načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Podnikové procesy -- Procesní řízení a modelování, 2., aktualizované a rozšířené vydání - Václav Řepa

Podnikové procesy -- Procesní řízení a modelování, 2., aktualizované a rozšířené vydání

Elektronická kniha: Podnikové procesy -- Procesní řízení a modelování, 2., aktualizované a rozšířené vydání
Autor:

V druhém vydání knihy naleznete nové obrázky převedené do notace BPMN, která se v mezidobí stala dominantním standardem pro modelování podnikových procesů, zohlednění této změny v ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  319
+
-
10,6
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2007
Počet stran: 281
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2., aktualiz. a rozš. vyd.
Skupina třídění: Management. Řízení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2007
ISBN: 978-80-247-2252-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Manažerská příručka shrnuje základní informace o některých aspektech podnikových procesů.

Popis nakladatele

V druhém vydání knihy naleznete nové obrázky převedené do notace BPMN, která se v mezidobí stala dominantním standardem pro modelování podnikových procesů, zohlednění této změny v textu, zpodrobnění metodiky modelování podnikových procesů, doplněnou kapitolu o analýze procesů v souvislosti s vývojem informačního systému organizace, aktualizaci nástrojů pro modelování podnikových procesů a další aktuální poznatky. Autor v publikaci shrnuje důležité aspekty podnikových procesů - jejich význam pro reengineering podniku, vztah k ostatním aspektům řízení podniku (organizace, podniková kultura, řízení lidských zdrojů a podnikových znalostí), modelování procesů jako nástroj řízení podniku prostřednictvím nástrojů IS/ICT. Mapuje stávající postupy v oblasti modelování a řízení procesů a kriticky je hodnotí. Kniha nastiňuje obecnou metodiku pro modelování a analýzu podnikových procesů a její vazby na ostatní oblasti řízení, zejména na informační systém podniku. (procesní řízení a modelování)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Václav Řepa - další tituly autora:
Procesně řízená organizace Procesně řízená organizace
 (e-book)
Procesně řízená organizace Procesně řízená organizace
 
K elektronické knize "Podnikové procesy -- Procesní řízení a modelování, 2., aktualizované a rozšířené vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Procesně řízená organizace Procesně řízená organizace
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Edice Management v informační společnosti

Ediční rada:

prof. Ing. Josef Basl, CSc. – Vysoká škola ekonomická v Praze – předseda

Ing. Kateřina Drongová – Grada Publishing, a.s. – místopředseda

prof. Ing. Jan Ehleman, CSc. – Technická univerzita Liberec

doc. RNDr. Josef Hynek, MBA, Ph.D. – Univerzita Hradec Králové

doc. Ing. Karol Matiaško, CSc. – Žilinská univerzita v Žilině

prof. RNDr. Jaroslav Pokorný, CSc. – MFF UK v Praze

doc. Ing. Jan Pour, CSc. – VŠE v Praze

doc. Ing. Karel Richta, CSc. – FEL ČVUT v Praze

Ing. Petr Sodomka, Ph.D. – UTB ve Zlíně

doc. Ing. Milena Tvrdíková, CSc. – VŠB-TU Ostrava

prof. Ing. Ivan Vrana, Dr.Sc. – Česká zemědělská univerzita v Praze

doc. Ing. Václav Řepa, CSc.

Podnikové procesy

Procesní řízení a modelování

2., aktualizované a rozšířené vydání

Š Grada Publishing, a.s., 2007

Cover Design Š Grada Publishing, a.s., 2007

Vydala Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400, www.grada.cz

jako svou 3100. publikaci

Recenzenti 1. vydání:

Prof. RNDr. Jaroslav Král, CSc.

Ing. Renata Kunstová, PhD.

Odpovědný redaktor Mgr. Petr Mušálek

Sazba Milan Vokál

Počet stran 288

Druhé vydání, Praha 2007

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Tato kniha vznikla za podpory grantu GAČR 402/05/0228 a GAČR 201/06/0175.

Nakladatelství a autor děkují firmě Sybase Software, s.r.o. (www.sybase.cz) za podporu při vydání této knihy

a za poskytnutí nástroje Power Designer pro tvorbu modelu v příloze 1 této knihy.

ISBN 978-80-247-2252-8


Obsah

O autorovi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

Část I: Podnikové procesy v řízení podniku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1. Podnikové procesy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1.1 Potřeba zlepšování procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 1.2 Business Process Reengineering (BPR) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 1.3 Vývoj myšlenek reengineeringu procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Kořeny reengineeringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Potřeba změny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

Klíčová úloha informační technologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

Orientace na procesy jako řešení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Krize reengineeringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Druhá generace přístupů k procesním změnám . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 1.4 Principy reengineeringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 1.5 Dimenze a dopady reengineeringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26

Organizační struktura a velení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

Vůdcovství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

Lidé a kultura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

Znalost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Soudržnost a spojenectví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

1.6 Typy procesních změn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

2. Metodiky procesního reengineeringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

2.1 Klasické metodiky reengineeringu podnikových procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

Metodika Hammera a Champyho . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

Metodika T. Davenporta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

Metodika Manganelliho a Kleina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

Metodika Kodak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

Porovnání klasických metodik reengineeringu procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 2.2 Další významné metodiky reengineeringu procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

Metodika DoD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

Metodika ARIS prof. Scheera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

Metodika Participatory Process Prototyping (PPP) prof. Gappmaiera . . . . . . . . . . . . . . 49 2.3 Výběr metodiky reengineeringu procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

3. Projekty reengineeringu procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

3.1 Best Practices in Business Process Reengineering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

Účastníci průzkumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 3.2 Nejčastější nedostatky projektů BPR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 3.3 Nejdůležitější počáteční činnosti projektů BPR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 3.4 Kritické faktory úspěchu reengineeringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

Sponsorství vrcholovým vedením . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Strategické zaměření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Obsah 5

Verze 3G, vydání 2; Grada Tuesday, 9th October, 2007


Případová studie změny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

Dobrá metodika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

Řízení změny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

Liniové vlastnictví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

Budování reengineeringového týmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 3.5 Shrnutí – kritické náležitosti reengineeringového projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

Nejdůležitější činnosti projektu reengineeringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

Část II: Modelování podnikových procesů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

4. Základní náležitosti modelování procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

5. Metody a techniky modelování podnikových procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

5.1 Metodika ARIS prof. Scheera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

Nástroje ARIS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

Modelování procesů metodou ARIS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 5.2 Business System Planning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Postup BSP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

Analýza organizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

Příklad použití technik BSP k analýze organizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Organizační jednotky versus strategie – výchozí tabulka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

Sladění pohledu na organizační strukturu se strategií firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

Pohled na procesy podle strategicky vyladěné struktury organizačních jednotek . . . . . . . . 96

Zjištění procesních souvislostí tříd dat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98

Kontrolní zjištění datových souvislostí strategických cílů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99

Rozdělení systému do subsystémů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99

Informační kříž . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 5.3 ISAC (Information System Work and Analysis of Change) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Fáze ISAC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 5.4 Select Perspective a FirstStep . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Select Perspective . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

FirstStep . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 5.5 Metodika DEMO prof. Dietze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115

6. Standardy pro modelování podnikových procesů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

6.1 Business Process Management Language / Business Process Management Notation . . . . . 125

Business Process Modeling Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

Business Process Modeling Notation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 6.2 Standardy Workflow Management Coalition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 6.3 Jazyk UML a jeho profily pro modelování podnikových procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

Standardní profil UML pro modelování podnikových procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146

Rozšíření UML pro modelování podnikových procesů podle H. Erikssona . . . . . . . . . . . 149 6.4 Standardy IDEF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152

Modelování podnikových procesů s IDEF3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154

Strategie zaměřená na procesy – model procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156

Strategie zaměřená na objekty – model stavů objektů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 6.5 Standardy ISO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164

ISO 14258 – Pojmy a pravidla modelování podniku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165

6 Podnikové procesy


ISO 15704 – Požadavky na podnikové referenční architektury a metodiky . . . . . . . . . . . 166

ISO 18629 – Process Specification Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

Část III: Podnikové procesy a informační systém podniku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173

BPR podle metodiky COBIT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174

Role informačního systému v BPR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175

7. Základní principy a pravidla metodik vývoje informačního systému. . . . . . . . . . . . . . . . 177

7.1 Data versus procesy / objekty versus funkce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 7.2 Modelování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 7.3 Hierarchické abstrakce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 7.4 Princip „tří architektur“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 7.5 Integritní pravidla jako nástroj eliminace negativních důsledků oddělování . . . . . . . . . . . 183

8. Analýza podnikových procesů v kontextu vývoje informačního systému. . . . . . . . . . . . . 185

8.1 Funkčnost informačního systému . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 8.2 Role procesů v systémové integraci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190

Část IV: Metodika modelování a analýzy podnikových procesů MMABP (Methodology

for Modeling and Analysis of Business Process) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

9. Metodický postup modelování podnikových procesů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

9.1 Jednotlivé fáze postupu analýzy podrobněji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

Fáze 1 – Analýza elementárních procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201

Fáze 2 – Specifikace klíčových procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204

Fáze 3 – Specifikace podpůrných procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 9.2 Postup návrhu systému procesů organizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209

Modely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209

Globální model procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209

Základní popisná tabulka procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212

Model postupu procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213

Postup návrhu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216

Závěrečná poznámka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217

10. Technika modelování procesů (Process Diagram Technique – PDT) . . . . . . . . . . . . . . . 219

10.1 Prvky diagramu procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 10.2 Různé úrovně modelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 10.3 Klíčová role událostí a stavů v modelu procesů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 10.4 Použití techniky modelování procesů PDT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Příloha 1: Případová studie použití metodiky modelování a analýzy podnikových procesů . . . 235

Model vybraných objektů a jejich životních cyklů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236

Model vybraných procesů z procesní oblasti stavebního úřadu . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Příloha 2: Přehled nástrojů pro modelování podnikových procesů . . . . . . . . . . . . . . . . 249

Nástroje CABE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249

Použitá kritéria pro hodnocení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252

Hodnocené nástroje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253

Obsah 7



O autorovi

Doc. Ing. Václav Řepa, CSc.

Absolvent fakulty řízení Vysoké školy ekonomické v Praze, od r. 2000 docent v oboru informatika.

Od roku 1982 působí s malými přestávkami na katedře ASŘ, později informač

ních technologií VŠE v Praze, o droku 1999 také na Universitě Hra dec Králové,

Universitě Pardubice a Technické universitě v Liberci v rámci doktorského studij

ního programu. Odborně se zaměřuje na metodiky vývoje informačního systému,

řízení projektů, modelování, řízení podnikových procesů a jejich vztah k vývoji

informačního systému.

Je členem pracovní skupiny WG6 – Software Metrics ISO/IEC JTC1 SC7, pro

gramových výborů řady mezinárodních konferencí (Information Systems Deve

lopment, Business Information Systems, Systems Integration), certifikovaným

eBusiness Processs Managerem (Brigham-Young University, Provo, USA,

2000) a poradcem pro řízení znalostí v ústřední státní správě při Úřadu vlády

ČR. Je autorem nebo spoluautorem řady odborných publikací a dvou monogra

fií, řady vysokoškolských skript, množství odborných statí a příspěvků na mezi

národních konferencích atd.

Věnováno památce sociálního ekologa Bohuslava Blažka (18. 10. 1942–20. 11. 2004), muže vpravdě rene

sančního, jehož „síové myšlení“ předběhlo svou dobu – vzniklo dávno předtím, než se objevily první myšlenky

procesního reengineeringu.

O autorovi 9

Foto: Vendy


Úvod

Kniha, kterou právě držíte v rukou, měla pro svůj vznik řadu důvodů. Výsledkem toho je dílo poněkud širokos

pektrální. Kniha je koncipována tak, aby uspokojila jak nezávazné zájemce o tuto problematiku, poprvé se se

znamující s procesním řízením, tak i profesionály, kteří se ve své práci s touto problematikou běžně potýkají

a mají potřebu systematického vnímání jejího širokého kontextu. Profesionálové mohou patřit k obecnému ma

nagementu (manažeři jakosti, či přímo příslušníci podnikové exekutivy) nebo k manažerům informačních sy

stémů organizací, nebo tito hrají v podnikových procesech klíčovou roli, z níž však také dvousečně plyne i znač

ná odborná odpovědnost vývojářů – ti musí rozumět i procesům samotným. Mezi tyto dvě krajní polohy se pak

vejdou všechny ostatní cílové skupiny čtenářů – studenti jak technických, tak manažerských oborů souvisejících

s podnikovým řízením a lidé, jichž se problematika podnikových procesů z nejrůznějších důvodů týká.

Je nutno přiznat, že autorův přístup k podnikovým procesům je namnoze ovlivněn jeho původním odborným za

měřením na informační systémy (nikoliv pouze technologie!). Autor se ze všech sil vynasnažil, aby tato profesní

zátěž byla v knize využita veskrze pozitivně a nevedla k deformaci pojetí podnikových procesů do polohy ryze

technické, jak se často stává. Jak se to povedlo, je již na posouzení čtenáři.

Kniha je rozdělena do čtyř částí. První část se věnujefenoménu podnikových procesů všeobecně, historii jeho

vývoje, základní klasifikaci jak procesů, tak přístupů k nim, slavnému a kontroversnímu pojmu reengineering

procesů a dalším souvisejícím záležitostem. Zvláštní pozornost je věnována metodikám procesního reengi

neeringu a specifikám projektů procesních změn. V této části by měly najít potřebný přehle do problematice

podnikových procesů a procesního řízení prakticky všechny skupiny čtenářů.

Druhá část se zabývá modelováním podnikových procesů. Obsahuje přehled jednak základních náležitostí

modelování procesů, jednak nejvýznamnějších metod a standardů pro modelování procesů. Tato část je také

určena převážně široké čtenářské obci, zdaleka ne jenom technologicky zaměřené. Nicméně podrobnější cha

rakteristika vybraných významných metod a technik modelování procesů zde již jde do patřičných podrobností.

Třetí část je věnována vztahu mezi informačním systémem a technologiemi a podnikovými procesy.Za-

bývá se jak rolí informačního systému v procesním řízení, tak i rolí podnikových procesů při vývoji informačního

systému podniku. Tato část je určena především pro odborníky z oblasti vývoje informačního systému, přesto,

zejména vzhledem ke kritickému významu informačního systému v procesním řízení, by neměla zůstat stranou

pozornosti ani manažerů s příslušnou odpovědností za zabezpečení procesního řízení firmy.

Ve čtvrté, závěrečné části najdou především odborní čtenáři popis metodik ymodelování podnikových

procesů MMABP, vyvinuté mnohaletým úsilím na katedře informačních technologií Vysoké školy ekonomické

v Praze. Jádrem této metodiky je technika modelování procesů PDT, založená na semiformálním meta-modelu,

konsistentně zapojeným do soustavy meta-modelů jazyka UML.

Kniha je také opatřena dvěma přílohami – první je případovou studií použití metodiky modelování a analýzy

podnikových procesů v prostředí úřadu veřejné správy, druhá jepřehledem nástrojůpro modelování podniko

vých procesů se zvláštním zřetelem k tuzemskému trhu.

10 Podnikové procesy


Druhé vydání z roku 2007 přineslo k vydání prvnímu následující hlavní změny a doplňky: l V době mezi prvním a druhým vydáním nastoupila notace BPMN (Business Process Modelling Notation)

cestu všeobecného standardu pro popis procesu. V souvislosti s tím byla opuštěna původní pracovní nota

ce, nicméně metodicky zcela přesná, ve prospěch nedokonalé, zato však všeobecně standardní notace

BPMN. Konkrétně:

n notační tabulka v kapitole 10.1 byla převedena na standard BPMN a byl vysvětlen způsob popisování

jednotlivých prvků metamodelu podnikového procesu v notaci BPMN;

n příklady v kapitole 10.3 byly převedeny do notace BPMN;

n do notace BPMN byl kompletně transformován celý příklad z přílohy P1. l Kapitola 8, pojednávající o podnikových procesech v kontextu vývoje informačního systému podniku, byla

aktualizována ve smyslu nejnovějších posunů metodiky vývoje informačních systémů, zejména přibylo vy

světlení vztahu funkčnosti IS a podnikových procesů. Dále byla doplněna podkapitola na téma business

procesů jako jádra integrace informačního systému, a to v historickém kontextu s použitím evolučního mo

delu zralosti IS organizace. l Kapitola 9, Metodický postup modelování podnikových procesů, byla rozšířena o podkapitolu popisující kon

krétní možný postup návrhu systému procesů firmy, postavený na principu outsourcingu podpůrných procesů

a s tím související specifikaci rozhraní mezi procesy. l Příloha P2 o nástrojích pro modelování podnikových procesů byla kompletně přepracována ve smyslu aktu

alizace seznamu nástrojů a jejich charakteristik, a to na základě nejnovějšího průzkumu z jara roku 2007. Poděkování: l

studentovi oboru informatika Miroslavu Dvořákovi za původní autorství případové studie CzechHolidays

a kolektivu studentů pod vedením Václava Sigmunda, Kamily Strnadové, Petra Valenty a Václava Bíby za

její základní rozpracování, l

mým spolupracovníkům na knize (Řepa, V. a kol., 1999), jednom z mých zdrojů, zejména pak Ivě Stanov

ské, která do ní dodala původní texty o metodách BSP a ISAC, l

studentům oboru informatika Zdeňku Chadimovi a Tomáši Vilímovi za cenný přehled aktuálního stavu no

rem a standardů pro modelování podnikových procesů, l

studentům oboru informatika mnoha generací, zejména pak té poslední pod vedením Martina Damaška, za

zpracování rozsáhlého procesního modelu úřadu veřejné správy, základního zdroje případové studie v pří

loze této knihy, l

Kamilu Svobodovi za toleranci, s níž přijal mé provokativní názory, jež posléze tvůrčím způsobem rozvinul

při zpracování profilu UML pro modelování podnikových procesů, jímž též přispěl ke zdrojům této knihy, l

Janu Smolíkovi za cenné diskuse na téma dimenzí modelování a role objektů v něm, l

Janu Dietzovi za cenné diskuse na téma modelování podnikových procesů obecně, specificky pak za inspi

raci danou jeho netradičním pohledem, jakož i oporu, jíž mi byl v mých názorech, l

Marku Gappmaierovi za cenné diskuse a velmi inspirativní pohled na lidskou stránku procesních změn, l

Davidu Marcovi za cenné diskuse k normám IDEF a procesnímu modelování vůbec, jakož i oporu, jíž mi byl

v mých názorech, l

Martinu Matulovi za mimořádně cenné diskuse k metamodelu podnikového procesu a metamodelování vů

bec, l

Petru Hřebejkovi za náročné a cenné diskuse, nevysychající to zdroj mé inspirace, l

Karlu Pstružinovi za cenné diskuse k tématům bytí a vědomí, jakož i oporu, jíž mi byl v mých názorech,

Úvod 11


l recensentům Renatě Kunstové a Jaroslavu Královi, kteří se svou vyčerpávající kritikou rukopisu také vý

znamně podepsali na dotažení obsahu do finální podoby, jež snad není úplně k zahození, l redaktorovi Petru Mušálkovi za jazykové a formální dotažení textu, l celé mé rodině, zejména pak manželce Haně, bez jejíž podpory by to už vůbec nešlo, l a též Slávku Blažkovi, jehož podněty se odrážejí v samých základech mého teoretického přístupu a jemuž je

venkoncem věnována celá tato kniha. V rámci druhého vydání náleží specifické poděkování ještě: l studentům oboru informatika Martinům Arnholdovi a Bémovi, Jaroslavu Mikovi a Michalu Štědroňskému za

přehled aktuálního stavu nástrojů pro modelování podnikových procesů l a hlavně Slovenské asociácii procesného riadenia SAPRIA (http://www.sapria.sk), která poskytuje cennou

platformu pro šíření myšlenek procesního řízení a akceleraci metodického vývoje v oblasti na základě přímé

a okamžité aplikace teorie v podnikové praxi.

12 Podnikové procesy


ČÁST I: PODNIKOVÉ PROCESY V ŘÍZENÍ PODNIKU

13

I



1. Podnikové procesy Nutkavou potřebu zlepšení procesu pocítil snad každý, kdo jednou zažil dlouhou frontu v obchodě. V tomto případě se procesem rozumí postup vyřízení požadavku zákazníka, jehož účelem je zabalení a předání zboží a přijetí platby. Proces začíná zařazením nebohého zákazníka do fronty a končí opuštěním obchodu se zbožím a účtenkou v ruce. Jednotlivými kroky procesu jsou ty činnosti, které musí vykonat jak personál obchodu, tak nebohý zákazník k dokončení celé transakce. Jedná se o příklad tzv.„podnikového procesu“(business process)

1

. Příklady jiných

podnikových procesů mohou být: dodávání zakázkového oblečení zásilkovými společnostmi (stále ještě obchodní proces), požadování nové telekomunikační služby od oblíbeného monopolního telekomunikačního operátora (zde je to již spíše úřední procedura, nežli přímý obchod), vývoj zcela nového produktu (v tomto případě o obchodu již nemůže být řeč), vyřízení agendy sociální podpory (bylo by poněkud cynické zde mluvit o obchodu, i když profesionální sociál ví své), stavba nového domu apod. To všechno jsou „podnikové procesy“. Jednoduše řečeno, podnikový proces jesouhrnem činností, transformujících souhrn vstupů do souhrnu výstupů (zboží nebo služeb) pro jiné lidi nebo procesy, používajíce k tomu lidi a nástroje. Všichni to děláme, přičemž jednou jsme v pozici zákazníka, jindy zase dodavatele. Podnikový proces si lze znázornit pomocí grafických symbolů – viz například obr. 1.1. Účelem tohoto modelu je definovat vstupy procesu a jejich zdroj, proces samotný a zákazníka i s ním spojené výstupy. Rovněž je zde vidět důležitá zpětná vazba od zákazníka. 1.1 Potřeba zlepšování procesů Zlepšování podnikových procesů je dnes holou nezbytností pro udržení firmy na trhu. Během uplynulých dvaceti let se již stalo zvykem, alespoň ve zdravějších ekonomikách, že podniky, nuceny svými zákazníky, kteří žádají stále lepší produkty a služby, soustavně uvažují o zlepšování svých procesů. Pokud totiž zákazník nedostane co žádá, má možnost se obrátit na mnoho konkurenčních firem. To je síla konkurenčního prostředí – hlavní hod

Podnikové procesy 15

1

Dodavatel

Podnikový

proces

Zákazník

vstupy výstupy

zpětná vazba

Obrázek 1.1 Základní schéma podnikového procesu 1

V tomto případě by se dokonce i hodil často používaný, většinou však zcela nevhodný pojem „obchodní proces“, což zapříčinilo patrně

bezduché překládání pojmu „business“ do češtiny toliko jedním, a to ještě vcelku marginálním, z jeho mnoha významů. Zde jde, shodou

okolností, opravdu o čirý obchod, narozdíl od většiny běžných podnikových procesů.

+


noty tržní ekonomiky. A tak mnoho firem začíná pracovat se svými podnikovými procesy formou jejich prů

běžného zlepšování. Tento přístup je založen na porozumění a měření stávajícího procesu a z toho přirozeně

vyplynuvších podnětů k jeho zlepšování. Můžeme zde mluvit o jakémsi „přirozeném procesním přístupu“.

Obrázek 1.2 ilustruje základní kroky takového průběžného zlepšování procesu. Základem je popis procesu –

jeho současného stavu, za nímž následuje stanovení jeho základních ukazatelů k měření, plynoucích přede

vším z toho, co potřebují zákazníci. Soustavným sledováním běhu procesu (resp. jeho jednotlivých instancí –

viz dále) jsou identifikovány příležitosti k jeho zlepšení, které je třeba dát do vzájemných souvislostí a posléze,

jako konsistentní celek, implementovat. Provedené změny v procesu je samozřejmě třeba následně dokumen

tovat, čímž se dostáváme opět na počátek celého cyklu – další postup je nasnadě. Pro toto cyklické, a v principu

nekonečné, opakování procedury se také hovoří o průběžném – soustavném – zlepšování podnikových procesů.

Tento způsob zlepšování podnikových procesů je vhodný k dosahování evolučního – přírůstkového zlepšení.

Avšak od počátku devadesátých let minulého století útočí na podniky několik faktorů, které mají za následek, že

potřeba zlepšování podnikových procesů akceleruje. Nejvíce zřetelným z těchto faktorů je technologie. Nové

technologie (zejména Internet) rychle přinášejí nové možnosti, což v konkurenčním prostředí okamžitě působí

zesílení celkové úrovně konkurence, což nakonec nemůže skončit jinak, než nutkavou potřebou zlepšit procesy

radikálně – dramaticky.

Dalším zjevným trendem devadesátých let je otevření světových trhů a s tím související osvobození obchodu.

To přivádí na trhy mnohem více společností a působí postupně stále větší obtíže ve schopnosti konkurovat.

Dnes již nestačí na trh prostě přijít, dnes se jedná o boj o přežití.

Výsledkem výše zmíněné akcelerace bylo, že podniky začaly dotahovat metody rychlého zlepšení svých procesů

do důsledků, přestala jim stačit pouhá přírůstková zlepšení, začaly vyžadovat dramatické a průkopnické změny,

a to hned. Tyto posuny v konkurenčním prostředí mají globální rozsah a jen málo oblastí podnikání si mohlo do

volit se jim vyhnout, resp. necítit je tak dramaticky. Jedním z přístupů k dramatickým změnám a dramatickému

zlepšení, který se v té době objevil, byl tzv. Reengineering podnikových procesů (Business Process Reenginee

ring – BPR).

1.2 Business Process Reengineering (BPR)

BPR je kulturně zcela jiným přístupem, než průběžné zlepšování procesů. Ve své extrémní podobě BPR před

pokládá, že stávající podnikový proces (procesy) je zcela nevyhovující – nefunguje, je špatný, je třeba jej z pod

staty změnit, od počátku. 16 Podnikové procesy 1

Návrh

a implementace

zlepšení

Měření

provozu

procesu

Sledování

provozu

procesu

Stanovení

sledovaných

metrik

Popis

současného

stavu procesu

Obrázek 1.2 Průběžné zlepšování procesu



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist