načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Přemůžeme autizmus ? - Anna Strunecká

Přemůžeme autizmus ?
-19%
sleva

Kniha: Přemůžeme autizmus ?
Autor:

Tato kniha nabízí rodičům směrodatný a vyčerpávající přehled o všem, co je v současné době známo o biomedicínských, psychologických a transpersonálních aspektech autizmu. Velmi dobře a srozumitelně ... (celý popis)


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: ALMI
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 19.4.2012
Počet stran: 280
Rozměr: 158x226
Úprava: 263 stran : barev. ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Spolupracovali: s příspěvky Blanky Urbánkové, Lindy Cecavové a Anděly Šárkové
ilustrace obrazy Zdeňka Hajného
ISBN: 978-80-9043-440-0
EAN: 9788090434400
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tato kniha nabízí rodičům směrodatný a vyčerpávající přehled o všem, co je v současné době známo o biomedicínských, psychologických a transpersonálních aspektech autizmu. Velmi dobře a srozumitelně napsaný text vychází z dlouholetých zkušeností autorky z její pedagogické a vědecko výzkumné práce i rozsáhlé publikační aktivity. Ačkoliv byla kniha původně určena rodičům dětí s autizmem, měla by představovat povinnou četbu pro všechny profesionální zdravotníky i vychovatele, kteří pečují o děti s poruchami autistického spektra a řeší jejich problémy. Výběr obrazů Zdeňka Hajného umocňuje působení textu a podtrhuje jedinečný a komplexní způsob zpracování. Kniha má mimořádně zdařilé grafické provedení a je přizpůsobena ke každodennímu používání tak, aby se stala průvodcem pro všechny obětavé bytosti, které se snaží pomáhat dětem s autizmem. Prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc. s příspěvky MUDr. Blanky Urbánkové, Lindy Cecavové Neubauerové a MUDr. Anděly Šárkové. Ilustrace obrazy PhDr. Ing. Zdeňka Hajného (průvodce pro rodiče, použitelný i pro pediatry, psychiatry a všechny obětavé bytosti, které se snaží pomáhat dětem s autizmem)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Přemůžeme autismus? Přemůžeme autismus?
Strunecká Anna
Cena: 234 Kč
Anna a Anna Anna a Anna
Indenová Charlotte
Cena: 70 Kč
Doba jedová Doba jedová
Strunecká Anna
Cena: 266 Kč
Zákazníci kupující knihu "Přemůžeme autizmus ?" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PŘEMŮŽEME

AUTIZMUS?

Průvodce pro rodiče, použitelný i pro pediatry,

psychiatry a všechny obětavé bytosti,

které se snaží pomáhat dětem s autizmem.

Prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc.

s příspěvky MUDr. Blanky Urbánkové,

Lindy Cecavové a MUDr. Anděly Šárkové.

Ilustrace obrazy PhDr. Ing. Zdeňka Hajného.

Miloš Palatka – AlMI


ObSAh

Používané zkratky ................................................................................................ 11

Úvodem .................................................................................................................... 13

Předmluva ............................................................................................................... 15

Co nám říká biomedicína? ................................................................................. 19

Co je to autizmus? ............................................................................................ 19

Epidemie autizmu v USA ................................................................................. 23

Jak poznáme autizmus? ..................................................................................... 24

Diagnostické testy ............................................................................................... 26

Co nabízí současná medicína? ........................................................................... 31

Komentář k názorům v doporučení MZ ČR ........................................................ 32

Jak se postupuje při hledání léčebných postupů a ověřování jejich účinnosti? ........... 32

Schválené používání psychofarmak pro autisty v USA .......................................... 33

Otazníky kolem genetiky PAS .......................................................................... 34

Geny a chromozomy ........................................................................................... 35

Syndrom fragilního X chromozomu ..................................................................... 36

Genetické určení pohlaví .................................................................................... 37

Jak to vypadá s genetickým přenosem FXS? .......................................................... 37

Očkování a rtuť ................................................................................................ 38

Příběh Hannah Poling ....................................................................................... 40

Sekretin ............................................................................................................ 40

Co nabízejí lékaři DAN? ................................................................................... 41

Praktici DAN! nabízejí svým klientům tyto léčebné postupy: ................................. 41

Nové přístupy – nové naděje ............................................................................. 45

Imunoexcitotoxicita – ústřední mechanizmus vzniku PAS ................................ 45

Co tedy nabízíme my? ........................................................................................ 46

Překonejme mýty o mozku .................................................................................. 46

Glutamát a mozek ............................................................................................ 47

Neurotoxické aminokyseliny v potravě ................................................................. 47

Glutamát v pozadí epileptických záchvatů ........................................................... 49

Fluorid ............................................................................................................. 50

Neurotoxické účinky fluoridů u laboratorních zvířat ............................................ 51

Fluorid, melatonin a šišinka ............................................................................... 52

Hliník ............................................................................................................... 52

Rtuť .................................................................................................................. 54

Očkování a PAS ................................................................................................ 55

Propustné střevo ............................................................................................... 58

Co mohou udělat rodiče na cestě k amelioraci PA S? ................................ 61

Hodnocení účinnosti zvolených opatření .......................................................... 61


O b S Ah 7

První otázky ...................................................................................................... 61

Dotazník ATEC ................................................................................................ 62

Deník ............................................................................................................... 62

Co můžete udělat hned ..................................................................................... 63

Před čím dítě chránit – čemu se vyhýbat .............................................................. 64

Úprava rytmu spánku ....................................................................................... 65

Účinky melatoninu ve zdraví i nemoci ................................................................ 65

Spánek ve tmě místo podávání melatoninu .......................................................... 66

Podněty, jak vypracovat rituál usínání ................................................................ 67

Kouzlo houpání a ukolébavky ............................................................................. 68

Očista těla a střeva ................................................................................................ 73

O čem vypovídá stolice? ...................................................................................... 73

Dieta bez glutenu a kaseinu .............................................................................. 75

Co víme o celiakii? ............................................................................................. 76

Co máme vědět o lepku a gliadinu? ..................................................................... 77

Gliadin jako viník CS ....................................................................................... 77

Poruchy metabolizmu lepku a kaseinu u dětí s PAS .............................................. 78

Mateřské mléko, kojení a PAS ............................................................................ 79

Testy na přecitlivělost na lepek ............................................................................ 80

Syndrom propustného střeva ............................................................................ 81

O kvasinkách .................................................................................................... 81

Jak na kvasinky ................................................................................................. 82

Léčebné postupy doporučované pacientům s PAS v USA ....................................... 85

Kvasinky a PAS – současné názory ...................................................................... 86

Jak vypadá realizace našich úmyslů

se změnou výživy a diety v každodenní praxi? ................................................... 87

Praktické rady ................................................................................................... 87

Jak na bezlepkovou dietu .................................................................................... 87

Jak to šlo Martínkovi a nám? ............................................................................. 90

Jak na GFCF dietu (i jiná dietní opatření) ......................................................... 92

Co pro nás udělala GFCF? ................................................................................. 94

Svět vitaminů a minerálů ................................................................................... 95

Denní doporučené dávky (DDD) ..................................................................... 96

Vitamin B6: památce Bernarda Rimlanda ........................................................ 99

Vitamin B6 u autizmu ...................................................................................... 99

Vitamin B12 – naděje pro autisty? .................................................................... 101

Jaké účinky metyl-B12 lze očekávat? ................................................................... 102

Kyselina pangamová – pangamin – B15 – DMG .............................................. 103

Kam nechodí slunce, tam chodí lékař ............................................................... 104

Znovuobjevení vitaminu D ................................................................................ 104

Kolik vitaminu D potřebuje člověk denně? ........................................................... 105

Vitamin D u PAS .............................................................................................. 106 PŘEMŮŽEME AUTIZMUS? Vitaminy a volné radikály ................................................................................. 107

Látky s antioxidačními účinky ............................................................................ 107

Pozor na beta-karoten a vitamin E ..................................................................... 108

Přirození zametači v lidském těle a v potravě ....................................................... 109

Vitamin C – kyselina askorbová ........................................................................ 110

Proč potřebujeme vitamin C? .............................................................................. 110

Kolik vitaminu C potřebuje člověk denně? ........................................................... 111

Existují rozdíly mezi vitaminem C z přírodních zdrojů

a synteticky připravenou kyselinou askorbovou? .................................................... 111

Jak se zrodila představa o užitečnosti vysokých dávek vitaminu C při nachlazení? .. 112

Význam kyseliny askorbové u osob s autizmem ..................................................... 113

Minerální látky ................................................................................................. 113

Obsah prvků ve vlasech dětí ................................................................................ 114

Hořčík .............................................................................................................. 116

Zinek ................................................................................................................ 116

Vápník .............................................................................................................. 117

Jod .................................................................................................................... 117

Pozor na měď .................................................................................................... 118

Některé další potravní doplňky ve výživě dětí s PAS ......................................... 119

Karnosin ........................................................................................................... 119

Koenzym Q a acyl-karnitin ................................................................................ 120

Flavonoidy ........................................................................................................ 120

Taurin .............................................................................................................. 120

Můj tip: kyselina fytová – IP6 ............................................................................ 122

Beta-glukany ..................................................................................................... 123

Souhrnná doporučení ohledně vitaminů a minerálů .......................................... 123

Za jak dlouho se projeví účinky? ....................................................................... 124

Kde hledat pomoc? ............................................................................................... 129

Elektroakupunktura podle Dr. Volla (EAV) ..................................................... 130

Oberon a další přístroje alternativní medicíny ................................................... 131

Son-Rise Program ............................................................................................. 133

Skryté souvislosti – hledání viníků ................................................................. 139

Nedostatek rodičovského tepla a lásky .............................................................. 140

Hormon lásky – oxytocin ................................................................................. 141

Druhý mozek v našem břiše .............................................................................. 142

Krátká procházka dlouhou trávicí trubicí ............................................................ 142

Skryté světy v trávicí trubici ................................................................................ 144

Existuje souvislost mezi celiakií a autizmem? ....................................................... 145

Skrytý mozek v trávicí soustavě ........................................................................... 146

Máslo, nebo margarín? ...................................................................................... 147

Zkuste přepuštěné máslo ..................................................................................... 149

Potřeba cholesterolu pro zdárnou činnost mozku .................................................. 149

Poprask kolem homocysteinu ........................................................................... 150


O b S Ah 9

Detektivní příběh homocysteinu .......................................................................... 151

Působení homocysteinu na embryonální vývoj nervové soustavy ............................. 152

Homocysteinový cyklus ....................................................................................... 153

Zjednodušené schéma homocysteinového cyklu. ..................................................... 154

Hladiny homocysteinu a transsulfuračních metabolitů u dětí s PAS ....................... 154

Metabolický profil rodičů autistických dětí ........................................................... 156

Fluorid, studená válka a výskyt autizmu v New Jersey ....................................... 157

Vakcíny, rtuť a PAS – nekonečný příběh? ......................................................... 159

Co nám říká obsah rtuti ve vlasech? .................................................................... 162

Faerské ostrovy a Seychely ................................................................................... 163

Expozice rtuti v Evropě a v ČR ........................................................................... 164

Rtuť ze zubního amalgamu a odstraňování zubních výplní v ČR .......................... 165

Obsah rtuti v mléčných zubech ........................................................................... 165

Jak se očkuje v USA? ......................................................................................... 165

Jaké jsou důkazy? ............................................................................................... 166

PAS – katastrofa vytvořená člověkem? ................................................................. 167

Nebezpečí očkování pro vyvíjející se dětský mozek ................................................ 168

Proč se onemocnění PAS nesnižuje ani po odstranění rtuti z vakcín? ..................... 169

Jak prokazuje farmaceutický průmysl neškodnost thimerosalu ................................ 170

Vakcína proti chřipce – ano či ne? ....................................................................... 170

Co se také mohlo přihodit, a dokonce u nás .......................................................... 171

Jak se bránit proti chřipce? .................................................................................. 172

Narušení funkcí štítné žlázy jako příčina vzniku autizmu? ................................. 173

Hledání v genech .............................................................................................. 174

Mají muži autistický mozek? ............................................................................. 175

Přínos matek pro současnou Evropu .................................................................... 177

Autističtí géniové .............................................................................................. 180

Kdo je v Americe normální? .............................................................................. 184

Co na toto téma říká východní Mistr? ................................................................. 186

Autizmus ze spirituální perspektivy ............................................................... 189

Co je to spiritualita? .......................................................................................... 190

Jsme připraveni? ................................................................................................ 190

Uzavřeni ve vlastním světě ................................................................................ 191

Chcete vědět více o energetickém poli člověka? ...................................................... 192

Energetické pole autistů ...................................................................................... 193

Energetické kontakty mezi lidmi ......................................................................... 194

A Loved One With Autism ................................................................................. 197

Poučení pro rodiče ............................................................................................. 198

Pacifikace energie z pohledu ájurvédy .................................................................. 199

Co jsou to čakry? ................................................................................................ 200

Čakry u autistů ................................................................................................. 201

Karma ............................................................................................................... 202

Reinkarnace ...................................................................................................... 203

Utváření struktur energetických polí v časném vývoji ........................................ 204


Početí a vývoj v děloze ........................................................................................ 204

První roky života ............................................................................................... 206

Vnímání okolního světa ..................................................................................... 209

Matčina náruč a láska ....................................................................................... 210

Dětská hra ........................................................................................................ 213

Zpěv a tanec ...................................................................................................... 216

Spirituální světy autistů ..................................................................................... 217

Autistova duše ................................................................................................... 217

Lyrika a její vyšší realita ..................................................................................... 217

Bill Stillman ..................................................................................................... 218

Kde sídlí autistova duše? ..................................................................................... 221

Šišinka a vesmírný internet ................................................................................. 221

Intuice .............................................................................................................. 222

Cesty člověka ke kosmickému vědomí .............................................................. 223

Spirituální zážitky ............................................................................................. 223

Jak funguje hologram? ........................................................................................ 224

Cesty k otevírání oken do vesmíru ....................................................................... 226

Soustředění pozornosti na dech ............................................................................ 226

Cvičení těla ....................................................................................................... 226

Meditace ........................................................................................................... 229

Mlčení a klid ..................................................................................................... 230

O nejmocnější modlitbě a o nejvyšším skutku ....................................................... 230

Jsou autíci pro rodiče utrpením nebo výzvou? ................................................... 231

Co se můžeme naučit od lidí s autizmem .......................................................... 233

Všechno je možné ............................................................................................... 233

Trpělivost .......................................................................................................... 233

Být v okamžiku ................................................................................................. 233

Nezávislost na názoru ostatních .......................................................................... 234

Tolerance .......................................................................................................... 234

Všímavost .......................................................................................................... 234

Netradiční projevy lásky ..................................................................................... 234

Bezpodmínečná láska ......................................................................................... 234

Shrnutí ..................................................................................................................... 239

Oficiální stanoviska ........................................................................................... 239

ARI a DAN! USA ............................................................................................. 239

Síla rodičů ......................................................................................................... 240

Excitotoxické faktory .......................................................................................... 241

Příloha č. 1 Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC) ........................... 243

Příloha č. 2 Biologické indikátory PAS ............................................................. 248

Příloha č. 3 Co způsobuje autizmus? ................................................................. 253

O autorech ....................................................................................................... 255

Rejstřík ............................................................................................................. 261

10 PŘEMŮŽEME AUTIZMUS?


PŘEdMlUvA

Rodiče i lékaře znepokojuje dramatický nárůst poruch autistického spektra

(PAS), který se projevuje v mnoha vyspělých zemích v průběhu posledníchpatnácti let. Diagnóza autizmus je v USA v současné době u tří- až desetiletých dětí častější než počet případů nádorových onemocnění, cukrovky a Downova syndromu dohromady. Současná medicína neumí nabídnout žádnou oficiálněuznávanou terapii. Zjištění, že právě naše dítě má autizmus, přivádí celou rodinu do velmi obtížné situace. Rodiče autistických dětí jsou téměř bez pomociponecháváni svojí bezmoci, beznaději a strachu, bez jiskřičky naděje na zlepšení zdravotního stavu svých dětí.

Co zjistili vědci? Co ukazují praktické zkušenosti? Co mohou pro své děti dělat

rodiče?

V tomto průvodci vycházím z naší originální teorie o příčinách autizmu, vytvořené na základě analýzy stovek laboratorních i klinických studií*. Pro námi

doporučované postupy jsem nalezla podporu i ve výsledcích pozorování Ústavu

pro výzkum autizmu v San Diegu, USA (ARI). Ze zkušeností vím, že ověřování a schvalování nových léčebných postupů trvá mnoho let. Avšak to již budou

dnešní malí pacienti dospělí. Beze změny v přístupu k jejich onemocnění budou

odkázáni na pomoc jiných a budou vyřazeni ze společnosti svých vrstevníků. Lidé

s PAS mají pouze nepatrnou naději na získání zaměstnání. Nemají vyhlídky na

uzavření manželství a založení vlastní rodiny. Mají možnost navštěvovatspecializovaná výchovná a pečovatelská zařízení, pokud taková existují v blízkosti jejich

bydliště a jsou finančně akceptovatelná rodinou. V dětském věku jsou však velmi

často závislí na pomoci rodiny, do které se narodili. A jsou to právě rodiče, jejichž

úkolem na tomto světě je postarat se o ně. Zjištění, že jejich dítě je postiženoněkterou z forem PAS, je velikou zkouškou rodičovské lásky. Na této nelehké cestě

nabízím rodičům i všem blízkým autistických dětí svoje znalosti o této nemoci,

konzultované s mnoha kolegy i rodiči, kteří již procházejí svojí kalvárií.

Věřím, že i mnozí z odborníků si se zájmem přečtou, jak mohou být nové

poznatky z molekulární a buněčné perspektivy užitečné při hledání novýchbiomedicínských přístupů.

Po celé uplynulé století jsme byli přesvědčeni, že počet buněk v mozku se od

narození zmenšuje. To, že má mozek schopnost obnovovat se, zjistili vědci teprve

v průběhu posledních patnácti let. Můžeme se radovat z toho, že věda získaladůkazy pro tyto názory. Je možné, že ještě v průběhu našeho života získá věda také

* R. L. Blaylock & A. Strunecká. Immune-Glutamatergic Dysfunction as a Central Mechanism of

the Autism Spectrum Disorders. Current Medicinal Chemistry 16 (2), 157–170, 2009. PŘEMŮŽEME AUTIZMUS? důkazy o tom, že žijeme ve světě energií, frekvencí, zvuků a vibrací, kterénemůžeme vidět ani slyšet, které avšak působí na naše těla i mozky. Z mnoha pozorování

se zdá, že autistické děti citlivě vnímají právě tento neviditelný svět.

Pro rodiče a všechny, kteří chtějí dovést autistické děti k využití jejich vloh,

k nalezení jejich Já a k otevření oken do celku světa, ve kterém žijí, jsem připojila i svůj pohled ze spirituální perspektivy, neboť vím, že lidská bytost má vedle složky fyzické i svoji složku duševně-duchovní. Každé dítě je jedinečné a jiné. A právě vy rodiče znáte své dítě od početí, vy s ním prožíváte každodenní život, a protopředevším na vašich rozhodnutích a činech závisí jeho další osud. V tomto nelehkém poslání však nejste sami a cesta, na kterou se vydáte se svými dětmi, není slepou uličkou.

Na rozdíl od stovek amerických studií, kde děti s PAS slouží jako pokusnésubjekty, nejsou námi navrhovaná opatření spojována s žádnou možností poškození

zdraví dítěte. Apelujeme pouze na citlivý, trpělivý a empatický přístup ze strany

těch, kteří budou naše doporučení akceptovat. Kniha, kterou vám předkládáme,

je svým komplexním přístupem zcela ojedinělá. Snad nám pomůže, že v České

republice budeme první na světě, komu se podaří ve větším rozsahu dokázat, že

autizmus je přemožitelný.

Při sepisování této knížky jsem se setkala s mnoha přáteli, spolupracovníky

i rodiči autistických dětí, jejichž příspěvky doplňují a vysvětlují můj text. Jsem jim

velice vděčná za mnohé diskuze a připomínky. Jejich texty jsou označeny jejich

jmény.

Prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc.


C O N á M Ř í K á b I O M Ed I Cí N A 3 1

CO NAbíZí SOUčASNá MEdICíNA?

Odpovědi na tuto otázku jsem vybrala z projektu MZ ČRzpracovaného Českou lékařskou společností Jana Evangelisty Purkyně s názvem

DOPORUČENÉ POSTUPY PRO PRAKTICKÉ LÉKAŘE. Pervazivní

poruchy v dětství. Autoři: Doc. MUDr. Michal Hrdlička, CSc. a Doc.

MUDr. Vladimír Hort, CSc.

„Pervazivní vývojové poruchy (PVP) jsou obecně charakterizovány jako celoživotní neuropsychiatrická onemocnění, která se projevují

opožděným a abnormálním vývojem sociálních, komunikativních akognitivních funkcí. Z farmakologického hlediska je třeba zdůraznit, ženeexistuje žádná účinná léčba proti příznakům autizmu (narušení řeči

a komunikace, sociální izolace, abnormální zájmy apod.). Proovlivňování těchto příznaků zůstávají primární speciální pedagogické metody.

Tyto speciální edukační programy umožňují postiženému dítěti lépeporozumět sociálním situacím a lépe se na ně s pomocí rodičů adaptovat.

Příkladem je např. edukativní program TEACCH, založený navizualizaci instrukcí.

Farmakologicky lze úspěšně léčit behaviorální poruchy (agresivita,

stereotypie, rituály), poruchy emotivity (anxieta, depresivní rozlady)

a poruchy spánku.

Podle dnešních poznatků k neúčinným nebo obsolentním (zastaralým) intervencím patří fenfluramin, naltrexon, imipramin, desipramin,sekretin, vitaminy, elektrolyty (magnezium) a různé dietní režimy.

Prognóza

Přibližně dvě třetiny autistů zůstanou i v dospělém věku závažněhandicapovány a trvale závislé na péči rodiny nebo institucí. Pouze 5–20 %

jedinců, které označujeme jako vysoce funkční autisty (tj. nejlehčípostižení bez přítomnosti mentální retardace), je schopno alespoň částečné

samostatnosti. Pacienti s Aspergerovým syndromem jsou pozdějidetekováni jako problémoví a jejich prognóza, co se týče uplatnění, jerelativně lepší než u pacientů s dětským autizmem. Prognóza dalších PVP

není dobrá, je nutno počítat s celoživotním závažným postižením.

Prevence

Nejsou známy účinné preventivní zásahy.“


SvěT vITAMINŮ A MINErálŮ 119

NěKTEré dAlší POTrAvNí dOPlňKy vE v ýŽIvě děTí S PAS

Karnosin

Chemickým složením je karnosin dipeptid – jeho molekulu tvoří pouhé dvě

aminokyseliny. Má však velmi silné antioxidační účinky a v současné době je to

potravní doplněk, který doporučují mnohé firmy – proti stárnutí, proti rakovině,

proti infarktům ap.

Doporučená denní dávka pro děti ve věku 7–10 let je 200–400 mg, u četných

epileptických záchvatů se používají i vyšší dávky.

Jedna z velkých studií, kterou vedl dr. Chez, sledovala vliv podávání karnosinu

u tisícovky dětí s PAS. Příznivé účinky pozorovali u 90 % dětí. Sociální interakce

se zlepšily o 27 %, řeč a komunikace o 16 %, a to již v průběhu čtyř týdnů,nejozději však do osmi týdnů. Zlepšení pozorovali i u jemné motoriky a sluchových

vjemů. Výrazný účinek má karnosin na snížení počtu epileptických záchvatů, kde

se podávají dávky od 200 do 3000 mg denně. U některých dětí byly změny přímo

dramatické. Jeden chlapec například projevil poprvé svůj zájem o hru s dětmi

a cítil se šťastný ve škole.

Dr. Chez doporučuje dávku 400 mg karnosinu v kombinaci s 50 IU vitaminu

E a 5 mg zinku dvakrát denně. Vitamin E přidává dr. Chez na posíleníantioxidačních neuroprotektivních účinků karnosinu. U některých dětí však mohou takto

vysoké dávky stimulovat čelní laloky mozku příliš, děti mohou být hyperaktivní

nebo trpět nespavostí. Vzhledem k nejnovějším poznatkům o vitaminu Enedoporučuji jeho podávání ve snaze posílit účinek karnosinu. Podle současných znalostí

karnosin sám nemá žádné vedlejší účinky.

Kromě této Chezovy studie však žádná další o vlivu karnosinu u autistůneproběhla, zatímco existují stovky studií o působení karnosinu jako antioxidantu, proti

stárnutí atd. V diskuzi o podávání karnosinu autistům se vyjádřil skepticky Jon B.

Pangborn z projektu DAN. Po rozsáhlém teoretickém rozboru možných interakcí

obou aminokyselin, které se uvolňují při rozkladu karnosinu, došel k závěru, že po

prvních překvapivých zlepšeních může po několika týdnech podávání karnosinu

nastat zhoršení spojené se ztrátou hořčíku a akumulací mědi. Bohužel, teoreticky

je nemožné předvídat, zda převáží pozitivní účinky nad možnými škodlivými.

Mezi 131 klinickými studiemi PAS, které v současné době v USA probíhají, sevlivu karnosinu nevěnuje žádná z nich, avšak probíhají studie o působení karnosinu

u schizofrenie, bipolární deprese a ve vztahu k vstřebávání zinku ve střevě.


120 PŘEMŮŽEME AUTIZMUS?

Koenzym Q a acyl-karnitin

Tyto dvě látky se používají pro stimulaci metabolizmu a zvýšení produkce

energie. Činnost nervových buněk je také velmi silně závislá na plynulé dodávce

glukózy a kyslíku. Je totiž známo, že omezení dodávky kyslíku (hypoxie), snížení

metabolizmu a dodávky glukózy (hypoglykémie) u autistů zhoršují excitotoxické

působení. Při vyšetření skupiny jednoho sta dětí s PAS v Kalifornii zjistili badatelé výrazný nedostatek právě karnitinu. Proto je vhodné podávání těchto dvou látek pro celkovou podporu metabolizmu a regenerace mozku.

Flavonoidy

Flavonoidy mají silnější antioxidační účinky než vitaminy. Působí rovněžprotizánětlivě a brzdí růst některých mikroorganizmů. V laboratorních pokusech se

prokázalo, že také omezují nadměrnou imunologickou aktivaci mikroglií. Flavonoidy se proto jeví jako mimořádně vhodné a užitečné pro PAS. Živočichové

flavonoidy netvoří, mohou jich však nezanedbatelné množství přijímat v rostlinné

stravě. Fermentací střevními bakteriemi jsou flavonoidy uvolněny ze stěnrostlinných částí (například ze slupek, obalů semen ap.) a spolu s ostatními složkami

potravy vstřebány. Vrcholu koncentrace v krvi dosahují flavonoidy zhruba čtyři

hodiny po konzumaci rostlinné potravy, po čtyřiadvaceti hodinách koncentrace

klesá k nule – v těle člověka se nehromadí. Proto je nutná jejich pravidelnákonzumace v potravě.

Taurin

Taurin je aminokyselina, kterou za některých okolností nedokáže lidské tělo

vytvářet. Proto říkáme, že je podmíněně esenciální (nezbytná). V poslední době

je taurin v nabídce mnoha firem jako součást potravních doplňků. Vkombinaci s kofeinem nebo guaranou a značným množstvím cukru má silně stimulační

účinky. Jeho konzumaci doporučují zejména v různých fitcentrech pro stimulaci

výkonu svalů. Je také součástí energetizujících nápojů, jako jsou i u nás známé

Red Bull nebo Semtex. Taurin je tedy považován za určitý neškodný doping či

neškodnou „drogu“, oblíbenou na různých party a diskotékách.

Když jsem v materiálech lékařů DAN! četla doporučení podávat autistůmtaurin, na základě uvedených znalostí jsem tuto možnost rozhodně odmítla arozhodla se toto doporučení do naší knížky vůbec nezahrnovat. Taurinem jsem se začala

zabývat znovu v souvislosti s písčitou stolicí. V odborné publikaci jsem nalezla zmínku o tom, že „sandy stool“ (písčitá stolice) bývá typická pro autisty. Začala jsem proto pátrat po podrobnostech ohledně tohoto typu stolice. Dotázaní lékaři mě „usměrňovali“ tak, že patrně nejde o stolici písčitou se strukturou písku, ale pískovou – tedy pouze o změnu barvy, nikoliv o změnu struktury. Ukázalo se, že ani odborníkům na autizmus v USA není problematika písčité stolice příliš

SvěT vITAMINŮ A MINErálŮ 121

známa. Pokud se na ně matka dítěte s takovou stolicí obrátila, jejich vysvětlení

spočívalo v tom, že dítě patrně pojídá písek, a doporučení, aby ho lépe hlídala. Je

pochopitelné, že i takoví autisté, kteří mají rádi písek a na pískovišti ho pojídají,

se najdou.

Jako fyziolog znám pochopitelně základní funkci taurinu jako látky důležité při tvorbě žlučových kyselin. Vím také, že např. kočky nedokážou taurin syntetizovat a ten musí být proto součástí jejich výživy. Nicméně, nedostatek taurinu a s tím spojený nedostatek žlučových kyselin, které jsou nezbytné pro zajištění dobrého trávení tuků, mohou být příčinou toho, že stolice má nejenom barvu písku, ale současně má i písčitou strukturu. Americké matky si na webové diskuzi stěžují na to, že při utírání zadečku je obtížné dostat pryč všechna ta zrnka, že je obtížné utřít dítěti zadeček bez poškrábání a zranění... Téměř vždy se matky při potížích svého dítěte setkávaly s tím, že dětský lékař hledal všemožné příčiny tohoto stavu, jako je jezení hrušek nebo uvedené jezení písku.

Není nutné uvádět zde složité chemické reakce při syntéze taurinu a dáležlučových kyselin, avšak pro organizmus autisty je důležité, že k syntéze taurinu zaminokyseliny cysteinu je nezbytný pyridoxal – vitamin B6. Při jeho nedostatku je jeho produkce omezená.

Další důležitý poznatek je ten, že zdrojem taurinu je výhradně maso a tozejména červené, dále také různé mořské produkty. Při vegetariánské dietě, při omezení spotřeby červeného masa a k tomu ještě při dlouhodobých zánětlivých procesech ve střevě má potom organizmus taurinu nedostatek.

Dr. Woeller, velmi aktivní lékař DAN! doporučuje podávat dětem s písčitou stolicí taurin jako potravní doplněk v množství 100–500 mg denně. Odborník na výživu a výživové doplňky dr. Mercola na svých stránkách doporučujeautistům 250–500 mg taurinu denně s maximem 2 g denně pro dospělé. Podle mého názoru je však třeba postupovat velmi opatrně a obezřetně, mít na paměti vše, co o taurinu víme. Taurin by se neměl kombinovat s podáváním karnitinu, skofeinem nebo čajem, docházelo by patrně nejenom k hyperaktivitě, ale i k velkému pocení.

Další zajímavou oblastí působení taurinu je mozek. Tato aminokyselina totiž funguje i na synapsích nervových buněk jako přenašeč nervových vzruchů. Taurin má schopnost pronikat z krevního oběhu do mozku. Experimenty u zvířatukazují, že injekce taurinu dokáže zabránit uměle vyvolaným epileptickým záchvatům, jeho antiepileptické působení je ověřené i u lidí. Taurin ochraňuje mozek před excitotoxickým působením glutamátu a aspartátu, chrání nervové buňky předpoškozením, působí zejména v oblasti amygdaly, která bývá u autistů jedním zcitlivých míst podléhajících poškození. Taurin také působí antioxidačně a dokáže vázat, a tím odstraňovat některé těžké kovy. Uvádí se, že nedonošené děti nemají schopnost vlastní syntézy taurinu a v jejich mozku mohou proto nastat změny PŘEMŮŽEME AUTIZMUS? vyvolané jeho nedostatkem. A konečně je možné nalézt na internetu svědectví mnoha rodičů ze zahraničí, že podávání taurinu se jim osvědčilo u hyperaktivních a neklidných dětí.

To jsou tedy zase poznatky, které by dohromady měly ukazovat na velmipřínosné a žádoucí působení taurinu v mozku autistů. Geier se spolupracovníky

v současné studii (2008) u 38 autistů v USA zjistil, že mají sníženou hladinu

taurinu v krvi v porovnání s věkově stejně starými jedinci, zatímco dřívější studie

z Venezuely (Moreno-Fuenmayor et al., 1996) uvádějí, že autisté mají hladiny

taurinu vyšší.

Taurin se vyrábí synteticky. Statistiky uvádějí, že v USA se ročně produkuje

asi 5000–6000 tun taurinu, z toho jde celá polovina do krmiva pro kočky azbytek má farmaceutické použití. Je tedy pochopitelné, že na trhu existuje mnoho

nabídek. Je však třeba velmi pečlivě vybírat. Pozor také na preparáty určené pro

posilovny a sportovce s vysokými dávkami taurinu.

Můj tip: kyselina fytová – IP6

Další možností, která napomůže očistě střeva a zároveň má příznivé účinky na

činnost mozku, je použití kyseliny fytové. Slovo kyselina mnohé patrně zarazí, ale

ono se vlastně jedná o přírodní vlákninu, která je odedávna pravidelnou součástí

výživy hospodářských zvířat. Čím dál lepší? Fytáty jsou známé spíše veterinářům

než pediatrům a rodičům malých dětí. To proto, že jsou obsažené v semenechobilovin, olejnin a luštěnin a jsou známé jako zdroj fosforu pro hospodářská zvířata.

Z oblasti studia výživy se nahromadily poznatky, které ukazují na význam

IP6 jako fyziologicky významné složky i lidské výživy. Soli s ionty vápníku nebo

hořčíku se nacházejí ve vlákninách. Mnohé literární i internetové zdroje (např.

Oatway et al., 2001) uvádějí, že suplementace potravy dostatečným množstvím

IP6

má prospěšné účinky v prevenci rakoviny tlustého střeva a rakoviny prsu,snižuje krevní srážlivost, hladinu cholesterolu a triglyceridů. Uvádějí se i prospěšné

účinky IP6

v prevenci infarktu myokardu, stimulace funkcí lymfocytů a prevence

tvorby ledvinových kamenů. IP6

zasahuje i do regulace hladiny glukózy v krvi. Je

to i proto, že kyselina fytová má výrazné antioxidační účinky. Má také schopnost

vázat některé ionty a tím působí ve střevě chelatačně.

Této látce nebyla dosud věnována pozornost ani v USA, a proto může být naší

českou specialitou. V žádném případě nemůže dojít k předávkování ani neníznáma žádná toxicita. Dobře se vstřebává. Na trhu je dosud málo známý preparát

Inocell, který obsahuje vápník, hořčík, inozitol a inozitol-6-fosfát (IP6). IP6 je

přírodní vláknina rozpustná ve vodě, která má silné chelatační účinky a takdetoxikuje střevo. Současně je to látka, která je vysoce potřebná pro činnost mozku

a z trávicího traktu se také do mozku transportuje přednostně. Podporuje vznik

nových nervových buněk. Velice oceňuji objevení se tohoto preparátu na našem

trhu.

S KryT é S O Uv I SlO S T I – h lE d áN í vI Ní K Ů 1 5 7

kopírují svoje dítě. Vedle genetických testů plánují proto i psychologické testování

rodičů.

V dalších studiích chtějí pediatři a badatelé z Arkansasu sledovat, zda podávání

tria vitaminů B a antioxidantů dokáže znormalizovat u rodičů metabolicképřeměny v homocysteinovém cyklu. To, že to je možné u autistických dětí, ukázali

již ve své předchozí studii. V případě matek by taková normalizace mohla mít

preventivní význam pro další těhotenství. Omezil by se totiž průnik nežádoucích

metabolitů z krve matky přes placentu do krve plodu. O riziku zvýšené hladiny homocysteinu v krvi matek pro vznik autizmu se zatím spekuluje; zvýšený

homocystein v průběhu posledního trimestru těhotenství byl nedávno prokázán

jako rizikový faktor pro schizofrenii. Již dnes však můžeme doporučit, aby ženy

kontrolovaly hladinu homocysteinu ve své krvi před plánovaným těhotenstvím

a průběžně ji sledovaly. Rovněž tak můžeme doporučit, aby rodiče dbali na úpravu

a normalizaci homocysteinového cyklu stejně důsledně u sebe jako u svých dětí. FlUOrId, STUdENá válKA A v ýSKyT AUTIZMU

v NEw JErSEy

Při studiu údajů o statistickém průzkumu výskytu PAS v USA, který v roce

2000 sledoval šest vybraných geografických oblastí, mě zaujalo zjištění, že nejvyšší

prevalence – 9,9 dětí s PAS na 1000 zdravých ( jedno dítě na 101) – byla zjištěna

v New Jersey. Některé dřívější studie dokonce ukazují, že v populaci dětí ve věku

7–10 let je v New Jersey 12,1 % autistů (http://www.cdc.gov/mmwr/preview/

mmwrhtml/ss5601a1.htm). Je zde rovněž nejvyšší výskyt autismu u chlapců –

14,8 autistů na 1000 zdravých dětí, tedy jeden na 67 zdravých.

Je proto pochopitelné, že právě kongresman z New Jersey Frank Pallone dal

v roce 1997 FDA ultimátum s požadavkem zhodnocení výskytu rtuti a jejíchsloučenin v lécích a potravinách. Mně však přišly na mysl další souvislosti.

New Jersey má svoje místo v historii počátků fluorizace vody nejenom v USA,

ale i na celém světě. Jeho obyvatelé se stali oběťmi závodů o objev atomové bomby,

oběťmi druhé světové války i následujícího období studené války. K tomutozjištění došli dva zvědaví novináři Joel Griffiths a Chris Bryson, kteří se původně začali

zabývat případem propuštění ze zaměstnání Phyllis Mullenix za to, že uveřejnila

svoje pozorování o vlivu fluoridů na chování laboratorních potkanů. Napsaličlánek o fluoridech, zubech a atomové bombě, který odmítly publikovat desítky

amerických časopisů a novin. Vynikající novinář, televizní režisér aspolupracovník BBC Bryson ve svém pátrání pokračoval a vydal knihu The fluoride deception

(Fluoridový podvod, Seven Stories Press, US 2004).

Co se v New Jersey přihodilo? Byla zde umístěna jedna z chemických továren,


158 PŘEMŮŽEME AUTIZMUS?

které vyráběly miliony tun fluoridu pro tzv. Manhattanský projekt, jehož vědci

vedli ve 40. letech minulého století závod o to, kdo první na světě připravíatomo

vou bombu. Fluorid totiž zase potřebovaly továrny na výrobu obohaceného uranu

pro jaderné zbraně. Fluorid se potom rychle objevoval v ovzduší, v půdě i ve vodě,

do vzduchu unikal i plynný fluor.

Oblast na pobřeží Delaware byla jednou z nejbohatších farmářských oblastí

v USA. Farmy v Gloucestru a Salemu byly známé svými prvotřídními produkty

– broskvemi a rajčaty, drůbeží i dobytkem. Avšak v létě roku 1943 farmáři začali

pozorovat, že po každé noční bouřce se jejich úroda nějak kazí – broskve byly jako

spálené, rajčata skvrnitá, drůbež hynula, krávy nehybně ležely a nemohly se hýbat,

koně byli jako strnulí a nemohli pracovat. Farmáři se dozvídali, že jejich dělníci,

kteří snědli něco z ovoce a zeleniny, celou noc a následující den zvraceli. Vma

teriálech Manhattanského projektu, které byly odtajněné po padesáti letech lze

vysledovat, že tato situace vyvolala velkou aktivitu směřující k tomu, aby farmáři

nemohli uspět v případných soudních žalobách. Někteří vybraní vědci dostali za

úkol rozpracovat „Program F“, který měl vládě poskytnout vědecké důkazy one

škodnosti fluoridů. K tomu byly naplánované „lidské“ studie. V letech 1945–

1956 probíhala studie s fluorizací pitné vody v Newburghu ve státě New York.

Tajně se prováděly analýzy krve a dalších vzorků lidských tkání. Studie z tohoto

období byla před zveřejněním výrazně cenzurovaná Atomovou komisí z důvodů

státní bezpečnosti a byly z ní vyškrtnuty veškeré nálezy škodlivých účinků. Další

studie o vlivu fluoridu se organizovala na univerzitě v Rochesteru, kde se současně

prováděly pokusy na pacientech (nic netušících) s injekcemi radioaktivníhopluto

nia. Vedoucí toxikolog Manhattanského projektu Harold Hodge poskytl záruku

Kongresu a legislativě o tom, že fluorizace pitné vody je zcela bezpečná a neskrývá

žadná rizika. Zaměstnanci továrny DuPont na zpracování fluoridu byli přitom bez

zubů a bez nehtů. Jako obzvláště důležité zjištění se v materiálech uvádí, že „F“

silně působí na centrální nervový systém, a že je proto třeba dbát na to, aby„po

matení“ pracovníci byli včas vyřazováni z náročných provozů. Zaměstnancipra

covali za přísných podmínek utajení v silně nebezpečných provozech. Do tovární

nemocnice tak přicházely desítky chronicky poškozených a popálených dělníků.

O této továrně se mezi obyvateli mluvilo jako o ďáblově ostrově.

Hodge se postaral i mnoho let po válce o to, aby se o škodlivosti fluoridů pro

mozek a pro lidské zdraví veřejnost nedozvěděla – svojí autoritou se ještě v 90.

letech zasloužil o příkladné potrestání vědkyně Mullenix.

Záznamy z fluoridové konference v rámci Manhattanského projektu vypovídají

o tom, že dentista Dean vystupoval ještě v roce 1944 jako odpůrce fluorizace

pitné vody v širokém měřítku a upozorňoval na možné toxikologické nebezpečí.

Svůj názor však v pozdějších letech změnil a stal se všeobecně uznávaným „otcem

fluorizace pitné vody“. Jeho studie byly podkladem a příkladem pro mnoho zemí

světa, aby zavedly přidávání fluoridu do pitné vody.


S KryT é S O Uv I SlO S T I – h lE d áN í vI Ní K Ů 1 5 9

V rámci vyšetření incidentu byly po skončení války prováděny v New Jersey

nové pokusy s působením fluoridů, které prováděla Vojenská chemická služba.

Prokázání škodlivých účinků by totiž ohrozilo další rozvoj nukleárních zbraní a to

si nemohla armáda dovolit. Farmáři počkali až na konec války a teprve potompodali žaloby na DuPontovu továrnu a Manhattanský projekt. S žalobami ohledně

poškození zdraví neměli šanci uspět, protože bylo „vědecky prokázáno“, že fluorid

není lidskému zdraví škodlivý. Někteří farmáři byli „zpacifikováni“ finančními

náhradami – jejich vnuci říkají, že dědeček dostal asi dvě stě dolarů! Problémy

farmářů byly zapomenuty, i když na farmách stále žijí potomci svých předků a ti

vědí, že jejich předkové museli zlikvidovat většinu stromů, které přestaly plodit,

a že v této oblasti se narodilo 84 % autistických dětí. V USA stále ukládají odpady

fluoridů ze svého průmyslu do pitné vody. U nás byla naštěstí tato akce „po vzoru

amerických vědců“ zastavena v roce 1993 z ekonomických důvodů. Zubaři toho

dodnes litují a pediatři dál předepisují dětem fluoridové tablety. Ve stomatologické komoře stále převládá přesvědčení, že suplementace fluoridy je pro lidské

zdraví prospěšná a že je vhodné podávat fluoridové tablety dětem s mentálním

postižením. Fluoridy jsou přidávány do nejrůznějších potravin, včetně dětskévýživy a potravinových doplňků.

Byl to Bernard Rimland, který v 90. letech upozornil na podobnost symptomů

chronické intoxikace fluoridy se symptomy PAS. Vědci i politici z oblasti NewJersey ale i z jiných států USA a Kanady stále protestují proti fluorizaci vody. Zatím

neúspěšně. (http://www.fluoridealert.org/about-fan.htm).

vAKCíNy, rTUť A PAS – NEKONEčNý PŘíběh?

V představách široké veřejnosti, na internetových stránkách o autizmu, v očích

tisíců rodičů, kteří podali žaloby na firmy produkující vakcíny, i těch, kteříodmítají očkování, je rtuť pocházející z thimerosalu ve vakcínách považována za téměř

jistého viníka PAS. Zdá se, že je to vědecky dokázané.

Při analýze studií z vědeckého tisku, které jsou před publikací posuzoványzpravidla třemi oponenty a redakční radou složenou z odborníků, najdeme práce,

které dokazují příčinnou souvislost mezi očkováním vakcínami s thimerosalem,

otravami rtutí z mořských produktů, otravami rtutí jako kontaminující složky

z ovzduší (deště a sníh) a otravami způsobenými uvolňováním rtuti zamalgamových plomb v zubech. Najdeme také práce, které přinášejí důkazy o tom, že žádné

příčinné souvislosti neexistují, a občas se objevují diskuze, kde se autoři těchto

protichůdných názorů vzájemně obviňují z neznalosti, ignorance souvislostí čizákladních vědomostí, z nevhodně použité metodiky, nevhodné interpretace svých

výsledků, z nevhodně vybraného souboru sledovaných dětí atd.


S KryT é S O Uv I SlO S T I – h lE d áN í vI Ní K Ů 1 6 5

Rtuť ze zubního amalgamu a odstraňování zubních výplní v ČR

Podle stanovení Německé toxikologické a farmakologické společnostipředstavuje rtuť ze zubního amalgamu kolem 47 % denní zátěže organizmu rtutí. Tuček

se spolupracovníky potvrdili, že i u nás je přítomnost amalgamových výplnínezanedbatelným zdrojem trvalého příjmu rtuti, avšak ukázali, že také každý zásah do

starých výplní vede k přechodnému znatelnému zvýšení hladiny rtuti v krvi. Proto

je potřeba vážit nutnost zásahu do starých výplní s maximální opatrností, zejména

u těhotných žen a u žen plánujících početí. Samozřejmě, že je vhodné doporučit

vyhýbání se aplikace nových amalgamových výplní.

Kritickým úkonem z hlediska expozice rtuti je pro pacienta odvrtávání abroušení starého amalgamu. Kontaminovaná ústní dutina je nebezpečná jak pro pacienta, tak pro stomatologa. Odstraňování starého amalgamu vede ke vzniku

velmi jemného aerosolu s následnými chemickými změnami uvolněných forem

rtuti. Ve vlasech stomatologů a sester u nás byla zjištěna koncentrace rtuti do

10 μg/g, což je sice v limitu bezpečných dávek WHO, ale mnohonásobněpřekračuje výskyt u české profesionálně neexponované populace. Je proto třeba zvážit,

zda je stomatolog, na kterého se obrátíte, informován o možnostech intoxikace

a je vybaven odpovídající technikou a ochranným zařízením, které sníží riziko

kontaminace organizmu z odstraňovaných výplní. Další informace viz: http:// www.claybaths.com.au/professional/mercury_poisoning_info.html Obsah rtuti v mléčných zubech

Na státní univerzitě v Arizoně provedl tým pod vedením prof. Adamse analýzu

obsahu rtuti a zinku v mléčných zubech od patnácti dětí s PAS a porovnal je se

zuby jedenácti stejně starých zdravých dětí. Zjistili, že děti s autizmem mělydvakrát vyšší obsah rtuti, ale téměř stejný obsah zinku v porovnání se zdravými dětmi.

Dětské zuby jsou dobrým ukazatelem vystavení toxickým kovům již v průběhu

těhotenství a v raném dětství (podobně jako je tomu i v případě fluoridů). Vyšší obsah rtuti vysvětlují tím, že děti s PAS jsou vystaveny větší zátěží rtutí a majísoučasně sníženou možnost rtuť z těla vylučovat. To je způsobeno jak nedostatkem

glutationu, tak chronickými zažívacími problémy. JAK SE OčKUJE v USA?

Na několika místech této knihy jsem uvedla, že očkování je považováno zajednu z hlavních příčin dramatického nárůstu autizmu od poloviny 80. let minulého

století zejména v USA, Kanadě, Japonsku, ale i ve Velké Británii. Naproti tomu

naši odborníci tento vztah popírají. Např. primářka dětské neurologické kliniky

doc. MUDr. Hana Ošlejšková, PhD. ve svém článku v Pediatrii pro praxi 9(2),


166 PŘEMŮŽEME AUTIZMUS?

2008, str. 80–84 píše: „Za vědecky jednoznačně neprokázanou je v minulosti často

zmiňovaná postvakcinační etiologie autizmu, což je informace důležitá pro pediatrickou praxi. Jedná se zde spíše o věkovou koexistenci aplikace vakcíny s ozřejmením

a rozpoznáním příznaků autizmu nebo autistickým regresem.“ I na další stránce pak

čteme: „Velmi často jsme právě u této otázky (autizmus s regresem) konfrontováni

s dotazy rodičů, zda regres nezpůsobila vakcinace... Odpověď zní „ne“, jde pouze

o časovou koincidenci.“

O vědeckých důkazech vztahu mezi očkováním a spojením s autizmem probíhají i v USA velmi vyostřené spory. Je však možné, že vzhledem k očkovacímu

kalendáři a přístupu k vakcinacím máme u nás menší výskyt autizmu s regresem

než v USA a ani vakcinace, ani etylrtuť nemusí být jednou z hlavních příčinvzniku PAS v České republice. To však dosud nikdo nesledoval.

Jaké jsou důkazy?

Pro další informace a úvahy rodičů i odborníků uvádím některé údaje amyšlenky z článku prof. Blaylocka, amerického neurochirurga a autora několika knih a vědeckých prací o nebezpečí nadměrné vakcinace při vývoji mozku. Blaylock se aktivně účastní jednání Sněmovny reprezentantů USA o vakcínách. Moji„redakční“ úpravu článku jsem konzultovala s autorem. Plný text je dostupný na www. russellblaylockmd.com.

„V letech 1976–1983 dostávaly předškolní děti 10 vakcín. Dnes dostávají více než 36 injekcí. Americká akademie pediatrů ujišťuje rodiče nejenom o tom, žepodávání těchto vakcín je bezpečné, ale i o tom, že očkování dětí několika vakcínami současně je naprosto bezpečné. Je to pravda? Nebo lžeme ve velkém?

Zatímco mantrou lékařského establishmentu je ‚medicína založená na důkazech‘, pečlivé analýzy současných lékařských postupů a terapií ukazují, že téměř 80 % lékařské praxe nemá žádné vědecké pozadí. Uvědomil jsem si, že v tomto ohledu existuje neuvěřitelný dvojí metr, pokud jde o vědecké důkazy ohledně nebezpečí vakcinací versus důkazy podporující očkování. Zastánci bezpečnostiočkování mohou prostě říct bez jakýchkoliv dalších důkazů: „Je to bezpečné“, aočekává se, že veřejnost přijme toto jejich prohlášení bez dalších otázek. Oni mohou prohlásit, že rtuť je nejenom bezpečná, ale že se zdá, že dokonce zvyšuje IQ aveřejnost to přijme jako pravdu. Oni mohou prohlásit, že thimerosal je bezpečný, aniž by za celých 70 let jeho užívání provedli jedinou studii.

Jestliže však někdo vysloví podezření, že nadměrná vakcinace může zvýšit riziko výskytu nejenom autizmu, ale i schizofrenie a neurodegenerativníchnemocí, zastánci vakcinací začnou křičet: „Kde jsou důkazy? Kde jsou důkazy?



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist