načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Projektový management -- Systémový přístup k řízení projektů – 3., aktualizované a rozšířené vydání – Alena Svozilová

Projektový management -- Systémový přístup k řízení projektů - 3., aktualizované a rozšířené vydání

Elektronická kniha: Projektový management -- Systémový přístup k řízení projektů
Autor: Alena Svozilová
Podnázev: 3., aktualizované a rozšířené vydání

Již třetí vydání publikace je komplexním průvodcem pro všechny projektové manažery, podnikatele a studenty. Kniha je doplněna o řadu nových metod, zkušeností i témat, kterými jsou ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  421
+
-
14
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 353
Úprava: ilustrace.
Vydání: 3., aktualizované a rozšířené vydání
Jazyk: česky
Téma: PROJEKTOVÝ MANAGEMENT
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0075-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Již třetí vydání publikace je komplexním průvodcem pro všechny projektové manažery, podnikatele a studenty. Kniha je doplněna o řadu nových metod, zkušeností i témat, kterými jsou např. nové procesní modely, aktuální SW podpora pro řízení projektů, specifika mezinárodního prostředí a mnohé další.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Alena Svozilová - další tituly autora:
Zlepšování podnikových procesů Zlepšování podnikových procesů
 (e-book)
Zlepšování podnikových procesů Zlepšování podnikových procesů
 
K elektronické knize "Projektový management -- Systémový přístup k řízení projektů - 3., aktualizované a rozšířené vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
5 kroků k úspěšnému projektu -- 22 šablon klíčových dokumentů a 3 kompletní reálné projekty 5 kroků k úspěšnému projektu
 (e-book)
Projektový management v praxi -- Naučte se řídit projekty! Projektový management v praxi
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Michael Armstrong

www.grada.cz

DÁLE DOPORUČUJEME:

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

Alena Svozilová

Alena Svozilová

PROJEKTOVÝ MANAGEMENT

Již třetí vydání uznávané publikace se podrobně věnuje všem fázím řízení projektu a specifi ckým oblastem integrovaného řízení projektu tak, aby předkládané poznatky byly bezprostředně využitelné v praxi. Nové vydání je doplněno o řadu metod, zkušeností i témat – například o nové procesní modely, aktuální softwarovou podporu pro řízení projektů, specifi ka mezinárodního prostředí a nové pohledy na outsourcing. Aktualizovaná je fáze plánování projektu, proces řízení kvality projektu a řada dalších témat. Autorka, která je vynikající projektovou manažerkou a konzultantkou se zkušenostmi v předních českých a světových fi rmách, v knize prakticky objasňuje základní principy a úkony řízení projektů v souladu se světovými trendy moderního projektového managementu. Díky velmi praktickému přístupu celé knihy, velkému množství návodů, postupů, rad a řadě názorných obrázků, tabulek a přehledů mají čtenáři možnost skutečně pochopit a zvládnout zásady projektového řízení a aplikovat je úspěšně v praxi. Publikace vychází z metodologií předních světových teoretiků a profesionálních organizací projektových manažerů. Je určena projektovým manažerům, vedoucím projektů, podnikatelům a studentům.

3. vydání

Systémový přístup

k řízení projektů

3., aktualizované

a rozšířené vydání

Projektový

management


Grada Publishing

Alena Svozilová

Systémový přístup

k řízení projektů

3., aktualizované

a rozšířené vydání Projektový management

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodu

kována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu

nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Ing. Alena Svozilová, MBA Projektový management Systémový přístup k řízení projektů 3., aktualizované a rozšířené vydání Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6395. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Andrea Bláhová Grafická úprava a sazba Milan Vokál Návrh a zpracování obálky Jan Dvořák Počet stran 424 Třetí vydání, Praha 2016 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2016 Cover Photo © Depositphotos/everythingposs ISBN 978-80-271-9473-5 (ePub) ISBN 978-80-271-9472-8 (pdf ) ISBN 978-80-271-0075-0 (print)

Obsah

O autorce ................................................................ 8

1. Úvod do projektového managementu ....................................9

2. Přehledová témata .....................................................15

2.1 Řízení projektu – základní terminologie ..............................17

2.1.1 Projektový management .....................................17

2.1.2 Projekt – základní definice ...................................20

2.2 Organizační struktura projektu ......................................24

2.2.1 Zájmové skupiny a jejich vztahy ...............................25

2.2.2 Organizační struktura projektu ...............................27

2.2.3 Autorita manažera projektu ..................................35

2.3 Životní cyklus projektu a fáze projektu ...............................37

2.3.1 Obecný popis životního cyklu projektu ........................37

2.3.2 Fáze životního cyklu projektu .................................38

2.4 Projektové řízení a jeho použití ......................................41

2.4.1 Projektové řízení a jeho užití ..................................42

2.4.2 Projektové řízení a tradiční liniové řízení .......................42

2.4.3 Projektové řízení a řízení procesů .............................46

2.4.4 Programový a produktový management ........................47

2.5 Softwarová podpora pro řízení projektu ..............................51

2.5.1 Volba vhodných softwarových nástrojů ........................51

2.5.2 Příklady použití softwarových nástrojů .........................54

3. Procesy projektového managementu ....................................61

3.1 Základní procesní model ...........................................62

3.2 Hlavní skupiny procesů projektového managementu ...................65

3.3 Integrované řízení projektu .........................................71

3.3.1 Systémový přístup k řízení projektů ...........................71

3.3.2 Oblasti integrace v projektovém managementu ..................72

3.3.3 Integrovaný projektový tým ..................................75

3.3.4 Vzájemné působení procesů ..................................75

3.4 Procesní modely projektového managementu .........................76

3.5 Nejčastější problémy řízení projektů .................................78

4. Iniciace a zahájení projektu ............................................81

4.1 Procesy Iniciace a zahájení projektu ..................................83

4.1.1 Popis procesu ..............................................83

4.1.2 Projektové dokumenty procesů Iniciace a zahájení projektu .......86

4.2 Stanovení cílů projektu .............................................89

4.2.1 Formulace cílů projektu ......................................90

4.2.2 Kritéria dosažení úspěchu ....................................91

4.3 Náklady projektu a stanovení jeho ceny ...............................92

4.3.1 Náklady v životním cyklu projektu ............................92

4.3.2 Hlavní součásti rozpočtu projektu .............................94

4.3.3 Cena projektu ..............................................94

4.3.4 Proces stanovení ceny projektu ...............................96

4.3.5 Řízení rizik v iniciační fázi projektu ...........................98

4.3.6 Tržní hlediska a cenové strategie .............................100

4.4 Způsoby pořízení projektu .........................................101

4.4.1 Nákup projektu, nebo realizace vlastními silami? ...............102

4.4.2 Výpočty ziskovosti a návratnosti projektu .....................102

4.4.3 Kontrakt o dodávce projektu ................................107

4.4.4 Typy kontraktů podle cenové struktury projektu ...............109

4.4.5 Proces pořízení/nákupu .....................................114

4.4.6 Záruky a garance ..........................................117

5. Plánování projektu ...................................................121

5.1 Proces Plánování projektu .........................................123

5.1.1 Popis procesu .............................................124

5.1.2 Hlavní projektové dokumenty procesu Plánování ...............130

5.2 Sestavení podrobného rozpisu prací .................................139

5.2.1 Principy tvorby podrobného rozpisu prací .....................140

5.2.2 Úrovně podrobnosti rozpisu prací ............................142

5.2.3 Postup vytvoření podrobného rozpisu prací ...................144

5.2.4 Jiné varianty podrobného rozpisu prací .......................147

5.2.5 Praktické rady pro sestavení rozpisu prací .....................148

5.3 Časový rozpis projektu ............................................150

5.3.1 Základní charakteristiky používaných diagramů ................151

5.3.2 Obecné postupy tvorby harmonogramu projektu ...............160

5.3.3 Problémy při tvorbě časového plánu projektu ..................168

5.4 Obsazení projektu – plánování a přidělení zdrojů .....................169

5.4.1 Obsazení projektových rolí ..................................170

5.4.2 Optimalizace v oblasti lidských zdrojů ........................174

5.5 Rozpočet projektu ................................................176

5.5.1 Standardní části rozpočtu a jeho sestavení .....................176

5.5.2 Rizika a rezervní zdroje projektu .............................182

5.5.3 Náklady na kvalitu .........................................187

5.6 Ostatní části Plánu projektu ........................................188

5.6.1 Plán řízení předmětu projektu ...............................189

5.6.2 Komunikační plán projektu .................................190

5.6.3 Plán řízení kvality ..........................................193

5.6.4 Plán projektové dokumentace ................................194

6. Řízení projektových prací .............................................197

6.1 Proces Řízení projektu a koordinace ................................199

6.2 Efektivní týmová komunikace ......................................202

6.3 Komunikační systém projektu ......................................203

6.3.1 Komunikační sítě ..........................................204

6.3.2 Komunikační kanály a média ................................205

6.3.3 Komunikační příležitosti – projektová jednání .................207

6.3.4 Dokumentační potřeby komunikačních toků ..................210

6.4 Řízení komunikace v komunikační síti ..............................212

6.4.1 Kvalita komunikace ........................................212

6.4.2 Filtrování a bariéry komunikace .............................214

6.4.3 Obvyklé komunikační problémy při řízení projektu .............215

6.4.4 Praktické rady pro řízení komunikace ........................216

6.5 Kooperace a řízení projektového týmu ...............................218

6.5.1 Budování projektového týmu ................................219

6.5.2 Principy řízení projektového týmu ...........................222

6.5.3 Způsob výkonu a přijetí rozhodovací autority ..................223

6.5.4 Manažerské styly ...........................................225

6.5.5 Zajištění spolupráce a vstřícnosti .............................227

6.5.6 Konflikt technických a administrativních přístupů ..............230

6.5.7 Praktické rady pro řízení projektového týmu ...................231

6.6 Hledání řešení a dosažení shody členů týmu .........................232

6.6.1 Naslouchání ...............................................234

6.6.2 Efektivní řízení konfliktů v týmu .............................236

6.6.3 Eskalace rozhodnutí ........................................240

6.7 Řízení subdodavatelů .............................................241

7. Projektová kontrola ..................................................243

7.1 Proces Monitorování a kontroly projektu ............................245

7.2 Metody projektové kontroly ........................................248

7.2.1 Kontrolní systémy projektu ..................................249

7.2.2 Měření v projektu ..........................................252

7.3 Kontrola předmětu projektu .......................................255

7.4 Kontrola podle časového rozvrhu projektu ...........................255

7.5 Kontrola podle rozpočtu projektu ...................................256

7.5.1 Kontrola nákladů projektu ..................................257

7.5.2 Koncepty kontroly s hodnocením rozpracovanosti ..............260

7.5.3 Praktické rady k použití kontrolních systémů ..................265

7.6 Kontrolní systémy procesu řízení rizik projektu .......................267

7.7 Kontrola v procesu řízení kvality . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269

7.7.1 Předpoklady řízení kvality . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 7.8 Hlášení o stavu projektu, reporting .................................271

7.8.1 Jednání o stavu projektu ....................................271

8. Uzavření projektu ....................................................275

8.1 Proces Uzavření projektu ..........................................277

8.2 Uzavření kontraktu ...............................................278

8.2.1 Závěrečná akceptace projektu ................................278

8.2.2 Převedení výstupů projektu do další fáze životního cyklu ........280

8.3 Uzavření projektu ................................................281

8.3.1 Závěrečné analýzy a poučení z realizace projektu ...............282

8.3.2 Administrativní uzavření projektu ............................284

8.4 Vytvoření předpokladů pro zajištění úspěchu projektu .................287

9. Specifické oblasti integrovaného řízení projektů ........................289

9.1 Proces řízení předmětu projektu a jeho změn .........................291

9.1.1 Řízení předmětu projektu v životním cyklu projektu ............292

9.1.2 Řízení změn předmětu projektu ..............................295

9.2 Proces řízení rizik projektu ........................................303

9.2.1 Rizika projektu ............................................304

9.2.2 Posouzení vlivů rizik na projekt ..............................307

9.2.3 Proces hledání rizikových faktorů budoucího projektu ..........310

9.2.4 Nástroje analýzy rizik .......................................320

9.2.5 Řízení v projektech s různým stupněm neurčitosti ..............329

9.2.6 Typické problémy a nedostatky procesu řízení rizik .............331

9.3 Proces řízení kvality projektu ......................................332

9.3.1 Koncept kvality projektu ....................................333

9.3.2 Definice požadavků na kvalitu ...............................336

9.3.3 Proces řízení kvality ........................................339

9.3.4 Odpovědnost za kvalitu .....................................344

9.3.5 Náklady na kvalitu .........................................346

9.3.6 Výkon procesu Zajištění kvality ..............................349

9.3.7 Výkon procesu Kontrola kvality ..............................353

9.3.8 Nástroje kontroly kvality ....................................355

10. Odpovědnost a etika manažera projektu ...............................371

10.1 Osobnost a kariéra manažera projektu ...............................372

10.2 Etické a kulturní normy ...........................................377

11. Projektové struktury a řízení ve specifických prostředích ...............381

11.1 Rozšířené procesní modely projektového managementu ...............383

11.1.1 Tradiční přímý model ......................................383

11.1.2 Cyklické a iterativní modely .................................386

11.2 Speciální a kombinované modely projektového managementu ..........389

11.2.1 Extrémní projektový management podle Douga DeCarla ........390

11.2.2 Agilní projektový management ..............................392

11.2.3 Hybridní projektový management ............................395

11.3 Řízení v multiprojektovém prostředí ................................404

11.3.1 Maticové projektové struktury ...............................404

11.3.2 Programy a megaprojekty ...................................406

11.4 Řízení rozptýlených projektových týmů ..............................406

11.4.1 Řízení projektu v mezinárodním prostředí .....................406

11.4.2 Řízení virtuálních projektových týmů .........................408

11.5 Řízení projektů v malých organizacích ...............................410

Anglicko-český slovníček pojmů ..........................................412

Rejstřík ...............................................................416


Projektový management8

O autorce

Ing. Alena Svozilová, MBA

V uplynulých patnácti letech pracovala v celé řadě podniků, od

malých soukromých firem po rozsáhlé mezinárodní společnosti,

na různých manažerských pozicích. Jako konzultant a projek

tový manažer působila v projektech strategického marketingu,

řízení a  implementace informačních technologií v  předních

českých distribučních společnostech; za všechny uveďme ale

spoň Pražskou energetiku, Středočeskou energetiku, Severo

českou energetiku, Západočeskou energetiku, Jihomoravskou

energetiku, Anglian Water a další vodárenské společnosti, ČEZ,

České dráhy a mnoho dalších významných českých podniků.

Je absolventkou elektrotechnické fakulty VUT v Brně a v roce

1999 úspěšně ukončila studium MBA v rámci společného pro

gramu VUT v Brně a Not tingham Trent University ve Velké Británii. V letech 2003–2004

studovala projektový management v USA. Od roku 2002 žije v USA, kde pracuje pro vládní

úřady, soukromé společnosti a neziskové organizace jako projektový manažer a poradce

v oblasti procesního řízení. V knize se odrážejí zkušenosti z projektů předimplementačních

studií, konceptů modernizace a následného vývoje a implementace informačních techno

logií realizovaných pro Federální úřad pro regulaci léčiv (FDA) a úřady států Maryland,

West Virginia a Washington, D.C.


KAPITOLA 1

1. Úvod do

projektového

managementu


Projektový management10

Úloha projektového řízení v pojetí moderního managementu Jedním z projevů moderního managementu je zásadní změna přístupů k řízení a organizačním strukturám současných firem. Staré formy liniového řízení pomalu ustupují nebo se stahují do provozního pozadí firem a na jejich místo se derou moderní maticové organizační struktury. Řízení přechází od svého funkčního pojetí k řízení procesů. V těchto podmínkách významně vzrostla role projektového manažera, a to zejména v prostředí: ■ zákaznicky orientovaných společností, kde trh vytváří velký tlak na rychlá rozhodnutí

a flexibilní vývoj nových produktů při vysoké míře efektivity, a to jak ve fázi vývoje,

tak při vlastní produkci; ■ procesně řízených společností, kde jakákoli změna existujícího procesu nebo zavedení

nového procesu vyžaduje užití jednorázového řízeného sledu činností; ■ tradičních firem, které kromě historicky osvědčených řídicích struktur založených na

dělbě práce užívají řízení úkolů formou zadání komplexních úkolů – projektů; ■ firem, které nabízejí implementaci ucelených řešení technologických celků podle kon

krétního zadání zákazníka; ■ mezinárodních společností všeho druhu a zaměření, kde je projektové řízení standardem. Složitost problematiky projektového managementu Projektový management je složitý komplex problematiky oblasti řízení, který nelze zjednodušit pouhou koncentrací na technické zvládnutí ovládání programů pro podporu řízení projektů. Projektový management obecně obsahuje aktivity, které souvisí jednak s řízením předmětu, služby nebo jejich kombinace, která má realizací projektu vzniknout, a to včetně použití výrobních technologií a postupů specifických v jednotlivých hospodářských oblastech spolu s důrazem na dosažení požadované úrovně kvality výstupů projektu. Další skupina aktivit souvisí s řízením nákladů a ekonomických požadavků na efektivitu, a to i při značné míře neurčitosti, která projekt provází, a možnosti působení obtížně předvídatelných rizikových vlivů v průběhu trvání projektu. Velká skupina aktivit potom souvisí s  vlastním řízením procesů v  čase, koordinací jednotlivých úseků práce a  souvisejících nároků na komunikaci mezi účastníky projektu. Poslední a neméně důležitou oblastí řízení je budování mezilidských vztahů, inspirování a motivace členů projektového týmu spolu s efektivním řízením případných konfliktů.

V časovém pohledu se v průběhu života projektu vyskytuje celá řada specializovaných činností, jejichž zvládnutí je předpokladem úspěšného ukončení projektu. Mezi nejdůležitější a často také nejnáročnější patří: ■ transformace potřeb a požadavků zadavatele do definovaného předmětu projektu; ■ vytváření odhadů a předpokladů a jejich přenos do časových plánů, finančních rozkladů

a metodických postupů, optimalizace a úpravy těchto plánů; ■ vyjednávání o přidělení zdrojů a zpracování podkladů a projektových dokumentů pro

jejich schválení; ■ obsazování projektových rolí, vyhledávání pracovníků vhodných pro splnění specific

kého úkolu nebo profese; ■ přidělování úkolů a jejich koordinace v rámci projektového týmu; ■ vedení a motivování členů projektového týmu;

Úvod do projektového managementu 11

■ vyvíjení prostředí pro vytvoření požadované kvality  – návrhu a  prosazení postupů

řízení kvality, pozornosti k výkonu jedinců a průběhu plnění zadaných úkolů, školení; ■ kontrola průběhu plnění projektových plánů, zjišťování souladu skutečného postupu

projektu s předpoklady plánů; ■ monitorování potenciálních rizikových vlivů, volba a iniciace obranných opatření; ■ spouštění akcí, které budou korigovat nežádoucí odchylky od projektových plánů; ■ zajištění předání výstupů projektu jeho zadavateli; ■ vypořádání projektových agend  – závěrečná fakturace, sestavení závěrečných a  hod

noticích interních dokumentů o průběhu projektu, uvolnění členů projektového týmu

a hodnocení jejich individuálních výkonů a vypořádání všech majetkových a provozních

záležitostí a uzavření účetních agend. Z výše uvedeného výčtu vyplývá, že oblast odbornosti manažera projektu je velmi široká a komplexní. Vzhledem k rozsahu a potřebné úrovni znalostí se stává manažer projektu specializovaným profesionálem, který potřebuje být vzděláván nebo se sám vzdělávat a dále rozvíjet, a to nejen v oblasti předmětné, tj. v hospodářském sektoru, ve kterém působí, ale rovněž v oblasti základních kompetencí a dovedností pro řízení projektů. Měnící se podoba projektového managementu Složitost problematiky projektového managementu není jediným hlediskem, které se podílí na náročnosti výkonu profese. Dalším hlediskem je dynamika rozvoje světové ekonomiky, globalizace a bouřlivý rozvoj moderních technologií. Z tohoto pohledu mají na podobu postupů a metod projektového managementu vliv zejména tyto skutečnosti: ■ nadnárodní společnosti a měnící se požadavky řízení, které stále více využívají projek

tového managementu jako základního organizačního principu společnosti; ■ projekty nejsou izolovaným elementem – staly se běžně používaným prostředkem řízení,

což na jedné straně způsobilo veliké zrychlení dodávek nových systémů, zároveň však

přineslo celou řadu nových vztahů, vlivů a potřeb integrace; ■ rozsah a složitost projektů, jejich vazby v rámci rozsáhlých programů a stále rostoucí

nároky na zvládnutí množství informací potřebných k řízení těchto komplexů; ■ agresivní tržní prostředí a nutnost okamžitě reagovat na neustálé změny, rychle vyvíjet

nové produkty nebo takové produkty, jejichž zadání se může změnit rychleji, než je

běžná délka vývojového cyklu; ■ rozvoj a použití nových technologií, široké nasazení nových komunikačních prostředků,

a to i mimo oblast podniků specializovaných na provozování a dodávky informačních

technologií; ■ konkurence dodavatelů podpůrných softwarových nástrojů a vývoj nových výkonných

programů; ■ efektivní využití odborníků v mezinárodních týmech a vzdálených lokalitách a jejich

spojení ve virtuální týmy, které je umožněno moderními komunikačními prostředky. Obecné základy projektového managementu zůstávají ve své podstatě nezměněny – jedná se o řídicí metody a postupy aplikované na soubor zdrojů, které tvoří lidé a jejich práce, peníze a jiné předměty materiální povahy, které jsou předpokladem vytvoření požadova

Projektový management12

ného předmětu, jenž vznikne společným působením všech těchto projektových zdrojů. Dynamika prostředí se pak projevuje ve specifických detailech řízení, konkrétních podnikových metodikách a používaných řídicích metodách, jejichž zvládnutí a rozvoj je hlavním předpokladem výkonu funkce manažera projektu. Organizace textu Následující, druhá kapitola je určena přehledovým tématům, základním definicím projektového managementu a jeho hlavním principům, projektu jako celku, jeho účastníkům a základním vztahům mezi nimi. Tato kapitola je v knize obsažena zejména pro sjednocení terminologií a  poskytnutí přehledu základních informací začínajícím adeptům projektového managementu. Poslední sekce této kapitoly je věnována softwarovým nástrojům řízení projektu, standardně obsaženým vlastnostem, jejich obecnému třídění a klasifikaci. V tomto vydání kapitola obsahuje více informací o projektové kanceláři. Kapitola je rovněž doplněna o přehledové informace o nástrojích pro řízení iterativních a agilních projektů.

Třetí kapitola obsahuje základní informace o procesním modelu projektového managementu a přehledu jeho hlavních procesů. Další části jsou zaměřeny na vztahy a interakce, které mezi jednotlivými procesními skupinami působí, a  na podmínky integrovaného řízení projektu. V závěru kapitoly je nástin nejčastějších problémů a obtíží, které mohou ohrozit úspěšné dosažení jeho cílů.

Čtvrtá kapitola se zaměřuje na předprojektové fáze a  zahájení projektu, a to jak z  procesního pohledu, tak z  pohledu tvorby důležitých dokumentů příslušných k  této fázi – Zakládací listiny projektu a Předběžné definice předmětu projektu.

Další podkapitoly jsou potom věnovány posouzení potřeb zadavatele projektu a jejich převedení do soustavy cílů projektu, a to s ohledem na zajištění předpokladů pro jejich splnění, realizovatelnost a řiditelnost budoucího projektu. Součástí kapitoly je rovněž rekapitulace základních pravidel, obecných podmínek a postupů zjištění návratnosti projektu, výběru dodavatele, principů rozložení projektových rizik mezi dodavatele a realizátora, jejich dopad do kontraktu o dodávce a odraz ve struktuře ceny projektu.

Pátá kapitola je kompletně věnována plánování projektu – nejrozsáhlejšímu tématu projektového managementu.

Plán projektu tvoří hlavní zdroj předpokladů, návodů, metodických pokynů a limitů, z nichž potom vychází všechny koordinační a kontrolní aktivity, které mají za úkol udržovat všechny dílčí realizační činnosti v prostoru popsaném definicí produktu projektu, časovým plánem postupu a rozpočtem nákladů projektu.

Kapitola vychází z popisu procesu Plánování projektu, pozornost je věnována charakteristikám a postupům vytvoření hlavních dokumentů, jež provázejí projekt po celou dobu jeho trvání: Definice předmětu projektu a Plánu projektu. Kromě hlavních projektových dokumentů kapitola obsahuje postupy návrhu dílčích plánů – návrhu časového rozvrhu prací projektu (harmonogramu), jeho optimalizace a obsazení projektových rolí. Velký důraz v rámci kapitoly je věnován postupu vytvoření podrobného rozpisu prací jako jednoho ze základních elementů projektu, který tvoří důležitý převodový můstek mezi definovanými cíli projektu a plány na realizaci produktu, který se má stát výstupem projektu a má tyto cíle naplnit. Ve třetím vydání tato sekce poskytuje detaily, které by měly ještě více pomoci, a to zejména nastupující generaci projektových manažerů.

Úvod do projektového managementu 13

Tato kapitola je zaměřena na technické postupy a pravidla vytvoření všech nezbytných součástí plánu projektu. Specifickým detailům a postupům řízení předmětu projektu, rizik a kvality po celou dobu životního cyklu projektu je pak věnována významná část kapitoly 9.

Šestá kapitola se zabývá vlastním řízením projektových prací se speciální pozorností věnovanou budování projektového týmu a komunikačního systému projektu – jeho návrhu, efektivnímu řízení, řešení problémů a sporů, hledání řešení a dosažení shody členů týmu a motivace jednotlivců. Kapitola rovněž obsahuje základní druhy příležitostí, které jsou předpokladem k výměně a distribuci informací, pravidla jejich řízení a formální náležitosti.

Součástí kapitoly je rekapitulace základních pravidel a postupů pro zajištění a integraci subdodávek projektu.

Kapitola sedmá je věnována procesu Monitorování a kontroly projektu a soustředí se na zjišťování a ověřování skutečného postupu projektu vůči jeho plánu a projektovou kontrolu z pohledu předmětu projektu, časového rozvrhu a rozpočtu projektu jako součástí úsilí, které zajišťuje efektivitu projektu a jeho směřování ke splnění stanoveného cíle. Pozornost je rovněž věnována řízení a kontrole rizik projektu a řízení kvality.

Kapitola dále obsahuje specifikace základních odpovědností, postupů a metod podávání hlášení a způsobů jejich projednání.

Ve druhém vydání knihy byla tato kapitola rozšířena o podrobnější úvahy o komplexním kontrolním systému měření projektu, které umožňují projektovému manažerovi, sponzorovi nebo dalším zájmovým skupinám, jež disponují oprávněním k získání informací o stavu projektu, sledovat vývoj projektu a uplatňovat svůj vliv a autoritu k rozhodování.

Osmá kapitola se zabývá náležitostmi a dílčími kroky procesu Uzavření projektu – často podceňovaným a pomíjeným souborem činností, jejichž prostřednictvím jsou ukončeny všechny aktivity projektu, předány a  schváleny výstupy projektu, vypořádány a  uzavřeny jeho administrativní agendy. V  této etapě jsou provedeny rovněž všechny nezbytné inventury a  hodnocení průběhu projektu, které se pak stává součástí know-how všech zúčastněných stran projektu.

Kapitola devátá částečně vybočuje z předchozího časového pohledu na vývoj projektu jako celku a věnuje se procesním cyklům, jejichž působením probíhají transformace vlastností a podmínek tří důležitých a v detailech odlišných objektů podléhajících řízení – předmětu projektu, rizik provázejících projekt a kvality výstupních produktů projektu.

Tato kapitola je do textu zařazena proto, aby v  časovém rozkladu vývojových etap a sledu procesů neunikly důležité souvislosti a vazby, které mohou být zřejmé z pohledu vývoje těchto prvků. Integrované řízení projektu pak spočívá v harmonickém propojení cílů projektu, všech toků dílčích aktivit, úkonů a činností procesních skupin a řízených transformací výše jmenovaných objektů do jednotného systému postupů, přístupů a metod.

Nové vydání obsahuje navíc podrobnější informace o výkonu aktivit zaměřených na zajištění kvality prostřednictvím zlepšování procesů použitím modelů best practices a uvádí stručné charakteristiky nejčastěji užívaných standardů.

Obsahem desáté kapitoly je rekapitulace základních osobnostních předpokladů pro výkon profese manažera projektu, možnosti zvyšování jeho kvalifikace a kariérního růstu. Součástí kapitoly je rovněž úvaha o etice výkonu profese manažera projektu a základní komentář etického kodexu manažerů projektu.

Ve druhém vydání byla kapitola obohacena o  úvahy o  změnách, které zaznamenalo projektové prostředí posledního desetiletí, a to zejména ve své dynamice. Velké množství

Projektový management14

projektů vzniká z potřeby pokrýt momentální nedostatek nebo rychle reagovat na změnu tržních podmínek. Nároky, které takové projekty kladou na své manažery, vzrostly.

Jedenáctá kapitola si všímá projektových struktur a řízení ve specifických projektových prostředích a jejich odlišností z pohledu obecných postupů a metod projektového managementu. Kapitola podává přehledové informace o rozšířených procesních modelech projektového managementu, seznamuje čtenáře s nástroji řízení v multiprojektovém prostředí, s  požadavky řízení velkých projektů a  programů, problémy multikulturního prostředí, všímá si specifických situací vznikajících při řízení virtuálních projektových týmů a rekapituluje podmínky a předpoklady řízení projektů v malých organizacích.

Kapitola dále přináší podrobnější informace o rozšířených procesních modelech projektového managementu a stručně shrnuje znaky a výhody či nevýhody některých odvozených modelů – tradičního přímého modelu a významných příkladů z oblasti cyklických a iterativních modelů. Ve třetím vydání knihy byla tato kapitola doplněna o základní informace o hybridním projektovém managementu (kombinaci agilních přístupů s tradičním vodopádem), o kterém se v poslední době často mluví v oblasti vývoje a implementace informačních technologií. Účel a určení publikace Publikace je určena pro vedoucí projektů, manažery a vlastníky podniků při plánování investic, realizovaných ať už formou interních projektů, nebo nákupem projektů „na klíč“.

Publikace je určena jak pro aktivní projektové manažery, tak pro ty, kteří se jimi teprve chtějí stát, je vhodným studijním materiálem pro studenty vysokých i středních škol s manažerským a ekonomickým zaměřením. Cílem knihy je objasnit základní principy a úkony řízení projektů v rámci životního cyklu projektu v souladu se světovými trendy moderního projektového managementu, a to v jejich obecném pojetí.

Text vychází z metodologií předních světových teoretiků a profesionálních organizací projektových manažerů. Výklad bude doplněn o názorné grafy a tabulky, které usnadní pochopení a zvládnutí teoretických zásad i jejich aplikaci v praxi. Teoretické podklady a zdroje Kniha vychází převážně z textů profesora Harolda Kerznera Project Management – A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling [Pozn. 1-1] a učebních textů mezinárodního oborového sdružení manažerů projektů Project Management Institute, které vyšly knižně pod názvem A Guide to the Project Management Body of Knowledge [Pozn. 1-2].

Tyto základní široce uznávané teoretické zdroje jsou doplněny o řadu dalších poznatků z odborných textů citovaných v závěru každé kapitoly a profesionálních zkušeností autorky čerpaných se zapojení do celé řady malých i velmi rozsáhlých projektů. Poznámky ke kapitole: [Pozn. 1-1]: Harold Kerzner, Project Management, A Systems Approach to Planning,

Scheduling, and Controlling, Sixth Edition, Wiley, New York, 1998.

[Pozn. 1-2]: A Guide to the Project Management Body of Knowledge, Fourth Edition,

(PMBOK

®

Guide), PMI

®

, Newton Square, PA, 2008.

+


KAPITOLA 2

2. Přehledová

témata




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist