načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Povídejte si s dětmi: Velké myšlenky - Michael Parker

Povídejte si s dětmi: Velké myšlenky

Elektronická kniha: Povídejte si s dětmi: Velké myšlenky
Autor:

Rozhovory o demokracii, filozofii, životním prostředí, válce a odplatě, o lidstvu a dalších velkých myšlenkách Co je to věčnost? Co je to demokracie? Nebo dokonce: Je v pořádku, když ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  129
+
-
4,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: TRITON
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 231
Rozměr: 20 cm
Úprava: tran : ilustrace
Vydání: 1. vydání
Spolupracovali: přeložila Viola Somogyi
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-755-3153-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha amerického autora nabízí rodičům možnost, jakým způsobem s dětmi diskutovat nad různými životními, etickými a často těžko zodpověditelnými otázkami. Celkem sedmdesát pět témat stručně rozvíjí danou problematiku, formou otázek pak otevírají různé úhly pohledu. Otázky, často neobvyklé i dost provokativní, pomáhají uvědomit si podstatu myšlenky a poukazují na zajímavé souvislosti. Většina rozhovorů je určená mladším dospívajícím, ale některé hovory jsou vhodné i pro děti od devíti let. Smyslem knihy je poskytnout prostor pro vzájemnou diskuzi a zamyslet se nad podstatnými otázkami dříve, než v dospělém věku. Závěr knihy je doplněn o moudra a poznatky známých filozofů a myslitelů. Kniha rodičům napoví, kterak vést s dětmi rozhovory o demokracii, filozofii, životním prostředí, válce, lidstvu, mimozemském životě a dalších velkých myšlenkách.

Popis nakladatele

Rozhovory o demokracii, filozofii, životním prostředí, válce a odplatě, o lidstvu a dalších velkých myšlenkách Co je to věčnost? Co je to demokracie? Nebo dokonce: Je v pořádku, když vlastním zbraň? Kniha amerického autora se věnuje takzvaným „velkým“, ne vždy snadno zodpověditelným otázkám, kterým se rodiče obvykle vyhýbají, protože v nich často nemají zcela jasno ani oni sami. Sedmdesát pět témat je uvedeno stručnou informací o dané problematice nebo mysliteli a doplněno řadou otázek, často kladených z neobvyklé perspektivy a někdy i dost provokativních, které otvírají nové úhly pohledu a poukazují na zajímavé souvislosti. Jejich smyslem je poskytnout prostor pro diskusi s dětmi, která je pravděpodobně zaujme více než četba knihy.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Michael Parker - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

TRITON

Praha / Kroměříž


Michael Parker

POVÍDEJTE SI S DĚTMI

VELKÉ MYŠLENKY

Rozhovory o demokracii, fi lozofi i, životním prostředí,

válce a odplatě, o lidstvu a dalších velkých myšlenkách


KATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Parker, Michael

[Talk with your kid. Česky]

Povídejte si s dětmi : velké myšlenky / Michael Parker ; přeložila Viola

Somogyi. -- 1. vydání. -- V Praze : Stanislav Juhaňák - Triton, 2017

Přeloženo z angličtiny

ISBN 978-80-7553-368-5 (pdf)

37.03-053.2 * 159.922.72 * 159.955:165.021 * 101.8

- výchova dítěte

- myšlení dítěte

- kritické myšlení

- fi lozofi cké myšlení

- populárně-naučné publikace

37 - Výchova a vzdělávání [22]



Michael Parker

POVÍDEJTE SI S DĚTMI

VELKÉ MYŠLENKY Rozhovory o demokracii, fi lozofi i, životním prostředí, válce a odplatě, o lidstvu a dalších velkých myšlenkách Tato kniha ani žádná její část nesmí být kopírována, rozmnožována ani jinak šířena bez písemného souhlasu vydavatele. Copyright © Michael Parker 2014 © Stanislav Juhaňák – TRITON, 2017 Translation © Viola Somogyi, 2017 Cover © Renata Brtnická, 2017 Vydal Stanislav Juhaňák – TRITON, Vykáňská 5, 100 00 Praha 10, www.tridistri.cz ISBN 978-80-7553-368-5 (pdf)


Obsah

Úvod pro rodiče ......................................................................................... 11

1 Co byste radši? ................................................................................ 16

2 Sníte, nebo bdíte? ............................................................................ 20

3 Simulovaná realita ........................................................................... 23

4 Skutek a záměr u zločinu ................................................................ 27

5 Kapitalismus ..................................................................................... 29

6 Máme sesazovat tyrany? ................................................................. 32

7 Když jsme opravdu hodně staří ..................................................... 34

8 Rodí se lidé dobří, nebo špatní? .................................................... 37

9 Kdy přestáváte být sami sebou? ..................................................... 41

10 Jaké je být netopýrem? .................................................................... 44

11 Máme chovat domácí mazlíčky? ................................................... 46

12 Zamotané paradoxy ........................................................................ 49

13 Ještě zamotanější paradoxy ............................................................ 51

14 Láska k národu a vlasti ................................................................... 53

15 Vlastnictví zbraní ............................................................................ 56

16 Je to vůbec umění? .......................................................................... 60

17 Lidské vynálezy ................................................................................ 62

18 Naše dějiny ....................................................................................... 64


19 Budoucnost lidstva .......................................................................... 66

20 Láska ................................................................................................. 69

21 Svoboda slova ................................................................................... 72

22 Klonování ......................................................................................... 76

23 Marxismus ........................................................................................ 78

24 Svobodná vůle .................................................................................. 81

25 Politické strany ................................................................................. 84

26 Demokracie ...................................................................................... 86

27 Nesmrtelnost (na Zemi) ................................................................. 89

28 Jak chytré můžou být děti? ............................................................. 91

29 Proč číst? ........................................................................................... 93

30 Co je to život? ................................................................................... 95

31 Přátelství ........................................................................................... 98

32 Časové paradoxy ............................................................................ 101

33 Existují mimozemšťané? ............................................................... 104

34 Představte si svět, kde... ............................................................... 107

35 Vynálezy a objevy .......................................................................... 109

36 Věda – dobrá, špatná a posuny paradigmatu ............................. 111

37 Navrhněte odlišnou rodinu .......................................................... 113

38 Navrhněte si vlastní školu ............................................................ 116

39 Tresty ............................................................................................... 118

40 Ve vězení? ....................................................................................... 121

41 Média .............................................................................................. 123

42 Smysl života .................................................................................... 125

43 Něco víc o snech ............................................................................ 128

44 Sny o moci ...................................................................................... 130


45 Více o tom, kdy přestanete být sami sebou ................................ 131

46 Gaia ................................................................................................. 133

47 Chaos (složitější) ........................................................................... 136

48 Nekonečno a vesmír ...................................................................... 138

49 Čas (složitější) ................................................................................ 141

50 Cirkusové číslo 1 – výměna myslí ............................................... 143

51 Cirkusové číslo 2 – transportér .................................................... 146

52 Filozofové 1 – starořečtí mudrcové ............................................. 148

53 Filozof 2 – Platón ........................................................................... 151

54 Filozof 3 – Aristotelés (o idejích) ................................................ 154

55 Filozof 3 – pokračování: Aristotelés (o štěstí a ctnosti) ........... 157

56 Filozof 4 – Descartes ..................................................................... 160

57 Filozof 5 – Locke ........................................................................... 163

58 Filozof 6 – Hume ........................................................................... 166

59 Filozof 7 – Kant .............................................................................. 169

60 Filozof 8 – Hegel ............................................................................ 172

61 Filozof 9 – Kierkegaard ................................................................. 175

62 Důvěřujete svým smyslům? ......................................................... 177

63 Vaše superschopnosti (dobře si rozmyslete, co si přejete) ....... 179

64 Všechno o myšlenkách (část první) ............................................ 181

65 Všechno o myšlenkách (část druhá) ........................................... 183

66 Daně ................................................................................................ 185

67 Dobročinnost ................................................................................. 188

68 Moudrost ........................................................................................ 190

69 Jak chytré je vaše domácí zvíře? ................................................... 193

70 Zachovat se správně ...................................................................... 196


71 Umírání ........................................................................................... 199

72 Co je skutečné? .............................................................................. 200

73 Světonázory .................................................................................... 202

74 Krása ............................................................................................... 205

75 Krásní lidé ...................................................................................... 208

76 Vzpomínky a zapomínání ............................................................ 209

77 Zdravotní péče a zdravotní pojištění .......................................... 212

78 Občanství ........................................................................................ 215

79 Štěstí ................................................................................................ 217

80 Globální vesnice ............................................................................ 220

81 Volby a hlasování ........................................................................... 222

82 Všechno smazat? ........................................................................... 224

Několik velkých myslitelů a co řekli ...................................................... 227


11

Úvod pro rodiče

Jedna z nejbáječnějších věcí na malých dětech je asi jejich bezmezná

zvědavost. Všechno ve světě kolem nich je úžasné, zářivé a nové, ať už

jde o hračku, nový pokoj, nově objevenou stezku nebo tu napůlrozkousanou ohavnost, kterou pes zrovna přinesl ze zahrady.

Jak však děti rostou, zvědavost u mnohých z nich začínáochabovat. Pořád jsou ještě plné zájmu a  otevřené, ale jejich neukojitelná touha dozvídat se toho o světě stále víc a víc se zmenšuje.

Tato kniha si dává za cíl udržet dveře zvědavosti otevřené. A nejen to. Chce ty dveře vysadit z  pantů, strhnout zdi a  odhalit nádherný výhled na úžasné, podstatné, konfrontační a nabíjející myšlenky,které čekají, až se jimi někdo začne hlouběji zabývat.

Jak děti rostou, přemýšlejí stále snadněji. Víc toho vědí, uvažují abstraktněji a dokážou zacházet se stále složitějšími pojmy. Je proto užitečné jim nabízet myšlenky, aby jejich zvědavost nepolevovala. V dobrých školách se to děje. Ale proč by se tyhle zábavné věci měly dít jen ve školách? Když už dětem musíte kontrolovat úkoly a  dělat jim svačinu, tak se s nimi můžete bavit i o klonování, vzpomínkách, kapitalismu a smyslu života. Většina rozhovorů v této knize je určená mladším dospívajícím, ale některé hovory můžete vésti s devítiletými dětmi, a většinu i s devadesátiletými (pokud se toho dožijete).

Myslím si také, že je důležité, aby se děti s většinou těchtomyšlenek setkaly, než se z nich stanou dospělí, protože tyto myšlenky jsou důležité samy o sobě. Děti přemýšlejí pořád – a tak by měly nějakou dobu strávit hovorem o tom, co vlastně myšlenky jsou. Žijív kapitalistickém společenském systému – a tak by si s někým měly popovídat


12

Michael Parker  POVÍDEJTE SI S DĚTMI

o tom, co to vůbec kapitalismus je (jako by si ryba měla s někýmpromluvit o  tom, co je voda). Jednoho dne vy i  ony zemřete  – a  tak je

potřeba si někdy popovídat i o umírání. V netopýry sepravděpodobně nikdy nepromění, ale je velká legrace pobavit se o tom, jaké by to

bylo, kdyby se to stalo. Všechno tohle je součástí informovanéhoživota.

Doufám také, že díky těmto rozhovorům budete se svými dětmi lépe vycházet. Takový rozhovor přináší otevřenou, promyšlenou,zásadní diskusi, kterou s dětmi vedete v době, kdy by jinak zalezly do puberťáckých ulit. Může to znamenat, že řeč bude o  jiných věcech, než je plánování aktivit, domácí úkoly a proč mají v pokoji pořádtakový binec. (Možná je to i trochu sobecké. Nebylo by nádherné,kdyby nad vaší rakví prohlásili: „A vedli jsme naprosto FANTASTICKÉ rozhovory o zásadních věcech.“) Možná vás začnou považovat zaněkoho, na koho se můžou obrátit, až nastane čas klást zásadní otázky. A vy v nich můžete oprávněně vidět jako úžasné, rozvíjející se mladé lidi se spoustou vlastních skvělých nápadů. JAK TEDY VE VAŠICH DĚTECH VZBUDIT ZÁJEM O HOVORY O VELKÝCH MYŠLENKÁCH? Některé z těchto návrhů bude možné ve vaší rodině použít, jinénikoli.  Můžete mít knihu v přihrádce v autě a vést rozhovory za jízdy.  Pořádejte pravidelné „tematické“ večeře, kdy podáváte pizzua rozmlouváte přitom o velkých myšlenkách. Bohužel se v zájmurozhovoru budete muset vzdát zdravé večeře (ale pokud jste přesvědčení,

že velké myšlenky a  čočková polévka se krásně doplňují, je to na

vás).  Je možné zavést pravidelné „povídání o velké myšlence“ přivečerním koupání menších dětí, po večeři nebo u  větších dětí před

usnutím.


13

ÚVOD PRO RODIČE

 Nechte knihu ležet na místě, kde si jí děti všimnou a prolistují ji.

Třeba je některé myšlenky zaujmou.  Používejte knihu průběžně jako zdroj velkých myšlenek, jak se děti

setkávají s  různými životními situacemi. Bouřlivou diskusi může

vyvolat i rodinný nebo školní konfl ikt. Nebo zahajte hovor na téma

něčeho, co uslyšíte ve zprávách. Někdy se dá obohatit domácí úkol

a  jeho téma svést do zajímavější oblasti. Hovor můžete udržovat

také odkazy na internetové zdroje. JAK MLUVIT S DĚTMI O VELKÝCH MYŠLENKÁCH Podrobněji jsem se o způsobu, jak mluvit o velkých myšlenkách,rozepsal v knize Povídejte si s dětmi: Etika, ale některé body si zaslouží zopakovat.  Rozhodně nemusíte procházet celou knihu otázku po otázce.Vyberte si libovolné téma. A pak libovolnou otázku.  Nemyslete si, že rozhovor musí být plný velkých myšlenek jakovysokoškolský seminář. Někdy stačí i pět minut. Jindy je lepšípětačtyřicet minut. Záleží na zvyklostech ve vaší rodině.  Nechte co nejvíc mluvit děti. Vy sami mluvte jen tolik, aby plamen

diskuse neuhasl. Možná si pamatujete ze svého dětství rozhovory

s  autoritami. Když tito lidé mluvili většinu času, pravděpodobně

jste si rychle začali připadat méněcenní a vytěsnění. Když sivšimnete, že více než polovinu času mluvíte vy, tak nejspíš něco není

v pořádku.  Neposkytujte dětem „správnou“ odpověď na kteroukoliv otázku.

Měly by pocit, že je nerespektujete, když je budete udržovatv naětí a pak – čáry máry fuk – odhalíte správnou odpověď. Musíte si

vážit jejich myšlenek, nápadů a tvořivosti.  Zajímavé jsou duševní pochody vašeho dítěte, ne ty vaše. Dávejte

najevo, že vás zajímá, co říkají. Můžete přitom používat obvyklé

vycpávky jako „to je zajímavé“, „to by mě nenapadlo“ nebo „řekni


14

Michael Parker  POVÍDEJTE SI S DĚTMI

mi o tom víc“. Anebo se, což je ještě lepší, skutečně zajímejte o to,

co říkají, i  když to není bůhvíjak hluboké nebo převratné. Pak je

povzbudíte zcela přirozeně.  Buďte ďáblovým advokátem. Obvykle je v  pořádku, když argumentujete z jiného hlediska (s výjimkou témat, jako je nacismus).

Postarejte se jen o  to, aby děti věděly, že děláte ďáblova advokáta

proto, abyste udrželi hovor v chodu, a ne proto, že zastáváte opačné

stanovisko.  Zahrajte si při rozhovoru na „dopravního strážníka“, který udržuje

plynulý tok myšlenek. Moderujte diskusi. Říkejte věci jako „jaktohle souvisí s tím, co jsi říkala předtím?“, „můžeš uvést nějakýpříklad?“, „jak se tohle liší od toho, co právě řekla tvoje sestra?“ apod.

Hodně štěstí. A dobře se pobavte.



16

Velká myšlenka 1

Co byste radši?

A. Chtěli byste radši:

a) vyhrát pět milionů, nebo

b) vyhrát milion a mít dvacet sousedů, kteří by každý takévyhráli milion?

B. Chtěli byste radši:

a) být hodně bohatí, ale nemít rodinu, nebo

b) být chudí jako kostelní myš, ale mít velkou, milující rodinu? C. Chtěli byste radši:

a) aby byla polovina světa bohatá a polovina chudá, nebo

b) aby byli všichni lidé na celém světě napůl chudí (nebo napůl

bohatí)?

D. Co jsou nejdůležitější věci v životě?

A. Chtěli byste radši:

a) oslepnout, nebo

b) ohluchnout?

B. Chtěli byste radši:

a) ztratit chuť, nebo

b) ztratit čich?

C. Chtěli byste radši:

a) ztratit hmat, nebo

b) ztratit sluch?

D. Které vaše smysly jsou pro vás nejdůležitější a proč?


17

CO BYSTE RADŠI?

A. Chtěli byste radši:

a) jet na dovolenou na jiný kontinent, nebo

b) pořídit si domů špičkovou novou televizi? B. Chtěli byste radši:

a) jet na dovolenou na světoznámou pláž, nebo

b) jet na dovolenou do úžasného města? C. Chtěli byste radši:

a) cestovat po západní zemi (třeba po Německu), nebo

b) cestovat po asijské zemi (třeba po Th ajsku): D. Proč lidé cestují? Je cestování prospěšné? Proč? A. Chtěli byste radši:

a) žít v zemi, kde všechno řídí vojáci, kteří střílí lidi, nebo

b) žít v zemi, kde vláda nemá žádnou moc a je tam velkázločinnost?

B. Chtěli byste radši:

a) ztratit své svobody (třeba volební právo nebo svoboduprojevu), nebo

b) přijít o celý majetek rodiny?

C. Chtěli byste radši:

a) protestovat proti vojenskému režimu, nebo

b) mlčet a pracovat?

D. Co si myslíte o  životě v  zemi, kde máte zaručenou svobodu

a svobodné volby?

A. Chtěli byste radši:

a) být nejsilnějším člověkem ve třídě, nebo

b) být nejchytřejším člověkem ve třídě?

B. Chtěli byste radši:

a) být nejchytřejším člověkem ve třídě, nebo

b) být nejoblíbenějším člověkem ve třídě?


18

Michael Parker  POVÍDEJTE SI S DĚTMI

C. Chtěli byste radši:

a) být nejoblíbenějším člověkem ve třídě, nebo

b) být nejbohatším člověkem ve třídě? D. Co je pro vás ve škole nejdůležitější? OPRAVDU HROZNĚ DŮLEŽITÉ VĚCI... A. Chtěli byste radši:

a) aby vás sežral žralok, nebo

b) ubodaly k smrti včely? B. Jíte radši:

a) chleba s ústřicemi, nebo

b) brokolicový koktejl? C. Chtěli byste radši:

a) aby vám vypadly oči z důlků, nebo

b) aby vám upadly nohy? D. Proměnili byste se radši v:

a) krysu

b) slimáka? (Poznámka: Vymyslete si vlastní možnosti, které bratra/sestru/rodiče úplně dostanou.) A. V televizi byste se raději dívali:

a) na fi lm, nebo

b) na sportovní přenos? B. Šli byste radši:

a) do divadla, nebo

b) do kina? C. Šli byste radši?

a) na koncert vašeho oblíbeného hudebníka, nebo

b) na rozhodující zápas vašeho oblíbeného mužstva? D. Na co se nejraději díváte v televizi?


19

CO BYSTE RADŠI?

A. Chtěli byste být radši:

a) neskutečně bohatá a slavná sportovní hvězda, nebo

b) neskutečně bohatý člověk, který skoro nic nedělá? B. Chtěli byste radši:

a) žít do 65 let a prožít naprosto nádherný a skvělý život, nebo

b) žít do 95 let a mít se celou dobu docela dobře? C. Co chcete ze všeho nejvíc?


20

Velká myšlenka 2

Sníte, nebo bdíte?

O ČEM SI BUDEME POVÍDAT

Rozhlédněte se kolem sebe. Všechno vypadá normálně – jakokdykoli jindy. Možná máte trochu zvláštní pocit, protože čtete divnouknihu o velkých myšlenkách, ale zas tak hrozné to není. Ale počkejte – je

to opravdu skutečné? Jste vůbec vzhůru? Možná... vyloučené to není... se právě teď nacházíte ve snu. V realistickém, možná dokonce dost nudném... nicméně ve snu.

Že ne? Jste naprosto přesvědčení, že se vám to opravdu jen nezdá?

Inu, když jste si tím tak jistí, tak do toho... pokuste se to dokázat.

A. Sny často pojednávají o skutečném životě a působí dojmemskutečného života – ZROVNA JAKO TEĎ.

B. Ve snech se často děje něco podivného – ZROVNA JAKO TEĎ.

C. Občas se vás ve snu zmocní podivný pocit, že je to jen sen  –

ZROVNA JAKO TEĎ.


21

SNÍTE, NEBO BDÍTE?

Rozhovory

A. Jestli je tohle sen, zkuste se probudit.

B. Lidé říkají, že dokázat, že se vám něco nezdá, můžete tím, že se

štípnete. Zkuste to. Dokazuje to opravdu, že nejste ve snu? C. Co když sen začal před dvěma minutami a všechno, co sipamatujete ze své minulosti, do něj patří? D. Co když jste vaši rodiče, kterým se zdá, že jste jejich vlastní děti? E. Co když ve skutečnosti žijete v devatenáctém století a zdá se vám

o úžasné budoucnosti plné aut, mikrovlnek a počítačů? F. Pokud je TOHLE sen, zkuste vymyslet, jak by mohl vypadat váš

skutečný život. Zapojte představivost. G. Pokud nejste s to dokázat, že tohle není sen, můžete dokázat:

a) Že existuje vaše škola?

b) Že se nacházíme na planetě Zemi?

c) Že existujete vy sami? P.S. René Descartes byl toho názoru, že není možné dokázat, že nežijeme ve snu. Také se domníval, že je možné, že nás unesl zlý démona přiTIP

Můžete si zahrát hru,

při níž se jeden z vás snaží

dokázat, že není ve snu,

a druhý tvrdí, že to

dokázat NEJDE.


22

Michael Parker  POVÍDEJTE SI S DĚTMI

pojil náš mozek ke krabici nazvané Stroj zážitků. Tahle krabicefunguje jako virtuální realita – pouští nám do mozku různé zážitky,o kterých se pak mylně domníváme, že je prožíváme doopravdy.

A. Můžeme dokázat, že nejsme připojení ke Stroji zážitků nebok počítači? B. Vymyslete scénář fi lmového trháku, který pojednává o lidechpolapených ve snech nebo v přístrojích, které jen simulují skutečný

svět.


23

Velká myšlenka 3

Simulovaná realita

O ČEM SI BUDEME POVÍDAT

Počítačové hry na obrazovkách a s 3D brýlemi vás dokážoupřesvěd

čit, že jste „opravdu tam“ – ve virtuální realitě. Virtuální realitav bu

doucnosti však může být ještě mnohem přesvědčivější a  změnit se

v „simulovanou realitu“. Může to znamenat, že váš mozek budepři

pojen k počítači, který do něj bude vysílat spoustu elektrických dat.

Tyto impulsy minou oči, nos a pokožku a budou směřovat přímo do

vaší mozkové kůry. Podobné impulsy způsobí, že si budete myslet, že

vidíte, chutnáte a  cítíte, ale „ve skutečnosti“ to tak nebude. Budete

ponořeni do světa, který vyvolává dojem skutečnosti, ale je to jenpo

čítačová simulace.

Rozhovory

U VÁS V NÁKUPNÍM CENTRU BUDE OTEVŘEN SAMŮV

SIMULAČNÍ STÁNEK – NESKUTEČNÁ LEGRACE ZA MÁLO

PENĚZ!

Představte si, že přijdete do tohohle simulačního stánku, Sam váspři

vítá a ukáže vám, jak to funguje. Stačí se uvelebit na pohodlnémseda

dle a nechat se připojit k počítači. Pak zavřete oči a necháte si přímo

do mozku pustit smyslová data, takže máte pocit, že tam opravdu jste.

Sam se vás ptá, jestli si to chcete vyzkoušet.


24

Michael Parker  POVÍDEJTE SI S DĚTMI

A. Zkusili byste se Samovým strojem:

a) vyrazit na „jednodenní prázdniny“ na nejnádhernější místa

na světě a věnovat se tam úžasným věcem, jako je paragliding,

horolezectví a podobně? b) zahrát si „hru“, ve které budete akčním hrdinou v napínavém

fi lmu nebo romantickým hrdinou? c) vyrazit s rodinou na „týdenní dovolenou“ na nádhernou pláž

nebo na nejkrásnější místa Evropy? d) strávit s rodinou týden dovolené hraním akční hry?

B. Kdybyste s  rodinou strávili v  simulované realitě týden na pláži,

byli byste „skutečně“ týden na pláži? Byly by vaše zážitkyskutečné? Byly by vaše vzpomínky skutečné? Byly by vaše pocityskutečné?

Sam pro vás má připravenou i  jednu novinku. Simulaci, v  níž

ZAPOMENETE, že je to „jenom jako“, a budete si myslet, že všechno

kolem vás je realita. Sam vám dává vybrat z pěti hodinových her.

A. Účastnili byste se hry, ve které:

a) si skutečně myslíte, že si užíváte nádherné prázdniny nanejluxusnější pláži světa? b) si skutečně myslíte, že jste akční hrdina, který zachraňuje svět

od geniálních padouchů? c) si skutečně myslíte, že jste fi lmová hvězda první velikostia žijete luxusním životem v Hollywoodu? d) si skutečně myslíte, že jste nejoblíbenější, nejvytrénovanější

a nejchytřejší osoba ze školy, která prožívá báječný den?(Pokud už ovšem takovou osobou nejste, v tom případě se možná

už v simulaci nacházíte.)

B. Vyzkoušeli byste si hru, kdy byste si chvílemi mysleli, že můžete

umřít? I kdybyste před začátkem věděli, že se vám v žádnémpříadě nic nestane?


25

SIMULOVANÁ REALITA

C. Myslíte si, že byste po skončení této hry utrpěli nějaké trauma

(jako by se to stalo doopravdy), nebo by to bylo spíš jako sen (ze

kterého se vzpamatujete, jakmile se probudíte)?

Když přijdete do Samova stánku příště, panuje tam příšeří a zavýlohou vidíte dlouhé řady lidí připojených k počítačům. Sam vám říká,

že má skvělou novou nabídku. Za pár drobných vás připojí k počítači

na zbytek života. Můžete se nechat připojit sami, nebo přivést celou

rodinu a nechat se připojit společně. Předtím můžete strávit celý den

programováním přesně takového života, jaký budete chtít žít, a pak si

nasadíte sluchátka a žijete ho. Můžete si naprogramovat život, vekterém jste nesmírně úspěšní, oblíbení, milovaní, sebevědomía přitažliví. Můžete ze sebe udělat superšpiona, milovníka, skvělého sportovce

či geniálního vynálezce (nebo všechno tohle dohromady). Vůbecneoznáte, že žijete v simulaci.

A. Zkusíte to? Proč? Proč ne? Co je na tomhle rozhodnutí těžké?

B. Co kdyby vám Sam nabídl program, který by netrval celý život,

ale jen pět let? Nebo kdyby vám nabídl možnost žít v  různých

dobách (jako král, prezident nebo objevitel v budoucnosti). Nebo

kdyby vám nabídl cokoli, co si vymyslíte? C. Jsou tyhle zkušenosti skutečné? Žili jste život v simulaci, nebo ne? P.S. Filozof Nick Bostrom přišel se znepokojivou představou. Řekl, že v budoucnosti bude možná společnost schopna vytvářet v počítačích virtuálně reálné světy i s naprogramovanými obyvateli, kteří siMYSLÍ, že žijí, ale zatím jsou jen součástí simulace. Kdyby to bylo možné, neexistoval by jen jeden program, ale stovky miliard programů.Kdykoli by program někdo zkopíroval, vznikly by nové verze těchtovirtuálních lidí (podobně jako když zpěvák nahraje album a  vzniknou miliony kopií). V takovém případě by pak bylo pravděpodobnější, že


26

Michael Parker  POVÍDEJTE SI S DĚTMI

nějaká osoba je jednou z miliard kopií, než že je originál. To ovšem

znamená, že i VY jste mnohem pravděpodobněji počítačovásimulace než „skutečná“ osoba z masa a krve.

Rozhovory

A. Promluvte si o nápadu Nicka Bostroma. Co si o něm myslíte? Je

možné, že i vy sami jste jen simulace? Má jeho myšlenka nějaký

háček? B. Myslíte si, že počítačové programy by někdy mohly dokázatvytvářet miniprogramy, které si budou myslet, že jsou živí lidé?


27

Velká myšlenka 4

Skutek a záměr

u zločinu

O ČEM SI BUDEME POVÍDAT

Abychom mohli nějaký skutek (třeba vyloupení banky) považovat za

trestný čin, musí mít obvykle dva prvky  – záměr (vaším záměrem

bylo vyloupit banku) a skutek (skutečně jste banku vyloupili).Záměru se u  soudu říká „mens rea“ (vinná mysl) a  skutku „actus reus“

(vinný čin). Co se ale stane, když došlo jen k  záměru nebo jen ke

skutku?

Rozhovor

A. Představte si, že Péťa, Alan a  Zuzka usoudí, že nenávidí místní

obecní úřad, a jediným řešením je vyhodit ho v noci do povětří.

Myslíte si, že se dopustí trestného činu terorismu, když:

a) si připraví plán, jak vyhodit obecní úřad do vzduchu?

b) si nakoupí na internetu materiál na výrobu bomby?

c) sestrojí bombu?

d) vyjdou z domu s bombou, ale ještě nedošli k obecnímu úřadu?

e) Představte si, že Alanovi se to dvě ulice před obecním úřadem rozleží v  hlavě a  nechce mít s  útokem nic společného.

Uteče od ostatních. Zbavuje ho to spoluviny na dokonaném

útoku?


28

Michael Parker  POVÍDEJTE SI S DĚTMI

B. Jindra má často strašné noční můry a  také ve spánku chodí po

bytě. Jednou ráno se vzbudí z příšerného snu, ve kterém vyloupil

banku a  zastřelil pokladníka. Pohlédne do nohou postele a  tam

leží pytel peněz. Pak pustí televizi a uvidí reportáž o „lupičiv pyžamu“, který vtrhl do banky a zastřelil pokladníka. Podlezáznamu z  bezpečnostní kamery je jasné, že je to určitě on. Je Jindra

vinen vyloupením banky? C. Péťa si hraje s tatínkem na kovboje a indiány a používají přitom

tatínkovu hrací pistoli z  umělé hmoty. Péťa zamíří na svého kamaráda Ngoa a  ozve se hlasitý výstřel. Ukáže se, že pistole byla

skutečná a že Ngo leží na zemi. Je Péťa vinen zastřelením Ngoa? P.S. Pierre Laplace (1749–1827) byl determinista, který si myslel, žekdybyste v jediném okamžiku dokázali zachytit úplný fyzický obrazsvěta, mohli byste předvídat události, které se stanou v budoucnu. Další rozhovory A. Představte si, že policie vynalezla „Laplaceův stroj“, kterýpředpoví, co se stane následující den. Zejména dokáže předpovědět, kdo

spáchá zločin, a to i u zločinů, o nichž lidé ani nevědí, že jespáchají. B. Bylo by v pořádku zadržet za vraždu muže, který má v záchvatu

zuřivosti zavraždit svého obchodního partnera, přestože o  tom

zatím nemá sebemenší tušení? C. Bylo by v pořádku zadržet za vraždu ženu, která hodlá za hodinu

zavraždit svého manžela, ale v  této chvíli ještě neví, jestli se

k tomu odhodlá? (Poznámka: Na stejné premise je založena i novela Philipa K. Dicka Minority Report.)


29

Velká myšlenka 5

Kapitalismus

O ČEM SI BUDEME POVÍDAT

Kapitalismus je společenské zřízení, v němž jedinci nebo společnosti

(nikoli vláda) v nějaké zemi vlastní většinu obchodů, farem, podniků,

bank a podobně. Tihle soukromníci se snaží prodávat věci (třebajablka, noviny či fi lmy) za víc, než je stojí jejich výroba nebo nákup.

Když se jim to povede, mají zisk, jehož většinu si můžou nechat. Říká

se tomu volný trh.

Rozhovory

A. Jak byste mohli vydělat, kdybyste:

a) vypěstovali 1000 jablek?

b) natočili nový fi lm o Supermanovi za dvě stě milionů?

c) vynalezli nový motor do auta poháněný mořskou vodou?

Jaké obtíže byste museli překonat, abyste vydělali peníze? B. Proč lidé tvrdě pracují? Proč VY tvrdě pracujete? Abyste:

a) pomohli ostatním?

b) vydělali peníze pro sebe?

c) protože vás práce zajímá?

d) protože chcete mít čas na jiné věci (například divadlo, sport

a podobně)?

C. Představte si, že jste založili fi rmu vyrábějící tenisky a pracuje pro

vás 50 lidí. Kolik byste jim měli zaplatit:


30

Michael Parker  POVÍDEJTE SI S DĚTMI

a) Co nejmíň. Koneckonců je to vaše fi rma, a když se jim tonelíbí, můžou jít jinam.

b) Tolik, aby mohli spokojeně žít (tedy pokud fi rma dostvydělává).

c) Podíl na zisku těm, kteří pracují stejně tvrdě jako vy.

Proč? D. Představte si, že vám patří společnost, která dokáže z vodyz jezera vyrábět Coca-Colu. Ale funguje to jen u vody z tohohlejednoho jezera. Při výrobě však vzniká ohromné množství kouře. Když

se rozhodujete, kolik Coca-Coly vyrobit, do jaké míry musíte

mys let na tyto lidi:

a) Na lidi, kteří vám dali spoustu peněz, abyste společnost vůbec

mohli založit?

b) Na sebe a svou rodinu, protože vyděláte spoustu peněz?

c) Na lidi, kteří žijí na březích jezera?

d) Na všechny lidi, kteří budou dýchat v kouři?

e) Na společnost Th e Coca-Cola Company, která Coca-Coluvynalezla?

P.S.

V  roce 1776 Adam Smith napsal knihu Bohatství národů, kterou

mnozí považují za bibli kapitalismu. Píše v ní, že když spoluspolečnosti (třeba ty, co prodávají jablka) soutěží, vede to k poklesu cen, což

je prospěšné pro spotřebitele (tedy lidi, co jablka kupují). Prohlásil

také, že vláda by do trhu neměla zasahovat a měla by nechatspolečnosti, ať si to vyřeší samy mezi sebou. Podle jeho názoru neviditelná

ruka trhu způsobí, že výkonným společnostem se bude dařit dobře

a neschopným špatně.

Jiní ekonomové, například Alan Marshall, Adama Smithekritizovali. Marshall tvrdil, že lidé jsou stejně důležití jako peníze. Myslel si,

že bychom neměli zapomínat na „lidské blaho“. Když nějaká fi rma

vydělává peníze a utiskuje přitom lidi, měla by být zrušena (neboasoň omezena její činnost).


31

KAPITALISMUS

Rozhovory

A. Představte si zemi, v níž by počítačové fi rmy, nakladatelství,suermarkety a  výrobci automobilů směli při soutěži mezi sebou

dělat prakticky cokoli (kromě trestných činů, jako zabíjetzaměstnance a podpalovat továrny). Co si myslíte, že by se stalo s:

a) kvalitou aut, počítačů atd.? (Zvýšila by se, nebo snížila?)

b) s cenou počítačů, knih atd.? (Zvýšila by se, nebo snížila?)

c) s platem lidí zaměstnaných v těchto společnostech? (Rostly by,

nebo klesaly?)

d) s většími společnostmi? (Přežily by, nebo zanikly?)

e) s menšími společnostmi? (Přežily by, nebo zanikly?) B. Kdybyste byli vláda, vymezili byste fi rmám nějaké hranice? Co

byste jim povolili a co ne? C. Kdyby spolu diskutovali Adam Smith a  Alan Marshall, který

z nich by podle vás měl vyhrát? D. Představte si, že by americká důlní společnost vydělávala jen

v případě, že by horníci v podzemí byli vystaveni velkémunebezečí. Měla by společnost:

a) vystavovat horníky velkému nebezpečí?

b) ukončit činnost?


32

Velká myšlenka 6

Máme sesazovat tyrany?

O ČEM SI BUDEME POVÍDAT

Na Zemi je několik států, jejichž hlavní představitelé docela běžně

vězní, mučí a zabíjejí lidi, kteří jsou jiného názoru než oni. Stát,kterému vládnou, mohou využívat jako zdroj osobního obohacení(kleptokracie), nebo cestu k  zásadnímu omezení života všech ostatních.

Někteří diktátoři, například Kim Čong-un (Severní Korea) neboBašár al-Asad (Sýrie), jsou velmi známí. Je jich však ještě mnohem víc.

Rozhovory

A. Měli by utlačovaní lidé, například v Severní Koreji, povstata požadovat svobodné volby, nebo by měli poslušně sklonit hlavu, aby

nepřišli o život? B. Kdyby měla vaše rodina vládnout bezcitné tyranii a  vy měli být

její hlavou, co byste udělali:

a) s armádou?

b) se školstvím?

c) se svými nejbližšími spojenci (kteří se vás ovšem mohoupokusit svrhnout)?

d) se sdělovacími prostředky?

e) se svou rodinou?

Pomohl vám tento rozhovor přijít na to, proč lidé v takovýchstátech nepovstanou a tyrana nesvrhnou?


33

MÁME SESAZOVAT TYRANY?

C. Kdybychom žili v tyranii, chtěli bychom, aby armáda z nějaké jiné

části světa (například Asie) vtrhla na naše území a svrhladiktátora? Proč ano? Proč ne? Co by na tom bylo dobré a  jaká to má

úskalí? D. Má mocná země (například USA) morální povinnost poslat armádu do státu, jemuž vládne diktátor, a svrhnout ho? Má mocná

země morální povinnost NEVMĚŠOVAT SE do vnitřníchzáležitostí jiné země? E. Bylo by to jinak, kdyby:

a) při invazi zahynul jen malý počet lidí?

b) invazi bylo možné provést bez ohromných výdajů?

c) se v  obsazené zemi nacházelo velké množství zlata, které by

bylo možné začít dolovat?

d) si velká část lidí v  diktatuře PŘÁLA, aby jejich stát obsadila

mocná země?

e) nová vláda po převratu mohla být stejně špatná jako tapředchozí (ale nemusela)?

F. Organizace spojených národů je orgán vytvořený před 70 lety,

který „zastupuje“ všechny státy na Zemi. OSN nemá armádu, ale

do jisté míry může ovlivnit „mírové“ sbory vytvořené skupinami

národů. Mohla by OSN vytvořit vlastní armádu, která by se dala

využívat k zásahům proti tyranským režimům? Měla by toudělat? Kdyby OSN vytvořila vlastní armádu, jaká by se v tomskrývala nebezpečí? G. Promluvte si (anebo si o tomto tématu něco vyhledejte)o nedávných invazích do zemí, kde vládla diktatura (například doAfghánistánu nebo Iráku) a o občanských válkách z poslední doby(naříklad v Sýrii). Jak ve světle těchto konkrétních příkladů vidíte

problematiku odstraňování diktátorů? Stálo to za to? Stálo by to

za to?


34

Velká myšlenka 7

Když jsme opravdu

hodně staří

Věk je otázka nadvlády mysli nad tělem.

Když na to nemyslíte, tělu je to jedno.

Leroy „Satchel“ Paige Léta naučí mnohému, co dny nikdy nemohou vědět.

Ralph Waldo Emerson Jsi tak mladý jako tvoje víra, tak starý jako tvé pochybnosti; tak mladý jako tvoje sebevědomí, tak starý jako tvůj strach; tak mladý jako tvoje naděje, tak starý jako tvé zoufalství.

Douglas MacArthur Člověk není starý, dokud snění nenahradí lítost.

John Barrymore Mládí je úžasná věc. Škoda, že se jím plýtvá na děti.

George Bernard Shaw




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist