načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Posvátnost sexuality -- Setkání s absolutní láskou - Daniel Odier

Posvátnost sexuality -- Setkání s absolutní láskou

Elektronická kniha: Posvátnost sexuality -- Setkání s absolutní láskou
Autor:

Tantrismus je jedinou starobylou filozofií, jež přežila veškeré dramatické historické otřesy, invaze a vlivy, a dostává se k nám prostřednictvím nepřerušeného předávání od mistra ... (celý popis)


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Maitrea a.s.
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 207
Rozměr: 21 cm
Úprava: tran
Vydání: První vydání v českém jazyce
Název originálu: Tantric quest
Spolupracovali: přeložila Lenka Adamcová
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-750-0128-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Tantrismus je jedinou starobylou filozofií, jež přežila historické otřesy, invaze a vlivy, a dostává se k nám prostřednictvím nepřerušeného předávání od mistra k žákovi a jako jediná si také uchovala obraz Velké Bohyně coby nejvyššího zdroje síly. Celé tantrické linie následovaly velké ženské mistry a v dnešní době řada jogínek pokračuje v předávání této prastaré moudrosti. Po měsících hledání hluboko v Himálaji se Odier setkal s Déví, významnou jogínkou, jež ho vzala na mystickou cestu, která se nepodobala ničemu, co si kdy dokázal představit. Občas ho posouvala za hranice sexuálního prožitku, občas ho děsila zničením a přitom ho učila, co to znamená být opravdově živý, a znát božskou podstatu absolutní lásky.

Popis nakladatele

Tantrismus je jedinou starobylou filozofií, jež přežila veškeré dramatické historické otřesy, invaze a vlivy, a dostává se k nám prostřednictvím nepřerušeného předávání od mistra k žákovi a jako jediná si také uchovala obraz Velké Bohyně coby nejvyššího zdroje síly. Celé tantrické linie následovaly velké ženské mistry a v dnešní době řada jogínek pokračuje v předávání této prastaré moudrosti. Po měsících hledání hluboko v Himálaji se Odier setkal s Déví, významnou jogínkou, jež ho vzala na mystickou cestu, která se nepodobala ničemu, co si kdy dokázal představit. Občas ho posouvala za hranice sexuálního prožitku, občas ho děsila zničením a přitom ho učila, co to znamená být opravdově živý, a znát božskou podstatu absolutní lásky.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Posvátnost sexuality Posvátnost sexuality
Odier Daniel
Cena: 231 Kč
Meditační techniky Meditační techniky
Odier Daniel
Cena: 175 Kč
Meditační techniky Meditační techniky
Odier Daniel
Cena: 251 Kč
Sexkomiks: První komiksové dějiny sexuality Sexkomiks: První komiksové dějiny sexuality
Brenot Philippe
Cena: 334 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

POSVÁTNOST

SEXUALITY


POSVÁTNOST

SEXUALITY

Setkání s absolutní láskou

DANIEL ODIER

Přeložila Lenka Adamcová


Daniel Odier

Posvátnost sexuality

Tantric Quest

Copyright © Daniel Odier, 1997

English translation edition copyright © Inner Traditions International, 1997

Translation © Lenka Adamcová, 2014

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2015

ISBN 978-80-7500-182-5 pdf

KATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Odier, Daniel

Posvátnost sexuality: setkání s absolutní láskou / Daniel Odier ; z anglické verze

Tantric quest: an encounter with absolute love ... přeložila Lenka Adamcová.-

První vydání v českém jazyce. -- Praha : Maitrea, 2015. -- 210 stran

Název anglické verze: Tantric quest

ISBN 978-80-7500-128-3 (brožováno)

2-335 * 929 * 233.3 * 233.4 * 233-282 * 118:613.88 * 233-852.5Y * 233-

584.5 * 165.322 * (540+549.1)

– Odier, Daniel, 1945-

– duchovní učitelé -- 20.–21. století

– šivaismus -- Kašmír

– šaktismus

– tantra

– sexuální energie

– jóga

– duchovní cesta

– duchovní poznání

– autobiografie

22/24 - Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus.

Buddhismus [5]

929 - Biografie [8]

První anglickou verzi vydalo nakladatelství Inner Traditions International

v USA v roce 1997.

Originální francouzská verze byla vydána pod názvem Tantra: L‘ initiation d‘

un occidental à l‘ amour absolu.

České vydání zprostředkováno přes Montse Cortazar Literary Agency

(www.montsecortazar.com). Všechna práva vyhrazena.


S úctou věnováno Kalou rinpočhemu a Déví,

mým mistrům.


„Ve skutečnosti je každé tělo univerzem.“

Mahánirvána tantra


Sanskrtská mantra „ÓM“


1

Ú VOD

Š

ivaistický tantrismus z Kašmíru zaujímá v dějináchmyšlení výjimečné místo. Toto mystické, vědecké a umělecké hnutí drávidské kultury, jež se zrodilo před sedmi tisíci lety v  údolí řeky Indus, přijímá veškerý lidský potenciál a připisuje zvláštní místo adeptovi, jenž je plně zaujatý cestou vědění. Tantrismus je pravděpodobně jedinou starobyloufilozofií, která přežila všechny dramatické historické otřesy, invaze a vlivy, a dostává se k nám v neporušené podoběprostřednictvím nepřerušeného předávání od učitele k žákovi a rovněž jako jediná, v  níž se zachoval obraz Velké Bohyně, aniž by došlo k převrácení moci mezi ženou a mužem ve prospěch tohodruhého. Celé linie následují velké ženské mistry a ještě dnes řada jóginí (jogínek) předává tuto prastarou moudrost. Velcí mužští mistři si často udržovali zvyk iniciovat svou žákyni jako způsob čerpání ze samotného zdroje síly.

Mořeplavecký národ Drávidů vybudoval velká města Mohendžodaro a Harappa. Jejich civilizace se rozšířila z údolí Indu

do oblasti, kde se v dnešní době rozkládá Pákistán, a ažk Rudému a Středozemnímu moři. Invaze árijských kmenů z Ukrajiny


2

před třemi tisíci lety znamenala konec pro drávidskou civilizaci;

impozantní mystické hnutí, jež představovalo její základ, však

přežilo. Mistři uprchli z obsazených citadel a usadili se navenkově a  na nepřístupných místech v  celé oblasti himálajského

horského masivu.

Šivaistický tantrismus se znovu vynořil na počátku čtvrtého století našeho letopočtu v  Kašmíru, jenž se svou polohou nachází na přirozené křižovatce velkých kulturnícha obchodních cest. Kašmír byl součástí tajuplné země Oddijánasituované mezi Afghánistánem, Indií a Pákistánem. Patřilo do ní také údolí Swát, místo narození řady mahásiddhů a dákiní, velkých tantrických iniciátorů, kteří tuto doktrínu šířili po celémzbytku Indie, Nepálu, Číny a Tibetu.

Šiva a Šakti, neoddělitelný božský pár, jsou bohyextatického tance a stvořiteli jógy, jež umožňuje adeptům znovu objevit božství v kořenech jejich vlastní mysli prostřednictvím otevření Srdce. Na Západě se obvykle pohybujeme v  univerzu založeném na dualitě: na počátku „Bůh oddělil světlo od temnoty“ (Genesis 1:3). Je nezbytně nutné pochopit, že tantrismus stojí stranou veškerého oddělování světla a temnoty, lidí a bohů. Je nedualistický. Mysl považuje z podstaty za osvícenou. Mysl je tedy domovem veškerého božství. Je zdrojem, z  něhož se vše rodí a do něhož se vše navrací: všechny jevy, veškerérozlišování, všechna mytická a božská stvoření, veškeré posvátné texty, všechna učení, veškeré iluzorní duality.

POSVÁTNOST SEXUALITY


3

Předmětem konání tantriků neboli adeptů tantrismu tedy je zbavování se iluzorních zatemnění, z nichž povstává ego, jež všem rozlišováním dává vzniknout. Potom si uvědomí podstatu vlastní přirozeně ryzí a průzračné mysli. V dualistickémmyšlení si představujeme Boha mimo sebe a svou touhu posjednocení směřujeme navenek. V nedualitě či nedvojnosti je usilování obrácené. Mystická energie je směřována dovnitř, k mysli.Objevení podstaty mysli je tudíž tím nejvyšším úspěchem. Z této perspektivy už nejsou vášně považovány za nepřátelské mystickému životu. Jejich energie je používána přímo tantrikem a právě v tomto velkém vzplanutí vášeň rozpouští ego.

Není třeba uvádět, že všeobecně rozšířený obraz redukující tantrismus na neurčité sexuální techniky určené k zázračnému osvobození těch, kdo je praktikují, pod zástěrkou spirituality, nemá se šivaismem nic společného. Takové praktiky –neúčinné, protože nejsou založené na pravém jógickém asketismu, jenž je spojený s trojím mistrovským zvládnutím dechu,mentální prázdnoty a tělesných procesů – jsou při nejlepším pouze neškodnými deviacemi; ne tak neškodnými, pokud je jejich součástí manipulace.

Tantrismus je cestou absolutní lásky, jež vede ke svobodě bytí. Prostřednictvím tohoto příběhu mého setkání s jednou velkou jogínkou a  jejím učením vás zvu ke sdílení svého úchvatného prožitku.

SETKÁNÍ S ABSOLUTNÍ LÁSKOU


5

1

J

ogínka s temnou pokožkou naparfemovanoua naolejovanou jako by se vznášela v prostoru, s nohama zvednutýma

do V po stranách těla, obličejem rozzářeným. Jejírozevřené pohlaví, kde se vše rodí a kam se vše vrací, vyzařovalo zlaté světlo, jež se setkávalo s  modří nebe. Fascinovaný jsem seděl vedle čínského jogína, který mě pozval do svého útočiště. Jogínka, jeho společnice, současně blízká i vzdálená, tělo i duch, síla i dar, neměnná ve své jógové pozici; byla inkarnacívýjimečného potenciálu naplnění.

Tento jogín praktikoval současně tantrismus a  čchan neboli zen čínského původu v  následnictví linie indického mistra

Bódhidharmy ze šestého století, pokračovatele těchto dvou linií.

Osmadvacátý patriarcha po historickém Buddhovi a prvnípatriarcha zenu Bódhidharma přicestoval do Číny po moři a  usadil

se v proslulém klášteře Šao-lin, kde prožil devět let v meditacích

před kamennou zdí, než předal dharmu (doktrínu, nauku) svému

žákovi jménem Chuej-kche, druhému čínskému patriarchovi.


6

Rozhovor mezi Bódhidharmou a čínským císařem Wu z dynastie

Liang, zastáncem buddhismu, jehož lakonické odpovědi prvního

patriarchy uvrhly do rozpaků, je dobře známý do dnešní doby:

„Jaké zásluhy jsem získal podporováním buddhismu a vybudo­ váním tolika chrámů?“

„Žádné.“

„Jaký je nejvyšší smysl Posvátné Pravdy?“

„Nic není posvátné. Vše je prázdnotou.“

„Kdo je ten, jenž tu sedí proti mně?“

„Nevím.“

Bódhidharmova doktrína má čtyři hlavní principy:

• přímé předání kromě buddhistických textů,

• základ nikoli v textech, ale v prožitku probuzení,

• odhalení podstaty jeho vlastní mysli každému jednotlivému žákovi,

• rozjímání o  vlastní pravé podstatě, jež je Buddhovou

podstatou.

Je zřejmé, že tyto čtyři hlavní body korespondují s učeními tantrického šivaismu, jenž je jejich zdrojem.

Když jsem odjížděl, dal mi můj hostitel kopii svéhokomentáře a překladu Vidžňánabhairava tantry, jednohoz nejstarobylejších a nejhlubších tantrických textů, chovaného šivaisty vevelké úctě. Tato tantra mi poskytla první letmý náhled na Bohyni a cestu, jež mne dovedla k setkání s mou učitelkou, šivaistickou jogínkou Déví, o sedm let později na druhém konci Indie.

POSVÁTNOST SEXUALITY


7

Můj zájem o buddhismus, hinduismus a tantrismus seprojevil velmi brzy. Coby protestantský student ve strohém opatství na úpatí vysoké skalní stěny jsem propadl fascinaci okázalými bohoslužbami, při nichž jsem občas sloužil v karmínovémrouchu lemovaném krajkou. Tamní biskup, úžasný pokladvěnovaný opatství Karlem I., neobyčejně talentovaný varhaníka vynikající sbor, jehož jsem byl členem, mě okouzlovali od samého začátku. Velmi přísná studia a mše každé ráno v půl sedménásledovaná půlhodinou práce před snídaní vykonaly to, co bylo nutné pro vybudování charakteru. Stále zde byly praktikovány tělesné tresty – směsice různých mučení, jako například hodinové klečení se zkříženými pažemi a  slovníkem položeným na každé ruce. Období volného času někdy bývalo nahrazováno nekonečnými hodinami opisování textů latinských autorů nebo stránek z Petit Larousse. Za nocí bývaly obrovské ložniceponořené do ticha; podivná setkání se odehrávala na střechách, kam jsme utíkali kouřit a mluvit o lásce. Na takových místechpanovaly děsivá osamělost, někdy nesnesitelný nedostatek náklonnosti, pokusy o sebevraždu, nucené životní poslání, krvavésouboje, z nichž mám stále ještě jizvy, a pochmurné příběhy lásky. Nicméně znamenitost učitelů, jejich zanícení, osobnost ředitele, který se proháněl kolem na svém motocyklu s kněžskou sutanou vlající ve větru, a všeobecná atmosféra místa mě uchvacovaly.

V tom samém životním období jedna kamarádka mýchrodičů, krásná a buřičská malířka, která vypadala tak trochu jako

SETKÁNÍ S ABSOLUTNÍ LÁSKOU


8

Ava Gardner a jezdila červenou Alfou Romeo, začalapovzbuzo

vat moji vášeň pro umění obecně a malířství konkrétně. Na její

radu jsem se začal věnovat malování a kreslení. Vrátil jsem se do

Ženevy, kde jsem se narodil, abych tam pokračoval na jinécír

kevní škole, mnohem méně přísné, i když jeden z našich učitelů

nás rád připojoval na dynamo – přístroj, který sice údajněne

mohl nijak vážně uškodit, dokázal ale dávat silné elektrické rány.

Měl jsem možnost každý víkend jezdit domů za rodiči.Vy

užíval jsem tyto příležitosti k návštěvám své učitelky a rádkyně

a celé hodiny jsme si spolu povídali o malování, hudběa lite

ratuře. Byl jsem do ní bláznivě zamilovaný. Na moje šestnácté

narozeniny mě vzala samotného ven na večeři do luxusní re

staurace. Seděli jsme ve velkých pohodlných křeslech, večeřeli

jsme při světle svíček a já myslel jen na to, jak jí vyznám lásku.

Toho večera mi darovala Bhagavadgítu, jeden z klíčovýchhin

duistických textů, s  komentářem od Šrí Aurobinda, velkého

mudrce hluboce ovlivněného tantrismem. Tento „spirituální“

dar pouze roznítil oheň a moje srdce začalo připomínat jeden

z  lotosů vytištěných na šafránově zbarveném obalu této vyso

ce ceněné sbírky, z  níž mnohé tituly jsem měl v  budoucnosti

dál objevovat. Co se mé vášně týče, tak ta zůstala utajená. Na

útěchu jsem později získal přístup k pěti dílům Božského živo­

ta (The Divine Life), mistrovskému dílu tohoto významného

indického filozofa. Pak jsem stále ještě tajně zamilovaný dostal

tři díly Esejí o  zenovém buddhismu (Essays on Zen Buddhism)

POSVÁTNOST SEXUALITY


9

od D. T. Suzukiho. V tu dobu bylo mou jedinou vášní stát se

mystikem. Kněží mi přicházeli na pomoc. Dvakrát mi zabavili

moje knihy od Aurobinda, které jsem si však okamžitě koupil

znovu. Lpěl bych bez jejich zásahů na těchto dílech s takovou

houževnatostí?

O něco později mě moje přítelkyně donutila přihlásit svou práci do soutěžního přijímacího řízení na Římskou akademii umění a já jsem na tuto školu vyhrál stipendium. V Římě jsem konečně prožil lásku s jednou mladou herečkou, členkouherecké společnosti Carmelo Bene. Tam jsem také okusil absolutní svobodu v  úchvatně zbarvených zahradách a  fontánách, vůni pinií a  eukalyptu a  také horko davu, kde se míjeli umělci ze všech zemí. O takovém životě jsem snil za všech těch chladných nocí v letech strávených na internátní škole ve stísněnéatmosféře země, z níž jsem měl pocit, že se uzavřela před světem.

Samozřejmě jsem si s sebou vzal své oblíbené knihy, celépomuchlané s oslíma ušima, a marně jsem se snažil sladit báječný, frenetický život s lekcemi moudrosti velkých zenových mistrů. Prožíval jsem prudkou a destruktivní vášeň a pak harmoničtější lásku. Opustil jsem Řím a usadil se ve Sperlonze, malé bílévesničce, jež se zvedala nad mořem, trochu jsem zanedbávalmalování a začal jsem pracovat na svém prvním románu.

Při odchodu z  Akademie výtvarného umění v  Římě jsem se setkal s  vydavatelem uměleckých publikací Albertem Skirou. Fascinovaný tibetským malířstvím jsem mu nabídl knihu.

SETKÁNÍ S ABSOLUTNÍ LÁSKOU


10

Skira, dojatý mým entusiasmem vyvažovaným pouze moune

vědomostí, mě nechal absolvovat několik lekcí uměleckéfoto

grafie a pak jsem se, vybaven vším potřebným, vydal na cestu

do Indie za účelem fotografování malířských děl. Rozhodl jsem

se dokonce najít způsob, jak uvést v  soulad svou neuvěřitel

nou chuť po životě s  praktikováním moudrosti, o  níž pouze

číst u  mě nefungovalo a  jen mě to udržovalo ve stavu trvalé

nerovnováhy. Moje vášnivá touha nebyla schopná dosáhnout

vyváženosti s mými spirituálními aspiracemi. Byl jsem neustále

rozpolcený dualitou duch – tělo a  neviděl jsem cestu k dosa

žení onoho poklidu, jenž mě tak fascinoval, protože jsem byl

ne ustále hluboce zakořeněný v  životní realitě. Nezdálo se, že

bych měl duši askety. Nedokázal jsem si sám sebe představit

v nějaké jeskyni. Chtěl jsem všechno – krásu, umění, tělo,emo

cionální intenzitu, lásku, smyslnost a spiritualitu. Zdálo se mi,

že náš systém západního myšlení založený na separování, oběti,

prvotním hříchu, vině a utrpení nedokáže odpovědět na moje

očekávání navzdory zábleskům brilantnosti, kterou jsemobje

vil mezi předsokratovskými řeckými filozofy a také u některých

křesťanských mystiků.

Na podzim roku 1968 jsem dorazil k  zelenému předhůří

Himálaje. Bylo mi třiadvacet let. Hledal jsem mistra, který by

mi mohl pomoct proniknout tam, kam mě už textya intelek

tuální hledání nemohly doprovázet. Hledal jsem nějakou cestu,

jež už by dál neoddělovala rozškatulkované životní aspirace,

POSVÁTNOST SEXUALITY


11

cestu k  používání energie vášně konečně uvedené v  soulad

s božstvím.

Naivně jsem si vyhradil celý jeden rok na intenzivnípraktikování a rozhodl jsem se nechat Šakti, aby mě dovedla k tomu, kdo mi pomůže proniknout do jádra tantrické doktríny. Vůbec by mě nenapadlo, že tento itinerář zabere pětadvacet let kladení otázek, snů, praktikování, nezdarů a úspěchů, utrpení a radosti a nakonec zřeknutí se, jež se bez varování v roce 1993 vyvinulo v to, co už jsem si nepředstavoval, že by se mohlo stát – iniciaci do Mahámudry a otevření Srdce.

Mahámudra neboli „Velká pečeť“ je poslední iniciací školy Kagjupa v  tibetském buddhismu, v  jejímž průběhu učitelé představují žákovi podstatu jeho pravé mysli a předávají mu sílu bezprostřední realizace. Pokud tato operace proběhne úspěšně, je to ne-cesta, cesta bez cesty (anupája) v  protikladu ke všem postupným stadiím a  přípravným iniciacím. Jakmile dojde k uvědomení pravé podstaty mysli, neexistuje už žádná dualita, a tudíž žádný způsob usilování, žádný konec k dosažení, nic víc k činění než nechat věci být udržováním mysli v jejímpřirozeném stavu – klidné, probuzené, božské.

SETKÁNÍ S ABSOLUTNÍ LÁSKOU


13

2

Z

 těchto prvních týdnů v Himálajích jsem odeslal první

zkušební film svých fotografií tibetského umění, které

můj vydavatel shledal uspokojivými. Pak už zbývalo proniknout do mysteria tohoto typu maleb a podat objasnění jejich hlubokého významu. Pro tento účel jsem se potřeboval setkat s mistry.

Dlouhá pouť mě vedla k  cestování nahoru a  dolů po velké části himálajského pohoří, od klášteru ke klášteru, kde jsem

fotografoval ty nejkrásnější malby. Někdy jsem šel týden nebo

dva, abych se dostal na jistá odlehlá místa. Kousek po kousku jsem pronikal do neobyčejně bohaté a důmyslné symboliky

této magické kartografie mapující stavy vědomí, jimiž člověk

prochází v průběhu různých forem meditace. Nyní bylo nutné

opustit pole teorie a začít se věnovat praxi.

Po šesti měsících tvrdé práce jsem se rozhodl vrátit sezpátky do Nového Dillí, abych plody svého úsilí svěřil jednomu

diplomatovi, jenž je měl doručit do rukou mého vydavatele.


14

Pak jsem měl mít dobrý rok na sepsání textu a s tím, že mám

fotografování pro knihu za sebou, jsem plánoval věnovat seučení některého velkého tibetského mistra. Moje počáteční práce

mi poskytla příležitosti setkat se s  nejvyššími autoritami různých škol. Teď jsem se potřeboval vrátit zpátky, abych navštívil

ty, kdo na mě udělali největší dojem, a jednoho z nich požádal,

zda by mě přijal za svého žáka.

Těsně předtím, než můj vlak vjel na nádraží v  Dillí, došlo k výpadku proudu a světla na pár minut zhasla. Když se znovu rozsvítila, zjistil jsem, že moje zavazadlo s filmy a můj fotoaparát zmizely. V šoku jsem vyplnil reklamační protokol na nádražním oddělení policie a pustil se sám do beznadějného hledání.

Rozzuřený a  utahaný jsem strávil noc pátráním ve všech okolních nádobách na odpadky, marným zpovídáním těch, kdo spali na ulici, v  naději, že zloděj moje zavazadlo s  filmy někde pohodil. Myslel jsem na ty dlouhé a  obtížné pěší túry, na zázraky, které jsem objevil, a  občas na cenu vytrvalé trpělivosti. Stovky kilometrů, jež jsem prochodil pěšky, nespočet setkání a obtížně získaných povolení, a zejména poklad mnoha tisíc negativů mizely v nenávratnu. Banda pouličních darebáků znalých místních poměrů se nabídla, že mi pomůže, a  já jim slíbil velkou odměnu. Přišlo svítání a po mých filmech nebylo ani nejmenší stopy.

Zatrpklý a  zklamaný jsem sledoval, jak se rozplývá moje velká příležitost vydat knihu u velkého nakladatele, a rozhodl

POSVÁTNOST SEXUALITY


15

jsem se zůstat v  Dillí deset nebo patnáct dní. První věc, kterou jsem udělal, byla, že jsem si pronajal pokoj s  koupelnou

v luxusním hotelu v Janpathu, abych okusil to, co jsem už celé

měsíce nezažil. Koupal jsem se v řekách, posvátnýchi obyčejných, v potocích a jezerech, ale ve vaně ani jednou. V té době

jsem měl kolem krku několik ochranných šňůr ze všech svých

setkání s lamy a rinpočhemi. Vodu jsem si napustil hodněteplou a rozechvělý rozkoší jsem vklouznul do hluboké samostatně

stojící vany na nožičkách. Šňůrky, tak náhle ponořené do horké

vody, se začaly smrskávat a jedině tak, že jsem je držel oběma

rukama, jsem unikl uškrcení jejich přílišnou ochranou. Bylo

to drsné procitnutí, velmi tibetské ve své podstatě a dokonale

naznačující pomíjivost věcí.

Pomíjivost je jedním ze základních konceptů buddhismu. Všechno je předurčené jednoho dne dospět ke svému zániku nebo se ze své podstaty změnit. Protože vše je vzájemně závislé, postrádající skutečnou reálnost a  prázdné, je nutné spočinout v tom, co je bez jakýchkoli charakteristik – v probuzení.Nejedná se o žádný pesimistický životní koncept, ale naopako mocný prostředek proti iluzím. Jasné vnímání pomíjivosti všech jevů rozkvétá do stavu vědomí, jenž brání tomu, aby se svět stal statickým. Toho večera se pomíjivost mého vlastního života stala víc než jen pouhým konceptem.

Od následujícího dne jsem utápěl své zklamání nad takobrovským ztraceným úsilím v bazénu a v náruči dvou mladých

SETKÁNÍ S ABSOLUTNÍ LÁSKOU


16

Američanek, které jsem potkal v  historické noclehárně slečny

Colaço na Janpath Lane – v hostinci, jímž prošli všechnyhvězdy beatnické generace, básníci známí i  neznámí, jejich múzy

i démoni a také velká část těch evropských a amerických snílků

polapených do spirituálního víru Berkeley, velké vlny protestů

na americké univerzitě a dozvuků května 1968.

Na tomto místě bylo možné potkat neuvěřitelnou etnickou a kulturní směsici zcela v područí tantrické horečky redukované na její nejjednodušší projev – nevázaně osvobozující sexualitu. Ginsberg a mnozí další američtí básníci zde zanechali svou stopu. Múzy recitovaly publiku současně uchvácenémua vzdálenému díky hašiši, pak trávily milostné noci v nekonečnéextázi s vlasatými guru, lamy a jogíny. Pomáhala jim v tom černá bombaj, výbušná směsice hašiše z Afghánistánu nebo Kašmíru a opia. Všude, kam jste se podívali, jste nacházeli levitaci, cesty do minulých životů, změněné stavy vědomí, reinkarnace,šílená ega polykaná démony při tibetském rituálu chö, mysteriózní orgie v  lesích, probuzení a  transy a  vlny záblesků kundaliní, mystické energie z hlubin znázorňované kresbou hadastočeného v základně páteře.

Jedna Kaliforňanka vyprávěla, jak se milovala s  tygřím asketou v Buddhově době; italský básník vykládal o svémspontánním osvícení, když spatřil Mahariši Maheš jogiho kráčet po letišti v Dillí. V tomto základním táboře osvícení se člověktajně dozvěděl, jakou cestou jít kolem posvátné hory Kailás, stejně

POSVÁTNOST SEXUALITY


17

jako jak se setkat se členkami tajného sesterstva Deva Dasi,

neboli „služebnic Božích“, skládajícího se z  básnířek, hudebnic, tanečnic a odbornic na posvátný sex. Stále konají obřady

v několika chrámech, prohlašovali jistí lidé, kteří pak nabízeli,

že vám dají jména. V jejich náručí jste mohli dosáhnoutabsolutního poznání oné extáze vytesané do kamene v  Khajuráho

nebo Maháballipuram.

Člověk tu vyměnil pásku s Frankem Zappou za adresuopiového doupěte ve starém Dillí, pas za jméno nepálského šamana s  výjimečnými silami, noc lásky za předání mantry – rituální formule, jejímž recitováním se meditující napojil na určité kosmické síly. Všichni meditovali, dostávali se do nejhlubších transů, netrpělivě podupávali u dveří osvícení ve snazeproniknout do jeho vnitřních komnat. Přívrženci hinduistických guru se pouštěli do dlouhých rétorických rozprav se stoupencitibetských mistrů a noc s letargickou ospalostí přecházela ve svítání.

Jeden švýcarský host se po dvanáct dní nevynořil ze samád­ hi. Gopi, nebeské mlékařky milované bohy, přicházely ve snaze ho svést nebo mu vystrojit hostinu. Někteří se ho snažilichránit; jiní mu do uší křičeli choromyslné proslovy. Švýcar zůstával ve své velkolepé katalepsii, zatímco slečna Colaço pozorovala všechen ten mystický rozruch s  unaveným a  zkoumavým pohledem, odchytávala procházející tajné hosty a aby je potěšila, předstírala, že věří tisícovkám jejich příběhů o zmizelých šecích a imaginárních bezhotovostních platbách.

SETKÁNÍ S ABSOLUTNÍ LÁSKOU


18

Kámasútra, klasické pojednání o  hinduistickém erotismu, pro nikoho nebyla tajemstvím a skrz střešní okna jste mohli být svědkem těch nejúžasnějších spojení jejích tantrických adeptů nebo se s radostí připojit v těch podivuhodných časech, kdy se u slečny Colaço vyskytovaly pouze neškodné viry.

Patnáct dní všech možných aktivit na tomto mystickémbazaru mě ještě jednou vyslalo na cestu do Kalimpongu, kde jsem znovu navštívil jeho svátost Dudžom rinpočheho, laskavého muže impozantního vzezření, hierarchu jogínů Ňingmapaa velkého mistra dzogčhenu, praxe, jež spočívá ve spontánnímpochoení podstaty vlastní mysli bez použití jakéhokoli konceptu nebo dogmatu. Dzogčhen má velmi blízko k Mahámudře školyKagjua, kterou ovlivnil. Dzogčhen samotný byl ovlivněný současně čchanem a  šivaistickým tantrismem, jehož základní doktrína Pratjabhidžňa znamená doslova „spontánně pochopit podstatu vlastní mysli neboli Já“. Tyto čtyři školy jsou typem „náhlé“doktríny a bývají popisovány jako anupája neboli ne-cesty, cesty bez cesty. Jsou to výsledky a kvintesence jógy a tantry.

Doufal jsem, že budu mít možnost u Dudžom rinpočheho studovat, policie však cizincům vydávala pouze třídennípovolení k pobytu. Tento velký mistr mě poslal k jednomuz nejpůsobivějších lamů školy Kagjupa Kalou rinpočhemu, jenž předával hlavně Mahámudru a pobýval v přístupnějším regionu.

O několik dní později jsem dorazil do Sonady, kde mě nekonečně laskavý projev Kalou rinpočheho vrátil zpátky

POSVÁTNOST SEXUALITY


19

do kontaktu se spirituální skutečností. Moje nehoda, ztráta mé

práce, byla pro lamy dobrou zábavou. Klášter se otřásal v záchvatech všeobecného smíchu. Kalou rinpočhe mi jednoduše

řekl, že na vydání takové knihy bylo zkrátka příliš brzy. Tváří

v tvář této připomínce pomíjivosti jsem byl schopen pod jeho

vedením sám sebe navést směrem k hlubšímu porozuměnípodstatě vlastní mysli.

Karma – tedy čin spolu s jeho váhou a důsledky – mě vrátila zpátky přímo na cestu díky zásahu nějakého zloděje. Veškerá moje spirituální dobrodružství způsobil onen zloděj v  Dillí a  bez toho bych pravděpodobně propásl svou největší příležitost. Časem se moje nenávist vůči tomu zloději změnila v přijetí a pak v hlubokou vděčnost. O pár týdnů později mi Kalourinočhe dal dharmové jméno Karma Sonam Tcheupel: Ten, který má požehnání karmy a je schopen porozumět cestě.

Následující měsíce byly zasvěcené intenzivní praxi. Jako první iniciaci jsem přijímal každodenní poučení od Kalourinočheho. Většinu času jsem trávil v  rinpočheho prostorách, nebo jsem usazený ve věži sonadského chrámu mezi pytli se zrním cvičil vizualizaci mandaly svého ochranného božstva.Postupným pohlcením a rozpuštěním mi tato meditační technika umožnila po dlouhé době prožít prázdnotu mysli.

Vyhýbal jsem se indické policii, která kvůli problémům na hranici s Čínou omezovala pobyty cizinců v této oblasti Indie na tři týdny.

SETKÁNÍ S ABSOLUTNÍ LÁSKOU


20

Když mě nakonec zatkli a ve vojenském džípu dovezli ke státní hranici, odjel jsem do Dalhousie, kam mi Kalourinočhe řekl, že brzy dorazí. Čekal jsem dva měsíce, zabraný do svého výtisku Vidžňánabhairava tantry. Jednohonádherného rána poté, co mě předem upozornil sen, jsem vyrazil dlouhou prašnou cestou a za chvíli jsem spatřil, jak ke mně na koni přijíždí Kalou rinpočhe obklopený svými mnichy. Zastavil koně a na několik vteřin mi položil ruku na hlavu. Zalilo mě světlo.

Po velkolepém přijetí v hlavním chrámu za zvukůtrumet a  ulit jsem ho doprovodil do malého horského kláštera, kde měl předávat závěrečná učení Mahámudry pěti jogínům. Ti všichni dorazili ten samý den nepochybně předem upozornění stejným způsobem jako já. Někteří šli pěšky po řadu týdnů. Jejich dlouhé vlasy stočené na hlavách poskytovaly útočiště řadě skákajících parazitů. S neobyčejně silnýmpohledem upřeným na štíhlou siluetu Kalou rinpočheho reagovali na každou změnu v tónu jeho jemného a jasného hlasu. Stejně jako oni i já jsem byl zcela pohlcený silou předání, aniž bych chápal jeho význam. Já jsem měl tuto poslední iniciaci dotibetského buddhismu obdržet až o mnoho let později.

Výlet do Nepálu mi umožnil přivézt si zpátky spolu s vyůjčeným fotoaparátem knihu Tantrické sochy v  Nepálu (The Tantric Sculptures of Nepal), kterou Christian Burgois vydal u Rocher Editions.

POSVÁTNOST SEXUALITY


21

Na radu Kalou rinpočheho, velmi nestranného v přístupu k  rozmanitým mystickým cestám, jsem byl na cestě do Thajska, do kláštera, kde byla praktikována obzvlášť zajímavá forma meditace. Naučil jsem se koncentrovat na zářící perlu umístěnou dva a  půl centimetru pod pupkem, a  tak projít jeden po druhém závoje konvenční iluze. Jako obydlí mi tamní opat přidělil nádherný malý chrám uprostřed rozkošné zahrady.Pobývalo tam také půl tuctu japonských zenových mnichů, kteří přijeli, aby byli na radu svých mistrů iniciováni do této praxe Malého vozu. Univerzální duch Kalou rinpočheho byl otevřený praktikám jiných škol a  jejich znalost považoval za důležitou. Stál tudíž stranou roztržek mezi tibetskými sektami a soustředil se na prapůvod buddhismu, hínajánu neboli Malý vůz, čchan, taoismus a také indický tantrismus.

Právě této nezaujatosti a  otevřenosti od samého počátku své sádhany vděčím za pochopení souvislostí a úzkých vztahů, jež existují mezi tantrickým šivaismem, Mahámudrou, dzog­ čchenem a  čchanem. V  posledních třech nebo čtyřech letech se tento vztah stal úrodnou půdou pro mnohé výzkumníky a akademiky.

Pak, stále na radu Kalou rinpočheho, jsem se octl v Kjótu u  mistra zenové školy Rinzai založené v  jedenáctém století velkým čchanovým mistrem Lin-chi. Moje cesta skončila v  Honolulu, kde na mě na letišti čekal jeden taoistický mistr upozorněný Kalou rinpočhem. Tento podivný člověk, oblečený

SETKÁNÍ S ABSOLUTNÍ LÁSKOU


22

do špinavého, obnošeného roucha, se proplétal se svýmchevroletem Impalou, jako by to byla záležitost černého buvolamistra Lao-c ́. Od něho jsem se naučil umění kruhového dechu,

jenž prochází srdcem, a pozici, při níž se levý palec u nohy drží

v  pravé ruce, obzvlášť stabilní pro dlouhé meditace. Když byl

čas odejít, měl jsem ještě jednou možnost okusit jeho humor:

„Až budeš zpátky ve Francii za volantem svého vozu, musíš si uvědomit, že nejsi nikde jinde než v tao.“

Jeho hrdelní smích zaniknul ve vřavě a jeho vybledléroucho se vmísilo do orgií barevných sukní, bederních roušek a bermud.

Nezapomněl jsem na jeho radu, jak roky ubíhaly a  moje praxe byla přerušena temnými časy a pochybnostmi. Pak jsem mezi roky 1972 a 1975 podnikl řadu cest do severozápadníIndie odhodlaný následovat vodítka, k  nimž jsem se dostal na svých předchozích cestách, a najít velkého mistra kašmírského tantrického šivaismu.

POSVÁTNOST SEXUALITY


23

3

D

alší tři cesty mě dovedly k objevení nádhernéhimálajské krajiny Džammú, Kašmíru a Himáčalpradéše

a  také slušného množství „mudrců“, poustevníků a  šarlatánů, aniž by přitom došlo k  jedinému rozhodujícímu setkání.

Dostat se do přímého kontaktu s šivaistickým tantrismem

je téměř nemožné. První důvod tohoto problému souvisís persekucemi, jež na tantrismus uvalovali různí nájezdníci – Árjové,

středověcí islamisté a pak angličtí puritáni v období kolonizace.

Druhý důvod je spojený s utajením a mlčenlivostí, kteréobkloují mistry a rituály.

Od svého prvního příchodu nájezdníci projevovali silný

odpor vůči tantrickému šivaismu, jenž čerpá svou sílu ze zakořenění v uctívání Velké Bohyně. Válečnická společnost není

schopná tolerovat kulturu, pro niž je natolik ústřední ženský

prvek jako současně původ a cesta osvícení, mistr a iniciátor. To

je proti všemu, co puritánství a další narušitelské síly zastávaly.


24

V  šivaismu žena ztělesňuje sílu, muž schopnost úžasu. Mnozí mistři byli a  stále jsou ženy. Některé linie jsou předávány pouze přes ženy a  jako adept má žena větší uznání než muž ohledně síly, odvahy a hloubky zření. Texty jednoznačně uvádějí: „To, co muž tantrik pochopí za jeden rok, toho žena dosáhne za jediný den,“ protože je ze své podstaty přirozeně zakořeněná ve všem, co tvoří zapomenutou podstatu, kterou mají velká starobylá náboženství společnou. Od Keltů poDrávidy v údolí Indu, od Egypta po Babylon je lidská psýché plně utkaná z  ženského aspektu božství. Různé vlny hord, často méně barbarských, než o  sobě tvrdí, a  nositelé významných kulturních sil, dovedností a vědomostí, jež vdechly nový život hinduismu a  umožnily uměním jejich úžasný rozkvět, nikdy neuspěly a  nepodařilo se jim podmanit si tajuplnou ženskou sílu, i v dnešní době stále ještě živoucí v tantrismu.

Žádná diskreditace jakéhokoli druhu ženu nezničí. Vůbec není zdrojem hříchu, pokušení a věčného zatracení, jak to tvrdí tři velká monoteistická náboženství stejně jako jisté tendence v hinduismu a buddhismu, ale naopak je mocí a silou propřenos nejvyššího mystického učení.

Tyto ženské hodnoty, které dodávají jedinečnou a  velmi současnou atmosféru tantrismu, je možné stručně definovat jako hlubokou, harmonickou a  klidnou sílu v protikladu k  násilí. Spontánnost a  otevřenost v  protikladu k uměle vytvořenému morálnímu řádu, pokrytectví, puritánství.

POSVÁTNOST SEXUALITY


25

Nedvojnost, nedualita, jež navrací úplnost lidskému bytí tím,

že nachází božství v jeho nitru. Svobodomyslnost, tolerance,

přímé prožívání podstaty bez myšlení v  protikladu k bezvý

sledným spekulacím náboženských sekt a intelektuálů. Láska

v protikladu k sexuálnímu využívání. Úcta k příroděv proti

kladu ke zběsilému drancování jejích zdrojů. Absolutnísvobo

da vzhledem k dogmatům, duchovenstvu, státu, kastovnímu

systému a sociálním, náboženským, stravovacím a sexuálním

tabu tradičního hinduismu čerpajícího z  árijského védismu.

Všechny tyto hodnoty jsou odvozené od bezpodmínečné úcty

vůči svobodě každé lidské bytosti, jejíž opětné nalezení tan

trismus nabízí, aniž by se člověk ztratil v  nějakém vnějším,

iluzorním hledání.

V dnešní době si jistý významný segment společnostiuvě

domuje, že se musíme vrátit k těmto hodnotám, jinak budeme

trpět chaosem a destrukcí. Tantrická cesta je otevřenáveškeré

mu bohatství lidské přirozenosti, kterou přijímá bez jakéhokoli

omezení. Je to pravděpodobně jediná spirituální cesta, ježne

vylučuje nic a nikoho, a tímto způsobem korespondujes hlu

bokými aspiracemi žen a mužů v dnešní době. Ti, kdoakcep

tují úžasné pochopení ženské síly a ženské části v sobě samých,

zdroje bohatství a  trvalého vývoje, už nemají žádnou pozici,

kterou by museli bránit ve válce mezi pohlavími. Integrují toto

pochopení a překročí za neodbytnou dualitu, která překážíveš

kerému hlubokému pokroku.

SETKÁNÍ S ABSOLUTNÍ LÁSKOU


26

Sedm tisíc let nepřetržité tantrické tradice zahrnujeneuvěřitelné umění utajování před „cizincem“. Tato prozíravostexistovala vždy. V severní Indii je tantrismus všude, ale čím víc se k němu člověk přibližuje, tím neviditelnější se zdá být.Mnohokrát jsem měl pocit, že jsem v blízkosti nějakého shromaždiště, že se letmo dotýkám nějakého mistra nebo adepta, který by mě mohl vést, ale bez výjimky byl na místo nasazen „tantrickýfiltr“ a já si uvědomil, že jsem sám, uprostřed ničeho, neschopný pochopit, ve kterém okamžiku jsem se stal obětí dezinformace nebo nějakého vtipu – variace na tisíciletý ochranný systém. A nebyl jsem konec konců jen novým typem nájezdníka? Proč by se mi ty dveře měly otevřít?

Šivaistický tantrismus není pro své přežití závislý naZápadě. Jeho mistři stále nereagují na touhu Západu po jehoimportu, ani na západní zvídavost, ani na lákadla zisku. Tantrismus se neobává žádné politické moci, žádné vlny dějin. Jeho plamen se vždy znovu rozhoří; učení se opět vynoří i po těchnejtemnějších obdobích.

Jedna z  potíží spojených se setkáním s  některým mistrem pramení ze skutečnosti, že tradičně se tantrismus rozvíjí na venkově, v  lesích, na izolovaných místech. Velká shromáždění jsou vzácností. Adepti se usazují na venkově a  laici, i  když se domnívají, že o  nějakém mistrovi vědí, se obvykle obávají tuto informaci někam dál předávat. Obecně rozšířené názory za podpory tradičního hinduismu přisuzují tantrickým mudrcům

POSVÁTNOST SEXUALITY




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist