načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Právní minirádce pro život - Jarmila Rýdlová

Právní minirádce pro život

Elektronická kniha: Právní minirádce pro život
Autor:

Potýkáte se s reklamací zboží? Víte, na co máte právo, když nakupujete přes internet? Hledáte vhodného dodavatele plynu a elektřiny, ale ztrácíte se v záplavě zaručeně ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  195
+
-
6,5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 191
Rozměr: 21 cm
Úprava: tran
Vydání: První vydání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0179-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Potýkáte se s reklamací zboží? Víte, na co máte právo, když nakupujete přes internet? Hledáte vhodného dodavatele plynu a elektřiny, ale ztrácíte se v záplavě zaručeně nejvýhodnějších nabídek? Čeká vás rozvod nebo dědické řízení? Přete se se sousedem, kdo má uklidit spadané listí, nebo vám vadí ustavičný štěkot jeho psa? Na co máte nárok u lékaře? Kniha provádí čtenáře právní problematikou v běžných životních situacích. To vše srozumitelnou a lehce humornou formou, která propojuje teorii s praktickými příklady. Každá kapitola je zakončena kontrolním vědomostním kvízem. Příručka nám poradí, jak vyřešit různé problémy z oblasti práva.

Popis nakladatele

Potýkáte se s reklamací zboží? Víte, na co máte právo, když nakupujete přes internet? Hledáte vhodného dodavatele plynu a elektřiny, ale ztrácíte se v záplavě zaručeně nejvýhodnějších nabídek? Přete se se sousedem, kdo má uklidit spadané listí? Kniha provádí čtenáře právní problematikou v běžných životních situacích.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jarmila Rýdlová - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Právní minirádce

pro život

Jarmila Rýdlová

· rady a tipy, jak právně řešit typické problémové situace

· reklamace

· nákupy přes internet

· výběr vhodného dodavatele plynu a elektřiny

· rozvod, dědictví, nájem bytu

· sousedské spory, zvířata, práva pacienta atd.

· vhodné pro laiky, odborníky, studenty

Právní minirádce pro život

Jarmila Rýdlová



Právní minirádce

pro život

Jarmila Rýdlová


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozíhopísemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Edice Právo pro každého Ing. Jarmila Rýdlová, Ph.D. Právní minirádce pro život Recenzoval: JUDr. Ing. Jan Fišer Vydala GRADA Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6636. publikaci Realizace obálky: Michal Němec Sazba: Jan Šístek Odborná redaktorka: Ing. Michaela Průšová Počet stran 192 První vydání, Praha 2017 Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice © GRADA Publishing, a.s., 2017 ISBN 978-80-271-9854-2 (ePub) ISBN 978-80-271-9853-5 (pdf) ISBN 978-80-271-0179-5 (print)

Obsah

Úvod .................................................................................................... 11

1. Občan a záruka na zboží a reklamace .................................... 13

Záruka a její délka ...................................................................... 13

Kdy zboží nelze reklamovat ....................................................... 14

Kdy lze zboží reklamovat ........................................................... 16

Nepodstatné porušení smlouvy .................................................. 16

Podstatné porušení smlouvy ...................................................... 16

Bonusy a reklamace ................................................................... 17

Užitečné tipy pro úspěšnou reklamaci ........................................ 17

2. Občan a nákupy mimo obvyklé prodejny a na dálku ............ 25

Spotřebitelské smlouvy se „zvláštním režimem“ ........................ 25

Informace před uzavřením smlouvy ........................................... 26

Co spotřebitel není povinen platit ............................................... 26

Zvláštní ochrana spotřebitele ..................................................... 27

Odstoupení spotřebitele od smlouvy .......................................... 28

Kdo hradí náklady na dodání zboží při odstoupení

od smlouvy ................................................................................. 28

Poplatek za snížení hodnoty zboží ............................................. 28

Odstoupení od smlouvy o poskytování služeb ........................... 29

Kdy spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy ........................... 29

Dárky a odstoupení od smlouvy v čtrnáctidenní lhůtě ................ 30

Užitečné tipy pro nákupy mimo obchodní prostory a na dálku ... 31

3. Občan jako odběratel elektřiny a plynu ................................. 40

Tvorba ceny energií obecně ....................................................... 40

Cena elektřiny ............................................................................ 41

Cena zemního plynu .................................................................. 42

Jak vybrat dodavatele elektřiny a plynu ..................................... 43

Elektřina – základní údaje .......................................................... 44

Plyn – základní údaje ................................................................. 44

Jak ušetřit i bez změny dodavatele ............................................ 45

Podomní prodejci a nabídky po telefonu .................................... 45

Na co si dát pozor při uzavírání smluv ....................................... 47

Smlouva na dobu neurčitou vs. smlouva na dobu určitou .......... 47

Co dělat, když dodavatel zvýší cenu energie ............................. 48

Nesprávné vyúčtování dodávky energie .................................... 49

Vadný elektroměr či plynoměr .................................................... 50

Za co ještě může zákazník žádat náhradu ................................. 50

Nejčastější dotazy občanů k odběru energie ............................. 52

4. Občan a bydlení ........................................................................ 60

Kdo komu pronajímá .................................................................. 60

Smlouva o nájmu bytu ................................................................ 60

Není byt jako byt ......................................................................... 61

Převzetí bytu .............................................................................. 61

Nájemné ..................................................................................... 62

Zvyšování nájemného ................................................................ 62

Návrh na zvýšení nájemného ..................................................... 63

Platba nájemného a dalších služeb ............................................ 64

O jakých službách je vlastně řeč? .............................................. 64

Kauce ......................................................................................... 64

Běžná údržba a drobné opravy bytu .......................................... 65

Vymezení dle výše nákladů ........................................................ 66

Ohlášení závad pronajímateli ..................................................... 67

Nepřítomnost v bytě ................................................................... 67

Úpravy bytu ................................................................................ 68

Neplacení nájemného ................................................................ 68

Automatické prodloužení nájmu ................................................. 69

K čemu nájemce nepotřebuje souhlas pronajímatele ................ 70

Užitečné tipy pro nájemce a pronajímatele ................................ 71

5. Občan jako majitel psa a „jiného zvířectva“ .......................... 79

Zvíře pohledem zákona .............................................................. 79

Hodnota zvířecího života ............................................................ 79

Náhrada nákladů na léčbu zvířete .............................................. 80

Týrání zvířete ............................................................................. 80

Záchrana zvířete ........................................................................ 81

Zatoulané zvíře ........................................................................... 81

Pes a štěkot ................................................................................ 82

Přiměřená míra obtěžování ........................................................ 83

Váš pes na cizím pozemku ........................................................ 83

Škoda způsobená zvířetem ........................................................ 84

Dopravní nehoda způsobená zvířetem ...................................... 84

Volné pobíhání psů ..................................................................... 85

Pokousání psem ......................................................................... 85

Užitečné tipy pro majitelé psů a jiné zvířeny .............................. 86

6. Občan jako soused .................................................................. 94

Kdo je vlastně soused ................................................................ 94

Vlastnické právo a jeho omezení ............................................... 94

Co jako majitel nesmíte .............................................................. 95

Vaše věc nebo zvíře na sousedově pozemku ............................ 96

Vaše větve a ovoce na sousedově pozemku ............................. 96

Stromy a stavby souseda v „těsné blízkosti“ .............................. 96


Vstup na pozemek souseda ....................................................... 97

Voda, sníh a led od sousedů ...................................................... 98

Kdo se má starat o plot? ............................................................ 98

Cesta přes pozemek souseda .................................................... 99

Užitečné tipy pro sousedské vztahy ......................................... 100

7. Občan a rozvod ...................................................................... 108

Formální postup při rozvodu ..................................................... 108

Jak dlouho rozvod trvá a kolik stojí .......................................... 109

Nutné podmínky rozvodu .......................................................... 110

Sporný rozvod aneb praní špinavého prádla ............................. 111

Společné jmění manželů ........................................................... 111

Obavy, že manžel nadělá dluhy ................................................ 113

Rozvod a dluhy .......................................................................... 114

Manželství, rozvod a exekuce ................................................... 115

Do kdy musí rodiče živit své děti a do kdy jsou

za ně zodpovědní? .................................................................... 116

Výživné rozvedeného manžela ................................................. 117

Může vás manžel vyhodit z bytu? ............................................. 118

Kdo musí opustit byt po rozvodu ............................................... 118

Užitečné tipy pro rozvádějící se ................................................ 119

8. Pozůstalý občan a dědictví ................................................... 130

Dědická smlouva, závěť a dovětek .......................................... 130

Dědění ze zákona .................................................................... 132

Nepominutelný dědic ................................................................ 133

Když závěť zapomene na nepominutelného dědice ................ 135

Kdy lze dědice vydědit .............................................................. 135

Dědická nezpůsobilost ............................................................. 136

Dědí se také dluhy? .................................................................. 136

Užitečné tipy, jak přežít dědictví ............................................... 137

9. Občan versus přestupek a trestný čin ................................. 145

Přestupek versus trestný čin .................................................... 145

Trest za přestupek .................................................................... 147

Druhy přestupků ....................................................................... 148

Přestupek a mladiství ............................................................... 149

Opakovaný přestupek .............................................................. 149

Kdo je pachatelem přestupku ................................................... 149

Podání vysvětlení ..................................................................... 150

Jak se řeší přestupky ............................................................... 150

Náhrada škody u přestupku ..................................................... 151

Přečin a zločin .......................................................................... 151

Pachatel trestného činu a ti druzí ............................................. 152


Co ovlivňuje trestní sankci ........................................................ 152

Druhy trestů .............................................................................. 153

Klasifikace trestných činů ......................................................... 153

Trestný čin a mladiství .............................................................. 156

Užitečné tipy pro střet se zákonem .......................................... 157

Rady pro zvýšení vaší bezpečnosti .......................................... 158

10. Občan jako pacient ................................................................ 165

Pacient a jeho nárok na informace o vlastním

zdravotním stavu ...................................................................... 165

Kdo může nahlížet do zdravotnické dokumentace pacienta .... 167

Lékař a zachování mlčenlivosti ................................................ 168

Nárok na sanitku ...................................................................... 169

Život v ohrožení – koho volat a co říci ...................................... 170

Může nemocnice odmítnout pacienta? ..................................... 172

Návštěva lékaře v pracovní době a náhrada mzdy .................. 173

Nekalé praktiky zaměstnavatelů při poskytování volna

k návštěvě lékaře ..................................................................... 174

Kdy ještě máte nárok na pracovní volno .................................. 175

Užitečné tipy pro pacienty ........................................................ 176

Užitečné odkazy .............................................................................. 184

Seznam použitých legislativních pramenů a zkratek .................. 185

Klíč ................................................................................................... 186


Poděkování

Děkuji panu JUDr. Ing. Janu Fišerovi a jeho pražské advokátní kanceláři

www.fiserlegal.cz

za vysoce profesionální, zodpovědný a flexibilní přístup k odborné revizi

textu této knihy. Velmi si cením jeho postřehů a věcných připomínek, které

významně přispěly ke kvalitě knihy.

Autorka



Úvod

11

Úvod

Můžete reklamovat zboží, které jste zakoupili ve slevě? Na co máte právo při

nákupu přes internet? Jak si vybrat nejvýhodnějšího dodavatele plynu nebo

elektřiny? Jaké opravy jste povinen hradit jako nájemce bytu a jak je to se

zvyšováním nájemného? Kdo se má starat o plot a uklízet spadané listí – vy,

nebo váš soused? Na co se připravit, když vás čeká rozvod nebo dědické řízení?

A na co máte nárok, když v pracovní době navštívíte lékaře, ať už jako pacient

nebo doprovod člena rodiny?

I když si to mnohdy neuvědomujeme, „paragrafy“ nás provázejí nezávisle na

naší vůli celým životem. Pro laika je ovšem velmi obtížné orientovat se v zá -

konech nejen z důvodu jejich velkého množství, ale také kvůli složitým, těžce

pochopitelným formulacím. Avšak znalost vlastních práv a povinností může

být značnou výhodou, a naopak jejich neznalost může člověka vážně poškodit.

Cílem této populárně-odborné knihy je nejen odpovědět čtenáři na výše

uvedené otázky, ale také stát se jeho průvodcem právní problematikou

v běžných životních situacích. To vše srozumitelnou a mírně humornou

formou, která propojuje teorii s praktickými příklady. Velkou výhodou

výkladu je uvádění konkrétních paragrafů, které umožňují čtenáři v případě

potřeby rychlé dohledání v konkrétním zákoně, a tak zvyšují jeho šanci na

úspěšnou vymahatelnost práva.

Kniha se neomezuje pouze na pasívní výklad, ale snaží se o aktivní zapojení

čtenáře prostřednictvím úkolů a otázek s následnou možností jejich kontroly.

Právě tento „interaktivní“ přístup umožňuje čtenáři vstřebat nenásilnou

formou velké množství užitečných informací, které mu mohou pomoci

nejen řešit problémové situace, ale také se jim včas vyhnout.

Pro koho je kniha určena

Kniha je určena nejen pro laického čtenáře, ale může rovněž sloužit jakosro

zumitelný doplňující studijní materiál pro studenty SŠ, VOŠ a VŠ, u kterých se

předpokládá základní orientace v občanském právu (např. studenti ekonomie,

podnikatelství, marketingu, sociální sféry).


Právní minirádce pro život

12

Struktura knihy

Kniha obsahuje deset kapitol věnovaných samostatným tématům. Každá

kapitola je rozčleněna do těchto částí:

I) Výklad

II) Příběh ze života

III) Víte, proč?– otázky k příběhu vedoucí k zamyšlení a k praktickému použití

získaných informací IV) Příběh pohledem zákona – rozbor příběhu na základě uvedené teorie,

včetně odpovědí na otázky V) Co jste si zapamatovali? – kontrolní vědomostní kvíz obsahující deset

prakticky zaměřených otázek Na konci knihy je uveden Klíč obsahující správné odpovědi k III. a V. části. Jak s knihou pracovat Vzhledem k poměrně rozsáhlému množství informací je vhodné číst knihu po jednotlivých kapitolách (na jejich pořadí nezáleží). Nejedná se o literaturu, kterou čtenář po přečtení pošle „dále do oběhu“, protože pro ni již doma nebude mít místo. Pravděpodobně si ji zařadí do knihovny a bude se k ní průběžně vracet podle toho, jaký problém bude právě řešit.

Občan a záruka na zboží a reklamace

13

1. Občan a záruka na zboží

a reklamace

I. Výklad

Jakmile začnete nakupovat výrobky, je v podstatě jen otázkou času, kdy se

setkáte se skutečností, že vámi zakoupená věc nesplňuje potřebné požadavky

nebo se rozhodne stávkovat právě tehdy, kdy ji nejvíce potřebujete. V tuto

chvíli patrně i ti, kteří jsou zapřisáhlými odpůrci paragrafů, začnou uvažovat

o možnosti reklamace, čímž vlastně přikročí k uplatnění svých právvyplýva

jících ze zákona (tedy právě z oněch nenáviděných paragrafů).

I když reklamace zboží na první pohled vypadá jednoduše, mnozí z čtenářů mi

dají za pravdu, že zdaleka ne vždy jde o hladce probíhající proces. Právě proto

je vhodné znát, jaká práva a povinnosti zákon ukládá jak prodávajícímu, tak

kupujícímu (tímto budeme chápat konečného spotřebitele). Obecně se jedná

o jeden z nejčastějších problémů, na který běžný občan „naráží“ v souvislosti

se zákonem.

Záruka a její délka

Zmiňovanou oblast upravuje převážně zákon č. 89/2012 Sb., nový občanský

zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále v textu pouze OZ).

Slovo záruka v něm však příliš nehledejme. Zatímco běžný smrtelník hovoří

o záruce, litera zákona totiž hovoří o právech z odpovědnosti za vady. Aby

situace byla ještě o něco komplikovanější, ihned po schválení nového OZ

přišli někteří právníci s názorem, že záruka se již nově netýká vad, které se

vyskytnou v průběhu dvou let od koupě (jak tomu bylo dříve), ale pouze

těch, které měla věc od začátku, popř. se vyskytly do 6 měsíců. V praxi by to

znamenalo, že kupující by sice měl dva roky na reklamaci, ale pokud by takto

učinil až po šesti měsících od koupě, musel by právě on prokazovat, že věc

byla vadná již od okamžiku zakoupení. Tento rozporuplný výklad byl nakonec

předmětem jednání Ministerstva průmyslu a obchodu s Ministerstvemspra

vedlnosti, přičemž se ministerstva shodla na prohlášení, že dvouletá záruka

je stále platná. Naprosto jednoznačnou odpověď by však v budoucnu mohlo

dát až soudní rozhodnutí. Právní minirádce pro život 14 Pro kupujícího je tedy jedním z nejdůležitějších ustanovení § 2165 odst. 1 OZ, ve kterém se uvádí: „Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.“ V případě soudního sporu bude pozice kupujícího jednoznačně výhodnější v prvních šesti měsících od zakoupení věci, viz § 2161 odst. 2 OZ: „Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí“. Dobrou zprávou je, že většina prodávajících se těmito „právními kličkami“ nezabývá a bez problémů poskytuje dvouletou záruční lhůtu. Nicméně každý kupující by se měl držet poučení reklamovat vadu pokud možno ihned, neboť zbytečné otálení mu může přinést problémy. Klasickým případem je nákup obuvi. Po pěti měsících nošení zjistíte, že v textilní části obuvi tvořící nárt se objevila nepatrná dírka. Vesele ji ignorujete – kvůli takové prkotině se nebudete přece vzrušovat, vždyť máte na reklamaci ještě moře času. Jenže po půl roce dalšího nošení dírka již svou velikostí připomíná Bodamské jezero, a vy se tudíž rozhodnete uplatnit svá spotřebitelská práva. Jaké je ovšem vaše překvapení, když vám prodavač sdělí, že reklamaci neuzná, protože jste o boty řádně nepečoval – místo abyste vadu ohlásil včas, nosil jste obuv, dokud se téměř nerozpadla. Vězte, že v tomto případě právo bude stát na jeho straně. Obě strany se mohou rovněž dohodnout na delší než zákonné záruční době. Zákon hovoří o tzv. záruce za jakost (§ 2113 – § 2117 OZ). Závazná je také záruka, kterou uvidíte např. v televizní reklamě. Slibuje-li reklama na sekačku 5 let, pak je toto závazné. Kdy zboží nelze reklamovat Existují však situace, kdy koupenou věc nelze reklamovat. Jsou uvedeny v § 2167 OZ: a) u věci prodávané za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cenaujednána, b) na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním, c) u použité věci na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou

věc měla při převzetí kupujícím, nebo d) vyplývá-li to z povahy věci.

Občan a záruka na zboží a reklamace

15

Pro lepší pochopení uveďme konkrétní příklady:

Ad a) Koupíte si sukni, která je zlevněná, protože jí chybí knoflík. Nemůžete

ji tedy druhý den reklamovat kvůli chybějícímu knoflíku. Naopak, důvodem

k re klamaci by mohla být nekvalitně přišitá podšívka, protože na ni se již

sleva nevztahovala.

Ad b) Ujdete-li téměř denně několik kilometrů v plátěných teniskách, brzy je

značně opotřebíte. Toto opotřebení však není důvodem k reklamaci. Dokonce

může vzniknout i na první pohled paradoxní situace, kdy životnost výrobku je

kratší než dvouletá záruční doba. Životnost výrobku je totiž dána způsobem

a intenzitou používání výrobku.

Ad c) Nyní by měli zbystřit milovníci nakupování použitého zboží. Koupíte-li

si již použité hodinky, nemůžete reklamovat mírně obnošený řemínek, který jste

navíc při koupi samozřejmě viděli a zkoušeli společně s hodinkami. Rovněž je

užitečné vědět, že v případě použitého zboží, může být záruční doba zkrácena

na polovinu zákonné doby, tedy na jeden rok (§ 2168 OZ).

Ad d) Spotřebujete-li již během měsíce novou rtěnku, protože ji nanášíte na

rty co dvě hodiny, nemůžete reklamovat, že vám nevydržela dva roky.

Z logiky věci vyplývá, že zboží rovněž nemůžete reklamovat, pokud jste

jej koupili i přesto, že jste o vadě věděli, a také tehdy, pokud jste ji sami

způsobili (§ 2170 OZ), např. nesprávným používáním. Zde bych uvedla

jeden varovný příklad:

Neodoláte úžasným lodičkám na jehlovém podpatku hrdě nesoucím označení

„módní obuv“. (Ostatně jen málokdo touží nosit obuv, která se nosila za Marie

Terezie, že ano.) V obýváku, kde máte perský koberec, se v nich chodí úžasně.

Horší to je ovšem, když se v nich v pondělí pokoušíte dojít do práce – chodník

plný hrbolů vylepšený nějakou tou dírou není právě ideálním terénem.Nic

méně otlačené prsty a sedřené paty stojí za dychtivé pohledy mužů, kteří vás

míjejí. Zvládáte to celý týden. V pátek máte pocit, že jste bez nohou a rovněž

bez bot, protože vás bez rozloučení opustil jehlový podpatek a podrážka se

chystá očividně k témuž. Vědoma si svých práv, odnášíte lodičky zpět do

obchodu, kde vám s radostí vysvětlí, že na reklamaci nemáte nárok, jelikož

jste si ji způsobili sami nesprávným používáním. „Módní“ obuv či dokonce

„vysoce módní obuv“ není totiž určena k běžnému nošení po ulici, nýbrž je

vhodná pro příležitostné společenské využití nejlépe v interiéru.

+ Právní minirádce pro život 16 Kdy lze zboží reklamovat Nyní se konečně dostáváme k otázce, kdy tedy zboží můžeme vlastněreklamovat. Zde je nutno rozlišit, zdali vada (zákon nehovoří o vadě, nýbrž o vadném plnění) znamená podstatné, či nepodstatné porušení smlouvy. Nepodstatné porušení smlouvy Nepodstatné porušení smlouvy opravňuje kupujícího požadovat odstranění vady, anebo přiměřenou slevu. Do této skupiny patří např. situace, kdynajdete na boční straně nové pračky škrábanec. Neodstraní-li však prodávající vadu včas, může kupující dokonce požadovat odstoupení od kupní smlouvy (§ 2107 OZ), tj. zboží vrátit a požadovat své peníze zpět. Pokud by se ovšem jednalo o minimální vadu, kterou lze odstranit téměř ihned, má kupující právo pouze na bezplatné odstranění vady. Například koupíte-li si nové jízdní kolo a zjistíte, že má uvolněné světlo, neposkytnou vám na kolo padesátiprocentní slevu, ale pouze dotáhnou šroubek (§ 2169 odst. 1 OZ). Podstatné porušení smlouvy Dojde-li k podstatnému porušení smlouvy (§ 2106 OZ), má kupující právo na: a) odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící

věci, b) odstranění vady opravou věci, c) přiměřenou slevu nebo d) odstoupení od smlouvy, přičemž kupující musí včas oznámit prodejci,

jakou možnost si zvolil. Podstatné porušení smlouvy definuje § 2002 odst. 1 OZ jako takové porušení smlouvy, o němž strana porušující smlouvu již při jejím uzavření věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala. Jako příklad může sloužit koupě pračky, která v důsledkuneodstranitelné vady nepere. Tehdy můžete jednoznačně odstoupit od smlouvy. Samozřejmě mohou nastat méně jednoznačné situace, které je nutno posoudit individuálně. Mnozí prodejci jsou však natolik solidní, že vám dají možnost volby. Může se stát, že se budete rozhodovat mezi výměnou za nový kus nebo vrácením peněz. V prvním případě vám totiž pořád běží původní záruční lhůta. Pokud si necháte vrátit peníze, tak si za ně můžete koupit novou pračku (ale riskujete, že už neseženete ten stejný typ), u které vám samozřejmě poběží nová záruční lhůta.

Občan a záruka na zboží a reklamace

17

Možnost odstoupit od smlouvy nebo žádat výměnu zboží má kupující také

v případě, že se vada vyskytne opakovaně (dle soudní praxe třikrát) nebo se

na jednom zboží vyskytne větší počet vad (dle soudní praxe tři).

Bonusy a reklamace

Prodejci dnes velmi často nabízejí k nákupům určitého zboží „bonus“, resp.

dárek zdarma. Například zákazník si koupí počítač a k němu dostane tiskárnu

zdarma. Jak je to ovšem s reklamací těchto dárků? Pokud se darovanátiskárna pokazí, nelze ze zákona uplatnit reklamaci, protože se v podstatě jedná

o předmět darovací smlouvy. Pokud by se ovšem pokazil zakoupený počítač

a vada by byla natolik závažná, že by zákazník měl nárok na odstoupení od

kupní smlouvy (např. po 5 měsících užívání by se na PC začaly vyskytovat

tři závažné vady), situace by byla jiná. Zákazník by měl právo odstoupit od

smlouvy, aniž by musel dárek vracet.

Mezi další akce k podpoře prodeje patří nabídky typu „dva za cenu jednoho“

nebo „3+1“, například u žárovek. Co dělat, když se jedna z nich pokazí?

Námitka prodejce, že se pokazila právě ta, kterou jste měli zdarma, nenípříustná. U cenově zvýhodněných akcí, kdy není možné rozlišit, který kus zboží

je zdarma, tj. podléhá darovací smlouvě, se jedná pouze o množstevní cenu,

tedy každé jednotlivé zboží (v daném případě žárovku) lze reklamovat. Jinak

by to ovšem bylo v případě, že by bylo přesně určeno, která žárovka je oním

darem, protože záruka se vztahuje pouze za zboží, za které zákazník zaplatil.

Užitečné tipy pro úspěšnou reklamaci

Samotný proces reklamace bývá rovněž spjat s celou řadou otazníků. (Mnohé

z nich upravuje zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, zejména § 19.)

Zde je několik užitečných tipů pro úspěšnou reklamaci:

• Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve

složitých případech do tří pracovních dnů. • Lhůta pro vyřízení reklamace činí 30 dní. • Nebude-li reklamace, včetně odstranění vady, během této lhůty vyřízena,

jedná se o podstatné porušení smlouvy, takže kupující může od smlouvy

odstoupit a požadovat vrácení peněz. • Po dobu, po kterou běží reklamace, tj. po dobu kdy nemůže kupující

vadný předmět užívat, se staví běh záruční doby. Bude-li tedy trvatvyřízení reklamace vašeho tabletu dvacet dní, tak o těchto dvacet dní se vám

prodlouží délka původní záruky (§ 1922 odst. 2 OZ). Právní minirádce pro život 18 • Prodejce má povinnost reklamaci vyřídit bezplatně. Není přípustné, aby

reklamace byla zpoplatněna (sepsání reklamačního protokolu je takézdarma), a to ani tehdy, pokud se vada v servise na diagnostice neprojevila. • Reklamovat nemusíte pouze v prodejně, kde jste zboží zakoupili, ale

také v jiné pobočce dané obchodní sítě nebo přímo v servisu uvedeném

v reklamačním řádu. • Věta: „Paní vedoucí tady dnes není, přijďte to reklamovat jindy.“, kterou

jsem si také já mnohokrát vyslechla, je naprosto neopodstatněná. Vprovozovně musí být po celou otevírací dobu přítomen pracovník, který je

oprávněn vyřizovat reklamace. Nemusí to být tedy přímo vedoucí osobně,

ale jeho povinností je takového pracovníka určit. • Při úspěšné reklamaci má prodejce povinnost nahradit kupujícímu účelně

vynaložené náklady s ní spjaté (§ 1924 OZ). Jedná se zejména o náklady

na dopravu vadného zboží na místo uplatnění reklamace. Slovo účelně

znamená, že prodejce musí uhradit nejlevnější přiměřenou variantu dopravy.

Pojedete-li reklamovat vadný mobil taxíkem, tak se vám cesta prodraží,

protože vám bude proplacena pouze hodnota jízdenky na vlak či autobus,

popř. poštovného (záleží na konkrétních okolnostech). Do této slupiny

nákladů patří také nezbytné další náklady, např. na demontáž zboží či

odborný znalecký posudek. • Kupující nemá povinnost reklamovat zboží v původním obalu, což je někdy

ze strany prodejce mylně vyžadováno. Z praktického hlediska by bylo pro

zákazníka dosti problematické, zejména u rozměrnějšího výrobku, skladovat

v jednopokojovém bytě krabici velikosti slůněte po celou dobu dvou let.

• Odložíte-li si při nákupu, popř. při reklamaci, v obchodě své věci (např.

bundu a šál) na místo k tomu určené a někdo vám je odcizí, pak máprovozovatel obchodu povinnost vám nahradit jejich ztrátu (§ 2945 odst. 1 OZ).

Cedulky hlásající „Za odložené věci neručíme“ nebo podobné ustanovení

v nákupním řádu prodejny jsou v rozporu se zákonem, tudíž provozovatele

prodejny nezprošťují odpovědnosti. Své právo na náhradu škody musíte

však uplatnit nejpozději do 15 dnů po dni, kdy jste se o ztrátě dozvěděli

(§ 2945 odst. 2 OZ). II. Příběh ze života Není sleva jako sleva „Tak, Oťas, máš, padla,“ zahalekal Jirka Málek na svého původněkamaráda, který se však v posledním roce stal také jeho zaměstnancem. „Jo, abych

Občan a záruka na zboží a reklamace

19

nezapomněl, hoď ještě do slevy ty dřevěné poličky na koření, mají špatně

přidělaný úchyt. A uveď tam tu vadu.“

„Jasně, šéfe,“ přitakal Ota, přičemž si v duchu pomyslel, že do zítřka se to

nezblázní. Zamknul za posledním zákazníkem a vykročil svobodně do volného

podvečera. Sleva na poličky se mu totálně vykouřila z hlavy. Takže když se po

týdnu chystal na dovolenou, jeho zaměstnavatel jej docela překvapil dotazem:

„Jo, a co ty zlevněné poličky?“

„Prodaly se, všech deset, a dokonce i bez té slevy. Včera tady totiž zastavil

zájezdový autobus. Vyhrnulo se plno ženských, které začaly prolézat obchody.

Jedna vlezla k nám a pak to byla hotová řetězová reakce. Jen škoda, že jsem

ty ženské nezajímal já, ale ty dřevěné police.“

Navzdory očekávání, pochvala za výhodný prodej se nekonala: „Jestli jim to

doma spadne se zdi, máme na krku reklamace a ještě nás všude pomluví. To

ti sakra nedošlo?“

„Ale šéfe, vždyť ony přijely až z Hradce. To je odsud dobrých 100 kiláků! Kdo

by se tahal takovou dálku jen proto, aby reklamoval jednu blbou poličku. To

si každá spočítá, že ji vyjde levněji, když řekne manželovi, at’ tam dá nový

úchyt a párkrát po něm majzne kladívkem.“

Málkova tvář se rozjasnila. Argument zabral.

„Já ti vlastně ušetřil skoro dva tácy! To bych měl místo sprdunku dostatpré

mie“, vyhodnotil optimisticky situaci Ota.

Po dovolené jej čekalo překvapení, prémie to však nebyly. Šéf rozpálený

doruda ukázal rozzuřeně prstem na hromadu balíků v koutě: „Reklamované

poličky a další dvě mají přijít dnes.“

Ota se nahnul nad balíky a údivem zamrkal:

„Pane, jo, to poštovné stálo stopadesát kaček! A když započítám i poslání

zpátky, tak to jsou celé tři stovky. Vžyť za to ta ženská zaplatí víc než za

celou poličku!“

„Omyl, Otakare, to nezaplatí ona, ale my. Přesněji řečeno ty – rozluč se

s prémiemi!“

„Proč my? Já vím, že jsem to zvrtal, ale sakra, proč bych měl za ni platit poštu?

Stačí, že jí zařídím bezplatnou opravu, ne?“

„Taky jsem si to myslel, jenže podle zákona to právě nestačí. A jedna z těch

napálených ženských to moc dobře věděla.“



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist