načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Politická inteligence lídrů -- Jak PQ odlišuje úspěšné lídry od neúspěšných - Gerry Reffo; Valerie Wark

Politická inteligence lídrů -- Jak PQ odlišuje úspěšné lídry od neúspěšných
-15%
sleva

Kniha: Politická inteligence lídrů
Autor: Gerry Reffo; Valerie Wark
Podtitul: Jak PQ odlišuje úspěšné lídry od neúspěšných

Politická inteligence je v současném turbulentním světě předpokladem úspěchu vůdčí osobnosti Autorky - pedagožky a konzultantky renomované anglické univerzity Ashridge Business School - ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  399 Kč 339
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
11,3
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Management Press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 274
Rozměr: 165 x 235 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Leadership PQ
Spolupracovali: z anglického originálu ... přeložil Tomáš Piňos
Skupina třídění: Management. Řízení
Téma: politická inteligence
Datum vydání: 18. 2. 2015
Nakladatelské údaje: Praha, Management Press, 2015
ISBN: 9788072612802
EAN: 9788072612802
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autorky představují jednoduchý model řídících schopností založený na PQ, jež mají pět aspektů (vizionářství, moc, účelová empatie, důvěra, všestrannost), i návod pro jednotlivce, jak rozvíjet své vlastní PQ i PQ celé jejich organizace. Kniha je psaná se zřetelem k potřebám současných i budoucích lídrů všech typů - počínaje byznysem a politickými vůdci konče. Je doplněna řadou praktických rad a příkladů úspěšných a správných vůdců - těch, kteří dokázali a dokáží kombinovat ohromné zisky s aktivní spoluúčastí na životě společnosti. Gerry Reffo a Valerie Wark předkládají dovednosti, způsoby chování a postupy potřebné pro efektivní řízení ve světě, kde moc je sdílena s cílem zajistit zisk pro podnikatele a sociální výhody pro lidi.

Popis nakladatele

Politická inteligence je v současném turbulentním světě předpokladem úspěchu vůdčí osobnosti Autorky - pedagožky a konzultantky renomované anglické univerzity Ashridge Business School - vycházejí z faktu, že dnešní svět je vlivem globalizace, sociálních sítí a dalších faktorů mnohem provázanější než kdykoli v historii a že moc již nespočívá pouze v rukou politiků či šéfů byznysu, ale je rozdělena mezi více subjektů. Chtějí-li lídři v těchto měnících se podmínkách uspět, měli by si osvojit tzv. politickou inteligenci (PQ) jakožto úspěšný předpoklad práce vůdčí osobnosti. Charakterizují dovednosti, způsoby chování a procesy, které jsou nezbytné pro efektivní řízení v době, kdy moc je sdílena více subjekty, s cílem dosáhnout jak zisku v podnikání, tak sociálního uspokojení. Kniha nabízí model řízení založený na PQ, zdůrazňující zejména vhodné uplatnění mocenských nástrojů, vztahy důvěry mezi partnery, společenskou odpovědnost, udržitelnost rozvoje apod. Je určena lídrům nejen ze světa byznysu, ale i organizacím státní a veřejné správy, politikům a pedagogům sociálně ekonomického zaměření. Většina dnešních vůdců – ať už se angažují v politice, v byznysu, v charitativní, nevládní či neziskové organizaci – vyrůstala ve světě, kde hlavním úkolem vlád bylo zajistit stabilní, tržně orientovaný režim a umožnit firmám růst. Mnohé se však od této doby změnilo - jak ve způsobu vládnutí, tak v přístupu vlád k byznysu. A základní myšlenka knihy „PQ: Politická inteligence lídrů“, tedy že vůdčí osobnosti musí nalézt lepší způsoby, jak umožnit, aby byznys, vlády a společnost spolupracovaly v zájmu dosažení nejen zisku, růstu, ale i lepšího života budoucích generací, z těchto změn vychází. Budoucnost si žádá takové lídry, kteří toho dokážou více. Naučit se novému způsobu řízení znamená docílit vyšších zisků díky spolupráci zástupců vlád, byznysu a společnosti jako takové. Gerry Reffo a Valerie Wark předkládají dovednosti, způsoby chování a postupy potřebné pro efektivní řízení ve světě, kde moc je sdílena s kde cílem je zajistit zisk pro podnikatele a sociální výhody pro lidi. Vůdcové ve všech oblastech jsou velmi zaneprázdněni a potřebují takové nástroje, jež jsou prakticky použitelné. Autorky proto představují jednoduchý model řídících schopností založený na PQ, jež mají pět aspektů (vizionářství, moc, účelová empatie, důvěra, všestrannost), i návod pro jednotlivce, jak rozvíjet své vlastní PQ i PQ celé jejich organizace. Kniha je velmi praktická, napsaná se zřetelem k potřebám současných i budoucích lídrů všech typů – počínaje byznysem a politickými vůdci konče. Je vhodně doplněna řadou praktických rad a příkladů úspěšných a správných vůdců – těch, kteří dokázali a dokáží kombinovat ohromné zisky s aktivní spoluúčastí na životě společnosti. Jak tvrdí autorky: „PQ je pro ty vůdce, kteří disponují dostatečným porozuměním, vizemi a pokorou, aby pochopili, že fungují v rámci širšího systému. To, co nabízejí, musí ladit s potřebami zákazníků, občanů, životního prostředí a budoucích generací.“ A dodávají: „Žádný sektor ani organizace nemohou samy o sobě docílit toho, co je třeba. Vlády, byznys a společnost sdílejí moc, jež může prospět nám všem.“ (politická inteligence lídrů : jak PQ odlišuje úspěšné lídry od neúspěšných)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

21

Ze zmatku, složitosti a výzev dnešní doby se rodí šance vést ostatní v budoucnu jiným způsobem. Význam PQ B

udoucnost si žádá takové lídry, kteří toho dokážou více. Naučit se

novému způsobu řízení znamená docílit vyšších zisků díky spolu

práci zástupců byznysu, vlád a společnosti jako takové.

Globalizace, komplexní společenské změny, změny na této planetě, v její populaci, v rámci nabývání bohatství a v oblasti technologií znamenají, že svět se stává více vzájemně propojeným a moc je více rozložena. Děje se to už nyní a bude to ještě sílit.

Byznys, vlády a neziskový sektor se vzájemně ovlivňují tím, co činí i co nečiní. Potřebují se navzájem, neboť samostatně kýžených cílů nedosáhnou. Vůdcové ve všech oblastech života fungují na základě tohoto principu sdílené moci. Aby se mu přizpůsobili, musí postupovat jinak, než bývalo zvykem. Ne všichni jsou v tom stejně úspěšní.

Jak si počínají nejlepší vůdci a organizace? Nevnímají jen naléhavé, momentální, každodenní úkoly, ale přemýšlejí i o budoucích výzvách a o tom, jak tyto výzvy ovlivňují jejich počínání. Docházejí ke složitému a mnohovrstevnatému výsledku. Vyžaduje to od nich intenzivní soustředění a schopnost pracovat s mnoha zainteresovanými stranami a partnery. Možná řešení jsou dlouhodobá, průkopnická a prospěšná pro všechny.

Jak toho dosahují? Využívají kognitivní inteligenci (IQ) a emocionální inteligenci (EQ). Existuje ale i další, odlišný druh inteligence. Co je PQ a proč je důležité

01


PQ: POLITICKÁ INTELIGENCE LÍDRŮ Nazvali jsme ji politickou inteligencí (PQ). PQ čerpá jak z IQ, tak z EQ a oba tyto typy přesahuje. Zde je naše defi nice:

PQ je schopnost vůdčích osobností navzájem se strategicky ovliv

ňovat ve světě, v němž se vlády, byznys a širší společnost podílejí

na moci, a tak formují budoucnost v rámci globální ekonomiky. Mohlo by vás zajímat, proč jsme použili termín „politická“ inteligence. Inspirovali jsme se řeckým původem slova politika. V řečtině je to politikos, tedy výraz vztahující se k občanům: občanský. PQ vychází ze vztahu mezi občany, vládou a byznysem.

Tato kniha popisuje dovednosti, způsoby chování a postupy potřebné pro efektivní řízení ve světě, kde je moc sdílena a cílem je zajistit zisk pro podnikatele a sociální výhody pro širší společnost. Uvědomujeme si, že vůdcové ve všech oblastech jsou extrémně zaneprázdněni a potřebují takové nástroje, jež jsou prakticky použitelné. Sestavili jsme tudíž jednoduchý model řídících schopností založených na PQ, jež mají pět aspektů. Přidali jsme návod pro jednotlivce, jak rozvíjet své vlastní PQ. Pro vedoucí pracovníky jsme navrhli nástroje a metodologii, jak rozvíjet PQ v jejich organizaci.

Tato kniha je velmi praktická. Je napsána pro současné i budoucí lídry ve všech oblastech života. Podělíme se s vámi o praktické rady a příklady od úspěšných vůdců. Zaměřili jsme se na ty nejlepší. Ve světě byznysu to jsou šéfové organizací, které kombinují (ohromné) zisky s aktivní spoluúčastí na životě společnosti. Ve veřejné politice a neziskových organizacích to znamená ukazovat, že díky partnerství lze dojít k výsledkům a úspěchu. Přizvali jsme ke spolupráci i vůdčí osobnosti se zkušenostmi ze světa byznysu i politiky.

Není jednoduché dosáhnout toho, o čem tato kniha pojednává, a proto je určena pro odvážné jedince. Chceme inspirovat lídry ve všech oblastech a šéfy menších i větších fi rem, aby vyprovokovali seba sama i své kolegy k zamyšlení nad tím, co dělají, jak to dělají a jak by to mohli dělat lépe.

22


Co je PQ a proč je důležité

23

Kdo potřebuje PQ? PQ je pro ty z vás, kteří jsou nebo chtějí být lídry. Týká se:

● šéfů nadnárodních i lokálních fi rem;

● vůdčích osobností v rámci veřejné politiky;

● představitelů neziskových organizací;

● manažerských týmů;

● ctižádostivých lídrů ve všech oblastech. I když si uvědomujeme, že v každé oblasti existují jiné výzvy, nalezli jsme společného jmenovatele pro úspěšné vůdce a organizace. Díky PQ dosahují žádoucích výsledků, protože spolupracují s ostatními a mohou více nabídnout. Co PQ není Měli bychom zde zmínit, o čem PQ a tato kniha nejsou. Nejde o příručku pro politiky ani o manuál, který by vám pomohl se orientovat ve způsobech řízení organizace.

Možná se ptáte – je to prostě o tom, jak máme spolupracovat? Co je na tom nového? Jak mi to prospěje?

Abychom si to ujasnili – spolupráce je důležitá a nezbytná. Nikterak to nezpochybňujeme. PQ však znamená více než spolupracovat s jedním či více lidmi v zájmu splnění určitého cíle. Co PQ je PQ je pro ty vůdce, kteří disponují dostatečným porozuměním, vizemi a pokorou, aby pochopili, že fungují v rámci širšího systému. To, co nabízejí, musí ladit s potřebami zákazníků, konzumentů, občanů, životního prostředí a budoucích generací. Žádný sektor ani organizace nemohou samy o sobě docílit toho, co je třeba. Vlády, byznys a společnost sdílejí moc, jež může prospět nám všem. PQ: POLITICKÁ INTELIGENCE LÍDRŮ Proč se PQ stalo důležitým? V 80. a 90. letech minulého století panoval v mnoha rozvinutých ekonomikách široce rozšířený názor, že vlády se ve snaze o řízení ekonomiky ukázaly jako poměrně zbytečné. Důsledkem těchto snah byl chabý ekonomický růst. Řešením bylo, že úkolem vlád při řízení ekonomiky se stalo vytvářet stabilní, dlouhodobý, makroekonomický prostor a stabilní regulační klima (regulací nemělo být ani příliš, ani málo). To umožňovalo fi rmám, aby dále vydělávaly.

Díky odváděným daním mohly vlády vykonávat svou práci, tedy

poskytovat veřejné služby. Většina dnešních vrcholových manažerů se tehdy učila svým oborům.

Svět se však od té doby v mnohém změnil. Většina fi rem nepodniká

v rámci stabilní, dlouhodobě prospívající ekonomiky ani nemají k dispozici takový systém regulací, jenž by jim vyhovoval. Svět je čím dál regulovanější. A o málo zemích by šéfové byznysu řekli, že mají „dobré vlády“, včetně předvídatelné politiky, přátelské vůči podnikání.

Požádali jsme Johna Granta, výkonného viceprezidenta pro fi remní

politiku a korporátní záležitosti BC Group a bývalého diplomata, o jeho pohled na fungování vlád. Uvedl toto:

● Voliči/občané jsou vzdělanější, informovanější, více propojení

a v důsledku toho lépe organizovaní a náročnější než kdykoli

v historii.

● Vlády mají omezenější prostor než dříve, což je do značné míry

důsledkem globalizace, jež dává moc mezinárodnímu kapitálu,

redukuje manévrovací prostor vlád a způsobuje celou řadu pro

blemů, s nimiž si vlády nedokážou samy poradit (například kli

matické změny nebo imigraci). Výsledkem je, že demokratické vlády jsou v zajetí nepřetržitě přicházejících zpráv a neustále musí reagovat na události, které přesahují jejich kompetence. To dává nesmírnou moc menšinám a vede k tomu, že vlády téměř nevyhnutelně sledují krátkodobé, nepředvídatelné politické cíle, což svět byznysu nemá rád.

24


Co je PQ a proč je důležité

25

Moises Naim, bývalý venezuelský ministr obchodu a průmyslu a šéfredaktor časopisu Foreign Policy, přichází sice z jiného prostředí než John, zastává však podobné názory. Ve své knize The End of Power (Konec moci – 2013) tvrdí, že všichni vůdcové (včetně představitelů vlád, byznysu a armád) dnes čelí větším a složitějším problémům. Zmiňuje tři hlavní faktory:

● více lidí a věcí, jež se vymykají možnostem kontroly;

● větší mobilitu lidí a myšlenek;

● novou mentalitu, přinášející nové touhy, očekávání a hodnoty. Dopady těchto tří faktorů vnímají představitelé vlád, byznysu i neziskových organizací. Ti, kteří jsou dnes u moci, se cítí stísněnější a méně bezpeční než jejich předchůdci. Vlády zápasí s rychlým náporem idejí a změn. Ve snaze uspokojit všechny strany mohou politici ztrácet potřebu vést a vládnout.

Byznys zase zápasí s tempem, jakým se mění reputace společností, výrobků a služeb. Zčásti je tomu tak kvůli větší transparentnosti a zčásti kvůli tomu, jak se vyvíjejí hodnoty, vnímání a očekávání spotřebitelů.

Neziskové organizace těží z toho, když je jejich program v souladu s náladou veřejnosti, a naopak bojují o přežití, když sympatie veřejnosti ztratí.

Britský regulátor charitativních služeb, the Charity Commission, nedávno varoval, že zatímco platy vrcholových manažerů výrazně stoupají, příspěvky na charitu klesají, což snižuje renomé charitativních organizací.

Co je tedy výzvou pro dnešní vůdce?

Úkolem pro současné vůdší osobnosti je přijít na to, jak vést ostatní ve světě, v němž vlády nemohou vládnout samy a který čelí složitým, globálním výzvám.

Muhtar Kent, prezident a generální ředitel společnosti Coca-Cola, se na tím hluboce zamyslel. Říká toto: „Vlády nemohou dělat vše samy. Aby se kapitalismus mohl dál rozvíjet, je třeba spojit všechny zúčastněné strany, nikoli jen akcionáře.“ Muhtar to nazývá „Zlatým trojúhelníPQ: POLITICKÁ INTELIGENCE LÍDRŮ kem“. Zlatý trojúhelník spojuje vládu, byznys a občanskou společnost (viz Schéma 1.1).

Richard Branson má podobné názory na to, jak by byznys měl pomáhat společnosti. V rozhovoru pro Bloomberg TV Branson uvedl, že kdyby se představitelé byznysu po celém světě začali věnovat nějakému konkrétnímu společenskému problému a využili svých podnikatelských dovedností k jeho vyřešení, většina problémů by byla zvládnuta.

I političtí lídři zastávají podobná stanoviska. Bývalý prezident Bill Clinton ve svém nominačním projevu na podporu prezidenta Obamy v září roku 2012 uvedl: „Domníváme se, že naše země funguje lépe, jestliže byznys a vláda spolupracují v zájmu podpory růstu a široce sdílené prosperity.“ Britský premiér David Cameron řekl v roce 2012 toto: „Byznys není jen o vydělávání peněz, jakkoli je to důležité; je to nejsilnější pohon pro společenský pokrok, jaký kdy tento svět znal.“

Hovořili jsme s Muhtarem o jeho přesvědčení, že na složité problémy, jimž dnešní svět čelí, je třeba nahlížet optikou „Zlatého trojúhelníku“. Řekl, že zástupci byznysu musí hledat „mnoho řešení mnohých

26

Schéma 1.1 Zlatý trojúhelník

Vláda

Byznys Společnost


Co je PQ a proč je důležité

27

problémů“ a nabízet ‚lepší řešení“ pro zákazníky, spotřebitele i vlády – jak na národní, tak na místní úrovni.

Je zřejmé, že pro mnoho politických i obchodních lídrů takový postoj není příliš obvyklý. Vypěstovali si v sobě přesvědčení, že vláda vládne a byznys generuje peníze. A že tyto dva světy se prolínají jen zřídka. Zeptali jsme se Muhtara, proč má jiný názor.

Odpověděl nejprve jako rodič a poté jako obchodník. Z pozice rodiče a v souvislosti s tím, jak je náročné chránit křehké životní prostředí této planety, uvedl: „Chci, aby moje děti mohly jíst čerstvé ryby.“

Z pozice šéfa globální korporace s obratem 14 miliard dolarů a jedné z nejznámějších značek prohlásil: „V sázce je celé hospodaření fi rmy. Spotřebitelé chtějí porozumět charekteru společnosti. Pokud existuje velký rozdíl mezi očekáváním veřejnosti a realitou, máte problém.“

Jeff Bewkes, prezident a generální ředitel společnosti Time Warner, navrhl, abychom porovnali tradiční obchodní modely, v rámci nichž se zisk zvyšuje zlepšováním výkonnosti a produktivity, s modelem současným. Jeff použil jako příklad Google a poukázal na to, že spotřebitelé vyhledávají informace na Googlu. Na základě tohoto vyhledávání Google zjišťuje, co jeho uživatelé chtějí. Google na to reaguje, a díky tomu nabízí lepší produkt. A lepší produkt přiláká více uživatelů.

Jde tedy o toto: Zisk je poháněn interakcí se spotřebiteli/společností a mezi nimi. Spotřebitelé mají díky tomu větší vliv na byznys, neboť jednotliví spotřebitelé nejenže se sami rozhodují, jestli konkrétní produkt koupí či nekoupí, ale ovlivňují i rozhodnutí ostatních. A tato rozhodnutí jsou ovlivňována jak kvalitou produktu, tak – jak to říká Muhtar Kent – „charakterem fi rmy“. Sdílená hodnota Michael Porter a Mark Kramer napsali prorocký článek pro Harvard Business Review (leden/únor 2011) o tom, jak by se byznys a vlády měly změnit. Nazvali jej „Vytváření sdílené hodnoty“.

Pokud se týče fi rem, měly by podle autorů podnikat takové kroky, které posílí jejich konkurenceschopnost a zlepší ekonomické a sociální podmínky v komunitách, v nichž podnikají. Porter a Kramer uvádějí: PQ: POLITICKÁ INTELIGENCE LÍDRŮ

Úzké pojetí kapitalismu znemožnilo, aby svět byznysu využil svůj

veškerý potenciál a popral se s obecnějšími společenskými výzvami.

Firmy, které se chovají jako fi rmy, nikoli jako poskytovatelé charita

tivních příspěvků, představují tu největší sílu pro řešení naléhavých

problémů, jimž čelíme.

Potřeby společnosti jsou rozsáhlé a neustále rostou, zatímco zákaz

níci, zaměstnanci a nová generace mladých lidí požadují, aby se svět

byznysu začal chovat zodpovědněji.

Cílem korporace musí být vytvoření sdílené hodnoty. To přinese

novou vlnu inovací a růstu produktivity v rámci globální ekonomiky.

Přetvoří to také kapitalismus a vztah mezi ním a společností. Ze všeho

nejdůležitější je zřejmě to, že když se naučíme vytvářet sdílenou hod

notu, je to naše největší šance, jak vrátit byznysu jeho legitimitu. Porter a Kramer zdůrazňují, že „sdílená hodnota“ není o fi lantropii, ale o vlastním zájmu. Rovněž Muhtar Kent hovoří o zisku fi rmy. Takže ať už to nazýváme Zlatým trojúhelníkem (výraz, který je nám velmi blízký) nebo vytvářením sdílené hodnoty, důraz je na vzájemném prospěchu. A je to opravdu něco jiného než fi lantropie, dárcovství, dobrovolnictví či jiné korporátní aktivity týkající se společenské odpovědnosti. Jak to funguje Neziskový sektor Mnohé neziskové organizace si uvědomují, že aby prosadily své cíle, potřebují širší partnerství. Mezinárodní nevládní organizace Zachraňte děti dává otevřeně najevo, jak je pro ni svět obchodu důležitý. „Bez byznysu bychom nemohli řešit tyto náročné vývojové výzvy, zapojení podnikatelů je pro náš úspěch klíčové.“

Nadace Zachraňte děti vyzývá fi rmy, aby podnikaly tyto kroky:

● aplikovaly ve svém hlavním podnikání princip „nikomu neškodí

me“;

28


Co je PQ a proč je důležité

29

● stanovily si klíčové obchodní strategie, jež přispějí ke splnění

vývojových cílů;

● prosazovaly změny na národní i globální úrovni. Byznys Jak vyplývá z následujícího příkladu, svět byznysu pomáhá řešit nejpalčivější společenské problémy. Virgin Atlantic je letecká společnost, která si je dobře vědoma toho, že lidé rádi cestují. Místo toho, aby jim říkala, aby cestovali méně, přichází s řešením, které činí planetu zdravější, umožňuje lidem cestovat a fi rmě pokračovat ve svém hlavním podnikání. PŘÍPADOVÁ STUDIE Soukromý sektor Virgin Atlantic – trvale udržitelné letectví Vize Vizí Richarda Bransona pro jeho fi rmu Virgin Atlantic je to, aby byla vůdčí leteckou společností naplňující principy trvale udržitelného rozvoje a nabízela řešení celému leteckému průmyslu díky vývoji udržitelných paliv využívaných v letounech Virgin Atlantic. Stanovil náročný cíl dosáhnout třicetiprocentního snížení emisí do roku 2020. Uvědomuje si, jak je důležité pro tuto planetu, aby ubylo emisí oxidu uhličitého, a něco pro to dělá. Inovace Na Novém Zélandu vznikla inovační fi rma LanzaTech. Jeden z jejích zakladatelů (dr. Sean Simpson) zjistil, že odpadní plyny vznikající při výrobě železa jsou vypouštěny do atmosféry tak jako oxid uhličitý, a napadlo ho, že tento odpad lze využít jako letecké palivo. Postavil malou továrnu a pustil se do testů. Partnerství V roce 2008 společnosti Virgin Atlantic a LanzaTech uzavřely partnerství s cílem vyvinout historicky první letecké palivo s nízkým obsahem oxidu uhličitého.

PQ: POLITICKÁ INTELIGENCE LÍDRŮ

Energie a její zdroje

Branson investoval veškeré zisky Virgin Atlantic do vývoje čistšího paliva. Generální ředitelka

LanzaTech Jennifer Holmglenová říká: „Inovační technologie se neprodávají samy; přinášejí zisky spíše

díky investicím a součinnosti s vizionářskými fi rmami, jako je Virgin Atlantic.“

Soustředění

Richard Branson to brilantně vysvětluje v jednom ze svých blogů: „Kdykoli zkoušíte něco zcela

unikátního, vyžaduje to mnoho času a testování, než je to přijato. Důležité je držet se převratných

řešení.“

Charakter společnosti

Virgin Atlantic říká spotřebitelům, že převezme odpovědnost za ekologické dopady leteckého

průmyslu. Postoj této fi rmy je v kontrastu s chováním mnoha amerických aerolinek, které se rozhodly

neúčastnit plánu Evropské komise týkajícího se snížení emisí oxidu uhličitého v letecké dopravě.

Společnost Virgin Atlantic se oproti tomu připojila k obchodnímu schématu EU už na počátku roku

2012. Stephen King (generální ředitel Virgin-India) říká: „Jsme známi jako fi rma, které záleží na tom,

co dělá a jak to dělá.“

Zisk

A přesně jako v případě společnosti Coca-Cola, je zde i zřetelný obchodní zisk. Stephen King

podotýká: „Víme, že trvale udržitelný rozvoj nám přináší trojí vítězství – například snížení spotřeby

paliv, energií, emisí oxidu uhličitého a materiálů nám zajistí úsporu peněz a je dobrou obchodní

strategií. Můžeme ale také říct, že je to prostě správná věc.“

Realizace

Zahájit komerční výrobu leteckého paliva na základě tohoto oceňovaného partnerství v roce 2014.

(Virgin Atlantic, 2013)

Byznys/neziskový sektor/vláda

Následující příklad ilustruje, jak nevládní organizace, soukromá fi rma

a vláda spolupracují ve prospěch celé společnosti.

30

Co je PQ a proč je důležité

31

PŘÍPADOVÁ STUDIE Až na konec světa Globální fond se s podporou Gatesovy nadace spojil se společností Coca-Cola a vládou Tanzanie v zájmu zkvalitnění distribuce léků. Problém spočíval v tom, jak dodávat léky na HIV/AIDS, tuberkulózu, malárii a další choroby do odlehlých vesnic. Zatímco na plechovku coly narazíte všude, nezbytné léky nejsou všude k mání.

Dva roky po zahájení projektu už na 120 základních léčiv proudilo do 5000 zdravotnických zařízení, oproti dřívějším 500. Běžná dodací lhůta se kromě toho zkrátila z 30 na 5 dnů, což pravděpodobně zachránilo mnoho lidských životů. Výsledkem je, že téměř 20 milionů lidí – necelá polovina populace Tanzanie – již má k dispozici potřebné léky.

Díky přímým dodávkám se také lépe šíří informace, takže zástupci ministerstva zdravotnictví mají lepší přehled o tom, jak léky putují do nemocnic, které nemocnice fungují dobře a které ne, mohou zkvalitnit plánování, přepravu a zásobování. A zástupci veřejného sektoru jsou informováni o obchodních řešeních z první ruky – od sektoru privátního.

V návaznosti na tento úspěch je tento projekt realizován i v Ghaně a Mozambiku. Muhtar Kent k tomu poznamenal, že díky distribučním kanálům by jeho korporace mohla pomoci i v těch nejodlehlejších koutech Afriky. Mezinárodní integrace Vše se čím dál více propojuje, jak na národní, tak na mezinárodní úrovni. Firmy a vlády fungují v rámci mezinárodního systému, jenž reguluje celou škálu postupů, od obchodování po zaměstnávání, od mezinárodních vod po ekologické cíle.

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) v roce

2012 předpověděla, že Čína během několika dalších let nahradí Spojené státy v roli největší světové ekonomiky. Indie předstihla Japonsko na třetí pozici tohoto žebříčku. Změny směřující k užší integraci jsou zjevné, zatímco se svět adaptuje na přesuny ekonomické moci. Jihovýchodní Asie a Latinská Amerika založily organizace, jež jim mají pomoci navázat těsnější obchodní a ekonomické vazby. Evropa a Spojené státy jednají o transatlantické obchodní dohodě.

Větší integrace vyžaduje více mnohostranných vládních aktivit tý


PQ: POLITICKÁ INTELIGENCE LÍDRŮ kajících se všech zásadních témat – fi nančních, ekonomických, obchodních, klimatických, migračních atd. Znamená to také, že svět byznysu musí pochopit a přijmout více mezinárodních regulací. Sdílení infrastruktury a služeb V souvislosti s trendem větší vzájemné spolupráce společnost PricewaterhouseCoopers (PwC) ve svém 16. výročním průzkumu globálních vrcholových manažerů (2013) uvedla, že fi rmy mnohem více vyhledávají spolupráci s blízkými společnostmi, s nimiž sdílejí infrastrukturu a společně vyvíjejí nové produkty. Proč? Aby snížily rizika a omezily výdaje v oblastech, jako jsou výzkum a vývoj. Tento přístup je také více ekonomický než tradiční fúze či akvizice. Jak by měli reagovat lídři byznysu? Šéfové byznysu musí nejprve porozumět tomuto složitějšímu „politickému“ prostředí. Nestačí se jen spoléhat na to, že vláda vytvoří příznivé prostředí pro podnikání, a v jeho mezích fungovat. Podnikatelé by měli s vládou spolupracovat a:

● předvídat, odkud mohou problémy přicházet;

● vyvíjet takový vliv na svět politiky jako kampaně nevládních or

ganizací, kampaně na Twitteru a mediální kauzy, jež do značné

míry určují podobu moderního vládnutí;

● stávat se součástí řešení, spíše než jedním z problémů. Obchodní lídři budoucnosti budou přemýšlet o tom, jak mohou pomoci vládě dosáhnout rovnováhy mezi reagováním na krátkodobé problémy a podněcováním dlouhodobých, strategických postupů a obchodních projektů.

Pro dosažení úspěchu je nezbytné pochopit, že byznys je součástí širšího společenského systému a že společnost od podnikatelů očekává, že k této úrovni dospějí. Prozíraví lídři jsou připraveni chopit se

32


Co je PQ a proč je důležité

33

příležitostí řídit byznys takovým způsobem, který má pozitivní dopad na společnost, neboť i oni jsou součástí společnosti a je to pro jejich podnikání výhodné. Nedělají to i experti na veřejné záležitosti? Firmy se běžně spoléhají na to, že jim specialisté na veřejné/vnější záležitosti pomohou navázat spolupráci s vládou. Potřeba vysoké odbornosti v této oblasti nejenže zůstává aktuální, ale nadále roste vzhledem k probíhajícím změnám v politice, zákonným opatřením a společnosti. O veřejnou politiku a obecná společenská témata se zajímá čím dál více ponikatelů. Chce-li svět obchodu s tímto trendem udržet krok, musí reagovat vytvářením komplexnějších komunikačních strategií. Narůstající mezinárodní regulace znamená, že fi rmy musí přicházet s globálně srozumitelnými postupy a současně rozumět národním a regionálním podmínkám v zemích, ve kterých podnikají. Ze studie týkající se změn v oblasti veřejných záležitostí (Watson Helsby, 2011) vyplynulo, že větší důraz je kladen na strategické a obchodní plánování, které odráží narůstající vliv politiky a regulačních opatření.

Potřeba celistvější spolupráce mezi vládami a fi rmami, vedoucí k řešení zásadních problémů na nejrůznějších úrovních, znamená, že už nestačí mít ve vedení fi rmy jednoho či dva politicky inteligentní lídry a spoléhat se na to, že ostatní lídři si vystačí se znalostí veřejných záležitostí.

V globálně propojeném světě vznikají spletité vztahy mezi různými zúčastněnými stranami, jako jsou místní a národní vlády, občané a komunity, média, nevládní organizace, akcionáři, odbory a zaměstnanci. Důsledkem toho je, že lídři zodpovědní za obchodování v cizích zemích – ředitelé a šéfové poboček – ti, kteří mají na starosti návrh a vývoj nových produktů, lidé, kteří se starají o fi nance, daně a korporátní odpovědnost, a všichni výkonní i nevýkonní členové představenstev, si musí osvojit politicky inteligentní řídící schopnosti.

Globální korporace jako Rio Tinto a Vodafone učí vrcholové manažery pochopit svou roli v tomto spletitém prostředí. John Grant míní, že „budoucí generace obchodních lídrů bude muset uvažovat současně jako podnikatelé i jako politici“. PQ: POLITICKÁ INTELIGENCE LÍDRŮ Jak by měli reagovat političtí lídři? Dnešní političtí lídři byli vychováni v pevné víře, že by měli sloužit společnosti. To se však změnilo vlivem permanentního náporu médií a tlaku ostatních politiků na to, aby na mediální zprávy reagovali. Výsledkem, zejména v demokratických zemích, je přílišné zaměření na krátkodobá řešení a prohlubující se propast mezi rétorikou a skutečností. To se však nelíbí voličům, kteří nemusí znát veškeré detaily konkrétní politiky, aby instinktivně vycítili, že jsou obelháváni, a ztratili o politiku zájem.

Vládní činitelé jsou klíčovými osobami pro politický provoz státu a jsou přímo zodpovědní za realizaci politických zadání. Tito lidé vesměs spolupracují se světem byznysu, jen když něco chtějí. Tento přístup se musí změnit, má-li se uskutečnit vize bývalého amerického prezidenta Billa Clintona spočívající v „aktivní spolupráci vlády a byznysu“.

Většina vůdčích osobností působících ve vládě a veřejném sektoru, od sociální politiky přes zahraniční záležitosti až po rozvoj infrastruktury, se potýká s tím, že v jejich organizacích je třeba zdokonalit metody řízení. Příliš často je spolupráce s byznysem a neziskovým sektorem chápána jako způsob redukce nákladů a pracovních sil ve veřejném sektoru. Šance přicházet s průkopnickými a dlouhodobými řešeními se tak vytrácí. Vlády se musí učit tomu, jak spolupracovat s obchodníky inteligentnějším způsobem.

Porter a Kramer navrhují, aby se lídři zaměřili spíše na dosažené výsledky než na vynaložené prostředky a úsilí. Komplikuje to ovšem hospodářská recese a narůstající zadlužení, neboť ubývá peněz a čím dál větší roli hraje cena. V roce 2014 je však zapotřebí, aby se lídři soustředili především na výsledky a to, jak jich dosáhnout efektivně a ekonomicky.

Bob Zoellick, bývalý šéf Světové banky a obchodní zmocněnec Spojených států, hovoří přesvědčivě o důležitosti výsledků veřejné politiky: „Mnoho veřejných činitelů je spokojených s tím, že zastávají určité posty, jsou součástí událostí, analyzují je, komentují a účastní se různých jednání.“ Podle něj jsou však podstatné konkrétní výsledky

34


Co je PQ a proč je důležité

35

jejich počínání: „Úkolem veřejného sektoru je, aby se zaměřil na praktickou realizaci jednotlivých cílů.“ Mnozí z vás mohou oprávněně namítnout, že to není nic nového. Máte pravdu, ovšem tato teze stále platí. Obchodní lídři, kteří spolupracují s vládami, nás opakovaně upozorňují, že svět byznysu se více zaměřuje na praktické výsledky.

Vládní činitelé se potýkají s tím, jak zvládnout řešení bezpočtu spletitých témat veřejné politiky týkajících se mnoha zainteresovaných stran, přičemž cílem jsou lepší, dlouhodobá řešení společenských problémů.

Jestliže tedy platí, že příští generace obchodních lídrů se musí umět vžít také do role politiků, pak si příští generace politických vůdců musí osvojit některé z obchodních dovedností. Jak by měli reagovat představitelé neziskového sektoru? Neziskový sektor je rozsáhlý a rozmanitý. Ve většině případů se těší větší pozornosti vlád, než jaká je dopřávána byznysu. Velké charitativní organizace se pravidelně setkávají s představiteli vlád. Ty menší jsou úzce svázány s místními komunitami a jejich představiteli. Velké mezinárodní instituce a globální fondy mají téměř neomezený přístup ke komukoli a také k národním médiím.

Budoucnost si žádá, aby vlády a neziskové organizace spolupracovaly a společně sloužily společnosti. Vlády přinášejí moc a šanci pohnout se kupředu, neziskové organizace však nesmějí připustit přílišné zaměření na krátkodobé cíle, neboť politici často usilují o to, aby přicházeli s dobrými zprávami v rámci současného volebního období.

Politika působí opojným dojmem. Příliš politických a neziskových zájmů však může vést ke ztrátě důvěry veřejnosti. Lídři neziskového sektoru potřebují politické schopnosti, chtějí-li se v těchto složitých poměrech správně orientovat.

Velké humanitární organizace si mohou své dovednosti PQ plně otestovat, když musí vyjednávat s brutálními režimy v zájmu záchrany lidských životů. Nejlepší příklady takových aktivit mohou sloužit jako učebnice pro všechny vůdčí osobnosti. PQ: POLITICKÁ INTELIGENCE LÍDRŮ

V posledních letech můžeme sledovat pozoruhodný vzestup ohromných neziskových organizací, jako jsou Gatesova či Clintonova nadace. Obě se soustřeďují na velmi zřetelné výsledky, dlouhodobá řešení a praktickou pomoc. A veřejnost to vnímá. Prostřednictvím sociálních sítí tyto obrovské nadace zapojují do svých aktivit lidi po celém světě.

Menší neziskové organizace musí více vysvětlovat, jak realizují své dlouhodobé cíle a k jakým konkrétním výsledkům dospěly, neboť lidé je porovnávají. Jejich fungování je podrobováno čím dál větší kontrole jak státních, tak individuálních sponzorů – všechny zajímá efektivita vynaložených prostředků. Model PQ Vytvořili jsme model PQ pro lídry, který popisuje chování, dovednosti a procesy, které, jsou-li v souladu, tvoří politicky inteligentí způsob řízení. Posuzujeme je jak ve vládním, tak obchodním kontextu. Může pro vás být překvapením, že tyto způsoby chování, dovednosti a procesy jsou univerzálně platné ve všech oblastech života. Lídři s vysokým PQ vynikají ve všech oborech. Zabýváme se tím podrobně v druhé části této knihy.

Naše závěry týkající se schopnosti PQ vycházejí z rozhovorů s lídry působícími v nadnárodních společnostech a vládách, stejně jako s vůdčimi osobnostmi, jež mají zkušenosti z obou těchto světů. Podělili se s námi o své myšlenky a zkušenosti. Přidali jsme vhodné podněty z veřejně dostupných zdrojů a ilustrativní příklady od dalších lídrů disponujících politickou inteligencí.

Zjistili jsme, jak si počínají ti nejlepší vůdcové. Jsme přesvědčeni, že právě oni určují správný směr pro další lídry. Na základě našich vlastních zkušeností ze vzdělávání vedoucích pracovníků a řízení lidských zdrojů jsme sestavili model PQ, který by pro vás měl být užitečný.

36


Co je PQ a proč je důležité

37

Jaký vliv může PQ mít Zkoumali jsme hlavní výzvy a změny v oblasti řízení. Abychom to zasadili do náležitého kontextu, zmapovali jsme, jak se politicky inteligentní vůdčí schopnosti projevují v byznysu, politických procesech a společnosti. Tabulka 1.1 popisuje:

● zásadní problémy, s nimiž se potýkají všechny zúčastněné strany;

● řešení, s nimiž by měly přicházet;

● závěry platné pro každou z dotčených stran;

● konečné příjemce. Všimli jsme si, že navrhovaná řešení mají podobné charakteristiky. Nejčastěji jde o tyto společné aspekty:

● Inovativní: složité problémy nelze řešit na základě existujících

postupů.

● Mezinárodní: výrazné změny vyžadují mezinárodní spolupráci.

● Trvale udržitelné: chrání základní zdroje.

● Etické: lidé musí lídrům důvěřovat, mají-li se do změn zapojit. Lídři, kteří se soustředí na řešení splňující tyto charakteristiky, si s největší pravděpodobností získají důvěru občanů a spotřebitelů, neboť nabízejí řešení zásadních problémů. Důvěra přerůstá v oddanost jak ve volebních místnostech, tak při nakupování. Závěr Politicky inteligentní řízení znamená nalézt lepší způsoby spolupráce zástupců byznysu, vlády a společnosti v zájmu dosažení zisku, růstu a lepšího života budoucích generací.

Zvládat bezpočet problémů ve světě sdílené moci vyžaduje:

● schopnost ochotně spolupracovat s ostatními bez ohledu na ob

last podnikání, národní a kulturní odlišnosti;


PQ: POLITICKÁ INTELIGENCE LÍDRŮ

38

TABULKA 1.1

Mapa politicky inteligentního řízení

Adresáti

Občané



Budoucí generace



Akcionáři



Zaměstnanci



Zákazníci



Spotřebitelé



My



Naše děti



Budoucí generace

Zúčastněné strany Vláda Byznys Společnost

Výzvy

Komplexnější řešení



Méně kontroly



Méně zdrojů



Okamžitá kritika médií



Ztráta důvěry občanů



Trvale neudržitelné

produkty a služby



Více kontroly



Vyšší očekávání

spotřebitelů



Spotřebitelská moc



Klimatické změny



Dostupnost zdrojů



Bezpečnost



Rovnoprávnost



Korporátní a politická

nestřídmost

Aspekty řešení

Mezinárodní řešení



Průkopnická řešení



Dlouhodobá řešení



Schůdná řešení



Partnerství



Kreativní řešení



Etická řešení



Vyšší renomé



Douhodobá řešení



Partnerství



Trvale udržitelná

řešení



Mezinárodní dohody



Dlouhodobá řešení



Odpovědnost



Schopnost přinášet

prospěch

Lepší výsledky zúčastněných stran

Společenský pokrok



Dlouhá životnost



Legitimita



Stabilita



Zisk



Dlouhá životnost



Legitimita



Hodnota



Lepší život



Lepší komunity



Lepší budoucnost


● zaměření na zisk i dlouhodobý společenský prospěch;

● dlouhodobé vize;

● inovace;

● etiku – důležitý je výsledek i to, jak jej bylo dosaženo;

● otevřený dialog se společností – vzájemnou komunikaci.

Co je PQ a proč je důležité

39




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist