načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Podnikání v globalizovaném světě – František Janatka

Podnikání v globalizovaném světě
-11%
sleva

Kniha: Podnikání v globalizovaném světě
Autor: František Janatka

Kapitoly přibližují vybrané aspekty podnikání v současném světě. Pozornost je věnována globalizačním tendencím v mezinárodní obchodu, trvale udržitelnému rozvoji a společenské ... (celý popis)
Titul doručujeme za 2 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  450 Kč 401
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
13,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2017
Počet stran: 336
Rozměr: 205,0x145,0x17,0 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vydání první
Skupina třídění: Zahraniční obchod. Mezinárodní obchod
Hmotnost: 0,423kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Datum vydání: 201705
ISBN: 978-80-7552-754-7
EAN: 9788075527547
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kapitoly přibližují vybrané aspekty podnikání v současném světě. Pozornost je věnována globalizačním tendencím v mezinárodní obchodu, trvale udržitelnému rozvoji a společenské odpovědnosti firem, postavení Evropské unie v globálním světě, rizikům v mezinárodním obchodním styku, logistice nebo řešení sporů v globálním podnikání.

Popis nakladatele

Kniha představuje praktickou učební pomůcku zejména pro studenty ekonomických oborů. Autoři v knize vykládají vztah podnikání a globalizace velmi komplexně; reflektují nejen finanční a ekonomické, ale rovněž prostorové, sociální, politické, kulturní, environmentální, právní a informační souvislosti podnikání v globalizovaném světě.

„Text publikace je zpracován na potřebné odborné úrovni, srozumitelným jej však shledají i čtenáři z řad studentů a široké veřejnosti. Vydání publikace představuje záslužný počin, který ocení jak zájemci o přehledný text nabízející široké spektrum informací o podnikání v globalizovaném prostředí, tak podnikatelé, kteří výzvám globalizace reálně čelí. Celkově lze velmi pozitivně hodnotit aktivitu autorského kolektivu, který připravil monografii s názvem ‚Podnikání v globalizovaném světě‘ k tisku. Lze důvodně předpokládat zájem nejen ze strany široké odborné veřejnosti, ale i studentů VŠ a SŠ se zaměřením na předmětnou oblast.“

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
František Janatka - další tituly autora:
Mezinárodní obchod a mezinárodní marketing Mezinárodní obchod a mezinárodní marketing
 (e-book)
Podnikání v globalizovaném světě Podnikání v globalizovaném světě
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

13

OBSAH

Úvod ...................................................................5

Seznam zkratek .........................................................9

1 Současné globalizační tendence v mezinárodním obchodu zbožím a službami

a v podnikání – rozvoj obchodu zbožím a službami jako důsledek globalizace .. 21 Úvod ............................................................. 21

1.1 Cíle kapitoly .................................................. 21

1.2 Přirozenost globalizačního procesu ............................... 22

1.3 Podmínky pro rozvoj podnikání v globalizovaném světě ............ 22

1.4 Propojenost produkce zboží a služeb ............................. 29

1.4.1 Nová geografie světového obchodu ........................ 29

1.4.2 Nový regionalismus ...................................... 30

1.4.3 Význam nových jevů regionalizmu pro ČR ................. 33

1.5 Sbližování technických standardů ................................ 33

1.6 Postavení ICC (Mezinárodní obchodní komory)

v globalizovaném světě ......................................... 34

1.6.1 Vznik ICC – International Chamber of Commerce

(Mezinárodní obchodní komory) .......................... 34

1.6.2 Zaměření ICC, pravidla pro mezinárodní obchod ............ 35

1.6.3 Pravidla a standardy zpracované a doporučené ICC

pro globalizovaný obchod ................................ 36

1.6.4 Rozhodčí soud ICC a pravidla rozhodčího řízení ............ 36

1.6.5 Postavení ICC v globalizovaném světě ..................... 37

1.7 Shrnutí ....................................................... 38

Literatura .......................................................... 38

2 Změny prostředí jako důsledek globalizačních tlaků ....................... 40

Úvod ............................................................. 40

2.1 Cíle kapitoly .................................................. 40

2.2 Změny ekonomického prostředí – integrační tendence

v globalizovaném světě ......................................... 41

OBSAH

2.2.1 Členění uskupení podle jejich povahy ...................... 41

2.2.2 Členění uskupení podle vývojové formy globálních

uskupení................................................ 44

2.3 Růst populace ................................................. 45

2.4 Potravinové problémy .......................................... 47

2.5 Energie, paliva, pitná voda ...................................... 47

2.5.1 Energie a možnosti jejího zajištění ......................... 48

2.5.2 Paliva .................................................. 51

2.5.3 Pitná voda .............................................. 51

2.6 Shrnutí ....................................................... 52

Literatura .......................................................... 52

3 Trvale udržitelný rozvoj a společenská odpovědnost firem .................. 53

Úvod ............................................................. 53

3.1 Cíle kapitoly .................................................. 53

3.2 Metodika ..................................................... 54

3.3 Teoretická východiska .......................................... 54

3.3.1 Trvale udržitelný rozvoj .................................. 55

3.3.2 Společenská odpovědnost firem (CSR) ..................... 59

3.3.3 Přínosy vyplývající z přijetí CSR .......................... 61

3.3.4 Management trvale udržitelného rozvoje (CSM) ............. 62

3.4 Praktické využití principů udržitelného rozvoje .................... 65

3.4.1 Využití trvale udržitelného rozvoje ......................... 65

3.5 Shrnutí ....................................................... 67

Literatura .......................................................... 68

4 Digitální transformace podniku v globálních podmínkách .................. 70

Úvod ............................................................. 70

4.1 Cíl a metodika kapitoly ......................................... 70

4.2 Globální podnikání a digitální budoucnost ........................ 71

4.3 Digitální technologie a ICT jako základna pro digitální

transformaci ................................................... 73

4.4 Role ICT v digitalizovaném světě a nástroje digitální transformace ... 75

4.5 Potenciály a výzvy v odvětví .................................... 80

4.6 Kulturní a bezpečnostní limity ................................... 82

4.7 Cílový stav digitální transformace a digitální zralost podniku ........ 84

4.8 Shrnutí ....................................................... 85

Literatura .......................................................... 86

OBSAH

5 Právní aspekty obchodního styku v globalizovaném světě .................. 90

5.1 Právní regulace ................................................ 93

5.1.1 Současné systémy právní regulace ......................... 93

5.1.2 Právo veřejné a soukromé ................................ 94

5.2 Smluvní právo ................................................. 96

5.2.1 Platnost a neplatnost smlouvy ............................. 97

5.2.2 Svoboda projevu vůle .................................... 97

5.2.3 Náležitosti právního jednání .............................. 97

5.2.4 Obsah smlouvy .......................................... 98

5.3 Mezinárodní smlouvy ......................................... 101

5.4 Obchodní zvyklosti v mezinárodním obchodním styku ............ 102

5.5 Veřejný pořádek (ordre public), dobré mravy ..................... 102

5.6 Ochrana duševního vlastnictví v mezinárodním obchodním styku ... 103

5.6.1 Autorské právo (copyright) .............................. 103

5.6.2 Průmyslová práva ...................................... 104

5.6.3 Jiná práva duševního vlastnictví .......................... 108

6 Systém financování a pojištění obchodních operací a rizik

s mezinárodním obchodem spojených .................................. 109

Úvod ............................................................ 109

6.1 Smluvní a institucionální vymezení uspořádání státní

finanční podpory vývozu ....................................... 112

6.1.1 Mezinárodní pravidla pro podporu exportu................. 112

6.1.1.1 Základní pravidla pro podporu vývozu

rámci OECD ................................... 114

6.1.1.2 Související podmínky státní podpory vývozu ...... 120

6.2 Aplikace mezinárodně platných zásad podpory vývozu

v České republice ............................................. 122

6.2.1 Institucionální základna a produkty státní finanční podpory

vývozu ................................................ 122

6.2.2 Instituce a produkty nestátní finanční podpory vývozu ...... 126 6.3 Shrnutí ...................................................... 128

Literatura ......................................................... 129

7 Rizika v mezinárodním obchodním styku v globalizovaném světě

a možnosti jejich omezení ........................................... 130

Úvod ............................................................ 130

7.1 Cíle kapitoly ................................................. 130

7.2 Rizika podnikání v globalizovaném světě ........................ 131


16

OBSAH

7.3 Komerční rizika .............................................. 132

7.3.1 Příprava obchodní operace ............................... 134

7.3.2 Sjednání obchodní operace .............................. 139

7.3.3 Realizace obchodní operace .............................. 141

7.3.4 Ukončení obchodní operace .............................. 142

7.4 Shrnutí ...................................................... 143

Literatura ......................................................... 143

8 Evropská unie a její postavení v globálním světě ......................... 144

Úvod ............................................................ 144

8.1 Evropská unie jako ekonomický aktér ........................... 146

8.1.1 Vztahy se Severní Amerikou ............................. 148

8.1.2 Vztahy s asijskými zeměmi .............................. 150

8.1.3 Vztahy se zeměmi BRICS ............................... 152

8.2 Evropská unie jako bezpečnostní aktér ........................... 154

8.3 Evropská unie jako diplomatický aktér .......................... 157

8.4 Shrnutí ...................................................... 160

Literatura ......................................................... 161

9 Logistika, její vývoj a význam v globální společnosti ...................... 167

Úvod ............................................................ 167

9.1 Cíle kapitoly ................................................. 167

9.2 Volba vhodného dopravního módu pro dodávky materiálu

a zboží (B2B a B2C) .......................................... 168

9.2.1 Dělení přeprav dle převažující technologie / multimodální

přepravy ............................................... 168

9.2.1.1 Silniční doprava ................................ 168

9.2.1.2 Železniční doprava (včetně dlouhých,

mezikontinentálních spojení) .................... 170

9.2.1.3 Intermodální doprava ........................... 171

9.2.1.4 Říční doprava a kombinovaná doprava

řeka–moře ..................................... 172

9.2.1.5 Námořní doprava ............................... 173

9.2.1.6 Letecká doprava................................ 176

9.2.2 Kritéria pro volbu vhodného dopravního módu ............. 177

9.3 Logistická řešení u citlivého materiálu ........................... 177

9.4 Globalizace logistiky, interakce hlavních zbožových toků

a dopravních linek ............................................ 178

9.5 Poskytovatelé logistických služeb až po úroveň 4PL ............... 180


17

OBSAH

9.6 Rizika v logistice současného globalizovaného obchodního

prostředí ..................................................... 181

9.7 Škody na zásilkách, zásady odškodnění .......................... 184

9.8 Shrnutí a závěr ............................................... 186

Literatura ......................................................... 187

10 Postavení bank v globalizované společnosti, platební a zajišťovací

instrumenty v mezinárodním obchodě ................................. 188

10.1 Banky a globalizace ........................................... 188

10.1.1 Finanční globalizace .................................... 188

10.1.2 Urychlování globalizace ve finančním sektoru ............. 188

10.1.3 Přínosy finanční globalizace ............................. 189

10.1.4 Rizika finanční globalizace .............................. 189

10.1.5 Projevy globalizace v bankovnictví ....................... 189

10.2 Bankovní instrumenty ......................................... 190

10.2.1 Hlavní platební metody v zahraničním styku ............... 191

10.2.1.1 Akontace (advance payment) .................... 192

10.2.1.2 Platba na otevřený účet ......................... 192

10.2.2 Platba prostřednictvím dokumentárních plateb ............. 192

10.2.3 Dokumentární inkaso ................................... 193

10.2.4 Dokumentární akreditivy ................................ 194

10.2.4.1 Druhy akreditivů ............................... 196

10.2.5 Nová platební metoda – BPO ............................ 197

10.2.6 Zajišťující instrumenty .................................. 198

10.2.6.1 Bankovní záruka ............................... 198

10.2.6.2 Bankovní směnečný aval ........................ 199

10.2.6.3 Směnečný aval – výhody a nevýhody

pro jednotlivé strany ............................ 199

10.3 Zajištění kurzového rizika ...................................... 200

10.3.1 Uzavření devizové pozice ............................... 201

10.3.2 Finanční instrumenty sloužící k zajištění kurzového rizika ... 201 10.4 Shrnutí ...................................................... 203

Literatura ......................................................... 204

11 Ochrana rizik z odpovědnosti

za výrobek v globalizovaném obchodě ................................. 205

Úvod ............................................................ 205

11.1 Cíle kapitoly ................................................. 205

11.2 Základní výklad právní problematiky ............................ 206


18

OBSAH

11.3 Odpovědnost za výrobek podle zákona č. 89/2012 Sb. ............. 208

11.4 Ochrana před rizikem odpovědnosti za výrobek ................... 219

11.5 Výklad základních principů pojištění odpovědnosti za výrobek ..... 220

11.5.1 Princip LOSS OCCURRENCE ........................... 220

11.5.2 Princip CLAIMS MADE ................................ 222

11.6 Globalizace rizika odpovědnosti za škodu způsobenou vadným

výrobkem .................................................... 223

11.7 Shrnutí ...................................................... 224

Literatura ......................................................... 224

12 Řešení sporů v globálním podnikání ................................... 225

12.1 Vznik sporu .................................................. 225

12.2 Specifika sporů v mezinárodním obchodě ........................ 225

12.3 Základní nároky kladené na efektivní řešení sporů ................ 226

12.4 Možné způsoby řešení sporů a jejich význam ..................... 226

12.4.1 Řízení před soudem ..................................... 227

12.4.2 Rozhodčí řízení ........................................ 228

12.4.3 Řízení před RSHKAK ................................... 235

12.4.4 Řízení před rozhodci ad hoc ............................. 237

12.4.5 Řízení před Rozhodčím soudem Mezinárodní

obchodní komory (ICC) ................................. 239

12.5 Alternativní způsoby řešení sporu ............................... 243

12.5.1 Podstata alternativního řešení sporu ....................... 243

12.5.2 Mediace, konciliace ..................................... 244

12.5.3 Med-arb ............................................... 245

12.5.4 Nezávazné rozhodčí řízení ............................... 246

12.5.5 Mini-trial .............................................. 246

13 Rozvoj podnikání českých společností na globálních trzích ................. 248

Úvod ............................................................ 248

13.1 Cíle kapitoly ................................................. 249

13.2 Možnosti rozvoje podnikání českých společností

na zahraničních trzích ......................................... 250

13.2.1 Vstup na zahraniční trhy bez kapitálové účasti ............. 251

13.2.2 Vstup české firmy na zahraniční trh s kapitálovou účastí ..... 253

13.2.3 Formy zahraničních kapitálových investic

(českých subjektů v zahraničí) ........................... 256

13.3 Dceřiné firmy ................................................ 257

13.3.1 Typy dceřiných firem ................................... 257

OBSAH

13.3.2 Kategorizace dle českého práva .......................... 259

13.4 Evropská společnost „SE“ ..................................... 260

13.5 Typy dceřiných firem z hlediska jejich financování a formy podnikání .. 261 13.6 Aspekty vstupu českých společností na globalizované

zahraniční trhy ............................................... 263

13.7 Shrnutí ...................................................... 266

Literatura ......................................................... 267

14 Organizace nadnárodních a globálních společností na českém trhu .......... 268

Úvod ............................................................ 268

14.1 Cíle kapitoly ................................................. 269

14.2 Nadnárodní společnost, země původu, hostitelská země

a národní kultura .............................................. 269

14.3 Internacionalizační modely a internacionalizace ve střední Evropě,

organizační strategie .......................................... 276

14.4 Charakter výzkumných dat a metodika výzkumu .................. 280

14.5 Internacionalizační strategie globálních společností při vstupu

na český trh .................................................. 282

14.6 Pozice českých poboček ve struktuře nadnárodních společností ..... 291

14.7 Shrnutí a doporučení .......................................... 294

Literatura ......................................................... 295

15 Možnosti řešení globálních výzev současného světa, možné scénáře budoucího

vývoje společnosti .................................................. 298

Úvod – o riziku předvídání vývoje v první polovině 21. století .......... 298

15.1 Západ a zbytek světa .......................................... 300

15.1.1 Ideologie .............................................. 301

15.1.2 Politika a geopolitika.................................... 304

15.1.3 Ekonomika ............................................ 308

15.1.4 Technologie a její dopady ................................ 312

15.2 Evropská unie a její budoucnost ................................ 315

15.2.1 Ideologie .............................................. 316

15.2.2 Politika a geopolitika.................................... 318

15.2.3 Ekonomika ............................................ 321

15.2.4 Technologie ............................................ 324

15.3 Budoucí scénáře, budoucí řešení? ............................... 326

Závěry .............................................................. 330

Rejstřík ............................................................. 334




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist