načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Předškolní dítě a svět vzdělávání – Jan Průcha

Předškolní dítě a svět vzdělávání
-11%
sleva

Kniha: Předškolní dítě a svět vzdělávání
Autor: Jan Průcha

Text objasňuje rané a předškolní vzdělávání v širším pohledu na životní etapu dětství. Propojuje teoretické poznatky z pedagogiky, psychologie, sociologie a dosavadní poznatky z oblasti pedagogické praxe, školské politiky a legislativy. ... (celý popis)
Titul je na partnerském skladu >10ks - doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  390 Kč 347
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
11,6
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma TIŠTĚNÁ
KNIHA

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2016
Počet stran: 256
Rozměr: 233 x 156 x 23 mm
Vydání: Vydání první
Skupina třídění: Předškolní a primární výchova a vzdělávání
Vazba: Knihy - paperback
Datum vydání: 1. 9. 2016
ISBN: 978-80-7552-323-5
EAN: 9788075523235
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Text objasňuje rané a předškolní vzdělávání v širším pohledu na životní etapu dětství. Propojuje teoretické poznatky z pedagogiky, psychologie, sociologie a dosavadní poznatky z oblasti pedagogické praxe, školské politiky a legislativy.

Popis nakladatele

Potřebná a užitečná monografie věnovaná velmi aktuální problematice. Objasňuje rané a předškolní vzdělávání v širším pohledu na životní etapu dětství. Propojuje teoretické poznatky z pedagogiky, psychologie, sociologie a dosavadní poznatky z oblasti pedagogické praxe, školské politiky a legislativy a citlivě analyzuje aktuální výzkumné poznatky.

Ojedinělá publikace pro všechny, kteří se zajímají o daný obor a jeho kontext a kteří chtějí být rovnocenným partnerem v diskuzi o předškolním vzdělávání. (přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Jan Průcha - další tituly autora:
Předškolní pedagogika Předškolní pedagogika
Andragogický slovník -- 2., aktualizované a rozšířené vydání Andragogický slovník
Andragogický výzkum Andragogický výzkum
 (e-book)
Dětská řeč a komunikace -- Poznatky vývojové psycholingvistiky Dětská řeč a komunikace
Psychologie učení -- Teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi Psychologie učení
 
Ke knize "Předškolní dítě a svět vzdělávání" doporučujeme také:
Individualizace v mateřské škole Individualizace v mateřské škole
Objevování dítěte Objevování dítěte
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

5

OBSAH

Autoři jednotlivých částí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

Předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

I. Teoretické přístupy a koncepce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1. Děti a dětství v pojetí jednotlivých věd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

1.1 Dětství v biologickém a psychologickém pojetí . . . . . . . . 18

1.2 Dětství v sociologickém pojetí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

1.3 Dětství v antropologickém pojetí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

1.4 Dětství v pedagogickém pojetí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

1.5 Dětství v pojetí sociální práce a sociální pedagogiky . . . . 30

1.6 Dětství v lingvistickém pojetí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 2. Periodizace dětství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 3. Multidisciplinární teorie o dětech a dětství . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 4. Zahraniční a česká tradice zkoumání dítěte . . . . . . . . . . . . . . . . 37

II. Kontexty raného a předškolního vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

5. Jak se děti učí a vzdělávají v raném a předškolním věku . . . . . 45 6. Faktory působící na pojetí a realizaci raného a předškolního

vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

6.1 Děti předškolního věku v kontextu rodinné politiky . . . . 51

6.2 Demografi cké charakteristiky dětské populace

a rodiného prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

6.3 Vliv ekonomických podmínek: zaměstnanost matek

a rané vzdělávání dětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

7. Český přístup k péči o děti raného věku vs. politika EU . . . . . . 62 8. Kulturní specifi čnosti výchovy a vzdělávání dětí . . . . . . . . . . . 66

III. Organizování raného a předškolního vzdělávání dětí v ČR . . . . . . . 73

9. Legislativa upravující vzdělávání v raném a předškolním

věku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

10. Pedagogická a psychologická diagnostika dětí předškolního

věku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

11. Školní zralost / školní připravenost a odklady školní

docházky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

12. Přípravné třídy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

Obsah

6

13. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími

potřebami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

14. Cíle a obsah předškolního vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 15. Řízení mateřských škol . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 16. Autoevaluace mateřských škol . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 17. Hodnocení předškolního vzdělávání Českou školní

inspekcí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

IV. Praxe raného a předškolního vzdělávání v České republice . . . . . 108

18. Historický vývoj institucí raného a předškolního

vzdělávání dětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

18.1 Participace dětí v institucích rané péče a předškolního

vzdělávání – historický vývoj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

18.2 Předškolní vzdělávání dětí se speciálními

vzdělávacími potřebami v minulosti . . . . . . . . . . . . . . . . . 115

19. Současný stav raného a předškolního vzdělávání

v České republice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

19.1 Česká zařízení pro předškolní vzdělávání . . . . . . . . . . . . 118

19.2 Hlavní proud předškolního vzdělávání: veřejné

mateřské školy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

19.3 Soukromé a církevní mateřské školy . . . . . . . . . . . . . . . . . 124

19.4 Alternativní typy předškolních zařízení . . . . . . . . . . . . . . 127

19.5 Děti cizinců v českých mateřských školách . . . . . . . . . . . 133

19.6 Děti romského etnika v předškolním vzdělávání . . . . . . 136 20. Studium učitelství pro předškolní vzdělávání v ČR . . . . . . . . 141

V. Systémy raného a předškolního vzdělávání v zahraničí . . . . . . . . . 146

21. Struktury raného a předškolního vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . 147 22. Participace dětí v raném a předškolním vzdělávání . . . . . . . . 149 23. Trendy v předškolním vzdělávání v Evropě . . . . . . . . . . . . . . . 149 24. Rané a předškolní vzdělávání v jednotlivých zemích . . . . . . . 152 25. Přípravné studium učitelství pro předškolní vzdělávání

v zahraničí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

VI. Výzkumy raného a předškolního vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175

26. Český výzkum raného a předškolního vzdělávání . . . . . . . . . 176

26.1 Produkce českého výzkumu (2000–2010) . . . . . . . . . . . . . 177

26.2 Nové významné výzkumy předškolního vzdělávání . . . 179 27. Zahraniční výzkumy raného a předškolního vzdělávání . . . . 207

27.1 Celková charakteristika zahraničního výzkumu . . . . . . . 208

27.2 Zkoumaná problematika (přehled témat a nálezů) . . . . . 208

27.3 Velkorozměrné zahraniční výzkumy . . . . . . . . . . . . . . . . 217

Obsah

7

27.4 Vyhodnocení dlouhodobých efektů předškolního

vzdělávání (metaanalýza W. S. Barnett a) . . . . . . . . . . . . . 219

28. Infrastruktura výzkumu raného a předškolního vzdělávání . . 221

28.1 Monografi e o výzkumu ECEC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221

28.2 Specializované časopisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222

28.3 Specializované encyklopedie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223

28.4 Popisy národních systémů ECEC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224

28.5 Mezinárodní statistické přehledy ECEC . . . . . . . . . . . . . . 225

28.6 Výzkumná centra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225

28.7 Vědecké asociace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227

29. České a zahraniční profesní asociace pro předškolní

vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228

Na závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Seznam rámců . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Seznam tabulek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Věcný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.