načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy Český jazyk - Karel Foltin

Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy Český jazyk
-16%
sleva

Kniha: Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy Český jazyk
Autor: Karel Foltin

- Kniha obsahuje: stručné shrnutí potřebných znalostí k přijímacím zkouškám, téměř 1100 testových otázek včetně odpovědí, slovníček základních literárních pojmů. - Kniha je ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
doručujeme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  129 Kč 108
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
3,6
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 74Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Rubico
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 200
Rozměr: 210,0x149,0x12,0 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: První vydání
Skupina třídění: Čeština
Hmotnost: 0,26kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Datum vydání: 201511
ISBN: 978-80-7346-193-5
EAN: 9788073461935
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Kniha obsahuje:

stručné shrnutí potřebných znalostí k přijímacím zkouškám, téměř 1100 testových otázek včetně odpovědí, slovníček základních literárních pojmů.

Kniha je rozsáhlejší, než podobné tituly na trhu. Obsahuje vzorové skutečné testy z přijímacích zkoušek z minulých let.

Kniha je velmi užitečná i při výuce českého jazyka na střední škole.

Zdárné vyřešení všech testů poskytne žákům dostatek sebedůvěry k úspěšnému zvládnutí přijímacích zkoušek na střední školu.

(český jazyk)
Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Karel Foltin - další tituly autora:
Největší osobnosti našich dějin - Průmyslníci, podnikatelé, bankéři Největší osobnosti našich dějin
Kvízy pro každého 2 Kvízy pro každého 2
Česko otázky a odpovědi Česko otázky a odpovědi
Co znamená, když se řekne... 2 Co znamená, když se řekne... 2
O naší vlasti Co by měl každý znát -- od národního obrození do současnosti O naší vlasti Co by měl každý znát
 
Ke knize "Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy Český jazyk" doporučujeme také:
5 až 9 Sbírka úloh z matematiky pro přípravu k přijímacím zkouškám 5 až 9 Sbírka úloh z matematiky pro přípravu k přijímacím zkouškám
Opakujeme si český jazyk II Opakujeme si český jazyk II
Český jazyk -- Přehled učiva základní školy Český jazyk
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

58 Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy – český jazyk Stručný přehled:

Podmět je základní větný člen.

Vyjadřuje původce děje, nositele činnosti, stavu nebo vlastnosti.

Podmět bývá nejčastěji vyjádřen jménem (podstatným nebo zájmenem), ale může být vyjádřen kterýmkoli slovním druhem nebo i neslovním výrazem (Pracovat se vyplácí. Ne je moje poslední slovo. Á je dlouhá samohláska.). Podmět může být vyjádřen i vedlejší větou (podmětnou – Kdo se bojí, nesmí do lesa.) nebo může být nevyjádřený (poznáváme ho zpravidla z kontextu nebo ze slovesného tvaru – Vejdeme společně.).

Na podmět se ptáme otázkou 1. pádu (kdo? co?).

Přísudek je základní větný člen.

Vyjadřuje, co podmět dělá, co se s podmětem děje nebo jaký podmět je.

Přísudek bývá nejčastěji vyjádřen slovesem – přísudek slovesný – někdy jménem – přísudek jmenný. Jmenný přísudek bývá připojen k podmětu sponovým slovesem (být, bývat, stát se, stávat se – pozor: i v záporu!) – přísudek jmenný se sponou. U tvarů sloves být, bývat je třeba rozlišovat, kdy jde o sponu a kdy o sloveso plnovýznamové (existovat): Bratr je plavčíkem. x Bratr tam určitě je.

Slovesný přísudek může být vyjádřen i několika slovesy:

– složeným slovesným tvarem (byl bych se učil),

– ve spojení významového slovesa se slovesem modálním (způsobovým) nebo

fázovým (chci se učit, začnu se učit).

Přísudek může být holý, rozvitý a několikanásobný. Za větu s několikanásobným přísudkem považujeme takovou, kdy přísudky jsou buďto holé, nebo rozvíjející větné členy rozvíjejí současně všechny přísudky (Vrabec poskočil a vzlétl. Olga balík zavázala a odeslala). Testové otázky: 1. Ve které větě je slovo moře podmě

tem?

a) Konečně poprvé uviděla moře.

b) Dneska je moře opravdu stude

né.

c) Slyšíš v té mušli šumět moře?

d) Bouře celé moře rozběsnila.

2. Ve které větě je slovo kost podmě

tem?

a) Psi se tahali o velikou kost.

b) Prohlédni si tu kost dobře.

c) Tu kost musíme dlouho povařit.

d) Před boudou ležela ohlodaná

kost.

3. Ve které větě slovo křoví není pod

mětem?

a) Mezi políčky se rozrostlo křoví.

b) Nakonec nám to křoví zatarasi

lo cestu.

c) Šípkové křoví bránilo vysvobo

zení Růženky.

d) Ze křoví vyběhl zajíc.

12. ZÁKLADNÍ SKLADEBNÁ DVOJICE – PODMĚT A PŘÍSUDEK

Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy – český jazyk 59

4. Ve které větě slovo olovo není pod

mětem?

a) Nasypal mu olovo do kalhot.

b) O Vánocích se lije olovo.

c) O Vánocích jsme lili olovo

do vody.

d) Donesl do výkupny samé olovo.

5. Ve které větě je podmět nevyjádře

ný?

a) Asi spadl z višně.

b) On to tak nechápal.

c) Je mi opravdu do pláče.

d) V kalhotách byla hromádka

písku.

6. Ve které větě je podmět nevyjádře

ný?

a) Vy jste mě neslyšeli?

b) Nemohli bychom se i my na tom

podílet?

c) Asi bude pršet.

d) Včera jsme vás viděli ve frontě

na lanovku.

7. Ve které větě je podmět vyjádřený

infi nitivem slovesa?

a) Dobře pracovat znamená dobře

se mít.

b) Chtěl jsem usilovat o prvenství.

c) Budu se na vás zpovzdálí dívat.

d) Nauč se už konečně pořádně

psát.

8. Ve které větě je podmět vyjádřený

citoslovcem?

a) Au, to bolí!

b) A ta malá žabka najednou

žbluňk zpátky do tůně.

c) Z rokle se ozývalo táhlé bú.

d) Zahrál na trubku vysoké trádá.

9. Ve které větě je podmět vyjádřený

neslovním výrazem?

a) Doprostřed může být ve větě

i předložkou.

b) Kousek po kousku jsme stou

pali k vrcholu.

c) Nejčastější odporovací spojkou

je ale.

d) F je souhláska obojetná.

10. Ve které větě je podmět několika

násobný?

a) Ta socha je veliká a těžká.

b) Můžete si sednout v jídelně

nebo v obýváku.

c) Z představení odcházeli spoko

jeni diváci i herci.

d) Jsem milý a krásný člověk.

11. Ve které větě je podmět holý?

a) Náš tatínek vůbec nemá rád

langoše.

b) Na louce u potoka rozkvetly

trsy petrklíčů.

c) Vysoko nad rozbouřenými vlna

mi se chechtal racek.

d) Celé odpoledne nás obtěžovali

komáři a mouchy.

12. Ve větách O tom by měl být poučen

každý nemocný a Tohle určitě větši

na z vás nedokáže jsou podměty:

a) každý, tohle

b) nemocný, tohle

c) každý, většina

d) nemocný, většina

13. Ve větách Pro mě nepředstavitelné je

bít jakékoliv zvíře a Savec je i neto

pýr jsou podměty:

a) bít, savec

b) nepředstavitelné, netopýr,

c) bít, netopýr,

d) nepředstavitelné, savec

14. Ve větách Někoho třeba nebaví po

slouchat takovouhle muziku a Může

to vyzkoušet jenom jeden z nás jsou

podměty:

a) třeba, jenom

b) poslouchat, jeden

c) muziku, z nás

d) někoho, vyzkoušet Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy – český jazyk 61 25. Pouze základní skladební dvojice

je ve větě:

a) Smál se mi.

b) Pavel by se býval začal smát.

c) Stalo se ti něco?

d) Hraješ úžasně! 26. Ve větách Draci se vznášel- nad po

lem. a Na jarním sluníčku sněhuláci

roztál-. patří správně:

a) vznášeli, roztáli b) vznášeli, roztály c) vznášely, roztály d) vznášeli, roztály 27. Ve větách Dni se začínal- prodlu

žovat. a Koně přešl- do cvalu. patří

správně:

a) začínali, přešli b) začínaly, přešli c) začínaly, přešly d) začínali, přešly

28. Ve větách Rodiče mi to zakázal-.

a Na kolotoči se dětem nejvíc líbil

koníčci. patří správně:

a) zakázali, líbili

b) zakázaly, líbili

c) zakázaly, líbily

d) zakázali, líbily

29. Ve větě Kuře a housata zobal- zrní je

správně:

a) zobali

b) zobaly

c) zobala

d) zobalo

30. Ve větě Kráva, telata a hříbě se pásl

na stráni je správně:

a) pásli

b) pásly

c) pásla

d) páslo DOPLŇOVAČKA: Slovinský spisovatel a dramatik 20. století Žarko Petan napsal: „Hloupost je nemoc, která ...“ (tajenka) KLÍČ: 1. První stupeň přídavného jména lepší 2. Ve větě Přišel včas je podmět 3. Kořen slova pobolívat 4. Více vět obsahuje 5. Přísudek, jehož základem je jméno, je 6. Ortografi e 7. Přísudek, jehož základem je sloveso, je 8. Vzor tvrdých přídavných jmen

v rodě středním

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.


Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy – český jazyk 167

48. UKÁZKY Z VZOROVÝCH

TESTŮ PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠEK

Z ČESKÉHO JAZYKA

1. Která z následujících možností ob

sahuje mluvnickou nebo pravopis

nou chybu?

a) Duchapřítomná žena povolala

svého psa a zachránila se.

b) Naše ekonomika je naštěstí

natolik silná, že dokáže leccos

ustát.

c) Vyzkoušejte naší novou službu

– rozvážku zboží až do domu.

d) Washingtonská policie zadrže

la muže, když instalovali odpo

slouchávací zařízení.

2. Ve které z následujících vět je pra

vopisná chyba?

a) Farmáři vyžadují další miliardy.

b) Také golfová hřiště pocítila kri

zi.

c) Ubil svého psa kvůli pokousání.

d) Ve světě ubila třetina miliardá

řů.

3. Ve které z následujících vět je pra

vopisná nebo mluvnická chyba?

a) Vzápětí se otevřely dveře

a vstoupil tří členný senát.

b) Vy byste zřejmě chtěli na ni jen

vzpomínat.

c) Strnul, když se mu vybavily ot

covy přísné oči.

d) Pozorování dědečkovy zvířeny

bylo úžasné.

4. Ve které z následujících možností

je chyba v pravopisu velkých pís

men?

a) Pochutnal si na hořických tru

bičkách.

b) Hodně Pražanů navštívilo Ja

nečkovu výstavu.

c) Sídlem evropské Unie je belgic

ký Brusel.

d) V létě se chystáme na dovole

nou do západní Evropy.

5. Ve které z následujících možnos

tí je chyba v pravopise přejatých

slov?

a) Ve fyzice probíráme dynamické

elektrické pole.

b) Večer dávají další epizodu oblí

beného seriálu.

c) Studenti šestiletého lycea se

zúčastnili soutěže.

d) Dostal jsem zaručený typ na ví

těze dostihu.

6. Ve které z následujících možnos

tí jsou všechny tvary přídavných

jmen napsány mluvnicky a pravo

pisně správně?

a) pomalý sousedovi chlapci

b) spolehliví Mikešovi kamarádi

c) Eviny a Karlovi spolužáci

d) úspěšné podnikatelovi pokusy

7. Kterou z následujících čtveřic je

třeba doplnit na vynechaná místa

ve větách, aby byly napsány pravo

pisně, mluvnicky i věcně správně?

O řeckém fi losofovi ***** se tradu

je, že žil v sudu.

Znáte větu matematika *****?

O řeckém hrdinovi ***** se píše, že

měl jediné zranitelné místo na patě.

Poseidón, ***** bratr, byl vládcem

moří.

a) Diogenovi, Pythagora, Achille

sovi, Zeusův

b) Diogenovi, Pythagora, Achillo

vi, Diův


168 Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy – český jazyk

c) Platfusovi, Pythagorase, Achillo

vi, Martův

d) Platonovi, Pythagorase, Achillo

vi, Zeusův

8. Který z následujících výrazů je

nutno doplnit na vynechané místo

v souvětí, aby bylo napsáno pravo

pisně a mluvnicky správně?

Nemusel jsi mít takový problém,

***** nespěchal.

a) když by jsi

b) kdyby jsi

c) kdybys

d) když bys býval

9. Který z následujících podmětů je

nutné doplnit na vynechané místo,

aby věta byla napsána mluvnicky

a pravopisně správně?

a) Norsko a Island

b) Prezident a vláda

c) Ministerstva a kraje

d) Odbory a vedení podniku

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 10 – 16

Nejoblíbenější slova našeho učitele jsou osvětlit, objasnit, znázornit nebo ujas

nit. Nejraději ze všech má však slovo rozebrat. Proto se rozhodl, že si rozebereme

obrázek Mikoláše Alše Slunéčko zachází za hory. Pověsil kresbu na tabuli a pak

nás vyvolával a ptal se:

„Co zachytil malíř na obrázku, Horáčková?“

„Zachytil pasáčky...“

„To také, ale o které roční období se jedná?“

„Jedná se o podzim,“ zrudla Sim Sim.

„Správně,“ řekl pan učitel, „ malíř to zachytil podzim, což vidíme z oblečení pa

sáčků, kteří mají na sobě pytle.“

Blahýnkovi dal učitel otázku – co ještě vidíme na obrázku. Blahýnek se podíval

na obrázek, řekl, že vidíme několik krav, a začal se tomu smát.

„Já nechápu, co je ti na kravách – neboli bravu – k smíchu, Kratochvíle,“ divil se

pan učitel a položil mu další otázku.

„Jaké jsou ty krávy?“

„Strakaté,“ řekl Blahýnek.

„Tak jsem to nemyslel,“ řekl učitel, „pořádně se soustřeď, Kratochvíle!“

Blahýnek se tedy pořádně soustředil a chvilku zíral na obrázek. Pak řek, že krá

vy jsou rohaté. Tím rozesmál třídu, ***** učitele. Ten se zamračil, jako vždycky,

když mu někdo špatně odpoví, a vyvolal Sim Sim. Ta se vymrštila a pištěla, že krávy

jsou hubené, protože jsou špatně živené.

10. Které z následujících slov nelze do

plnit na vynechané místo v textu

(*****), protože by nedávalo smysl?

a) avšak

b) až na

c) kromě

d) jen ne

11. Které z následujících tvrzení o posta

vách z výchozího textu je pravdivé?

a) Vyvolaný chlapec popsal obrá

zek zcela v rozporu s realitou.

b) Žáci se při rozebírání obrázku

nudí, a proto zlobí.

c) Učitel oceňuje u svých žáků ori

ginalitu a improvizaci.

d) Blahýnek a Kratochvíl jsou jed

na a tatáž osoba.

12. Který z následujících jazykových

prostředků udržuje dějový spád

uvedeného textu především?


Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy – český jazyk 169

a) krátké věty vypravěče

b) opakování dějových sloves

c) užití přímé řeči

d) složitá větná výstavba

13. Které z následujících tvrzení

o podtržených slovech z výchozího

textu je pravdivé?

a) Slovo osvětlit je slovo jedno

značné.

b) Slovo pištěla patří do obecné

češtiny.

c) Slovní spojení roční období je

sousloví.

d) Slova znázornit a objasnit jsou

synonyma.

14. Která z následujících vět z výcho

zího textu je větou jednočlennou?

a) Proto se rozhodl, ...

b) Jedná se o podzim, ...

c) Jaké jsou ty krávy?

d) Zachytil pasáčky...

15. Které z následujících tvrzení o sou

větí z úvodního textu je pravdivé?

Blahýnko se podíval na obrázek,

řekl, že vidíme několik krav, a začal

se tomu smát.

a) Obsahuje dvě věty hlavní v po

měru slučovacím a dvě věty ve

dlejší.

b) Obsahuje tři věty hlavní v po

měru slučovacím a jednu větu

vedlejší.

c) Obsahuje čtyři věty hlavní v po

měru slučovacím.

d) Obsahuje tři věty vedlejší – pod

mětnou a dvě předmětné.

16. Ve které z následujících možnos

tí je správně určen holý přísudek

podtržené věty ze souvětí výcho

zího textu? Blahýnko se podíval

na obrázek, řekl, že vidíme několik

krav, a začal se tomu smát.

a) začal se smát

b) smát

c) smát se

d) začal

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 17 – 20

Pelcovy Vzpomínky na Afriku

LIBEREC

Nadace pro záchranu a obnovu Jizerských hor pořádá v Liberci výstavu fotografií

s názvem Vzpomínky na Afriku. Její autor František Pelc strávil v Africe rok a půl.

Na návštěvníky čeká například seznámení se slonem, nosorožcem, lvy a gepardy.

Prohlédnou si pouštní rostliny, křišťálová jezera a nástěnné malby. Výstava potrvá

do 24. září a zakončí ji Pelcova přednáška o zkušenostech z cest po Africe.

17. Ve kterém z následujících slov

z uvedeného textu nedochází při

výslovnosti ke spodobě znělosti?

a) návštěvníky

b) nosorožcem

c) křišťálová

d) vzpomínky

18. Kterým z následujících slohových

útvarů je nejspíše výchozí text?

a) úředním dopisem

b) oznámením

c) projevem

d) reklamním textem

19. Znaky kterého z následujících

funkčních stylů nese uvedený

text?

a) publicistického

b) odborného


174 Příprava k přijímacím zkouškám na střední školy – český jazyk OBECNÉ POJMY adaptace úprava uměleckého díla jinými výrazovými prostředky (např. filmové zpracování románu nebo divadelní hry) nebo přepracování staršího uměleckého díla pro současnost apoteóza zbožštění, nadšená oslava; v literatuře (zvláště v dramatu) oslavná scéna asociace v tomto významu: spojení představ tím, že jeden duševní obsah vybaví jiný v podobě představy nebo myšlenky proto, že podle dřívějších zkušeností se vyskytly spolu, mohou vytvářet řady (velký holub, Benátky, skořápky...) – viz též oddíl jazykové prostředky autogram vlastnoruční podpis autostylizace autor přetvoří sama sebe v literárního hrdinu, obvykle se se skutečnou podobou autorovou více či méně rozchází bard kdysi keltský pěvec, později se přenáší na všechny velké národní básníky, básník, bojující za práva ujařmeného lidu bestseler kniha, o kterou je velký zájem, která se nejvíce prodává brak braková literatura, literatura nejpodřadnější kvality, literatura bez jakékoliv hodnoty

dedikace

věnování, přímo v knize vytištěné (ne rukou

psané) věnování, kterým chce autor veřejně

poděkovat zpravidla těm, kteří se o vznik nebo

vydání knihy zasloužili

děj

sled příhod příčinně uspořádaný a časoprostoro

vě určený, tvořící základ epiky i dramatu; aristo

telovské schéma: expozice, kolize, krize, peripe

tie, katastrofa (viz tyto pojmy dál v tomto oddíle)

deux ex machina

(z latiny: bůh ze stroje) v antických dramatech

rozhodnutí z moci boha, jehož socha byla s po

mocí mechanismu spuštěna na scénu, přenese

ně neočekávaný, nemotivovaný zásah, jímž se

řeší dějový konfl ikt v próze nebo dramatu

drama

literární díla určená k provozování na jevišti

edice

vydání knihy nebo označení řady knih se stej

ným zaměřením nebo kritické vydání nějakého

díla

emoce

cit

epigon

umělec tvořící ve stínu velké osobnosti, napo

dobovatel

epika

literární druh, v němž je skutečnost ztvárňová

na vypravováním příběhu, mívá zpravidla hlav

ního hrdinu, který celý příběh prožívá

epilog

doslov nebo závěrečné vypravěčovo slovo

ke čtenáři MALÝ SLOVNÍČEK LITERÁRNÍCH POJMŮ



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist