načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Přitažlivý interaktivní design -- Jak vytvářet uživatelsky přívětivé weby a aplikace - Stephen P. Anderson

Přitažlivý interaktivní design -- Jak vytvářet uživatelsky přívětivé weby a aplikace
-15%
sleva

Kniha: Přitažlivý interaktivní design
Autor: Stephen P. Anderson
Podtitul: Jak vytvářet uživatelsky přívětivé weby a aplikace

Příručka věnovaná tvorbě www aplikací. Zaměřuje se na vybrané principy lidského chování a přináší návrhy, jak tyto poznatky využít při vytváření efektivního interaktivního ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  499 Kč 424
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
14,1
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2012
Počet stran: 240
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Seductive interaction design
Spolupracovali: překlad Jiří Fadrný
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
Datum vydání: 29. 2. 2012
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2012
ISBN: 9788025137222
EAN: 9788025137222
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka věnovaná tvorbě www aplikací. Zaměřuje se na vybrané principy lidského chování a přináší návrhy, jak tyto poznatky využít při vytváření efektivního interaktivního designu.

Popis nakladatele

Tvoříte zajímavý web nebo aplikaci? Jste přesvědčeni, že to bude užitečný a funkční produkt, potřebujete však hlavně docílit toho, aby jej lidé vůbec objevili, aby pro ně byla radost jej používat a aby se k němu často vraceli? Aby byl váš design skutečně efektivní a atraktivní, musíte poznat nejen estetická a grafi cká pravidla, ale především lidské vnímání, chování a rozhodování. Zkušený designér a znalec psychologie uživatelů vám na desítkách příkladů a rozhovorů z praxe představí obecně platná pravidla, která jsou klíčem k úspěchu. ť už je vaším cílem cokoli, kde do hry vstupuje interakce s lidským faktorem, zajistíte svému návrhu nejen funkčnost, ale i spolehlivost a příjemnost při používání, odolnost vůči chybám a zejména přetrvávající dojem užitečnosti a významnosti pro příjemce. Svěží výklad se věnuje mimo jiné těmto tématům: - Kdy je estetika designu funkční a kdy je spíš na škodu - Jak lidem produkt přiblížit na základě asociací a kontextu - Kde a jakým způsobem zapojit do návrhu vtip - Jak pomocí odměn a ukazatelů vývoje uživatele stimulovat - Co udělat, aby skrze váš produkt lidé vyjadřovali svou osobnost - Jak efektivně strukturovat formuláře, aby zatěžovaly co nejméně - Vliv slov, řazení, ukotvení a srozumitelnost textových informací - Jak do návrhu vhodně zakomponovat herní mechanismy - Zvýšení kvality a prestiže pomocí nedostatku a nedostupnosti O autorovi: Stephen P. Anderson je mezinárodně uznávaný mluvčí a konzultant na volné noze zaměřený na vizuální myšlení a uživatelskou zkušenost. Řadu let vytvářel a vedl týmy návrhářů uživatelského rozhraní, sám také vytvořil mnoho úspěšných webových aplikací pro globálně působící společnosti. (jak vytvářet uživatelsky přívětivé produkty)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Ke knize "Přitažlivý interaktivní design -- Jak vytvářet uživatelsky přívětivé weby a aplikace" doporučujeme také:
Inspirativní webdesign -- Průvodce nejlepšími tématy, trendy a styly Inspirativní webdesign
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

37Kapitola 4: Jste přitažliví?

Jste přitažliví?

KDYŽ HOVOŘÍME O AFEKTU (emoční reakci), máme na mysli pocity a emoce. V marketingu se pocity často redukují na větu „Mám z vaší značky dobré pocity.“ Ale my se nyní chceme zamyslet nad tím, jak mohou pocity a emoce ovlivnit vnímanou a skutečnou použitelnost. Podívejme se znovu na náš příklad s tlačítkem, ale udělejme drobnou změnu:

Z kognitivního hlediska je v obou pří

padech zjevné, že jde o tlačítko. Ani jedno tlačítko není „špatné“ jako v předchozím příkladě. Ale při výzkumech pozornosti, přesvědčování, výběru, štěstí, učení a dalších podobných témat se ukazuje, že většina lidí spíše použije atraktivněji vypadající tlačítko. Pro pochopení, odkud pramení důvody tohoto jevu, se podívejme na popis emocí od neurobiologa Antonia Damasia: „Emoce nejsou luxus: jde o vyjádření základního životního regulačního mechanismu, který vznikl během evoluce a je nezbytný pro přežití. Hraje zásadní roli prakticky ve všech aspektech učení, uvažování a kreativity. Poněkud překvapivě má patrně také svou úlohu při vytváření vědomí.“*

V celé této knize budeme rozvíjet téma,

že naše uvažování se řídí emocemi.

V mnoha rozhovorech o designu se obje

vuje názor, že aplikace jsou zábavné, když

je lze snadno používat a jsou efektivní. (Ať

už je to řečeno nahlas či nikoli, tyto debaty

berou v potaz roli estetiky při vnímání.) Ale

když hovoříme o tom, jaký vliv mají emoce

na interakce, je blíže pravdě tvrzení, že zá

bavné věci vnímáme jako snadno použitel

né a efektivní. Vysvětlíme si to.

Jelikož vliv emocí se při úvahách o použi

telnosti často ignoruje, zamysleme se nad fak

tory, na něž mají emoce (či nálady) přímý vliv.

KAPITOLA 4

*Damasio, Antonio. „Emotions and Feelings: a Neurobiological Perspective (Emoce a pocity: Neurobiologický

pohled).” Pocity a emoce, sympozium v Amsterodamu. 2004

Ačkoli to odporuje všeobecně přijímanému názoru,

zábavné věci budou lidé vnímat zároveň jako jedno

duché na použití a efektivní.


38 Kapitola 4: Připomínáš mi... PŘIPOMÍNÁŠ MI... Naše vnímání je ovlivněno charakterem výrobku. Zamyslete se nad tím, jak snadno tvoříme předpoklady týkající se lidí pouze na základě toho, jak se oblékají či chovají. Tento jev zná automobilový průmysl již mnoho let a utrácí mnoho prostředků na vývoj vozů, jež mají vyhraněný charakter, s nímž se mohou zákazníci ztotožnit. Proč se vozy BMW jeví jako bytelnější? Proč je Volkswagem brouk živý a zábavný? Jistěže existují také výkonové parametry, které tyto dojmy potvrzují, ale všechna auta je rovněž vyjadřují svým vzhledem.

Stejně tak návrh uživatelského rozhraní

ovlivňuje, jaký charakter bude dle názoru uživatelů naše aplikace mít. Který z níže uvedených příkladů se jeví vstřícnější? Který z nich má profesionálnější vzhled?

Abychom si rozuměli; neznamená to, že

některé z těchto oken je nezbytně dobré či

špatné. Každé uživatelské rozhraní má svůj

vlastní charakter podle obsahu, kontextu

a cílové skupiny uživatelů. Příklad vlevo má

„profesionální“ vzhled a jeho propracova

nost může ve skutečnosti cílovou skupinu

upoutat. Příklad vpravo je jednoduchá po

můcka na sledování skóre v programu od

měn. V obou případech je charakter rozhra

ní přizpůsoben výslednému záměru.

Výrobky mají svůj charakter. Proč by nás

to mělo zajímat? Zvažte následující fakta:

• Lidé se s určitými charakterovými rysy

identifi kují (nebo se jim vyhýbají).

• Důvěra souvisí s charakterem.

• Vnímání a očekávání má souvislost

s charakterem.

• Spotřebitelé volí výrobky, které rozšiřují

jejich osobnost.

• S dostatečně vyspělou technologií jed

náme, jako by to byl člověk.

Všimněte si, jak jedinečný charakter mají tato uživatelská rozhraní.


39Kapitola 4: Jste přitažliví?

Jestliže uděláte záměrné, vědomé roz

hodnutí o charakteru svého produktu, můžete pozitivně či negativně ovlivnit odezvu veřejnosti. Podívejme se například na fi rmu Sony a na to, jak uvedené zásady aplikovala na hračku Sony AIBO. Zamysleme se nad tím, proč robotovi dali vzhled podobný štěněti (viz výše).

Máme zde nedokonalé robotické zaříze

ní. Nechápe většinu z toho, co mu říkáme. Příkazy, které pochopí, může i nemusí poslouchat .A celkem vzato toho moc neumí.

Kdyby tento robot byl vyspělý domácí

sluha, který by zareagoval pouze na polovinu požadavků a často udělal něco jiného, než o co jsme ho žádali, asi bychom si mysleli, že je porouchaný a zbytečný. Ale u štěněte se nám toto chování jeví jako „roztomilé.“ Štěňata většinou příkazy neposlouchají. A když se to robotickému štěněti povede, potěší nás to. „Hele, on se překulil!“ Skvělý způsob, jak dostat roboty na trh.

Zamyslete se nad tím, jaký charakter

chcete své aplikaci dát a jaká očekávání s sebou tento charakter nese.

MŮŽEŠ MI V TOM VĚŘIT?

Odhadnete nejčastěji citovaný faktor při

vyhodnocování důvěryhodnosti interneto

vé stránky?

Podle studie Stanfordovy univerzity

z roku 2002 jde o „přitažlivost celkového vi

zuálního designu stránek, včetně rozvržení

prvků, typografi e, velikosti písma a barev

ného schématu,“ (Fogg a kol., 2002). Vzhled

a dojem ze stránek ovlivnily úsudek týkající

se důvěryhodnosti webu mnohem více, než

další faktory, jako je struktura, užitečnost

informací, tón obsahu a známost značky!

Procent. podíl

(z 2 440 komentářů)

Témata komentáře

(týkající se konkrétní otázky

důvěryhodnosti)

1. 46,1% Design vzhledu

2. 28,5% Informační design/

struktura

3. 25,1% Zaměření informací

4. 15,5% Firemní motiv

5. 14,8% Užitečnost informací

6. 14,3% Přesnost informací

7. 14,1% Známost firmy a její

pověst

8. 13,8% Reklama

9. 11,6% Informační zkreslení

Další studie odhalila, že „návštěvníci

určitých stránek si vytvoří první dojem bě

hem pouhých 50 milisekund (1/20 sekun

dy). A co víc, toto počáteční hodnocení

přitažlivosti, založené na velmi krátké ex

pozici, „vykazuje velmi vysoký stupeň ko

relace s hodnocením přitažlivosti stejných

stránek při neomezené expozici.*“

Uvedená zjištění jsou logická. Zamysle

te se nad tím, jak rychle si tvoříme úsudky

o lidech v prvním okamžiku, kdy se s nimi


40 Kapitola 4: Vnímání času setkáme. A naopak, do jaké míry náš osobní vzhled (naše estetika) ovlivňuje způsob, jak lidé vnímají nás; či jak balení výrobku ovlivňuje naše vnímání samotného obsahu. Můžeme si zjistit více, ale stále hodnotíme knihu podle obálky.

Dole vlevo je čerpací stanice nedaleko

mého domu. Srovnejte ji s čerpací stanicí vpravo. Přestal jsem tankovat u stanice vlevo, přestože je blíže mému domovu. Proč? Kvůli jejich způsobu druhu údržby (či spíše nedostatku údržby) se mi nechce jim svěřovat informace z mé kreditní karty. Vzhled očividně ovlivňuje důvěryhodnost.

Jak tedy vytvořit důvěryhodné rozhra

ní aplikace, vedle naprostých základů, jako jsou kvalitní informace a spolehlivost? Jednak je potřeba věnovat pozornost vizuálnímu návrhu. Pozornost vůči detailům vzbuzuje dojem, že stejnou péči a pozornost věnujete dalším (méně viditelným) aspektům produktu, a odtud pramení názor, že jde o důvěryhodný produkt.

Viděl jsem mnoho skvělých návrhů, kte

ré zničil vývoj. Nekonzistentní typy písma,

špatné typy odsazení, výška řádků a příliš

zkomprimované obrázky podkopaly výsled

ný dojem. I když se to při testování funkč

nosti nemusí nikdy projevit, tyto ledabylé

detaily uživatelského rozhraní mohou na

bourat vnímání vašeho produktu.

VNÍMÁNÍ ČASU

Pokud jste někdy byli v Disneyho tématic

kém parku, zakusili jste disneyovské kouzlo

z první ruky – nejen představení a jízdy, ale

také způsob uspořádání front. Disneyov

ští „imaginátoři“ mají skvěle propracované

způsoby, jak zdánlivě zkrátit dlouhé fronty.

Některé fronty jsou tak důmyslně navrže

né, že lze jen stěží určit, kde končí fronta *Gitte Lindgaard, Gary Fernandes, Cathy Dudek a J. Brown, „Attention web designers (Návrháři přitažlivých

webů)” v Behaviour & Information Technology, 2006.

Photo by Sean Munson

Které z čerpacích stanic byste s důvěrou svěřili informace ze své kreditní karty?


41Kapitola 4: Jste přitažliví?

a začíná atrakce. Pomocí rozptylujících prvků a iluzí není dojem z čekání v dlouhé frontě tak zlý.

Do stejné (designérské) kategorie patří

indikátory načítání a stahování (progress bar). Za předpokladu, že stahování trvá ve všech případech stejně, mohou existovat různé indikátory stahování, díky nimž se bude zdát, že stahování probíhá rychleji?

Časopis New Scientist udělal pokus,

v němž testoval nejméně devět variant různých indikátorů průběhu stahování z internetu. Zjistilo se, že: • Pulsy, které se s postupným vykreslová

ním indikátoru zrychlují, vytvářejí iluzi

rychlejšího pohybu.

• Indikátory vyplněné vlnami pohybující

mi se vlevo vypadají jako rychlejší.

Časopis zjistil, že „při použití efektivní

iluze lze dosáhnout dojmu, že se soubor stahuje o 11 procent rychleji než ve skutečnosti.“

Podobnou iluzi jsem vypozoroval u růz

ných typů indikátorů načítání (preloaders). Náš mozek má tendenci počítat cykly, niko

li sekundy. Zamyslete se nad dvěma prelo

adery, které obsahují jasně daný, opakující

se jev. Věřím, že při pomalejším cyklu se

zdá, že čas ubíhá rychleji. Proč? Během pě

tisekundového intervalu se dokončí pouze

dva úplné cykly. Srovnejte to s mnohem

rychlejším indikátorem, který nás unaví

podstatně rychleji, neboť je rychlejší.

Víme, že rychlost je pocit založený na zra

ku pozorovatele. Zatímco vývojáři se moří,

aby zkrátili stahování o dvě milisekundy, co

vše lze získat vytvořením preloaderů, které

nám dají více času?

Nedbalé zpracování detailů uživatelského rozhraní v dolní, implementované verzi negativně ovlivní

uživatelský dojem.


42 Kapitola 4: Dejme vše dohromady DEJME VŠE DOHROMADY Vnímaný čas, osobitost, důvěra – to vše je dozajista důležité. Ale to vše jsou přece pouze dojmy. Jak moc bychom se ve měli ve skutečnosti starat o utváření dojmů? Inu, naše zkušenosti (a do určité míry i realita) vycházejí z dojmů. Ale naše hodnocení úrovně systému se dozajista zakládá na něčem zásadnějším, nemyslíte?

Podívejme se na závěry výzkumu pre

zentovaného na konferenci CHI 2007 o lidských interakcích. Uživatelé dostali za úkol „posoudit relevanci identických výsledků vyhledávání z různých vyhledávačů.“ Jediným rozdílem v jednotlivých množinách výsledků byla značka vyhledávače. Ve všech případech byly výsledky stejné. Hodnotili je lidé racionálně? Soustředili se na relevanci výsledků? Ani náhodou. „Účastníci studie tvrdili, že výsledky z Googlu a Yahoo jsou lepší než stejné výsledky z vyhledávače Windows Live či z obecných vyhledávačů.“

Co jiného je značka než pouhý vjem?

V této studii lidé vnímali identické výsledky lépe díky atributům značky, jako je důvěryhodnost, osobitost a dojem. Dovolil bych si tvrdit, že naše vlastní vnímané zkušenosti jsou důležitější než měřitelná realita.

Měli bychom se velmi zabývat tím, jak

estetika vytváří vjemy, především do té míry, pokud ovlivňuje úsudek, mění chování a vytváří vzpomínky.

„PŘITAŽLIVÉ VĚCI FUNGUJÍ LÉPE“

Dobrá, možná jsou vjemy důležité k desig

nu výrobku. Ale co „skutečné“ otázky pou

žitelnosti, jako je kratší doba zpracování po

žadavků či méně obtíží? Fungují atraktivní

produkty skutečně lépe?

Jednou z nejčastěji citovaných studií sou

visejících s tvrzením, že „atraktivní věci fun

gují lépe,“ je úvodní kapitola knihy Donalda

Normana z roku 2003, Emotional Design.

Badatelé v Japonsku nastavili dva ban

komaty tak, aby jejich funkce, počet tlačítek

a struktura činnosti byly identické. Jediným

rozdílem byl atraktivnější vzhled tlačítek

a obrazovek u jednoho z bankomatů. V Ja

ponsku i v Izraeli (kde se studie prováděly

jako test kulturních odlišností) vědci pozo

rovali, že uživatelé měli při práci s atraktiv

nějším přístrojem méně problémů. Ujasně

me si to: když si přečtete původní studie,

zjistíte, že lidé měli dojem, že atraktivnější

bankomaty skutečně fungují lépe. To je

drobný rozdíl a nepatrný detail, který ani

v nejmenším nesnižuje Normanův argu

ment, že atraktivnější věci fungují lépe.*

Norman ve svém vysvětlení cituje evoluč

ní biologii a současné znalosti o fungování

lidského mozku. V podstatě platí, že jsme-li

uvolnění, náš mozek je pružnější a pravdě„...to, co trvá déle, ale vnímáme to jako efektivní, je lepší než něco kratšího, co však vypadá odlišně.“ –Donald Norman


43Kapitola 4: Jste přitažliví?

podobněji se mu podaří nalézt řešení obtížných problémů. Oproti tomu, když zažíváme frustraci a pociťujeme napětí, náš mozek vykazuje určitý druh tunelového vidění, kdy před sebou vidíme pouze konkrétní problém. Zní vám to jako příklad se svíčkou (viz kapitola 2)? Mělo by. Kolikrát jste se frustrovaně pokoušeli dělat určitou věc znovu a znovu a doufali, že při sedmnáctém pokusu se vám to nějakým zázrakem povede?

Norman nabízí i další vysvětlení: chceme

to, v čem nás baví uspět. Jsme tolerantnější k problémům u věcí, které se nám líbí. Kolik z nás toleruje chyby u lidí, kteří se nám líbí? Na tuto otázku si nemusíte odpovídat.

Na základě výzkumů s bankomaty zkou

malo mnoho dalších vědců spojení mezi vizuální estetikou a použitelností. Spousta z nich potvrdila korelaci mezi atraktivitou a vnímanou použitelností, ale několik nedávných studií odhalilo jasnější vazbu mezi vizuálním estetickým dojmem a skutečnou funkčností systému.

V jedné studii, popsané v článku „A Ble

ssing, Not a Curse: Experimental Evidence for Benefi cial Eff ects of Visual Aesthetics on Performance (Požehnání, nikoli prokletí:

Experimentální důkaz přínosu vizuální es

tetiky pro výkon)” (Moshagen, 2009), plnili

dobrovolníci řadu úkolů na stránkách s in

formacemi týkajícími se zdraví. „Vznikly čty

ři verze webu, s různou vizuální estetickou

stránku (výborná a nekvalitní) a s různou

použitelností (dobrá a špatná)“ Výsledky?

Výborná vizuální estetika vykompenzovala

špatnou použitelnost, zlepšila čas dokonče

ní úkolů a snížila chybovost.

V další studii, „Th e Infl uence of Design

Aesthetics in Usability Testing: Eff ects on

User Performance and Perceived Usability

(Vliv estetiky designu na testy použitel

nosti: Dopad na uživatelskou výkonnost

a vnímanou použitelnost),” (Sonderegger

a Sauer, 2009), dostali dospívající lidé jeden

ze dvou mobilních telefonů, buď atraktivní,

či méně zajímavý. Závěr? „Vizuální vzhled

telefonu měl pozitivní vliv na výkonnost

a vedl ke snížení doby nutné k dokončení

úkolů u atraktivního modelu.“

Estetika neovlivňuje pouze vnímanou po

užitelnost, ale má vliv i na skutečný výkon.

Ale bude potřeba provést ještě další studie

za odlišných okolností, aby se tyto nálezy

objasnily.

SPOJME VŠE DOHROMADY

Kvůli zjednodušení jsem vám předložil dva

samostatné argumenty týkající se hodnoty

estetiky: jeden se týkal kognitivních vý

hod, druhý ukazoval, jak estetika ovlivňuje

emoce.

Ale na závěr jsem si schoval ještě jednu

informaci. *Kurosu a Kashimura, 1995; Noam Tractinsky, 1997.


44 Kapitola 4: Spojme vše dohromady

Nejnovější studie emocí přicházejí s po

znatkem, že vnímání nelze od emoční reakce oddělit. Samostatné studie z oboru ekonomiky a neurovědy dokazují, že: „emoční reakce je neodmyslitelně spjata s postoji, očekáváními a motivací, hraje zásadní roli ve vnímání interakce s výrobkem...názor, že emoce a vnímání jsou dva nezávislé, samostatné systémy zpracování informací, je chybný.“

Jinými slovy, to jak myslíme, nelze oddě

lit od našich pocitů. Neustále vyhodnocujeme (emoce) a interpretujeme (vnímání) svět kolem nás.

Odtud plynou určité zajímavé otázky –

především v oblasti rozhodování. Ve zkratce, naše racionální volby nejsou až tak racionální (budeme o tom hovořit ve třetí části knihy). Od studií zabývajících se rozhodováním až zkoumání prvních dojmů, neurověda zkoumá způsob fungování mozku – a je to trochu děsivé. Své rozhodování nemáme až tak pod kontrolou, jak bychom rádi věřili.

Zamyslete se nad tím, jak pracujete se

svými rozhraními, aby promlouvala k lidským emocím. Návrh průmyslových výrobků, automobilů a dalších vyspělejších produktů s tím počítá – pomocí nástrojů jako modelování Kano, které se používá již desítky let (viz kapitola 24). Ale vývoj uživatelského rozhraní teprve zjišťuje to, co tyto ostatní disciplíny již dávno vědí: nejpřímější způsob, jak ovlivnit rozhodování či

vnímání, vede přes emoce.

Je tedy „pěkný design“ důležitý?

Když se zamyslíte nad způsobem, jak

navrhujete a vyvíjíte aplikace, jakou roli

hraje vizuální design? Jde o vrstvu, která

znamená přidanou hodnotu – další úroveň

nad hlavní funkcionalitou? Nebo má krásný

vzhled ještě větší význam?

Na začátku 20. století se mantrou mo

derní architektury stalo rčení „forma slou

ží funkčnosti.“ Frank Lloyd Wright změnil

tuto frázi na „forma a funkčnost by měly

být jedno, spojené v duchovním sjednoce

ní,“ a jako nejlepší ukázku obdobné integra

ce používal přírodu.

Čím více se dozvídáme o lidech a o tom,

jak náš mozek zpracovává informace, tím

více vnímáme pravdivost tohoto rčení: for

mu a funkčnost nelze oddělit. Jestliže for

ma existuje nezávisle na funkčnosti a s es

tetikou a s funkčností lze zacházet jako se

dvěma samostatnými elementy, pak igno

rujeme důkaz, že krása je mnohem více než

jen dekorace. Našim mozkům nezbývá než

souhlasit. *Frank Spillers. “Emotion as a Cognitive Artifact and the Design Implications for Products That Are Perceived

As Pleasurable. (Emoce jako kognitivní rys a důsledky pro design výrobků, jež uživatelům přinášejí potěšení)”

Design and Emotion. 2004


45Kapitola 4: Jste přitažliví?

„Chtějí uživatelé aplikace, které fungují, nebo aplikace zabalené do vtipného hávu? Vím, že ukázky vypadají hodně křiklavě, ale uvědomte si, že se prostě snažíme dát uživatelům aplikace, které jim pomáhají při práci.“ „Krása webu spočívá v jeho funkci, ne v jeho formě, a já bych byl raději, kdyby moje stránky přitahovaly pozornost kvůli tomu, že jsou velice užitečné, ne kvůli elegantnímu vzhledu.“

„Nezáleží na tom, jak krásné

jsou vaše stránky či kolik zvo

nečků a píšťalek na nich máte.

Velmi kvalitní stránky jsou důle

žité, ale většina lidí si dnes více

cení použitelnosti než dobrého

vzhledu nebo elegance.“

„Stránky nemusejí dobře vypa

dat, stačí, když se snadno použí

vají.“ Tyto výroky mohou vypadat pravdivé, ale neodpovídají způsobu, jakým lidé reagují na vizuální podněty. Hranice mezi tím, jak něco vypadá a jak to funguje, je poněkud umělá.


46 Kapitola 4: Spojme vše dohromady KONTROLA REALITY! Tato kapitola do značné míry argumentovala ve prospěch estetiky v interaktivním prostředí. Ale nic z toho nelze použít jako argument proti základní použitelnosti a užitečnosti. I ty nejatraktivnější stránky na světě by zkrachovaly, kdyby neplnily své základní poslání nebo se obtížně používaly.

Jestliže přidání dalších obrázků výrazně

zvýší dobu načítání, celkový dojem se pokazí. Jestliže elegantně vypadající záhlaví mate lidi, kteří si myslí, že na ně lze klepnout, je to problém. Pokud opravdu krásně vypadající vzhled znamená, že obsah se bude obtížně číst na mobilním zařízení, máte o čem přemýšlet.

Jak návrháři interakcí vytváříme věci, které

lidé používají. Musíme vzít v úvahu své uživatele, aktivity a kontext příslušných interakcí. A přestože existuje spousta postupů a konvencí, na nichž lze stavět, každý projekt představuje novou a jedinečnou výzvu. Jen výjimečně je jasně daná cesta, jak se má postupovat (a vyhýbejte se všem, co tvrdí opak). Co funguje v jedné situaci, může v jiné žalostně selhat, a častokrát musíme upřednostnit jednu věc na úkor druhé. Agentury mají tendenci klást především důraz na hodnotu značky a její identitu. Oddělení IT často vnímá vizuální design jako něco, o čem bude čas přemýšlet později. Testy použitelnosti se zaměřují na funkčnost, efektivitu a splnění zadaných úkolů, ale jen zřídka měří, jestli šlo doopravdy o zábavnou zkušenost.

Návrh většinou přináší obtížná rozhodová

ní. „Když uděláme x, nepřijdeme o y?“ Někdy je to otázka nalezení jemné rovnováhy. Někdy je nutné uzavřít kompromis. Jindy hrají roli pri

ority. Klíčem je přesně znát cíl projektu a pak

se podle toho rozhodovat.

Mým cílem v této části knihy je zvýšit roli

estetiky ve funkční konverzaci, poskytnout

vám objektivní způsob, jak správně vyvažovat

úvahy o estetice a tradiční úvahy o funkčnosti.

Doufám, že na základě těchto poznatků bu

dou lidé schopni dělat informovanější a méně

zkreslené úsudky. Estetika je jen jedním z as

pektů celkové uživatelské zkušenosti. Ale je

potřeba ji brát stejně vážně jako spolehlivost,

nepřetržitou dostupnost či rychlost. Když po

suneme úvahy k vjemům, úsudkům a chování,

můžeme dělat informovaná designérská roz

hodnutí ve prospěch určité možnosti či proti ní.

Od chvíle, kdy jsem před více než deseti lety

vstoupil na pole designu uživatelských zkuše

ností (user experience design, UX), neustále

sleduji trvalé napětí mezi inženýry zabývající

mi se užitečností, vývojářskými týmy, návrhá

ři (s různou úrovní zkušeností), obchodníky,

marketingovými skupinami a dalšími pracov

níky. Každý má něco skutečně cenného, čím

může do výsledné rovnice přispět. Je však fru

strující, když si nevážíme příspěvků ostatních

nebo nevíme, jak sladit tyto odlišné zájmy, aby

společně fungovaly a vytvářely hodnotu pro

byznys i pro zákazníky.

Estetika je jen jedním z faktorů. Ale když ji

izolujeme a přesuneme do pozdějších či sa

mostatných úvah, přicházíme o mnoho. Mys

lím, že přesnější je přemýšlet o estetice jako

o klíčové součásti celého receptu, ne jen jako

o třešničce na dortu.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist