načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Pozitivní emoce -- Jak je posilovat a rozvíjet v osobním i pracovním životě - Jiří Suchý; Pavel Náhlovský

Pozitivní emoce -- Jak je posilovat a rozvíjet v osobním i pracovním životě

Elektronická kniha: Pozitivní emoce
Autor: Jiří Suchý; Pavel Náhlovský
Podnázev: Jak je posilovat a rozvíjet v osobním i pracovním životě

I když si to neuvědomujeme nebo nechceme přiznat, emoce ovládají náš život, naši spokojenost, a dokonce i úspěch. Často s námi "cvičí" hlavně negativní emoce. Dobrá zpráva zní: ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  69
+
-
2,3
bo za nákup

hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7% 55%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 105
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Senzorické a motorické funkce. Emoce. Vůle
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4375-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

I když si to neuvědomujeme nebo nechceme přiznat, emoce ovládají náš život, naši spokojenost, a dokonce i úspěch. Často s námi "cvičí" hlavně negativní emoce. Dobrá zpráva zní: můžeme to změnit! Tato knížka vám čtivě a srozumitelně ukáže, jak si emoce začít uvědomovat, jak je správně rozlišit a jak se zlepšovat ve zvládání vlastních emocí. Poskytne vám také řadu tipů a podnětů z každodenní praxe. Získané poznatky využijete jak ve svém osobním životě, tak v pracovním světě. Knížku oceníte, ať jste jakéhokoliv věku či máte jakékoliv zaměstnání. Příručka o tom, jak zvládnout a ovládnout svoje emoce ku prospěchu svému i svého okolí.

Popis nakladatele

Jak zvládat své emoce namísto toho, aby ony ovládaly nás? Jak ve svém životě posilovat pozitivní emoce a zbavit se těch negativních? I když si to neuvědomujeme nebo nechceme přiznat, emoce ovládají náš život, naši spokojenost, a dokonce i úspěch. Často s námi "cvičíí" hlavně negativní emoce. Dobrá zpráva zní: můžeme to změnit! Tato knížka vám čtivě a srozumitelně ukáže, jak si emoce začít uvědomovat, jak je správně rozlišit a jak se zlepšovat ve zvládání vlastních emocí. Poskytne vám také řadu tipů a podnětů z každodenní praxe. Získané poznatky využijete jak ve svém osobním životě, tak v pracovním světě. Knížku oceníte, ať jste jakéhokoliv věku či máte jakékoliv zaměstnání. (jak je posilovat a rozvíjet v osobním i pracovním životě)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jiří Suchý; Pavel Náhlovský - další tituly autora:
Encyklopedie Jiřího Suchého, svazek 1 - Povídky Encyklopedie Jiřího Suchého, svazek 1
Zpěvník – J. Suchý a J. Šlitr Zpěvník – J. Suchý a J. Šlitr
Životní koučování a sebekoučování -- Klíč k pozitivním změnám a osobní spokojenosti Životní koučování a sebekoučování
 (Médium CD MP3)
Osudy Jiří Suchý -- CD mp3 Osudy Jiří Suchý
 (e-book)
Životní koučování a sebekoučování -- Klíč k pozitivním změnám a osobní spokojenosti Životní koučování a sebekoučování
 (e-book)
Koučování v manažerské praxi -- Klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu Koučování v manažerské praxi
Šest pilířů manažerského úspěchu -- Jak je posilovat, rozvíjet a využívat v manažerském i osobním životě Šest pilířů manažerského úspěchu
... nikoho nezabije -- Písňové texty z let 2001 - 2011 ... nikoho nezabije
 (e-book)
Šest pilířů manažerského úspěchu -- Jak je posilovat, rozvíjet a využívat v manažerském i osobním životě Šest pilířů manažerského úspěchu
 (CD)
Klaun si povídá s Bohem Klaun si povídá s Bohem
Semafor: šedesát let v jednom představení Semafor: šedesát let v jednom představení
 
K elektronické knize "Pozitivní emoce -- Jak je posilovat a rozvíjet v osobním i pracovním životě" doporučujeme také:
 (e-book)
Angličtina – věty a fráze pro každou situaci Angličtina – věty a fráze pro každou situaci
 (e-book)
Angličtina - gramatická cvičení -- pro začátečníky a mírně pokročilé Angličtina - gramatická cvičení
 (e-book)
Čtení z tváře Čtení z tváře
 (e-book)
Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly
 (e-book)
Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky -- 2. doplněné vydání Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky
 (e-book)
Pohybová terapie po akutních srdečních příhodách Pohybová terapie po akutních srdečních příhodách
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jiří Suchý, Pavel Náhlovský

Pozitivní

emoce

Jak je posilovat a rozvíjet v osobním i pracovním životě

Jak je posilovat a rozvíjet v osobním i pracovním životě

POZITIVNÍ EMOCE

V knize POZITIVNÍ EMOCE z edice Poradce pro praxi se dozvíte:

• jak posilovat a rozvíjet pozitivní emoce v každodenním životě;

• jak žít a přežít ve světě dojmů;

• kudy vede cesta k emoční moudrosti;

• tucet emočních dovedností a jak je používat;

• jak se odpoutat od negativních emocí;

• jak funguje emoční bumerang;

• k čemu je užitečná upřímná pozitivní komunikace;

• jak si osvojit a používat empatii.

I když si to neuvědomujeme nebo nechceme přiznat, emoce ovládají náš život, naši

spokojenost, a dokonce i úspěch. Často s námi „cvičí“ hlavně negativní emoce. Dobrá zpráva

zní: můžeme to změnit! Tato knížka vám čtivě a srozumitelně ukáže, jak si emoce začít

uvědomovat, jak je správně rozlišit a jak se zlepšovat ve zvládání vlastních emocí. Poskytne

vám také řadu tipů a podnětů z každodenní praxe. Získané poznatky využijete jak ve svém

osobním životě, tak v pracovním světě. Knížku oceníte, ať jste jakéhokoliv věku či máte

jakékoliv zaměstnání.

Dále doporučujeme: GRADA Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e -mail: obchod@grada.cz www.grada.cz

J. SUCHÝ, P. NÁHLOVSKÝ



Grada Publishing

Jiří Suchý, Pavel Náhlovský

Pozitivní

emoce

Jak je posilovat a rozvíjet v osobním i pracovním životě


Knihy edice Poradce pro praxi se věnují nejrůznějším tématům z oblastí

komunikace, rozvoje osobnosti, budování kariéry a vedení lidí. Edice je určena

jak profesionálům z řad odborných pracovníků, například lektorům, koučům,

manažerům či personalistům, tak všem ostatním, kteří chtějí zlepšit své

komunikační a jiné dovednosti.

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakla­

datele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

PhDr. Jiří Suchý Ing. Pavel Náhlovský Pozitivní emoce Jak je posilovat a rozvíjet v osobním i pracovním životě TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4926. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Andrea Bláhová Sazba Antonín Plicka Počet stran 112 První vydání, Praha 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2012 Cover Photo © fotobanka allphoto ISBN 978 -80 -247- 4375-2 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8223-2 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8224-9 (ve formátu EPUB) ISBN 978-80-247-8225-6 (ve formátu MOBI)

Obsah

Obsah

O autorech ....................................................................................................................... 6

Místo předmluvy: Uspat, zabít, nebo ochočit tygra? ................................. 7

1. Zázrak poučení ...................................................................................................... 9

2. Proč pozitivní emoce? ..................................................................................... 13

3. Co to jsou emoce? ............................................................................................. 19

4. Jak žít ve světě dojmů ..................................................................................... 31

5. Základy pozitivních emocí ........................................................................... 39

6. Bytostná harmonie .......................................................................................... 47

7. Odkud a kam vede emoční inteligence? ................................................ 51

8. Tucet emočních dovedností ......................................................................... 59

9. Negativní emoce:

Jak na ně? Zkušenosti, praktické tipy ..................................................... 69

10. Pozitivní emoce v každodenním životě:

Zkušenosti, praktické tipy ............................................................................ 81

11. Pozitivní emoce:

Jak je posilovat a rozvíjet v osobním i pracovním životě .............. 99

Použitá literatura ................................................................................................... 103

Knihy z edice Poradce pro praxi ....................................................................... 104


6

Pozitivní emoce

O autorech

PhDr. Jiří Suchý

Je absolventem PedF UK Praha, rigorózní řízení: pe

dagogická psychologie. V průběhu svého života se

věnoval psychologickému poradenství, pracoval ve

vysokých řídicích funkcích v  učňovském školství,

později jako manažer vzdělávání, lektor, moderátor,

kouč manažerů. V současné době působí ve Škodě

Auto, a. s., jako externí kouč výrobního systému

Škoda, vede přípravu interních koučů, vedoucích

a moderátorů. Jako kouč manažerů působí v dalších

organizacích, například: GRAMMER CZ Dolní Kralovice, Nemocnice Jablonec

nad Nisou, Elektrárny Opatovice. Je členem redakční rady časopisu Úspěch.

Věnuje se životnímu koučování jak v rámci firemního skupinového a indivi

duálního koučování, tak formou práce se soukromými klienty. Je certifiko

vaným lektorem vzdělávání dospělých.

E-mail: j-suchy@seznam.cz

Ing. Pavel Náhlovský

Je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze.

Během svého života působil jako dělník ve slévárně,

průvodce cizinců, účetní, ekonom, manažer, pro

gramátor, poradce, kouč, lektor, moderátor, překla

datel a autor. V současné době se věnuje životnímu

koučování a autorské práci.


7

Uspat, zabít, nebo ochočit tygra?

Místo předmluvy:

Uspat, zabít, nebo

ochočit t ygra?

Lidé většinou nevládnou svým emocím. Když vidíme, jak se někdo dokáže rozběsnit do červena kvůli věcem pomíjivého významu, napadne nás myšlenka, zda nejsme otroky svých emocí. Naši emoční bezmocnost proti nám umějí využít ti, kteří ovládají umění manipulace.

Naše emoční přirozenost, to je něco jako tygr, kterého máme sice zavřeného v kleci (v našem těle), ale on si někdy dokáže klec odemknout.

Jaké má tato situace řešení?

Lepší klec s lepším zámkem? Tygr může zuřit a nahánět strach i přes mříže. Nebo tygra uspat? Představme si člověka s uspanými emocemi. To by asi nešlo. A usmrtit tygra? To už vůbec ne. Tygr má být živé stvoření; vycpaný tygr je celkem k ničemu.

Zkusíme ho tedy ochočit a vycvičit?

Ano, to se zdá jako jediné správné řešení. Právě o tom je tato kniha. První překážka na cestě k tomu je ztotožňování. Člověk se většinou ztotožňuje se svými emocemi, jako by říkal: „Moje emoce – to jsem celý já a jiný už nebudu.“ Pokud jsme my tím tygrem, těžko můžeme ochočit sami sebe. Ochočit si a vycvičit tygra totiž předpokládá existenci cvičitele, tedy někoho, kdo ví, jak na to. S čím se pak máme ztotožnit? Na to je jednoduchá odpověď: s  tím cvičitelem, se svým vědomím, s  nejvyšší bytostnou složkou, která bohužel v  běžném životě většiny lidí zůstává neprávem stranou, jako cosi málo důležitého. Vědomí má tu moc pozorovat s  odstupem vše, co se v nás a kolem nás děje. Od soustavného pozorování je pak už jen malý krůček k sebeovládání.

Ochočený tygr ovšem není a nikdy nebude něčím na způsob mechanické hračky, která na stisknutí určitého tlačítka reaguje stále stejným způsobem, dokud se nepoláme nebo se jí nevybije baterie. Nezabít tygra, ale ani z  něj neučinit odlidštěnou mechanickou hračku, nýbrž učinit ho živým spojencem, který chce totéž co my a spolupracuje. To je cílové řešení, které kniha nabízí. Je to cesta k tomu, abychom ve svém životě dali

8

Pozitivní emoce

vše na správné místo. Když se to podaří, pravé lidství v nás zazáří a naše

okolí bude pozitivně reagovat. A my? My tím získáme vnitřní klid, pocit

štěstí a spokojenost. Co lepšího si můžeme přát?

Zázrak poučení

1

1.

Zázrak poučení

Chvála empatie Empatie je jedna z  klíčových emočních dovedností. Kdo ji má a  ovládá ji, stává se méně sebestředným, otevírá se druhým lidem. My dva, autoři knihy, chceme být otevření vůči vám, čtenářům, a rádi se od vás necháme poučit. Sonda do čtenářovy duše: Jak lidé čtou knihy? Zde je několik posbíraných výpovědí:

 „Čtu každou knihu jako detektivku, od prvního slova až do poslední

tečky, nic nevynechám. Čtu s  velkou zvědavostí. V  každé knize najdu

něco, co je pro mne důležité.“ Zvědavost je cenná vlastnost. Kdo ji má,

stále se učí a zlepšuje.

 „Stačí mi půlhodinka. Mrknu na obsah, prolistuji, zastavím se u obrázků,

tu a tam přečtu dvě tři věty nebo celý odstavec, a když mne ťukne něco

do očí, přečtu si to – třeba dvakrát – a řeknu si: Mohu toto nějak využít ve

svém životě? A když ano, začnu o tom přemýšlet, třeba si přečtu stránku

před tím nebo i celou knihu. A pak to vyzkouším. Funguje-li to, zajásám

a nechám si to jako svůj nehmotný majetek a návyk.“

 „Čtu knihy tak, že si přečtu nejprve konec. To se mi už vícekrát osvědčilo.

Pokud autor není s to napsat dobrý a čtivý konec, nemá moc co říci.“

 „Zásadně nečtu předmluvy. V nich obvykle autoři píší o sobě, a to mne

nebaví.“ Snažíme se nepsat o sobě a do předmluv dáváme to nejlepší,

co v nás je.

 „Rozděluji knihy na dvě kategorie. Do první řadím ty, u kterých se mne

už po prolistování zmocní nadšení a řeknu si: Ano, to je dobrá kniha pro

mne! Do druhé kategorie řadím všechny ostatní – to jsou také dobré

knihy, ale pro někoho jiného.“ Toto je velmi zajímavá a tolerantní výpo

věď. Pro autora této myšlenky není žádná kniha špatná, nechová vůči

knihám negativní emoce. A  nadšení? To řadíme k  čistým pozitivním

emocím nejvyšší hodnoty. Pozitivní emoce

 „Nečtu knihy. Celé večery se dívám na televizi. U  ní se lépe spí.“ To je

skutečně pádný argument. Ale buďme tolerantní. Poučení a  inspiraci

ke zlepšení lze získat různým způsobem, nejen z  knih. Někdo ji čerpá

z televize, druhý z internetu, třetí získává geniální nápady při luxování

nebo procházce v parku.

 „Když určitou knihu uznám za dobrou a pro mne užitečnou, čtu ji více

krát. Opakovaným čtením se mi vryjí lépe do paměti důležité myšlenky,

začínám daleko lépe rozumět tomu, co se v  knize autor snaží říci. Pak

z toho něco uskutečním a po čase si to znovu přečtu. A objevuji další in

spirující myšlenky, které jsem předtím přehlédl. Je lepší číst jednu dobrou

knihu třeba pětkrát než přečíst deset knih jen jednou.“ Ano, opakování je

matka moudrosti, jak nás to učil už Jan Amos Komenský. A nejúčinnější je

opakování tehdy, je-li propojeno s pozitivními emocemi. Kdo knihu čte

vícekrát, dává najevo pozitivní postoj a připravenost ke změnám. A získá

mnohem hlubší porozumění obsahu knihy. S jakými emocemi čteme knihy? Pozoruhodné je, že knihy se čtou s  jistými emocemi. Můžeme číst knihu s nadšením nebo s nedůvěrou a odporem, do knihy se můžeme i zamilovat. Je dobré si uvědomit, s jakými pocity tu kterou knihu čteme. Čím více pozitivních emocí na knihu soustředíme, tím účinnější je její četba a tím víc roste pravděpodobnost, že něco z ní vyzkoušíme a změníme ve svém životě. Problém zamilovaných Člověk se někdy zamiluje do dobré knihy, čte a čte a tak se unaví a vyčerpá, že už mu pak nezbude dost síly, aby s něčím ve svém životě pohnul. A ejhle, objeví se další na první pohled atraktivní kniha, my se do ní zamilujeme a  čteme a  čteme. A  tak to jde dál. Tímto přístupem nezměníme na sobě a na svém životě nikdy nic.

Jak z problému ven?

Zamilovanost je sice hodně silná emoce, ale i taková emoce se dá vědomě usměrňovat. Co kdybychom se pokusili včas vášeň přesměrovat a zamilovat se do realizace vybraných myšlenek první knížky? Trojí radost z dobré knihy Čtení a studium knih se může stát zdrojem radosti a dalších povzbuzujících emocí. Tři hlavní druhy radosti, které tím lze získat:

Zázrak poučení

1

 radost z poznání (obsah – o čem se v knize dočteme);

 radost úsměvná a povzbuzující (jak je kniha napsána);

 radost ze změn a zlepšování (k čemu se necháme inspirovat, co zave

deme, změníme).

Hodně záleží na tom, co čteme a jak to čteme, s jakým zaujetím a po

stojem. Rozumíme jen tomu, co děláme Učíme se dvojím způsobem: mentálně a prakticky:

 Mentální učení: mentální pochopení odborné látky, pochopení sou

vislostí, získání schopnosti mluvit o tom nebo psát, případně učit lidi.

 Praktické učení: vyzkoušení studijní látky v  praxi, získání zkušeností,

získání schopnosti prakticky něco dělat a zlepšovat se v tom.

Mezi oběma formami učení má být rovnováha. Často bohužel preferu

jeme to první a zanedbáváme to druhé. Dokonce nám někdy zcela uniká myšlenka, že může existovat něco takového jako praktické studium a učení se při jakékoli aktivitě, nejen při práci. Pokud čteme či studujeme něco, co může mít přímé účinky na způsob, jak žijeme a  pracujeme, je dobré používat oba způsoby učení současně. Jakmile něco mentálně zpracujeme, pochopíme, hned máme jít a vyzkoušet to, ověřit si, zda a jak to funguje, získat zkušenost a žít podle ní. Zázrak poučení Moderní člověk na zázraky moc nevěří. My ano. Podle nás zázrak je, když někdo vezme do ruky knihu, prolistuje ji, něco si přečte, vážně se nad tím zamyslí a pak jde a něco udělá, něco změní a tuto změnu udrží. K tomu je nutná schopnost pracovat s  vlastními emocemi, usměrňovat je chtěným směrem. Máme ve velké úctě čtenáře knih, kteří čtou knihy, aby se stali lepšími, aby na sobě, na svém jednání, ve svém životě a práci něco změnili k  lepšímu. Takoví lidé skutečně existují. Chcete k  nim také patřit? Pevně věříme, že ano. Pozitivní emoce

Klíčové myšlenky kapitoly

 Už samo čtení knih, přemýšlení o  myšlenkách v  nich uvedených

a  snaha využít je v  praxi se může stát zdrojem pozitivních emocí.

Záleží na tom, jak tu kterou knihu čteme, s jakou pozorností, s jakým

postojem.

 Čtení knih má být pokud možno činorodé, má inspirovat k pozitiv

ním změnám v životní praxi. Tím dostává čtení knih pravý smysl.

Proč pozitivní emoce?

2

2.

Proč pozitivní emoce?

Žít bez emocí? Ať se nám to líbí, nebo ne, život bez emocí není život. Emoce k životu rozhodně patří a snad není nutné to příliš zdůvodňovat. Představa člověka jako tvora bez emocí poháněného chladným, necitelným rozumem je poněkud děsivá.

Emoce jsou ovšem dvojí: negativní a pozitivní. Každý snad přibližně ví

nebo tuší, které jsou které: že třeba vztek patří k těm negativním a radost z toho, že svítí slunce, je pozitivní. S negativními emocemi máme většinou nepěkné zkušenosti.

Když už emoce k životu potřebujeme, proč se nesoustředit víc než do

sud na emoce pozitivní? No ano, tudy vede cesta! A právě po této cestě vás chceme touto knihou provázet.

Dotaz:

„Proč se mám stále usmívat, když je kolem mne tolik důvodů, abych se

mračil, vztekal a odsuzoval kdeco?“

Odpověď:

„Když se budete častěji usmívat, důvody k negativním emocím kolem vás

začnou slábnout a ustupovat.“ Tři klíčové zákonitosti

 Život v souladu s dobrými mravy a konání dobra pro druhé lidi podpo

ruje dobré naladění, optimismus a pozitivní emoce jako takové.

 Na pozitivní emoce a dobré naladění lze působit vědomým úsilím.

 V dobrém naladění člověk dost dobře nemůže konat zlo. Dobré naladění

zpětně posiluje pozitivní postoj k životu.


14 Pozitivní emoce Co můžeme získat? Uvědomit si tyto zákonitosti je určitým poznáním, které člověku pomáhá k lepší životní orientaci. Posilovat pozitivní emoce – to je často tvrdá práce, která vyžaduje vytrvalost a trpělivost. Výsledky ale stojí za to. Toto úsilí může člověk pojímat dvojím způsobem:

 buď jako postupné, spíše pomalejší sebezlepšování;

 nebo jako zásadní „sebeproměnu“.

Oba způsoby jsou dobré, lze také začít tím prvním a po jisté době přejít k  druhému. Zkušenosti napovídají, že čím více energie do tohoto procesu investujeme, tím rychleji získáme hmatatelné výsledky. V  čem mohou spočívat? Například v tom, že lidé s námi budou rádi komunikovat a spolupracovat, budeme snadno získávat přátele a upevňovat přátelské vztahy. Kolem nás bude přibývat lidí pozitivně orientovaných a ubývat lidí, kteří si libují v negativních emocích. A my sami se budeme cítit dobře. „Chci se vůbec radovat a usmívat?“ Víc se usmívat – to je zdánlivě snadný úkol. Jak pro koho. Člověk může zjistit, že jeho vnitřní bytost se ani moc radovat nechce. Takové zjištění není nic tragického. Je to jen známka toho, že se víc prosazuje naše horší Já. V bytosti člověka jsou různé složky; některé mohou být pro pozitivní životní orientaci, jiné proti ní. Úsilí o lepší sebepoznání pomáhá člověku lépe se v sobě vyznat a realisticky vyhodnotit poměr sil pro a proti. Pokud zapojíme do hry vědomí jako nejvyšší bytostnou složku, můžeme na základě sebepoznání přijmout účinnou a realistickou strategii pozitivní sebeproměny. Šest námitek proti pozitivním emocím a jak je odlehčit 1. „To se mám stále jen přihlouple usmívat?“

Nemusíte. Můžete se usmívat inteligentně, vlídně, jemně, s porozumě

ním. Hlavně by to neměl být úsměv škodolibý. Záleží na tom, pro jaký

druh úsměvu se rozhodnete. Existuje i vnitřní úsměv, který není navenek

Proč pozitivní emoce?

2

příliš vidět. Ale úsměv je jen třešnička na dortu. Dort – to je dobré nala

dění udržované jako stálý stav, který nikoho nezraňuje. 2. „Já se rozčiluji na každém kroku. Neustále k tomu mám nějaký dů

vod. To je dnešní realita. Pozitivní emoce? To bude nejspíš nějaká

sci-fi, ne?“

Ano, je to tak, důvodů k rozčilování bývá opravdu hodně. Ale důvody

k  dobrému naladění také existují, jen je hledat, najít a  trochu je posí

lit. Můžete je objevit i v sobě. Platí pravidlo, které dobře znají houbaři:

„Kdo hledá, najde.“ Musí se samozřejmě umět hledat. Když pár důvodů

k radosti najdete, můžete na ně soustředit pozornost a odpoutat ji od

důvodů k rozčilování. Kam soustředíte svoji pozornost, tam proudí vaše

životní energie a  to posilujete. Snažme se důvody k  dobrým emocím

zvýraznit a  pořádně si je užít. A  občas si je vybavit z  paměti, když se

nám třeba zrovna moc nedaří. Důvody k dobré náladě si člověk při troše

snahy může také tvořit. Třeba tím, když se podívá na modrou oblohu,

prosluněnou přírodu nebo prostě na cokoli, co je mu milé. 3. „Když mám v sobě negativní emoce, jak je mohu z hlavy vystrnadit

a dát si tam místo nich emoce pozitivní? To přece jen tak nejde.“

Negativní emoce jsou „toxiny“, které otravují tělo. Kdo chce být zdráv,

snaží se jich nějak zbavit. Vezme pomyslný smeták a  vymete je z  hla

vy ven. Představa smetáku může být docela užitečným nástrojem, jak

posílit pozitivní emoce. Když nebudeme negativním emocím věnovat

pozornost, začnou slábnout a odejdou z těla pryč jako odpadní produkt. 4. „Pozitivní emoce? To myslíte sex? Jsem zaměstnaný člověk a na sex

nemám čas.“

Zdrojem pozitivních emocí může být ledasco, nejen sex. Pokud spíte

osm hodin denně spánkem spravedlivých a zbývajících šestnáct hodin

jste v  bdělém stavu, můžete mít v  hlavě pozitivní emoce 15,5  hodiny,

ne-li déle. To je cílový stav, ke kterému se může člověk s vynaložením

všech sil propracovat. Takže chtě nechtě je dobré hledat další zdroje

pozitivních emocí. Mnoho lidí posiluje své pozitivní emoce například

tím, že pěstují pokojové květiny, starají se o ně a těší se z nich. Pečovat

o  něco nebo o  někoho je povznášející, pokud to člověk dělá nezištně

a nebere to jako otravnou povinnost.

+


16 Pozitivní emoce 5. „Já vím, co myslíte. Mám být optimista, který nenosí deštník,

a proto vždycky zmokne.“

A  co takhle být optimista, který nosí deštník? To přece lze. Optimista,

který pevně věří v to nejlepší, ale počítá i s nejhorším a pracuje na posi

lování své odolnosti, aby vyšel se zdravou kůží z jakékoli životní svízele.

Důležitý je i fakt, že dobrá nálada a optimismus jsou magnetem na

příznivější vývoj osudu, kdežto pesimismus přitahuje spíše ty horší, až

nejhorší scénáře budoucnosti. 6. „Na jednom školení nás učili pozitivnímu myšlení. Bylo to docela

zábavné. Ale že by to ve mně zanechalo hlubší stopy, to nemůžu

říct.“

Stopy ve vás zanechá hlavně vlastním přičiněním. Školení poskytne jen

pár znalostí a podnětů, jak na to v praxi. Snažit se na sobě něco změnit

musí už každý sám a s tím bývá dost práce. Změna předpokládá sebe

kázeň, pevnou vůli a  připravenost k  sebeproměně. Cesta od negativ

ních emocí k pozitivním je skutečná sebeproměna, pokud to vezmeme

vážně. Také to ovšem může být jen umírněné sebezlepšování. I  to je

cenné. Podle toho, kolik energie a vytrvalosti do toho vložíme, sklízíme

v ýsledk y. Chtěli jsme námitky jen trochu odlehčit Námitky proti čemukoli jsou vždy určitým odrazem reality. Někdy je to věrný odraz, jindy je poněkud zkreslený nebo zrcadlí jen menší část případů. S námitkami se nebojuje. Námitky se pouze odlehčují a pak se jim nechá obohatit možnost dalšího vývoje. Námitky jsou často cenné tím, že ozřejmují realitu, doplňují mozaiku poznání. Přistupujeme k nim proto s respektem. Jak působí emoce na zdraví člověka? Zdá se nám – a naše osobní zkušenosti to potvrzují –, že vliv emocí na duševní a fyzické zdraví je celkem zřejmý a není nutné čekat, až to moderní věda potvrdí ještě víc a výrazněji než dosud. Nicméně pro ty, kteří potřebují přesvědčivý důkaz, uvádíme tři citace z knihy Tělesné štěstí (Bartens 2010).

Proč pozitivní emoce?

2

1. Optimismus je zdravý

S růžovými brýlemi se žije nejen lépe, ale i  déle a  zdravěji. Není tím

míněna lehkomyslná nebo hraná víra v lepší budoucnost, ale otevřený

a přátelský postoj k životu založený na důvěře. Tato souvislost je dnes

už v mnoha ohledech vědecky dokázána. Ten, kdo pohlíží do budouc

na pozitivně, méně často onemocní srdečními chorobami a  dožívá

se vyššího věku. Američtí lékaři prokázali tuto souvislost v roce 2009

v  dosud nejrozsáhlejší studii svého druhu. Do studie bylo zahrnuto

téměř 100 000 zdravých žen ve věku 50–79 let. Kromě jiného se napří

klad prokázalo, že u optimistických žen je ve srovnání s pesimistickými

o 9 procent nižší riziko srdečně-cévních onemocnění. Pozitivní postoj

k životu dokonce chrání i před předčasnou smrtí – v průběhu osmile

tého pozorování zemřelo o 14 procent méně optimistických žen. 2. Droga zvaná lékař

Účinek placeba může být mimořádně silný, přesto je ale obtížné uplat

ňovat ho v běžné lékařské praxi. „Lékař musí také trochu hrát divadlo,“

říká lékař Joe Bausch. „Jen málokterý lékař ví, jak mocný nástroj v po

době své vlastní osoby má k dispozici.“

Když se zdá, že u  pacienta nezabírají léky, může pomoci malá lež

z nouze: lékař řekne pacientovi, že speciálně pro něj byl vyvinut nový

lék. Toto placebo pak skutečně zabere – přestože předtím vědecky

ověřená terapie neúčinkovala a v domnělé nové zázračné pilulce není

obsažena vůbec žádná účinná látka. Neurologové Fabrizio Benedetti

a Jon-Kar Zubieta to dokázali pokusem s četnými triky. 3. Zvláštní experiment

V Indii byl ve 30. letech minulého století uskutečněn zvláštní experiment.

Obětí tohoto experimentu byl zločinec odsouzený k trestu smrti obě

šením. Před popravou ho lékař přesvědčil, že pro něj bude příjemnější,

když vykrvácí, protože smrt přijde sice pomalu, ale zato bezbolestně.

Odsouzenec souhlasil, nechal si zavázat oči a přivázat se k posteli.

Lékař měl připravené nádoby s vodou připevněné ke sloupkům poste

le tak, aby z nich voda kapala na zem. Pak nařízl odsouzenci kůži na rukou

a na nohou, ale jen nepatrně, takže ho neporanil a na zem nedopadla

jediná kapka krve. V  témže okamžiku, kdy provedl řezy, nechal kapat

vodu z nádoby na zem, nejprve rychle a potom stále pomaleji. Pozitivní emoce

Odsouzenec se brzy začal cítit stále slabší a slabší. Lékař ještě zesiloval

jeho dojem tak, že prozpěvoval monotónní popěvek a postupně ubíral

na síle hlasu. Když všechna voda z nádob vykapala, lékař přestal zpívat.

V místnosti nyní panovalo naprosté ticho. Experiment byl u konce a lékař

nabyl dojmu, že odsouzenec usnul, nebo dokonce upadl do bezvědomí,

ačkoli to byl zdravý mladý muž. Ale mýlil se. Odsouzenec zemřel, aniž

ztratil jedinou kapku krve.

Tento příklad ukazuje na mimořádnou sílu negativních pocitů a před

stav. Jsou tak silné, že mohou dokonce připravit zdravého člověka o život.

Nejde jen o samotné emoce Emoce často spouštějí další mentální děje. Tak vznikají myšlenky, představy, přesvědčení. Velmi silně působí to, čemu věříme, co považujeme za realitu. Odsouzenec na smrt věřil na sto procent, že jde jen o jiný způsob popravy. Placebo je ze stejné kategorie. Takovou působivou silou se může stát i optimismus, pokud ho pochopíme jako silně zdůrazněné přání, jehož splnění považujeme už za skutečnost. Například: „Jsem zdráv! Nemám o tom ani ty nejmenší pochybnosti.“ Správnému optimismu je třeba dát energii a nadto ho ještě „podezdít“ dobrým naladěním. Naproti tomu neúčinný optimismus zní takto: „Kéž bych byl zdráv, ale zatím to tak nevypadá.“

Klíčové myšlenky kapitoly

 Negativní emoce produkují něco na způsob toxinů, které otravují

a zamořují organismus. Proč si tímto způsobem sami škodit?

 Pozitivní emoce produkují oživující substance, které působí příznivě

na fyzické a  psychické zdraví i  na intelekt. V  uvědomělé podpoře

pozitivních emocí má člověk k dispozici účinný prostředek prevence

všech možných zdravotních nepříjemností i životních malérů, a to

zcela zdarma. Pozitivní emoce spolu s optimismem jsou dost možná

tím rozhodujícím faktorem, který působí na naše zdraví.

 Žít bez emocí nelze. Žít s negativními emocemi je nepříjemné, skli

čující a bolestné. Škodí to nám samotným i našemu okolí. Jedinou

rozumnou alternativou je život v pozitivních emocích a v dobrém,

nekolísavém naladění.

19

Co to jsou emoce?

3

3.

Co to jsou emoce?

Emoce jednou větou

Zde je stručná a  názorná odpověď: „Emoce jsou proces prožívání, hnutí

mysli, pohnutí, dojetí, vzrušení, cit, nálada, afekt, vášeň.“ Už z této definice

je zřejmé, že emoce nejsou ničím „vytesaným do žuly“, jsou často velmi,

velmi prchavé. Když je to proces, musí mít příčiny a hnací síly, které tento

proces spouštějí a pohánějí. Proces se vyvíjí, jistou dobu trvá, slábne a pak

má svůj konec. Průběh emočního procesu bývá velmi různý. Dobrá zpráva

zní, že na tento proces můžeme působit, když víme jak.

Pozoruhodná definice pojmu emoce vzešla z diskusí amerických vědců

s  dalajlamou (Goleman, D.): „Emoce je mentální stav, který má silný cito

vý komponent. Z toho jsme však vyloučili city, které se týkají čistě smyslů,

jako pořezaný prst nebo vyčerpání; city musí mít vztah k hodnocení – tedy

k myš lení.“ A pojem destruktivní emoce je zde definován takto: „Destruktivní

emoce jsou takové emoce, které škodí mně i  ostatním.“ Zdá se, že běžně

užívaný pojem „negativní emoce “, jak ho i my v této knize používáme, je

totožný s pojmem „destruktivní emoce“.

Emoce podle Wikipedie

Na adrese www.wikipedie.cz jsme našli tuto definici: „Emoce (z lat. e­motio,

pohnutí) jsou psychologické procesy zahrnující subjektivní zážitky libosti

a nelibosti, provázené fyziologickými změnami (změna srdečního tepu, změ

na rychlosti dýchání), motorickými projevy (mimika, gestikulace), změnami

pohotovosti a zaměřenosti. Hodnotí skutečnosti, události, situace a výsledky

činností podle subjektivního stavu a vztahu k hodnocenému, vedou k zaujetí

postoje k dané situaci. Vyvolávají a ovlivňují pak další psychologické procesy.

Lze u nich zjišťovat přibližování či vzdalování, intenzitu a dobu trvání. Emoce

jsou evolučně starší než rozumové jednání, a proto jsou jejich projevy silněj

ší a  obtížněji ovlivnitelné. Emoce se poměrně snadno přenášejí na ostatní

(panika, pláč na pohřbech, neutišitelný smích apod.). Silné emoce mohou

poškodit zdraví, nebo dokonce přivodit smrt. Také dlouhodobé působení



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist