načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Potřebujeme porodní asistentky? - Michel Odent

Potřebujeme porodní asistentky?
-16%
sleva

Kniha: Potřebujeme porodní asistentky?
Autor:

- Jaká je budoucnost lidské schopnosti rodit? Jaká je budoucnost nedostatečně využívaných fyziologických funkcí? Měli bychom očekávat evoluci druhu Homo sapiens v souvislosti s tím, ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  265 Kč 223
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2017
Počet stran: 146
Rozměr: 210,0x150,0x10,0 mm
Vydání: První vydání v českém jazyce
Spolupracovali: přeložila Klára Meissnerová
Skupina třídění: Gynekologie. Porodnictví
Hmotnost: 0,221kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Datum vydání: 201712
ISBN: 978-80-7500-300-3
EAN: 9788075003003
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Jaká je budoucnost lidské schopnosti rodit? Jaká je budoucnost nedostatečně využívaných fyziologických funkcí? Měli bychom očekávat evoluci druhu Homo sapiens v souvislosti s tím, jakým způsobem přicházejí děti na svět? Mohou být rychle se vyvíjející vědecké disciplíny spouštěčem nového vývoje vědomí?

V této knize proslulý porodník Michel Odent bere otázku "Potřebujeme porodní asistentky?" jako jakýsi výchozí bod a prezentuje zde rozsáhlý pohled na budoucnost porodu z perspektivy vzájemně propojených vědních oborů. Dojde-li ke změně paradigmatu, jaký druh porodních asistentek bude zapotřebí? Jak dlouho ještě můžeme neutralizovat zákony přirozeného výběru? Položí si lidé životně důležité otázky dříve, než bude příliš pozdě? Bezprecedentní situace by měly být především inspirací ke kladení vhodných otázek.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Michel Odent - další tituly autora:
Porod a budoucnost Homo sapiens Porod a budoucnost Homo sapiens
Císařský řez Císařský řez
 (e-book)
Císařský řez -- Co je dobré vědět o císařském řezu a jak souvisí porod se schopností milovat Císařský řez
 (e-book)
Porod a budoucnost Homo sapiens -- První kniha o evoluci člověka v souvislosti s tím, jak přicházíme na svět Porod a budoucnost Homo sapiens
 (e-book)
Potřebujeme porodní asistentky? Potřebujeme porodní asistentky?
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Přeložila Klára Meissnerová


K ATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Odent, Michel

[Do we need midwives?. Česky]

Potřebujeme porodní asistentky? / Michel Odent ; z anglického originálu Do we

need midwives? ... přeložila Klára Meissnerová. -- První vydání v českém jazyce. -

Praha: Maitrea, 2017

ISBN 978-80-7500-300-3

618.2 * 618.4-089 * 618.4 * 575.827 * 606:61 * (0.062)

– porodnictví

– porodní asistence

– přirozený porod

– přirozený výběr

– lékařská biotechnologie

– populárně-naučné publikace

618 – Gynekologie. Porodnictví [14]

Michel Odent

Potřebujeme porodní asistentky?

Do we need midwives?

Copyright © Michel Odent, 2015

Translation © Klára Meissnerová, 2016

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2017

ISBN 978-80-7500-300-3


OBSAH

1. KAPITOLA – Absurdní otázka ........................................................................ 1

2. KAPITOLA – Rozumná otázka ....................................................................... 5

Společnost před vznikem umění porodní asistence .................................................... 6

Podmíněné znalosti .................................................................................................. 10

Typicky lidská nevýhoda ........................................................................................... 12

3. KAPITOLA – Zbytečná otázka ...................................................................... 17

Směřujeme k novému porozumění tomu, co je normální ........................................... 17

Předzvěsti nové podoby toho, co je normální ........................................................... 22

Císařský řez před zahájením porodu versus císařský řez v průběhu porodu ............. 23

Co kdyby? ............................................................................................................... 28

4. KAPITOLA – Primalhealthresearch.com versus NIH ............................. 31

Od znalostí k vědomí ................................................................................................ 31

Užitečný nástroj ....................................................................................................... 32

Shodné výsledky ...................................................................................................... 35

Geneze nekomunikativních onemocnění .................................................................. 37

Rozšíření obzorů ....................................................................................................... 39

Limity výzkumu Primal Health Research ................................................................... 41

5. KAPITOLA – Hybná síla ................................................................................. 43

Epigenetika .............................................................................................................. 43

Bakteriologie jednadvacátého století ........................................................................ 45

Informační látky a jejich receptory ............................................................................ 49

Evoluční biologie ...................................................................................................... 52

6. KAPITOLA – Mosty mezi různými úhly pohledu různých

vědeckých disciplín ....................................................................................... 55

Autismus ................................................................................................................. 55

Obezita .................................................................................................................... 60

Provázanost vědních oborů ....................................................................................... 65

7. KAPITOLA – Současnost ................................................................................. 67

Načasování operace ................................................................................................. 67

Bezprostřední kontakt s holou kůží (skin-to-skin) ..................................................... 68

Vstupujeme do světa mikrobů .................................................................................. 69

Ironie ....................................................................................................................... 72

8. KAPITOLA – Homo ludens z pohledu Primal Health Research .......... 75

Od Platóna ke Kerstin Uvnäs Mobergové .................................................................. 75

Perspektivy Primal Health Research ......................................................................... 77

9. KAPITOLA – Na okraji propasti .................................................................. 81

Vědecký objev dvacátého století ............................................................................... 81

Okamžité praktické důsledky .................................................................................... 83

Přechodová fáze v naší historii? .............................................................................. 85

10. KAPITOLA – „Mezery“ mezi vědou a tradicí ........................................... 87

Nespočet příkladů .................................................................................................... 87

Nečekaný způsob, jak se dozvídáme o zásadních rozdílech ..................................... 89

Další základní fyziologický koncept ........................................................................... 93

Stále převládající paradigma .................................................................................... 94

11. KAPITOLA – Své děti budeš rodit v bolestech ........................................ 97

12. KAPITOLA – Dojde k symbiotické revoluci? ......................................... 103

„Symbióza“ jako antiteze „nadvlády“ ..................................................................... 103

Znovuobjevení ohně... a porodu ............................................................................. 105

Flirtování s utopií ................................................................................................... 108

13. KAPITOLA – Jaké je pohlaví andělů? ..................................................... 111

Poučení plynoucí z analogie ................................................................................... 112

Poté, co dojde ke změně paradigmatu .................................................................... 113

DODATEK – Přežije lidstvo medicínu? ...................................................... 117

Předčasná otázka ................................................................................................... 117

Neutralizace zákonů přirozeného výběru ................................................................ 118

Bludný kruh ............................................................................................................ 120

Geneticky modifikované lidské bytosti ................................................................... 121

Řádově odlišné míry vlivu ....................................................................................... 122

ODKAZY NA LITERATURU .............................................................................................. 125



Milí čtenáři,

snažíme se, aby naše knihy byly perfektní. Pokud i přesto objevíte v  knize

nějakou chybu, napište nám na nakladatelstvi@maitrea.cz a my ji rádi opravíme.

Děkujeme, Váš nakladatel.


1

1. KAPITOLA

Absurdní otázka

UMĚNÍ PORODNÍ ASISTENCE JE JEDNOU z nejstarších

profesí. Patří k typickým rysům, jimiž se lišíme od  ostatních

savců: ženy u  porodu běžně vyhledávají pomoc. Tento fakt je

známý mezi primatology i  v  antropologických a  lékařských

kruzích. Základem veškerých interpretací jsou specificky lidské

mechanické obtíže. V mnoha článcích a  učebnicích byly po

užity reprodukce klasických kreseb Adolpha Schultze.

1,2,3

Tyto

kresby ukazují poměr velikosti hlavičky novorozeného mláděte

a pánevního výstupu matky u opice pavoučí, u kahau nosatého

(kočkodanů), u  makaků, gibonů, orangutanů, goril, šimpanzů

a u Homo sapiens.

Obecně přijímané závěry evoluční perspektivy můžeme snad

no shrnout: socializace porodu je adaptací na mechanické obtíže.

Částěčně je tomu tak proto, že lidské mládě vychází z porodního

kanálu tak, že je obličejem obráceno od matky, což brání tomu,

aby při porodu mohla asistovat sama matka. Přítomnost dalšího

člověka, který může dítě při porodu zachytit, je tedy jakoby za

potřebí. Říká se, že když se u člověka vyvinula vzpřímená chůze,

přirozená selekce upřednostnila chování, při němž žena vyhledá

vá při porodu pomoc. Žena vyhledala společnost proto, že měla

strach, cítila úzkost, bolest a také proto, že se chtěla přizpůsobit

pravidlům chování. Je také přirozené říci, že evoluční proces vedl


2 ke zvýšení emočních potřeb u porodu, a ženy proto v této době vyhledávají společnost: vypovídá to o tom, že touha být při porodu v  přítomnosti podpůrných, známých lidí je v  nás evolucí hluboce zakořeněná.

Interpretace, k  nimž dochází srovnávací anatomie, jsou též podpořeny antropologickými studiemi. Uvést zde veškeré systémy předsvědčení a rituály spojené s dobou kolem porodu v nejrůznějších kulturách by vydalo na celé svazky knih. Již v roce 1884 vydal George Engelmann knihu Labor Among Primitive Peoples, která je úžasným souborem systémů předsvědčení a  rituálů stovek etnických skupin na všech kontinentech.

4

Na základě těchto studií mů

žeme dojít k závěru, který se zdá být přijatelný, a to, že socializace porodu je univerzálním jevem.

Akademická perspektiva je v  dokonalém souladu s  naším kulturním podmíněním: věříme, že  žena nemá sílu na to, aby porodila sama. K  tomu, abychom mohli objasnit hluboce zakořeněný způsob našeho myšlení, je dobré se podívat na kořeny slov. Původem slova obstetrics (porodnictví) je „obstetrix” (latinsky „porodní asistentka”), což doslova znamená „žena stojící před” (od slovesa „obstare”). Z toho vyplývá, že když žena rodí, někdo musí být před ní. Další skutečnost, jak si můžeme objasnit převládající způsob myšlení, je podívat se na to, jak mluvíme o porodu v každodenních situa cích. Zeptáme-li se mladé ženy, kdo porodil její dítě, nečekáme od ní odpověď: „Já jsem ho porodila.“

Slovník, který jsme začali používat během druhé poloviny dvacátého století, naše kulturní podmínění ještě posílil. Skupiny podporující „přirozený porod“ začaly s oblibou používat určité výrazy. „Kouč“ je průvodce, který přináší vlastní odbornou znalost. Potřeba „emoční podpory“ znamená, že k tomu, aby žena mohla porodit, potřebuje energii, kterou jí dá někdo jiný. V lékařské literatuře se

Potřebujeme porodní asistentky?


3

hojně používá výrazu „vedení porodu“. Výrazy „koučování“ i „ve

dení“ vypovídají o stejném způsobu myšlení.

Vzhledem k  naprostému souladu mezi akademiky, tradicemi

a  současnou kulturou je zcela absurdní položit takovou otázku

jako: „Potřebujeme porodní asistentky?“

1. kapitola: Absurdní otázka



5

2. KAPITOLA

Rozumná otázka

BUDE NAŠE OTÁZK A ABSURDNÍ I POTÉ, co kriticky pro

zkoumáme tyto dvě běžné domněnky? Nejprve položíme otázku,

zda je aktivní účast porodní asistentky skutečně univerzálním lid

ským rysem. Pak se zamyslíme nad tím, zda morfologické a  me

chanické faktory jsou skutečně hlavním důvodem, proč je u lidské

ho druhu porod obtížný.

Studujeme-li přirozenou povahu člověka, měli bychom vždy

brát v úvahu ohromný bod obratu v historii lidstva, k němuž došlo

před zhruba 10 000 lety. Do té doby lidé využívali to, co jim posky

tovala příroda. Jejich potravou byly divoké rostliny a zvířata. Vyšší

úroveň sociální tolerance byla evoluční výhodou. Je pozoruhodné,

že  u Homo sapiens se postupně vyvinuly rysy typické pro  proces

„vlastní domestikace“, jako je například zmenšení obličeje (zmen

šení velikosti obličeje a výčnělků obličeje). Naši předkové pak náhle

začali domestikovat rostliny a zvířata na místech tak různorodých

a natolik od sebe vzdálených, jako je například údolí Eufrat a Tig

ris na Středním východě, jižní Asie, střední Asie a Střední Ameri

ka. Začátek zemědělství a chovu zvířat – neolitická revoluce – ra

dikálně změnil převládající životní styl člověka. Naši předkové byli

nuceni začít žít méně nomádským způsobem života a více se usadit.

Koncept teritoria nabyl bezprecedentní důležitosti, spolu s dalšími

důvody, jež by mohly vyvolat konflikt mezi skupinami lidí. Novou


6

hlavní strategií přežití se stala nadvláda nad přírodou a  nadvláda

nad ostatními skupinami lidí. Stalo se výhodou rozvinout nesmír

ný lidský potenciál agrese.

Je přijatelné – přestože je to velmi zjednodušující – prohlásíme

-li, že v historii Homo sapiens došlo ke dvěma érám, jež dělila neo

litická revoluce. V dnešní době však i ti nejuznávanější akademici

mohou být v zajetí svého vlastního podmínění, které se postupně

rozvíjelo během poměrně krátkého období, jež následovalo po této

revoluci. To, jakým způsobem přicházejí lidská mláďata na svět, je

příležitostí poukázat na tuto kulturní slepotu. Vezmeme-li v úva

hu záznamy o porodu u společenství z doby před vznikem písma

a  před příchodem zemědělství, můžeme zpochybnit předpoklad,

že  umění porodní asistence je univerzální a  že potřeba vyhledat

asistenci při porodu je typickým lidským rysem.

Společnost před vznikem umění porodní asistence

Jedním z  nejužitečnějších psaných dokumentů o  porodu v  době

před vznikem písma a  před příchodem zemědělství je kniha Da

niela Everetta z roku 2008 Don ́t Sleep, There Are Snakes.

1

Jedním

z důvodů, proč je tento dokument cenný, je skutečnost, že autor –

misionář a lingvista – původně nebyl v oblasti porodu nijak osobně

zainteresován. Podává zprávu o tom, co se dozvěděl o životě a jazy

ku u kmene Pirahã, který žije v brazilské Amazonii u řeky Maici.

V propagačním materiálu ani v mnoha publikovaných materiálech

není uvedeno, co Everett napsal o  tom, jakým způsobem ženy

z kmene Pirahã rodí své děti. Teprve v polovině kapitoly nazvané

„Material Culture and the Absence of Rituals“ je mimochodem

uvedena tato cenná informace. Tato zpráva je uznávaná, protože

Daniel Everett strávil s kmenem Pirahã téměř 30 let svého života.

Potřebujeme porodní asistentky?


7

Kmen Pirahã si udržel mnoho typických rysů (paleolitických) společenství z doby před příchodem zemědělství. S přípravou polí a sázením manioku byli místní lidé seznámeni teprve nedávno prostřednictvím amerického lingvisty Steva Sheldona, který se věnoval studiu místního jazyka před příchodem Daniela Everetta. Použití importovaných mačet je také novodobou záležitostí.

V tomto kontextu si záznam Daniela Everetta o porodu zaslouží naši pozornost. Žena z kmene Pirahã obvykle rodí sama a porod neprobíhá na nějakém speciálním místě. Záleží na tom, jaké je roční období.

Během sezóny sucha, když jsou podél řeky Maici pláže, žena nejčas

těji rodí tak, že jde sama a příležitostně se svou příbuznou, vstoupí

až po pás do  řeky, pak si sedne do  dřepu a  porodí tak, že  se dítě

narodí přímo do  řeky. Podle jejich názoru je to pro  matku i  pro

dítě čistší a zdravější.

Nejenže zde nenajdeme žádný koncept porodní asistentky, ale navíc je zde též popsáno, že rodící žena je v kontaktu s vodou, což může vypovídat o  tom, že  je toto chování instinktivní. Toto je pravděpodobně jediný záznam o  etnické skupině, u  níž je porod do vody běžný.

V době, kdy žil Steve Sheldon s kmenem Pirahã, jedna žena při porodu zemřela. Jednalo se o polohu koncem pánevním. Podstatné je, že  žena rodila sama na břehu řeky. Podstatné je i  to, že  když bylo slyšet, že rodící žena křičí, Steve Sheldon jí chtěl jít pomoct. Bylo mu řečeno, ať to nedělá. Místní lidi, kteří pravděpodobně rozumí tomu, že nemůžeme napomoct mimovolnímu procesu, věří, že by jakýkoliv zásah zvýšil riziko pohromy. Reflexem návštěvníka bylo naopak něco udělat. Toto je názorná ukázka našeho mocného

2. kapitola: Rozumná otázka


8 post-neolitického podmínění. Jaký druh pomoci mohl v této konkrétní situaci poskytnout americký lingvista uprostřed amazonské džungle?

Určité společné body lze najít mezi tím, co píše ve  své zprávě Daniel Everett, a tím, co píše Marjorie Shostak a její manžel Melvin Konner o „porodech o samotě a bez pomoci“ u afrického etnika !Kung San živícího se lovem a sbíráním plodů a žijícím v poušti Kalahari v Namibii, Botswaně a Angole.

Žena vnímá počáteční fáze porodu, a  když je porod blízko, nic

neřekne, jen tiše odejde z vesnice, ujde několik set metrů, najde si

místo ve stínu, upraví si ho, vytvoří si zde měkké lože z listů a po

rodí v poloze ve dřepu nebo v leže na boku – sama.

2

Marjorie Shostak strávila na začátku sedmdesátých let s  kmenem !Kung San téměř dva roky a  sblížila se s  některými místními ženami, zvláště s  Nisou, která porodila čtyři děti ve  třicátých a čtyřicátých letech, v době, kdy místní lidé stále žili tak jako jejich předkové před nimi – živili se sběrem divokých rostlin a lovem divokých zvířat v  jejich prostředí polopouště.

3

Toto je výňatek roz

hovoru s Nisou:

Vždy jsem odmítala rodit s někým. Vždycky jsem chtěla rodit sama.

Přestože se vám lidé snaží pomoct tím, že vás drží a dotýkají se va

šeho břicha, bolí to pak ještě víc. Nechtěla jsem, aby mě zabili ještě

větší bolestí. Proto jsem šla vždy sama.

Na „etno-porodnické“ konferenci v Gottingenu, která se konala roku 1978, jsem měl příležitost sledovat filmy Wulfa Schiefenhövela (z  institutu Maxe Plancka), které natočil v  prostředí kmene

Potřebujeme porodní asistentky?


9

Eipos žijícího v horách na Nové Guineji.

4

Lidé kmene Eipos nebyli

zcela typickými zástupci etnické skupiny z doby před nástupem zemědělství, protože měli zahrady a prasata. Přesto si však zachovali charakteristické rysy doby paleolitu. Porod nebyl socializován a ve filmech, které diskrétně natočili Wulf a jeho žena, jsou vidět ženy, jež rodí v buši bez jakékoliv asistence.

Jedna scéna je zde velmi významná. Rodící žena jde do buše se svou matkou. Připraví společně lože z  kapradin. Matka pak svou dceru jemně poplácá, jako by říkala „Hodně štěstí!“, a odejde. Během několika vteřin matka rodící ženy neverbálně sdělila dvě jasná sdělení. Prvním sdělením je: „Dál už ti nemohu pomoct.“ Druhé sdělení je: „Díky mé přítomnosti by mohl být porod obtížnější.“ Krátce poté vidíme, že mladá žena porodí pomocí typického „reflexu vypuzení plodu“. To znamená, že zde není žádný prostor pro volní pohyby. K podobnému reflexu vypuzení plodu může dojít i u moderních žen ve výjimečných a vzácných situacích, které obecně nejsou kulturně přijatelné. Může k němu například dojít, když u rodící ženy není nikdo jiný kromě jedné zkušené mateřské a  tiché porodní asistentky, která sedí v  koutě a plete. Dokumenty Wulfa Schiefenhövela jsou unikátní a cenné i proto, že autentický reflex vypuzení plodu není snadné natočit: pokud moderní rodící žena ví, že ji natáčí kamera, pak se reflex vypuzení plodu promění v druhou fázi porodu, při níž jsou zapotřebí volní pohyby.

Kde byla matka rodící ženy poté, co své dceři pomohla připravit lože z kapradin? Můžeme předpokládat, že nebyla daleko; neviditelná, avšak vědomá si toho, co se děje. Pravděpodobně zůstala, aby chránila prostor před kolemjdoucími lidmi či zvířaty. To může být kořenem umění porodní asistence: mateřská postava, která diskrétně chrání místo, kde žena rodí.

2. kapitola: Rozumná otázka




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist