
sleva
Kniha:
Příliš inteligentní na to být šťastný?
Autor:
Jeanne Siaud-Facchin
Kniha teď bohužel není dostupná.
»hlídat dostupnost
Nakladatelství: | Ekopress |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2017 |
Počet stran: | 230 |
Rozměr: | 148x210 |
Vydání: | 1. vydání |
Spolupracovali: | překlad Radka Labric |
Skupina třídění: | Vývojová psychologie. Individuální psychologie |
Jazyk: | česky |
Datum vydání: | 24.03.2017 |
ISBN: | 978-80-87865-34-7 |
EAN: | 9788087865347 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Být nadaný je bohatství. Ale také rozdílnost, která může vyvolávat pocit posunu, jako bychom nikdy nebyli na svém místě. Jak vědět, jestli jsme nadaní? A lépe tedy uspět ve svém životě? Jak naplno využívat svých schopností a zdrojů?
Co když sebou extrémní inteligence nese vyhrocenou citlivost? A co když může oslabovat a přinášet utrpení?
Vysoká inteligence je obvykle považována za přednost, za obdivuhodnou či záviděníhodnou „vlastnost“, je spojována s představou úspěchu a štěstí. Být nadaným ale naopak může znamenat celoživotní tápání, rozpaky, problémy a vyřazení z kolektivu a nejbližšího okolí. Tím, že má odlišný způsob myšlení a prožívání, bývá často nepochopen, což vede k ještě většímu uzavírání se do sebe. Je proto důležité pro nadané pochopit svou odlišnost, právě pomocí této publikace.
Kniha „Příliš inteligentní, aby byl šťastný“ bude důležitým a užitečným nástrojem k pochopení jejího tématu nejen u čtenářů z řad vysoce inteligentních a nadaných jedinců, ale také u lidí, kteří s nimi žijí a pracují. Například v oblastech managementu, vzdělávání, vědy nebo umění. Jako cenná studijní pomůcka může tato publikace sloužit rovněž psychologům, psychoterapeutům, pedagogům nebo vysokoškolským studentům těchto oborů. Nenahraditelným praktickým průvodcem a inspirací se kniha věnovaná problematice vysoce inteligentních a nadaných lidí určitě stane pro odborníky agentur na vyhledávání talentovaných a nadaných osobností, kouče osobního rozvoje nebo specialisty personálního řízení ve všech sférách ekonomiky, podnikání, vědy, kultury a umění. (výjimečná inteligence - dar či prokletí?)
5
OBSAH
Úvodem – Dopis mým čtenářům . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
KAPITOLA PRVNÍ – Být nadaný, co to znamená? . . . . . . . . . . . . . . 13
Nadaný: kdo jsi? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Nadaní: co o nich dnes víme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Mýty mají tuhý kořínek! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
KAPITOLA DRUHÁ – Proč je zásadní zabývat se nadaným
dospělým? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Při hledání sebe sama... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Častá otázka: co vyroste z nadaných dětí? . . . . . . . . . . . . . . 48
KAPITOLA TŘETÍ – Z dětství do dospělosti:
obtížná konstrukce sebe sama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Přechod dětstvím . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Velká etapa: dospívání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Když přijde velký den: být dospělý! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
KAPITOLA ČTVRTÁ – Odhalit své nadání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Jak můžeme své nadání odhalit? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Jak si být jisti svým nadáním? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Diagnostikovat nadaného . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Diagnostický postup: když nejsou výsledky tak jednoznačné. . . . . . 88
Diagnóza v dospělém věku: odvážný a obtížný krok . . . . . . . . . . . 93
Diagnóza: od vysvobození k novým obavám . . . . . . . . . . . . . . . . 94
KAPITOLA PÁTÁ – Osobnost nečekaných tváří . . . . . . . . . . . . . . 103
Pokus o typologii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Nahodilosti pocitu úspěchu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Infantilní stránka osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Člověk neurčitého věku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Prostorovo-časová trhlina: žít ve více časoprostorech . . . . . . . . . 115
Tempo: být stále posunutý . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Ženská a mužská stránka osobnosti: nechat každému své místo . . 118
KAPITOLA ŠESTÁ – O nesnázi být nadaný dospělý. . . . . . . . . . . . . 121
Oslepující jasnozřivost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
PŘÍLIŠ INTELIGENTNÍ NA TO BÝT ŠŤASTNÝ?6
Strach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Pocit viny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Pocit neúplnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Nuda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Těžko skrývaná netrpělivost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Nuda a pocit nadměrné angažovanosti do milostné nestability . . . 138
Závist . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Pocity druhých . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Dobyvačná hypersenzibilita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Nekonečná samota . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Přítel nemůže být... víc než přítel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Vzájemné nepochopení se světem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Hledání ztraceného ideálního světa... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Přemírné uvědomování si všeho . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Strnulost mysli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Výpadky mysli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Žít, nebo se vidět žít? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
KAPITOLA SEDMÁ – O ženách . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Nadané ženy lehce zastraší . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Být nadaná matka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Nadaná žena hledá zoufale muže... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
„Já a inteligentní? To si děláte legraci!“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Malý – ale důležitý – osobní závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
KAPITOLA OSMÁ – Partnerské vztahy: vrána k vráně sedá? . . . . . . . . . .169
A co páry?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169
Vědět nebo nevědět o svém nadání: riziko nebo přínos
pro partnerský vztah? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Nadaný + nadaný = šťastný pár nebo zaručená izolace? . . . . . . . . . . . .172
KAPITOLA DEVÁTÁ – O těch úspěšných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Cesta nadaného dítěte,
které se stane šťastným dospělým. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Itinerář nadaného dospělého, který dělá co může,
aby se cítil dobře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
A co když Štěstí s velkým „Š“ neexistuje? Umění malých „š“. . . . . . . . .185
7OBSAH
Životní rovnováha, nadání a spol.: umění být šťastný . . . . . . . . . . . . . . 187
Od 7 do 77 let... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189
KAPITOLA DESÁTÁ – Mít se dobře: jak na to? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Schopnost upadat je stejně důležitá
jako schopnost vzchopit se . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
„Horská dráha“: velká atrakce nadaných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192
Inteligence jako zdroj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195 Hypercitlivost jako talent . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .202
Kreativita jako perspektiva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
Empatie jako kompetence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Synchronizace emocí: chytit správné tempo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
Ještě pár fíglů, jak přeměnit životní sen
ve vysněný život (nebo skoro!) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
Když se nám podaří opustit
tento vyčerpávající boj... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Naděje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212
KAPITOLA JEDENÁCTÁ – Když už se nic nedaří . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
Sebeobraz s vratkými základy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215 Lze mluvit o patologii specifické pro nadané? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220 Nebezpečí: omyly v diagnóze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 Nástrahy přijetí do péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .225 Blahodárné účinky vysoké inteligence, potvrzené četnými
nedávnými studiemi. Na povzbuzení! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Závěrem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
9
ÚVODEM
Dopis mým čtenářům
Drazí čtenáři,
Ráda se s vámi zase setkávám. Ale musím přiznat, že mám trochu
trému. Moji první knihu „Nadané dítě“ jste přijali s takovým nadšením,
že se teď bojím, že vás zklamu. Že nesplním vaše očekávání. Trochu jako
druhý díl knihy, nebo druhá epizoda filmu, který se nám moc líbil, a teď ne
dočkavě očekáváme jeho pokračování... tomu se však nedaří znovu oslnit
své publikum. Přesto, a to je pravda, se mě mnozí z vás stále ptali: tak kdy bude pokračování? A tak je tady, obohacené o několik let nových setkání,
doplněné o nové studie a nejčerstvější poznatky, s mým současným pohle
dem a chápáním.
Tato kniha je pokračováním mého zamyšlení a mé snahy o pochopení
fungování nadaných lidí, jejich zvláštností, jejich síly i jejich zranitelnosti.
A také pokračováním v čase. Po dětství, po otřesech v období dospívání,
přichází věk dospělosti. Ale co přesně? Co vyroste z těchto atypických dětí,
někdy s tak chaotickým vývojem, které tak často na své životní cestě narazily na nečekané překážky, hluboká zklamání, kruté neúspěchy?
Jak se žije dospělému s tak neobyčejnou osobností? Jak naložit s tak
vyostřenou inteligencí, jejíž dopady mohou být velmi bolestné? Jak se vy
pořádat s citlivostí, kterou v sobě tak často zkoušíme zadusit? Jak vybudo
vat život, který nám odpovídá a ve kterém se cítíme dobře? A je to vůbec
možné? A jestli ano, jak a za jakou cenu? S neodbytnou a všudypřítomnou otázkou: je možné – ano nebo ne – být dospělý nadaný, a přitom šťastný?
A pak, v dětství může mít teorie „předčasné vyspělosti“ smysl, ale v do
spělosti? Jak se jako dospělý považovat za nadaného? Jak se „odvážit“? Jak
tomu uvěřit? I přes neodbytnou předtuchu, že nejsme tak úplně stejní jako ostatní, přes pocit permanentní odlišnosti, přes ten zmatený dojem, že jsme tak málo pochopeni, jaký obrázek sám o sobě si udělat v dospělém
věku? Jaký smysl můžeme dát svému vlastnímu příběhu, a jak pochopit,
co se z nás stalo? Jak sám sebe rozpoznat v profilu tak zvláštním, jiném,
v profilu nadaného?
PŘÍLIŠ INTELIGENTNÍ NA TO BÝT ŠŤASTNÝ?10
To pro mně bylo největší překvapení po vydání mé první knihy o na
daném dítěti. Musím se přiznat, že když jsem ji psala, myslela jsem jen
a pouze na rodiče těchto dětí a na pedagogy, kteří chtějí pochopit. Ani
na okamžik, ale opravdu ani na vteřinku mě nenapadlo, že by tuto knihu
mohli číst dospělí. Myslím tím dospělé, kteří v ní najdou ozvěnu svého
vlastního příběhu. Že je tato kniha může oslovit, dotknout se jich, otřást
s nimi. Že by někteří dospělí mohli koupit moji knihu se skrytou myšlen
kou, téměř zahanbeně, že v ní najdou sami sebe. První dopisy, které jsem
dostala od těchto dospělých, pohnutých, dojatých a proměněných četbou
mé knihy, se mě hluboce dotkly. Bylo to takové překvapení... že jsem si
svoji knihu znovu přečetla. Abych pochopila! A skutečně, něco mně do
šlo: mluvím o dítěti. Ale dítě, kterým jsme byli, až už bylo jakékoliv, v nás
žije dál. A objevit v sobě toto dítě znamená rozpoznat – nebo prostě najít
část naší vlastní identity, která nám možná doposud unikala. Kterou jsme
nepochopili, a nebo, a to ještě častěji, nikdy nebyla pochopena druhými.
Znovu se napojit na tuto část sebe sama přináší ubezpečení. Konečně se
cítit pochopen v tom, čím jsme byli a čím jsme, čím jsme se často ve skrytu
duše cítili být, aniž bychom tomu skutečně věřili... protože nikdo kolem
nás se nezdál připraven tomu věřit.
Od té doby jsem se setkala se spoustou dospělých. Mezi nimi byli ro
diče mých pacientů, kteří se rozpoznali v životní zkušenosti a v diagnóze
svých dětí. A náhle viděli svůj vlastní příběh jinýma očima.
Je to jako proces identifikace naruby: obvykle se děti ve svém vyrůstání
ztotožňují se svými rodiči. Ale při těchto sezeních, kdy mluvíme o dítěti
a vysvětlujeme rodičům jeho způsob fungování, se naopak rodiče rozpoznají ve svém dítěti a ztotožní se oni s ním. Je to velmi zvláštní a zajímavý fenomén, který se odehrává v „tady a teď “ probíhající konzultaci. Jsme
svědky jakéhosi „zrychlení“ jejich příběhu. Jako by si promítali svůj život zrychleně, zhušťujíce všechny události, důležité okamžiky, emoce... a jako bychom najednou, bez jakéhokoli přechodu, mluvili o nich, o jejich životě...
Tehdy je pro rodiče velmi těžké vrátit se zpátky. Příliš se vzdálili, příliš hlu
boko sami do sebe. A já je musím jemně přivést zpátky do reality konzultace, jsou tu přece kvůli svému dítěti. S ním, s rodičem, se můžeme vidět později, bude-li si přát.
Setkala jsem se také s dospělými „potápějícími se“ na své životní dráze,
kterým se dostala do rukou moje kniha. A kteří potřebují pochopit, vě
dět, znovu uchopit otěže svého vlastního příběhu, aby mu dali nový smysl
a nový směr.
11Úvodem
Proto tedy moje nová kniha. Napsaná pro dospělé. Kniha pro ně, pro
vás, kteří jste mi dali svoji důvěru a kteří se chcete dostat zase o něco dále.
Tak dobře, pojďme, ráda s vámi urazím další kus cesty.
V této knize budeme hovořit také o dětství, o dospívání. Abychom lépe
pochopili dnešního dospělého. Abychom prozkoumali všechny možné
cesty k sebenaplnění, s ohledem na to, co jsme. Intimně. Dnes již vím, že
tato oklika „znovupřečtením” svého příběhu a aktualizace našeho sku
tečného „já“ jsou naprosto nutné. Být nadaný přináší naší osobnosti a na
šemu chápání světa i sebe samých tak neobyčejné zabarvení, že jestliže si
tuto skutečnost neuvědomíme, promarníme svůj vlastní život. A já myslím,
že nemáme právo nevědět. A že je povinností nás, odborníků, mít to stále
na paměti a pomoci každému najít štěstí, které mu náleží. Jedinečné štěstí.
Tato kniha je vaše. Podílím se v ní o to, co jsem pochopila s vámi, díky
vám, a jsem moc vděčná za toto nové setkání. Děkuji za vaši důvěru, dě
kuji všem svým pacientům, malým i velkým, kteří mě k této knize dotlačili.
Kteří mě donutili pokračovat, znovu a znovu, přemýšlet, postupovat, mys
let, objevovat. Abychom pochopili, znovu a znovu... Jako oni!
13
KAPITOLA PRVNÍ
Být nadaný, co to znamená?
Nadaný: kdo jsi?
Že by nadání bylo jednoduše jen módní záležitostí? Díky zveličující a ob
čas deformující mediální komunikaci se může zdát, že se jedná o jakousi
„umělou populaci“, vyrobenou rodiči hledajícími sebeuspokojení, nebo
psychology fascinovanými „supermozky“.
Je pravda, že zájem o ty, o kterých jsme si dříve mysleli, že jim bylo
„z hůry dáno“, je relativně nedávný. Co ho vyvolalo? Spojení více faktorů:
stále rostoucí počet psychologických konzultací s dětmi a s dospívají
cími, a také značné zpřístupnění a vulgarizace psychologických vyšetření.
A z nich vyplývající, často alarmující závěry: děti s vysokým IQ mají vážné
potíže ve škole a trpí psychickými poruchami, často vážnými. Nebo vyvíjejí
poruchy chování a sociální adaptace, které značně ztěžují jejich výchovu.
A nakonec dospělí, přivedeni k tomuto problému díky příběhu jejich dítěte,
nebo své vlastní zkušenosti. Ti pomohli rozšířit poznatky psychologických
konzultací o jim specifické problémy a o jejich úzkosti.
Jejich společný bod? Jsou nadaní, a jsou v nesnázích. Jsou nadaní a hle
dají odpovědi na svůj vnitřní nepokoj, na své životní a integrační problémy.
I na problémy s úspěchem.
V posledních letech se objevuje nový proud univerzitních a vědeckých
studií, státní školství věnuje této problematice daleko větší pozornost,
konstatujeme i několik skromných počinů v lékařském prostředí... Nic
méně v každodenní realitě těchto dětí i dospělých, hledajících porozumění,
pomoc a podporu, zůstávají konkrétní opatření a návrhy vzácností.
Především ale stále ještě převládá široce dominantní teorie, považující na
dané osoby za velice zvýhodněné.
Jak totiž integrovat a připustit centrální paradox, který tak oslabuje
nadané jedince na jejich cestě životem: jejich intimní vztah mezi extrémní
inteligencí a psychickou zranitelností.
PŘÍLIŠ INTELIGENTNÍ NA TO BÝT ŠŤASTNÝ?14
„Podivná souvislost. Že by extrémní rozum a extrémní utrpení oteví
raly ty samé obzory? Že by nakonec ‚trpět‘ znamenalo ‚myslet‘ ?“
Maurice BLANCHOT
1
Co zaměňujeme: inteligenci a výkonnost
Co si pleteme: schopnosti a úspěch
Co překrýváme: potenciál a intelektuální efektivnost
Co spojujeme: inteligenci kvantitativně vysokou (vyšší než norma),
ale přizpůsobenou požadavkům prostředí, a inteligenci kvalita
tivně odlišnou, jejíž způsob fungování může být zdrojem utrpení
a neúspěchu, tedy inteligenci nadaných (inteligentních jinak)
Co zapomínáme: rychle a snadno chápat, analyzovat a pamatovat
si neznamená mít znalosti nebo vrozené vědomosti
Co zlehčujeme: extrémní inteligence je neoddělitelná od extrémní
citlivosti a emoční vnímavosti
Co zastíráme: hyperinteligence a hypersenzitivita přinášejí zrani
telnost a slabost
Co nevidíme: pociťovat a vnímat všechny komponenty materiálního
světa a mezilidských vztahů s vyostřenou jasnozřivostí s sebou nese
neustálou emoční reaktivitu, zdroj difúzní úzkosti.
Jakmile začneme mluvit o inteligenci, vyvolá to celou řadu paradox
ních představ. Otazníky vyvstávají především okolo smyslu tohoto slova:
být inteligentní – co to znamená? A také okolo následků: být inteligentní –
co to předpokládá? A nakonec okolo očekávání: být inteligentní – co s tím
mám dělat? A jestli to nedokážu, zpochybní to moji předpokládanou in
teligenci? Jasně vidíme, jakou sílu mají všechny tyto myšlenky, víry, iluze,
rozpory, obavy kolem problematiky inteligence a jejích dopadů.
„Inteligence je dobrá věc. Ale vždy s sebou nese ještě něco jiného,“
vysvětluje Aurore. „Ráda bych si nechala jen tu inteligenci, je fakt, že
ta se může hodit. Ale s tím ostatním se žije moc špatně.“
1 Maurice Blanchot, Le Livre à venir, Gallimard, 1959.
KAPITOLA PRVNÍ ■ Být nadaný, co to znamená? 15
Co si musíme zapamatovat
Být nadaný, to je hlavně a především způsob JAK být inteli
gentní. Atypický způsob intelektuálního fungování, aktivace
kognitivních zdrojů, jejichž odlišné cerebrální báze a jejichž
organizace vykazují neočekávané zvláštnosti.
Nejedná se o kvantitativně vyšší inteligenci, ale o inteligenci
kvalitativně odlišnou. A to opravdu není to samé.
Být nadaný spojuje na jedné straně vysokou úroveň intelektu
álních zdrojů, mimořádnou inteligenci, obrovskou schopnost
chápání, analýzy a ukládání si do paměti. A na straně druhé
citlivost, emotivitu, afektivní vnímavost, vyostřenost všech
pěti smyslů, jasnozřivost, jejíž rozsah a intenzita zaplavují celé
pole myšlení. Obě tyto tváře jsou VŽDY ve střehu.
Být nadaný je způsob bytí, který zabarvuje celou osobnost.
Být nadaný, to je emoce na špičce jazyka a myšlení na hranici
nekonečna, vždy a stále.
Vždy chápat obě tváře nadaných:
intelektuální a emocionální
Zvláštnosti fungování se u nadaných projevují po obou stránkách – inte
lektuální i emoční. Obě vytvářejí celou jejich osobnost a poznamenávají
všechny etapy jejich vývoje a budování života. Nebrat tedy v úvahu oba
tyto aspekty, pod záminkou zastaralých ideologií a omylů, znamená pře
hlížet celou část populace. Být nadaný není ani nestoudné štěstí, ani po
žehnání od boha, ani výsadní dar, ani záviděníhodná superinteligence.
Je to pozoruhodná osobnost s množstvím intelektuálních a afektivních
zdrojů, jejichž potenciál může představovat sílu jen a pouze pokud bude
znám, uznán a pochopen. Integrovat ho znamená možnost vybudovat ži
vot, který nám vyhovuje, ve kterém se cítíme dobře, tak jak se o to snaží
každý z nás. Ignorovat ho, nebo ještě hůře – popírat ho, znamená riziko
míjet sám sebe a promarnit svůj život v hlubokém pocitu nedostatku a ne
úplnosti. Ten může ve své vážnější podobě vést k bolestné sociální izolaci
nebo k závažným psychickým poruchám.
PŘÍLIŠ INTELIGENTNÍ NA TO BÝT ŠŤASTNÝ?16
„Štěstí není v podstatě nic jiného než využívat své možnosti na 100 %.“
Mihaly Csikszentmihaly
Zvoňme na poplach!
Současné klinické závěry jsou alarmující: nadané děti mají často
velmi chaotické školní výsledky, jsou psychicky zranitelné, jejich refe
rence jsou mlhavé a narcistické, trpí bolestným uvědoměním si světa.
Podle jejich osobnosti se jim pak více či méně daří vyvinout obranné
systémy a prostředky k přeměnění svých zvláštností ve své přednosti,
v pozitivní životní dynamiku. Ale u těch, jejichž životní cesta je po
znamenána četnými citovými nesnázemi, se objeví psychologické po
ruchy. V období dospívání jsou psychologické dekompenzace velmi
časté, s atypickými klinickými obrazy, s obtížnou odbornou péčí a ně
kdy s temnou prognózou do budoucna.
Stupeň obtíží závisí na tom, jestli u dítěte bylo nadání objeveno
nebo ne, a v jakém věku. Jestliže dítě vyrůstá, aniž by vědělo kdo
opravdu je, z rizika psychologických poruch se stává skutečná hrozba.
V dospělosti pak jeho osobnost bude vystavěna na vratkých
základech, na odříkáních a zraněních, n a mylných představách
o sobě i o světě, nebo na strnulých mechanismech, vytvořených
na obranu proti své obrovské zranitelnosti. Životní dráha nadaných
dospělých je často velmi chaotická, nepohodlná, křivolaká. Samo
zřejmě, někteří dospělí dosáhnou rovnováhy pohodlného života,
s uspokojivými projekty, své životy vnímají jako úspěšné.
Avšak pod záminkou teorií, snažících se tvrdit, že tito úspěšní do
spělí jsou v převážné většině, nemůžeme přehlížet všechny ty zblou
dilé jedince, jejichž hlavní problém pramení z neuvědomění si, kým
jsou.
Velká otázka: jak je nazývat?
Tato otázka vůbec není vedlejší. Je to otázka klíčová, a to hned z několika
důvodů. Každé pojmenování evokuje určité představy – částečné, mylné
a v každém případě nedostatečné.
KAPITOLA PRVNÍ ■ Být nadaný, co to znamená? 17
Předčasně intelektuálně vyspělý? To vyjadřuje především předstih ve vý
voji v dětském věku. Ale neodráží to ani realitu – vývojový předstih nevyka
zují všechny nadané děti, ani jejich zvláštnost – podstata jejich odlišného
fungování nespočívá v jejich případném vývojovém předstihu.
(Mimořádně) nadaný? V tom automaticky slyšíme „nadanější než“, ale
také „vrozený dar“. A také předpoklad, že jsme skutečně v něčem nadaní,
protože jak jinak se rozpoznat v tomto označení? Je těžké tvrdit rodičům,
že je jejich dítě mimořádně nadané, když nic neprobíhá jak má ani ve škole,
ani doma. Stejně tak těžko se věří samotnému dítěti ve své mimořádné na
dání, když se to v ničem nepodobá ani tomu, co si o něm myslí ostatní, ani
tomu, jak ono samo vnímá své možnosti. A s tím se mu těžko žije, a stejně
tak těžko se o tom mluví s rodiči. Jak s přesvědčením tvrdit, že je naše
dítě mimořádně nadané? Jak to přijme okolí? Pohled druhých nás odradí
velmi rychle: jak jim vysvětlit, že to není „tak jak si myslí“. Pro rodiče není
snadné používat termín „nadaný“, hned to vypadá, že své dítě „vynášejí“,
že se s ním chlubí.
A dospělí? Jak se může cítit jako nadaný, když je jeho život jen řetězec
neúspěchů a utrpení? Nebo prostě tak prázdný. Ale i pro ty, kteří akceptují
svůj život jaký je, se všemi problémy i radostmi, nebo pro ty, kteří svůj ži
vot považují za vydařený, je označení „nadaný“ znepokojující: já, nadaný?
Jaké to má dopady na můj život? Jak ho to ovlivňuje? A jestli jsem nadaný,
neměla by moje životní dráha vypadat jinak?
„Mimořádně nadaný“ (surdoué) je nicméně termín nejdéle používaný
ve francouzské tradici
2
, ten který vyjadřuje niterní zvláštnosti osob
nosti. Z nedostatku vhodných pojmů mi tento připadá nejvýstižnější.
V současné době je v módě používat označení VP pro „Vysoký poten
ciál“ nebo VIQ pro „vysoké IQ“
3
, jako kdyby zkratky mohly smazat to co
vadí, co zní jako „příliš“...
2 „Surdoué“ (mimořádně nadaný) – termín poprvé použit v roce 1970 psychiatrem
J. de Ajuriaguera překladem anglofonního výrazu highly gifted a ve Francii uvedeného
do širokého povědomí Rémy Chauvinem a jeho základní knihou: Les Surdoués, Stock,
1975.
3 Poznámka překladatele: Ve francouzštině je používáno HP pro „Haut potentiel“ (vyso
ký potenciál) a HQI pro „Haut QI“ (vysoké IQ)