načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: PowerPoint 2003 -- snadno a rychle - Josef Pecinovský

PowerPoint 2003 -- snadno a rychle

Elektronická kniha: PowerPoint 2003
Autor: Josef Pecinovský
Podnázev: snadno a rychle

Neocenitelný pomocník pro každého, kdo stojí před úkolem, jak nejlépe prezentovat firmu, zboží či výsledky své vlastní práce. Naučíte se pracovat se snímky, grafickými objekty a ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  69
+
-
2,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2004
Počet stran: 112
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Speciální počítačové metody. Počítačová grafika
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2004
ISBN: 80-247-0903-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Neocenitelný pomocník pro každého, kdo stojí před úkolem, jak nejlépe prezentovat firmu, zboží či výsledky své vlastní práce. Naučíte se pracovat se snímky, grafickými objekty a textem, na závěr se seznámíte s konečnou úpravou prezentace a zejména způsobem jejího předvádění. V knize jsou uvedeny některé nejčastěji používané příkazy v angličtině pro případ, že by někdo z čtenářů používal anglickou verzi programu.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Josef Pecinovský - další tituly autora:
Pinnacle studio 10   praktický průvodce Pinnacle studio 10 praktický průvodce
Vejce s ozvěnou -- Kroniky nové Země I. Vejce s ozvěnou
Pinnacle Studio 18 Pinnacle Studio 18
Notebook pro seniory: Vydání pro Windows 10 Notebook pro seniory: Vydání pro Windows 10
Pinnacle Studio 21 Pinnacle Studio 21
Na barvě vesmíru nezáleží Na barvě vesmíru nezáleží
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

5

Obsah

Úvod ........................................................................ 9

Pro koho je kniha určena ............................................................... 10

Použité konvence .......................................................................... 11

Začínáme s PowerPointem ...................................... 13

1.1 Základní pojmy ....................................................................... 14

1.2 Podokno úloh ......................................................................... 16

1.3 Zobrazení dokumentu ............................................................. 17

1.4 Uložení prezentace ................................................................. 21

1.5 Otevření nové prezentace ....................................................... 27

1.6 Otevření uložené prezentace ................................................... 30

Shrnutí ......................................................................................... 32

Operace se snímky .................................................. 33

2.1 Vložení nového snímku ............................................................ 34

2.2 Jak vybírat snímky ................................................................. 36

2.3 Kopie, přesun, odstranění a skrytí snímku ................................. 37

2.4 Vložení snímku z jiné prezentace ............................................. 38

2.5 Práce s osnovou ...................................................................... 40

2.6 Pozadí snímku ........................................................................ 43

2.7 Šablony návrhu a barevná schémata ........................................ 45

2.8 Předloha snímků ..................................................................... 47

2.9 Záhlaví a zápatí ...................................................................... 48

2.10 Tisk prezentace ..................................................................... 49

Shrnutí ......................................................................................... 50 Jak pracovat s objekty ............................................ 51

3.1 Jak nakreslit tvar ................................................................... 52

3.2 Jak manipulovat s objektem .................................................... 54

3.3 Pravítka, vodítka a mřížky ...................................................... 54

3.4 Formát objektu ....................................................................... 57

3.5 Kopírování formátu ................................................................ 59

3.6 Seskupení a oddělení objektů .................................................. 60

3.7 Pořadí objektů ........................................................................ 61

3.8 Překlopení, otočení a otáčení objektů ...................................... 61

3.9 Deformace tvaru ..................................................................... 63

3.10 Umístění objektu .................................................................. 63

3.11 Obrázky ............................................................................... 64

3.12 Kliparty ............................................................................... 65

3.13 Úprava obrázku .................................................................... 66

3.14 Úprava obrázku pomocí dialogového okna ............................. 68

3.15 WordArty ............................................................................. 70

Shrnutí ......................................................................................... 74

Textová pole ........................................................... 75

4.1 Vložení textu z jiného dokumentu ............................................ 76

4.2 Formát textového pole ............................................................ 80

4.3 Odrážky ................................................................................. 85

4.4 Číslování odstavců ................................................................... 88

4.5 Jak prohledávat prezentaci ..................................................... 90

4.6 Kontrola pravopisu ................................................................. 91

Shrnutí ......................................................................................... 91 Předvádění prezentace ............................................ 93

5.1 Přechody ................................................................................ 95

5.2 Animace ................................................................................. 97

5.3 Časování ............................................................................. 101

5.4 Hypertextový odkaz ............................................................ 104

5.5 Tlačítka akcí ........................................................................ 106

5.6 Propojení celé prezentace ..................................................... 107

Shrnutí ...................................................................................... 109

Rejstřík................................................................. 110


8


Úvod

9

Úvod

Pro koho je kniha určena

Použité konvence


Úvod

10

Úvod

Nedílnou součástí kancelářského balíku MS Office je i program PowerPoint.

Pravdou je, že mnozí uživatelé MS Office se soustředí zejména na práci s textovým

editorem Word nebo tabulkovým procesorem Excel a zapomínají na to, že mají

v počítači nainstalován ještě další a poměrně užitečný program.

PowerPoint je určen především k vytváření prezentací, dokumentů, které na

několika za sebou řazených snímcích dokážou podat velké množství informací

o firmě nebo produktu, mohou být zdrojem zábavy nebo i poučení. Využívat je

může dealer nabízející zboží, lektor při přednášce, zástupce firmy při propagaci

na výstavách nebo veletrzích.

Jednotlivé prezentace se skládají z grafické a textové složky, které společně

tvoří jeden celek, snímek. Tyto snímky jsou mezi sebou provázány pomocí pře

chodů; předvádění nemusí být chronologické, ale pomocí odkazů lze volit prak

ticky libovolné řazení. Jednotlivé objekty (obrázky, textová pole atd.) se nemusí

zobrazovat najednou, ale mohou se objevovat postupně.

Pro koho je kniha určena

Po prostudování této knihy byste měli být schopni sestavit jednoduchou pre

zentaci prakticky s libovolným námětem.

Tato kniha je proto určena všem, kteří se chtějí seznámit se základy programu

MS PowerPoint a chtějí jeho pomocí vytvářet jednoduché prezentace. U čtenáře

se předpokládá základní znalost práce s počítačem a operačním systémem

Windows. Je potřeba jistá zručnost při práci s myší, zejména při formátování

grafických objektů, ale té dosáhnete jedině dlouhou praxí, proto se PowerPoin

tu nemusíte bát.

Pro případ, že by někdo z čtenářů používal anglickou verzi programu, jsou v knize

uvedeny některé nejčastěji používané příkazy v angličtině. Z úsporných důvodů

jsou však anglické termíny zmíněny zpravidla pouze při prvním výskytu daného

pojmu. Pro nastavovací prvky v dialogových oknech používejte v případě potřeby

srovnání s vyobrazením českých oken v této knize.

Text knihy je rozdělen do pěti kapitol. V první kapitole, Začínáme s PowerPointem,

se čtenář seznámí se základním ovládáním a možnostmi programu. Jedná se

o základní dovednosti – spuštění programu, ovládání programu pomocí panelů

nástrojů, nabídek a klávesových zkratek, popis prostředí, způsoby zobrazení pre

zentace, vysvětlení základních pojmů, operace s dokumenty a soubory.

Další kapitola, Operace se snímky, se věnuje prezentaci jako celku. Čtenář se

naučí do prezentace vkládat nové snímky a určovat jejich rozložení, dočte se, jak

kopírovat a přesunovat snímky, jak je skrývat nebo odstraňovat. Důležité budou

i informace o celkovém formátu prezentace (šablony návrhu, barevná schémata).


Úvod

11

V následující kapitole, Jak pracovat s objekty, se dočtete, jak rozmisťovat na plochu snímku nejrůznější grafické objekty, především tzv. automatické tvary, dále pak kliparty a obrázky. Při větším počtu objektů na snímku bude velmi důležité zvládnout přesně jejich rozmístění, upravit jejich velikost, vzájemné pořadí. Naučíte se, jak objekty otáčet, převracet, přesunovat, kopírovat, seskupovat. Důležité je i určení formátu objektu, tedy barvy a stylu čáry i výplně. Čtvrtá kapitola, Textová pole, je celá věnována práci s textem, který se vkládá na plochu snímku v tzv. textových polích. Seznámíte se se způsoby vkládání textu nebo jeho přenosu z dokumentů jiného typu, dále se naučíte formátovat vzhled písma i odstavců. Závěrečná kapitola, Předvádění prezentace, je věnována konečné úpravě prezentace a zejména způsobu jejího předvádění. Čtenář se naučí nastavit způsob přechodu mezi jednotlivými snímky, určit pořadí zobrazení objektů a způsoby animace. Kniha je ukončena popisem tzv. hypertextových odkazů, tedy míst na obrazovce, jejichž pomocí lze pouhým klepnutím přejít na jiné místo v prezentaci nebo otevřít jiný dokument. Použité konvence Pro snazší orientaci v knize jsou použity následující typografické prvky:

• Kurziva označuje názvy softwaru a softwarových firem.

• Tučně jsou označeny internetové adresy, názvy dialogových oken, polo

žek, tlačítek a příkazy z nabídek programů, např. Soubor → Otevřít.

• Pro názvy kláves a klávesových zkratek jsou použity KAPITÁLKY.

Kromě toho se v textu setkáte s množstvím ikonek, které označují jiné typy odstavců:

Tímto symbolem bude uveden odstavec, který rozšiřuje probíranou

problematiku o nějakou zajímavost či výjimečnost.

Symbol vykřičníku upozorňuje na úskalí, se kterým se můžete při práci

setkat, a je proto dobré zůstat stále ve střehu.

Vztyčený palec nabízí zpravidla nějaké usnadnění nebo tip, kterým si

oproti standardnímu postupu můžete práci ulehčit.

Tato ikonka upozorňuje na příklad, který probírané téma prakticky ob

jasňuje. Tento příklad lze stáhnout na stránkách nakladatelství

www.grada.cz. Úvod

12

Narazíte-li na uvedenou ikonu, jedná se o úkoly, které dané téma pro

cvičují.

Tento symbol vás upozorní na shrnutí problematiky popisované v dané

kapitole. K této knize je na webových stránkách umístěn soubor Cvičná prezentace.ppt. Názvy snímků se (dle možností) shodují s názvy kapitol této knihy, můžete ji použít jako vzor při plnění úkolů, jež najdete na závěr jednotlivých kapitol.

Začínáme s PowerPointem

13

Začínáme s PowerPointem

Základní pojmy

Podokno úloh

Zobrazení dokumentu

Uložení prezentace

Otevření nové prezentace

Otevření uložené prezentace

Shrnutí Začínáme s PowerPointem

14

1. Začínáme s PowerPointem PowerPoint je program, s jehož pomocí lze vytvářet prezentace. Prezentací se (zjednodušeně řečeno) rozumí řada za sebou následujících snímků, předváděných veřejnosti na obrazovce monitoru, nebo lépe pomocí projektoru. Pro tyto prezentace je typické, že nejsou statické. Mohou být animované, i když si tady hned nesmíte představit kačera Donalda. Kromě toho mohou být doprovázeny zvukovými efekty. Promítány jsou automaticky s předem určeným časováním, nebo manuálně podle pokynů přednášejícího. K čemu prezentace využijete? Možností se jistě najde dost: přednášky, reklamní akce, školení, náborové akce, obchodní prezentace ... Kromě vytváření prezentací poskytuje PowerPoint takřka ideální prostředí pro tvorbu jednoduchých obrázků pomocí bodové i vektorové grafiky. Tyto obrázky, uložené ve formátu .wmf, jsou pak použitelné v ostatních aplikacích MS Office, zejména v dokumentech Wordu. 1.1 Základní pojmy Nejdříve se seznámíme se základními pojmy, s kterými se v PowerPointu můžeme setkat.

• Prezentace – sekvence za sebou řazených snímků, dokument PowerPointu.

• Snímek – základní prvek prezentace, který odpovídá jedné stránce. Jsou

na něm umístěny objekty. Je to pracovní plocha dokumentu.

• Objekt – prvky vložené do prezentace, existující nadále jako samostatné

útvary. Lze je přesunovat, měnit jejich rozměry nebo barvu výplně. Jedná

se především o obrázky, textové rámy, kliparty a tzv. automatické tvary.

• Předloha – pozadí prezentace. Vkládají se do ní objekty, které mají být na

několika nebo na všech snímcích prezentace.

• Pravítko – pomocná lišta usnadňující umístění objektů na ploše snímku.

• Vodítka – pomocné čáry vedené svisle nebo vodorovně pracovní plochou

snímku. Usnadňují umisťování objektů.

• Přechod snímku – způsob, jakým při promítání prezentace přechází je

den snímek ve druhý (střih).

• Animace – způsob, jakým se jednotlivé objekty objevují při promítání pre

zentace na ploše snímku.


Začínáme s PowerPointem

15

• Časování – předem definovaný časový rozvrh prezentace, který určuje,

kdy se objeví objekty na ploše snímku a kdy bude nahrazen snímek jiným.

Program PowerPoint spustíte poklepáním na zástupce programu na pracovní

ploše (je-li tam umístěn) nebo z nabídky Start → Programy → Microsoft Office

→ Microsoft PowerPoint. Můžete jej také spustit z dialogového okna Spustit

(Start → Spustit) tak, že do vstupního pole napíšete název programu – powerpnt

a stisknete tlačítko OK.

Aplikační okno PowerPointu v normálním zobrazení vám představuji na obrázku

1.1. Je to běžné aplikační okno, jaké jistě znáte z jiných programů; ostatně všech

na okna používaná pod operačním systémem Windows jsou prakticky stejná.

Čísla v závorkách odkazují na obrázek 1.1.

• Okno je uvedeno záhlavím (1), které obsahuje název programu a název

právě aktivního dokumentu. Vpravo jsou tři základní tlačítka pro ovládání okna.

• Pod záhlavím se nachází panel nabídek (2), v němž lze najít všechny

příkazy k ovládání programu. Panel nabídek lze tahem za úchyt na levém

okraji uvolnit a pracovat s ním jako s plovoucím.

5

6

7

1 2 3 4

9 108

Obr. 1.1: Okno programu PowerPoint

+


Začínáme s PowerPointem

16

• Pod panelem nabídek najdete dva základní panely nástrojů – Standard

ní (3) a Formát (4). Panelů nástrojů je k dispozici více, dočtete se o nich ve

chvíli, kdy na ně dojde řada.

• Na ploše se nacházejí tři podokna – podokno úloh (5) po pravé straně,

podokno osnovy (6) po levé straně. Podokno poznámek (7) najdete na

dolním okraji okna.

• Po levé straně hledejte tlačítka (8) pro změnu zobrazení dokumentu.

• Na spodní části okna bývá umístěn panel nástrojů Kreslení (9).

• Informace o stavu dokumentu můžete číst na stavovém řádku (10). 1.2 Podokno úloh Podokno úloh má v PowerPointu klíčovou úlohu. Je standardně umístěno u pravého okraje okna a je vám trvale k dispozici pro všechny pomocné operace s programem – otevření a uložení dokumentu, základní rozložení objektů na snímku, práce se schránkou, s kliparty, nápovědou, nastavení přechodu snímků i animace. Podokno úloh Začínáme (Getting Started) se zobrazí ihned po prvním spuštění aplikace, a pokud jste je neskryli, tak je stále na obrazovce přítomno. Jestliže je podokno úloh skryto, můžete je zobrazit zadáním příkazu Zobrazit → Podokno úloh (View → Task Pane). Stejným způsobem lze okno i skrýt, pro skrytí je však výhodnější stisknout tlačítko Zavřít v jeho záhlaví. Chcete-li, aby se podokno úloh zobrazovalo vždy po spuštění aplikace, pak otevřete dialogové okno Možnosti (Nástroje → Možnosti; Tools → Options) a na kartě Zobrazení (View) zaškrtněte políčko Úvodní podokno úloh (Startup Task Pane). Rovněž se vyplatí zaškrtnutí políčka Podokno úloh Rozložení snímku při vkládání nových snímků (Slide layout task pane when inserting new slides). Podokno úloh nemusí být trvale ukotveno u okraje okna. Můžete je uchopit za levý okraj záhlaví a přesunout na libovolnou pozici. Jeho tvar lze změnit tahem za okraje (podobně jako u oken). Jestliže se nemůže najednou zobrazit celý obsah okna, můžete jím posunovat stiskem tlačítek se šipkami v horní nebo dolní části okna, podobně jako na obrázku 1.2. Podokno úloh se může vyskytovat v několika různých podobách. Standardně se nabízí v podobě Začínáme, způsob zobrazení určíte stiskem tlačítka Ostatní podokna úloh (Other Task Panes) a následným výběrem z rozevřené nabídky. Takto můžete určit například zobrazení Nová prezentace jako na obrázku 1.3. Pokud jste již zobrazovali podokno úloh v jiném tvaru, můžete se k jiným zobrazením vracet stiskem tlačítek Zpět (Forward) a Vpřed (Back) v záhlaví podokna

Začínáme s PowerPointem

17

úloh. Tlačítko se symbolem domečku zobrazí podokno úloh v základní podobě

Začínáme.

1.3 Zobrazení dokumentu

Po prvním spuštění PowerPointu se na pracovní ploše zobrazí jeden snímek

nové prázdné prezentace, po pravé straně obrazovky podokno úloh a po levé

straně podokno Osnova (Outline).

Na snímek je vloženo implicitní rozložení (dva textové rámy, jeden pro nadpis

snímku a druhý pro podnadpis).

Obr. 1.2: Plovoucí podokno úloh

Obr. 1.3: Změna zobrazení podokna úloh Začínáme s PowerPointem

18

Přesuneme pozornost k podoknu osnovy po levé straně okna – viz obrázek 1.4. Skládá se ze dvou karet, jejichž zobrazení je možné změnit klepnutím na ouško karty (na obrázku jsou pro názornost vloženy ještě navíc další čtyři snímky). Na kartě Osnova (Outline) se zobrazuje osnova jednotlivých snímků. Osnova je hierarchická podobně jako u nadpisů ve Wordu. Nadpisy první úrovně jsou současně i nadpisy snímků. Tyto nadpisy lze pak jednoduše vkládat a editovat přímo na této kartě. Jakmile vložíte nový nadpis první úrovně, PowerPoint automaticky vloží do prezentace nový snímek. Na kartě Snímky (Slides) jsou dostupné miniatury snímků v pořadí, v jakém jsou řazeny v prezentaci. Zpravidla jich bývá víc, než se do podokna vejde, a pak lze mezi nimi procházet pomocí posuvníku. Klepnutím na miniaturu se na pracovní ploše aplikačního okna zobrazí daný snímek.

Podokno Osnova můžete snadno skrýt stiskem tlačítka Zavřít; znovu

je zobrazíte zadáním příkazu Zobrazit → Normální (Obnovit podok

na); View → Normal (Restore Panes).

Pro pochopení dalšího textu bude lepší, když do prezentace vložíte další snímky. Nový snímek můžete vložit:

• zadáním příkazu Vložit → Nový snímek (Insert → New Slide),

• stiskem klávesové zkratky CTRL+M,

• z místní nabídky otevřené v podokně Osnova zadáním příkazu Nový snímek,

• stiskem tlačítka Nový snímek na panelu nástrojů Formát,

• v podokně Osnova na kartě Osnova stiskem klávesy ENTER. Nový snímek se vloží vždy za vybraný snímek, tedy ten, který se zobrazuje v okně a který má v podokně Osnova na kartě Snímky tmavý rámeček.

Obr. 1.4: Podokno Osnova


Začínáme s PowerPointem

19

Mezi jednotlivými snímky můžete procházet (v normálním zobrazení s osnovou) několika způsoby.

• K následujícímu snímku přejdete stiskem klávesy PAGE DOWN, k předcho

zímu snímku stiskem klávesy PAGE UP.

• Pro přechod k sousedním snímkům lze rov

něž použít tlačítka na svislém posuvníku Ná

sledující snímek (Next Slide) a Předchozí

snímek (Previous Slide) – viz obrázek 1.5.

• K prvnímu snímku prezentace přejdete stis

kem klávesy HOME, k poslednímu stiskem

klávesy END.

• K určitému snímku přejdete klepnutím na

jeho nadpis (v podokně Osnova) nebo jeho

miniaturu (podokno Snímky).

• Budete-li přesunovat jezdec svislého posuvníku jako na obrázku 1.5, po

pisek vás bude informovat o tom, který snímek se zobrazí, uvolníte-li myš. O tom, který snímek se právě zobrazuje (a který můžete upravovat), jste trvale informováni na stavovém řádku, kde je v levé části uvedeno pořadové číslo snímku a celkový počet snímků v aktuální prezentaci. Zadáte-li příkaz Zobrazit → Řazení snímků (View → Slide Sorter), změní se zobrazení pracovní plochy podobně jako na obrázku 1.6.

Obr. 1.6: Zobrazení Řazení snímků

Obr. 1.5: Pohyb mezi snímky




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist