načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Praxe dlouhodobých poradenských a seberozvojových skupin - Leona Němcová

Praxe dlouhodobých poradenských a seberozvojových skupin
-11%
sleva

Kniha: Praxe dlouhodobých poradenských a seberozvojových skupin
Autor:

V současné době roste nabídka různých forem a typů poradenských a seberozvojových skupin. Cílem knihy je přispět k profesionálnějšímu vedení těchto skupin, aby přinášely ... (celý popis)
Titul je skladem >10ks - odesíláme ihned
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  249 Kč 222
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: TRITON
Médium / forma: Tištěná kniha
Počet stran: 185
Rozměr: 205,0x145,0x15,0 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Druhy sociální pomoci a služeb
Hmotnost: 0,287kg
Jazyk: česky
ISBN: 978-80-7553-253-4
EAN: 9788075532534
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Cílem knihy je přispět k profesionálnějšímu vedení těchto skupin, aby přinášely sledovatelný efekt a snížilo se riziko dezintegrace účastníků. Text vychází z více než dvacetileté praxe a zkušeností obou autorů se skupinovým poradenstvím.

Popis nakladatele


V současné době roste nabídka různých forem a typů poradenských a seberozvojových skupin. Cílem knihy je přispět k profesionálnějšímu vedení těchto skupin, aby přinášely sledovatelný efekt a snížilo se riziko dezintegrace účastníků. Text vychází z více než dvacetileté praxe a zkušeností obou autorů se skupinovým poradenstvím a skupinami osobního rozvoje. Autoři popisují poměrně ojedinělý projekt dlouhodobých poradenských a seberozvojových skupin, který trvá od roku 1992. V dostupné české literatuře jsou kvalitně popsány základní principy a zkušenosti se skupinovým poradenstvím krátkodobého ambulantního typu. Poznatky z praxe s dlouhodobými, navazujícími pobytovými skupinami nebyly v české odborné literatuře doposud publikovány ani výzkumně reflektovány. Seberozvojové skupiny s jejich specifiky a riziky zatím dlouhodobě zkoumány nebyly.



Spoluautorka publikace se dlouhodobě věnuje výzkumu účinných faktorů skupinového poradenství a seberozvojových skupin. Aktuální výzkum reflektující efektivitu dlouhodobých skupin je součástí této knihy. Ta obsahuje popisy konkrétních používaných technik, jejich metodologii a také kazuistiky, včetně využití poradenských skupin ve školství.


Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Leona Němcová - další tituly autora:
Krizové situace výchovy a výuky Krizové situace výchovy a výuky
 (e-book)
Krizové situace výchovy a výuky Krizové situace výchovy a výuky
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Obsah

Poděkování ......................................................................................................................................... 11

Úvod ...................................................................................................................................................... 13

1 Vymezení poradenských a seberozvojových skupin ............................................... 15

1.1 Poradenské skupiny ..................................................................................................... 15

1.2 Seberozvojové skupiny .............................................................................................. 16

2 Typy poradenských skupin ................................................................................................. 19

2.1 Poradenské skupiny podle cíle ................................................................................ 19

2.2 Poradenské skupiny podle obsahu ........................................................................ 19

2.3 Poradenské skupiny podle složení účastníků ..................................................... 20

2.4 Poradenské skupiny podle formátu ....................................................................... 20

3 Shody s psychoterapeutickými skupinami a vzájemné rozdíly .......................... 22

4 Praxe konkrétních dlouhodobých skupin .................................................................... 24

5 Časový formát a struktura ................................................................................................... 26

6 Role vedoucích ......................................................................................................................... 28

6.1 Rozdělení rolí ................................................................................................................. 29

6.2 Vzdělání, profesní zaměření ...................................................................................... 29

7 Skladba skupin ......................................................................................................................... 31

7.1 Velikost skupin ............................................................................................................... 31

7.2 Složení účastníků skupin ........................................................................................... 31

7.3 Opakovaná účast, integrace nových účastníků ................................................. 32

7.4 Příbuzní, partneři, děti ................................................................................................ 32

7.5 Rizika na straně účastníků ......................................................................................... 32 8 Základní specifi cké principy ............................................................................................... 34

8.1 Kontrakt, refl exe ............................................................................................................ 34

8.2 Dobrovolnost ................................................................................................................. 37

8.3 Dochvilnost ..................................................................................................................... 38

8.4 Mlčenlivost ...................................................................................................................... 39

8.5 Střídání míst ................................................................................................................... 39

8.6 Individuální konzultace .............................................................................................. 40

9 Organizace místa ..................................................................................................................... 42

9.1 Požadavky na prostředí .............................................................................................. 42

9.2 Přítomnost cizích osob ............................................................................................... 44

9.3 Spolupráce s personálem .......................................................................................... 45

9.4 Nároky na stravu ........................................................................................................... 46

9.5 Ubytování ........................................................................................................................ 47

9.6 Používání techniky, informačních médií .............................................................. 47

9.7 Večerní aktivity po programu, konzumace alkoholu ....................................... 48

10 Obsahové zaměření ................................................................................................................ 51

10.1 Tematické zaměření skupin ...................................................................................... 51

10.2 Výukové a prožitkové části ........................................................................................ 52

10.3 Metody a formy práce se skupinou ........................................................................ 52

10.4 Další varianty skupin ................................................................................................... 53

11 Skupinová dynamika ............................................................................................................. 55

11.1 Práce s prostorem ......................................................................................................... 55

11.2 Interakce, řízení dynamiky, skupinová krize – vývoj skupiny v čase .......... 56

11.3 Aktivní a pasivní skupina, skupinové role ............................................................ 61

11.4 Terapeutický vztah ....................................................................................................... 62

11.5 Neřízené kontakty ........................................................................................................ 63

11.6 Podpůrné peer prvky .................................................................................................. 64

11.7 Dynamika používaných technik .............................................................................. 64

11.8 Používání hudby v pauzách ...................................................................................... 66

12 Etické aspekty ........................................................................................................................... 68


13 Rizika seberozvojových skupin ......................................................................................... 71

14 Příklady konkrétních programů ........................................................................................ 73

14.1 Obvyklá struktura programu .................................................................................... 73

14.2 Příklady programů poradenských skupin ............................................................ 74

14.2.1 Poradensko-seberozvojový týdenní nebo pětidenní pobyt ......... 75

14.2.2 Poradenská skupina s tématem psychosomatiky

(čtvrtek–neděle) ............................................................................................ 78

14.2.3 Poradenská skupina pro rodiče (čtvrtek–neděle) .............................. 80

14.2.4 Poradenská skupina pro učitele (čtvrtek–neděle) ............................. 81

15 Využití konkrétních technik ................................................................................................ 83

15.1 Techniky a jejich cíle v poradenských a sebezkušenostních skupinách ...... 84 15.2 Specifi ka technik ve venkovním prostoru ........................................................... 85

15.3 Obvyklý potřebný materiál ....................................................................................... 85

15.4 Ukázky konkrétních technik ..................................................................................... 86

15.4.1 „Rozehřívací“ techniky ................................................................................. 86

15.4.2 Techniky na koncentraci ve venkovním prostoru .............................. 92

15.4.3 Techniky ve dvojicích ................................................................................ 106

15.4.4 Skupinové techniky v místnosti ............................................................ 113

15.4.5 Sebezkušenostní techniky ...................................................................... 126

16 Rizika při skupinové práci ................................................................................................. 137

16.1 Řešení krizových situací, příklady z praxe ........................................................... 138

17 Specifi ka vedení poradenských skupin ve školním prostředí ........................... 144

17.1 Omezení prostředím ................................................................................................ 144

17.2 Vstupní fi ltr ................................................................................................................... 145

17.3 Kontrakt ........................................................................................................................ 146

17.4 Vlastní průběh sezení ............................................................................................... 146

18 Efektivita poradenských a seberozvojových skupin ............................................. 150

18.1 Účinné faktory a jejich zkoumání ........................................................................ 150

18.2 Kvalitativní analýza z katamnestických dotazníků ........................................ 153

18.3 Dosavadní výzkumy u konkrétních dlouhodobých skupin ........................ 158

18.3.1 Účinné faktory u poradenských a seberozvojových skupin ....... 158

18.3.2 Katamnestické dotazníky ........................................................................ 161

18.4 Výzkum v letech 2015–2016 .................................................................................. 164

18.4.1 Výsledná analýza dlouhodobé katamnézy ....................................... 165

18.4.2 Pořadí účinných faktorů v letech 2015–2016 ................................... 172

Shrnutí ............................................................................................................................................... 174

Závěr .................................................................................................................................................. 176

Souhrn ............................................................................................................................................... 177

Summary .......................................................................................................................................... 178

Základní literatura a zdroje ........................................................................................................ 179

O autorech ....................................................................................................................................... 182

Rejstřík ............................................................................................................................................... 183


13

Úvod

V současné době roste nabídka různých forem a typů poradenských a seberozvojových skupin. Cílem knihy je přispět k větší profesionalitě při vedení těchto skupin tak, aby přinášely sledovatelný efekt a snížilo se riziko dezintegrace účastníků.

Kniha vychází z více než dvacetileté praxe a zkušeností obou autorů se skupinovým poradenstvím a skupinami osobního rozvoje. Autoři popisují poměrně ojedinělý projekt dlouhodobých poradenských a  seberozvojových skupin, který trvá od roku 1992. Tyto skupiny jsou otevřené pro nové zájemce a někteří účastníci je s přestávkami navštěvují po celou dobu trvání, až do současnosti.

V  dostupné české literatuře jsou kvalitně popsány základní principy skupinového poradenství krátkodobého ambulantního typu a  zkušenosti s ním. Poznatky z praxe s dlouhodobými, navazujícími pobytovými skupinami však nebyly v  české odborné literatuře doposud publikovány ani výzkumně refl ektovány. Je sice možné srovnání se skupinami v rámci psychoterapeutických výcviků, ani ty však nenabízejí podobnou dvacetiletou kontinuitu účastníků. Seberozvojové skupiny s jejich specifi ky a riziky zatím dlouhodobě zkoumány nebyly.

Současná praxe rozšiřuje realizaci poradenských a seberozvojových skupin i mimo rámec ofi ciálních pracovišť poskytujících poradenství profesionálně. Skupiny vedené laiky bez odborného vzdělání a nenavazující na ofi - ciální odborné poradenství se stávají stále oblíbenější příležitostí k osobnímu rozvoji pro část populace, která má obavy navštívit odborné poradenské pracoviště nebo absolvovat skupinovou psychoterapii. Účastníky k  tomu vede snaha zachovat vnímání sebe samých jako zdravých jedinců, kteří nepotřebují odbornou pomoc. Rizikem těchto laicky vedených skupin je možnost poškození účastníků či retraumatizace neodborným vedením.

Popsání základních charakteristik profesionálně refl ektovaného skupinového a seberozvojového poradenství je cílem autorů této knihy. Pokud

14

Leona Němcová, Jan Svoboda / Praxe dlouhodobých poradenských a seberozvojových skupin

hovoříme o  profesionalitě, máme na mysli nejen adekvátní vzdělání ve

doucích těchto skupin, ale také důraz na znalosti, dovednosti a schopnost

vědomé refl exe skupinového dění.

Spoluautorka se dlouhodobě věnuje výzkumu účinných faktorů skupi

nového poradenství a seberozvojových skupin. Aktuální výzkum refl ektu

jící efektivitu dlouhodobých skupin je součástí této publikace.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist