

Elektronická kniha:
Profesionální asistentka
Autor:
Rosita Castrillo Ciglerová
Podnázev: Účinná podpora managementu
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | PDF, PDF |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2008 |
Počet stran: | 128 |
Rozměr: | 21 cm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | 1. vyd. |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2008 |
ISBN: | 978-80-247-2401-0 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Kniha radí, jak rozvíjet svou osobnost s cílem stát se úspěšnou asistentkou, jak nejlépe a nejrychleji zvládnout jednotlivé úkoly, řešit konkrétní problémy i spory, uspořádat sekretariát, účelně využívat počítač a internet, efektivně plánovat pracovní dobu, či jak úspěšně zvládat praktické činnosti typu firemní korespondence, telefonování apod., ale i jak pečovat o svůj vzhled. Praktická příručka věnovaná pracovním povinnostem, dovednostem i osobnosti úspěšné asistentky.
Tak jako je profesionální asistentka pravou rukou svého šéfa nebo týmu, je tato knížka pravým pomocníkem asistentky. Čtivá a praktická příručka zkušené autorky a office manažerky je určena začínajícím i zkušenějším asistentkám. Jde o manuál, ve kterém najdete rady, jak jednotlivé úkoly nejlépe a nejrychleji zvládnout, jak vyřešit konkrétní problémy či spory. Dozvíte se, jak rozvíjet svou osobnost s cílem stát se úspěšnou asistentkou, jak pečovat o svůj vzhled, jak správně komunikovat a řešit stresové a konfliktní situace, jak využívat time management a informační management, jak si uspořádat sekretariát a jak úspěšně zvládat praktické činnosti typu firemní korespondence, telefonování, rezervace, zařizování propagačních předmětů apod. V knize dále najdete, co je dobré vědět, když je vaším šéfem cizinec či žena, jak můžete efektivně využít počítač a internet či jaké kariéry můžete jako asistentka dosáhnout. Pokud se chcete stát úspěšnou asistentkou, je pro vás tato kniha nepostradatelná. (účinná podpora managementu)
sekretářské práce
Rosita Castrillo Ciglerová Profesionální asistentka Účinná podpora managementu Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400 www.grada.cz jako svou 3165. publikaci Odpovědný redaktor PhDr. Milan Pokorný Sazba Antonín Plicka Počet stran 128 První vydání, Praha 2008 Vytiskly tiskárny EKON, družstvo Srázná 17, Jihlava © Grada Publishing, a.s., 2008 Cover Photo © fotobanka allphoto images, 2008 ISBN 978 -80 -247-2401- 0
Knihy edice Poradce pro praxi se věnují nejrůznějším tématům z oblastí
vedení lidí a řízení fi rem, marketingu a prodeje, rozvoje pracovních,
komunikačních a manažerských dovedností, vztahů v zaměstnání,
budování kariéry a rozvoje osobnosti. Edice je určena jak profesionálům
z řad odborných pracovníků, manažerů a podnikatelů, kteří si chtějí osvěžit
své vědomosti a ověřit si v praxi nabyté znalosti, tak těm, kteří se připravují
na svou budoucí profesi nebo začínají budovat vlastní profesní kariéru.
(tištěná verze)
ISBN 978-80-247-6102-2 (elektronická verze ve formátu PDF)
© Grada Publishing, a.s. 2011
5
Obsah
Obsah O autorce .......................................................................................................................... 8
Úvod ................................................................................................................................... 9
1. kapitola Výběr profese a zaměstnání ................................................................................ 11
1.1 Výběr profese a odpovídající vzdělání .................................................. 12
1.2 Výběr zaměstnání ......................................................................................... 12
1.3 Způsoby hledání zaměstnání .................................................................. 15
2. kapitola
Než otevřu dveře kanceláře ................................................................................. 17
2.1 Druhy obchodních společností ............................................................... 18
2.2 Obchodní rejstřík .......................................................................................... 18
2.3 Organizační schéma společnosti ............................................................ 18
2.4 Druhy managementu ................................................................................. 20
3. kapitola
Asistentské pozice v hierarchii fi rmy ............................................................... 21
3.1 Asistentka – administrativní síla ............................................................. 22
3.2 Týmová asistentka ....................................................................................... 22
3.3 Osobní asistentka ......................................................................................... 22
3.4 Vedoucí sekretariátu ................................................................................... 23
3.5 Offi ce manager ............................................................................................. 23
4. kapitola
Osobnost asistentky ................................................................................................ 25
4.1 Sounáležitost s fi rmou ................................................................................ 26
4.2 Loajalita k šéfovi ........................................................................................... 26
4.3 Familiárnost .................................................................................................... 27
4.4 Tolerance ......................................................................................................... 28
4.5 Samostatnost a přiměřená skromnost ................................................. 29
4.6 Schopnost vytvářet šéfovi „fi ltr“ .............................................................. 31
4.7 Kolegialita ....................................................................................................... 32
6 Profesionální asistentka 5. kapitola Mým šéfem je žena ................................................................................................... 35
5.1 Rozdílnosti spolupráce ............................................................................ 36
5.2 Nežádoucí rivalita ...................................................................................... 37
6. kapitola
Mým šéfem je cizinec .............................................................................................. 39
6.1 Prostředí zahraniční fi rmy ....................................................................... 40
6.2 Nadstandardní služby .............................................................................. 43
7. kapitola
Vzhled asistentky ...................................................................................................... 45
7.1 Oděv ............................................................................................................... 46
7.2 Účes ................................................................................................................ 47
7.3 Líčení .............................................................................................................. 47
7.4 Péče o ruce ................................................................................................... 48
7.5 Nohy ............................................................................................................... 48
8. kapitola
Uspořádání a vzhled sekretariátu .................................................................... 51
8.1 Vaše kancelář – vstupní brána k šéfovi ............................................... 52
8.2 Vybavení kanceláře ................................................................................... 52
8.3 Jednotlivé zóny sekretariátu .................................................................. 53
8.4 Vzhled kanceláře a pořádek ................................................................... 55
8.5 Výzdoba kanceláře .................................................................................... 56
9. kapitola
Praktické dovednosti asistentky ....................................................................... 57
9.1 Psaní všemi deseti ..................................................................................... 58
9.2 Firemní korespondence .......................................................................... 59
9.3 Jazyková vybavenost ................................................................................ 60
9.4 Základní znalosti účetnictví ................................................................... 61
9.5 Služby ............................................................................................................. 62
9.6 Organizace zasedání a schůzek s mezinárodní účastí .................. 71
9.7 Pohostinnost ............................................................................................... 75
9.8 Vztah ke kancelářské technice .............................................................. 78
9.9 Práce s informacemi .................................................................................. 80
9.10 Práce s časem – time management .................................................... 81
9.11 Umění komunikace a asertivity ............................................................ 83
7
Obsah
10. kapitola Počítač – můj přítel a pomocník ......................................................................... 85
10.1 Více než jen luxusní psací stroj .............................................................. 86
10.2 Softwarové vybavení ................................................................................ 88
11. kapitola
Elektronická pošta – e-mail v sekretářské praxi ........................................ 93
11.1 Výhody elektronické pošty obecně ..................................................... 94
11.2 Způsoby přípravy elektronického dokumentu
a formy jeho odeslání ............................................................................... 95
12. kapitola Internet v sekretářské praxi .............................................................................. 107
12.1 Význam a vlastnosti internetu obecně ............................................ 108
12.2 Defi nice základních pojmů .................................................................. 108
12.3 Možnosti připojení na internet ........................................................... 109
12.4 Význam bezpečnosti a bezpečnostní prvky v oblasti
internetu ..................................................................................................... 109
12.5 Využívání internetových vyhledávačů ............................................. 109
12.6 Zajišťování služeb pomocí internetu ................................................ 110
12.7 Elektronické obchodování – e-commerce ...................................... 112
12.8 Elektronická inzerce a její výhody ...................................................... 112
12.9 On-line diskuse – „chat“ ......................................................................... 114
13. kapitola
Firemní kultura ........................................................................................................ 115
14. kapitola
Další rozvoj – zvyšování kvalifi kace .............................................................. 117
14.1 Sebevzdělávání ........................................................................................ 118
14.2 Jazykové a jiné kurzy .............................................................................. 119
15. kapitola
Příklad pracovního týdne ................................................................................... 121
Závěr ............................................................................................................................. 127
8
Profesionální asistentka
O autorce
Rosita Castrillo Ciglerová
Vystudovala střední ekonomickou školu,
obor cizojazyčná korespondence (1974). Ve
studiu jazyků pak pokračovala na Jazykové
škole Praha. Úspěšně zakončila certifi kova
ný semestrální kurz podvojného účetnictví.
Působila v mnoha zahraničních i mezinárod
ních společnostech. Má bohaté zkušenosti
s prací asistentky, osobní asistentky-překla
datelky, vedoucí sekretariátu a posledních
několik let i offi ce manažerky. V současné
době působí jako projektová manažerka
vzdělávací agentury pro veřejné a zakázkové
vzdělávání a podílí se lektorsky na kurzech
pro asistentky.
9
Úvod
Úvod
Milé čtenářky,
milí čtenáři,
kniha, kterou se chystáte číst, navazuje na předchozí dvě vydání publikace Rukověť správné sekretářky I a II z roku 2000, resp. 2002. Za dobu pěti let od posledního vydání došlo k významným změnám jak v ekonomice, tak v technickém rozvoji s administrativou podnikání souvisejícím. To vše se odráží i v každodenním pracovním životě asistentky. Pokud první dvě knihy pojednávaly o sekretářkách, nová publikace zohledňuje zabydlení se názvu asistentka v podnikatelském slovníku.
Dalším novým jevem je skutečnost, že s nárůstem počtu renomovaných a prosperujících fi rem dochází ke zvýšené poptávce po rozvoji dalšího vzdělávání zaměstnanců, asistentky nevyjímaje. Proto je kniha obohacena o nové aspekty asistentské práce, jako jsou základní obchodněprávní termíny, způsoby komunikace, time management a umění zacházet s informacemi, jejichž znalosti se staly pro úspěšné asistentky nepostradatelnými.
Od asistentky se dnes neočekává, že bude pouze plnit příkazy svého nadřízeného. Profesionální asistentka hraje významnou roli prostředníka mezi svým šéfem a jeho podřízenými, mezi příslušnými spolupracovníky i ostatními nadřízenými. Musí umět transformovat nálady obou stran do přijatelné formy, zkrátka být diplomatem uvnitř i vně fi rmy.
Je samozřejmé, že osvojit si tolik znalostí a zvládat řadu dovedností je velmi náročné. Některé činnosti se opakují denně, jiné jsou vykonávány občas. Aby neustále vytížená asistentka nemusela nosit všechno v hlavě, k tomu slouží tato kniha. Je to manuál, pro k ter ý lze vždy sáhnout do knihovny nebo do šuplíku kancelářského stolu a připomenout si, jak se daný úkol dá nejlépe a nejrychleji zvládnout, jak vyřešit určitý druh problému nebo sporu. Stejně jako je profesionální asistentka pravou rukou svého šéfa, tato kniha bude tím pravým pomocníkem asistentky.
Příjemné chvíle nad touto knihou vám přeje
autorka
11
Výběr profese
a zaměstnání
Toto téma je možné rozvinout hned v několika rovinách.
Nejdříve bych se zmínila o výběru profese asistentky
a o tomu odpovídajícímu vzdělání. Dále bych chtěla
poukázat na způsoby výběru asistentky, ať už přímém,
nebo prostřednictvím personálních agentur, a na jednotlivé
aspekty ovlivňující tento výběr. A v neposlední řadě
je nutno vzít v úvahu odlišnosti kritérií při výběru
asistentky šéfovou-manažerkou, které budou zmíněny
v samostatné kapitole.
1
12
Profesionální asistentka
1.1 Výběr profese a odpovídající vzdělání
Oblíbeným druhem středoškolského vzdělání pro děvčata je dnešní ob
chodní akademie, dříve střední ekonomická škola. Tento typ vzdělání je při
tažlivý zejména pro rodiče dívek, neboť nabízí možnost dalšího pokračování
na vysoké škole pro vynikající studentky, stejně jako uplatnění absolventek
OA v praxi, ať už v roli asistentky či odborné referentky, účetní, personální
a hospodářské pracovnice nebo offi ce managera malé fi rmy při sloučení
všech těchto rolí do jedné. Ne vždy však rodiče uváží, zda jednotlivé druhy
budoucího zaměstnání budou odpovídat mentalitě jejich dítka. K úspěšné
mu vykonávání těchto profesí jsou nutné i různé charakterové vlastnosti
a vrozené předpoklady. Účetní nebo pokladní, která nemá smysl pro pořá
dek a preciznost, zřejmě brzo „prodělá kalhoty“, a nemá-li vztah k číslům,
bude pro ni její povolání nikdy nekončící nuda a otrava. Asistentka nebo
pracovnice personálního oddělení se těžko uplatní bez citu pro psychologii
jednání, bez umění sebeovládání a často i sebezapření. Nedílnou součástí,
avšak vrcholně důležitou u všech uvedených profesí, je vřelý vztah jedince
k výpočetní technice. Ten se dnes samozřejmě předpokládá, takže domní
vá-li se dívenka, že to, co se naučila ve škole, jí stačí pro celý život, bude
hluboce otřesena, neřku-li šokována tím, že opak je pravdou. Vývoj v této
oblasti je tak rozsáhlý a rychlý, že nezbývá než se učit a učit pořád dokola.
V neposlední řadě je velice důležitá jazyková vybavenost, neboť dnes se
těžko najde odvět ví, k teré by nemělo co do činění se zahraničními fi rmami.
Pak už zbývají jen dovednosti spjaté se společenskými akcemi, tj. servírová
ní, prostírání, obsluha hostů, mytí nádobí, a snad by také nebyla na škodu
celková upravenost a pohlednost.
Jsou-li výše uvedené vlastnosti ve vašem „repertoáru“, pak můžete bez
obav „studovat na asistentku“. Vašemu pracovnímu životu je věnována
tato kniha.
1.2 Výběr zaměstnání
Mám po maturitě, a co dál?
Ta děvčata, která z nejrůznějších důvodů nebudou dál studovat na vysoké
škole, se rozbíhají se zbrusu novým maturitním vysvědčením do personál
ních agentur, skupují noviny s pracovními inzeráty a jsou připravena oka
mžitě zasednout a pracovat pro svého šéfa. A dostavují se první zklamání.
13
Výběr profese a zaměstnání
1
Nejdříve totiž musí projít důkladným přezkoušením personální agentur y, neboť ty všechny shodně hlásají, že zajistí kvalitní kandidátky na volná místa asistentek. Zjistí si vaše údaje až do třetího kolena, občas vás posadí k počítači nebo předloží cizojazyčný test. Máte-li po tom všem pocit, že jste obstála, nejásejte. Budete jednou z mnoha. Po menší přestávce, kdy „lovci lebek“ nahánějí další a další kandidátky, budete možná vyslána k několika potenciálním zaměstnavatelům. A kolotoč se roztáčí znovu. Zase pohovor do třetího kolena, opět test atd. atd. Vyslechnete si obsažná pojednání o úspěšnosti dané fi rmy a po několika pohovorech zjistíte, že u nás ani jiné než úspěšné fi rmy neexistují. Závěrem vám sdělí, že jste jednou z „x“ uchazeček a že o výsledku jednání budete písemně informována. Zde je vhodné odvětit, že i vy podáte o sobě zprávu, nastoupíte-li dříve do jiné fi rmy, kde už o vás projevili zájem, ale že to se dozvíte až tak dva dny po jimi navrhovaném termínu (aby vás ihned nevyloučili z výběrového řízení). Mezitím dále obíhejte fi rmy a neztrácejte hlavu. Uvidíte, že už po třetím pohovoru bude vaše jednání da leko sebejistější a uvolněnější a můžete začít bodovat. Buďte si jista, že dívenky, které vás ve jménu personální agentury či přímo fi rmy zpovídají, řešily tento problém nedávno, takže nemají nárok se nad vás nějak vyvyšovat.
Je-li vám nabídnuto občerstvení, přijměte minerálku, tu nemusí nikdo vařit a nebudete nikomu hned od počátku nesympatická, že špiníte moc nádobí. Sklenku nevypijte celou, aby to nevypadalo, že jste dorazila ze Sahary, ale také ji nenechte skoro plnou, protože tím byste ji znehodnotila a připravila fi rmu o fi nanční prostředky.
Neozve-li se vám agentura nebo fi rma v určeném termínu, zkuste ji decentně kontaktovat s tím, že na vaše rozhodnutí čeká jiný potenciální zaměstnavatel. Podle reakce buď postup opakujte s jiným zdůvodněním, nebo přiřaďte fi rmu k těm podprůměrným, kde byste stejně nechtěla pracovat, ani kdyby chtěli oni vás.
Po překousnutí několika neúspěchů v podobě oznámení, že na místo byla vybrána jiná uchazečka, se určitě dostaví vítězství v podobě vaší první pracovní smlouvy.
Mám po maturitě, mám praxi, a co dál?
Sem patří hned několik typů uchazeček, které sice nejsou postiženy nedostatkem praxe jako čerstvé absolventky, mají ovšem jiné nevýhody. Jste mladá, dobře vypadající, máte už praxi, ale zároveň vážnou známost?
Pak se jistě brzo vdáte a půjdete na mateřskou, a „to my nemůžeme potře
14 Profesionální asistentka
bovat“. Nenechte pohovor dojít až k osobnímu výslechu, a není-li
zbytí, o svých plánech v tomto ohledu se vyjadřujte jen mlhavě. Jste mladá, dobře vypadající, máte už praxi, jste šťastně vdaná, ale zatím
bezdětná? Zkuste přesvědčit svého budoucího zaměstnavatele, bude-li
to nezbytné, že do dnešní uspěchané doby se vám ani nechce přivést
potomky a že s manželem děti zatím neplánujete. Jste mladá, dobře vypadající, máte už praxi, jste šťastně vdaná a máte
dvě malé děti? Přesvědčete svého budoucího zaměstnavatele, že
o děti je postaráno v odpovídajících zařízeních (jesle, školky atd.), že
se s manželem podílíte na jejich vyzvedávání a že v případě jejich nemo
ci máte k dispozici nejméně jednu babičku na hlídání. Jste ve středním věku, dobře v ypadající, vdaná, děti velké? Máte největší
šanci obstát, ale pozor, některé fi rmy dávají z fi nančních důvodů před
nost mladým děvčatům, protože nemají a ani nemohou mít tak vysoké
požadavky na odměnu. Buďte proto při jednání obezřetná. Zkuste nejdří
ve nenápadně vysondovat, jaká je úroveň odměňování dané fi rmy. Pak
formulujte svoje požadavky tak, aby byly pro vás uspokojivé a pro fi rmu
přijatelné. Buďte si vědoma toho, že ve vás získá fi rma zkušenosti zdarma
a časovou fl exibilitu s dostatečně dlouhou pracovní perspektivou. Jste ve středním věku, děti malé, rozvedená, a přesto dobře vypada
jící? Buďte od počátku připravena na nejrůznější druhy diskriminace.
Předveďte, že jste vyrovnaný, rozvodem nezhrzený člověk, že jste tak
samostatná, že dokážete zařídit všechno možné i nemožné, že i přes
svoje osobní postavení máte dostatečné rodinné zázemí, které vám
pomáhá s dětmi. Chovejte se velmi opatrně k mužské části fi rmy, abyste
nebyla podezřívána, že místo zaměstnání hledáte nového tatínka pro
svoje ratolesti. Jste v pokročilém středním věku, s dlouhou praxí, děti velké, vdaná
a stále dobře vypadající? Je to nepochopitelné, ale ve svém věku již
můžete narazit na otázku stáří. Zvolte si takové fi rmy, které požadují
kvalitu a za ni nabízejí odpovídající ohodnocení. Předejdete tak soutěži
s dlouhonohými krasavicemi, které nemají velké fi nanční požadavky,
a proto jsou v tomto směru mnohem atraktivnější pracovní silou, ale
ještě nemohou nabídnout požadovanou kvalitu. Dokažte prodat svoje
dovednosti a zkušenosti za odpovídající cenu. Budete-li se z touhy po
zaměstnání fi nančně podbízet neúměrně malými nároky, zpochybníte
už předem svoje schopnosti. Jste starší, zkušená, dobře vypadající, s dospělými dětmi? Držte se svého
místa, měňte je jen v krajním případě.
15
Výběr profese a zaměstnání
1
1.3 Způsoby hledání zaměstnání Oběma výše uvedeným kategoriím uchazeček (bez praxe i s praxí) se nabízejí stejné cesty, jak nového zaměstnání dosáhnout. Jednak je to přímý kontakt s novým zaměstnavatelem na základě jeho inzerátu, nebo odpovídáme na inzerát zprostředkovatele, tedy personální agentury. Obojí má své výhody i nevýhody.
V případě přímého kontaktu s potenciálním zaměstnavatelem máme šanci zapůsobit svým šarmem a dovednostmi přímo na zástupce společnosti, kterou jsme si samy vybraly. Už z prvního přečtení konkrétního inzerátu je nám znám název a adresa fi rmy nebo její pobočky, pro kterou pracovníka hledají. Na internetu si v obchodním rejstříku můžeme ověřit totožnost společnosti, její strukturu i výši základního jmění. To jsou první dost podstatné informace, které mohou ledacos napovědět o společnosti samotné a utvrdit nás v našem zájmu nebo naopak. Nevýhodou je, že když po vstupním, někdy i několikafázovém pohovoru „nezvítězíme“, celý proces hledání začíná opět od inzerátu.
V případě personální agentury je situace poněkud odlišná. Tam, jak jsem již uvedla, začíná hra reakcí na zprostředkovatelský inzerát většinou uvedený slovy: „Pro našeho významného zahraničního partnera hledáme...“ nebo „Pro úspěšnou domácí společnost s význačným postavením na trhu...“. Po naší prvotní reakci dochází zpravidla k pohovoru u personální agentury s tím, že teprve jejich dojem rozhodne o tom, zda nás k „významnému“ partnerovi pošlou, či nikoliv. Prvořadým zájmem každé personální agentury ovšem je uspokojit svého klienta, tedy společnost hledající zaměstnance, protože ta za to zaplatí, a ne právě nám najít zaměstnání. Buďte proto připravena na to, že jste pouze předmětem nabídky, jako je u jiných fi rem zboží nebo služba. S touto skutečností se musíte smířit na samém počátku, jinak se nevyhnete zklamáním nad přístupem k vašim dovednostem. Výhodou u tohoto způsobu hledání zaměstnání je, že personální agentura si s vaším souhlasem uloží vaše data a po neúspěšném jednání u jednoho zaměstnavatele vám nabídne možnost dalších pokusů jinde.
!
Před případným pohovorem v obou případech rozhodně neuškodí,
když si kromě životopisu uděláte i pořádek sama v sobě. Zhodnoťte,
co jsou vaše klady a zápory z pracovního pohledu, a připravte se, jak budete ty první zdůrazňovat na úkor záporů.
+
17
Než otevřu dveře
kanceláře
Uspět při přijímacím řízení určitě patří k těm nejdůležitějším
krokům, které v budování své kariéry musíte zvládnout.
Ale když už se vám to povedlo, nesmíte usnout na růžích.
Opojný pocit z podepsané smlouvy vám zcela zákonitě
začnou kalit spousty otázek: jaké to tam asi bude, jací tam
pracují lidé, jaký bude můj šéf, je ta fi rma opravdu úspěšná
a kam že to až budu dojíždět? Zkrátka a dobře podepsaná
smlouva, obchodní jméno a adresa fi rmy se vám najednou
budou zdát jako naprosto nedostačující informace. Víte
sice, jaký budete mít plat, ale nevíte, co všechno za něj
musíte předvést. Máte určenu pracovní dobu, ale nevíte,
zda a jak často budete muset pracovat přesčas, atd.
Abyste ve zdraví překlenula čas do nástupu na nové místo,
věnujte ho získávání dalších informací o vašem budoucím
zaměstnavateli.
2
18
Profesionální asistentka
2.1 Druhy obchodních společností
Je mi jasné, že první informace už jste získala z fi remních internetových strá
nek. Určitě víte, co váš budoucí zaměstnavatel vyrábí nebo jaké služby posky
tuje, zda je to družstvo, obchodní nebo nezisková společnost. Podle označení
v názvu také víte, o jaký druh obchodní společnosti se jedná. Pokud by vám
označení právě té vaší společnosti mnoho neříkalo nebo si zrovna nemůžete
vzpomenout, můžete se ujistit v přehledné tabulce (viz tabulka 2.1).
2.2 Obchodní rejstřík
Firemní internetové stránky jsou ale pohledem jednostranným. Je zcela
pochopitelné, že společnost tam o sobě zveřejňuje jen takové informace,
k teré si sama z volí. Pokud by vám nestačily, můžete pátrat dál opět pomocí
internetu. Na stránkách www.justice.cz si vyhledáte pro svoji společnost
podrobný výpis z obchodní rejstříku. Zjistíte z něj nejen její současný stav,
ale prostřednictvím již vymazaných zápisů si můžete udělat obrázek i o je
jím vývoji. Kdy a kdo společnost založil a jakým podílem ji vlastnil nebo
vlastní, jak často se střídalo obsazení jejích statutárních orgánů, zda byla
původně dceřinou společností nějaké mateřské fi rmy, nebo zda se kapitálo -
vě podílí na jiných společnostech. V neposlední řadě se můžete přesvědčit,
co všechno má v předmětu činnosti. Porovnáte-li si tyto ofi ciální informace
s vybranými informacemi z tabulky a s tím, jak se fi rma sama prezentuje,
budete mít mnohem jasnější představu o tom, do čeho jdete.
2.3 Organizační schéma společnosti
Informace o společnosti jako celku jsou pro vás stejně důležité jako informa
ce o vnitřní struktuře fi rmy. Hned na několika dalších místech této knihy se
budu odvolávat na toto jednoduché grafi cké znázornění rozvrstvení a obsa
zení jednotlivých pracovních pozic. Ve většině společností bývá organizační
schéma součástí vnitřního řádu, takže se vám dostane do ruky společně
s ním. Pokud tomu tak nebude, vyžádejte si ho od osoby, která vás bude
zaučovat. Z grafu je patrné, jak je fi rma členěna, kdo tvoří vrcholový mana
gement, kdo je komu nadřízen a podřízen. Z pohledu asistentky je důležité
rovněž zjištění, kolik asistentských úrovní se ve fi rmě nachází, a jaká je tedy
případná možnost profesního růstu, budete-li chtít stoupat po této linii. Vše
záleží také na tom, do které z těchto úrovní nastupujete vy sama.
19
Než otevřu dveře kanceláře
Název společnosti
Zkratka
Účel
Min./max. počet společníků
Doklad o založení
Ručení společníků za závazky společnosti
Statutární orgán
Další orgány
veřejná obchodní společnost
v. o. s.
podnikání
minimálně dva společníci
společenská smlouva
každý plně
společníci
ne
komanditní společnost
k. s.
podnikání
minimálně jeden komandi-tista a jeden kom-plementář
společenská smlouva
komplementář celým svým majetkem, komanditista jen do splacení
komplementáři
ne
společnost s ručením omezeným
s. r. o.
podnikání i jiné
maximálně padesát
jedna osoba zakladatelská listina, dvě a více společen-ská smlouva
jen do zápisu splacení vkladů
jednatelé
valná hromada a event. dozorčí rada
akciová společnost
a. s.
podnikání i jiné
pokud fyzická osoba (FO), tak alespoň dvě
jedna PO (zakladatelská listina) nebo dvě a více FO (zakladatelská smlouva)
ne
představenstvo
valná hromada a dozorčí rada
Tab. 2.1
Přehled obchodních společností
Zdroj: www.businessinfo.cz
2