načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Prezentace v marketingových komunikacích - Ladislav Kopecký

Prezentace v marketingových komunikacích

Elektronická kniha: Prezentace v marketingových komunikacích
Autor: Ladislav Kopecký

Představení prezentace jako nástroje osobní komunikace, který lze efektivně využívat nejen v marketingu. Strukturovaná a srozumitelná komunikace, kterou přivedl na svět marketing, by se ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  254
+
-
8,5
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2010
Počet stran: 148
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2010
ISBN: 978-80-247-3123-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Představení prezentace jako nástroje osobní komunikace, který lze efektivně využívat nejen v marketingu. Strukturovaná a srozumitelná komunikace, kterou přivedl na svět marketing, by se měla stát součástí a hlavním námětem globálního výchovného programu. A právě prezentace není ničím jiným, než jedním z mnoha nástrojů osobní marketingové komunikace. Stává se každodenním chlebem, a to nejen v marketingu. Bez schopnosti prezentovat se dnes neobejde téměř nikdo. Kniha obsahuje základní definice prezentačních dovedností z hlediska talentu, disciplíny a technik. Přináší systém plánování a organizace prezentace, analyzuje cílovou skupinu, pro kterou je obsah prezentace určen, doporučuje prezentační nástroje a pomůcky, technologie přípravy. Uvádí přehled základních stylových přístupů, nedostatků a chyb, nezapomíná ani na virtuální prezentace, jako je telefon, video, web či e-mail.

Popis nakladatele

Dnešní svět křižují miliardy nejrůznějších sdělení a informací. Přes dynamický rozvoj elektronických médií a technologií patří k ironii dnešní doby, že komunikace ve světě se stává stále obtížnější. Ukazuje se, že strukturovaná a srozumitelná komunikace, kterou přivedl na svět marketing, by se měla stát součástí a hlavním námětem globálního výchovného programu. Právě prezentace není ničím jiným než jedním z mnoha nástrojů osobní marketingové komunikace. Stává se každodenním chlebem nejen v marketingu - bez schopnosti prezentovat se dnes neobejde téměř nikdo. Kniha obsahuje základní definice prezentačních dovedností z hlediska talentu, disciplíny a technik. Přináší systém plánování a organizace prezentace, analyzuje cílovou skupinu, které je obsah prezentace určen, doporučuje prezentační nástroje a pomůcky, technologie přípravy. Uvádí přehled základních stylových přístupů, nedostatků a chyb a nezapomíná ani na virtuální prezentaci prostřednictvím telefonu, videa, webu či e-mailu.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Ladislav Kopecký - další tituly autora:
Public relations -- Dějiny – teorie – praxe Public relations
 (e-book)
Public relations -- Dějiny – teorie – praxe Public relations
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Ing. Ladislav Kopecký

Prezentace v marketingových komunikacích

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

www.grada.cz

jako svou 4021. publikaci

Odpovědná redaktorka Bohdana Heřmanská

Sazba a zlom Vojtěch Kočí

Počet stran 160

Vydání 1., 2010

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

© Grada Publishing, a.s., 2010

Cover Photo © archiv autora

ISBN 978-80-247-3123-0


5

1. Úvod ..................................................................................................... 9

2. Historie – prababička Rétorika ..........................................................13

3. Talent, stres a nervy ...........................................................................19

3.1 První krok k redukci stresu ..............................................................20

3.2 Co je důležité pro zvládnutí nervů? ................................................ 21

3.3 Fyzické symptomy nervozity a strachu ..........................................22

3.4 Další protistresová opatření .............................................................23

3.5 Špatná rada..........................................................................................23

3.6 Nervozita jako příležitost..................................................................24

4. Cíl prezentace ......................................................................................27

4.1 Čeho chceme dosáhnout ...................................................................28

4.2 Další základní otázky ........................................................................29

4.2.1 Komu to chceme říci? – Publikum jako cílová

skupina ..................................................................................30

4.2.2 „Číst publikum“ ................................................................... 31

4.3 Prospěch a přínos ...............................................................................32

5. Příprava, model a osnova prezentace ................................................35

5.1 Průzkum ..............................................................................................35

5.1.1 Web ........................................................................................36

5.2 Příprava – fi ltrace dat a tvůrčí proces .............................................37

5.3 Model prezentace ...............................................................................38

5.4 Osnova .................................................................................................40

5.4.1 Ukázka jednotlivých částí osnovy rozvinuté

do přednášky .............................................................................. 41

5.4.2 Kdy zpracovat osnovu prezentace? ...................................47

5.5 Podpůrný stavební materiál .............................................................47

5.5.1 Humor ...................................................................................49

Obsah


PREZENTACE V MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍCH6

6. Styl a tvorba prezentace ......................................................................53

6.1 Styl prezentace .................................................................................... 53

6.2 Tvorba prezentace ..............................................................................55

6.2.1 Úvod ......................................................................................56

6.2.2 Přechod .................................................................................58

6.2.3 Hlavní část ............................................................................58

6.2.4 Závěr ......................................................................................60

6.2.5 Otázky a odpovědi .............................................................. 61

7. Vizuální pomůcky, prezentační technika a prostor ........................ 65

7.1 Zpětná projekce ..................................................................................65

7.2 Flip chart .............................................................................................66

7.3 Projekce diapozitivů 35mm ..............................................................68

7.4 Počítačová prezentace .......................................................................68

7.5 Tištěné materiály ................................................................................69

7.6 Předměty .............................................................................................70

7.7 Shrnutí kladů a záporů při využití jednotlivých

vizuálních pomůcek ..........................................................................71

7.8 Prezentační prostor............................................................................73

8. Jak to říci? ........................................................................................... 77

8.1 Hlas ......................................................................................................77

8.2 Mikrofon .............................................................................................79

8.3 „Řeč těla“ .............................................................................................80

8.3.1 Držení těla ............................................................................80

8.3.2 Gesta ...................................................................................... 81

8.3.3 Výraz tváře ........................................................................... 81

8.3.4 Oční kontakt ........................................................................82

8.4 Pódium a řečnický pult .....................................................................83

8.5 Číst nebo nečíst? .................................................................................83

8.6 Co na sebe? ..........................................................................................84

8.7 Neverbální komunikace v globálním prostředí ............................85

8.8 Závěrem této kapitoly ........................................................................86

9. Virtuální prezentace ......................................................................... 89

9.1 Telefon, video, web, e -mail ...............................................................89

9.1.1 Telefonkonference ...............................................................90

9.1.2 Videokonference ..................................................................90

9.1.3 Webkonference .................................................................... 91

9.1.4 E -mail ....................................................................................92

9.2 Technologie a rozpočty .....................................................................92

9.3 Příprava virtuální prezentace ..........................................................93

9.4 Integrovaný virtuální přístup k prezentaci ..................................... 94

9.4.1 Přepsané dějiny ....................................................................94

9.4.2 Integrovaný prezentační přístup .......................................95

9.4.3 Týmová práce a individuální styl .....................................96

Obsah7

10. PowerPoint a úloha vizualizace ......................................................... 99

10.1 PowerPoint ..........................................................................................99

10.2 Úloha vizualizace a grafi ky ............................................................100

10.2.1 Střed pozornosti ................................................................ 101

10.2.2 Méně je více ........................................................................102

10.2.3 Psychologie vnímání .........................................................102

10.2.4 Zá k ladní grafi cké elementy .............................................103

10.2.5 Text ......................................................................................104

10.2.6 Numerická grafi ka ............................................................107

10.3 Ukázky prezentací ........................................................................... 111

11. Speci fi ka různých druhů prezentací ................................................115

11.1 Různé publikum – různé prezentace ............................................ 116

11.2 Technické a fi nanční prezentace .................................................... 117

11.2.1 Technická prezentace ........................................................ 117

11.2.2 Finanční prezentace .......................................................... 118

11.3 Informační a instruktážní prezentace ..........................................120

11.3.1 Informační prezentace ......................................................120

11.3.2 Školení a instruktáž...........................................................120

11.4 Prezentace pro investory .................................................................122

11.5 Mezinárodní prezentace .................................................................124

11.6 Improvizované, panelové prezentace a kulaté stoly ...................126

11.6.1 Improvizovaná prezentace ...............................................126

11.6.2 Panelová prezentace ..........................................................127

11.6.3 Kulatý stůl ..........................................................................129

11.7 Prezentace na veřejných shromážděních a konferencích ..........130

12. Prezentace jako společenský styl .....................................................133

12.1 Asertivita a responsivita .................................................................133

12.2 Osobnostní typy ...............................................................................134

12.3 Modifi kace prezentačního stylu ....................................................137 „Dokud máš dobrý příběh a někoho, komu jej vyprávět, zdaleka nejsi vyřízený,“ říká hlavní hrdina fi lmu „Legenda o 1900“ (Legend of 1900).

Říká se, že dobrý příběh je duší každé komunikace a  o  té dnešní a marketingové to platí ještě větší měrou.

Dnešní svět křižují miliardy nejrůznějších sdělení a  informací. Přes veškerý dynamický rozvoj elektronických médií a technologií patří k velkým ironiím dnešní doby, že komunikace ve světě se stává stále obtížnější. Nedostatečně se vysvětlují cíle a záměry, rozhodnutí jsou ozřejmována povrchně a existuje jen malá možnost se na nich podílet. Klíčové otázky se probírají v atmosféře konfrontace. Málokdy se vyměňují názory věcně. Významné mezinárodní instituce přiznávají, že celá řada jejich problémů pramení z neschopnosti srozumitelně a přesvědčivě komunikovat.

Neschopnost využít komunikace jako nástroj řízení se neomezila jenom na vlády a  správní orgány. Také hospodářství, průmysl a  obchod v těch nejvyspělejších zemích neumí přes rozsáhlé komunikační aparáty a struktury účinně komunikovat. Mezi jednotlivými odděleními mezinárodních koncernů dochází k neuvěřitelným komunikačním šumům, stejně tak jako mezi fi rmami jednoho podnikatelského seskupení. Většině krizových konfl iktních momentů v  našem životě se dalo předejít účinnou komunikací. Ukazuje se, že strukturovaná a srozumitelná komunikace, kterou přivedl na svět marketing a dal jí do vínku jakési základní globální esperanto, by se měla stát součástí a hlavním námětem globálního výchovného programu. A jsme u našeho tématu.

Prezentace nejsou ničím jiným než jedním z mnoha nástrojů osobní marketingové komunikace. Ta na sebe bere nesčetné podoby podle toho, o čem pojednává, kdy, kde a ke komu promlouvá. Stává se každodenním chlebem, a to nejenom v marketingu. Bez schopnosti prezentovat se dnes neobejde téměř nikdo.

I.

Úvod


PREZENTACE V MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍCH10

Prezentujeme svým kolegům i  nadřízeným. Prezentujeme za účelem předávání vědomostí a  školení. Prezentujeme, abychom prodali, přiměli investovat, obracíme se k  akcionářům i  zákazníkům, doma i  v  mezinárodním měřítku. Chceme přesvědčit o  užitečnosti a  výhodách spolupráce. Chceme přesvědčit o svých myšlenkách a idejích své spoluobčany, stejně jako lidi jiných etnických, civilizačních obrazců, náboženství a přesvědčení.

Po obdobích, kdy se příliš nedbalo na formu, jsme dospěli k opačnému extrému, kdy forma získává navrch. Dospěli jsme do věku formálně dokonalých prezentací, ve kterých se myšlenka a  obsah krčí někde v koutě. Je to jako bychom zapomněli na tisíce let stará pravidla umění rétoriky, která byla základem a  školou všeobecného vzdělání. Bylo to umění, které kromě formálních vědomostí o  přednesu a  vystupování vyžadovalo také široké obsahové vědomosti z nejrůznějších oborů.

Čas těch, kteří jsou nám dnes ochotni naslouchat, je drahý a boj o jejich pozornost stále náročnější. Chceme-li upoutat, přesvědčit o užitečnosti a  přínosu naší prezentace, nebo dokonce přimět k  akci, je třeba zvládnout celou řadu kroků.

Provést průzkum a vybavit se všemi potřebnými informacemi, které se týkají jak obsahu, tak cílové skupiny, které prezentujeme. Šít prezentaci „na tělo“ a přizpůsobit ji zájmům, potřebám a prospěchu auditoria. Zvolit strukturu prezentace tak, aby odpovídala povaze tématu. Připravit se na zvládnutí trémy a fyzických nároků. Zvolit nejvhodnější prezentační techniku a  připravit si vizuální pomůcky v  souladu s  prostorem, který bude k  dispozici. Zpracovat osnovu a  posléze celý obsah prezentace do obsahově i formálně atraktivní podoby tak, aby prezentace vyzněla jasně, poutavě, zábavně a srozumitelně, aby měla gradaci i zpětnou vazbu. Připravit se na možnost improvizace i pravděpodobné otázky.

Seznámit se s  prezentačním prostorem i  technikami, které budou k dispozici a v případě potřeby zajistit technickou podporu. V případě virtuální prezentace zvolit optimální formu, která zaručí efektivní výsledek.

„Prezentace v  marketingových komunikacích“ nejsou určeny výlučně pracovníkům v  marketingu či marketingových komunikacích. Mohou být užitečnou pomůckou při zvládání prezentací v těch nejrůznějších oblastech ekonomické, politické, obchodní, kulturní, sociální či vzdělávací činnosti.

Nejsou návodem k  dokonalému zvládnutí prezentací ani zárukou na úspěch.

Není ale vyloučeno, že k němu mohou přispět.

Cicero byl mistr řeče

Dával řeči ostří meče

Řečí vedl vícero

Takový byl Cicero

(Jan Vodňanský: S úsměvem idiota)

Schopnost řečnit a přesvědčit provází lidstvo od nepaměti. Do oblasti

umělecké prózy ji ale zařadila až antická literární teorie. Rozeznávala

tři odvětví: dějepisectví, fi losofi i a řečnictví.

Řečnictví (retorika) v antickém Řecku se zakládalo na právu svobod

ného člověka svobodně mluvit. Nejvýrazněji se rozvinulo v demokra

tických státech, především v  Aténách, a  bylo považováno nejenom za

boží dar, ale také za umění, kterému se dá naučit. Dokonalé zvládnutí

řečnictví si vyžadovalo kromě formálních vědomostí o přednesu, drže

ní těla, gestikulaci, vystupování, skladbě řeči nebo způsobu argumenta

ce, také obsahové vědomosti z historie, politiky, fi losofi e či matematiky.

Rétorika se vyvinula z pouhé nauky o řečnictví ve školu všeobecného

vzdělání a  vědomostí s  praktickým zaměřením. Vymezila se od oby

čejné i básnické mluvy, stanovila pravidla, formu, sloh a ovlivnila vý

znamně celou řeckou prózu. Její nejlepší ukázky se staly uměleckými

díly.

Řecké řečnictví rozlišovalo tři druhy veřejných řečí. První byla řeč

politická, která musela být vždy proslovena a nikoliv čtena, tehdy ještě

z papyru.

Druhou byla řeč soudní. Ta měla přesvědčit porotce o vítězství řeč

níka. V řeckých státech u soudů neexistovali obhájci ani veřejní žalobci.

II.

Historie – prababička Rétorika

PREZENTACE V MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍCH14

Každý občan mohl podat při porušení občanského či veřejného práva žalobu sám a sám se musel také hájit. Pokud bylo zapotřebí větších odborných znalostí, mohli se občané při koncipování soudní řeči obracet na logografy, jakési řečnické spisovatele, kteří jim žalobu či obhajobu za honorář zpracovali a  poučili o  právních otázkách i  způsobech vystupování. Tyto řeči se obě strany učily zpaměti a pronášely je spatra. Mnohé z nich patří dodnes ke skutečným literárním dílům, ve kterých neschází příklady ze života i z historie. Oplývají humorem, baví a působí na city.

Třetím druhem řečí byly slavnostní projevy na počest padlých a zemřelých a také celá řada z nich patří k vynikajícím ukázkám řecké prózy. Nestarším známým profesionálním řečníkem, autorem první učebnice řečnictví a  zakladatelem první řečnické školy byl Korax ze Syrakús. Z  jeho žáků vyniknul Georgiás z  Leontín nejenom tím, že se dožil 108 let. Dovedl uchvátit davy květnatým slohem a dosáhl věhlasu tím, že dokázal hájit jakékoliv teze. Jedním z příkladů, které jsou i dnes aktuální, je jeho „Řeč na obranu Heleny“, ve které hájí právo vdané ženy na útěk s milencem.

Z  attických řečníků, kteří působili v  Athénách a  dalších městech, vynikali Lysias, Isokrates, Andokides, Isokrates a Demosthenes.

Zejména posledně jmenovaný, Demosthenes, může být velkou inspirací a vzorem pro všechny, kterým je jakákoliv prezentace a veřejné vystoupení noční můrou. Dokázal vůlí a vytrvalostí překonat veškeré handicapy, kterými jej obdařila příroda, a stal se hlavním představitelem attického politického řečnictví. Měl slabý hlas, a tak chodil k moři, kde jej cvičil hlasitou recitací veršů, dokud nepřekřičel příboj. Protože koktal, učil se řečnit s  oblázkem v  puse a  této vady se zbavil. Škubal ramenem, a  tak si pověsil ve výši ramene meč. Jeho ostrý hrot tento zlozvyk zkrotil. I když byl nemajetný, dostal se do dobré řečnické školy a  jako hlavní předmět si vybral historii. Z  více než šedesáti zachovaných řečí vyzařuje strohý a  jasný sloh, stručné a  rytmické věty i  síla argumentů. Především díky svému vyjadřování, přesvědčivosti i gestikulaci zůstal Demosthenes ve světě antické rétoriky nepřekonán. Také v prvním století před našim letopočtem, v období rozkvětu římské prózy, patřila rétorika do stejného hnízda jako právnictví, fi lozofi e, memoáry a naučná literatura. Rétorika byla základem vzdělání. Umět složit a pronést řeč bylo hodnoceno stejně jako schopnost složit báseň.

Historie – prababička Rétorika15

Umět složit a přednést řeč se vyžadovalo od každého, kdo se účastnil politického života, kdo žaloval nebo obhajoval u soudu nebo kdo velel vojsku. Řeči byly pečlivě připravovány a  po přednesení uveřejňovány. Zachovaly se jich stovky. Mezi vynikající řečníky Říma patřili Appius Claudius, Marcus Porcius Cato, později bratři Gracchové, Lucius Licinius Crassus, Marcus Junius Brutus a také Caesar.

Pokud bychom však hledali jméno, které bychom mohli postavit po boku Demosthena, pak by to byl určitě Marcus Tullius Cicero. Ve svých „Životopisech slavných Řeků a Římanů“ Plutarchos napsal: „Zdá se mi, že Demosthenes a Cicero byli původně formováni božstvem úplně stejně, vždyť v jejich povaze je mnoho shodných vlastností... Myslím, že by se nenašli jiní dva řečníci, kteří se stali mocnými a velikými z  bezvýznamných a  malých, kteří se pustili do králů a  tyranů, kteří ztratili dcery, byli v yhnanci, s poctami se vrátili, byli znovu nuceni utéci a byli přitom nepřáteli chyceni a v téže době, kdy jejich spoluobčané byli zbaveni svobody, oni sami ztratili život. A tak kdyby došlo ke sporu mezi přírodou a  štěstěnou jako mezi dvěma umělci, těžko by se dalo rozhodnout, zda měla větší zásluhu na podobnosti těchto dvou příroda vlastnostmi, které jim dala, nebo štěstěna svými zákroky.“

Ciceronovy řeči byly považovány po staletí za vzor dokonalosti. Vynikají bohatstvím myšlenek, čistotou řeči, kompozicí a  působivostí (starověk jich znal asi 150, dodnes se jich zachovalo 58). Byl autorem fi lozofi cko -politických spisů „O povinnostech“, „O nejvyšším dobru a zlu“, „O přátelství“, „O stáří“, „O zákonech“ nebo „O státě“. Uměl napsat báseň. Dodnes je představitelem jedné z hlavních složek světové civilizace a jen stěží lze vystihnout a popsat, co znamenal pro antiku, křesťanství, humanismus a osvícenectví. Právě osvícenectví 18. století přijalo za svou (zejména v náboženském ohledu) jeho snášenlivou humanitu, kterou sám Cicero vyjádřil Terentiovým veršem: „Homo sum, humani nil a me alenum puto. – Jsem člověk, nic, co je lidské, mi není cizí.“ Antická rétorika stanovila pravidla, která jsou velmi prostá a dodnes je není třeba příliš měnit. I v dnešní době, kdy máme po ruce celou řadu technických, prezentačních nástrojů a  vymožeností, platí Ciceronova rada: „Řiďme se svou přirozeností a vyhýbejme se všemu, co uráží zrak a sluch... Je třeba usilovat o to, aby se zákonům přirozenosti nevzdalovala hnutí duševní. Toho dosáhneme, budeme -li hledět, abychom nepodléhali rozčilení a strachu... Duševní hnutí jsou pak dvojího druhu. Jednak souvisí s myšlením, jednak s pudovostí. Myšlení se nejvíce ob

+


PREZENTACE V MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍCH16

rací k vyhledávání pravdy, pud nás vybízí k jednání. Pečujme tedy o to,

abychom myšlení užívali k věcem nejlepším a pud, abychom podrobo

vali rozumu... Když se řeč začne odchylovat, je nutno dbát toho, aby se

vrátila ke svému předmětu, ovšem vždy s  ohledem na účastníky roz

mluvy... Je třeba také mít na zřeteli, jak dlouho může řeč účastníky

bavit. Tak, jak jsme dovedli vhodně začít, tak máme umět v pravý čas

také skončit.“

Co více dodat.





       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist