načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Podniková ekonomika – Marek Vochozka; Petr Mulač; kolektiv

Podniková ekonomika

Elektronická kniha: Podniková ekonomika
Autor: Marek Vochozka; Petr Mulač; kolektiv

Autoři v knize postihli celou základní problematiku podnikové ekonomiky. Zahrnuty jsou i podnikové funkce z oblasti organizace a řízení podniku, které jsou nezbytným předpokladem ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  587
+
-
19,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50% 50%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 570
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace, plány
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Řízení a správa podniku
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4372-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autoři v knize postihli celou základní problematiku podnikové ekonomiky. Zahrnuty jsou i podnikové funkce z oblasti organizace a řízení podniku, které jsou nezbytným předpokladem naplňování funkcí ekonomické povahy. Kniha je členěna do třinácti základních kapitol, přičemž každá kapitola obsahuje teoretický základ, vlastní výklad problematiky a použitou literaturu. Úvod je věnován vztahu mikroekonomie a podnikové ekonomiky, popsány jsou faktory podnikového prostředí, specifikovány funkce a formy hospodaření podniku, jeho hodnota a životní cyklus, popsány jsou metody a formy organizace a řízení podnikových procesů, principy a postupy podnikového marketingu, definovány jsou současné metody v oblasti řízení lidských zdrojů, obsah a zajištění interního auditu, vymezeny jsou principy podnikání malých a středních podniků. Závěr knihy je věnován problematice vstupu podniků na zahraniční trhy. Základy podnikové ekonomiky. Učebnice pro vysoké školy.

Popis nakladatele

Autoři v knize postihli celou základní problematiku podnikové ekonomiky. Zahrnuty jsou i podnikové funkce z oblasti organizace a řízení podniku, které jsou nezbytným předpokladem naplňování funkcí ekonomické povahy. Kniha je členěna do třinácti základních kapitol, přičemž každá kapitola obsahuje teoretický základ, vlastní výklad problematiky a použitou literaturu. Úvod je věnován vztahu mikroekonomie a podnikové ekonomiky, popsány jsou faktory podnikového prostředí, specifikovány funkce a formy hospodaření podniku, jeho hodnota a životní cyklus, popsány jsou metody a formy organizace a řízení podnikových procesů, principy a postupy podnikového marketingu, definovány jsou současné metody v oblasti řízení lidských zdrojů, obsah a zajištění interního auditu, vymezeny jsou principy podnikání malých a středních podniků. Závěr knihy je věnován problematice vstupu podniků na zahraniční trhy.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Marek Vochozka; Petr Mulač; kolektiv - další tituly autora:
Metody komplexního hodnocení podniku Metody komplexního hodnocení podniku
Podniková ekonomika Podniková ekonomika
Podnikové řízení Podnikové řízení
 (e-book)
Metody komplexního hodnocení podniku Metody komplexního hodnocení podniku
Vývoj českého vysokého ekonomického školství v letech 1945-1953 Vývoj českého vysokého ekonomického školství v letech 1945-1953
Trhy práce v České republice po roce 1989 Trhy práce v České republice po roce 1989
 
K elektronické knize "Podniková ekonomika" doporučujeme také:
 (e-book)
Manažerská ekonomika -- 5., aktualizované a doplněné vydání Manažerská ekonomika
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Podniková

ekonomika

Marek Vochozka, Petr Mulač a kolektiv

• Mikroekonomie a podniková ekonomika • Hospodaření, hodnota a funkce podniku

• Management a marketing podniku • Řízení podnikových rizik

• Malé a střední podniky v ekonomice státu • Podnik a zahraniční trhy

Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. V březnu 2009 byl Akademickým senátem VŠTE pověřen k výkonu funkce rektora. Do té doby pracoval na VŠTE jako vedoucí ekonomické katedry, v rámci níž přednášel předměty se zaměřením na ekonomiku podniku, fi nanční řízení a ekonomii. V roce 2008 získal titul Ph.D. na VŠE v Praze, kde t. č. působil jako odborný asistent na katedře podnikové ekonomiky. Podílí se na tvorbě řady evropských grantů, je nositelem dvou patentů a několika užitných vzorů. Ing. Petr Mulač Od května 2009 vykonává na VŠTE funkci kvestora, avšak svou činnost na VŠTE zahájil jako akademický pracovník již v roce 2007 mj. výukou předmětů Podniková ekonomika, Obchodní podnikání, či Finanční řízení. Je autorem několika studijních materiálů v oblasti ekonomické i fi nanční. doc. Ing. Hana Ezrová, CSc. Většinu profesního života se zabývala problematikou podnikové ekonomiky. Nejprve to bylo ekonomikou dopravy na Katedře ekonomiky dopravy a spojů na VŠE v Praze, od působení na Fakultě managementu VŠE po současnou působnost na VŠTE se věnuje podnikové ekonomice v obecné rovině, kterou na VŠTE také garantuje. Ing. Tomáš Kafka, B.B.A., Ph.D. Absolvent bakalářského programu na ESMA v Barceloně, inženýrského a doktorského studia na VŠE v Praze a MBA studia realizovaného na NothinghamTrent University. Dnes působí jako nezávislý poradce a lektor se zaměřením na nástroje podpory strategického řízení organizací. V tomto směru velmi úzce a dlouhodobě spolupracuje s VŠTE. Ing. Věra Mulačová, Ph.D. V roce 2006 se podílela na založení Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Zde do dnešní doby působí jako odborný asistent na Katedře ekonomiky a managementu. Úzce spolupracuje se zahraničím, a to v oblasti projektově orientované výuky, již mj. garantuje jako jeden z předmětů ekonomického oboru. Ing. Ludmila Opekarová, Ph.D. Na VŠTE v současné době vykonává funkci prorektorky pro praxi a vnější vztahy a zajišťuje tak spolupráci s odbornou praxí. V předešlých letech zastávala vedoucí pozici na Katedře ekonomiky a managementu, kde zároveň garantovala a přednášela předměty Mikro- a Makroekonomie. Titul Ph.D. v oboru Ekonomika a řízení získala v roce 2004 na ZF JČU. Ing. Petra Pártlová, Ph.D. Pracuje od roku 2004 jako odborný asistent na Katedře strukturální politiky a rozvoje venkova, EF JČU v Českých Budějovicích. Na této katedře vyučuje předměty Regionální management I a II a dále předmět Regionální projektování. Je řešitelkou několika evropských grantů a spoluřešitelkou vědeckých grantů. Je nositelkou jednoho patentu a šesti užitných vzorů. Ing. Jiří Tuček Na VŠTE působí od roku 2007 jako akademický pracovník – odborný asistent na Katedře ekonomiky a managementu se zaměřením na ekonomické předměty. Garantuje předmět Projekt II – Finance. Svou akademickou působnost zahájil již v roce 2000 na JČU v Českých Budějovicích. Předtím působil tři roky ve funkci vedoucího úseku ekonomiky a správy majetku Velkostatku Hořín. prof. Ing. Jan Váchal, CSc. Je na VŠTE v Českých Budějovicích prorektorem pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost a strategický rozvoj školy. Přednáší a je garantem předmětů Podnikové řízení, Strategický, procesní a personální management. Je nositelem řady tuzemských i zahraničních vynálezů, patentů a užitných vzorů. V poslední době se zabývá problematikou projekce manažerských systémů řízení v podmínkách vysokých škol.

Publikace z nakladatelství Grada Publishing si můžete zakoupit u svého knihkupce

nebo objednat v Zákaznickém servisu nakladatelství:

www.grada.cz

GRADA Publishing, a.s.,

U Průhonu 22, 17O OO Praha 7

tel. +42O 234 264 511,

fax +42O 234 264 4OO

e-mail: obchod@grada.cz

PODNIKOVÁ EKONOMIKA

Marek Vochozka, Petr Mulač a kolektiv



Grada Publishing

Podniková

ekonomika

Marek Vochozka, Petr Mulač a kolektiv

• Mikroekonomie a podniková ekonomika • Hospodaření, hodnota a funkce podniku

• Management a marketing podniku • Řízení podnikových rizik

• Malé a střední podniky v ekonomice státu • Podnik a zahraniční trhy


Edice Finanční řízení

Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., Ing. Petr Mulač a kolektiv

Podniková ekonomika

Kolektiv autorů:

Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., vedoucí autorského kolektivu – kap. 3.7–3.9, 4, 6.2.2,

6.2.3, 8

doc. Ing. Hana Ezrová, CSc. – kap. 2, 12, 13

Ing. Tomáš Kafka, B.B.A, Ph.D. – kap. 3.10, 10, 11, případová studie (příloha č. 2)

Ing. Petr Mulač – kap. 3–3.6, 4, 5, 6–6.1

Ing. Věra Mulačová, Ph.D. – kap. 3–3.6, 5

Ing. Ludmila Opekarová, Ph.D. – kap. 1, případová studie (příloha č. 1)

Ing. Petra Pártlová, Ph.D. (JUEF v ČB) – kap. 6.2.4, 6.2.5, 7

Ing. Jiří Tuček – kap. 6.2.2, 6.2.3

prof. Ing. Jan Váchal, CSc. – kap. 6.2.1, 6.2.4–6.2.5, 7

TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE:

Vydala GRADA Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7, jako svou 4916. publikaci

Realizace obálky Jan Dvořák

Sazba Jan Šístek

Redakční úprava: Bc. Eva Pšikalová, Ing. Pavel Rousek, Ph.D., Martin Samek

Počet stran 576

První vydání, Praha 2012

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

© GRADA Publishing, a.s., 2012

ISBN 978-80-247-4372-1

GRADA Publishing: tel.: 234 264 401, fax 234 264 400, www.grada.cz

ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE:

ISBN 978-80-247-8200-3 ve formátu PDF

ISBN 978-80-247-8201-0 ve formátu EPUB

ISBN 978-80-247-8202-7 ve formátu MOBI


Obsah

Úvodní slovo 11

Předmluva 13

1. Vztah mikroekonomie a podnikové ekonomiky – aplikace

mikroekonomické koncepce do podnikové praxe 15

1.1 Ekonomická efektivnost a hranice produkčních možností 15

1.2 Produkční funkce, výrobní faktory 18

1.3 Příjmy, výdaje (výnosy – náklady) 19

1.3.1 Krátké období (KO) 20

1.3.2 Dlouhé období (DO) 21

1.4 Zisk, bod zvratu 22

1.5 Poptávka – teoretická východiska v konfrontaci s pohledem PE 23

1 6 Literatura 24

2. Podnikatelské prostředí 27

2.1 Strategie udržitelného rozvoje v ČR 28

2.2 Strategie Evropa 2020 a Národní program reforem ČR 30

2.3 Podnikatelská činnost 34

2 3 1 Podnik 35

2.4 Ochrana hospodářské soutěže 47

2.5 Ochrana práv duševního vlastnictví 49 2.6 Ochrana spotřebitele 49 2.7 Ochrana životního prostředí 50 2.8 Rizika spojená s podnikáním 51 2 9 Literatura 54

3. Hospodaření podniku 57

3.1 Majetková a kapitálová struktura podniku 57

3.1.1 Kapitálová struktura podniku 57 3.2 Majetková struktura podniku 66

3.2.1 Členění majetku 66

3.2.2 Oceňování majetku 67

3.2.3 Faktory ovlivňující majetkovou strukturu 69

3.2.4 Vztah aktiv a pasiv 69 3.3 Výrobní faktory 72 3.4 Náklady 74

3.4.1 Druhové členění nákladů 74

3.4.2 Účelové členění nákladů 75

3.4.3 Členění nákladů podle závislosti na objemu prováděných

výkonů 78

3.5 Výnosy 83

3.5.1 Tržby 84 3 6 Zisk 85 3.7 Hodnota peněz v čase 86 3.8 Strategické financování podniku 93

3.8.1 Optimalizace kapitálové struktury 93

3.8.2 Bilanční pravidla jako nástroj optimalizace kapitálové

struktury podniku 94

3.8.3 Optimalizace kapitálu v návaznosti na náklady kapitálu 96

3.8.4 Optimalizace majetkové struktury 101


3.9 Taktické financování podniku 102

3.9.1 Working Capital Management 104

3.9.2 Zásoby 105

3.9.3 Pohledávky 106

3.9.4 Finanční majetek 107

3.9.5 Peníze, účty v bankách, krátkodobý finanční majetek

a pořizovaný finanční majetek. 107

3.9.6 Závazky 107

3.10 Controlling 108

3.10.1 Controlling a jeho přínos pro manažera 109

3.10.2 Role controllingu v jednotlivých fázích řízení 110

3.10.3 Nástroje controllingu 112

3.10.4 Reporting 112

3 11 Literatura 114

4. Hodnota podniku 115

4.1 Vymezení hodnoty podniku 115

4.1.1 Podnik jako zboží 115

4.1.2 Kategorie hodnoty podniku 117

4.1.3 Předpoklady ocenění podniku 122

4.2 Přehled metod pro oceňování podniku 123

4.2.1 Přístupy k oceňování podniku 123

4.2.2 Klasifikace metod oceňování podniku 124

4.3 Postup oceňování podniku 126

4.3.1 Strategická analýza 128

4.3.2 Finanční analýza 136

4.3.3 Tvorba finančního plánu 137

4.4 Metody oceňování podniku 140

4.4.1 Výnosové metody 140

4.4.2 Majetkové metody 157

4.4.3 Metody kombinované 162

4.4.4 Metody založené na analýze trhu 164

4.4.5 Doporučení k užívání metod 164 4 5 Literatura 166

5. Život podniku 167

5.1 Životní cyklus podniku 167 5.2 Založení podniku 167

5.2.1 Kroky směřující k založení podniku 168

5.2.2 Vlastní založení podniku 172 5.3 Růst podniku 173

5.3.1 Stabilizace 176 5.4 Krize a sanace podniku 177

5.4.1 Krize 177

5 4 2 Sanace 177

5.5 Zrušení a zánik podniku 178

5.5.1 Likvidace společnosti 179

5.5.2 Konkurz 179

5.5.3 Nucené vyrovnání, vyrovnání 180

5.6 Sdružování podniků 180

5 6 1 Korporace 180

5.6.2 Spojování podniků 181

5 7 Literatura 183


6. Funkce podniku 185

6.1 Primární funkce podniku 185

6.1.1 Řízení výroby 187

6.1.2 Řízení zásob 197

6.1.3 Prodej 207 6.2 Odvozené funkce podniku 217

6.2.1 Řízení lidských zdrojů 217

6.2.2 Investiční rozhodování 270

6.2.3 Finanční řízení 287

6.2.4 Inovace jako nástroj prosperity podniku 299

6.2.5 Správa podniku – Facility management 308 6 3 Literatura 313

7. Řízení podniku – management 317

7 1 Podstata managementu 317 7.2 Vývojové směry managementu 317

7.2.1 Vědecký management 318

7.2.2 Administrativní přístup k managementu 318

7.2.3 Princip chování organizace 320

7.2.4 Současné trendy v managementu 320

7.2.5 Management na prahu třetího tisíciletí 321

7.2.6 Shrnutí 322 7.3 Postavení a osobnost manažera 322

7.3.1 Členění manažerů 322

7.3.2 Základní manažerské dovednosti 323

7.3.3 Manažerské role 324 7.4 Manažerské rozhodování 326

7.4.1 Rozhodovací proces 326

7.4.2 Typy problémů a rozhodování 329

7.4.3 Skupinové rozhodování 330 7.5 Plánování 332

7 5 1 Mise 332

7.5.2 Cíl 333

7.5.3 Plán 334

7.6 Řízení podle cílů – MBO (Management By Objectives) 335

7.6.1 Proces řízení podle cílů 335

7.6.2 Zavádění řízení podle cílů 336

7.6.3 Přednosti řízení podle cílů 338

7.6.4 Nedostatky v řízení podle cílů 338

7.7 Strategický management 339

7.7.1 Počátek strategického managementu 339

7.7.2 Základní etapy vývoje strategického managementu 339

7.7.3 Strategické plánování 342

7.7.4 Analýza vnějšího prostředí společnosti 343

7.7.5 Analýza vnitřního prostředí společnosti 348

7.7.6 Metody analyzující mikro- a makroprostředí současně 350

7.7.7 Formulace podnikové strategie 352

7.7.8 Vyhodnocení strategických možností a výběr strategie 353

7.7.9 Implementace strategie, hodnocení výsledků 353

7.8 Organizování 355

7.8.1 Organizační struktura a její tvorba 355

7.8.2 Typy organizačních struktur – liniové vazby 356

7.8.3 Typy organizačních struktur – funkcionální vazby 357


7.8.4 Maticová organizační struktura 359

7.9 Vedení 360

7.9.1 Teorie vůdcovství 360

7.9.2 Ženy versus muži jako vedoucí 363

7.9.3 Některé z dalších faktorů ovlivňujících vůdcovství 363

7.10 Management jakosti 365

7.10.1 Základy managementu jakosti – TQM 366

7.10.2 ISO normy řady 9000 369

7.10.3 Devět zásad managementu jakosti dle ISO 370

7.10.4 Všeobecné požadavky při zavádění systému ISO 373

7.10.5 Další systémy managementu jakosti 375

7 11 Literatura 380

8. Marketing 383

8.1 Úloha a cíle marketingu 383

8.2 Marketingové řízení 390

8.2.1 Plánování 391

8.2.2 Realizace marketingu 393

8.2.3 Kontrola 394 8.3 Nákupní chování organizací 394 8.4 Získávání informací pro marketingová rozhodnutí. Marketingový

informační systém 400

8.4.1 Interní databáze 401

8.4.2 Marketingový zpravodajský systém 404

8.4.3 Marketingový výzkum 405

8.4.4 Marketingový systém na podporu rozhodování 411 8.5 Marketingový mix 412 8 6 Marketing na internetu 417 8 7 Literatura 420

9. Štíhlý podnik 423

9 1 Lean Production 423 9.2 Tomáš Baťa 423 9.3 Henry Ford 424 9.4 Toyota Production System 424 9.5 Metoda JIT (Just – in – Time) 427 9 6 Jidoka 428 9.7 Heijunka 429 9.8 Kaizen 429 9.9 Standardizace práce TPS (Toyota Production System) 431 9.10 Metoda Kanban 432 9.11 Systém 5S 433 9 12 TPM 433 9 13 Literatura 434

10. Podnik a riziko 437

10.1 Risk management jako nástroj řízení 438 10.2 Identifikace a hodnocení rizik 440 10.3 Klasifikace rizika 443 10.4 Řízení rizik 450 10.5 Minimalizace dopadů rizik v rámci klíčových projektů podniku 465 10 6 Literatura 468


11. Interní audit 469

11.1 Interní audit jako nástroj podpory managementu 469

11.2 Ujišťovací a konzultační služby 470

11.3 Výkon interního auditu 472

11.3.1 Výkon ujišťovacích služeb interního auditu 472

11.3.2 Výkon konzultačních služeb interního auditu 483

11.4 Druhy auditů 485

11.4.1 Interní versus externí audit 485

11.4.2 Audit jakosti 486

11.4.3 Ostatní druhy auditů 486

11 5 Literatura 487

12. Malé a střední podniky (MSP) 489

12.1 Postavení malých a středních podniků v ekonomice státu 489

12.2 Koncepce rozvoje malých a středních podniků 491

12.2.1 Silné a slabé stránky malých a středních podniků 491

12.2.2 Vymezení koncepce 492

12.2.3 Základní principy a priority v alokaci finančních prostředků

k realizaci Koncepce 496

12.3 Podpora podnikání malých a středních podniků 497

12 4 Literatura 504

13. Vstup podniků na zahraniční trhy 505

13.1 Vnitřní trh Evropské unie (trh zboží a služeb) 505

13.2 Formy vstupu podniků na zahraniční trhy 506

13.3 Exportní strategie ČR 515

13 4 Literatura 517

14. Seznam zkratek 519

15. Seznam obrázků 521

16. Seznam tabulek 523

17. Přílohy 525

Příloha č. 1: Případová studie: Podnikatelský záměr pro program rozvoj 525

Příloha č. 2: Případová studie: Audit vnitřního řídicího a kontrolního systému

v pojišťovně 547

18. Rejstřík 567



Úvodní slovo

11

Úvodní slovo

Vážení čtenáři,

autorský kolektiv této knihy mě požádal, abych jako tvůrce první publikace Podniková

ekonomika vydané u nás po roce 1989, napsal úvodní slovo.Jsem vždy potěšen, když

vzniká nová vysokoškolská učebnice zaměřená na vědní disciplínu „podniková ekono

mika“. Jde totiž o jednu z vysoce potřebných společenskovědních disciplín a z pohledu

vývoje současné světové ekonomiky je vysoce aktuální a nezbytná. Při bližším pohledu

na složení autorského kolektivu jsem byl příjemně překvapen skutečností, že se jedná

převážně o kolektiv mladých autorů z neuniverzitní vysoké školy. Pro tento typ vysoké

školy je charakteristická orientace na výchovu profesně orientovaných absolventů ba

kalářských studijních programů především pro management na středním stupni řízení.

Pozitivně proto hodnotím tu skutečnost, že této základní premise je uzpůsoben obsah

i forma knihy, kde se výrazný akcent klade na využitelnost obecných poznatků z teorie

obecné podnikové ekonomiky v podnikové praxi.

Podniková ekonomika je jak vědou teoretickou, tak i praktickou, a oba tyto póly se v knize

velice vhodně vyvažují. Podnik je zde prezentován ve všech svých rozmanitých formách,

jsou zde popsány a klasifikovány všechny jevy v podniku se vyskytující a procesy v něm

probíhající. Zvlášť oceňuji citlivé, ale vysoce erudované propojení teoretických poznatků

a východisek s reálně probíhajícími aktivitami v podnikové sféře. V řadě kapitol jsou

naznačena východiska a doporučení pro praktické využití s cílem zvýšení účinnosti

a hospodárnosti veškerých podnikových aktivit.

Kniha je určena jak studentům bakalářských a magisterských studijních programů, tak

i managementu podniků, zaměstnancům správních orgánů i široké odborné veřejnosti.

Kniha sestává ze třinácti kapitol s podrobným vnitřním členěním. Každá kapitola obsahuje

teoretický základ, vlastní výklad problematiky a použitou literaturu. Publikace vhodně

doplňují grafy, tabulky a tam, kde je to potřebné, i praktické příklady.

Jako autor řady knih s obdobným zaměřením mám osobní zkušenost, jak náročné je zpra

cování knihy s touto tématikou z pohledu obsahové náplně i z hlediska vyváženosti její

teoretické a praktické části. Z tohoto pohledu vyslovuji uznání všem členům autorského

kolektivu, že se tohoto nelehkého úkolu zhostili na vysoké odborné úrovni.

Vám, milí čtenáři, přeji, abyste při čtení této nesporně potřebné publikace byli obohaceni

o nové teoretické i praktické poznatky, které využijete jak při studiu navazujících před

mětů, tak i ve svém každodenním praktickém životě.

Praha, březen 2012

Prof. Ing. Miloslav Synek, CSc.

Vysoká škola ekonomická v Praze,

Fakulta podnikohospodářská


Podniková ekonomika

12

Poděkování

Rád bych touto cestou poděkoval za vstřícnou spolupráci všech spoluautorů při tvorbě

této odborné monografie a v neposlední řadě Bc. Evě Pšikalové za věcné připomínky

a formální a jazykovou úpravu textu.

Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D.

Vysoká škola technická a ekonomická

v Českých Budějovicích


Předmluva

13

Předmluva

O podniku můžeme prohlásit, že vyrábí efektivně, když produkuje výrobky, resp. poskytuje

služby uspokojující potřeby trhu s maximálním využitím všech výrobních faktorů, přičemž

jsou v optimálním množství a proporci při respektování a vyváženosti všech podnikových

funkcí.

autoři knihy

Vážení čtenáři,

cílem autorů této knihy bylo připravit publikaci, která bude mít charakter vysokoškolské

učebnice přednostně určené studentům bakalářských studijních programů. Věříme, že

se stane i užitečnou pomůckou pro řadu stávajících i začínajících manažerů různých

organizačních jednotek, u kterých, zejména v posledním období, silně narůstá potřeba

rychle načerpat a osvojit si nové poznatky z podnikové ekonomiky. Význam této spole

čensko-vědní disciplíny aktuálně výrazně narůstá, a to jak z důvodu zvýšeného akcentu

na obecné principy tržní ekonomiky, tak i v důsledku vysokého stupně turbulence a dis

kontinuity podnikových procesů, které se odvíjejí od různých vývojových fází národní

i světové ekonomiky.

Podniková ekonomika je primárně zaměřená na jeden ze subjektů tržního hospodářství –

podnik působící v určitém prostředí uspokojuje určité potřeby a realizuje zisk. Využívá

obecných ekonomických teorií, ale i praktických poznatků z oblasti finančního řízení,

organizace podnikových procesů, logistiky, statistiky, personalistiky, informatiky aj.

Podniková ekonomika je proto jak teoretickou vědní disciplínou, tak disciplínou vysoce

praktickou. Dává teoretické základy, praktické poznatky a návody, jak spravovat a vést

podnik v náročném tržním prostředí, aby plnil své poslání, tedy vytvářel nové hodnoty,

zvyšoval svoji konkurenceschopnost a uspokojoval potřeby svých zaměstnanců.

Kniha je členěna do třinácti základních kapitol, přičemž každá kapitola obsahuje teore

tický základ, vlastní výklad problematiky a použitou literaturu. Úvod je věnován vztahu

mikroekonomie a podnikové ekonomiky, popsány jsou faktory podnikového prostředí,

specifikovány funkce a formy hospodaření podniku, jeho hodnota a životní cyklus, popsány

jsou metody a formy organizace a řízení podnikových procesů, principy a postupy pod

nikového marketingu, definovány jsou současné metody v oblasti řízení lidských zdrojů,

obsah a zajištění interního auditu, vymezeny jsou principy podnikání malých a středních

podniků. Závěr knihy je věnován problematice vstupu podniků na zahraniční trhy.

Při koncipování obsahové náplně této knižní publikace se autoři snažili postihnout celou

základní problematiku náležející do podnikové ekonomiky. Zahrnuty jsou i podnikové

funkce z oblasti organizace a řízení podniku, které jsou však nezbytným předpokladem

naplňování funkcí ekonomické povahy. Nakolik byly výše deklarované záměry autorů

naplněny, musí posoudit čtenářská obec.

Při studiu této knihy, zejména při praktickém využití získaných poznatků, Vám autoři

přejí mnoho úspěchů a předem děkují za případné připomínky, náměty a doporučení,

které můžete zasílat elektronicky na pe@mail.vstecb.cz .

České Budějovice, březen 2012

Za autorský kolektiv

Prof. Ing. Jan Váchal, CSc.



Vztah mikroekonomie a podnikové ekonomiky

15

1. V ztah mikroekonomie a podnikové

ekonomiky – aplikace mikroekonomické

koncepce do podnikové praxe Studenti někdy podléhají klamnému dojmu, že studium obecných ekonomických teorií nevychází z reálného ekonomického prostředí, a tudíž studium takovýchto disciplín je pro ně zatěžující. Určitě najdeme vhodné argumenty, kterými tato tvrzení vyvrátíme. Ústředním motivačním tématem současného pojetí Mikroekonomie je porozumění ekonomiky okolo nás. Ekonomie jako taková se zabývá lidským chováním a svět pozoruje jako celistvý. Abychom jej pochopili, musíme jej zjednodušit. Za tímto účelem vytváříme modely, které jsou na těchto předpokladech založeny. Podniková ekonomika se zabývá podnikem (firmou), jeho cíli, funkcemi, životními fázemi, organizací, řízením a specifiky jednotlivých druhů podniků. Čerpá poznatky také z obecné teorie, čímž se stává i teoretickou vědní disciplínou a dává ponaučení manažerům, majitelům atd., jak mají vést podnik, čímž se z teoretické disciplíny stává disciplína praktická. Mikroekonomie je část ekonomické teorie, předmětem jejíhož zkoumání je chování ekonomických subjektů, a to jak domácností, tak firem. Jak plyne z vymezení mikroekonomie, jsou jejími základními pilíři teorie spotřebitele a teorie firmy. Zaměříme se nyní pouze na některé ekonomické jevy a předpokládejme pro tento účel, že existují dva pohledy na základní ekonomické parametry, a to pohled mikroekonomický a pohled podnikové ekonomiky. 1.1 E konomická efektivnost a hranice produkčních

možností

Podniková ekonomika a mikroekonomie se liší svou schopností aplikace. V podnikové ekonomice je základní jednotkou podnik. Jestliže podnik vyrábí výrobky, které uspokojují požadavky trhu, přičemž optimálně kombinuje výrobní faktory, můžeme hovořit o efektivnosti. Pojem efektivnost a hospodárnost lze v tomto případě označit za výrazy synonymní (Heyne, 1991). Měřítkem efektivnosti je poměr hodnoty výstupu k hodnotě vstupu a je konkrétně definován. Rozhodující není jen souhrnná efektivnost všech výrobních faktorů, ale i dílčí efektivnost podle výsledků činnosti podniku. V podnikové praxi se využívá velké množství konkrétních podob ukazatele efektivnosti. O jednotlivých ukazatelích vztahujících se k efektivnosti podniku viz další kapitoly této knihy. V ekonomické teorii je efektivnost vnímána abstraktněji a je ji nutno chápat jako vztah hodnot prostředků a hodnot cílů, resp. jako vztah (poměr) hodnot výstupů a hodnot vstupů (Synek, 2010). Jestliže existuje více prospěšných činností, můžeme situaci označit za efektivní, pokud jedna z těchto činností nemůže být zvýšena bez současného snížení jiné činnosti (Soukupová, 2001). Tato velmi abstraktní definice efektivnosti je vlastně vyjádřením mikroekonomického pohledu efektivnosti, a to: • efektivnosti ve výrobě,

+


Podniková ekonomika

16 • efektivnosti ve směně, a • výrobně-spotřební efektivnosti. Zvýšit srozumitelnost této definice znamená aplikovat ji na oblast směny, výroby, kde fixní množství výrobních faktorů je nutné rozdělit mezi výrobu, směnu. Efektivnost ve výrobě znamená situaci, kdy fixní množství zdrojů (výrobních faktorů) bude v ekonomice rozmístněno tehdy, když nebude možné vyrobit jednoho statku více, aniž by bylo nutné omezit výrobu statku jiného. Problémem je velké množství firem, které používají různé zdroje a produkují různé výrobky. Identifikovat efektivnost ve výrobě znamená sledovat alokaci (rozmístění) zdrojů (vstupů) uvnitř firem, mezi firmami a charakterizovat strukturu výstupu firem. Abychom optimálně vybrali vstupy jedné firmy, použijeme: 1. alokační pravidlo: „První podmínkou efektivnosti výroby je taková alokace fixního množství práce a kapitálu firmy, při níž je mezní míra technické substituce obou výrobních faktorů pro oba vyráběné statky stejná, a oba výrobní faktory jsou zcela využity.“ Výrobní efektivnost je v ekonomické teorii představována hranicí produkčních možností. Tato výrobní efektivnost je chápána jako vztah kvant výstupů a vstupů (ve fyzických jednotkách) a odpovídá podnikohospodářskému pojetí produktivity, resp. kvantitativní hospodárnosti. Hranice produkčních možností – představována PPF křivkou (Posibility Production Frontier) – je křivka, která znázorňuje alternativní kombinace dvou výrobků při efektivní výrobě s určitým fixním množstvím zdrojů. Posuny PPF křivky mohou souviset s technologickým pokrokem či zvýšením nebo poklesem dostupných zdrojů při výrobě produktů. Tvar křivky PPF určuje směrnice – mezní míra transformace produktu

1

.

Hranici produkčních možností je tedy možno redefinovat jako křivku znázorňující maximální výstup v hodnotovém vyjádření, který může být (efektivně) vyroben určitým (maximálním) rozsahem zdrojů. Pokud se zkonstruuje hranice ekonomické efektivnosti, bude podnik znát svou maximální efektivnost a zároveň s tím bude zajištěna podmínka pro dosažení hranice produkčních možností podniku. Komparací dosažené efektivnosti s maximální hodnotou si podnik může vytvořit představu o rezervách své produkce ve vztahu k hranici produkčních možností a zjistit, zda se tomuto stavu přibližuje. Hranice produkčních možností souvisí také s tzv. alternativními náklady

2

. Křivka PPF je široce použitelná, protože podstata alternativních

nákladů je platná jak pro jednu firmu, tak obecně. Efektivní rozmístění zdrojů mezi firmy upravuje 2. alokační pravidlo: „Aby byla výroba efektivní, je nutná taková alokace fixního množství práce a kapitálu mezi obě firmy, při níž je mezní produkt obou výrobních faktorů pro oba vyráběné statky stejný.“ 1

Vyjadřuje poměr, ve kterém může být jeden statek přeměněn na druhý statek, resp. obětování jednoho

statku pro vyšší výrobu jiného statku při daných vstupech. 2

Znamená ekonomickou efektivnost, které je dosaženo při takové alokaci zdrojů, kdy žádná činnost nemůže

být zvýšena, aniž by byla jiná činnost snížena.


Vztah mikroekonomie a podnikové ekonomiky

17

Efektivní volba struktury produktu firmou je shrnuta v 3. alokačním pravidle: „Pro efektivnost výroby je nutná taková struktura výroby obou statků, při níž je mezní míra transformace produktu u obou firem stejná.“ Metodika odvození Efektivnosti směny je analogická s efektivností výroby s tím, že vychází ze strany chování spotřebitele. Pro efektivnost v rozdělování používáme kritérium Paretova optima. Paretovské efektivnosti lze dosáhnout, jestliže při přerozdělení nemůže být ani jednomu spotřebiteli polepšeno, aniž by současně nebyl poškozen jiný spotřebitel. Situaci, která tuto podmínku splňuje, nazýváme pareto-optimální. Ty, které je nesplňují, jsou pareto-suboptimální. Jestliže chceme nějakým vhodným způsobem sladit spotřební a výrobní možnosti, resp. výrobně-spotřební efektivnost, použijeme opět hranici produkčních možností. Podmínkou správných kombinací je rovnost mezní míry substituce ve spotřebě

3

a mezní míry

transformace produktu. Vyjádření efektivnosti podle ekonomických teorií je formulováno na základě zjednodušeného modelu – model 2 x 2 x 2 x 2 se specifickými předpoklady, které představují určitou odchylku od reality. Přestože se jedná o určité zjednodušení představy trhu, lze z tohoto modelu plně identifikovat šest trhů. Nedostatky modelu: • Definovat efektivní alokaci zdrojů lze velmi obtížně, neboť existuje více veličin, které

mají být maximalizovány. • Dalším problémem je agregace vzniklých optimálních variant. • Určitým nedostatkem je modelace situací v rámci dokonalé konkurence, tzn. určitá

odtrženost od reality. Na druhé straně, konfrontace tohoto modelu se situací tržních

struktur v rámci nedokonalé konkurence – například u monopolu – vede ke konkrétním

závěrům, které vyvracejí tvrzení, že abstraktní modely jsou příliš teoretické a v praxi

nepoužitelné. Jestliže dokážeme definovat efektivnost, neefektivnost z toho vyplývá. • Kritériem ekonomické efektivnosti je porovnání mezního užitku a mezních nákladů. • Stanovení mezních veličin (mezní náklad, mezní příjem, mezní užitek atd.) je v praxi

složité, ale přesto jsou mezní veličiny pro mikroekonomii typické. • Skutečnou, resp. maximální ekonomickou efektivnost podniku lze zkonstruovat jako

poměr celkových příjmů a celkových nákladů podniku. Tato skutečná, resp. dosažená

maximální ekonomická efektivnost však sama o sobě nic nevypovídá o tom, zda je

dostatečná nebo nedostatečná. • Ekonomicky efektivní alokace nemusí vždy představovat společenskou únosnost. 3

Vyjadřuje poměr, ve kterém může být jeden vstup používaný ve výrobě nahrazen jiným, aniž by to způ

sobilo změnu výstupu.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist