načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Podniková informatika -- 2., přepracované a aktualizované vydání – Jan Pour; Libor Gála; Zuzana Šedivá

Podniková informatika -- 2., přepracované a aktualizované vydání

Elektronická kniha: Podniková informatika
Autor: Jan Pour; Libor Gála; Zuzana Šedivá
Podnázev: 2., přepracované a aktualizované vydání

Základní informace o použití informačních systémů v podnikové a mezipodnikové praxi. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  501
+
-
16,7
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2009
Počet stran: 496
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2., přeprac. a aktualiz. vyd.
Skupina třídění: Počítačová věda. Výpočetní technika. Informační technologie
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2009
ISBN: 978-80-247-2615-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Základní informace o použití informačních systémů v podnikové a mezipodnikové praxi.

Popis nakladatele

Každý uživatel informatiky - ať už manažer, obchodník či účetní - by se měl dobře orientovat v možnostech, omezeních a vazbách informačních a komunikačních technologií a jejich aplikací, které se využívají v podnikovém řízení. Kniha Podniková informatika je ojedinělým komplexním přehledem těchto technologií a aplikací, srozumitelně a čtivě ukazuje, co informatika nabízí, co od nás vyžaduje a kam se ubírá, nabízí velké množství příkladů. Kromě manažerů a dalších uživatelů informačních technologií je publikace určena také studentům vysokých škol. Druhé vydání je nově rozděleno do těchto pěti částí: Principy podnikové informatiky, Aplikace podnikové informatiky, Řešení rozvoje podnikové informatiky, Řízení a realizace podnikové informatiky a Přílohy. Třetí část o řešení rozvoje podnikové informatiky je z většiny v knize zcela nově, publikace je dále nově doplněna o příklady analytických postupů a metod a v prvních dvou oddílech jsou zařazeny příklady k řešení s odkazem

na třetí část knihy. Řada kapitol je upravena, aktualizována, doplněna o příklady či úlohy. V knize se dozvíte vše potřebné k tomu, abyste díky využití informatiky mohli lépe dělat svůj byznys - lépe řídit firmu, realizovat různé obchodní aktivity, efektivněji využívat lidské, technické, finanční a další zdroje - a aby se tak informatika stala vaší konkurenční výhodou.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jan Pour; Libor Gála; Zuzana Šedivá - další tituly autora:
Podniková informatika -- 2., přepracované a aktualizované vydání Podniková informatika
Podniková architektura Podniková architektura
Řízení výkonnosti podnikové informatiky Řízení výkonnosti podnikové informatiky
Management podnikové informatiky Management podnikové informatiky
Podniková informatika -- Počítačové aplikace v podnikové a mezipodnikové praxi - 3., aktualizované vydání Podniková informatika -- Počítačové aplikace v podnikové a mezipodnikové praxi
 (e-book)
Business Intelligence -- Jak využít bohatství ve vašich datech Business Intelligence
 (e-book)
Podniková informatika -- Počítačové aplikace v podnikové a mezipodnikové praxi - 3., aktualizované vydání Podniková informatika -- Počítačové aplikace v podnikové a mezipodnikové praxi
Self Service Business Intelligence -- Jak si vytvořit vlastní analytické, plánovací a reportingové aplikace Self Service Business Intelligence
 (e-book)
Self Service Business Intelligence -- Jak si vytvořit vlastní analytické, plánovací a reportingové aplikace Self Service Business Intelligence
 
K elektronické knize "Podniková informatika -- 2., přepracované a aktualizované vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Procesně řízená organizace Procesně řízená organizace
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Edice Management v informační společnosti

Ediční rada:

Prof. Ing. Josef Basl, CSc. Vysoká kola ekonomická v Praze předseda

Ing. Kateřina Drongová Grada Publishing, a.s. místopředseda

Prof. Ing. Jan Ehleman, CSc. Technická univerzita Liberec

Doc. RNDr. Josef Hynek, MBA, Ph.D. Univerzita Hradec Králové

JUDr. Martin Maisner kancelář ROWAN LEGAL

Doc. Ing. Karol Matiako, CSc. ilinská univerzita v ilině

Prof. RNDr. Jaroslav Pokorný, CSc. MFF UK v Praze

Doc. Ing. Jan Pour, CSc. VE v Praze

Doc. Ing. Karel Richta, CSc. FEL ČVUT v Praze

Doc. Ing. Petr Sodomka, Ph.D. UTB ve Zlíně

Doc. Ing. Milena Tvrdíková, CSc. VB-TU Ostrava

Prof. Ing. Ivan Vrana, DrSc. Česká zemědělská univerzita v Praze

Ing. Libor Gála

Doc. Ing. Jan Pour, CSc.

Ing. Zuzana edivá

Podniková informatika

2., přepracované a aktualizované vydání

Š Grada Publishing, a.s., 2009

Cover Photo Š profimedia.cz

Vydala Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400,

jako svou 3750. publikaci

Vytiskla tiskárna PBtisk, s.r.o.

Dělostřelecká 344, Příbram

Recenzenti:

Prof. Ing. Edvard Leeder, CSc.

Ing. Milan Cvrkal

Odpovědný redaktor Mgr. Petr Muálek

Sazba Milan Vokál

Počet stran 496

Druhé vydání, Praha 2009

ISBN 978-80-247-2615-1

verze osvit 0; Wednesday, 19th August, 2009; upravit rozměr (20.8. jen tirá)

Obsah

O autorech ...............................................13

Úvod ..................................................15

Část I: Principy podnikové informatiky

1. Podniková informatika .........................................21

1.1 Informace.............................................22

1.2 Informační systém ........................................23

1.3 Podnikové procesy ........................................25

1.4 Podnikový informační systém ...................................27

1.5 Podniková informatika ......................................34

2. Informační a komunikační technologie ................................37

2.1 Technické prostředky .......................................37

2.1.1 Počítače .........................................37

2.1.2 Dalí technické prostředky ................................39

2.2 Základní programové vybavení ..................................39

2.2.1 Operační systémy ....................................40

2.2.2 Podpůrné programy (utility) ................................43

2.2.3 Sluební programy servery a jejich klienti ........................44

2.3 Komunikační prostředky .....................................45

2.4 Programové prostředky pro podporu vývoje a implementaci aplikací ...............47

2.4.1 Systémy a prostředky vývoje software ..........................48

2.4.2 Programovací jazyky ...................................49

2.5 Typy systémů a technologické výpočetní modely .........................51

2.5.1 Modely související s centralizovaným zpracováním ...................53

2.5.2 Modely související s decentralizovaným zpracováním ..................54

2.5.3 Modely související s distribuovaným zpracováním ....................55

3. Data v podnikové informatice .....................................61

3.1 Data a metadata, informace, znalosti a informační systém ....................61

3.2 Prezentace, uloení a zpracování dat ...............................65

3.2.1 Prezentace dat a metadat .................................65

3.2.2 Organizace dat a tradiční (souborový) a databázový přístup k uloení dat ........66

3.2.3 Objekty..........................................69

3.3 Relační databáze a SQL .....................................71

3.3.1 Principy relačních databází ................................71

3.3.2 SQL Structured Query Language ............................72

3.3.3 Kategorie relačních databázových systémů .......................75

5


3.3.4 Rozvoj relačních databází ................................75

3.4 XML, eXtensible Markup Language ................................77

3.4.1 PrincipyXMLajádroXML.................................78

3.4.2 Zpracování XML dokumentů ...............................80

3.4.3 Aplikace XML v podnikové informatice ..........................81

3.5 Dalí formáty ukládání dat.....................................84

3.5.1 Formáty spojené s počítačovou grafikou .........................84

3.5.2 Formáty orientované na dlouhodobou archivaci elektronických dat ............87

4. Aplikace osobní informatiky ......................................89

4.1 Technické prostředky osobní informatiky .............................89

4.2 Softwarové prostředky osobní informatiky ............................91

4.3 Kancelářské prostředky ......................................93

4.3.1 Zpracování textů, textové editory, MS Word .......................93

4.3.2 Zpracování tabulek, tabulkové editory (spreadsheet) ...................94

4.3.3 Zpracování elektronických prezentací prezentační programy ..............96

4.3.4 Osobní databáze, MS Access...............................98

4.3.5 Sady kancelářských aplikací ..............................100

4.3.6 Funkcionalita kancelářského balíku MS Office 2007 ...................103

4.4 Příprava a zpracování grafických dat ..............................103

4.4.1 Úpravadigitálnífotografie................................104

4.4.2 Příprava vektorové grafiky ilustrací, schémat .....................107

4.4.3 Archivace obrázků a grafiky digitální fotoalba .....................109

4.5 Elektronické informační zdroje ..................................111

4.5.1 Internet a sluby pro vyhledávání informací .......................111

4.5.2 Vyhledávací a metavyhledávací sluby .........................112

4.5.3 Předmětovékatalogy ..................................116

4.5.4 Placené informační elektronické databáze .......................117

4.5.5 Věrohodnost informací a citace informačních zdrojů...................119

Část II: Aplikace podnikové informatiky

5. Vymezení aplikací podnikové informatiky ..............................123

5.1 Podstata aplikací podnikové informatiky .............................123

5.2 Klasifikace aplikací podnikové informatiky ............................124

5.3 Monosti řeení aplikací .....................................127

5.4 Podstatné charakteristiky aplikačních software .........................128

5.4.1 Základní a obchodní charakteristiky ...........................128

5.4.2 Funkcionalita, obsahové vymezení aplikačního software ................129

5.4.3 Sluby ..........................................130

5.4.4 Provozní prostředí ....................................131

5.4.5 Dalí vlastnosti produktů ASW..............................131

5.5 Efekty podnikové informatiky ..................................133

6 Podniková informatika


6. Infrastrukturní aplikace ........................................137

6.1 Portály..............................................137

6.1.1 Principyportálů .....................................137

6.1.2 Funkcionalita portálů ..................................138

6.1.3 Orientaceportálů ....................................140

6.2 Správa dokumentů a obsahu ..................................142

6.2.1 ivotní cyklus dokumentu ................................143

6.2.2 Správa dokumentů ...................................145

6.2.3 Správa obsahu .....................................147

6.3 Řízení a podpora spolupráce ..................................149

6.4 Řízení pracovních toků .....................................152

6.5 Řízení znalostí ..........................................155

6.6 Komplexní řeení řízení podnikového obsahu ..........................157

7. Celopodnikové transakční aplikace .................................159

7.1 Principy řeení ERP .......................................160

7.1.1 Celková koncepce ERP .................................160

7.1.2 Technologické a provozní principy ERP .........................162

7.1.3 Řízení přístupu k funkcím a informacím ERP ......................162

7.1.4 Úpravysoftware.....................................166

7.2 Funkcionalita ERP ........................................167

7.2.1 Řízení financí ......................................167

7.2.2 Prodej a marketing ...................................168

7.2.3 Řízení nákupu a skladů .................................170

7.2.4 Řízení lidských zdrojů ..................................171

7.2.5 Výroba..........................................172

7.2.6 Správaservisu......................................173

7.2.7 Účtování projektů ....................................174

7.3 Příklad vyuití ERP aplikace ...................................176

7.4 Branová řeení ve vztahu k ERP ................................179

7.4.1 Strojírenská výroba ...................................179

7.4.2 Procesní výroba .....................................179

7.4.3 Sluby ..........................................180

7.4.4 Správanemovitostí ...................................181

7.5 Kategorie a příklady produktů ERP ...............................182

7.5.1 KategorieERP......................................183

7.5.2 Příklady produktů ERP .................................183

7.6 EfektyERP ...........................................184

8. Aplikace pro řízení externích vztahů .................................185

8.1 Principy aplikací pro řízení externích vztahů ...........................185

8.1.1 Základní vztahy mezi subjekty elektronického podnikání ................186

8.2 Aplikace pro vztahy B2C .....................................187

8.3 Aplikace pro vztahy B2B .....................................188

8.3.1 Elektronické zásobování (e-Procurement) .......................190

7


8.3.2 Elektronické tritě (e-Marketplace) ...........................196

8.3.3 Elektronické aukce ...................................199

8.3.4 Řízení dodavatelských řetězců (APS/SCM) .......................200

8.3.5 Zásoby řízené dodavatelem ...............................202

8.4 Aplikace pro vztahy B2G a C2G .................................203

8.5 Aplikace pro vztahy C2C .....................................205

8.6 Mobilní obchodování.......................................205

8.7 Řízení vztahů k zákazníkům (CRM) ...............................210

8.8 Efekty aplikací pro řízení externích vztahů ............................214

9. Analytické aplikace, business intelligence .............................215

9.1 Podstata business intelligence..................................215

9.2 Základní principy business intelligence .............................217

9.2.1 Výběr a organizace dat .................................218

9.2.2 Dimenze a granularita dat ................................220

9.2.3 Multidimenzionalita uloení a práce s daty ........................221

9.2.4 Nároky na kvalitu dat ..................................225

9.3 Hlavní komponenty řeení business intelligence .........................226

9.3.1 Produkční (zdrojové) databáze .............................227

9.3.2 ETL Extract, Transform and Load ...........................227

9.3.3 EAIEnterpriseApplicationIntegration.........................227

9.3.4 Dočasné úloitě dat (DSA) ...............................228

9.3.5 Operativní úloitě dat (ODS) ..............................228

9.3.6 Datovýsklad(DWH)...................................229

9.3.7 Datové tritě (DMA) ..................................229

9.3.8 OLAP databáze .....................................229

9.3.9 Reporting ........................................230

9.3.10 Analytické aplikace ...................................230

9.3.11 Dolování dat (Data Mining) ...............................230

9.3.12 Nástroje pro řízení kvality dat a správu metadat .....................231

9.4 Příklad řeení aplikace BI ....................................231

9.4.1 Návrh a vytvoření struktur datového skladu .......................234

9.4.2 Transformace dat (ETL) .................................234

9.4.3 Vytvoření analytického dotazu do datového tritě ...................236

9.4.4 Výběr datových zdrojů pro analytické účely .......................238

9.4.5 Vytvoření pohledu nad daty pro analýzy .........................239

9.4.6 Vytvoření dimenzí pro OLAP kostky ...........................239

9.4.7 Vytvoření OLAP kostky .................................240

9.4.8 Zprocesování dimenzí a OLAP kostky ..........................242

9.4.9 Prohlíení OLAP kostky .................................242

9.4.10 Práce s OLAP kostkou v prostředí Excel .........................242

9.4.11 Práce s OLAP kostkou v prostředí ProClarity ......................243

9.5 Funkcionalita a aplikace BI....................................245

9.6 Segment trhu business intelligence ...............................246

9.7 Efekty business intelligence ...................................248

8 Podniková informatika


10. Řízení rozvoje, inovací a podnikové výkonnosti ..........................251

10.1 Podniková architektura .....................................252

10.2 Řízení podnikových procesů ...................................255

10.3 Řízení podnikové výkonnosti CPM ...............................257

10.4 Řízení ivotního cyklu produktu PLM..............................260

Část III: Řeení aplikací podnikové informatiky

11. ivotní cyklus aplikací podnikové informatiky ...........................265

11.1 Plánování a příprava aplikace ..................................267

11.1.1 Vstupní analýza .....................................267

11.1.2 Plánování projektu aplikace ...............................268

11.1.3 Výběr dodavatele aplikace ...............................268

11.1.4 Úvodní studie ......................................269

11.2 Analýza a návrh aplikace ....................................270

11.2.1 Analýza podnikových procesů ..............................271

11.2.2 Analýza stávajících databází ..............................271

11.2.3 Analýza stávajících aplikací ...............................271

11.2.4 Návrh změn podnikových procesů ............................272

11.2.5 Návrh databází .....................................272

11.2.6 Návrh aplikace......................................272

11.3 Implementace aplikace .....................................273

11.3.1 Detailní specifikace modulů ...............................274

11.3.2 Prototypy ........................................274

11.3.3 Kastomizace typového software .............................274

11.3.4 Vývoje a dovývoje ....................................274

11.3.5 Akceptační řízení ....................................274

11.4 Příprava na zavedení do provozu, migrace ...........................275

11.4.1 Detailní specifikace plánu a harmonogramu migrace ..................275

11.4.2 Instalace aplikačního software a dalích technologií...................276

11.4.3 Migracedat .......................................276

11.4.4 Organizační příprava provozu aplikace .........................276

11.4.5 Předávací řízení .....................................276

11.5 Provoz a uití aplikace ......................................276

11.5.1 Předání aplikace do provozu ..............................277

11.5.2 Správainfrastruktury ..................................277

11.5.3 Podpora uivatelů ....................................277

11.5.4 Monitorování provozu aplikace .............................278

11.5.5 Návrhy na změny aplikace ................................278

11.6 Dalí rozvoj a optimalizace aplikace. ...............................278

11.6.1 Změnové řízení .....................................278

11.6.2 Návrhy a realizace dílčích úprav aplikace ........................279

11.6.3 Zadání nového projektu .................................279

9


12. Datové modelování a návrh databází ................................281

12.1 Podstata datového modelování .................................281

12.2 Konceptuální datové modelování ................................282

12.2.1 Entity ..........................................285

12.2.2 Vazby ..........................................287

12.2.3 Byznys pravidla .....................................290

12.3 Logický návrh databáze .....................................293

12.3.1 Specifikace databázových tabulek ...........................293

12.3.2 Definování klíčů .....................................293

12.3.3 Řeení a testování integrity databáze ..........................294

12.4 Fyzický návrh databáze .....................................294

13. Procesní modelování a zlepování podnikových procesů .....................299

13.1 Účel a uplatnění procesního modelování ............................299

13.2 Metodiky a dokumentace podnikových procesů .........................300

13.2.1 Modelování podnikových procesů ............................301

13.2.2 Příklady dalích nástrojů pro procesní modelování ...................306

13.3 Reengineering podnikových procesů ..............................308

13.4 Monosti procesních návrhů a změn ...............................309

13.5 Efekty a rizika procesního reengineeringu ............................311

14. Dimenzionální modelování ......................................313

14.1 Podstata dimenzionálního modelování .............................313

14.2 Postup dimenzionálního modelování ..............................314

14.2.1 Přípravná fáze ......................................315

14.2.2 Hrubý dimenzionální model ...............................316

14.2.3 Analýza a návrh datového skladu a tri ........................319

14.3 Tabulky faktů ..........................................321

14.3.1 Principy tabulky faktů ..................................321

14.3.2 Granularita v tabulce faktů ................................322

14.3.3 Agregace dat ......................................323

14.4 Tabulky dimenzí .........................................323

14.4.1 Principy návrhu dimenzionálních tabulek ........................323

14.4.2 Změny v dimenzích (SCD Slowly Changing Dimensions) ...............325

14.5 Fyzický návrh datového skladu .................................327

Část IV: Provoz a rozvoj podnikové informatiky

15. Bezpečnost v informatice ......................................331

15.1 Řeení bezpečnosti IS/ICT ...................................331

15.1.1 Základní pojmy .....................................331

15.1.2 Přístup k řeení bezpečnosti IS/ICT ...........................334

15.2 Hrozby ..............................................337

15.3 Protiopatření...........................................340

15.3.1 Zajitění autentizace zprávy ...............................341

15.3.2 Zajitění důvěrnosti ...................................344

10 Podniková informatika


15.3.3 Autentizace a autorizace uivatelů, programů a systémů ................347

15.3.4 Ochrana proti kodlivým kódům .............................349

15.3.5 Firewall .........................................349

15.3.6 Dalíprotiopatření....................................351

16. Integrace podnikové informatiky...................................353

16.1 Specializace, integrace, evoluce integrace ...........................353

16.2 Middleware ...........................................354

16.2.1 Funkcionalita základního middleware ..........................355

16.2.2 Funkcionalita integračního middleware .........................357

16.2.3 Funkcionalita middleware pro aplikační integraci ....................358

16.3 Sluebně orientovaná architektura ...............................359

16.3.1 Sluby ..........................................359

16.3.2 Architektura.......................................361

16.3.3 XMLaSOA .......................................365

16.4 Přístupykintegraci .......................................368

16.4.1 Integrace aplikací ....................................368

16.4.2 Informační integrace...................................374

16.4.3 Integrace na úrovni přístupu ...............................376

16.5 Systémováintegrace ......................................377

17. Řízení provozu a rozvoje podnikové informatiky ..........................381

17.1 Monosti provozu a rozvoje podnikové informatiky .......................383

17.1.1 Outsourcing a offshoring ................................383

17.1.2 Hosting .........................................384

17.1.3 Vzdálené poskytování slueb (ASP) ...........................385

17.1.4 Software-as-a-Service(SaaS)..............................385

17.2 Řízení podnikové informatiky ..................................386

17.2.1 Informační strategie ...................................387

17.2.2 Plánování projektů, projektový záměr ..........................387

17.2.3 Řízení slueb podnikové informatiky ..........................388

Závěr ..................................................391

Přílohy

P1 Vývoj v informatice ..........................................393

P2 Počítač a periferie ...........................................395

P3 Měrné jednotky a informační technologie ..............................400

P4 Přehled počítačových rozhraní....................................402

P5 Virtualizace a konsolidace systémů .................................404

P6 Technologie sítí ............................................407

11


6.1 Principysítí ...........................................407

6.1.1 Topologie sítě ......................................407

6.1.2 Typy sítí a jejich konvergence ..............................407

6.1.3 Síový model, protokoly, síové rozhraní a aktivní prvky počítačové sítě.........409

6.2 Přístup k počítačové síti prostřednictvím přístupových sítí ....................412

6.3 Klasifikace počítačových sítí ...................................416

6.3.1 Sítě podle rozsahu....................................416

6.3.2 Dalí specifické sítě ...................................418

P7 Technologie a sluby internetu....................................419

7.1 Protokolová sada TCP/IP ....................................420

7.2 Adresace a směrování v internetu, spolehlivost přenosu a vztah k aplikacím ..........422

7.3 Aplikační sluby v internetu ...................................427

7.3.1 Systém doménových jmen ...............................427

7.3.2 Přiřazení IP adres Sluba Dynamic Host Configuration Protocol............432

7.3.3 Sluba elektronické poty ................................434

7.3.4 Sluba přenosu souborů FTP .............................438

7.3.5 Sluba World Wide Web .................................439

7.3.6 Dalí významné sluby .................................445

P8 Kódování znaků ............................................447

P9 Přehled XML specifikací a aplikací ..................................452

P10 Příklady vybraných funkcí editorů Word a Excel ..........................455

10.1 Textový editor MS Word .....................................455

10.2 Tabulkový editor MS Excel ....................................469

Literatura a dalí zdroje ........................................477

Přehled zkratek a základních termínů ................................484

Rejstřík ................................................493

12 Podniková informatika


O autorech

Ing. Libor Gála

Vystudoval obor Automatizované systémy řízení na Vysoké kole ekonomické

v Praze, kde od ukončení studia v roce 1988 působí jako odborný asistent. Ve

své pedagogické i dalí práci se zaměřuje předevím na oblast integrace podni

kových aplikací a otázky spojené s aplikací internetu do podnikové praxe. Zde

se zabývá na jedné straně problematikou návrhu a implementace pouitelných

a přístupných webových aplikací a hypertextových systémů, a na druhé straně

přístupy, které do vývoje a provozu aplikací přináí servisně orientovaná archi

tektura. Na praktických projektech spolupracuje se společnostmi ITG a ČSSI.

Doc. Ing. Jan Pour, CSc.

Vystudoval Fakultu národohospodářskou na Vysoké kole ekonomické v Praze.

Je docentem katedry informačních technologií VE v Praze. Současně pracuje

jako analytik ve společnosti ITG Praha. Profesně se orientuje na otázky řízení

podnikové informatiky, koncepcí a aplikačních architektur informačních systémů

podniků a úlohy business intelligence. Podílel se na řeení několika desítek pro

jektů pro nejrůznějí podniky a organizace v energetice, průmyslu, obchodě i ve

státní správě. V současné době je členem Rady České společnosti pro sy

stémovou integraci a redaktorem časopisu Systémová integrace.

Ing. Zuzana edivá

Vystudovala obor Automatizované systémy řízení na Vysoké kole ekonomické

v Praze, kde od absolvování v roce 1985 působí na katedře informačních tech

nologií jako odborná asistentka. Ve své pedagogické práci i v ostatních odbor

ných aktivitách se zaměřuje předevím na oblasti aplikací grafických dat a multi

mediálních prezentací. Současně svou odbornost rozvíjí v oblasti podpory

informačních technologií ve vzdělávání a výuce (e-learningu). V mezinárodní

organizaci OBSE se dlouhodobě podílela na praktických projektech v oblasti

zpracování a archivace dokumentů. Na praktických projektech spolupracuje i se

společností ITG. V současnosti je také externí lektorkou Vysoké koly ekonomie

a managementu.

O autorech 13



Úvod Zřejmě je na tomto místě zbytečné opakovat nejrůznějí mylenky a hesla o významuinformatikypro jednotlivce i podniky, pro jejich úspěch a konkurenceschopnost, o unikátní rychlosti rozvoje informačních a komunikačních technologií, o potřebě jisté informatické kvalifikace kadého z nás počínaje áky základních kol a lidmi důchodového věku konče. Omezme se proto na konstatování, e informatika tu je, musíme s ní pracovat, musíme s ní ít a musíme jí tedy i do jisté míry porozumět. Toto porozumění má vak různý směr, rozsah a různou úroveň detailu. Někdo potřebuje znát vechny potřebné detaily počítače, protoe je dodává, opravuje nebo kompletuje, jiný potřebuje znát vechny potřebné detaily programů, aplikací, s nimi pracuje a s jejich pomocí vydělává pro firmu peníze. Pro vechny, nebo alespoň větinu z nás, je ale účelné mít celkový, by rámcový přehled o informatice, co nabízí, co na nás vyaduje a kam se ubírá. Takový informatický základ se stává běnou součástí vzdělání lidí tohoto tisíciletí a současně poskytuje podstatně lepí výchozí prostor pro pochopení vech podstatných souvislostí v informatice i pro konkrétní práci s jednotlivými technickými nebo programovými prostředky.

První otázka, kterou si na počátku musíme poloit, je: Komu je tato kniha určena a co je jejím účelem? Otázka je to vcelku jednoduchá, odpověď o poznání sloitějí. V informatice a kolem ní se pohybuje ohromné mnoství lidí, a to v nejrůznějích profesích nebo rolích programátoři, analytici, technici a zejména uivatelé, tj. manaeři, obchodníci, účetní, nejrůznějí podnikoví specialisté, ale i lidé mimo ekonomickou sféru. Uivatelů je logicky nejvíce, a zejména oni nakonec rozhodují o úspěchu či neúspěchu informačních systémů a programů, techniky, peněz i času do nich vloených. Jejich kvalifikace, schopnosti a zájem zhodnotí, nebo znehodnotí vechny tyto prostředky, jejich cena se můe pohybovat od několika tisíc a po desítky milionů korun. Prvním naím záměrem je proto přispět uivatelům, uivatelské sféře v orientaci v současné informatice.

Druhým naím záměrem je naplnit tvrzení z prvního odstavce a poskytnout celkový výchozí přehled o informatice, bez podrobností, ale s respektováním vech jejích nezbytných součástí, jejích podstatných charakteristik a vzájemných vazeb. Takový souhrnný pohled na podnikovou informatiku zahrnuje aplikace v informatice, jim odpovídající technologie, projektové a analytické postupy a metody, a je proto obvykle východiskem pro práci a rozvoj dalí kvalifikace projektantů a analytiků informačních systémů. Kniha je proto určena i jako základ pro studium začínajícím projektantům a analytikům.

Mluvíme-li v naí publikaci o podnikové informatice, máme tím na mysli informatiku v různých prostředích průmyslových, obchodních, dopravních a dalích společností, ale i v prostředí finančních institucí a organizací veřejné správy. Zkrácený termín podniková informatika pouíváme jako zobecnění těchto prostředí, a to i s vědomím jisté nepřesnosti.

Vycházíme z předpokladu, e k tomu, abychom byli připraveni porozumět monostem informatiky v reálném prostředí jakéhokoli ekonomického subjektu, musíme si nejdříve uvědomit, proč informatiku potřebujeme. Jaké jsou vlastně nae poadavky na informatiku a zejména na jejíobsah, jaké funkce má poskytovat, s jakými daty a informacemi má pracovat, jaké technologie a prostředky lze pro nae poadavky nejefektivněji vyuívat. Tyto otázky a jejich řeení jsou náplní části I publikace.

Víme-li, co má být účelem a obsahem informatiky, můeme uvaovat o tom, jakédruhy aplikací, aplikačních software (např. programů pro vedení účetnictví, obchodování apod.) máme k dispozici a jaké jsou jejich monosti a omezení v podnikovém řízení. V současné době je v praxi celá řada velmi různorodých aplikací. Jsou určeny různým pracovníkům podniku, poskytují různé funkce, jsou zaloeny na různých technologiích, mají různé monosti vyuití. Je proto vdy otázkou, kterou z nich pro daný účel a obsah nasadit a vyuít. Odpovědi na tyto otázky tvoří část II.

Úvod 15


Jak naznačuje předchozí odstavec, informatika se prakticky ve větině organizací průběně rozvíjí, řeí se

nové úlohy a projekty a ty původní se upravují podle nových poadavků. Nařeenítěchto úloh a projektů obvykle

kooperují jak analytici, tak uivatelé a vyuívá se při nich mnoha různých metod a postupů. Účelem části III je

objasnit jejich podstatu a způsob práce s nimi, nebo úroveň jejich zvládnutí ovlivňuje výslednou kvalitu řeení

projektů i celého informačního systému.

Informatika v jakékoli organizaci se musí racionálně provozovat i průběně rozvíjet tak, aby odpovídala sku

tečným potřebám jejích uivatelů a potenciálu, který informatický trh aktuálně nabízí. To ale také znamená, e

provoz i vývoj těchto stále sloitějích komplexů různých programových a technických prostředků se musí kvalifi

kovaně řídit. Řízení informatiky sice není hlavní orientací této publikace, přesto pokládáme za účelné poukázat

zejména na to, co je třeba řídit a co pro úspěný chod podnikové informatiky zajistit. To jsou pak tématačásti IV.

Uvedené okruhy otázek a témat jsou základem celkové struktury předkládané publikace, kterou dokumentu

je obr. 0.1.

16 Podniková informatika

I. Principy podnikové informatiky

podniková informatika, její obsah a zdroje (funkce, procesy, role)

technologická infrastruktura (technika, software, komunikace)

data, datové zdroje, informace

osobní informatika

vymezení aplikací, jejich typy a podstatné charakteristiky

infrastrukturní aplikace

celopodnikové transakční aplikace

aplikace pro řízení externích vztahů podniku

analytické aplikace a podpora podnikového řízení

aplikace řízení podnikové výkonnosti a inovací

III. Řeení aplikací podnikové informatiky IV. Řízení podnikové informatiky

Podniková informatika

II. Aplikace podnikové informatiky

ivotní cyklus podnikové informatiky

metody analýzy a návrhu podnikové

informatiky

principy řízení informatiky, obsah

a organizace

řízení bezpečnosti

integrace podnikové informatiky

Obr. 0.1 Celková struktura knihy


Obvyklou součástí úvodních informací ke kadé kniní publikaci je vymezení základních formálních standardů. Proto na tomto místě upozorníme na pouité piktogramy, které uvozují standardní části jednotlivých kapitol:

y Účel kapitoly nebo části textu.

` Vymezení nebo definice nejdůleitějích pojmů (nikoli vech).

2 Příklady zadání k souhrnnému příkladu vybrané firmy nebo dílčí kroky při práci s programovými

prostředky, resp. při realizaci jejich jednotlivých funkcí.

F Základní případová studie vybraného podniku, na ní jsou dokumentovány problémy a jejich řeení

v běné praxi.

F Doporučení pro řeení úlohy, problému nebo operace.

Ň Shrnutí kapitoly nebo vybrané části textu. K tomu, abychom nae dalí úvahy o podnikové informatice a některých jejích aplikacích a technologiích mohli přiblíit na konkrétnějích příkladech, pouijeme k tomu případovou studii (pro tyto účely speciálně zaloené) obchodní firmy; nazvěme ji NEON. V dalím textu se budeme na uvedený příklad odvolávat s tím, e na začátku uvedeme stručně daný problém a v závěru monosti jeho řeení ve vazbě na probírané téma a vdy také upozorníme na případné odlinosti jednotlivých řeení a produktů i u jiných typů organizací.

Standardním problémem kadého textu tohoto charakteru je rychlost jeho zastarávání. To je dáno neobyčej

ně rychlým rozvojem informačních a komunikačních technologií, který nemá v ádné jiné sféře lidského poznání obdoby. Tomuto problému se samozřejmě nevyhneme ani v naem případě. Na druhé straně se ho snaíme alespoň částečně eliminovat odkazy na aktualizované webové stránky obsahující aktuální přehledy produktů, slueb a jejich dodavatelů a na vývojové trendy na ICT trhu.

Úvod 17

Nai firmu doplňme několika dalími charakteristikami:

l Firma je akciovou společností, patří svým rozsahem ke středním, má kolem 200 zaměstnanců

a obrat 500 milionů Kč.

l Firma NEON nakupuje a prodává běné spotřební zboí elektrické přístroje, árovky, kabely,

CD a DVD atd.

l Firma dodává spotřební zboí obchodním řetězcům a dalím obchodním organizacím, ale i ko

nečným spotřebitelům.

l Zboí nakupuje u různých dodavatelů, předevím od výrobních podniků nebo distribučních center.

l Firma vstupuje do rozmanitých vztahů s mnoha externími partnery, jak dokumentuje obr. 0.2.

F


Na závěr by autoři chtěli touto cestou poděkovat spolupracovníkům i absolventům kateder informatiky na VE v Praze, zejména prof. Jiřímu Voříkovi, prof. Josefu Baslovi, doc. Prokopu Tomanovi a dalím za spolupráci na přípravě knihy. Tato publikace vznikla ve velmi úzké kooperaci s řadou externích partnerů z praxe, zejména se společností KPC-Group, která je výhradním zastoupením společnosti Gartner v ČR, na Slovensku a v Rumunsku. Zvlátní dík dále patří těmto společnostem a jejich pracovníkům: Ing. Milanu Cvrkalovi, Ing. Drahoslavu Dvořákovi, Ing. Petru Hampejsovi a Ing. Pavlu lesingrovi (Microsoft ČR), Ing. Lumíru Srchovi, Ing. Václavu Derflerovi, Ing. Vladimíru Zykovi a Ing. Janu Novákovi (ITS), Ing. Ivě Stanovské (Aquasoft), Ing. Pavlu indelářovi (AutoCont CZ), Ing. Milanu točkovi a Ing. Jánu Zajícovi (Clever Decision) a celé řadě pracovníků dalích společností působících na naem ICT trhu, kteří poskytli pro tuto publikaci cenné materiály, příklady, připomínky a náměty. V knize byly vyuity výstupy a výsledky následujících výzkumných grantů: l

GA ČR č. 201/07/0455 Model vztahu mezi výkonností podnikání, účinností podnikových procesů a efektiv

ností podnikové informatiky, l

CVKS MMT 2005 2009, 1M0524 Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky, l

GA ČR 201/08/0663 Inovace informačních systémů podporující konkurenceschopnost podniků.

18 Podniková informatika

Zákazník

Zákazník

Zákazník

Zákazník

Dodavatel Dodavatel

Dodavatel

Veřejná správa

Obr. 0.2 Příklad obchodní firmy NEON

ČÁST I: PRINCIPY PODNIKOVÉ INFORMATIKY

Cílem úvodní části je vytvořit potřebnou terminologickou základnu a předevím vymezit, z čeho se informatika

skládá a co v praxi zahrnuje. Hlavní náplní části I je objasnění podstatných principů a informatiky a vymezení je

jího obsahu. Základní strukturu této části demonstruje obr. I.1.

Na informatiku se můeme dívat na zcela obecné úrovni a na úrovni jejích aplikací v určitém oboru lidské čin

nosti, tj. na aplikovanou informatiku, a konkrétněji na informatiku v podnikovém prostředí, tedy na podnikovou

informatiku. Rozdíly v těchto pohledech se zabývá kapitola 1. Vymezuje rovně její základní obsah, tj. role, funkce

a procesy v podnikové informatice. Informatika je zaloena na irokém spektru technických, programových

a komunikačních prostředků, resp. technologické infrastruktuře a její přehled poskytuje kapitola 2. Následující

kapitola je věnována datům, datovým zdrojům, datovým bázím a informacím z nich odvozovaným. Ukazuje, jak

lze data ukládat, přistupovat k nim a prezentovat je. Poslední kapitola úvodní části je věnována tzv. osobní infor

matice, tj. zejména programovým prostředkům, určeným pro práci jednotlivce, jako jsou textové editory, tabulkové

kalkulátory a dalí.

19

Podniková informatika [1]

vymezení informatiky, aplikované a podnikové informatiky

obsah podnikové informatiky podnikové procesy, role, zdroje

ICT - Informační

a komunikační technologie [2]

technické prostředky

základní programové vybavení

komunikační prostředky

vývoj aplikací

výpočetní modely

Data v podnikové

informatice [3]

data, informace, znalosti

prezentace a zpracování dat

relační databáze a SQL

XML

formáty ukládání dat

Osobní informatika [4]

kancelářské prostředky

prezentační techniky,

grafika

vyhledávání informací

Obr. I.1 Struktura části I



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.