načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Poprvé šéfem -- Jak uspět na vedoucí pozici - 6., rozšířené vydání - Ralph Frenzel

Poprvé šéfem -- Jak uspět na vedoucí pozici - 6., rozšířené vydání

Elektronická kniha: Poprvé šéfem -- Jak uspět na vedoucí pozici
Autor: Ralph Frenzel
Podnázev: 6., rozšířené vydání

Rady určené vedoucím pracovníkům zaměřené na řešení problémů a úkolů spojených s řídící funkcí. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  212
+
-
7,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 154
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2. české vyd.
Název originálu: Erste Mal Chef
Spolupracovali: překlad Zuzana Veselá
Skupina třídění: Management. Řízení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-4637-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Rady určené vedoucím pracovníkům zaměřené na řešení problémů a úkolů spojených s řídící funkcí.

Popis nakladatele

Poprvé šéfem - ať už se na tuto roli teprve připravujete, nebo jste se v ní právě ocitli, tato kniha pro vás bude skvělým pomocníkem pro její úspěšné zvládnutí. Naleznete v ní srozumitelného průvodce prvními dny na vedoucí pozici, dozvíte se, jak dokážete jako manažer plnit stanovené cíle a pomocí jakého stylu vedení dosáhnete největších úspěchů. Seznámíte se s účinnými způsoby jednání s lidmi a s postupy vedení různých typů rozhovorů s podřízenými pracovníky. Zjistíte, jak své podřízené kolegy správně motivovat a kooperativně řídit a také jak řešit konfliktní situace v týmu. Nakonec se naučíte připravovat a vést porady, koncepčně plánovat a také si udržet vlastní výkonnost a motivaci a nepodlehnout syndromu vyhoření. V knize naleznete nejen užitečné rady a tipy, ale i mnoho konkrétních příkladů, které vám daná témata přiblíží v reálném světě a předvedou v praxi. Mnoho štěstí! (jak uspět na vedoucí pozici)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Ralph Frenzel - další tituly autora:
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PPPPPPPP

OOOOOOOO

PPPPPPPP

RRRRRRRR

VVVVVVVV

ÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ

ŠŠŠŠŠŠŠŠŠŠŠŠ

ÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ

FFFFFFFF

EEEEEEEE

MMMMMMMM

Ralph Frenzel

Ralph Frenzel

6., rozšířené vydání

Poprvé šéfem – ať už se na tuto roli teprve připravujete, nebo jste se v ní právě ocitli, tato kniha pro vás bude skvělým pomocníkem pro její úspěšné zvládnutí. Naleznete v ní srozumitelného průvodce prvními dny na vedoucí pozici, dozvíte se, jak dokážete jako manažer plnit stanovené cíle a pomocí jakého stylu vedení dosáhnete největších úspěchů. Seznámíte se s účinnými způsoby jednání s lidmi a s postupy vedení různých typů rozhovorů s podřízenými pracovníky. Zjistíte, jak své podřízené kolegy správně motivovat a kooperativně řídit i jak řešit konfl iktní situace v týmu. Nakonec se naučíte připravovat a vést porady, koncepčně plánovat a také si udržet vlastní výkonnost a motivaci a nepodlehnout syndromu vyhoření. V knize naleznete nejen užitečné rady a tipy, ale i mnoho konkrétních příkladů, které vám daná témata přiblíží v reálném světě a předvedou v praxi. Mnoho štěstí! V knize se dozvíte: • Jak si naplánovat a rozvrhnout první dny na nové pozici. • Jak udělat dobrý první dojem a navázat pozitivní vztah s podřízenými. • Jak delegovat úkoly a ubránit se jejich zpětnému převzetí. • Jak stanovovat a plnit cíle a jak rozlišit důležité úkoly od naléhavých. • Jak řešit konflikty a správně motivovat podřízené. • Jak si udržet vlastní výkonnost a motivaci.

Jak uspět na vedoucí pozici

Jak uspět na vedoucí pozici

GRADA Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e -mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz



Ralph Frenzel

Grada Publishing

6., rozšířené vydání

Jak uspět na vedoucí pozici


Ralph Frenzel Poprvé šéfem Jak uspět na vedoucí pozici 6., doplněné vydání Přeloženo z německého originálu knihy Ralpha Frenzela „Das erste Mal Chef“, 6. vydání, vydaného nakladatelstvím Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Německo, Freiburg, 2012 Ralph Frenzel, Das erste Mal Chef Licensed edition by the Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Federal Republic of Germany, Freiburg, 2012 Lizenzausgabe der Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Bundesrepublik Deutschland, Freiburg, 2012 © 2012, Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Munzinger Straße 9, 79111 Freiburg All Rights Reserved TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5073. publikaci Překlad Ing. Zuzana Veselá Odpovědné redaktorky Mgr. Andrea Bláhová, Mgr. Irena Koušková Sazba Jan Šístek Počet stran 160 Druhé české vydání, Praha 2013 Šesté německé vydání, Freiburg 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s. Czech edition © Grada Publishing, a.s., 2013 Cover Photo © fotobanka allphoto ISBN 978-80-247-4637-1 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8377-2 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8378-9 (ve formátu EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

5

Obsah

O autorovi ........................................................................ 9

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

1 J ak si mám rozvrhnout první dny na nové pozici? ............... 13

1.1 P rvní dojem se počítá ...................................................... 14

1.2 Povedu své dosavadní oddělení ............................................ 16

1.3 Povedu jiné oddělení ve firmě .............................................. 21

1.4 Přecházím na vedoucí pozici do jiné firmy .................................. 24

2 J ak ovlivňuje moji činnost antidiskriminační zákonná úprava? .. 25

2.1 D o jaké míry se to týká mě jako vedoucího pracovníka? ..................... 26

2.2 Na co mám dbát při vypisování nové pracovní pozice? ...................... 27

2.3 Závěry ..................................................................... 28

3 J ak mám jako vedoucí pracovník plnit stanovené cíle? .......... 29

3.1 P roč si stanovujeme cíle? ................................................... 30

3.2 Jaká jsou kritéria pro optimální stanovení cíle? .............................. 31

3.3 Jak se mám připravit na rozhovor o cílech se svým nadřízeným? ............. 36

3.4 Jak mám vést první rozhovor o cílech se svým nadřízeným? ................. 38

3.5 Co mám dělat, když nadřízený cíl zvýší? ..................................... 39

3.6 Jak si mám připravit rozhovory o cílech se svými podřízenými? .............. 40

3.7 Jak mám se svými podřízenými mluvit o cílech? ............................. 41

4 J ak se mám správně chovat k podřízeným a ke kolegům? ........ 47

4.1 Jak mám zorganizovat styk se svými novými podřízenými? .................. 48

4.2 Podřízené je třeba dostatečně úkolovat, ale i podporovat ................... 50

4.3 Jak mám vést své podřízené na cestě k úspěchu? ............................ 52

4.4 Jak mám rozdělit určité úkoly? .............................................. 53

4.5 Jak mám uspořádat vztahy s okolními odděleními? .......................... 54

5 P omocí jakého stylu vedení dosáhnu největších úspěchů? ....... 59

5.1 Jak mám delegovat úkoly? ................................................. 61

5.2 Jak mám spolupracovníky zapojit do procesu vedení? ....................... 62

5.3 Jak mám zajistit průhlednost svých nařízení a zadání? ....................... 63

5.4 Jak mám svůj tým reprezentovat? .......................................... 63

Poprvé šéfem6

5.5 Jak mám kontrolovat s orientací na cíl? ..................................... 64

5.6 Jak mám své podřízené vést kooperativním stylem? ......................... 66

5.7 Jak se mám zachovat, když úkol připadne zpátky mně? ...................... 67

5.8 Orientace na cíl místo orientace na problém ................................ 69

6 J ak mám své podřízené motivovat? ............................ 73

6.1 Jaké motivační faktory mohu použít? ....................................... 80

6.2 Jak funguje motivace? ..................................................... 80

6.3 Hierarchie hodnot ......................................................... 83

6.4 Jak působí kooperativní styl vedení na motivaci zaměstnanců? .............. 87

7 J ak se mám zachovat v případě konfliktů ve vlastním týmu? ..... 89

7.1 C o jsou to vlastně konflikty? ................................................ 90

7.2 Jaké druhy konfliktů existují? ............................................... 90

7.3 Jak mám řešit pravé konflikty? .............................................. 92

7.4 Jak mám řešit nepravé konflikty? ........................................... 94

7.5 Jak se mám vyhnout sporům? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

7.6 Jak mám řešit konflikty s jinými odděleními? ................................ 95

7.7 Když všechno selže: rychlá krizová diagnóza ................................ 98

8 J ak mám naplánovat a vést poradu týmu? .................... 103

8.1 Jak často mám pořádat porady týmu? ..................................... 106

8.2 Jak se mám připravit po obsahové stránce? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106

8.3 Jak mám připravit poradu organizačně? ................................... 108

8.4 Na jakých osm bodů musím jako vedoucí porady dbát? .................... 109

8.5 Jak mám vést osobní pohovory? ........................................... 115

8.6 Jak mám vést rozhovor, v němž sděluji zpětnou vazbu? .................... 118

8.7 Jak mám správně chválit? ................................................. 123

8.8 Jak mám vést kritický rozhovor? ........................................... 124

8.9 Jak mám předat vytýkací dopis? ........................................... 125

8.10 Jak mám dát někomu výpověď? ........................................... 126

8.11 Jak mám vést rozhovory o osobních problémech podřízených? ............. 127

8.12 Jak mám vést přijímací pohovor? .......................................... 129

9 J ak správně provádět koncepční plánování? .................. 133

9.1 Jak mám zajistit dostatečný prostor pro koncepční plánování? ............. 134

9.2 Jak mám rozlišit důležité úkoly od naléhavých? ............................ 136

7

10 Jak si dlouhodobě udržím výkonnost? ....................... 141

10.1 C o to znamená vyhoření? ................................................. 142

10.2 Co můžete sami pro sebe udělat ........................................... 143

Hodně dalších úspěchů! .......................................... 149

Plán na sto dní v mé první vedoucí pozici .......................... 151

Doporučená literatura ........................................................... 153

9O autorovi

O autorovi

Ralph Frenzel je trenér v oblasti managementu a prodeje. Specializuje se na koučink

ve firmách, které chtějí podávat špičkové výkony, aby tak mohly dosahovat vysokých

růstových cílů. Než začal působit jako trenér, pracoval mimo jiné v různých firmách

v oblasti elektronického zpracování dat jako prodejce a vedoucí týmu.

Již přibližně devatenáct let se věnuje aplikaci poznatků neurolingvistického pro

gramování do každodenní praxe na poli vedení a prodeje. Získal titul Master-Practi

tioner a je členem Německé asociace neurolingvistického programování (GANLP)

a Svazu německých podpůrců prodeje a trenérů v oblasti prodeje (BDVT). Jako trenér

dbá na to, aby bylo možné jeho tipy a rady ihned uplatnit v praxi. Ralpha Frenzela

můžete kontaktovat přímo, a to na e-mailové adrese ralph@frenzel-training.de.Úvod Úvod Milé čtenářky a milí čtenáři, srdečně vám gratuluji! Právě se vám dostala do rukou tato kniha, a  to znamená, že poprvé ve svém pracovním životě přebíráte osobní odpovědnost nebo že jste ji již přebrali. Nacházíte se tedy na cestě, na níž se setkáte s mnoha novými výzvami. Je ale také možné, že máte vedoucí úlohy na starosti již delší dobu a  hledáte jen přehlednou příručku, ze které byste mohli čerpat nové poznatky.

Na svých seminářích pro vedoucí pracovníky i  při vykonávání vedoucí funkce jsem si vyzkoušel, že při vedení spolupracovníků pomáhá určitá dávka intuice a emoční inteligence. Skutečnost, že vybrali právě vás, abyste nové vedoucí úkoly převzali, svědčí o tom, že u vás nadřízený objevil přinejmenším notnou dávku emoční inteligence. Na seminářích mě stále znovu překvapuje jedna věc: jak se účastníci učí to, co vedoucí pracovníci potřebují umět, roste zároveň i jejich schopnost intuitivně chápat mezilidské vztahy. Pro mě z toho plyne poznatek, že i intuici se lze naučit.

Na novou vedoucí pozici vybrali právě vás. Většinou to bývá na základě odborné kvalifikace. Jste jedni z nejlepších. Jako vedoucí pracovníci jste zaujali svým fundovaným know-how, a navíc jste svým chováním vůči kolegům i nadřízeným prokázali, že máte i to, co nesmí vedoucímu týmu chybět. Jak se v následujícím období změní těžiště vaší práce? Rád na tomto místě používám přirovnání k helikoptéře. Představte si, že do ní nastoupíte a vznesete se vysoko k oblakům. Jak se změní vaše perspektiva? Čeho si budete všímat? Co bude ustupovat stále více do pozadí?

Podobné to bude i s vaší novou prací. Postupně se přestanete soustředit na detaily, protože „shora“ uvidíte stále více širších souvislostí. Vaši podřízení je ale uvidí dál a budou se s nimi muset každodenně potýkat. Vaším úkolem bude ve spolupráci s nimi najít co nevýhodnější kombinaci nadhledu a detailů, abyste tak mohli společně dosáhnout skvělých týmových výsledků. Toho ovšem docílíte pouze tehdy, když se vám podaří zapojit znalosti, zkušenosti, kreativitu a spolupráci svých podřízených.

Tato kniha vznikla na základě poznatku, že právě v počátcích práce na nové pozici bývá nasazení tak vysoké, že na čtení nezbývá příliš mnoho času. Proto jsem knihu rozdělil do deseti kapitol, které můžete pročítat „na přeskáčku“ a  s  nimiž můžete pracovat i  nezávisle na sobě. Vyzkoušejte si strukturu rozhovorů, kterou vám zde navrhuji, a aktivně využívejte Kontrolní seznamy. Strukturu rozhovorů v příkladech jsem ponechal otevřenou, abyste si je mohli přizpůsobit vlastním potřebám. Pouze to, co si skutečně vyzkoušíte, převezmete ve střednědobém horizontu i do vlastního chování.

Poprvé šéfem12

TIP

Na konci knížky naleznete plán na prvních sto dní, pomocí kterého si můžete

počáteční období strukturovaně naplánovat. Přeji vám při zvládání nových úkolů mnoho úspěchů! P. S.: Pro jednoduchost v  následujícím textu používám mužských tvarů „vedoucí týmu“, „nadřízený“ nebo „spolupracovník“. Nenechte se tím rozladit. Tato kniha je samozřejmě určena všem vedoucím pracovníkům, mužům i ženám.

1 Jak si mám

rozvrhnout první

dny na nové

pozici?

Poprvé šéfem14

„Už nikdy nedostanete druhou šanci udělat první dojem.“ Proto jsou pro další úspěchy ve firmě rozhodující především první dny na nové pozici.

Samozřejmě budete asi řešit drobné počáteční nesrovnalosti týkající se organizace spolupráce s podřízenými. Pokud ale budete dodržovat několik jednoduchých pravidel, bude pro vás mnohem snazší s novými kolegy vyjít. 1.1 P rvní dojem se počítá Aniž tomu můžeme zabránit, vytváříme si o lidech kolem nás poměrně rychle předsudky. To se samozřejmě děje i v obchodním světě. Velmi zhruba můžeme říci, že existují celkem tři škatulky, do kterých nás mohou druzí zastrčit, když se s nimi setkáme poprvé.

První škatulka je pozitivní, v  té bychom se všichni ocitli nejraději. Pokud vás spolupracovníci zařadí právě sem, začne nová spolupráce pravděpodobně bez problémů a komplikací. Proto by mělo být vaším cílem udělat na spolupracovníky hned na začátku dobrý dojem.

Druhá škatulka znamená, že vůči vám druzí zaujali spíše neu trální postoj a vyčkávají. Když skončíte tady, máte stále ještě naději, že se vám hodnocení spolupracovníků podaří zlepšit. To bývá nejčastější případ. Protože si o  vás udělají úsudek až později, můžete plodné spolupráce dosáhnout díky své osobnosti a odbornému know-how.

Pokud vaši noví spolupracovníci zvolí třetí škatulku, bude jejich soud spíše negativní. Tato kniha se bude samozřejmě věnovat především tomu, jak se můžete takovému zařazení vyhnout. Ale ani v případě, že uděláte špatný první dojem, není všechno ztraceno: Nové spolupracovníky ještě můžete svými schopnostmi přesvědčit o tom, aby svůj úsudek přehodnotili.

Co můžete tedy před nástupem na nové místo udělat, abyste byli novým kolegům pokud možno sympatičtí? Měli byste si uvědomit, že sympatie, popřípadě antipatie, nejsou jen jednostranné. Když vám někdo připadá sympatický, bývá to obvykle vzájemné. Totéž platí pro antipatie. Vaším cílem je, abyste byli druhým sympatičtí. Je pouze jeden způsob, jak toho můžete dosáhnout: prostřednictvím vlastních myšlenek a pocitů vůči lidem okolo vás.

Pokud dokážete přijímat kolegy pozitivně, jako příjemné lidi, bude to na ně mít s největší pravděpodobností vliv. Teď se ale podívejme do praxe. Jak je možné vůči člověku, který je nám spíše nesympatický, chovat pozitivní pocity?

Abychom objasnili tuto otázku, podnikneme malý výlet do světa lidského vnímání. My lidé rychle soudíme celého člověka na základě maličkosti, detailu. Co Jak si mám rozvrhnout první dny na nové pozici? 15 u určitého člověka vnímáme, to řídí naše podvědomí. To neustále porovnává nové dojmy s těmi, které jsme měli už dříve, a potom relativně rychle hodnotí.

PŘÍKLAD

Nesympatický zákazník

Měl jsem jednou jednoho zákazníka, který mi zpočátku připadal krajně nesympatický. Během dalších dní a týdnů po našem seznámení se můj dojem začínal měnit a on mi byl stále sympatičtější, protože jsme měli leccos společného. Ale proč mi byl tenhle klient zpočátku tak nesympatický? Nosil brýle na čtení a díval se skrz jejich skla zespoda, možná takový pohled znáte. Po delším zamyšlení jsem přišel na to, že mi toto chování připomíná jednoho nesympatického učitele z dob školní docházky. Moje podvědomí ten pohled přes obroučky brýlí poznalo a vytvořilo ve mně pocit: „Tady si musíš dávat zatraceně pozor!“ V případě potenciálního zákazníka se od toho člověk samozřejmě snaží oprostit a hledá způsob rozumné spolupráce. A  jak můžete tento poznatek využít pro sebe? Tak, že budete naprosto vědomě ovlivňovat svoji pozornost a budete v sobě vytvářet pozitivní pocity vůči kolegům. Obvykle nepůsobí na člověku nesympaticky všechno, ale jenom jednotlivé charakteristiky nebo způsoby chování. Soustřeďte se tedy při vnímání na sympatické vlastnosti toho druhého.

TIP

Pozitivní naladění

Pomocí takzvaného pozitivního naladění, tedy snahou sám sebe pozitivně naladit,

můžete v praxi zkusit tento způsob: než se setkáte se spolupracovníkem, abyste

si třeba o něčem promluvili, zeptejte se sami sebe: „Co je mi na panu Josefovi

sympatické?“

Potom počkejte na odpověď ze svého nitra. Pokud žádnou nedostanete, rozšiřte

otázku: „Co by mi na panu Josefovi mohlo připadat sympatické?“

Pokud odpověď nepřichází ani teď, zeptejte se sami sebe: „Předpokládejme,

že by mi byl pan Josef sympatický. Podle čeho bych to poznal?“

+


Poprvé šéfem16

Tyto tři otázky obrátí vaši pozornost na pozitivní charakteristiky spolupracovníků. Máte potom z lidí ve svém okolí dobrý pocit, který se projeví v podvědomém řízení mimiky, gestikulace i  řeči a  vyšle vašemu kolegovi signál: „Podívej, to je ale sympaťák!“ Stane se to i  tehdy, pokud jste na své otázky žádnou vědomou odpověď nedostali. Proto vám doporučuji, abyste se pokaždé, když se máte sejít s druhými a chcete s nimi společně něčeho dosáhnout, takto pozitivně naladili.

Toto pravidlo platí ve všech případech, pokud jste povýšili v rámci firmy i pokud jste přešli k jiné společnosti. Varianty, které mohou nastat, teď vysvětlíme podrobněji. Přečtěte si ale i navzdory rozdělení všechny tři následující texty. Jistě najdete mnoho zajímavých podnětů i  pro svoji situaci, ačkoli se text vztahuje k  odlišným předpokladům. 1. 2 P ovedu své dosavadní oddělení Povýšili jste v rámci firmy a jste nyní vedoucími oddělení, na kterém jste doposud pracovali. To znamená, že vám není cizí tým, spolupracovníci ani jejich funkce, silné ani slabé stránky. Své oddělení velice dobře znáte. Na jedné straně všechno bezproblémově funguje, na straně druhé je třeba něco pozměnit.

Ne každého překvapí, že vedení přebíráte právě vy. Zpravidla probíhá nejdříve na dané místo nábor v rámci firmy a vy jste se možná před kolegy zmínili, že se o toto místo ucházíte. Navíc jste se možná při různých rozhovorech dozvěděli, kdo kromě vás měl o vedoucí pozici zájem. Je pravděpodobné, že se ještě budete zapracovávat za přítomnosti svého předchůdce, nebo už jste ho v minulosti zastupovali a máte se svým týmem zkušenosti. Takový přechod ale může nastat i náhle a bez přípravy, pokud váš předchůdce například dostal výpověď a byl potom okamžitě poslán na dovolenou. 1. 2 .1 J ak si mám naplánovat první dny na nové pozici? Protože znáte odborné úkoly na vlastním oddělení, můžete se plně soustředit na svoji budoucí vedoucí úlohu. Už jste přece na oddělení pracovali, znáte silné i slabé stránky týmu a můžete rovnou začít přemýšlet o tom, co změníte. Před kolegy byste se ale měli při rozhovorech o možných změnách zpočátku brzdit, protože ještě není jasné, které z vašich úmyslů bude možné skutečně realizovat. Tohle je velice důležité pro vaši dlouhodobou důvěryhodnost v týmu.

Jak si mám rozvrhnout první dny na nové pozici? 17

1.2.2 J ak mám vést první rozhovory s novým nadřízeným? Jakmile převezmete novou pozici, měli byste si s  přímým nadřízeným promluvit o tom, čeho máte se svým týmem do budoucna dosáhnout. O něčem byla možná řeč už při přijímacím pohovoru. Pokud ne, potom si během několika prvních dní domluvte u nadřízeného schůzku, abyste se seznámili s tím, co od vás očekává. Při rozhovoru mu položte následující otázky.

TIP

Otázky pro první rozhovor

ƒƒ Co podle vás probíhá v mém týmu dobře?

ƒƒ Co by se podle vás mělo na výkonech týmu zlepšit?

ƒƒ Jaké požadavky budou v blízké budoucnosti na můj tým kladeny?

ƒƒ Jaké kompetence mi při vedení týmu dáváte?

ƒƒ Která rozhodnutí v odborných otázkách mám dělat sám?

ƒƒ Jaké silné stránky mají jednotliví členové týmu?

ƒƒ V čem by se podle vás mohli podřízení dále rozvíjet? Postarejte se o to, abyste si mohli s nadřízeným pohovořit v nerušené atmosféře a bez časové tísně. Naplánujte si krátkou pauzu na přátelský rozhovor, potom promluvte o svých prvních dojmech z nové činnosti. Navoďte pozitivní atmosféru plnou důvěry. Potom projděte otázky jednu po druhé.

Tímto způsobem ukážete, že jste se dobře připravili a  že k  novému úkolu při

stupujete systematicky. Dělejte si poznámky, protože určitě dostanete mnoho informací. Na nepřesně formulované odpovědi nadřízeného se ještě jednou zeptejte, například si ujasněte jeho vyjádření: „Očekávám rychlejší zpracování.“ Po setkání si vypracujte krátký protokol o výsledcích a nadřízenému ho zašlete.

Protože jste již na svém oddělení pracovali, můžete už teď zvážit, jestli jsou oče

kávání, která nadřízený na vás a váš tým klade, reálná. Pochybnosti byste měli vyjádřit pouze tehdy, když vám zadané úkoly připadají příliš přehnané. Pokud se jedná o body, o kterých si myslíte: „Tak tohle je velmi těžký cíl,“ měli byste se na ně dívat jako na výzvy a mít radost z toho, že vám nadřízený takový úkol svěřil.

Poprvé šéfem18

1. 2. 3 J ak mám vést první rozhovory se spolupracovníky? Poté, co jste zjistili podrobnosti o  požadavcích vašeho nadřízeného, byste si měli promluvit i  se spolupracovníky a  ujasnit vzájemná očekávání. Oznamte předem, o co se bude jednat.

TIP

Ujasněte vzájemná očekávání

ƒƒ Jaké jsou přesně vaše úkoly v rámci firmy?

ƒƒ Čeho máte v rámci svých úkolů dosáhnout?

ƒƒ Co vás na práci uspokojuje?

ƒƒ Co vás na práci baví?

ƒƒ Co by mohlo podle vašeho názoru probíhat lépe?

ƒƒ Co můžu udělat pro to, abyste své úkoly plnil ještě lépe?

ƒƒ S jakými kolegy se vám dobře spolupracuje a proč?

ƒƒ Jaké pracovní vyhlídky před sebou vidíte?

ƒƒ Co očekáváte ode mě jako od nadřízeného?

ƒƒ Jak si představujete naši spolupráci?

ƒƒ Chcete se mě na něco zeptat? Vžijte se do situace podřízeného, kterého jste na pohovor pozvali. Bude pravděpodobně zvědavý, co ho čeká. Vytvořte příjemnou atmosféru a  začněte pohovor uvolněným přátelským rozhovorem o  pozitivních výsledcích. Zmiňte se při tom případně o něčem z jeho soukromí.

Potom znovu vyjasněte cíl rozhovoru. Jde o to, abyste se s podřízeným navzá

jem poznali a  nahlédli i  své silné stránky a  zvláštnosti, aby tak byla do budoucna zaručena plodná spolupráce. Nedělejte z dialogu pohovor, naopak se snažte, aby se jednalo o rovnou výměnu názorů. V případě neshod mezi vašimi vlastními představami a  představami zaměstnanců o  vzájemné spolupráci se rozhodněte, jestli o nich chcete mluvit hned. Často bývá lepší počkat, dokud si nepromluvíte se všemi podřízenými, a teprve potom se zabývat nakupenými problémy.

Pokud to bude nutné, můžete vyjasnit jednotlivé body posléze, na schůzce s ce

lým oddělením. V  každém případě byste se měli při prvním rozhovoru vyhnout jakýmkoli střetům. Pokud podle vás zachází požadavek podřízeného příliš daleko, můžete diskusi o této záležitosti odsunout na pozdější dobu pomocí malého taktického manévru.

Jak si mám rozvrhnout první dny na nové pozici? 19

PŘÍKLAD

Jak čelit příliš vysokému očekávání podřízeného

Odpovězte takhle: „To je zajímavý bod, o kterém jsem ještě nepřemýšlel, promluvím si o tom znovu s ostatními členy týmu.“

Nebo: „O tomhle jsem ještě nepřemýšlel, dejte mi pár dní, abych se nad tím

zamyslel. Promluvíme si o tom při dalším rozhovoru.“ 1. 2.4 D oposud jsem spolupracovníkům tykal, co mám teď

dělat jako vedoucí týmu?

Je jasné, že se k sobě budete chovat tak, jak jste zvyklí. U nových zaměstnanců začněte při přijímacím pohovoru s vykáním, dále potom oslovujte podle dané firemní kultury. Ta se může firmu od firmy značně lišit. „Mladé“ firmy si častěji potrpí na tykání, podobně tomu bývá i v týmech, které vytvářejí něco nového.

Když budete nabízet tykání, uvědomte si, že druhá strana nemá možnost to

odmítnout, aniž by tak vznikla pro obě strany velmi trapná situace. Pokud vám cit radí, abyste dané osobě přece jen raději vykali, potom se na něj spolehněte. Hlavní je otevřené, přátelské a spravedlivé chování k sobě navzájem, nezáleží na tom, zda si budete tykat, nebo vykat. 1. 2. 5 M usím svůj nástup oslavit? V dnešní době se ve firmách setkáváme se stále menším pochopením pro pořádání oslav. Jak by tedy mohla vypadat oslava vašeho nástupu do funkce, závisí především firemní kultuře, případně na zvyklostech na vašem oddělení.

Při rozhodování o tom, jak chcete oslavit svůj nástup, si musíte položit otázku,

čeho tím chcete dosáhnout. Například:

ƒƒ Chcete naplnit očekávání svých spolupracovníků.

ƒƒ Chcete nahlédnout do zákulisí běžného pracovního dne.

ƒƒ Chcete se při takovém setkání věnovat především podřízeným, abyste tak poprvé

přispěli k harmonické spolupráci.

Oslava vašeho nástupu do funkce by se měla pokud možno konat v prvních dvou týdnech po nástupu. Nezapomeňte všechny včas pozvat nebo jim pozvánky poslat e-mailem. Dejte spolupracovníkům najevo, že se na spolupráci s nimi těšíte a chcete tuto příležitost využít pro neformální konverzaci. Myslete na to, abyste dali všem



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist