načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Problémy sytých -- Česko a Evropa v dnešním světě - Dan Drápal

Problémy sytých -- Česko a Evropa v dnešním světě

Elektronická kniha: Problémy sytých -- Česko a Evropa v dnešním světě
Autor:

Kniha významného evangelikálního publicisty a provokativního myslitele odkrývá překvapující perspektivy krize západní kultury a ohrožení naší civilizace. Autor odhaluje rozporuplnost ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  69
+
-
2,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Nakladatelství KMS,s.r.o.
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 76
Rozměr: 19 cm
Vydání: 2. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-864-4964-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Kniha významného evangelikálního publicisty a provokativního myslitele odkrývá překvapující perspektivy krize západní kultury a ohrožení naší civilizace. Autor odhaluje rozporuplnost současného západního myšlení i to, jak tyto rozpory prosakují v různých oblastech politického a společenského života. Kniha odhaluje kořeny problémů, společenská analýza přesahuje do až prorockého rozměru. Přes kritický pohled neztrácí autor naději pro západní svět. Druhé, opravené vydání mimořádně úspěšné publikace. (Česko a Evropa v dnešním světě)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Problémy

sytých

Dan Drápal

Česko a Evropa

v dnešním

světě

Nakladatelství

KMS

Praha 2008


© Mgr. Dan Drápal

Vydalo Nakladatelství KMS, s. r. o.

Primátorská 41, 180 00 Praha 8

První vydání – 2008

Druhé vydání – 2009

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této knihy nesmí být bez

písemného volení vydavatele reprodukována nebo šířena v žádné

podobě elektronické ani mechanické, včetně fotokopií, nahrávek

či zařízení do informačních sítí nebo vyhledávacích systémů.

ISBN 978-80-86449-64-7


Obsah

1. Jsme určeni svými rozhodnutími . . . . . 5

2. Nechceme nést zodpovědnost . . . . . . 7

3. Komu jsme zodpovědni? . . . . . . . . . 8

4. Touha po věčnosti . . . . . . . . . . . 11

5. Evropa se nemá ráda . . . . . . . . . . 13

6. Vztah k jiným kulturám a civilizacím . . . 17

7. Kolonialismus . . . . . . . . . . . . . 22

8. Multikulturalismus . . . . . . . . . . . 26

9. Ztráta elit . . . . . . . . . . . . . . . 28

10. Dvojznačná role médií . . . . . . . . . 31

11. Nedůvěra . . . . . . . . . . . . . . . 35

12. Ztráta dětí . . . . . . . . . . . . . . . 37

13. Proč civilizace zanikají? . . . . . . . . . 40

14. Individuum – a co dál? . . . . . . . . . 44

15. Hledání Boha dříve a dnes . . . . . . . . 49

16. Střetnutí víry s nevěrou . . . . . . . . . 52

17. Návrat k Bohu . . . . . . . . . . . . . 55

18. Jednotlivec a společnost . . . . . . . . . 57

19. Kdo jsem? Kdo jsme? . . . . . . . . . . 61

20. Banalita života . . . . . . . . . . . . . 65

21. Boží soudy . . . . . . . . . . . . . . . 66

22. Balkánské války . . . . . . . . . . . . 68

23. Boj života a smrti . . . . . . . . . . . . 70

24. Umírat a žít . . . . . . . . . . . . . . 73

25. Tři oblasti morálky . . . . . . . . . . . 75


5

1.

Jsme určeni

svými rozhodnutími

V Jeruzalémě je památník holocaustu. Hebrejsky se jmenuje Jad

Vašem.

1

Vstup je zdarma.

Můžete ho prolétnout za hodinku, nebo tam můžete strávit několik dní. Máte-li příležitost pobývat v Izraeli déle, můžete ho navštívit i vícekrát. Myslím, že toto místo je dobrýmvýchodiskem, chceme-li porozumět dnešní době.

V  památníku je zdokumentováno mnohé, co k  myšlence vyvraždit všechny Židy vedlo. Byli lidé, kteří Židy nenáviděli a kteří nenávist k nim šířili. A tito lidé získali moc v snadnejvzdělanějším evropském národě. V národě, který se pyšnilsvými dějinami, svou reformací, svými věhlasnými fi lozofy, umělci i vynálezci.

V tomto národě byli i lidé, kteří tváří v tvář všeobjímajícímu děsivému běsnění Židům pomáhali. Skrývali je, snažili se jim pomoci k útěku – to vše s nasazením vlastního života.

Když pak německá armáda postupovala Evropou na západ, na východ, na jih i na sever, nacházela téměř ve všech národech lidi, kteří rovněž nenáviděli Židy a kteří je začali vraždit, hned jak se jim k tomu naskytla příležitost. 1

Slova jad vašem (památník a jméno) jsou vzata z biblické knihy prorokaIzajáše: „... dám [jim] ve svém domě a  na svých hradbách památník s  jménem

lepším než synů a dcer...“ (56,5). Dan Drápal: Problémy sytých 6

Ale i  v  těchto národech se našla vždy alespoň hrstka těch, kteří šli proti proudu, kteří se nenechali strhnout nenávistí, ale naopak naplněni soucitem riskovali své životy, aby alespoňněkteré Židy zachránili.

Snažil jsem se zjistit, co mají společného ti, kdo Židynenávidí, nebo ti, kdo Židům pomáhají.

Nenašel jsem žádného společného jmenovatele. Mezi antisemity byli lidé vzdělaní i nevzdělaní, katolíci i evangelíci,bohatí i chudí, introvertní i extrovertní.

A přesně totéž se dá říci i o těch méně početných druhých.

V  době, kdy probíhal holocaust, nebyla doba ještě posedlá genetickým výzkumem. Nedávno jsme se mohli dočíst, žečastější nevěra mužů je geneticky daná. V současné době se hledají geny všeho možného. Dočkáme se snad, že někdo najde gen antisemitismu nebo gen soucitu?

Osobně se domnívám, že nikoli. Tak rádi bychom věděli, proč se někdo zachoval tak či onak. Bylo to výchovou? Bylo to zkušenostmi z dětství?

Můžete hledat všelijaká zdůvodnění. Jsem ale přesvědčen, že člověk je morální bytost, která se morálně rozhoduje. Jsem přesvědčen, že za svá rozhodnutí jsme zodpovědni. Jistě senerozhodujeme ve vzduchoprázdnu, nepochybně nás může leccos ovlivňovat, ale nakonec jde o to, jak se rozhodnete.

Nevím, čím je váš život teď. Nakonec však bude výsledkem vašich morálních rozhodnutí.

2.

Nechceme

nést zodpovědnost

Proč je v dnešní době tak populární objevovat geny, které údajně

zapříčiňují naše jednání? Je to proto, že bychom všichni chtěli

svobodu, ale nechceme nést zodpovědnost. Muž, který bylprávě nevěrný své ženě, si může říkat, že přece „má svobodu“ dělat

si, co chce. Domnívám se však, že někdy i  v  těch případech,

kdy si dva lidé dali dokonce i  „svobodu“ být si nevěrní, může

červíček svědomí trochu zahlodat. A tu se velmi hodí pohotově

médii nabídnutá myšlenka, že se vlastně nedalo nic dělat. To

víte, ty geny...

Poněkud nedůsledné ovšem je, že člověk, který se v  jednu chvíli rád nechá přesvědčit, že za své jednání vlastně nemůže, se bude hned v další chvíli dožadovat svobody a ponese velmi nelibě, bude-li na své svobodě nějak ukrácen.

Pokud je ovšem naše jednání geneticky určeno, jakápaksvoboda?

Nu, nabízí se pohodlná třetí cesta. Když se to hodí, můžeme své jednání svést na geny, a  když se nám to hodí, můžeme se zase odvolávat na svou svobodu. Získáme tak to nejlepší z obou světů.

Nebo budeme žít v sebeklamu.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist