načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Pohyblivé obrázky -- Vysvětlení, jak funguje projektor a filmová kamera. Příprava funkčního modelu promítačky - Radek Chajda

Pohyblivé obrázky -- Vysvětlení, jak funguje projektor a filmová kamera. Příprava funkčního modelu promítačky
-15%
sleva

Kniha: Pohyblivé obrázky -- Vysvětlení, jak funguje projektor a filmová kamera. Příprava funkčního modelu promítačky
Autor:

Autor pro svůj výklad principů funkce mnoha složitých zobrazovacích přístrojů zvolil velmi zajímavý přístup. Spojení dětské hravosti s hi-tech přístroji působí nadmíru ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  129 Kč 110
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
3,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » EDIKA
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2011
Počet stran: 72
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: ilustrace (převážně barevné), portréty
Vydání: Vyd. 1.
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 10. 1. 2011
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2011
ISBN: 9788025128404
EAN: 9788025128404
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Hravá příručka pomůže starším dětem pochopit, jak fungují promítačky, televize a kamery a názorně ukáže, jak si takový jednoduchý promítací přístroj vyrobit pomocí dostupného materiálu. Pomocí jednoduchých experimentů a hříček se světlem, barvami a pohybem se děti seznámí se základními principy fungování promítacích přístrojů a nakonec si samy jednoduchou funkční promítačku sestaví. K jejich výrobě postačí obyčejné kartonové krabice, nůžky, špejle, lepidlo, fixy, baterka a průhledné folie. V ručně postaveném lepenkovém kině si pak mohou promítnout drobný animovaný film vlastní výroby.

Popis nakladatele

Autor pro svůj výklad principů funkce mnoha složitých zobrazovacích přístrojů zvolil velmi zajímavý přístup. Spojení dětské hravosti s hi-tech přístroji působí nadmíru přitažlivě. Zvídavý čtenář s údivem zjistí, že k pochopení a ověření principů funkce řady složitých systémů, jako jsou snímací kamery, filmové projektory, DLP projektory a televize, stačí jen velmi málo. Žádné složité vztahy a schémata. Autor po čtenáři požaduje: lepenku, papírovou krabici, špejle, připínáčky, lepidlo, ubrousek, baterku a pak už jen trochu trpělivosti a pečlivosti. Odměnou mu pak bude krásný pocit z vlastního animovaného „filmu“ a jeho promítání ve vlastním lepenkovém kině nebo dobrý pocit při prohlížení obrázků statického DLP projektoru. A nejen to, současně se dozví mnoho zajímavých detailů jak o těchto přístrojích, tak i o lidech, kteří je vymysleli. RNDr. Vladimír Chlup Katedra optiky, Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci O autorovi: Mgr. Radek Chajda (narozen 1973) absolvoval odborné studium fyziky se zaměřením na optiku a také studium učitelství, obor matematika-fyzika, obojí na PřF Univerzity Palackého v Olomouci. Po ukončení studia pracoval tři roky jako technik v optické firmě s půlroční stáží v USA. Poté byl zaměstnán sedm let jako učitel M-F na druhém stupni základní školy, což mu přineslo cenné zkušenosti z učitelské praxe. V současné době pracuje opět jako odborný technik a píše populárně-naučné knihy pro děti. Dosud byly vydány: Fyzika v kuchyni (Votobia, 2005), Fyzika na dvoře (Computer Press, 2008), Hravá matematika (Computer Press, 2009), Nebojte se matematiky (Computer Press, 2009), Zkoumáme kapaliny (Computer Press, 2009), Oko (Computer Press, 2010), Zábavné experimenty pro děti (Computer Press, 2011), Hravá mechanika (Computer Press 2011), Hravá geometrie (Computer Press, 2011). Je také spoluautorem testů SCIO pro základní školy z matematiky a finanční gramotnosti.

Další popis

Autorem ukazuje dětem ve zkrácené a hravé podobě vývojovou cestu filmové kamery a projektoru. Pomocí zábavných a funkčních modelů dětem přiblíží, jak uvedená zařízení fungují. Při výrobě modelů postačí kartonové krabice, nůžky, špejle, lepidlo, fixy, baterka a průhledné folie.


Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Radek Chajda - další tituly autora:
Zábavné experimenty pro děti -- Jednoduché fyzikálně a chemicky zaměřené pokusy pro malé vědce Zábavné experimenty pro děti
Matematické, fyzikální a chemické tabulky -- pro střední školy Matematické, fyzikální a chemické tabulky
Poznej své smysly -- Všetečné otázky, luštění a zábavné experimenty Poznej své smysly
Mladý technik 5 Mladý technik 5
 (e-book)
Věda hrou Věda hrou
Velká kniha mladého technika Velká kniha mladého technika
 
Ke knize "Pohyblivé obrázky -- Vysvětlení, jak funguje projektor a filmová kamera. Příprava funkčního modelu promítačky" doporučujeme také:
Báječné letní experimenty s vodou -- pro děti 8 až 10 let Báječné letní experimenty s vodou
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

19

5. PRINCIP PROJEKCE OBRAZU

Ať už se jedná o kreslené obrázky či fotografi e, jde o to, jak je dostat na velké projekční plátno.

Je jasné, že k tomuto účelu potřebujeme obrázky zachycené na průhledném materiálu, kterým

mohou procházet světelné paprsky. Dále je nutný zdroj světla a optické prvky pro dosažení

ostrého obrazu. Možná vás překvapí, že promítání obrázků je vynález starý několik staletí.

K sestrojení fotografi cké kamery a projektoru vedla cesta přes několik jednodušších zařízení.

Jedním z nich, pravděpodobně nejstarším, byla takzvaná camera obscura neboli temná komora.

Toto zařízení bylo popsáno ve vědeckých spisech již před začátkem našeho letopočtu. O co se

tedy jedná? Camera obscura je zatemněná místnost s malým otvorem v boční stěně. Protože se

světelné paprsky šíří přímočaře, funguje malý otvor jako čočka a na protější stěnu se promítá

obraz toho, co je venku. Tento obraz je převrácený vzhůru nohama, neboť kvůli přímočarému

šíření světla se paprsky jdoucí od horních bodů zobrazovaného předmětu dostávají na spodní

část projekční stěny a naopak paprsky od spodních bodů se zase promítají nahoru.

V době renesance bylo toto zařízení zdokonaleno. Otvor nebyl v boční stěně, ale přesunul se

více nahoru a obraz se promítal dolů pomocí zrcadla. Odrazem od zrcadla se obraz převrátil

zpět, takže byl i správně orientován. Toto zařízení sloužilo jako hříčka pro zábavu, známý

učenec Leonardo da Vinci ji používal ke studiu perspektivy. Nemusí jít vždy o celou místnost.

Ve zmenšené podobě stačí krabice s otvorem, která má protější stěnu průsvitnou, aby bylo

vidět obraz. Může být také vybavena šikmo položeným zrcadlem, které obraz správně převrací

a promítá na horní skleněnou stěnu skříňky. V této podobě sloužila camera obscura jako

pomůcka kreslířů, kteří na horní sklo skříňky položili tenký papír a obraz prostě obkreslovali.

Platí, že čím menší otvor zvolíme, tím ostřejší obraz dostaneme. Bude však zároveň tmavší,

protože dovnitř pronikne méně světelných paprsků. Tento nedostatek vyřeší použití spojné

optické čočky místo pouhé dírky.


20

Vyzkoušejte si sami, jak funguje camera obscura. Nebojte se, výroba je snadná.

JAK NA TO

Budete potřebovat krabici od bot nebo jinou, podobné velikosti. Do její zadní stěny vystřihněte otvor,

kterým budete pozorovat obraz.

Obraz vznikne na průsvitné matnici. Jako matnice nám poslouží papírový kapesník. Opatrně v rohu

kapesníku špendlíkem oddělte jednotlivé vrstvy a jednu z nich sloupněte.

Pomocí izolepy tento tenký papír upevněte ve svislé poloze doprostřed krabice, to bude vaše

projekční plocha.

Ještě zbývá vyrobit malý otvor v čelní stěně krabice. Propíchněte jej špendlíkem.

Krabici zavřete víkem, přiložte k oku a špendlíkovou dírku namiřte na hodně jasný předmět, nejlépe

okno. Na průsvitném papíře uvidíte obraz okna převrácený vzhůru nohama.

Pokud není obraz dostatečně vidět, zkuste opatrně nůžkami zvětšit otvor. Sice klesne ostrost obrazu,

zato bude jasnější. PRINCIP PROJEKCE OBRAZU


21

Dalším krokem byla laterna magica – „kouzelná lampa“. Představte si, že byste chod paprsků v dírkové komoře obrátili. V laterně magice paprsky světla ze světelného zdroje procházejí skrz průsvitný obrázek a přes objektiv se promítají na stěnu. Je to vlastně princip projektoru statických obrázků, diapozitivů. Byla známa dávno předtím, než byla objevena fotografi e. Ve svém spise ji v roce 1671 popsal jezuitský učenec Athanasius Kircher. Není však jejím vynálezcem, pouze popsal již dříve používané zařízení. Jeho laterna magica samozřejmě nebyla vybavena žárovkou a nepromítaly se s ní fotografi cké diapozitivy. Jako zdroj světla sloužila olejová lampa, objektiv tvořila prostá spojná čočka a ony „magické obrázky“, které se promítaly, byly ručně malované na skleněných destičkách.

Dokonce bylo vymyšleno zajímavé

vylepšení, které se uplatnilo v případě

promítání obrázků duchů.

Ty byly promítány na hustý dým a díky

jeho pohybům vypadaly „jako živé“.

Nadšené publikum si užívalo. I v dobách,

kdy nebyla televize a internet, se lidé uměli

bavit. Koncem 18. století dokázal laternu

magicu využít na maximum Etienne

Gasperd Robert, který kombinoval

vystoupení živých herců se zadní pojekcí

duchů na plátno potažené voskem, aby

nebylo vidět projektor, pomocí posuvu

čočky dovedl měnit velikost obrazu,

kombinoval najednou několik promítaných obrazů a v kouřové atmosféře představení dokázal

diváky přesvědčit, že viděli skutečné duchy. Jeho show se příhodně jmenovala Phantasmagoria.

Moderní projektory samozřejmě používají elektrické osvětlení. Navíc bývá za zdrojem světla

umístěno polokulovité zrcadlo, aby se využila i část světla vyzařující dozadu.

Optika je dokonalejší, před světelným zdrojem bývá umístěna spojná čočka zvaná kondenzor,

která rozbíhavé paprsky vycházející ze zdroje světla mění na rovnoběžné. Ty prochází fi lmem

a přes objektiv jsou promítány na projekční plochu. Obraz má po celé projekční ploše

rovnoměrně rozložený jas a není zkreslený.

PRINCIP PROJEKCE OBRAZU


22

Jaké obrázky se promítaly laternou magicou? Byly to ručně malované zábavné obrázky,

oblíbené byly také výjevy z dalekých zemí. Zde je několik příkladů, abyste měli představu, čím

se tehdy lidé bavili.

PRINCIP PROJEKCE OBRAZU


23

Jednoduchý projektor obrázků si můžete vyrobit sami.

JAK NA TO

Za základ opět poslouží vhodná krabice.

Jako světelný zdroj použijte dostatečně silnou

baterku, kterou připevněte do zadní části krabice.

Obrázek, který se má promítat, nakreslete lihovým

fi xem na průhlednou fólii ustřiženou ze složky.

Na čelní stěně krabice vystřihněte otvor a izolepou

do něj upevněte obrázek na fólii.

V zatemněné místnosti váš projektor vyzkoušejte,

promítejte nejlépe na bílou stěnu.

Zkuste, jak se mění obraz při změně vzdálenosti

od stěny.

Máte-li k dispozici spojnou čočku, můžete kvalitu

obrazu vylepšit jeho zaostřením čočkou. Umístěte

čočku před objektiv a měňte její vzdálenost, až

najdete polohu, kdy bude obraz ostrý.

PRINCIP PROJEKCE OBRAZU


24

V kině se používá běžná přední projekce, kdy je projektor umístěn za zády diváků. Je položený dostatečně vysoko, aby hlavy diváků nestály v cestě světelným paprskům. Na výstavách, kdy se diváci pohybují i v blízkosti projekční plochy, se používá zadní projekce. Projektor je při zadní projekci situován za projekční plochou, která musí být průsvitná, protože se na ni promítá zezadu. Samozřejmě obraz musí být v projektoru založen opačně, s přehozenou pravou a levou stranou, aby byl promítaný obraz správně orientován a například nápisy nebyly psány pozpátku. V průmyslové výrobě se používá tzv. profi lprojektor, což je přístroj, v němž se na velkou průsvitnou matnici promítá obraz kontrolované součásti. Díky zvětšení je velmi dobře vidět hrany předmětu a snadno se měří rozměry. Takto se například kontrolují ostří obráběcích nástrojů.

JAK NA TO

Vyzkoušejte si princip zadní projekce. Použijte projektor obrázků z krabičky a baterky, který jste si

vyrobili v předchozím experimentu. Promítejte zezadu na list papíru. Vyzkoušejte projekci s takovým

obrázkem, na němž poznáte stranovou orientaci. PRINCIP PROJEKCE OBRAZU




Radek Chajda

RADEK CHAJDA


nar. 1973

Mgr. Radek Chajda je učitel a autor populárně naučných knih pro děti.

Vystudoval na Univerzitě Palackého v Olomouci na Přírodovědné fakultě obory fyzika a učitelství - matematika a fyzika. Po studiích působil krátce v optické firmě a poté jako učitel na druhém stupni základní školy. V současné pracuje jako odborný technik a věnuje se psaní knih pro děti.
Jeho knihy jsou populárně naučné, vysvětluje v nich základní principy matematiky a fyziky, používá řadu zajímavých pokusů. Jeho prvotina Fyzika v kuchyni vyšla v roce 2005 a nese podtitul 105 zábavných pokusů s jednoduchými pomůckami. Následuje Fyzika na dvoře z roku 2008, která podobným způsobem nabádá mladé experimentátory k provádění pokusů pod širým nebem.
Dalšími publikacemi popularizujícími fyziku jsou například Zkoumáme kapaliny z edice Hravá věda, Báječné letní experimenty s vodou s řadou pokusů do zahradního bazénu nebo Fyzika v otázkách a odpovědích, kde autor jednoduše a srozumitelně vysvětluje základní pojmy a fyzikální zákony.
Druhým hlavním oborem Chajdova zájmu je matematika, v publikaci Matematika v otázkách a odpovědích ji svým čtenářům představuje a v knihách Hravá matematika a Hravá geometrie odhaluje její zajímavá tajemství, která při normálním úhlu pohledu zůstavají skryta.
Knižní série Mladý technik obsahuje tyto tři tituly: Mladý technik, Mladý technik 2 a Mladý technik 3. Autor zde vysvětluje dětem, jak a proč věci fungují, objasňuje jim základní principy moderní techniky a nechybí ani návody na výrobu spousty funkčních modelů.
Z dalších děl Radka Chajdy jmenujme Pohyblivé obrázky, kde ukazuje dětem zábavnou formou vynález a vývoj kamery a projektoru, Oko - vzrušující cesta nitrem oka, kde čtenáře vede na expedici do tajemství tohoto nejdůležitějšího lidského smyslu a Svět 3D, kde, jak už název napovídá, zabrousíme do světa zobrazování, světla a optiky.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist