načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Proč se říká...? – Začít od Adama... a další biblická úsloví – Petr Kostka

Proč se říká...? – Začít od Adama... a další biblická úsloví

Elektronická kniha: Proč se říká...? – Začít od Adama... a další biblická úsloví
Autor: Petr Kostka

Jazyková příručka pro děti od osmi let, která představuje výběr z nejpoužívanějších přísloví českého jazyka, jež mají základ v biblických textech. Určitě, čas od času, ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  99
+
-
3,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2% 100%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » FRAGMENT
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 61
Rozměr: 24 cm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: 1. vydání
Spolupracovali: ilustroval Josef Pospíchal
Skupina třídění: Bible. Biblistika
Literatura pro děti a mládež (naučná)
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-253-2421-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Jazyková příručka pro děti od osmi let, která představuje výběr z nejpoužívanějších přísloví českého jazyka, jež mají základ v biblických textech. Určitě, čas od času, zaslechnete někoho říci: to je tedy jobovka nebo to je ale šalamounské rozhodnutí. Možná přesně nevíte, co tato přirovnání znamenají a odkud se vzala. Srozumitelnou odpověď, napsanou tak, aby jí porozuměly děti, najdete v této knize. Vybrali jsme devatenáct nejužívanějších úsloví, která mají svůj původ v jednom z nejstarších psaných textů na světě - v Bibli. Které činy a lidské osudy inspirují již stovky generací natolik, že stále zůstávají součástí našeho jazyka? Seznamte se s nimi a až zaslechnete někoho říkat, začneme od Adama, budete už vždycky vědět, co tím myslí...

Popis nakladatele

Které činy a lidské osudy inspirují již stovky generací natolik, že stále zůstávají součástí našeho jazyka?.

Určitě, čas od času, zaslechnete někoho říci: to je tedy jobovka nebo to je ale šalamounské rozhodnutí. Možná přesně nevíte, co tato přirovnání znamenají a odkud se vzala. Srozumitelnou odpověď, napsanou tak, aby jí porozuměly děti , najdete v této knize. Vybrali jsme devatenáct nejužívanějších úsloví , která mají svůj původ v jednom z nejstarších psaných textů na světě - v Bibli.

Které činy a lidské osudy inspirují již stovky generací natolik, že stále zůstávají součástí našeho jazyka? Seznamte se s nimi a až zaslechnete někoho říkat, začneme od Adama, budete už vždycky vědět, co tím myslí.

(začít od Adama, šalamounské rozhodnutí, nevěřící Tomáš... a další biblická úsloví)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Petr Kostka - další tituly autora:
K elektronické knize "Proč se říká...? – Začít od Adama... a další biblická úsloví" doporučujeme také:
 (e-book)
Policejní křeček Policejní křeček
 (e-book)
Chechtavé pohádky Chechtavé pohádky
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Proč se říká začít od Adama

a další biblická úsloví

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.fragment.cz

www.albatrosmedia.cz

Petr Kostka

Proč se říká začít od Adama a další biblická úsloví – e-kniha

Copyright © Fragment, 2015

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


Ilustroval Josef Pospíchal

Petr Kostka


Terce, Báře, Šimonovi a Danovi

a všem zvídav ým dětem


5

Úvod

V naší běžné řeči se často v yskytují úsloví, která mají svůj původ v bibli. Dří­

ve jim všichni rozuměli a chápali jejich v ýznam. Znalost bible se ale z naše­

ho kulturního prostředí v ytrácí. Mizí tak i znalost příběhů, které se v zá­

kladní knize všech křesťanů odehrávají.

Při tom bible sehrála v naší minulosti zcela ojedinělou a v ýjimečnou roli.

Po dlouhá staletí byla jediným textem, který se četl v každém kostele, byla

jedinou knihou, kterou měli v každé rodině. Bible se stala učebnicí, zábav­

nou četbou plnou romantiky a napětí i válečných a milostných dramat.

Sloužila k poučení, podle ní utvářeli naši předkové své hodnoty. Bible je

křesťanství zaznamenané na papíře. S biblickými příběhy se setkáváme

úplně všude. Jsou na obrazech, v hudbě, v románech a básních. Některé pří­

běhy, ty nejsilnější a nejv ýraznější, zlidověly. Staly se součástí běžné komu­

nikace. Víte například, proč se říká „pro Kristov y rány“? Určitě už jste také

slyšeli „houby s octem“. A co „pro rány boží“? Co to znamená, když někdo řekne „po nás potopa“? Všechna taková zvolání mají svůj původ v bibli. Po­ dívejme se tedy na to, jaké příběhy, jaké lidské charaktery, osudy a činy sto­ jí za nejznámějšími biblickými úslovími.

6

„Jak začít Biblická úsloví?

No přece úplně od začátku, od Adama.“

Začít od Adama

Bible začíná v yprávěním o stvoření světa a prv­

ního člověka, který se jmenoval Adam. Jedná se

o prastarý příběh o tom, jak si dávní lidé předsta­

vovali nejen svůj vlastní vznik, ale také vznik Země,

vesmíru, zvířat a vůbec všeho.

Co předcházelo vzniku prvního člověka? Bůh nejprve stvořil nebe a zemi. Potom oddělil světlo a tmu, tak vznikl den a noc. Stvořil všechnu vodu a souš, stvořil rostliny, slunce, měsíc a hvězdy. Další na řadě byla celá živočišná říše. Nejprve vše, co žije ve vodě, pak ve vzdu­ chu a nakonec na zemi.

Uběhlo pět dní a svět byl hotov. Zdálo se, že se dílo podařilo. Ale pořád jakoby tu něco scházelo. Pro koho to vše bůh v ytvořil? „Učiňme člověka,“ řekl Stvořitel. A tak, šestý den od počátku, stvořil bůh člověka. Adama. Adam znamená v hebrejštině, původním jazyku bible, prostě označení pro člověka. Adam byl tedy úplně prvním člověkem, počátkem všeho lidstva.

Bůh k němu nejprve přivedl všechna zvířata, všechny živé tvory, aby jim Adam dal jméno. Bůh si přál, aby vše živé mělo lidské pojmenování. Adam

8

tedy v ymyslel všechny názv y. Ale byl smutný. Byl totiž úplně sám a ani se

o názv y, které v ymyslel, neměl s kým podělit. Neměl si s kým povídat. Bůh

to pochopil. Nechal Adama omdlít a v yjmul mu žebro, ze kterého v ytvořil

ženu. A když se Adam probral z mrákot, bůh k němu právě stvořenou ženu

přivedl a čekal, co se stane. Adam byl radostí bez sebe, konečně nebyl sám!

A protože první žena byla stvořena z jeho žebra, zvolal: „Toto je opravdu

kost z mých kostí a tělo z mého těla!“ A tak, podle této tradice, jsou muž

a žena, když se vezmou, jako jedno tělo a odcházejí od rodičů, aby mohli

žít spolu. Své ženě dal Adam jméno Eva, to znamená „živa“. Eva byla první

ženou.

Adam s Evou spolu mě­ li spoustu dětí a z jejich po­ tomků vzniklo celé lidské pokolení.

Příběh o vzniku člověka stojí na počátku bible, a tak se mezi lidmi vžilo, že když se někde něco má začít pěk­ ně od samého začátku, za­ číná se od Adama.

„Začít od Adama“ znamená začít od začátku.

Hezky popořadě, od úplného počátku.

Jako od prvního člověka. Od Adama.


10

Mít se jako v ráji

Kdo by se nechtěl mít jako v ráji? Být šťastný, mít všeho dostatek, dělat jen to,

co nás baví. Nemít žádné povinnosti. Každý si svůj ráj představujeme trochu

jinak, ale všichni víme, že ráj je ideální místo přesně podle našich představ.

Kde bychom byli spokojení, nic by nám nechybělo, takové místo blaženosti.

Jak ale představa o ráji vznikla? Biblický ráj byla vlastně zahrada. Jmenovala

se Eden a bůh do této rajské zahrady poslal Adama a Evu po jejich stvoření.

Eden se nacházel na neurčitém místě, kdesi daleko za tehdy známým světem.

Podle biblických představ to bylo na v ýcho­

dě, protože na v ýchodě v ychází slunce. Od­

tud přichází nov ý den a zaplaší noc a tmu.

V Edenu pramenila řeka, která se rozdělila

do čtyř pramenů. Každý z pramenů odtékal

na jednu světovou stranu. Ráj byl obehnán

plotem, aby tam bylo bezpečno a klidno. Byl

to vlastně sad. Bůh v Edenu v ysázel pro Ada­

ma a Evu nejrůznější ovocné stromy. Adam

s Evou zde byli chráněni, žili tu v bezpečí.

„Bude to nádhera, budeme se mít nejlíp na světě,

budeme se mít jako v ráji!“


11

Žili tu také bez jakýchkoliv starostí. Nemuseli si obstarávat jídlo, v ráji

ho byl všude dostatek. Nemuseli se starat vůbec o nic, vlastně ani nevěděli,

jak skvěle se mají. Žít v Edenu pro ně bylo samozřejmostí. Neznali vůbec nic

jiného, nikde jinde nebyli. Jejich zahrada, Eden, byla celým jejich světem.

Neměli žádné povinnosti. Procházeli rajskou zahradou a byli bezstarostní

a blažení. A bůh byl nablízku. Chránil je. Adam s Evou tak neznali strach,

nevěděli o žádném nebezpečí. Měli se prostě jako v ráji. A nám zůstala před­

stava nedostupného, ale nejblaženějšího místa na světě, kde nejsou žádné

starosti, žádné povinnosti, žádné nebezpečí a žádné zlo.

„Mít se jako v ráji“ znamená žít bez starostí a strachu

o budoucnost, nemít žádné povinnosti, nemuset se o nic

starat a ničeho se nebát.


12

Jíst zakázané ovoce

Když bůh v ytvořil sad v rajském

Edenu, v ysadil uprostřed i dva

zvlášt ní stromy. Strom života

a strom poznání. A když do ráje

přivedl Adama s Evou, řekl jim,

že všechno je jejich. Všeho moh­

li užívat podle chuti a libosti. Jen

ze stromu života a stromu po­

znání jim zakázal jíst. Adamovi

to vůbec nepřišlo divné, měl se

tak dobře, měl všeho tolik, že ne­

pátral po tom, proč ze dvou stro­

mů uprostřed zahrady nesmí

jíst. Zákaz bral úplně přirozeně.

Jenže jednoho dne se k Evě

připlazil had a začal ji přemlou­

„Někteří lidé dělají rádi to, co je zakázané.

Zakázané věci je přitahují, libují si v porušování zákazů.

Chutná jim zakázané ovoce.“


13

vat, aby ovoce ze stromu poznání ochutnala. „Jakže, bůh vám nedovolí jíst plody z toho stromu?“ divil se had. „Bojím se, že když ochutnáme, ze­ mřeme, říkal to bůh,“ povídá Eva. „Ne, neboj se, nic se vám nestane,“ pře­ mlouval had Evu. Had mluvil sladce a přesvědčivě. „Bůh vám nechce dovo­ lit jíst z toho stromu, protože ví, že když ochutnáte, otevřou se vám oči. Poznáte, co je dobré a co zlé, stejně jako bůh,“ našeptával had Evě. Eva na­

konec přesvědčování hada pod­

lehla a jablko ze stromu pozná­

ní utrhla a ochutnala. Nabídla

i Adamovi, ten si vzal a také si

pochutnával. Adam s Evou, přes

zákaz, ochutnali ze stromu po­

znání dobrého a zlého.

Najednou uviděli, že po ráji

pobíhají nazí. Prozřeli. A tak,

když slyšeli, že se k nim blíží

bůh, lekli se, schovali se, aby je

Nejv yšší neviděl nahé. Natrhali

fíkové listy a opásali se jimi.

Jenže právě podle toho bůh po­

Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je možné v

elektronickém obchodě společnosti eReading.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist