výstup odhadu nákladů ........................................ 206

1.13.2 Čerpání nákladů projektu ....................................... 206

1.13.3 Analýza nákladů a přínosů (CBA) a společenská návratnost

investic (SROI) ............................................... 207

1.14 O bstarávání a smluvní vztahy .............................. 210

Jan Doležal, Jaromír Pitaš 1.14.1 Charakteristika nákupu ........................................ 211

1.14.2 Nákupní know-how ........................................... 212

1.14.3 Cena nakupovaného produktu jako problém ........................ 212

1.14.4 Kategorizace nákupních případů ................................. 213

1.14.5 Nástroje řízení nákupu ......................................... 215

1.14.5.1 Analýza vlastní síly versus nákup (make or buy) .................... 215

1.14.5.2 Paretova analýza (ABC analýza) ................................. 216

1.14.5.3 Porovnávací matice komodita–riziko .............................. 216

1.14.6 Kategorizace dodavatelů ....................................... 217

1.14.7 Výběr dodavatelů, uzavírání smluv . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218

1.14.8 Obchodní vztahy a smlouvy ..................................... 219

1.14.9 Rizika ve smluvních vztazích ................................... 222

1.15 Z měny .................................................... 225

Jan Doležal, Jaromír Pitaš, Kateřina Hrazdilová Bočková 1.15.1 Řízení změn obecně ........................................... 226

1.15.2 Aspekty řízení změn .......................................... 229

1.15.3 Podněty vyvolávající změny ..................................... 230

1.16 K ontrola, řízení a podávání zpráv .......................... 233

Branislav Lacko, Jan Doležal, Ondřej Cingl, Jaromír Pitaš 1.16.1 Řízení projektu ............................................... 234

1.16.2 Sledování a vyhodnocování stavu projektu ......................... 236

1.16.3 Podávání zpráv o průběhu projektu ............................... 237

1.16.4 Porovnání plánu se skutečností .................................. 238

1.16.4.1 Metody procentuálního plnění ................................... 238

1.16.4.2 Stavové metody sledování projektu ............................... 239

1.16.4.3 Metoda řízení dosažené hodnoty projektu (EVM) ................... 239

1.16.4.4 Milníková metoda ............................................. 246

1.16.4.5 Predikce dalšího vývoje projektu ................................. 248

1.16.5 Vyhodnocení odchylek a příprava rozhodnutí ....................... 249

1.16.6 Provedení řídicích zásahů ....................................... 249

1.16.7 Podávání zpráv zainteresovaným stranám projektu .................. 250

1.16.8 Krize projektu ................................................ 250 I nformace a dokumentace .................................. 256

Branislav Lacko, Jaromír Pitaš 1.17.1 Informační podpora řízení projektu ............................... 257

1.17.1.1 Informace pro řízení projektu ................................... 257

1.17.1.2 Informační systém pro řízení projektu ............................. 258

1.17.1.3 Produkty pro počítačovou podporu řízení projektu ................... 259

1.17.2 Dokumentace projektu ......................................... 260

1.17.2.1 Charakteristika dokumentace projektu ............................ 260

1.17.2.2 Označování dokumentů ........................................ 260

1.17.2.3 Druhy dokumentace ........................................... 261

1.18 K omunikace .............................................. 264

Pavel Máchal 1.18.1 Typy komunikace ............................................. 265

1.18.2 Umění jednat s lidmi .......................................... 266

1.18.3 Formy lidské komunikace ...................................... 267

1.18.4 Základní druhy komunikačních aktivit ............................ 269

1.18.5 Verbální a neverbální projevy ................................... 269

1.18.6 Komunikační bariéry .......................................... 271

1.18.7 Zásady správné komunikace .................................... 272

1.18.8 Komunikační strategie ......................................... 273

1.19 Z ahájení .................................................. 277

Jan Doležal 1.19.1 Kdy začíná projekt a v jakém prostředí? ........................... 278

1.19.2 Zakládací (identifikační) listina projektu .......................... 279

1.19.3 Proces zahájení ............................................... 281

1.19.4 Provedení zahájení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282

1.20 Ukončení .................................................. 284

Jan Doležal, Branislav Lacko 1.20.1 Ukončení – nezbytná součást projektu ............................ 285

1.20.2 Ukončení jako proces .......................................... 285

1.20.3 Ukončení etap a fází ........................................... 287

1.20.4 Je ukončení koncem? .......................................... 287

1.20.5 Mimořádné ukončení projektu ................................... 287

Část 2 E lementy behaviorálních kompetencí

2.01 V ůdcovství ................................................ 292

Martin Hájek, Jan Doležal 2.01.1 Základní pojmy ............................................... 293

2.01.2 Působnost vůdcovství .......................................... 293

2.01.3 Účel vůdcovství .............................................. 294

2.01.4 Charakter vůdcovství .......................................... 295

2.01.4.1 Co vůdcovství poskytuje vedeným lidem .......................... 295

2.01.4.2 Co vedením lidí získává manažer ................................ 296


2.01.5 Hlavní činnosti při vedení ...................................... 296

2.01.5.1 Práce s emocemi .............................................. 297

2.01.6 Vedení v průběhu projektu ...................................... 297

2.01.7 Rozvoj vůdčích schopností a charakteru ........................... 298

2.01.8 Situační vedení ............................................... 298

2.01.8.1 Styly vedení ................................................. 299

2.01.8.2 Úrovně vyspělosti ............................................. 299

2.01.9 Různé teorie vedení ........................................... 300

2.02 Z ainteresovanost a motivace ................................ 303

Martin Hájek, Jan Doležal 2.02.1 Základní pojmy ............................................... 304

2.02.2 Vybrané teorie motivace ........................................ 306

2.02.2.1 Hierarchická teorie potřeb Abrahama Maslowa ..................... 306

2.02.2.2 Dvoufaktorová teorie Fredericka Herzberga ........................ 308

2.02.2.3 Teorie očekávání Victora Vrooma ................................ 309

2.02.2.4 Teorie rovnováhy Johna Adamse ................................. 310

2.02.2.5 Teorie pozitivního posílení Burrhuse Skinnera ...................... 310

2.02.2.6 Teorie získaných potřeb Davida McClellanda ....................... 311

2.02.2.7 Shrnutí teorií ................................................. 312

2.02.3 Motivace týmu ............................................... 312

2.02.4 Vybrané typologie týmových rolí ................................. 314

2.02.4.1 Motivační typy podle J. Plamínka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314

2.02.4.2 Týmové role podle M. Belbina ................................... 316

2.02.4.3 Týmové role na základě MBTI .................................. 317

2.03 S ebekontrola .............................................. 321

Martin Hájek 2.03.1 Příčiny ztráty sebekontroly ..................................... 322

2.03.2 Důsledky ztráty sebekontroly ................................... 322

2.03.3 Jak získávat sebekontrolu ....................................... 322

2.03.3.1 Preventivní opatření ........................................... 323

2.03.3.2 Monitorování a nápravná opatření ................................ 324

2.04 Asertivita ................................................. 326

Pavel Máchal 2.04.1 Vymezení asertivity mezi ostatními typy chování ................... 327

2.04.2 Znaky asertivního chování ...................................... 328

2.04.3 Výhody asertivního chování ..................................... 329

2.04.4 Asertivní techniky ............................................ 331

2.04.5 Manipulace .................................................. 332

2.04.5.1 Identifikace manipulátora ....................................... 333

2.04.5.2 Obrana před manipulací ........................................ 333

2.05 U volnění .................................................. 336

Pavel Máchal 2.05.1 Stres ....................................................... 337

2.05.2 Zvládnutí stresu .............................................. 339


2.05.3 J ak bojovat proti stresu ......................................... 341

2.05.4 Relaxační techniky ............................................ 342

2.06 O tevřenost ................................................ 344

Martin Hájek 2.06.1 Otevřenost jako schopnost vytvořit otevřené prostředí ................ 345

2.06.2 Otevřenost jako nadprahová úroveň informovanosti .................. 346

2.06.3 Otevřenost jako nadprahová dostupnost projektového manažera ........ 348

2.07 K reativita ................................................. 350

Martin Hájek 2.07.1 Kreativní techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351 2.07.1.1 Brainstorming ................................................ 351

2.07.1.2 Brainwriting ................................................. 352

2.07.1.3 Myšlenkové mapy ............................................. 352

2.07.1.4 Crawford slip ................................................ 353

2.07.1.5 Strategie Walta Disneye ........................................ 353

2.07.1.6 Náhodný vstup ............................................... 354

2.07.2 Překážky kreativity ........................................... 354

2.07.3 Vhodnost kreativity ........................................... 355

2.08 O rientace na výsledky ..................................... 356

Martin Hájek, Ondřej Cingl 2.08.1 Očekávání a výsledky .......................................... 357

2.08.2 Význam výsledků ............................................. 358

2.08.3 Soukromé a veřejné výsledky ................................... 358

2.08.4 Hierarchie priorit výsledků ..................................... 359

2.08.5 Měření výsledků .............................................. 360

2.08.6 Matice důležitý x urgentní ...................................... 360

2.09 V ýkonnost ................................................ 363

Pavel Máchal 2.09.1 Výkonnost pracovníků ......................................... 364

2.09.2 Pracovní rytmus .............................................. 365

2.09.3 Pracovní zátěž ............................................... 367

2.09.4 Režim práce a odpočinku ....................................... 368

2.09.4.1 Pasivní formy odpočinku ....................................... 368

2.09.4.2 Aktivní formy odpočinku ...................................... 369

2.09.4.3 Životospráva ................................................. 369

2.09.5 Pracovní spokojenost .......................................... 369

2.10 D iskuse ................................................... 373

Pavel Máchal 2.10.1 Zásady vedení diskusí ......................................... 374

2.10.2 Vedení porad ................................................. 375

2.10.3 Úloha facilitátora ............................................. 379 V yjednávání ............................................... 383

Pavel Máchal 2.11.1 Taktiky vyjednávání ........................................... 384

2.11.2 Poziční vyjednávání ........................................... 386

2.11.3 Čtyři faktory vyjednávání ...................................... 388

2.12 K onflikty a krize .......................................... 390

Martin Hájek 2.12.1 Definice konfliktu a varianty jeho řešení ........................... 392

2.12.2 Klíčové kompetence manažera pro produktivní řešení konfliktů ........ 393

2.12.2.1 Produktivní řešení konfliktů .................................... 394

2.12.3 Krize a projektový tým ........................................ 395

2.13 Spolehlivost ............................................... 397

Pavel Máchal 2.13.1 Spolehlivost manažera ......................................... 398

2.13.2 Charakter ................................................... 399

2.13.3 Kohlbergova stadia morálního vývoje ............................. 400

2.13.4 Důvěra ..................................................... 401

2.13.5 Prezentace projektového manažera ............................... 402

2.14 P orozumění hodnotám ..................................... 404

Martin Hájek 2.14.1 Základní pojmy ............................................... 405

2.14.2 Práce s hodnotami ............................................ 406

2.14.2.1 Objevování hodnot ............................................ 406

2.14.2.2 Propojení hodnot ............................................. 407

2.14.3 Práce s týmovými hodnotami ................................... 408

2.14.4 Práce s vlastními hodnotami .................................... 409

2.14.5 Hodnoty nejsou tím nejdůležitějším ............................... 409

2.15 E tika ..................................................... 411

Stanislava Nechvílová, Pavel Máchal 2.15.1 Etika a morálka ............................................... 412

2.15.2 Etika versus ekonomické priority ................................. 413

2.15.3 Etické chování ................................................ 413

2.15.3.1 Firemní kultura ............................................... 414

2.15.3.2 Etický kodex ................................................. 415

2.15.4 Etika v projektech ............................................. 415

Část 3 E lementy kontextových kompetencí 3.01 O rientace na projekt ....................................... 420

Jan Doležal 3.01.1 Projekt je, když... ............................................. 421

3.01.2 Projektové řízení .............................................. 425


3.02 O rientace na program ..................................... 429

Jan Doležal 3.02.1 Charakteristika programu ...................................... 430

3.02.2 Řízení programu .............................................. 432

3.02.3 Program jako součást filozofie organizace .......................... 432

3.03 O rientace na portfolio ..................................... 434

Jan Doležal 3.03.1 Kdy a jak vzniká potřeba portfolia? ............................... 435

3.03.2 Řízení portfolia ............................................... 436

3.03.2.1 Metody portfolio analýzy a stanovování priorit projektů .............. 437

3.03.2.2 Průběžná optimalizace ......................................... 440

3.03.3 Nezbytné předpoklady pro práci s portfoliem ....................... 441

3.04 I mplementace projektu, programu a portfolia ............... 443

Jan Doležal 3.04.1 Důvody pro implementaci projektu, programu a portfolia ............. 444

3.04.2 Způsob implementace .......................................... 446

3.04.3 IT podpora řízení projektu, programu a portfolia .................... 450

3.04.4 Klíčové faktory úspěchu implementace řízení projektu, programu

a portfolia ................................................... 450

3.05 T rvalá organizace ......................................... 452

Jan Doležal 3.05.1 Trvalá organizace ............................................. 453

3.05.2 Koncepce řízení trvalé organizace ................................ 454

3.05.3 Modely organizačních struktur zahrnujících řízení projektů ........... 455

3.05.4 Projektová kancelář – rozhraní trvalé a dočasné organizace ............ 460

3.06 B yznys .................................................... 462

Jan Doležal 3.06.1 Co je to byznys? .............................................. 465

3.06.2 Byznys pojetí podnikatelského subjektu ........................... 466

3.06.3 Projekty, programy, portfolia a byznys ............................ 467

3.07 S ystémy, produkty a technologie ............................ 469

Branislav Lacko 3.07.1 Význam vlivu předmětu na projekt ............................... 472

3.07.2 Systémy ..................................................... 472

3.07.3 Produkty .................................................... 475

3.07.4 Technologie .................................................. 476

3.08 P ersonální management .................................... 478

Martin Hájek 3.08.1 Účel personálního managementu a základní personální činnosti ........ 479

3.08.2 Výběr pracovníků ............................................. 481

3.08.2.1 Příprava výběru .............................................. 481

3.08.2.2 Výběr ...................................................... 483


3.08.2.3 Pokud projektový manažer nevybírá .............................. 483

3.08.3 Rozvoj pracovníků ............................................ 483

3.08.4 Hodnocení pracovníků ......................................... 484

3.08.5 Globální trendy v personálním managementu ....................... 485

3.09 Zdraví, bezpečnost, ochrana života a životního prostředí ..... 487

Martin Hájek 3.09.1 Přinejmenším neškodit ......................................... 489

3.09.2 Ochrana životního prostředí ..................................... 490

3.09.3 Zdraví, bezpečnost, ochrana života . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 492 3.10 Finance ................................................... 495

Liběna Tetřevová 3.10.1 Finanční kontext projektu ....................................... 497

3.10.2 Alternativní zdroje financování projektu ........................... 497

3.10.3 Proces rozhodování o optimálních zdrojích financování projektů ....... 499

3.10.4 Financování projektů Public Private Partnership jako specifické formy

projektů ..................................................... 500

3.11 Právo ..................................................... 503

Jaromír Pitaš, Jan Doležal 3.11.1 Právní vědomí ................................................ 505

3.11.2 Vliv manažera projektu na právní vědomí .......................... 505

3.11.3 Právo na pracovišti ............................................ 506

3.11.4 Právní kontext projektu ........................................ 508

Jak se připravit k certifikaci IPMA .................................. 510

Jan Doležal

Výběr stupně certifikace ................................................. 510

Zkouška pro jednotlivé stupně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 512

Uzavřené otázky ....................................................... 512

Otevřené otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 514

Příklad ............................................................... 515

Komplexní příklad ..................................................... 516

Zpráva o projektu ...................................................... 516

Pohovor .............................................................. 516

Jak se efektivně připravit ke zkoušce ...................................... 516

Závěr .............................................................. 518

Branislav Lacko, Jan Doležal Summary .......................................................... 519

Seznam literatury .................................................. 520

Rejstřík ............................................................ 523

+




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.