

Elektronická kniha:
Podniková informatika
Autor:
Jan Pour; Libor Gála; Zuzana Šedivá
Podnázev: 2., přepracované a aktualizované vydání
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2009 |
Počet stran: | 496 |
Rozměr: | 25 cm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | 2., přeprac. a aktualiz. vyd. |
Skupina třídění: | Počítačová věda. Výpočetní technika. Informační technologie |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2009 |
ISBN: | 978-80-247-2615-1 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Základní informace o použití informačních systémů v podnikové a mezipodnikové praxi.
Každý uživatel informatiky - ať už manažer, obchodník či účetní - by se měl dobře orientovat v možnostech, omezeních a vazbách informačních a komunikačních technologií a jejich aplikací, které se využívají v podnikovém řízení. Kniha Podniková informatika je ojedinělým komplexním přehledem těchto technologií a aplikací, srozumitelně a čtivě ukazuje, co informatika nabízí, co od nás vyžaduje a kam se ubírá, nabízí velké množství příkladů. Kromě manažerů a dalších uživatelů informačních technologií je publikace určena také studentům vysokých škol. Druhé vydání je nově rozděleno do těchto pěti částí: Principy podnikové informatiky, Aplikace podnikové informatiky, Řešení rozvoje podnikové informatiky, Řízení a realizace podnikové informatiky a Přílohy. Třetí část o řešení rozvoje podnikové informatiky je z většiny v knize zcela nově, publikace je dále nově doplněna o příklady analytických postupů a metod a v prvních dvou oddílech jsou zařazeny příklady k řešení s odkazem
na třetí část knihy. Řada kapitol je upravena, aktualizována, doplněna o příklady či úlohy. V knize se dozvíte vše potřebné k tomu, abyste díky využití informatiky mohli lépe dělat svůj byznys - lépe řídit firmu, realizovat různé obchodní aktivity, efektivněji využívat lidské, technické, finanční a další zdroje - a aby se tak informatika stala vaší konkurenční výhodou.
Informatika
Podnikové informační systémy
Informační technologie
Komunikační technologie
Naučná literatura > Počítače a Internet > Informační technologie
Naučná literatura > Počítače a Internet > Informatika
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Ekonomie, obchod, finance
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Počítače a Internet
Katalog předmětový > K > Komunikační technologie
Katalog předmětový > P > Podnikové informační systémy
Naučná literatura > Ekonomie, obchod, finance > Podnikový management
Katalog vybraných autorů > Š > Šedivá – Zuzana Šedivá
Katalog vybraných autorů > G > Gála – Libor Gála
Katalog vybraných autorů > P > Pour – Jan Pour
Katalog nakladatelství > G > Grada

Novotný, Ota; Pour, Jan; Maryška, Miloš; Basl, Josef
Cena: 345 Kč

Gála, Libor; Šedivá, Zuzana; Pour, Jan
Cena: 254 Kč

Pour, Jan; Gála, Libor; Šedivá, Zuzana
Cena: 254 Kč

Pour, Jan; Maryška, Miloš; Stanovská, Iva; Šedivá, Zuzana
Cena: 339 Kč

Pour, Jan; Maryška, Miloš; Šedivá, Zuzana; Stanovská, Iva
Cena: 339 Kč
Edice Management v informační společnosti
Ediční rada:
Prof. Ing. Josef Basl, CSc. Vysoká kola ekonomická v Praze předseda
Ing. Kateřina Drongová Grada Publishing, a.s. místopředseda
Prof. Ing. Jan Ehleman, CSc. Technická univerzita Liberec
Doc. RNDr. Josef Hynek, MBA, Ph.D. Univerzita Hradec Králové
JUDr. Martin Maisner kancelář ROWAN LEGAL
Doc. Ing. Karol Matiako, CSc. ilinská univerzita v ilině
Prof. RNDr. Jaroslav Pokorný, CSc. MFF UK v Praze
Doc. Ing. Jan Pour, CSc. VE v Praze
Doc. Ing. Karel Richta, CSc. FEL ČVUT v Praze
Doc. Ing. Petr Sodomka, Ph.D. UTB ve Zlíně
Doc. Ing. Milena Tvrdíková, CSc. VB-TU Ostrava
Prof. Ing. Ivan Vrana, DrSc. Česká zemědělská univerzita v Praze
Ing. Libor Gála
Doc. Ing. Jan Pour, CSc.
Ing. Zuzana edivá
Podniková informatika
2., přepracované a aktualizované vydání
Š Grada Publishing, a.s., 2009
Cover Photo Š profimedia.cz
Vydala Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, Praha 7
tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400,
jako svou 3750. publikaci
Vytiskla tiskárna PBtisk, s.r.o.
Dělostřelecká 344, Příbram
Recenzenti:
Prof. Ing. Edvard Leeder, CSc.
Ing. Milan Cvrkal
Odpovědný redaktor Mgr. Petr Muálek
Sazba Milan Vokál
Počet stran 496
Druhé vydání, Praha 2009
ISBN 978-80-247-2615-1
verze osvit 0; Wednesday, 19th August, 2009; upravit rozměr (20.8. jen tirá)
Obsah
O autorech ...............................................13
Úvod ..................................................15
Část I: Principy podnikové informatiky
1. Podniková informatika .........................................21
1.1 Informace.............................................22
1.2 Informační systém ........................................23
1.3 Podnikové procesy ........................................25
1.4 Podnikový informační systém ...................................27
1.5 Podniková informatika ......................................34
2. Informační a komunikační technologie ................................37
2.1 Technické prostředky .......................................37
2.1.1 Počítače .........................................37
2.1.2 Dalí technické prostředky ................................39
2.2 Základní programové vybavení ..................................39
2.2.1 Operační systémy ....................................40
2.2.2 Podpůrné programy (utility) ................................43
2.2.3 Sluební programy servery a jejich klienti ........................44
2.3 Komunikační prostředky .....................................45
2.4 Programové prostředky pro podporu vývoje a implementaci aplikací ...............47
2.4.1 Systémy a prostředky vývoje software ..........................48
2.4.2 Programovací jazyky ...................................49
2.5 Typy systémů a technologické výpočetní modely .........................51
2.5.1 Modely související s centralizovaným zpracováním ...................53
2.5.2 Modely související s decentralizovaným zpracováním ..................54
2.5.3 Modely související s distribuovaným zpracováním ....................55
3. Data v podnikové informatice .....................................61
3.1 Data a metadata, informace, znalosti a informační systém ....................61
3.2 Prezentace, uloení a zpracování dat ...............................65
3.2.1 Prezentace dat a metadat .................................65
3.2.2 Organizace dat a tradiční (souborový) a databázový přístup k uloení dat ........66
3.2.3 Objekty..........................................69
3.3 Relační databáze a SQL .....................................71
3.3.1 Principy relačních databází ................................71
3.3.2 SQL Structured Query Language ............................72
3.3.3 Kategorie relačních databázových systémů .......................75
5
3.3.4 Rozvoj relačních databází ................................75
3.4 XML, eXtensible Markup Language ................................77
3.4.1 PrincipyXMLajádroXML.................................78
3.4.2 Zpracování XML dokumentů ...............................80
3.4.3 Aplikace XML v podnikové informatice ..........................81
3.5 Dalí formáty ukládání dat.....................................84
3.5.1 Formáty spojené s počítačovou grafikou .........................84
3.5.2 Formáty orientované na dlouhodobou archivaci elektronických dat ............87
4. Aplikace osobní informatiky ......................................89
4.1 Technické prostředky osobní informatiky .............................89
4.2 Softwarové prostředky osobní informatiky ............................91
4.3 Kancelářské prostředky ......................................93
4.3.1 Zpracování textů, textové editory, MS Word .......................93
4.3.2 Zpracování tabulek, tabulkové editory (spreadsheet) ...................94
4.3.3 Zpracování elektronických prezentací prezentační programy ..............96
4.3.4 Osobní databáze, MS Access...............................98
4.3.5 Sady kancelářských aplikací ..............................100
4.3.6 Funkcionalita kancelářského balíku MS Office 2007 ...................103
4.4 Příprava a zpracování grafických dat ..............................103
4.4.1 Úpravadigitálnífotografie................................104
4.4.2 Příprava vektorové grafiky ilustrací, schémat .....................107
4.4.3 Archivace obrázků a grafiky digitální fotoalba .....................109
4.5 Elektronické informační zdroje ..................................111
4.5.1 Internet a sluby pro vyhledávání informací .......................111
4.5.2 Vyhledávací a metavyhledávací sluby .........................112
4.5.3 Předmětovékatalogy ..................................116
4.5.4 Placené informační elektronické databáze .......................117
4.5.5 Věrohodnost informací a citace informačních zdrojů...................119
Část II: Aplikace podnikové informatiky
5. Vymezení aplikací podnikové informatiky ..............................123
5.1 Podstata aplikací podnikové informatiky .............................123
5.2 Klasifikace aplikací podnikové informatiky ............................124
5.3 Monosti řeení aplikací .....................................127
5.4 Podstatné charakteristiky aplikačních software .........................128
5.4.1 Základní a obchodní charakteristiky ...........................128
5.4.2 Funkcionalita, obsahové vymezení aplikačního software ................129
5.4.3 Sluby ..........................................130
5.4.4 Provozní prostředí ....................................131
5.4.5 Dalí vlastnosti produktů ASW..............................131
5.5 Efekty podnikové informatiky ..................................133
6 Podniková informatika
6. Infrastrukturní aplikace ........................................137
6.1 Portály..............................................137
6.1.1 Principyportálů .....................................137
6.1.2 Funkcionalita portálů ..................................138
6.1.3 Orientaceportálů ....................................140
6.2 Správa dokumentů a obsahu ..................................142
6.2.1 ivotní cyklus dokumentu ................................143
6.2.2 Správa dokumentů ...................................145
6.2.3 Správa obsahu .....................................147
6.3 Řízení a podpora spolupráce ..................................149
6.4 Řízení pracovních toků .....................................152
6.5 Řízení znalostí ..........................................155
6.6 Komplexní řeení řízení podnikového obsahu ..........................157
7. Celopodnikové transakční aplikace .................................159
7.1 Principy řeení ERP .......................................160
7.1.1 Celková koncepce ERP .................................160
7.1.2 Technologické a provozní principy ERP .........................162
7.1.3 Řízení přístupu k funkcím a informacím ERP ......................162
7.1.4 Úpravysoftware.....................................166
7.2 Funkcionalita ERP ........................................167
7.2.1 Řízení financí ......................................167
7.2.2 Prodej a marketing ...................................168
7.2.3 Řízení nákupu a skladů .................................170
7.2.4 Řízení lidských zdrojů ..................................171
7.2.5 Výroba..........................................172
7.2.6 Správaservisu......................................173
7.2.7 Účtování projektů ....................................174
7.3 Příklad vyuití ERP aplikace ...................................176
7.4 Branová řeení ve vztahu k ERP ................................179
7.4.1 Strojírenská výroba ...................................179
7.4.2 Procesní výroba .....................................179
7.4.3 Sluby ..........................................180
7.4.4 Správanemovitostí ...................................181
7.5 Kategorie a příklady produktů ERP ...............................182
7.5.1 KategorieERP......................................183
7.5.2 Příklady produktů ERP .................................183
7.6 EfektyERP ...........................................184
8. Aplikace pro řízení externích vztahů .................................185
8.1 Principy aplikací pro řízení externích vztahů ...........................185
8.1.1 Základní vztahy mezi subjekty elektronického podnikání ................186
8.2 Aplikace pro vztahy B2C .....................................187
8.3 Aplikace pro vztahy B2B .....................................188
8.3.1 Elektronické zásobování (e-Procurement) .......................190
7
8.3.2 Elektronické tritě (e-Marketplace) ...........................196
8.3.3 Elektronické aukce ...................................199
8.3.4 Řízení dodavatelských řetězců (APS/SCM) .......................200
8.3.5 Zásoby řízené dodavatelem ...............................202
8.4 Aplikace pro vztahy B2G a C2G .................................203
8.5 Aplikace pro vztahy C2C .....................................205
8.6 Mobilní obchodování.......................................205
8.7 Řízení vztahů k zákazníkům (CRM) ...............................210
8.8 Efekty aplikací pro řízení externích vztahů ............................214
9. Analytické aplikace, business intelligence .............................215
9.1 Podstata business intelligence..................................215
9.2 Základní principy business intelligence .............................217
9.2.1 Výběr a organizace dat .................................218
9.2.2 Dimenze a granularita dat ................................220
9.2.3 Multidimenzionalita uloení a práce s daty ........................221
9.2.4 Nároky na kvalitu dat ..................................225
9.3 Hlavní komponenty řeení business intelligence .........................226
9.3.1 Produkční (zdrojové) databáze .............................227
9.3.2 ETL Extract, Transform and Load ...........................227
9.3.3 EAIEnterpriseApplicationIntegration.........................227
9.3.4 Dočasné úloitě dat (DSA) ...............................228
9.3.5 Operativní úloitě dat (ODS) ..............................228
9.3.6 Datovýsklad(DWH)...................................229
9.3.7 Datové tritě (DMA) ..................................229
9.3.8 OLAP databáze .....................................229
9.3.9 Reporting ........................................230
9.3.10 Analytické aplikace ...................................230
9.3.11 Dolování dat (Data Mining) ...............................230
9.3.12 Nástroje pro řízení kvality dat a správu metadat .....................231
9.4 Příklad řeení aplikace BI ....................................231
9.4.1 Návrh a vytvoření struktur datového skladu .......................234
9.4.2 Transformace dat (ETL) .................................234
9.4.3 Vytvoření analytického dotazu do datového tritě ...................236
9.4.4 Výběr datových zdrojů pro analytické účely .......................238
9.4.5 Vytvoření pohledu nad daty pro analýzy .........................239
9.4.6 Vytvoření dimenzí pro OLAP kostky ...........................239
9.4.7 Vytvoření OLAP kostky .................................240
9.4.8 Zprocesování dimenzí a OLAP kostky ..........................242
9.4.9 Prohlíení OLAP kostky .................................242
9.4.10 Práce s OLAP kostkou v prostředí Excel .........................242
9.4.11 Práce s OLAP kostkou v prostředí ProClarity ......................243
9.5 Funkcionalita a aplikace BI....................................245
9.6 Segment trhu business intelligence ...............................246
9.7 Efekty business intelligence ...................................248
8 Podniková informatika
10. Řízení rozvoje, inovací a podnikové výkonnosti ..........................251
10.1 Podniková architektura .....................................252
10.2 Řízení podnikových procesů ...................................255
10.3 Řízení podnikové výkonnosti CPM ...............................257
10.4 Řízení ivotního cyklu produktu PLM..............................260
Část III: Řeení aplikací podnikové informatiky
11. ivotní cyklus aplikací podnikové informatiky ...........................265
11.1 Plánování a příprava aplikace ..................................267
11.1.1 Vstupní analýza .....................................267
11.1.2 Plánování projektu aplikace ...............................268
11.1.3 Výběr dodavatele aplikace ...............................268
11.1.4 Úvodní studie ......................................269
11.2 Analýza a návrh aplikace ....................................270
11.2.1 Analýza podnikových procesů ..............................271
11.2.2 Analýza stávajících databází ..............................271
11.2.3 Analýza stávajících aplikací ...............................271
11.2.4 Návrh změn podnikových procesů ............................272
11.2.5 Návrh databází .....................................272
11.2.6 Návrh aplikace......................................272
11.3 Implementace aplikace .....................................273
11.3.1 Detailní specifikace modulů ...............................274
11.3.2 Prototypy ........................................274
11.3.3 Kastomizace typového software .............................274
11.3.4 Vývoje a dovývoje ....................................274
11.3.5 Akceptační řízení ....................................274
11.4 Příprava na zavedení do provozu, migrace ...........................275
11.4.1 Detailní specifikace plánu a harmonogramu migrace ..................275
11.4.2 Instalace aplikačního software a dalích technologií...................276
11.4.3 Migracedat .......................................276
11.4.4 Organizační příprava provozu aplikace .........................276
11.4.5 Předávací řízení .....................................276
11.5 Provoz a uití aplikace ......................................276
11.5.1 Předání aplikace do provozu ..............................277
11.5.2 Správainfrastruktury ..................................277
11.5.3 Podpora uivatelů ....................................277
11.5.4 Monitorování provozu aplikace .............................278
11.5.5 Návrhy na změny aplikace ................................278
11.6 Dalí rozvoj a optimalizace aplikace. ...............................278
11.6.1 Změnové řízení .....................................278
11.6.2 Návrhy a realizace dílčích úprav aplikace ........................279
11.6.3 Zadání nového projektu .................................279
9
12. Datové modelování a návrh databází ................................281
12.1 Podstata datového modelování .................................281
12.2 Konceptuální datové modelování ................................282
12.2.1 Entity ..........................................285
12.2.2 Vazby ..........................................287
12.2.3 Byznys pravidla .....................................290
12.3 Logický návrh databáze .....................................293
12.3.1 Specifikace databázových tabulek ...........................293
12.3.2 Definování klíčů .....................................293
12.3.3 Řeení a testování integrity databáze ..........................294
12.4 Fyzický návrh databáze .....................................294
13. Procesní modelování a zlepování podnikových procesů .....................299
13.1 Účel a uplatnění procesního modelování ............................299
13.2 Metodiky a dokumentace podnikových procesů .........................300
13.2.1 Modelování podnikových procesů ............................301
13.2.2 Příklady dalích nástrojů pro procesní modelování ...................306
13.3 Reengineering podnikových procesů ..............................308
13.4 Monosti procesních návrhů a změn ...............................309
13.5 Efekty a rizika procesního reengineeringu ............................311
14. Dimenzionální modelování ......................................313
14.1 Podstata dimenzionálního modelování .............................313
14.2 Postup dimenzionálního modelování ..............................314
14.2.1 Přípravná fáze ......................................315
14.2.2 Hrubý dimenzionální model ...............................316
14.2.3 Analýza a návrh datového skladu a tri ........................319
14.3 Tabulky faktů ..........................................321
14.3.1 Principy tabulky faktů ..................................321
14.3.2 Granularita v tabulce faktů ................................322
14.3.3 Agregace dat ......................................323
14.4 Tabulky dimenzí .........................................323
14.4.1 Principy návrhu dimenzionálních tabulek ........................323
14.4.2 Změny v dimenzích (SCD Slowly Changing Dimensions) ...............325
14.5 Fyzický návrh datového skladu .................................327
Část IV: Provoz a rozvoj podnikové informatiky
15. Bezpečnost v informatice ......................................331
15.1 Řeení bezpečnosti IS/ICT ...................................331
15.1.1 Základní pojmy .....................................331
15.1.2 Přístup k řeení bezpečnosti IS/ICT ...........................334
15.2 Hrozby ..............................................337
15.3 Protiopatření...........................................340
15.3.1 Zajitění autentizace zprávy ...............................341
15.3.2 Zajitění důvěrnosti ...................................344
10 Podniková informatika
15.3.3 Autentizace a autorizace uivatelů, programů a systémů ................347
15.3.4 Ochrana proti kodlivým kódům .............................349
15.3.5 Firewall .........................................349
15.3.6 Dalíprotiopatření....................................351
16. Integrace podnikové informatiky...................................353
16.1 Specializace, integrace, evoluce integrace ...........................353
16.2 Middleware ...........................................354
16.2.1 Funkcionalita základního middleware ..........................355
16.2.2 Funkcionalita integračního middleware .........................357
16.2.3 Funkcionalita middleware pro aplikační integraci ....................358
16.3 Sluebně orientovaná architektura ...............................359
16.3.1 Sluby ..........................................359
16.3.2 Architektura.......................................361
16.3.3 XMLaSOA .......................................365
16.4 Přístupykintegraci .......................................368
16.4.1 Integrace aplikací ....................................368
16.4.2 Informační integrace...................................374
16.4.3 Integrace na úrovni přístupu ...............................376
16.5 Systémováintegrace ......................................377
17. Řízení provozu a rozvoje podnikové informatiky ..........................381
17.1 Monosti provozu a rozvoje podnikové informatiky .......................383
17.1.1 Outsourcing a offshoring ................................383
17.1.2 Hosting .........................................384
17.1.3 Vzdálené poskytování slueb (ASP) ...........................385
17.1.4 Software-as-a-Service(SaaS)..............................385
17.2 Řízení podnikové informatiky ..................................386
17.2.1 Informační strategie ...................................387
17.2.2 Plánování projektů, projektový záměr ..........................387
17.2.3 Řízení slueb podnikové informatiky ..........................388
Závěr ..................................................391
Přílohy
P1 Vývoj v informatice ..........................................393
P2 Počítač a periferie ...........................................395
P3 Měrné jednotky a informační technologie ..............................400
P4 Přehled počítačových rozhraní....................................402
P5 Virtualizace a konsolidace systémů .................................404
P6 Technologie sítí ............................................407
11
6.1 Principysítí ...........................................407
6.1.1 Topologie sítě ......................................407
6.1.2 Typy sítí a jejich konvergence ..............................407
6.1.3 Síový model, protokoly, síové rozhraní a aktivní prvky počítačové sítě.........409
6.2 Přístup k počítačové síti prostřednictvím přístupových sítí ....................412
6.3 Klasifikace počítačových sítí ...................................416
6.3.1 Sítě podle rozsahu....................................416
6.3.2 Dalí specifické sítě ...................................418
P7 Technologie a sluby internetu....................................419
7.1 Protokolová sada TCP/IP ....................................420
7.2 Adresace a směrování v internetu, spolehlivost přenosu a vztah k aplikacím ..........422
7.3 Aplikační sluby v internetu ...................................427
7.3.1 Systém doménových jmen ...............................427
7.3.2 Přiřazení IP adres Sluba Dynamic Host Configuration Protocol............432
7.3.3 Sluba elektronické poty ................................434
7.3.4 Sluba přenosu souborů FTP .............................438
7.3.5 Sluba World Wide Web .................................439
7.3.6 Dalí významné sluby .................................445
P8 Kódování znaků ............................................447
P9 Přehled XML specifikací a aplikací ..................................452
P10 Příklady vybraných funkcí editorů Word a Excel ..........................455
10.1 Textový editor MS Word .....................................455
10.2 Tabulkový editor MS Excel ....................................469
Literatura a dalí zdroje ........................................477
Přehled zkratek a základních termínů ................................484
Rejstřík ................................................493
12 Podniková informatika
O autorech
Ing. Libor Gála
Vystudoval obor Automatizované systémy řízení na Vysoké kole ekonomické
v Praze, kde od ukončení studia v roce 1988 působí jako odborný asistent. Ve
své pedagogické i dalí práci se zaměřuje předevím na oblast integrace podni
kových aplikací a otázky spojené s aplikací internetu do podnikové praxe. Zde
se zabývá na jedné straně problematikou návrhu a implementace pouitelných
a přístupných webových aplikací a hypertextových systémů, a na druhé straně
přístupy, které do vývoje a provozu aplikací přináí servisně orientovaná archi
tektura. Na praktických projektech spolupracuje se společnostmi ITG a ČSSI.
Doc. Ing. Jan Pour, CSc.
Vystudoval Fakultu národohospodářskou na Vysoké kole ekonomické v Praze.
Je docentem katedry informačních technologií VE v Praze. Současně pracuje
jako analytik ve společnosti ITG Praha. Profesně se orientuje na otázky řízení
podnikové informatiky, koncepcí a aplikačních architektur informačních systémů
podniků a úlohy business intelligence. Podílel se na řeení několika desítek pro
jektů pro nejrůznějí podniky a organizace v energetice, průmyslu, obchodě i ve
státní správě. V současné době je členem Rady České společnosti pro sy
stémovou integraci a redaktorem časopisu Systémová integrace.
Ing. Zuzana edivá
Vystudovala obor Automatizované systémy řízení na Vysoké kole ekonomické
v Praze, kde od absolvování v roce 1985 působí na katedře informačních tech
nologií jako odborná asistentka. Ve své pedagogické práci i v ostatních odbor
ných aktivitách se zaměřuje předevím na oblasti aplikací grafických dat a multi
mediálních prezentací. Současně svou odbornost rozvíjí v oblasti podpory
informačních technologií ve vzdělávání a výuce (e-learningu). V mezinárodní
organizaci OBSE se dlouhodobě podílela na praktických projektech v oblasti
zpracování a archivace dokumentů. Na praktických projektech spolupracuje i se
společností ITG. V současnosti je také externí lektorkou Vysoké koly ekonomie
a managementu.
O autorech 13
Úvod Zřejmě je na tomto místě zbytečné opakovat nejrůznějí mylenky a hesla o významuinformatikypro jednotlivce i podniky, pro jejich úspěch a konkurenceschopnost, o unikátní rychlosti rozvoje informačních a komunikačních technologií, o potřebě jisté informatické kvalifikace kadého z nás počínaje áky základních kol a lidmi důchodového věku konče. Omezme se proto na konstatování, e informatika tu je, musíme s ní pracovat, musíme s ní ít a musíme jí tedy i do jisté míry porozumět. Toto porozumění má vak různý směr, rozsah a různou úroveň detailu. Někdo potřebuje znát vechny potřebné detaily počítače, protoe je dodává, opravuje nebo kompletuje, jiný potřebuje znát vechny potřebné detaily programů, aplikací, s nimi pracuje a s jejich pomocí vydělává pro firmu peníze. Pro vechny, nebo alespoň větinu z nás, je ale účelné mít celkový, by rámcový přehled o informatice, co nabízí, co na nás vyaduje a kam se ubírá. Takový informatický základ se stává běnou součástí vzdělání lidí tohoto tisíciletí a současně poskytuje podstatně lepí výchozí prostor pro pochopení vech podstatných souvislostí v informatice i pro konkrétní práci s jednotlivými technickými nebo programovými prostředky.
První otázka, kterou si na počátku musíme poloit, je: Komu je tato kniha určena a co je jejím účelem? Otázka je to vcelku jednoduchá, odpověď o poznání sloitějí. V informatice a kolem ní se pohybuje ohromné mnoství lidí, a to v nejrůznějích profesích nebo rolích programátoři, analytici, technici a zejména uivatelé, tj. manaeři, obchodníci, účetní, nejrůznějí podnikoví specialisté, ale i lidé mimo ekonomickou sféru. Uivatelů je logicky nejvíce, a zejména oni nakonec rozhodují o úspěchu či neúspěchu informačních systémů a programů, techniky, peněz i času do nich vloených. Jejich kvalifikace, schopnosti a zájem zhodnotí, nebo znehodnotí vechny tyto prostředky, jejich cena se můe pohybovat od několika tisíc a po desítky milionů korun. Prvním naím záměrem je proto přispět uivatelům, uivatelské sféře v orientaci v současné informatice.
Druhým naím záměrem je naplnit tvrzení z prvního odstavce a poskytnout celkový výchozí přehled o informatice, bez podrobností, ale s respektováním vech jejích nezbytných součástí, jejích podstatných charakteristik a vzájemných vazeb. Takový souhrnný pohled na podnikovou informatiku zahrnuje aplikace v informatice, jim odpovídající technologie, projektové a analytické postupy a metody, a je proto obvykle východiskem pro práci a rozvoj dalí kvalifikace projektantů a analytiků informačních systémů. Kniha je proto určena i jako základ pro studium začínajícím projektantům a analytikům.
Mluvíme-li v naí publikaci o podnikové informatice, máme tím na mysli informatiku v různých prostředích průmyslových, obchodních, dopravních a dalích společností, ale i v prostředí finančních institucí a organizací veřejné správy. Zkrácený termín podniková informatika pouíváme jako zobecnění těchto prostředí, a to i s vědomím jisté nepřesnosti.
Vycházíme z předpokladu, e k tomu, abychom byli připraveni porozumět monostem informatiky v reálném prostředí jakéhokoli ekonomického subjektu, musíme si nejdříve uvědomit, proč informatiku potřebujeme. Jaké jsou vlastně nae poadavky na informatiku a zejména na jejíobsah, jaké funkce má poskytovat, s jakými daty a informacemi má pracovat, jaké technologie a prostředky lze pro nae poadavky nejefektivněji vyuívat. Tyto otázky a jejich řeení jsou náplní části I publikace.
Víme-li, co má být účelem a obsahem informatiky, můeme uvaovat o tom, jakédruhy aplikací, aplikačních software (např. programů pro vedení účetnictví, obchodování apod.) máme k dispozici a jaké jsou jejich monosti a omezení v podnikovém řízení. V současné době je v praxi celá řada velmi různorodých aplikací. Jsou určeny různým pracovníkům podniku, poskytují různé funkce, jsou zaloeny na různých technologiích, mají různé monosti vyuití. Je proto vdy otázkou, kterou z nich pro daný účel a obsah nasadit a vyuít. Odpovědi na tyto otázky tvoří část II.
Úvod 15
Jak naznačuje předchozí odstavec, informatika se prakticky ve větině organizací průběně rozvíjí, řeí se
nové úlohy a projekty a ty původní se upravují podle nových poadavků. Nařeenítěchto úloh a projektů obvykle
kooperují jak analytici, tak uivatelé a vyuívá se při nich mnoha různých metod a postupů. Účelem části III je
objasnit jejich podstatu a způsob práce s nimi, nebo úroveň jejich zvládnutí ovlivňuje výslednou kvalitu řeení
projektů i celého informačního systému.
Informatika v jakékoli organizaci se musí racionálně provozovat i průběně rozvíjet tak, aby odpovídala sku
tečným potřebám jejích uivatelů a potenciálu, který informatický trh aktuálně nabízí. To ale také znamená, e
provoz i vývoj těchto stále sloitějích komplexů různých programových a technických prostředků se musí kvalifi
kovaně řídit. Řízení informatiky sice není hlavní orientací této publikace, přesto pokládáme za účelné poukázat
zejména na to, co je třeba řídit a co pro úspěný chod podnikové informatiky zajistit. To jsou pak tématačásti IV.
Uvedené okruhy otázek a témat jsou základem celkové struktury předkládané publikace, kterou dokumentu
je obr. 0.1.
16 Podniková informatika
I. Principy podnikové informatiky
podniková informatika, její obsah a zdroje (funkce, procesy, role)
technologická infrastruktura (technika, software, komunikace)
data, datové zdroje, informace
osobní informatika
vymezení aplikací, jejich typy a podstatné charakteristiky
infrastrukturní aplikace
celopodnikové transakční aplikace
aplikace pro řízení externích vztahů podniku
analytické aplikace a podpora podnikového řízení
aplikace řízení podnikové výkonnosti a inovací
III. Řeení aplikací podnikové informatiky IV. Řízení podnikové informatiky
Podniková informatika
II. Aplikace podnikové informatiky
ivotní cyklus podnikové informatiky
metody analýzy a návrhu podnikové
informatiky
principy řízení informatiky, obsah
a organizace
řízení bezpečnosti
integrace podnikové informatiky
Obr. 0.1 Celková struktura knihy
Obvyklou součástí úvodních informací ke kadé kniní publikaci je vymezení základních formálních standardů. Proto na tomto místě upozorníme na pouité piktogramy, které uvozují standardní části jednotlivých kapitol:
y Účel kapitoly nebo části textu.
` Vymezení nebo definice nejdůleitějích pojmů (nikoli vech).
2 Příklady zadání k souhrnnému příkladu vybrané firmy nebo dílčí kroky při práci s programovými
prostředky, resp. při realizaci jejich jednotlivých funkcí.
F Základní případová studie vybraného podniku, na ní jsou dokumentovány problémy a jejich řeení
v běné praxi.
F Doporučení pro řeení úlohy, problému nebo operace.
Ň Shrnutí kapitoly nebo vybrané části textu. K tomu, abychom nae dalí úvahy o podnikové informatice a některých jejích aplikacích a technologiích mohli přiblíit na konkrétnějích příkladech, pouijeme k tomu případovou studii (pro tyto účely speciálně zaloené) obchodní firmy; nazvěme ji NEON. V dalím textu se budeme na uvedený příklad odvolávat s tím, e na začátku uvedeme stručně daný problém a v závěru monosti jeho řeení ve vazbě na probírané téma a vdy také upozorníme na případné odlinosti jednotlivých řeení a produktů i u jiných typů organizací.
Standardním problémem kadého textu tohoto charakteru je rychlost jeho zastarávání. To je dáno neobyčej
ně rychlým rozvojem informačních a komunikačních technologií, který nemá v ádné jiné sféře lidského poznání obdoby. Tomuto problému se samozřejmě nevyhneme ani v naem případě. Na druhé straně se ho snaíme alespoň částečně eliminovat odkazy na aktualizované webové stránky obsahující aktuální přehledy produktů, slueb a jejich dodavatelů a na vývojové trendy na ICT trhu.
Úvod 17
Nai firmu doplňme několika dalími charakteristikami:
l Firma je akciovou společností, patří svým rozsahem ke středním, má kolem 200 zaměstnanců
a obrat 500 milionů Kč.
l Firma NEON nakupuje a prodává běné spotřební zboí elektrické přístroje, árovky, kabely,
CD a DVD atd.
l Firma dodává spotřební zboí obchodním řetězcům a dalím obchodním organizacím, ale i ko
nečným spotřebitelům.
l Zboí nakupuje u různých dodavatelů, předevím od výrobních podniků nebo distribučních center.
l Firma vstupuje do rozmanitých vztahů s mnoha externími partnery, jak dokumentuje obr. 0.2.
F
Na závěr by autoři chtěli touto cestou poděkovat spolupracovníkům i absolventům kateder informatiky na VE v Praze, zejména prof. Jiřímu Voříkovi, prof. Josefu Baslovi, doc. Prokopu Tomanovi a dalím za spolupráci na přípravě knihy. Tato publikace vznikla ve velmi úzké kooperaci s řadou externích partnerů z praxe, zejména se společností KPC-Group, která je výhradním zastoupením společnosti Gartner v ČR, na Slovensku a v Rumunsku. Zvlátní dík dále patří těmto společnostem a jejich pracovníkům: Ing. Milanu Cvrkalovi, Ing. Drahoslavu Dvořákovi, Ing. Petru Hampejsovi a Ing. Pavlu lesingrovi (Microsoft ČR), Ing. Lumíru Srchovi, Ing. Václavu Derflerovi, Ing. Vladimíru Zykovi a Ing. Janu Novákovi (ITS), Ing. Ivě Stanovské (Aquasoft), Ing. Pavlu indelářovi (AutoCont CZ), Ing. Milanu točkovi a Ing. Jánu Zajícovi (Clever Decision) a celé řadě pracovníků dalích společností působících na naem ICT trhu, kteří poskytli pro tuto publikaci cenné materiály, příklady, připomínky a náměty. V knize byly vyuity výstupy a výsledky následujících výzkumných grantů: l
GA ČR č. 201/07/0455 Model vztahu mezi výkonností podnikání, účinností podnikových procesů a efektiv
ností podnikové informatiky, l
CVKS MMT 2005 2009, 1M0524 Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky, l
GA ČR 201/08/0663 Inovace informačních systémů podporující konkurenceschopnost podniků.
18 Podniková informatika
Zákazník
Zákazník
Zákazník
Zákazník
Dodavatel Dodavatel
Dodavatel
Veřejná správa
Obr. 0.2 Příklad obchodní firmy NEON
ČÁST I: PRINCIPY PODNIKOVÉ INFORMATIKY
Cílem úvodní části je vytvořit potřebnou terminologickou základnu a předevím vymezit, z čeho se informatika
skládá a co v praxi zahrnuje. Hlavní náplní části I je objasnění podstatných principů a informatiky a vymezení je
jího obsahu. Základní strukturu této části demonstruje obr. I.1.
Na informatiku se můeme dívat na zcela obecné úrovni a na úrovni jejích aplikací v určitém oboru lidské čin
nosti, tj. na aplikovanou informatiku, a konkrétněji na informatiku v podnikovém prostředí, tedy na podnikovou
informatiku. Rozdíly v těchto pohledech se zabývá kapitola 1. Vymezuje rovně její základní obsah, tj. role, funkce
a procesy v podnikové informatice. Informatika je zaloena na irokém spektru technických, programových
a komunikačních prostředků, resp. technologické infrastruktuře a její přehled poskytuje kapitola 2. Následující
kapitola je věnována datům, datovým zdrojům, datovým bázím a informacím z nich odvozovaným. Ukazuje, jak
lze data ukládat, přistupovat k nim a prezentovat je. Poslední kapitola úvodní části je věnována tzv. osobní infor
matice, tj. zejména programovým prostředkům, určeným pro práci jednotlivce, jako jsou textové editory, tabulkové
kalkulátory a dalí.
19
Podniková informatika [1]
vymezení informatiky, aplikované a podnikové informatiky
obsah podnikové informatiky podnikové procesy, role, zdroje
ICT - Informační
a komunikační technologie [2]
technické prostředky
základní programové vybavení
komunikační prostředky
vývoj aplikací
výpočetní modely
Data v podnikové
informatice [3]
data, informace, znalosti
prezentace a zpracování dat
relační databáze a SQL
XML
formáty ukládání dat
Osobní informatika [4]
kancelářské prostředky
prezentační techniky,
grafika
vyhledávání informací
Obr. I.1 Struktura části I