načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Předškoláci v pohybu -- Cvičíme jako myška, kočka a pejsek - Ilona Kolovská; Hana Volfová

Předškoláci v pohybu -- Cvičíme jako myška, kočka a pejsek

Elektronická kniha: Předškoláci v pohybu
Autor: Ilona Kolovská; Hana Volfová
Podnázev: Cvičíme jako myška, kočka a pejsek

Publikace, určená především cvičitelům dětí předškolního a mladšího školního věku, učitelkám v mateřských školách a rodičům, se zabývá všestrannou pohybovou průpravou ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  135
+
-
4,5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2008
Počet stran: 118
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Sport. Hry. Tělesná cvičení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2008
ISBN: 978-80-247-2317-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Publikace, určená především cvičitelům dětí předškolního a mladšího školního věku, učitelkám v mateřských školách a rodičům, se zabývá všestrannou pohybovou průpravou dětí. Autorky se zaměřily na praktické ukázky cvičebních jednotek a pohybových her. Jako motivaci využívají zvířátka, která jsou prostředkem pro jednodušší pochopení a větší zájem dětí. Součástí knihy je i metodika pohybové průpravy pro tuto specifickou věkovou kategorii, včetně popisu struktury cvičební jednotky. Text je doplněn více než stovkou obrázků a fotografií.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Ilona Kolovská; Hana Volfová - další tituly autora:
Předškoláci v pohybu -- Cvičíme jako myška, kočka a pejsek Předškoláci v pohybu
Pediatrie I Pediatrie I
 (e-book)
Předškoláci v pohybu 2 -- Cvičíme jako zajíc, žába a had Předškoláci v pohybu 2
 (e-book)
Předškoláci v pohybu 3 -- Cvičíme jako opice a lev Předškoláci v pohybu 3
 (e-book)
Pohybové hrátky v netradiční dny Pohybové hrátky v netradiční dny
 (e-book)
Jak dokonale zvládnout carving Jak dokonale zvládnout carving
Pohádkové cvičení nejen pro předškoláky Pohádkové cvičení nejen pro předškoláky
 
K elektronické knize "Předškoláci v pohybu -- Cvičíme jako myška, kočka a pejsek" doporučujeme také:
 (e-book)
Pohybová příprava dětí -- koordinační a kondiční gymnastická cvičení Pohybová příprava dětí
 (e-book)
Školáci v pohybu -- Tělesná výchova v praxi Školáci v pohybu
 (e-book)
A pak se to stalo! A pak se to stalo!
 (e-book)
Pohyb s říkadly pro nejmenší -- Pro děti od 6 týdnů do 5 let Pohyb s říkadly pro nejmenší
 (e-book)
Cvičení dětí s rodiči Cvičení dětí s rodiči
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Hana Volfová, Ilona Kolovská

Předškoláci v pohybu

cvičíme jako myška, kočka a pejsek

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel. +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

jako svou 3166. publikaci

Odpovědná redaktorka Magdaléna Jimelová

Sazba Lenka Neumannová

Návrh a grafická úprava obálky Grafické studio Hozák

Fotografie Miroslav Šneberger a archiv autorek

Fotografie na obálce Miroslav Šneberger

Ilustrace Monika Wolfová

Počet stran 120

První vydání, Praha 2008

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

© Grada Publishing, a.s., 2008

ISBN 978-80-247-2317-4


5

Obsah Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Cvičební jednotka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Úvodní část . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Rušná část . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Průpravná část . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

Hlavní část . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

Závěrečná část . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Pohybové dovednosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

Dělení pohybových dovedností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

Přehled dovedností, jež by měly ovládat děti předškolního věku 12 Základní polohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

Leh na zádech pokrčmo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

Leh na zádech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Leh na břiše . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

Sed zkřižný skrčmo – turecký . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

Sed . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Klek sedmo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

Vzpor klečmo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Podpor na předloktích klečmo sedmo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Stoj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Úvod do praktické části . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

Základní pohybové dovednosti jednotlivých zvířátek . . . . . . . . . 28 Myška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

Myška v nebezpečí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

Zvědavá myška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

Myška v dešti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

Myška a ocásek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51


Kočka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

Kočka a kotě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

Kočka a myš . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

Kočka a klubíčko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

Kočičí drápek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Pes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

Pes a štěně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

Pes a míč . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Pes a bouda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

Pes a vodítko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118

6


7

Úvod

Pojďme si hrát...

...třeba na myšku, která všude vleze, všechno prošmejdí a při tom dává

pozor na svůj ocásek, aby si jej nepřiskřípla. Je rychlá, leze po zvýše

ných, úzkých plochách, ale bojí se a prchá před vším cizím...

...nebo na kočku. Ta je zase hbitá a obratná, dokáže měkce našlapo

vat jako dáma, opatrně prolézá mezi překážkami, aby si nezranila tlapku

a nenatrhla kožíšek, je hravá, chytá myšky a zároveň je dobrá a starost

livá máma...

...a také na pejska. Je nebojácný, rychlý, rád si hraje s klacíkem i míč

kem, na cvičišti cvičí podle pokynů, ale také je stopař, záchranář a pří

tel člověka...

Publikace je zaměřená na všestrannou pohybovou průpravu předškol

ních dětí a dětí mladšího školního věku. Praktické návrhy jednotlivých

cvičebních jednotek jsou řazeny metodicky jednak z hlediska zařazo

vání pohybových dovedností od jednodušších (myš) ke složitějším

a navazujícím (kočka, pes), a dále z pohledu metodického nácviku jed

notlivých pohybových dovedností. Všechny pohybové činnosti jsou spo

jeny s motivací zvířátek a využíváním pestrého náčiní a nářadí. Text je

pro názornost doplněn velkým množstvím obrázků a fotografií.

Velmi krátká teoretická část popisuje strukturu cvičební jednotky, která

čtenáře provází celou publikací. Jednotlivé části cvičební jednotky jsou

popsány z hlediska funkčnosti, vlastního průběhu a případných praktic

kých doporučení.

Přejeme mnoho krásných zážitků při pohybových hrátkách s dětmi!

Autorky

Úvod


Cvičební jednotka

Realizace pohybových činností by měla probíhat v dobře větraném pro

storu tělocvičny, herny či třídy (po úklidu židlí, stolků apod.). V letním

období a za příznivého počasí je možné využít venkovní prostor –

zahrady mateřských škol, terasy, neprašná hřiště atd.

Vzhledem k tomu, že při intenzivnějších pohybových činnostech, jež do

cvičební jednotky zařazujeme, dochází k pocení a průběh pohybu by

neměl být limitován nevhodným oblečením, doporučujeme cvičební

„úbor“ jak pro děti, tak i pro učitelky v mateřských školách či cvičitele.

Čas cvičební jednotky můžeme rozdělit do pěti metodicky na sebe

navazujících částí, které mají své odlišné funkce i průběh.

Úvodní část

Funkce:

hlavně organizační a motivační.

Průběh

Děti shromáždíme kolem sebe (většinou v poloze sed, turecký sed nebo

ve stoji v řadě na čáře – možné využít u starších dětí). Vhodným způso

bem jim sdělíme obsah cvičební jednotky (např. „...dnes si zahrajeme

na čaroděje..., ...stanou se z nás psi záchranáři...“) nejlépe společně se

vstupní motivací (v publikaci je uvedena pod názvem cvičební jednotky).

V průběhu vstupního mluveného slova zároveň překontrolujeme pohle

dem cvičební oblečení dětí včetně obuvi a jejich aktuální zdravotní stav.

Rušná část

Funkce:

vstupní zahřátí organismu, zvýšení tepové i dechové frekvence.

Průběh

Do rušné části zařazujeme pohybové hry nebo pestré a radostné přiro

zené pohybové činnosti (běh, chůze, poskoky, lezení s využitím různého

náčiní a nářadí). Měli bychom dodržet nižší intenzitu zatížení (přibližně

okolo 140 tepů za minutu). Pohybovou činnost provozují současně

všechny děti, pro rušnou část proto nejsou vhodné štafetové nebo sou

těživé hry. Vzhledem k tomu, že se jedná o vstupní zahřátí organismu,

nejsou vhodné ani honičky, při kterých dochází k maximálnímu zatížení

svalstva při rychlých změnách směrů.

8


9

Cvičební jednotka

Z celkového času cvičební jednotky je věnována úvodní a rušné části dohromady asi 1/10 času. V rušné části využíváme převážně hromadné formy práce.

Průpravná část

Funkce: příprava svalstva na zatížení v hlavní části, podpora správného držení těla, protažení svalstva, které má tendenci ke zkracování a aktivace svalstva, které má tendenci k ochabování. Průběh Děti zaujmou na koberci nebo na podložce (např. karimatka) místo tak, aby měly dostatek prostoru na provádění jednotlivých cviků a viděly na cvičitele a naopak. Do průpravné části zařazujeme kompenzační cviky uvolňovací, zpevňovací a protahovací. Doporučujeme dodržovat následující zásady:

●●

Na začátek průpravné části zařazujeme cviky v nízkých polohách (leh)

a postupně přecházíme do poloh vyšších. U předškolních dětí zařazu

jeme většinu cviků v polohách nízkých. Důvodem je jednodušší prove

dení cviků, fixace určité části těla a větší soustředění na polohy jiných

částí těla a správné provádění jejich pohybů (např. klek sedmo – fixace

dolní části těla a snadnější podsazení pánve – pozornost je věnována

aktivaci břišního svalstva, poloze ramen, lopatek a hlavy).

●●

Jednotlivé cviky provádíme pomalým vedeným pohybem s vyloučením

rychlých přechodů. Vhodné je pomalý průběh cviku regulovat slovem

společně s popisem cviku.

●●

Každý cvik začínáme pokud možno v přesné základní poloze (viz kapi

tola Základní polohy), která umožní správné zapojování svalových sku

pin v následujícím průběhu cviku.

●●

Bezchybná názorná ukázka současně s popisem usnadní dětem před

stavu o cviku a napomůže k jeho přesnějšímu provedení.

●●

Opravování chybného provedení u dětí by se mělo stát automatickou

činností cvičitelů. Při větším počtu dětí nelze opravit všechny v prů

běhu jednoho cviku, zaměříme se tedy na děti s takovými chybami,

které mají zásadní vliv na průběh pohybu, ale zároveň se v průběhu

celé průpravné části snažíme opravit každé dítě.

●●

V průběhu provádění cviků sledujeme pravidelné dýchání bez zadržo

vání dechu – hlavně u mladších dětí.

●●

Starší děti mohou při provádění cviků zapojit správné dýchání, které


10

podporuje účinek protahování – vlastní protažení spojujeme s výde

chem. U některých cviků je vhodné zvýraznit výdech hlasitým proje

vem (např. jako had – ssss..., jako mašinka – húúúú..., sfoukneme

svíčku). Z celkového času cvičební jednotky jsou průpravné části věnovány asi 2/10 času. V této části využíváme hromadné a individuální formy práce. Hlavní část Funkce: nácvik nových pohybových dovedností a činností, opakování a zdokonalování pohybových dovedností a činností, rozvoj pohybových schopností, osvojování organizačních prvků. Průběh Na začátek hlavní části zařazujeme pohybové činnosti a hry pro rozvoj rychlosti..Důvodem je potřeba maximálního úsilí a pozornosti dětí při provádění těchto činností (v závěru hlavní části jsou již unavené a nemohou činnost provádět s maximálním úsilím – nedochází k rozvoji rychlosti). Naopak pohybové činnosti a hry vytrvalostního charakteru zařazujeme ke konci hlavní části cvičební jednotky. Pohybové činnosti obratnostního charakteru se prolínají celou cvičební jednotkou a činnosti koordinačního charakteru zařazujeme na začátek hlavní části. Silové schopnosti u této věkové kategorie doporučujeme rozvíjet pomocí přirozených pohybových činností, které jsou v hlavní části záměrně a důmyslně zařazovány tak, aby v průběhu každé cvičební jednotky docházelo k všestranné pohybové průpravě. Zařazováním nácviku nových pohybových dovedností a činností na začátek hlavní části se děti snáze těmto činnostem učí a provádějí je přesněji. Důvodem je připravenost organismu na zatížení v hlavní části po předchozích částech a plná koncentrace na vnímání vlastního těla v průběhu nového pohybu. Opakování a zdokonalování pohybových dovedností a činností následuje dále v průběhu celé hlavní části. V hlavní části cvičební jednotky můžeme využít hromadné formy práce – nejčastěji při nácviku nových pohybových dovedností nebo v pohybových hrách. Skupinovou formu práce volíme převážně při cvičení na stanovištích (viz praktická část publikace). Individuální formu práce zařazujeme dle potřeby.


11

Cvičební jednotka

Možnosti maximálního využití cvičebního času:

●●

větší počet dětí můžeme rozdělit do více zástupů, řad či kruhů se stej

nou činností,

●●

využijeme skupinovou formu práce - např. cvičení na stanovištích,

●●

k hlavní činnosti na stanovištích, která je systematicky a cíleně zařa

zována do hlavní části cvičební jednotky, přidáme doplňkovou čin

nost (viz praktická část). Ta by měla obsahovat převážně činnosti

kompenzačního charakteru k činnosti hlavní, činnosti bezpečné, již

pro děti známé, emotivně slabší oproti hlavní činnosti a málo hlučné. Z celkového času cvičební jednotky je věnováno hlavní části asi 6/10 času.

Závěrečná část

Funkce: zklidnění organismu po fyzické (snížení tepové i dechové frekvence) i emotivní stránce, kompenzace a relaxace, organizační funkce. Průběh Do závěrečné části zařazujeme pohybové hry klidnějšího charakteru s nízkou intenzitou, psychomotorické hry a pohybové činnosti nízké intenzity (např. manipulačního charakteru). Následuje kompenzace činností prováděných v hlavní části, dále dechová cvičení, relaxace s hudbou i bez hudby. Z celkového času cvičební jednotky je věnována závěrečné části asi 1/10 času. Většinou využíváme hromadné formy práce.


12

Pohybové dovednosti Dělení pohybových dovedností Nelokomoční – změny poloh těla a pohyby částí těla na místě: ●●

vnímat vlastní tělo, ●●

vytvářet polohy a vnímat je, ●●

udržovat rovnováhu v různých polohách, ●●

pohybovat jednotlivými částmi těla, ●●

zvládat polohy a pohyby těla s využitím náčiní. Lokomoční – přemisťování těla v prostoru: ●●

plazení a lezení, ●●

chůze a běh, ●●

skoky. Manipulační – ovládání předmětů různými částmi těla: ●●

házení, ●●

chytání, ●●

kopání, ●●

ovládání předmětu jiným předmětem. Přehled pohybových dovedností, jež by měly ovládat děti předškolního věku

Plazení a lezení

Plazení ●●

vpřed a vzad volně v prostoru; ●●

vpřed okolo překážek, pod i přes; ●●

vpřed pod rozhoupanou překážkou; ●●

vpřed a vzad na vyvýšené podložce; ●●

vpřed na nakloněné rovině; ●●

přitahovat a sunout vpřed i vzad na lavičce.


13

Lezení

●●

ve vzporu klečmo (na měkké podložce), koordinačně správně; ●●

ve vzporu dřepmo vpřed i vzad; ●●

ve vzporu ležmo vzadu (jako rak); ●●

okolo překážek, pod, přes; ●●

na vyvýšené podložce a nakloněné rovině; ●●

na nářadí a náčiní; ●●

vylézání a slézání po žebřinách nebo žebříku. (případně horolezecké

a provazové stěny).

Chůze a běh

●●

na místě; ●●

volně v prostoru; ●●

střídat chůzi a běh; ●●

měnit rychlost; ●●

za cvičitelem nebo dítětem; ●●

mezi překážkami; ●●

s překračováním a přebíháním různě vysokých překážek; ●●

reagovat na signál – změna směru i rychlosti; ●●

se změnou délky a šířky kroku; ●●

na vyvýšené podložce a nakloněné rovině; ●●

s náčiním; ●●

chůze bez bot po masážních pomůckách; ●●

po patách, špičkách, vnější a vnitřní straně chodidel; ●●

chůze vzad jednoduchá (pomalá); ●●

chůze vzad s doplňkovými činnostmi; ●●

chůze s předměty na hlavě; ●●

chůze s překračováním různě vysokých překážek s destičkou na hlavě; ●●

běh pod točícím se lanem.

Poskoky a skoky

●●

na místě, vpřed, vzad, stranou; ●●

snožmo, střídnonož pravá–levá, levá–levá, pravá–pravá; ●●

po jedné na místě, vpřed;

Pohybové dovednosti


●●

při chůzi a běhu; ●●

přeskakování malých překážek plynule za sebou; ●●

po předmětech (destičky, stopy...); ●●

v určeném rytmu; ●●

přes švihadlo; ●●

přes skákací gumu; ●●

výskoky a seskoky na zvýšenou plochu (lavička, švédská bedna...)

a dolů, na měkkou podložku. Výška zvýšené plochy pro odskoky je cca

do pasu dítěte. ●●

do výšky na zavěšený předmět; ●●

odraz z jedné (pravá, levá), dopad snožmo a opět odraz snožmo; ●●

na malé trampolíně – náskok, opakované skoky a výskok.

Převaly

Z polohy leh na břiše

●●

skrčit připažmo předloktí na hrudníku, dlaně sevřeny – do lehu na zádech

(vlevo, vpravo); ●●

skrčit připažmo, předloktí na hrudníku, dlaně sevřeny – do lehu na

boku (pravá, levá); ●●

skrčit připažmo, předloktí zkřižmo na hrudníku, dlaně na ramenou – do

lehu na boku (pravá, levá).

Z polohy leh

●●

skrčit připažmo, předloktí na hrudníku, dlaně sevřeny – do lehu na

břiše (vlevo, vpravo); ●●

skrčit připažmo, předloktí na hrudníku, dlaně sevřeny – do lehu na

boku (pravá, levá); ●●

vzpažit – do lehu na boku (pravá, levá) – můžeme vložit měkký míček

(ringo kroužek, drátěnku...) mezi dlaně, kolena, kotníky; ●●

vzpažit – opakované převaly o 360° ze šikmé plochy (válení sudů); ●●

vzpažit – opakované převaly o 360° na vodorovné ploše (válení sudů).

Z polohy sed skrčmo, dřep

●●

vzad (kolébka) s dopomocí; ●●

vzad (kolébka) – dlaněmi přitisknout stehna k hrudníku, bradu přitáh

nout k hrudníku – můžeme vložit málo nahuštěný overball (měkký

míček, drátěnku ..) mezi kolena, břicho a stehna, pod bradu – zpět; ●●

kolébka, pohoupat se (na bedrech);

14


●●

kolébka do nakloněné roviny, zpět; ●●

kotoul vpřed ze stoje rozkročného z nakloněné roviny s dopomocí.

Obraty

●●

čtvrtobrat – otočení o 45°, ●●

půlobrat – otočení o 90°, ●●

celý obrat – otočení o 180°, ●●

dvojný obrat – otočení o 360°, ●●

na místě, ●●

při chůzi vpřed, vzad, s náčiním, ●●

při běhu, ●●

ve výskoku, ●●

v omezeném prostoru (destička, obruč...), ●●

na vyvýšené podložce (lavička, malá kladina, švédská bedna...) na

místě, při chůzi, s náčiním, ●●

na žebřinách, ●●

na hrazdě (dvě žerdě nad sebou), ●●

na trampolíně.

Pořadová cvičení

●●

rozdělení – jednotlivci, dvojice a více početné skupiny; ●●

seřazení – do zástupu, řady, kruhu; ●●

řazení – bokem, čelem k sobě, zády, na upažení, předpažení, těsně; ●●

držení – za ruce, ramena, v pase; ●●

směr pohybu formace – vpřed, vzad, stranou; ●●

na signál při chůzi, běhu utvořit různá seskupení, formace a pohybo

vat se v nich; ●●

na signál ve formaci zastavit.

Manipulace míčemí

Horními končetinami

●●

jemná manipulace – dlaň, prsty; ●●

uchopování; ●●

podávání kolem částí vlastního těla; ●●

koulení (pravá, levá), obouruč:

15

Pohybové dovednosti

+


16

●●

volně v prostoru,

●●

ve vymezeném prostoru,

●●

na vyvýšené podložce,

●●

na cíl, i pohybující se,

●●

ve dvojicích v různých polohách,

●●

dvou míčů současně,

●●

hlavou ve vzporu dřepmo;

●●

podávání v zástupu, řadě, kruhu; ●●

hod spodem obouruč, jednoruč (pravá, levá) – vzhůru, vpřed, vzad; ●●

hod vrchem obouruč, jednoruč (pravá, levá); ●●

chytání po dopadu na zem, přímo; ●●

chytání do dlaní, „košíčku“; ●●

hod na cíl vodorovný, svislý, kombinovaný a pohybující se; ●●

přihrávky ve dvojicích v různých polohách. Dolními končetinami ●●

jemná manipulace – chodidla, prsty; ●●

poskoky s míčem (menší měkký) mezi koleny, kotníky; ●●

vedení při chůzi vpřed volně v prostoru (pravá, levá); ●●

vedení při chůzi ve vymezeném prostoru; ●●

zastavení (zpracování) (pravá, levá); ●●

kop vnitřní stranou nohy (pravá, levá); ●●

kop vnitřní stranou nohy (pravá, levá) na cíl; ●●

koulení před sebe, doběhnutí a zastavení nohou; ●●

kop vnitřní stranou nohy před sebe, doběhnutí a zastavení nohou; ●●

přihrávky o stěnu, položenou lavičku; ●●

přihrávky ve dvojicích se zpracováním.

Ovládání předmětu jiným předmětem

Ovládací předměty – tyč, destička, létající talíř, florbalová hokejka, raketa na stolní tenis nebo líný tenis, ringo kroužek, PET láhev, kelímek od jogurtu, pivní tácek, kolíčky atd. Ovládané předměty – různé druhy míčů, kuličky (vyrobené a alobalu), ringo kroužek, obruč, drátěnka, papírové koule, švihadlo, kousky látek atd. Manipulace různým náčiním i předměty horními končetinami.


Základní polohy

Vnímání jednotlivých částí těla v různých polohách a jejich ovládání, je

základem pro jakékoliv řízení vlastního pohybu. Následující základní polohy

(ZP) vycházejí z běžného života a jsou také nejvíce používány v obsahu

cvičebních jednotek pro předškolní děti. Jsou to polohy, ze kterých zaha

jujeme a končíme jednotlivé cvičební tvary. Přesná základní (výchozí)

poloha umožní optimální zapojování jednotlivých svalových skupin v násle

dujícím průběhu pohybové činnosti. Postupným osvojováním správného

provedení jednotlivých základních poloh dochází k jejich zautomatizování.

Leh na zádech pokrčmo

Poloha pánve

Podsadit pánev – s výdechem dochází k oploštění břicha postupně se

zapojováním břišního a hýžďového svalstva a mírným podsunutím dolní

části pánve směrem ke stehnům. Podsazení pánve je důležité provést při

zaujmutí polohy a v této pozici vydržet v průběhu celého cviku. Kontrolou

správného provedení jsou přitisknutá bedra k podložce a oploštěná

břišní stěna.

Poloha hlavy

Vytažení páteře směrem od pánve dále přes temeno hlavy do dálky, při

tažení brady k hrudníku (brada svírá pravý úhel s podložkou).

Poloha ramen, lopatek a paží

Ramena stažená směrem k podložce a dolů k pánvi, lopatky celou plo

chou na podložce a jejich dolní úhly stahovány k páteři („rozevřený hrud

ník“). Paže volně podél těla dlaněmi vzhůru (připažit).

Poloha dolních končetin

Pokrčené, chodidla rovnoběžně celou plochou na podložce.

17

Správné provedení Chybné provedení


Leh na zádech Poloha pánve Podsadit pánev – s výdechem dochází k oploštění břicha postupně se zapojováním břišního a hýžďového svalstva a mírným podsunutím dolní části pánve směrem ke stehnům. Podsazení pánve je důležité provést při zaujmutí polohy a v této pozici vydržet v průběhu celého cviku. Kontrolou správného provedení je poloha beder asi 3 cm od podložky a oploštělá břišní stěna. Poloha hlavy Vytažení páteře směrem od pánve dále přes temeno hlavy do dálky, přitažení brady k hrudníku (brada svírá pravý úhel s podložkou). Poloha ramen, lopatek a paží Ramena stažená směrem k podložce a dolů k pánvi, lopatky celou plochou na podložce a jejich dolní úhly stahovány k páteři („rozevřený hrudník“). Paže volně podél těla dlaněmi vzhůru (připažit). Poloha dolních končetin Snožené dolní končetiny natažené a protažené do dálky.

18

Správné provedení

Chybné provedení

Doporučení pro polohy leh pokrčmo a leh

●●

nejméně náročná horizontální poloha velmi vhodná pro předškoláky;

●●

zapojení břišního svalstva a podsazení pánve je možné usnadnit

podložením spodní části pánve vložením destičky (nízké molita

nové kostky, málo nahuštěného overballu) – pes leží na kameni;

●●

kontrolou správného provedení podsazení pánve jsou přitisknutá

bedra k podložce – ani myška neproběhne (pouze pro leh pokr

čmo);




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist