

Elektronická kniha:
Přes ploty
Autor:
Fedor Gál
Podnázev: Neodstraněná pošta
Nakladatelství: | » VĚTRNÉ MLÝNY |
Dostupné formáty ke stažení: | EPUB, MOBI, PDF |
Upozornění: | většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2017 |
Počet stran: | 398 |
Rozměr: | 18 cm |
Vydání: | V češtině vydání první |
Spolupracovali: | ze slovenského, pro účely českého vydání doplněného, originálu Cez ploty ... přeložil Miroslav Zelinský |
Skupina třídění: | Vnitropolitický vývoj, politický život |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
ISBN: | 978-80-744-3217-0 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Fedor Gál (nar. 1945), ikona slovenských i českých občanských aktivit, sociolog, politik, publicista, dokumentarista. Bezmála před deseti lety jej emailovou poštou oslovil mladý slovenský národní socialista Matěj (z mnoha důvodů si přeje zůstat v anonymitě). A začal dialog, který naplňuje to, co Fedor Gál už dlouho vytýká do záhlaví svých klíčových úvah: možnosti a meze dialogu. Dodat lze snad jen to, že zde jsou možnosti skoro bezbřehé a meze hodně prostupné... Přes ploty je kniha dialogů. Jejími autory jsou dva lidé, kteří jsou od sebe vzdáleni tak, jak jen je možné si to v dnešní době a společnosti představit.
Přes ploty je velmi nezvyklá kniha dialogů. Jejími autory jsou dva lidé, kteří jsou od sebe vzdáleni tak, jak jen je možné si to v dnešní době a společnosti představit. Fedor Gál (nar. 1945), ikona slovenských i českých občanských aktivit, sociolog, politik, publicista, dokumentarista. Počátkem září 2009 ho přes e-mailovou poštu oslovil mladý slovenský národní socialista Matěj (z mnoha důvodů si přeje zůstat v anonymitě). A započal dialog, který doslova a do písmene naplňuje to, co Fedor Gál už dlouho vytýká do záhlaví svých klíčových úvah: možnosti a meze dialogu. Dodal bych snad jen, že zde jsou možnosti skoro bezbřehé a meze velmi prostupné...
Miroslav Zelinský
Kdyby vyšla jiná taková kniha korespondence, Merkelové s Orbánem třeba, tak bychom byli o kus dál. Cením si postojů obou aktérů, kteří nepochybně jsou a budou označováni za zrádce toho kterého zákopu, jestliže z něho vylezou, aby zjistili, na koho ty verbální šrapnely vlastně dopadají.
Jan Gogola, ml.
Matej
Sociologové – Slovensko – 20.-21. století
národní socialisté – Slovensko – 21. století
Názory a postoje
Politika
Společnost
Osobnosti a fakta > Názory a postoje
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Svět a politika
Osobnosti a fakta > Rozhovory > Korespondence, paměti, rozhovory
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Státy, kultury, národy
Elektronické knihy > Osobnosti a fakta > Rozhovory
Elektronické knihy > Próza – beletrie > Další formy prózy > Úvahy
Elektronické knihy > Osobnosti a fakta > Názory a postoje
Naučná literatura > Svět a politika > Společnost
Katalog předmětový > G > Gál, Fedor, 1945-
Katalog předmětový > S > Sociologové > Slovensko
Naučná literatura > Svět a politika > Politika
Naučná literatura > Státy, kultury, národy
Próza – beletrie > Další formy prózy > Úvahy
Katalog vybraných autorů > G > Gál – Fedor Gál
Katalog nakladatelství > V > VĚTRNÉ MLÝNY
Katalog předmětový > A > * 20.-21. století
Přes ploty je velmi nezvyklá kniha dialogů. Jejími autory jsou dva lidé, kteří jsou od sebe vzdáleni tak, jak jen je možné si to v dnešní době a společnosti představit. Fedor Gál (nar. 1945), ikona slovenských i českých občanských aktivit, sociolog, politik, publicista, dokumentarista. Bezmála před deseti lety jej emailovou poštou oslovil mladý slovenský národní socialista Matěj (z mnoha důvodů si přeje zůstat v anonymitě). A začal dialog, který doslova a do písmene naplňuje to, co Fedor Gál už dlouho vytýká do záhlaví svých klíčových úvah: možnosti a meze dialogu. Dodal bych snad jen to, že zde jsou možnosti skoro bezbřehé a meze hodně prostupné...
Miroslav Zelinský
Kdyby vyšla jiná taková kniha korespondence, Merkelové s Orbánem třeba, tak bychom byli o kus dál. Cením si postojů obou aktérů, kteří nepochybně jsou a budou označováni za zrádce toho kterého zákopu, jestliže z něho vylezou, aby zjistili, na koho ty verbální šrapnely vlastně dopadají.
Jan Gogola, ml.
Větrné mlýny
Fedor Gál
@ Matěj
Přes ploty
9 788074 432170
Větrné mlýny
Fedor Gál
@ Matěj
Přes ploty
Fedor Gál
@ Matěj
Přes ploty
Neodstraněná pošta
Tato kniha vyšla s finanční podporou Komisie SLOLIA,
Literárne informačné centrum, Bratislava.
© Fedor Gál, 2017
© Matěj, 2017
Translation © Miroslav Zelinský, 2017
© Větrné mlýny, 2017
ISBN 978-80-7443-217-0 (papírová kniha)
ISBN 978-80-7443-246-0 (eBook)
Počátkem září 2009
mi přišel mail
od mladého
národního socialisty.
Následoval dialog.
2009–2015
Dobrý den, pane Gále, uvažoval jsem dlouho, zda vám psát či zda mám vůbec psát. Nakonec jsem se odhodlal napsat, a to proto, že konverzace může být prospěšná pro obě strany.
Když jsem si na vás bral e-mail, říkal jsem, že jsem národní socialista. Definic tohoto pojmu je mnoho a většina je absolutně nepřesná (nejlépe to určitě ilustruje slovník cizích slov vydaný bolševiky, nepamatuju si to přesně, ale píše se v něm něco v tom smyslu, že fašismus je konečná verze teroristického kapitalismu). Sám to „cítím“ jako nacionalismus říznutý neodarwinismem. Nacionalismus pak chápu jako NÁROD = KREV A PŮDA. Nejsem aktivní v rámci Odporu ani Pospolitosti (tito neoluďáci jsou úplně mimo), to znamená, že jako jedinec nejsem společensky nebezpečný .
Existuje mnoho důvodů, proč s vámi mluvit.
Hlavní byla asi snaha o porozumění, protože tak jako se vy snažíte porozumět „nám“ napříč dějinami (a podle
10
toho, co vím, se vám to nedaří — usuzuji takto z vašich závěrů o tom, proč došlo k prosazení národního socialismu), tak se já snažím porozumět Židům a také se mi nepříliš daří. Odpusťte moji roztržitost, ale píši za pochodu a dělá mi problém udržet koncept.
V první řadě vám chci říct, že nelituji židovského utrpení víc než utrpení kohokoli jiného. Pobuřuje mě chápání holokaustu jako patentu na utrpení. Sám jistě uznáte, že se najdou i tací, kteří právě tento pohled zneužívají pro politické cíle. Celé to prizma evropského židovství (myslím hlavně ty nářky ohledně pronásledování napříč dějinami a kvazi biblická i judeo-křesťanská civilizace mi přijdou směšné, když už, tak anticko-křesťanská civilizace, to je stejně okatý antagonismus) má své mezery. Stačí, aby si rozumný člověk položil pár otázek, a začne se to sypat.
Víte, nejsem z luďácké rodiny. Jsem z Košic (a jako vlastní osobní trauma mohu uvést dům na Hlavní ulici, který nám zabrali bolševici, nebo dům na Mlýnské, který zbourali) a jako uvědomělý občan znám demografii Košic před válkou, takže vím, že přibližně 25 % tehdejších obyvatel byli Židé. Také vím, že drtivá většina z nich zde nežila po generace, ale pouze okolo sta let.
1
Vždyť vy sám si musíte být vědom své identity, která demonstruje jednu z největších lží, které se váš národ dopustil, a to, že Židé nejsou rasa, ale náboženská skupina. Neurazte se, ale když jsem vás onehdy viděl smát se spolu s Petrem Schutzem v jeho simultánce, karikatura ze Stürmeru
2
by jako ilustrace rasové odlišnosti
11
nebyla výstižnější . Jsem rasista jen do té míry, že jsem hrdý na svou rasu a věřím, že mezi rasami existují rozdíly. Bohužel jako běloch nemůžu říct „bílá je lepší“, „bílá je dobrá“, „bílá síla“ atd. To je jen další věc, která ve mně posiluje pocit ohrožení. Chápu váš strach o vnučku, ale já mám strach o své děti, které budou vyrůstat v zemi, kde menšiny jsou zákonem chráněny a kde existuje dvojí metr.
3
Znovu jsem trošku odbočil.
Psal se rok 2000, bylo mi 15 let a každý čtvrtek jsem si kupoval Domino fórum (miloval jsem ho), navštěvoval jsem prestižní školu a byl sympatizantem DS (ne Dělnické, ale Demokratické strany) a později OKS — Občanská konzervativní strana, i voličem..., už jen proto bychom si mohli tykat. Vášnivě jsem o nich diskutoval a lobboval za ně všude tam, kde to bylo možné. Jak sám víte, vaše marginální ministrana má schopnost spojovat lidi, kteří se vyznačují určitým druhem rytířství. Gymnázium jsem nedokončil kvůli nenaplněným láskám, zpupnosti (ta je asi tím nejcharakterističtějším rysem mé osobnosti, ale k tomu se dostanu později), hazardu... prostě vášním všeho druhu. Vyhodili mě v předvečer dokončení. Zůstal jsem věrný „vašemu humanismu“ (škatulky jsou jen berličkami k tříbení myšlenek, tak mě nechytejte za slovo) i nadále a časem jsem zažil i první ročník .týždňa. Bez vzdělání a jako černá ovce rodiny jsem byl nucen emigrovat, respektive odejít gastarbajtrovat do Londýna. A tam začaly zajímavé paralely mezi mým a Hitlerovým životem. Nedřít po skladech a fabrikách, nikdy bych
12
.týždeň nehodil přes palubu a nestal se národním socialistou. Nebo asi stal...
Nevím to jistě, ale myslím, že většina neduhů společnosti je naším společným trápením. Prvenství, zdá se, získává odmítání uvěřit, nebo jak to nazvat (vy jako vzdělaný muž máte jistě vhodnější slova). Jak je možné, že celá čtvrtina Američanů nevěří ve skutečnou existenci Usámy bin Ládina? A dost lidí zpochybňuje holokaust? Samozřejmě, nabízí se vysvětlení, že dotyční jsou retardovaní, ale tak jednoduché to asi není. Nejsem příznivcem konspiračních teorií (přece dobře víme, že pověrčivost zabíjí , ale uzákonit počet obětí na 6 000 000 je do nebe volající drzost
4
už s ohledem na to, že Endlösung (konečné
řešení židovské otázky) byl přísně tajný projekt a Němci zahladili stopy (a že uměli být důkladní, Germáni jedni árijští), plus existují jasné kontroverze ohledně Osvětimi (4,5 milionů změněno na 1,5 milionu, Rusy zrekonstruované plynové komory atp.). Řeknu-li, že v Dachau byly plynové komory, mýlím se, ale neporušuji zákon (spousta lidí mi zatleská, pokud to vhodně zaobalím), ale pokud si dovolím říct, že židovských obětí bylo méně nebo že plánované vyvraždění stálo život méně lidí než choroby, tak to už jsem jednou nohou v base. Chápete, co tím myslím? Dokážete se odosobnit od svých rodičů?
Co je to za společnost, která je stavěná na takto křehkých pilířích?
Už jsem vyčerpaný, nejsem žádný grafoman, ale jednu věc si neodpustím. Jak vás proboha napadlo ukazovat se na veřejnosti před rokem 1989, Slováci jsou přece na Židy
13
jako zuřiví psi! A to nejen z iracionálních důvodů (zbožňuju stereotypy ).
S úctou, Matěj
P. S. Rád bych věděl, máte mé slovo, že se to nedostane ven (i kdyby, kdo by mi věřil), zda jste v rámci svých meditací zkusil drogy, hlavně LSD, a pokud ano, oslovilo vás to?
A abych nezapomněl, pokud už nevíte, co se svým židovským zlatem, které schováváte ve sklepě..., nebyl byste tak laskavý a nefinancoval má studia až do konce vysoké školy plus nějaký ten závdavek potřebný k pokrytí akutní nouze (nemám na nájem)? Je to drzá prosba, ale z titulu mé vykořeněnosti (prakticky sirotek) máme něco společného. Rád vás pozvu na pivo. Dobrý den, Matěji. Není pochyb, že mí a vaši předkové byli Slováci. Jen ty mé téměř všechny vyvraždili. V Sachsenhausenu, v Osvětimi, v Terezíně, v Treblince, ..., abych vyjmenoval alespoň ta místa, o nichž skutečně vím, že tam umírali. Mám považovat za dostatečný důvod to, že když se usmívali, připomínali komusi karikaturu ze Stürmeru?
Chci vás ujistit, že v osmdesátých letech jsem se neukazoval na veřejnosti proto, aby mě bylo vidět. Dodnes považuji jakékoli utrpení za svůj problém.
Nejraději medituji při suchém červeném. Mám ho ještě asi deset lahví ve sklepě. Na studium by vám to asi nesta
14
čilo. Z drog jsem závislý výhradně na nikotinu. Kouřím
od základní š koly. Jak šel čas, byly to Detvy, Bystrice, Lípy,
Globusky, Sparty, Marlbora, ... dnes lehké Davidoffky. Ten
zlozvyk mi dost vadí, ale už se ho asi nezbavím.
F. G .
Pěkný zbytek dne, Fedore,
věřím, že o osudech svojí rodiny a spolu s tím i o osudech
všech evropských Židů jste přemýšlel tuny hodin. Jste
opravdu přesvědčen, že hlavní motivace tohoto procesu
spočívala v pudové nenávisti vyplývající z rasy? Nikdo
není bez viny a žádná akce nezůstane bez reakce — od
pusťte prosím klišé, ale tak jednoduché to asi nebude. Rád
bych se vyhnul trapnému antisemitismu, ale sám dobře
víte, kolik Židů bylo před válkou na Slovensku a kolik
toho vlastnili (4 % obyvatel, 39 % hospodářství).
5
Je mi
jasné, že pro vás je to indikátor šikovnosti, ale pro mě jako
pro Slováka je to indikátor vykořisťování. Dobře vím, že
dnes je to podobné. Jen v době národních států (a tuplem,
jde-li o mladý národní stát), to byl problém, který uzná
vali i sami Židé. Nic z toho nedokáže ospravedlnit násilí,
ale vězte, že konečné řešení začalo v roce 1942, když byl
na stole požadavek bezpodmínečné kapitulace a německý
záměr dát vám domov na Madagaskaru byl dost štědrý.
6
Ten Stürmer byl asi netaktní vtip, ale může vás zahřát
u srdce, že šéfredaktora pověsili (rád vám přetlumočím
jeho poslední slova).
15
Davidoffky mi nechutnají, mám-li možnost, upřednostňuji tabák z Virginie. On daily basis kouřím červená Marlbora. Červené suché... mám rád těžká vína, burgundské apod. Ta zemitá chuť mě vždy dostane.
Pokud jste neměl LSD, určitě jste o tom alespoň četl? Závislost neexistuje a otevírá obzory.
Musím běžet, na viděnou, M.
Nevím, Matěji, jak byl rozdělen majetek na Slovensku před válkou. Jistě ale vím, že zabít souseda pro jeho majetek je loupežná vražda. Moje máma po návratu z Terezína našla jen prázdný byt. Její sestra, která přežila Osvětim, šla žádat sousedy, zda by nevrátili alespoň postel. Takže sp íš e než o pudovou nenávist jde o hamižnost. To už ani nemluvím o tom, že Slovensko považovali za svou domovinu do té chvíle, kdy je sousedi a oficiáln í politika vyvedli z omylu. Dnes vyvádíme z omylu 11 % spoluobčanů maďarské národnosti.
Ad červené: Momentálně spolupracuji s Martinem Hanzl íč kem (tvoříme pro www.tyzden.sk sérii videí o listopadu 89) a ten je z Mikulova. Vozí mi skvělý Cabernet Sauvignon. Já si příležitostně koupím izraelské z Golanských výšin. Cítím v něm slunce. Že by nějaký historický resentiment?
O LSD jsem přečetl poměrně dost. Mám rád experimentující hlubinné psychology a alternativní spiritualitu. Mít možnost narodit se znovu, budu buddhistou.
Pěkný večer, F.
16
Dobrý den, chápu, že musí být těžké odosobnit se od něčeho natolik osobního, ale opravdu jste nikdy nebral v potaz tyto širší souvislosti? Musel jste si přece položit otázku (vždyť jste nějaký ten intelektuál), odkud se vzal antisemitismus, a předpokládám, že jste došel i dál než jen po závist, hamižnost a podobně.
Co se Maďarů na Slovensku týká, tak znovu připomínám, že jsem z Košic, takže s hejslovákem z Kysuc se neshodnu. Babička je Maďarka, a když už jsem u kořenů, tak můj prapradědeček byl prvorozený syn grófa, který se zapletl s krčmářovou dcerou jménem Rothová, hehe. Věřím, že by společnosti neuškodilo, kdyby se občané kategorizovali na způsob římské republiky, ale nezdá se mi, že by Maďaři měli obavy, co s nimi dál bude, současné spolužití funguje normálně. Překvapuje mě vaše starost o Maďary. Hned po Polácích a Rakušanech je pokládám za největší antisemity. A připadá mi to jako marginální problém v porovnání s tím, že Evropa po prohrané válce ztratila zasloužené velmocenské postavení, naše homogenita je narušovaná přistěhovalci a kultura ustupuje civilizaci denně a bez boje. To trápí mě a jistě nejen mě. Ty multikulti oblbováky nesežere každý.
Víno z Golanských: Nemělo by to správně být syrské v íno? Nebyl jsem na Blízkém východě, a abych řekl pravdu, mé cestovatelské aspirace směřují jinam (třeba wagnerovský festival nebo Normandie), ale když jsem byl
17
mladší, zbožňoval jsem Josefa Flavia i jeho dramatizace od Feuchtwangera. Krajina byla kouzelná, takže to slunce v lahvi vám věřím. Abychom mezi sebou měli jasno, vojenské úspěchy Izraele mi imponují stejně jako politika NÁRODU KRVE A PŮDY, ale nechápu fakt, že většina evropských Židů jsou liberálové, ba přímo anarchisti, a ti, kteří žijí v Izraeli, alespoň co jsem zjistil z oficiální politiky, jsou úplně jinde. Myslíte, že se řešení dvou států uskuteční v průběhu vašeho života?
Vím, že otázku, proč jste nevěšeli bolševiky, jste zodpověděl už milionkrát, ale co si myslíte o Karlu Krylovi? Proč nedostal nějaký post? Znal jste se s ním osobně?
M.
Ale no, odosobňuji se, jak jen to jde. Antisemitismus vzniká v lidských srdcích, duší ch a myslích z mnohých zdrojů. Z mýtů o židovské vině za smrt Kristovu, z nepřátelství ke všemu, co je jiné, z pudové závisti, z toho, že ublížit slabému je „lehčí “ než postavit se silnému, z principu a potřeby „obětního beránka“ a tak dále. V Indii či na Srí Lance jsem antisemitismus nepostřehl. Mají tam jiné, na nichž si vylévají svoje pudy a hrabivost. Ale všude jsem potkal lidi, s nimiž skamarádit se mi nedělalo problém, stejně jako takové, kteří by mi zakroutili krkem. Většinou v iluzi o obsahu mé peněženky než z nechuti k mému nosu.
Co se týká Maďarů na Slovensku, zmínil jsem je proto, že tvoří na Slovensku velkou menšinu. Na rozdíl třeba
18
od Poláků nebo Rakušanů. Znepokojuje mě, jak si s touto kartou politické elity zahrávají. Připouštím, že víc mě zajímají problémy „teď a tady“ než problémy, které jsou mimo můj dosah. Na velmocenské postavení Evropy mám asi malý vliv a osobně bych řekl, že je přesně takové, jaké si zasloužíme. Jen nevím o tom, že jsme prohráli válku. Síla kultury se měří její schopností přežít konfrontaci s jinou. A teď mluvím o konfrontaci kultur, která opravdu nemá nic společného s kanony.
Víno z Golanských je víno z Golanských, stejně jako malokarpatské je malokarpatské.
Vojenské úspěchy Izraele vnímám jako úspěchy v boji o přežití. Zdá se mi, že vzniku Palestinského státu se dožiju, jen se obávám, že se nedožiju přátelského spolužití Palestiny a Izraele.
S Karlem Krylem jsem se potkal jednou. Byl to sympaťák. Asi byl dost zklamaný tím, jak pomalu a jakým způsobem se věci po listopadu 89 vyvíjely. To ale nebyl sám. Myslím si, že člověk má právo cosi očekávat sám od sebe. Nárokovat si, aby se druzí chovali podle jeho představ, je už první krok k fanatismu.
F.
Dobrý den, pane Gále, je mi líto, že jsem neměl čas odpovědět, ale, jak jistě chápete, zápas o evropskou kulturu a přežití bílé rasy mi občas narušuje osobní život, ne, že bych byl argumentačně
19
vyčerpaný, jen se mi nezdá, že by naše diskuze byla moc
kreativní (až na to víno a cigarety).
Rád bych vás upozornil na existenci tohoto blogu:
nassmer.blogspot.com. Těším se na váš názor, jestli toto
je ještě podnětné bádání nebo už nebezpečný revizioni
smus. A další deliandiver.org, co se filozofie týká, je tento
„lightka“, ale kdo to dnes ještě bere seriózně, nemám
pravdu?
Přeji hezký den, Matěj
Kreativní dialog nám dvěma prozatím nehrozí. Na blogy,
jež mi doporučujete, se podívám, až budu mít volnou
chvilku. V noci jsem se vrátil z Berlína a Lipska, kde
probíhala diskuze o našem filmu Krátká dlouhá cesta,
a čeká mě dost velký shon při dokončování filmu Dobré
ráno, Slovensko.
F.
Pane Gále,
vždyť vy jste byl v Košicích v Tabačce
7
před pár měsíci .
Šel jsem tam, protože jsem se na vás těšil — tedy nejvíce
na konfrontaci (slovní), ale podle tehdy aktuálních infor
mací tam měl být jen váš film a diskuze. S vaší účastí se
už ani nepočítalo, takže jsem se zvedl a šel pryč. A světe,
div se, dnes jsem potkal kamaráda a ten mi řekl, že jste
20
přece jen dorazil. No škoda, měl jsem připravené nějaké
citáty z Krylových písní a básní po roce 89 (Timur a jeho
parta, Čarnogurského tanky) a hrozně jsem vás chtěl
konfrontovat za účasti kapely, která hraje Kryla. Jinak,
dost drzé od vás, nemyslíte? I gójové mají paměť.
Přemýšlel jsem o tom, co jste psal o buddhismu (četl
jsem také knihu rozhovorů západních vědců a dalaj
lámy — na mě udělal dojem intelektuálního mrzáka), ale
vážně to má budoucnost — vždyť se do toho dá nacpat
úplně všechno . Snad to pomůže při profilování ukra
dené identity (liberalismu, konzumu a holokaustu už i tak
dochází dech) tomuto těžce zkoušenému kontinentu.
Matěj
P. S. Četl jsem knihu židovských vtipů (ne vtipů o Židech)
a bylo to hrozně rozkošné.
Ano, byl jsem 17. (nebo 16.?) listopadu v Košic ích. Měl jsem
tam hned tři diskuze a dvě projekce našeho filmu. Všiml
jsem si, že jeden pán Tabačku nahrál na video a pustil
na Yo uTu b e. Takže svou konfrontační povahu můžete
aplikovat i s odstupem času. Nějaké fórum se jistě najde.
Jen nerozumím, jakou drzost máte na mysli. Tuší m, je
čas, abych se i já nasral.
F.
21
Nechci vás rozčilovat, dokud mě neznáte — prostě se mi
nelíbí představa, že se přidávám k nasíracím anonymům,
ale pokud se tak rozhodnete, máte na to samozřejmě
plné právo. Drzostí jsem měl na mysli využívat odkaz
Karla Kryla
8
jako pozadí pro vlastní prezentaci (resp.
prezentaci svých názorů a postojů), když je faktem, že
Kryl si udržel střízlivý pohled na věc i po roce 89 — ne
fandil vám (Timur a jeho parta, Čarnogurského tanky,
Demokracie, kniha rozhovorů Půlkacíř...). Dost rozporů,
nemyslíte?
Matěj
Nechápu naši výměnu e-mailů, Matěji, zatím jako nasí
rací. Jen mám pocit, že oba píš eme z různých vesmírů.
Například: Do Košic se mi opravdu nechtělo, ale na
konec jsem dorazil. Ne na sebeprezentaci, ale na prezen
taci filmu Dobré ráno, Slovensko. Pracovali jsme na něm
sedm měsíců a byla to fuška. Objeli jsme téměř celé
Slovensko a mluvili s desítkami lidí. Je to prezentace
událostí, které jsou podle mě pro novodobé dějiny této
země zcela zásadní. To, že tam bude hrát nějaká kapela,
jsem nevěděl. Že to byla tato kapela, bylo celkem fajn.
Mám Kryla rád. To, že listopad 89 nevedl k událostem
připomínajícím růžovou zahradu, je věc občanů Sloven
ska. Ano, pádu komunismu mnozí zneužili. Pokud jde
o mě, byl jsem a taky jsem zůstal kritický. Konečně to,
že dnes žiji v Čechách, je důsledek. Byl jsem iniciátor
22
prvního odvolání Vladimíra Mečiara v dobách, kdy byl miláč kem 85 % mých krajanů.
9
To, že na vás dalajláma udělal dojem intelektuáln ího mrzáka, je důkazem vaší intelektuáln í zralosti. Tibetský buddhismus je prastarý a techniky ovládání mysli a fyziologických procesů, které vyvinuli, jsou inspirací expertům na kognitivní vědy. Důkazů je bezpočet a vygooglit si to můžete vmžiku.
Nutno podotknout. Mluvíte s člověkem z masa a kostí, mám své jméno, stav, osud, názory, hodnoty, postoje... mluvím s vámi otevřeně. Vy se ukrýváte za anonym. Zbabělost?
Pěkný víkend, F. G.
Dva rozdílné vesmíry, případně dimenze (jeden nakupuje v Tescu a druhý v Lidlu). Máte pravdu. Vy jste židovský intelektuál (nulový pejorativní nádech), který, jak se zdá, nemá žádné jiné názory než jako z pětihvězdičkové učebnice etiky a těžko se zmůže na jiný názor než zbytek humanistického světa (a ještě mám podezření, že nechápete ironii). Já jsem chlapík, který reflektuje sebe samého a vše okolo vtipem a filozofuje kladivem (to vypadá na něco víc než jen latentní schízu).
K prvnímu odstavci nemám co říct. I kdyby to byla pravda, vůbec nic to nemění na tom, že revoluce zničila obrovské množství lidí (jako snad skoro vždy — ale je to
23
jejich problém). Já jen, že ten Kryl, v kontextu s vaším filmem... ani nevím. Přijde mi to spíš, jako by i po smrti musel zpívat hymnu s Gottem — znovu. Já vám neberu charakter, pokud bych si jen na chvíli myslel, že jste oportunista, tak vám nepíšu.
Dalajláma: buddhistické techniky podle mě nijak nesouvisí s intelektem, je to tradice. Nejsou výsledkem jeho myšlení. A v té knize, v níž se s ním baví právě kognitivní vědci, má pan dalajláma otázky typu: Má měňavka mozek? Duše je v mozku nebo v srdci?
Tradice zkrátka velmi pokulhávala za vědou.
Googlit důkazy ? Snažím se chránit si zdroje, nebo dopadnu tak, že budu citovat Morchedaje Kapustu .
Kurňa, já mám taky maso, kosti a tak dál. Jen si chci uchovat soukromí. Co když se pustím do dlouhého pochodu institucemi jako slušní národní socialisti a nějaká Liga proti hanobení mi zakroutí krkem?
Matěj
P. S. Rád bych ve zkratce poznal váš názor na Imre Kertésze. P. S. 2 Ještě jednu věc nechápu: pokud jde o malé cigánské děvčátko,
10
tak jste schopný napnout všechny síly (lít
peníze do extremistů à la Ondřej Cakl), ale pokud jde o lidi, kteří se nedokážou vyrovnat se společenskými změnami, tak je to jejich problém, že se s tím vyrovnat nedokážou. A totéž, co se týče umírající kultury. I tam necháte vyhrát silnějšího — pohodlnějšího. Kdyby měl
24
Napoleon počítačové hry a hamburgry, tak ještě teď loupe brambory na Korsice. No, Matěji, já chodím nakupovat do malých obchůdků už roky. Prodavačky už mě znají, a tak si vždycky trochu popovídáme. Mám to takhle rád. Vážně nevím, co je „celý humanistický svět“. Ironii chápu, jen jsou rozhovory, při nichž jsem ve střehu. Humor a ironie jsou opravdu slabou stránkou mých veřejných vystoupení. Je to chyba, vím, ale co už.
Revoluce z roku 1989 má samozřejmě své oběti. Uznejte však, že v porovnání s jakoukoli předchozí revolucí (národněsocialistickou, komunistickou) je jich méně.
Kryl je člověk podobného ražení jako Hutka, Třešňák, Jirous, Karásek, Ivan Hoffman a mnozí další . Jeho žánrem byl protest. A protestovat je a vždy bude proti čemu. Jen Hutka, Karásek a Třešňák... se vrátili z nucené emigrace a protestují doma.
Dalajláma je misionář tibetského buddhismu. Chtít, aby měnil kánon, je asi stejné, jako chtít aby rabíni měnili tóru, křesťanští myslitelé odkaz Ježíš e, guruové z indických ášramů védy a tak dále. Různé vědy a duchovní cesty existují vedle sebe. Můžu vám poslat jména nejrůznější ch vědců, kteří byli součá st í odlišných duchovních nauk a spolupracovali na jednom tématu. My jsme ale mluvili o kognitivních vědách. Odborníci vážně žasnou, co buddhističtí mniši dokážou se svou myslí a svým tělem.
25
Věřte mi, že do Ondřeje Cakla jsem nelil žádné peníze. A to se známe mnoho let. Natálčiným rodičům jsem ale koupil pračku rád. To proto, že z těch desítek plyšá ků, které jí lidé poslali, byl opravdu malý užitek. Matěji, proboha, proč si o mně myslíte, že mám zájem a je v mé moci, nechat nějakou kulturu umírat? A proč si myslíte, že je mi lhostejné lidské utrpení?
S Imre Kertészem jste mě zaskočil. Poctivě jsem se snažil čí st vše, co u nás vyšlo, ale nějak bez účinku. Asi jsem četl nepozorně. Možná jsem propásl období, kdy jsem měl tuto literaturu číst. To Sándor Márai mě dostal na první pokus.
Fedor
Dobrý večer, váš e-mail mi vykouzlil úsměv na rtech hned na několika místech a nevím, do jaké míry to byl váš záměr. Ale přece jen to asi nebude až tak hrozné s tím vaším smyslem pro humor. Chvilku mi připadáte jako maloměšťák (à la Adrian Mole), a vzápětí si tak připadám sám.
K vašim veřejným vystoupením: Měl jsem možnost vidět to z Tabačky, na vaše doporučení, a pak ještě pár, ale nejvíce mi utkvělo to z minulé Pohody. Byla tam vidět evidentní bariéra mezi jednou stranou publika a tou druhou. Mezigenerační? Nevím, co to bylo, ale bylo to smutné. Ale vzhledem k tomu, že se většinou vyjadřujete k vážným tématům, ten humor tam ani nijak nechybí... I když. Já
26
jen, že takto objíždíte Evropu se samými smutnými tématy, které masy nezajímají. Nezdá se vám to krylovské? Nelepí se na vás různí mrzáci na duchu (kromě mě)?
Z těch protagonistů, které jste jmenoval, nebyl nikdo tak tvrdý jako Kryl. Pokud by byli, muselo by jim taky jebnout a Hutka by pak neměl čas sbírat moravské lidovky atd. .
Vaši vysvětlující repliku o dalajlámovi beru. Kdybychom to zobecnili, každý z nás je otrokem tradice — ovšem s výjimkou vykořeněných šťastlivců . Já jen, že některé jeho otázky byly vážně naivní. Tu knihu už jsem vrátil, ale můžu zjistit její jméno, pokud budete trvat na zdroji.
I já souhlasím s tím, že buddhismu patří budoucnost. Jen tu osobu odmítám pokládat za něco extra super. Osobně si meditaci ani neumím představit... Jednou jsem měl LSD, to se počítá? Asi to bude věkem — nedokážu myslet na nic.
Revoluce vám vyšla, co se konfliktnosti týká, na jedničku, to vám neberu. Jednou to nevděčný slovenský národ ocení (pravděpodobně až po vaší smrti, jak bývá zvykem), ale nemůžete se divit, že si národ (odporné, zprofanované slovo a zároveň tak krásné) ztotožní propad životní úrovně a ostatní problémy s vámi.
Nemám čas to dopsat, ale když to nepošlu takhle, tak to pak budu znovu všechno přepisovat. Proč si ty rukopisy Kafka nechával, když nechtěl, aby vyšly...
Salute, pokud si otevřete lahev . Jinak přeji hezký večer.
M.
27
Ach jo, ten můj předešlý mail je dost příš erný. Samá chyba. Bude to tím, že jsem vám psal rovnou po příjezdu z letiště. Byl jsem čtyři dny v Londýně. To město mám rád. Hromada lidí, ale pořád mám pocit, že jsem v nějakém menší m městě + skvělé hospody + milí lidé + skvělé parky + neuvěřitelná pestrost lidských bytostí. Byl bych rád, kdyby to tak zůstalo. Ano, i já tuší m, že existuje jistá hranice, za níž se národní identita rozmazává. V Londýně to však navzdory guláš i etnik, národností, reáli í stále funguje. A na tom našem bílém Slovensku ne. Proč asi?
No, ty protagonisty shodou okolností dobře znám. S Hutkou jste trefil do černého. Třešňák, Karásek a Magor Jirous (například) jsou vážně jiné kafe. Netuší m, jak by byl býval Kryl snáš el roky v base (Magor), pálení rukou cigaretami (Třešňák), změnu profese z bohémského barda na kněze (Karásek) a podobně. Určitě by to byl býval zvládl.
Pokud jde o dalajlámu, na zdroji netrvám. Můj bratr je filozof a zabývá se kognitivními vědami a myslí. Díky němu jsem se dostal k autorům, jako jsou Maturama, Varela, Capra a další . Dalajlámu jsem začal pozorněji sledovat, když jsem si přečetl Destruktivní emoce (Praha 2004) a začal sledovat www.investigatingthemind.org... Přiznávám se, že čí m jsem starší , t ím více se vyhýbám složitým knihám. Pro mě osobně je však meditací každé soustředěné myšlení (i komunikace s vámi), soustředěné popíjení č erveného s cigaretkou nebo posezení s přáteli a poslouchání konverzace.
28
Ano, s tou revolucí to opravdu nedopadlo zle. A dnes jsem si koupil knihu Miroslava Hrocha Národy nejsou dílem náhody. To jen lidé, kteří za slovo „národ“ skrývají své osobní deficity, ambice, nenažranost, hloupost, agresivitu, ... mě serou. A to hodně. Mimochodem, podle současných výzkumů je 83 % občanů České republiky osobně šťastných. Zhruba stejný počet nadává na politiky a politiku. Dobré, ne?
Přemýšlím, že bych naši konverzaci dal na blog. Byl byste proti?
Pěkný den, F.
Byl jsem delší dobu pryč... nemoc, narozeninová deprese (jsem starší a stále tápu), výplatní deprese (věřitelé krouží okolo vily jako supi).
Téměř tři týdny jsem nebyl na internetu a cítím se lépe.
Nebudu mít nic proti, ale rád bych to autorizoval. Maily jsem psal na posezení a leccos bych ještě rád upravil.
Hlavně si ale nejsem jistý výpovědní hodnotou vašich odpovědí (na některé věci prostě odmítáte reagovat) a hodnotou mých někdy drzých otázek.
Rád bych odtabuizoval některá témata: ocejchování Němců a Maďarů (běžná mainstreamová věc) přímo-nepřímo podporuje náš domácí nacionalismus, proč jsou Benešovy dekrety mrtvou křivdou, ale Německo stále musí platit reparace za události, které se staly dříve než Benešovy dekrety, jak se může úspěšná skupinová stra
29
tegie jevit božím telátkům jako spiknutí, že správný pravičák by neměl čichnout k práci, protože ho to přejde, jak se zbavit patetických sraček, jde-li o historii, a podobně.
Nevím, jestli jsem se už chlubil, ale bydlím v podnájmu u starého bolševika (ročník 1928), který byl v ústředním výboru a je i v tak pokročilém věku zapálený. Někdy večer prokecáme i pár hodin. Já bych rád konfrontoval vaše a jeho názory na společné platformě pod mým dohledem... blog, kniha, brožura . Jak pěkně to zní.
Přeji hezký den, Matěj
Jasně, autorizace. Posílám celý náš rozhovor. Plus redakci. Nepíš eme s diakritikou, zkusme odteď. Plus redakce jazyková — nemusíme se chlubit hrubkami, to je hlavně můj problém. Trošku se budu bránit věcným zásahům do textu. Mělo by to vliv na autentičnost. To už spíš e korekce v průběhu dialogu. Klidně v budoucnu i kniha, zatím bych ale preferoval svůj blog. Nečte to bůhvíkolik lidí, ale je to taky platforma. Možná vždy po dvojici e-mailů. Blogy nemají r ády dlouhé čtení. Je to na vás, Matěji.
Ano, i já mám pochybnosti o výpovědní hodnotě svých odpovědí. Ne proto, že bych skrýval své názory, ale mám své intelektuáln í limity. A vzdělanostní také. „Drzé otázky“ mi fakt nevadí.
Jde-li o ta tabu, pokud nehovoříme o intimitách soukromého života, tak souhlasím s omezeními, o nichž už jsem psal výše. Osobně si myslím, že podstatné je to, že
30
se vůbec bavíme. Možná č asem pronikneme i do větší hloubky. Nemám nic ani proti trialogu. Akorát by váš domácí teprve začal a my už jsme rozběhlí. I to by se dalo nějak napravit, pokud by to šlo přes vás.
Zdravím, Fedor
Dobrý den, dost jsem o tom přemýšlel a nápad s blogem se mi nelíbí. Já jsem byl jen zvědavý na vaše názory a na vás. V žádném případě mi nešlo o zviditelnění se. Pravděpodobně bych začal přehánět s autostylizací, pokud bych psal něco, co by mělo být zveřejněno. Přílišná míra autostylizace mi zvedá žaludek (Bukowski, Kundera). Nerad bych způsoboval žaludeční nevolnosti lidem, které neznám. Každopádně, klidně to zveřejněte, kde jen chcete.
Něco k tomu Londýnu:
Ano, má nádhernou multikulturní atmosféru. Ale to město je přesně takové už víceméně stovky let. Jako hlavní město Západu a centrum největšího impéria, jaké kdy svět viděl, je to přirozený důsledek. Jenže i v Londýně je dnes pár čtvrtí, kde je běloch zoufalou minoritou. Samo o sobě to není nic hrozného, ale koexistence například s africkou minoritou je brutální (IQ mapa světa je toho jasným důkazem, bohužel). Arogantní hovada, která mají problém hodit odpadky do koše. Rasové reálie neradno podceňovat. V Londýně jsem žil a pracoval jako gastarbeitr, nebyl jsem tam jako intelektuál, který si přijel pro
31
hlédnout muzea a pokecat s Rothschildem. Nevím, jestli znáte aktuální adrenalinový sport mladých gangů, při němž si skupina vyhlídne jednu nebo více osob a zkouší na ně nové tahy. Po mně samotném házeli negři kameny a hnali mě jak Poláka . Multikultura vypadá fajn jen z hotelu ve West Endu, ale ne v ghettu plném požíračů sociálních dávek a drogových dealerů. Plus půl milionu většinou jazykově minimálně vybavených Poláků, kteří jsou asi jako naši hejslováci, prostě balada. A do toho čtu článek v .týždni (to jsem ho četl naposledy), že chudáci Poláci... Klidně mi přestřihněte pas a dejte mi novomanželskou půjčku.
To naříkání nad holokaustem — óóó, kolik Kafků, Einsteinů a Freudů vyletělo komínem (ejhle, člověk). Jednoznačně mi pro světový genofond přijde horší ztráta výkvětu wehrmachtu na Siegfriedově linii nebo na pláních pod Kavkazem nebo letců RAF nebo ruských tankistů nebo srbských partyzánů nebo 800 000 dobrovolníků SS, kteří splnili ukrutně těžká specifika, než ztráta bandy haličských Židů, kteří chtě nechtě na základě semknutosti a mimořádně úspěšné strategie nepřímo ohrožují každý stát s ambicí být státem národním.
Je mi líto toho, co se stalo Židům, ale mohli si za to sami (politika se nemazala s masami ani po roce 89). Jak řekl doktor Goebbels, kdyby měli trochu rozumu, jsou ticho jako myšky. Historický fakt, který to potvrzuje, je ten, že s konečným řešením se začalo až po vyhlášení Spojenců, že nebudou akceptovat jinou než bezpodmínečnou kapitulaci.
32
Prostě mi Židé připadají jako Němci — přesvědčení o vlastní výjimečnosti, a když jsou u kormidla, tak to přehánějí.
Jedna hodně intimní otázka: čtete někdy úvodníky Štefana Hríba?
11
Ten člověk asi nečte knihy, teda kromě
bible a Pána prstenů, protože takové patetické sračky o ZLE a metafory s prsteny — vždyť to je strach a hrůza. Kosti v mozku.
Díky poválečné humanitě se dostaneme ještě do pořádných problémů.
Pokud by někdo utratil tolik peněz, jako utratili američtí bankéři v Číně, tak ho na potkání zastřelí, a bylo by to spravedlivé. Na Západě jsou tyto svině chráněny humanitou. Jak je možné, že se v mainstreamových videích nikdy, opravdu nikdy, nikdo ani náhodou nezamyslí, jestli je tato „demokracie“ tím nejlepším možným řešením.
Velmi, velmi, velmi rozhněvaný mladý muž.
M.
Zvláš tn í, Matěji, to je v těchto dvou dnech podruhé, co jsem narazil na meze dialogu. Poprvé to bylo, když jsem po dvaceti letech vycouval z nekonečné diskuze o kauze jistého Jana Budaje.
12
Je to příběh sociálně deprivovaného
člověka svádějícího boj o vlastní integritu způsobem, který ničí vše okolo. V takových případech je asi vážně nejlepší vylézt z ringu. Současně by ale člověk měl zůstat obezřetný a připravený na to, že mávání pěstmi v ome
33
zeném prostoru prázdného ringu sociáln í deprivanty
nebaví.
F. G .
Chápu. Jen jsem včera přemýšlel, jak pohodlné je označit
partnera/oponenta za úchyla, dementa, ... Prostě při ne
dorozumění se jako první nabízí sociální deprivace, pří
padně demence či jiný duševní defekt. Všichni denně bojují
o svou integritu a není to jednoduché. Jednou je vzorně
osedlaná a jindy proteče mezi prsty... Uvidím za 20–30 let,
jak dopadnu. Každopádně hledání nemůže uškodit.
Matěj
Otázka zní, co jsem vám měl na to poslední tvrzení ode
psat... Že jste znevážil smrt nějakého potenciáln ího Ein
steina, Kafky, Freuda, ... anebo Gálovy babičky... jako
něco, co je méně hodnotné v porovnání se smrtí elitního
vojáka SS? Abychom si rozuměli, póza velmi nahněva
ného mladého muže je jen zrcadlo vaší duše?
Fedor
Víte, po veškeré té humanitě, zákazu svobodného bá
dání — zpochybňování — reflektování holokaustu,
34
ostrakizaci nacionalismu, politické korektnosti, právech
pro devianty různého druhu, zkáze DS (Dělnické strany)
atd.... Já jsem jen výsledek doby — citlivý s kritickým
myšlením . Možná jsem zbabělec a pravděpodobně
i emocionální impotent, když mě nedojímá Natálka (dítě
popálené při útoku českých neonacistů ve Vítkově v Če
chách) se znetvořenou ručičkou ani vaše babička, ale
tento těžký kříž si ponesu sám.
Matěj
... pomoci jednomu konkrétn ímu člověku je dost. Kaž
dopádně víc než vytyčit si cíl pomoci rovnou celému ná
rodu. Holokaust byl, je a bude reflektován z rozmanitých
hledisek. Argumentů pro tato tvrzení jsou opravdu tuny...
nacionalismus na Slovensku není ostrakizovaný, ale je to
součá st politiky, dokonce vládní... DS v Čechách funguje
pod mírně změněným názvem (Dělnická strana sociáln í
spravedlnosti — DSSS), ale se stejným složením a stejným
volebním programem. Ano, vadí mi. Demokracie je lepší
než její opak. Dialog je fajn, ale má limity. Právě jsme
na ně narazili.
Fedor
Pomáhat jednomu konkrétnímu chudákovi/mrzákovi je
almužna/charita. Když se národ posbírá, tak bude cha
35
rita zbytečná. Jak řekl klasik: „Já neprosím o almužnu,
já říkám, německý národe, pomož si sám, a očekávám
od každého Němce, kterému nechybí slušnost, že už po
choduje s námi.“ Vždy mě dokáže rozesmát spravedlivý
hněv Františka Šebeje,
13
že i on je národ. To, že je SNS
14
ve vládě, ještě neznamená, že se za národ bije (ale to jste
ani nemyslel vážně... absurdní myšlenka, že se SNS stará
o něco jiného než o sebe a svá korýtka).
Rozdíl mezi diktaturou jedné strany a diktaturou 2,
3, 4, 5, 6 stran ilustruje vysoká volební účast. Už Platón
označil demokracii za nejlepší z nejhorších možných vlád,
a to ještě ta naše (a nejen ta naše) má plutokratická spe
cifika. Parlamentarismus nedokáže efektivně reagovat
na problémy, které přesahují jedno dvě volební období
(protože strana je také podnikem). Neměl bych problém,
kdyby to byla přímá demokracie, ale toto je opravdu jen
nevlastní sestřenice. Absolutistický monarcha měl větší
cítění pro potřeby lidí strachujících se o místo. Ano, DS je
už DSSS.
15
Takže k čemu bylo dobré najít prominentního
právníka a zorganizovat proces, když výsledek jen zvidi
telnil stranu? Proč nemohl David Duke
16
(mimochodem
lidé jako on se rychle dostanou ke kormidlu, in my humble
opinion) uskutečnit přednášku? Ta kniha je nudná, ale
závadná a podněcující k bla bla bla určitě ne (400 stran ky
dání na Židy od bible po současnost na americký způsob)...
A na co byl dobrý ten zákon o holokaustu, když se ještě
nepoužil? Bič na nacisty? Které? Jen to dráždí milovníky
svobody, jako jsem já. Ani jsem pořádně nevěděl, co je revi
zionismus, dokud ten zákon nebyl, a teď už mám načtené
36
všechno, co se mi dostalo pod ruku. Dobře, samozřejmě
že většina z těch věcí jsou zhovadilé blbosti, ale některé
jsou bohužel fakta: denacifikační (i norimberské) procesy
obsahovaly film z Dachau o plynových komorách. Dnes
všichni vědí, že tam nikdy nic takového nebylo,
17
ale tři
miliony Němců bylo denacifikováno i na základě tohoto
filmu, který byl americkým podvrhem s odhrabanými
mrtvolami. A existuje mnoho podobných věcí, které si
zaslouží, i VZHLEDEM K OBĚTEM, vysvětlení, jenže se
na toto téma ani nediskutuje a člověk s pochybnostmi je
okamžitě ostrakizován. Jak může být „oficiální“ stano
visko, že kdokoli, kdo má pochybnosti a pátrá po pravdě,
je neonacista a nediskutuje se s ním, když nejasností je,
HLAVNĚ kvůli nánosům válečné propagandy, dost. Vždyť
přece dobře víte, že zneuznané myšlenky se vracejí znovu
a silnější (nezměrné množství příkladů v dějinách).
Vyjdu s kůží na trh, pokud budu mít co získat, kromě
nicneříkajícího hrdinství... dejme tomu, když se mi po
daří nacpat národní socialismus (to nejlepší z toho... a že
měl dobré stránky, zůstává pravdou) a osobní svobody
do jedné formičky .
Matěj
Té chudince/mrzáč kovi byly dva roky, když na ni neona
cisti hodili zápalnou lahev. Nejen Šebej je národ, ale také
ti lidé, kteří nesdílej í v áš názor, Matěji. Chcete je škrtnout
z národa? Jak? Shodneme se na tom, že SNS se za národ
37
nebije. Podle mě národu škodí. Škodí národu taky každý umělec, sportovec, vědec, ..., který nesdílí vaše hodnoty? Je jich mnoho. Co s nimi?
Ano, Platón řekl, že Demokracie není schopná respektovat nadřazenost některých jedinců a některých způsobů života nad jinými. Také řekl, že demokracie, tak jako jiné formy vlády, nese v sobě plán sebezničení, svůj přerod v tyranii.
18
Co považujete za alternativu demokracie?
Absolutistickou monarchii? Kterou, v dnešním světě? Možná existuje něco jako aktivní sociáln í učení, které je v demokracii realizovatelné (střídání mocenských elit, kontrola moci pluralitními médii a veřejným míněním, nezávislost exekutivní, právní a parlamentní moci), ale nechtěl jsem se pouštět do poučování.
Ano, namísto DS máme teď DSSS. Věděl jsem, že jeden zákaz nezmění lidi. Jde o permanentní konflikt a je dobré, že je.
Člověk s pochybnostmi by neměl být ostrakizován. Média jsou ale zvláš tn í svět. Za vlády jedné strany a jedné pravdy byla ostrakizace lidí s pochybnostmi normou. V demokratických poměrech vstupují do hry také nekalé zájmy... Určitě ale dávám přednost druhému před prvním.
Fedor
Co myslíte, jakou veřejnou podporu má upalování lidí zaživa? Moc velkou asi ne..., protože činy, jako jsou tyto, všichni spěchají okamžitě odsoudit (alespoň na něčem
38
se společnost shodne), což je samozřejmé a také správné. Na druhé straně každý div trvá den dva, a když dojde na lámání chleba, nemyslím si, že bude většinu společnosti (žádní liberální úchyláci a etnomasochisti) bavit dívat se na popálené dítě a sypat si popel na hlavu, jaká jsme netolerantní společnost déle než den dva. I kdybyste z ní vysekali živý památník, nic to nezmění na tom, že cigánský problém je problém. V tomto případě neexistuje „my“ a „oni“, i když se to samo nabízí. „My“ jako slušní lidé, kteří si váží bla bla a cítí bla bla..., a „oni“, lidé upalující děti, neonacisti, bla bla... Chápu, že jedna konkrétní lidská bytost se jménem a historií má zničený život kvůli bandě debilů, ale tady na východním Slovensku jsou desetitisíce cigánčat bez fyzických handicapů, které mají, ehm, velmi nepříjemné startovní podmínky, které tato Natálka svým způsobem všechny překonala. Vyroste z nich jen další generace parazitů a lidí popisujících bílé stránky černých kronik.
Alternativou demokracie/plutokracie by mohla být i absolutistická monarchie, i když je to blbé, je to lepší alternativa, protože za předpokladu, že vládce není bláznem (ve smyslu deficitu), je více spjat s národem a nemusí se bát podívat za roh. Jakou má demokracie odpověď na vymírání bílého muže? Jaké jiné státní zřízení by toto téma obcházelo?
Většina jsou plebs. Možná to neplatí o Židech, ale o mém národu a ostatních evropských národech, které ovlivnila konzumní doba, to bohužel platí. Nezávislost soudní moci, pluralitní média... možná jsem příliš citlivý, ale rozhodně a dramaticky vnímám rozdíl mezi
39
tím, co je deklarované, a tím, co je skutečné. Která naše média hlídají pluralitu? Zdá se to jako určité civilizační specifikum, že jsme nuceni žít v rozporech, ale pak se nemůžeme divit, že si jedna třetina obyvatel myslí, že si Amíci shodili Dvojčata sami a holokaust nebyl, a část je přesvědčená, že Němci dělali ze Židů mýdlo (to tvrdily učebnice) a Arabové jsou sexuálně frustrovaní chudáci.
À propos: Čtu právě Foucaultovu Psychologii a duševní nemoc a mezi různými „nemocemi“ jsem našel sebe i všechny, které znám .
Matěj
Jsem si jistý, že nenávist není program. Ani strach. Zdá se však, že tyto dvě emoce patří mezi nacionalisty (spolu s konspiračními teoriemi) k základní výbavě.
Jistě, když se začtete do většiny učebnic klinické psychologie, najdete u sebe příznaky všeho. Stejně tak u lidí, které znáte. Jako když se začtete do čehokoli jiného a později zjistíte, že selektujete podle vlastního nastavení.
Fedor
Už jsem dostal echo, že jste to hodil na blog. Proběhl jsem to a... reálie jste vynechal. Tak děkuji. Jen to může vypadat, jako byste neměl o čem psát.
Matěj
40
Ano, Matěji, navzdory tomu mám však pocit, že ten text smysl má.
Fedor Dal jste tomu přímo akční podobu. Jevím se nebezpečně a ta výzva v závěru... No paráda. To, že se cítím dezinterpretovaný sám sebou, je už ale můj problém.
Matěj
Jenže s tím, co cítíte, já nic nenadělám.
Fedor Četl jsem váš text o populismu (https://web.archive.org/ web/20110812135638/http: //blog.aktualne.centrum.sk/ blogy/nos.php?itemid=742) a nejvíc mě zaujalo to kritické myšlení jako základní výbava pro demokracii, resp. nadkritická masa občanů s kritickým myšlením. Bohužel 80 % (velmi slušný odhad) populace na to není vybaveno, ale nevědí o tom. A tito retardi reagují jen na populismus a světlo. Výhledově to bude ještě horší (vize EU 2020), 40 % lidí má mít vysokou školu, ženy mají tvořit polovinu
41
kvót v politickém systému... no zkrátka, finiš Evropy. Tyto fantasmagorie jsou mimo mou bohatou fantazii. Nemyslíte, že tak, jak se vesele používá maďarská karta, cigánská karta, se vesele používá také nacistická karta? Není strach z nacistů také jedna ze spikleneckých teorií? Takové a jiné podobné blbosti mi víří v hlavě.
14. březen (den vzniku válečné Slovenské republiky):
19
Proč jste tam šel? Chápu smysl protidemonstrace, ale není mi vůbec jasné, zda to byla demonstrace proti prvnímu státu nebo jeho režimu nebo válce nebo jen protidemonstrace. Nesnižuje se intelektuál k populismu a zevšeobecnění, když nazve fašistickým stát, který fašistický nebyl?
A ještě bych rád věděl, jestli existuje nějaký scénář, který by mohl Tiso
20
reálně naplnit a vyhnout se popravě
i kopancům do své mrtvoly. Zevšeobecnění je extrém a dává legitimitu opačnému extrému.
Salute, Matěj
Fakt si nedělám iluze o tom, že schopnost kritického diskursu je všeobecně rozší řená. Taky si nemyslím, že v době, kdy o výsledcích voleb rozhodují kampaně a marketing, politici odolají l ákadlu využití laciných zbraní.
Dál: Myslím si, že odpor vůči nacismu je motivován historickou zkušeností. Jde o empirii, ne o konspirace. Romové bílé nikdy do koncentráků a plynových komor nehnali, například.
42
Protidemonstrace 14. března byla reakcí na výzvu Pospolitosti.
21
Její mailová podoba byla jednoznačná.
Podobně jako webová stránka Pospolitosti. To není o vejci a slepici.
První Slovenská republika byla fašistickým státem. Tiso se mohl řídit doktrínou svého náboženství, a ne ideologií Říš e. Prostor rezignovat měl. Byl však loajáln í až do samého konce.
Zevšeobecnění je zevšeobecnění. Vcelku legitimně s ním zachází také věda. Jde spíš e o předmět a způsob.
Fedor
No škoda, že mi ten (v)tip nevyšel. Byla by to krásná satisfakce, mít tak pravdu. To pokušení je pro politiky bezesporu určitě obrovské . No, nasmějeme se ještě dost. Však se blíží volby.
No určitě je odpor k nacistům vyvolán zkušeností, jenže žádní nacisti tu nejsou už hodně dlouho (chlapci z Pospolitosti, SNS, Jobbik, ... to přece nacisti nejsou, minimálně formálně ne) a s nacistickou kartou se hraje vesele. A nacistická karta operuje kromě strachu s ještě lákavějším trumfem — s vinou. Proč by se měl gymnaziální student po přednášce o historii Slovenského státu cítit vinen nebo se stydět? Co má člověk, narozen o tři režimy a tři generace později společného s utrpením lidí, již jsou dávno mrtví? K čemu je dobré vydupávat si takovou pozornost? Humanistická odpověď je jasná. Jak ale vysvětlit
43
motivy sionistického hnutí, které s mrtvými jen hanebně handluje? Jak je možné, že jedna křivda (Benešovy dekrety) je mrtvá, zatímco jiné viny nikdy nezemřou?
Vycházela-li vaše protidemonstrace z poselství Pospolitosti (mírně řečeno přitažené za vlasy), tak to pak bylo v pořádku. Není to o vejci a slepici, ale takový Peter Getting (skvostné články o Matici, Slovenském státě, nacistických pohlavárech, Tisovi) je slušný fanatik, který ani zájem o objektivitu nepředstírá. Nejsou lidé jako on jen Kotlebova vejce?
Tiso měl prostor na rezignaci, ale po jeho rezignaci by se bylo k moci určitě dostalo tzv. radikální křídlo. Nezapomínejme na prezidentské a resortní výjimky. Viděl jste ten německý film o Terezíně? Protože tak, jak to bylo v tom filmu, to bylo ve skutečnosti podsouváno celému světu. U Tisa nenajdeme Jidášův komplex, dobře známý z normalizace (když to nevezmu já, přijde větší svině), on prostě pouze dělal, co mohl, a svou úlohu bral zodpovědně do konce.
Najděte si ve slovníku, co je fašismus, nebo si doplňte vzdělání, protože první Slovenský stát fašistický rozhodně nebyl. Chápu, že vám jsou nuance u prdele, ale historie ukazuje své zoubky a nová generace historiků tvrdí, že vznik Slovenského státu byl optimálním řešením. Komu by to prospělo? Bylo by to pěkné, kdyby Slováci řekli skupinové NE! deportacím, hlavně takto s odstupem času se to jeví jako lákavá možnost, ale kromě toho, že to bylo nemožné, k tomu nebyla ani vůle. Nechci jitřit zahojené rány slovensko-židovského spolužití, ale pokud 4 % obyvatelstva, z nichž tady naprostá většina byla jen
44
100 let (emancipace — povolení přístupu), vlastní 39 %
veškerého hospodářství, tak se ta 4 % nemohou divit, že
po nich zbytek krajiny pokukuje (nemluvě o loajalitě Židů
ke Slovensku za Uherska a těsně po něm). Křesťanství
bylo možná méně pokrytecké než dnes, ale očekávat
od bídné masy ušlechtilé činy a těžké morální postoje...
no, naivní. Nechápejte mě zle, já jsem si plně vědom toho,
že Židé vděčí za svou prosperitu také tomu, že nemají
silné vazby na domácí obyvatelstvo a že je to podstatná
část skupinové strategie — nezazlívám, však vám to
pomohlo přežít, ale pak se netvařme, jakým příspěvkem
tady Židé byli. Ono totiž, i Štúrovy knihy (Slovanstvo
a svět budoucnosti) mají své (na dnešní poměry trestu
hodné) antisemitské pasáže. Dostojevskij dtto. I Šrobár.
Naše spolužití nebylo bezproblémové. To je důvod, proč se
mi líbil ten Imre Kertész, proto, že se odmítal jednoduše
smířit s tím, že je nevinný.
Romové gádže nehnali do táborů, protože k tomu ne
měli příležitost — to pomalé vyžírání, obtěžování a hanba
jsou snad horší. Nejsmutnější je to, že ti lidi mají potenciál
být produktivní, jen namísto toho parazitují.
Matěj
Proč by se měl student na přednáš ce o Slovenském státě
stydět? Důvody zájmu o dějiny přece pramení jinde. Teda
alespoň doufám. Totéž platí také o tom oceánu krve, které
lidstvo prolilo napříč dějinami.
45
Ano, Matěji, Tiso měl možnost rezignovat. On ale držel lajnu do úplného konce. V souvislosti se státem, kterému byl prezidentem, se vážně nechci pouštět do diskuzí o definicích. Jako fakt ale chápu to, že to byl stát nedemokratický (jedna strana a její gardy), lokajský (existoval díky Hitlerově Říš i), nepřátelský k vlastním lidem (Židům, Romům, Maďarům, Čechům), zločinný (posílal je do vyhnanství č i na smrt), směšný (vyhlásil válku celému světu včetně USA), zlodějský (arizace) a tak dále.
Fedor
Nemyslel jsem regulérní přednášku z dějin... Myslel jsem to tak, jako když se do školy nasáčkuje nějaká nevládka útočící na city. A co si budeme nalhávat, neomarxistický liberál nemá o objektivitu zájem.
Ale přece to, že Tiso vydržel do samého konce, mu naopak přidává. Však farizej rukama nelomí. Tou dobou byly nedemokratické téměř všechny státy světa. Stav Evropy v době války: 2 až 3 demokracie, a to počítám i tu Benešovu probační, šest monarchií a zbytek fašistické režimy a bolševici. Jedna strana široko daleko byla v té době standard a formálně HSĽS absorbovala všechny legální politické strany. Gardy také patřily k době.
Lokajský byl a nic jiného mu nezbylo. Hitler vytvářel novou Evropu na podobných principech, na nichž vytvářel síť institucí v Německu. Vycházel ze vzájemného soupeření a soutěžení a ze vzájemného strachu z autority
46
„o jedno vyšší“. Každopádně nám dal státnost, a to je podle mě ten bod, který stát diskvalifikuje v očích veřejnosti, ale Hitler byl ve své podstatě jako mesiáš.
Nepřátelský k vlastním občanům: no ano, ale protižidovské zákony
22
(omezující disproporční zastoupení Židů)
byly zákony už z dob Beranovy vlády v době existence Československa (druhá republika). Benešovy dekrety se s Maďary a Němci také nemazaly. Byl to národní — stavovský stát, který trval po dobu nejbouřlivějšího období dějin.
Vyhlá