načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Podnikání malé a střední firmy -- 3., aktualizované a doplněné vydání - Jaromír Veber; Jitka Srpová; kolektiv

Podnikání malé a střední firmy -- 3., aktualizované a doplněné vydání

Elektronická kniha: Podnikání malé a střední firmy -- 3., aktualizované a doplněné vydání
Autor: ; ;

Již třetí, aktualizované a doplněné vydání základní publikace o řízení malé a střední firmy je určeno majitelům a manažerům vznikajících i již zavedených firem a studentům ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  373
+
-
12,4
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 332
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace , 1 mapa
Vydání: 3., aktualiz. a dopl. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-4520-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Aktualizované a rozšířené vydání příručky se věnuje problematice malých a středních firem od založení až po krizi a zánik podniku. Příručka pojednává o profilu podnikatele, pojetí a významu malých a středních firem, o podnikání v podmínkách EU, založení podniku a jeho rozvoji, legislativních požadavcích, perspektivách a ohrožení firem, rizicích podnikání, krizi i případném zániku podniku. V tomto vydání jsou aktualizovány kapitoly, které se zabývají podporou malého a středního podnikání, finančním řízením, řízením lidských zdrojů, daňovou problematikou a legislativními požadavky. Rozšířeny jsou části zaměřené na marketingové a obchodní činnosti, informační a komunikační zabezpečení, růst malých a středních firem apod.

Popis nakladatele

Již třetí, aktualizované a doplněné vydání základní publikace o řízení malé a střední firmy je určeno majitelům a manažerům vznikajících i již zavedených firem a studentům vysokých škol. Nové vydání knihy je aktualizováno v souvislosti se změnami právních norem, které zasahují zejména oblast pracovních a smluvních vztahů, dále jsou v knize aktualizovány programy podpory malého a středního podnikání, nově připravena je problematika marketingových a obchodních činností, informačního a komunikačního zabezpečení v malých a středních firmách a řada dalších témat. Kniha se řízení malé a střední firmy věnuje komplexně: od hodnocení předpokladů k podnikání přes založení firmy, její růst a stabilizaci až po krizové situace a možnosti jejich řešení. Autoři věnují pozornost specifikům ekonomiky a finančního řízení, řízení lidských zdrojů, marketingových a obchodních činností či informačního a komunikačního zabezpečení v malých a středních firmách.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jaromír Veber; Jitka Srpová; kolektiv - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Podnikání malé

a střední fi rmy

3., aktualizované a doplněné vydání

3. vydání

Jaromír Veber, Jitka Srpová

a kolektiv

Jaromír Veber

Jitka Srpová

a kolektiv

Jak zvýšit konkurenceschopnost

malé a střední fi rmy

Te or e t ické p oz n at k y

i praktické zkušenosti

Přehled podpor malého

a středního podnikání

Řešení krizových situací

PODNIKÁNÍ MALÉ A STŘEDNÍ FIRMY

SIMPLY CLEVER

www.skoda-auto.cz

ISBN

Podle statistiky žije 53 %

obyvatel Zem• ve m•stech

Kombinovaná spotºeba a emise CO

2

modelu Citigo: 4,1–4,7 l/100 km, 95–108 g/km

ŠKODA Citigo má vše, co pro m•stský život

potºebujete: napºíklad nízkou spotºebu, skv•lý

design, dostatek úložných míst a systém

nouzového brzd•ní City Save Drive.



Grada Publishing

Podnikání malé

a střední fi rmy

3., aktualizované a doplněné vydání

Jaromír Veber, Jitka Srpová

a kolektiv

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí býtreprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného

souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. prof. Ing. Jaromír Veber, CSc., doc. Ing. Jitka Srpová, CSc., a kolektiv Podnikání malé a střední firmy 3., aktualizované a doplněné vydání TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4963. publikaci Autorský kolektiv: Ing. Zdeňka Cardová – autorka kap. 4.2.5, 4.2.6, 4.2.7 prof. Ing. Zuzana Dvořáková, CSc. – spoluautorka kap. 4.3 Ing. Blanka Habrmanová – autorka kap. 2.1.3, 4.1.7 Ing. Ladislav Hartman – autor kap. 5.3 Ing. Jindřich Hrabal, Ph.D. – spoluautor kap. 5.5 Ing. Filip Krejčí – autor kap. 3.2 Ing. Miroslav Křížek, Ph.D. – autor kap. 4.1.5 Ing. Markéta Kubálková, Ph.D. – autorka kap. 5.1 Ing. Vilém Kunz, Ph.D. – autor kap. 2.1.4 prof. Ing. Zdeněk Mikoláš, CSc. – spoluautor kap. 1.1, 2.1, 2.2 Ing. Jana Müllerová – autorka kap. 3.1, spoluautorka kap. 4.2.8 Ing. Ondřej Pešek – autor kap. 4.4 Mgr. Jan Sekanina – spoluautor kap. 4.3 doc. Ing. Jitka Srpová, CSc. – vedoucí autorského kolektivu, koordinace autorského týmu, autorka

kap. 2.3.1, 3.3, spoluautorka kap. 1.1, 1.2, 2.1, 2.3.2, 4.2.1, 4.2.2, 4.2.3, 4.2.4, 4.4, 5.4, 5.5

Ing. Ivana Svobodová, Ph.D. – spoluautorska kap. 5.2, 5.4.1

Ing. Josef Šiman – spoluautor kap. 4.2.1, 4.2.2, 4.2.3, 4.2.4

prof. Ing. Jaromír Veber, CSc. – vedoucí autorského kolektivu, autor kap. 2.3.3, 4.1.1, 4.1.2, 4.1.3,

4.1.4 , 4.1.6, 4.6, spoluautor kap. 1.1, 1.2, 2.1.2, 2.2, 4.2.8, 4.3, 4.4, 5.2, 5.4

Ing. Jaromír Veber – autor kap. 4.5

Ing. Vladimír Vojík – spoluautor kap. 2.3.2

Odborně recenzovali:

doc. Ing. Emil Vacík, Ph.D.

doc. Ing. Elena Šúbertová, Ph.D.

Vydání odborné knihy schválila Vědecká redakce nakladatelství Grada Publishing, a.s.

Odpovědná redaktorka Mgr. Olga Tesařová

Sazba Milan Vokál

Počet stran 336

Třetí vydání, Praha 2012

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

© Grada Publishing, a.s., 2012

Cover Photo © fotobanka allphoto

ISBN 978-80-247-4520-6

ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE

ISBN 978-80-247-8310-9 (ve formátu PDF)

ISBN 978-80-247-8311-6 (ve formátu EPUB)

ISBN 978-80-247-8312-3 (ve formátu MOBI)


Obsah

O hlavních autorech .................................................... 9

Předmluva ........................................................... 11

1 Co by měl podnikatel vědět .......................................... 13

1.1 Pojetí a význam malých a středních firem ............................. 14

1.1.1 Vymezení základních pojmů .................................. 14

1.1.2 Význam malých a středních firem .............................. 19

1.1.3 Omezení malých a středních firem ............................. 22

1.2 Podpora malého a středního podnikání ............................... 23

1.2.1 Podpory podnikání z veřejných prostředků ....................... 23

1.2.2 Podnikatelské inkubátory, vědeckotechnické parky ................ 34

1.2.3 Nevládní organizace ........................................ 36

1.2.4 Podpory podnikání na komerčním základě ....................... 39

1.2.5 Programy podpory pro začínající podnikatele ..................... 42

1.2.6 Užitečné adresy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

2 Podnikání a jeho rizika .............................................. 45

2.1 Důvody podnikání ............................................... 46

2.1.1 Podnikání versus zaměstnanecký poměr ......................... 46

2.1.2 Důvody zahájení podnikání ................................... 48

2.1.3 Typy podnikání ............................................ 50

2.1.4 Společensky odpovědné podnikání ............................. 51

2.2 Profil podnikatele ................................................ 54

2.2.1 Obecné rysy podnikatele ..................................... 54

2.2.2 Desatero úspěšného podnikatele ............................... 56

2.3 Úvahy o podnikání ............................................... 58

2.3.1 Předpoklady úspěchu začínající firmy ........................... 59

2.3.2 Výběr společníka ........................................... 62

2.3.3 Úvahy o podnikání v zahraničí ................................ 63

3 Zahájení podnikatelské činnosti ...................................... 67

3.1 Právní formy z pohledu malých a středních firem ....................... 68

3.1.1 Přehled právních forem podnikatelské činnosti .................... 68

3.1.2 Porovnání jednotlivých právních forem ......................... 71

3.1.3 Získání živnostenského oprávnění .............................. 76

3.1.4 Založení právnické osoby .................................... 80


3.1.5 Další povinnosti podnikatelů ................................. 83

3.2 Pozemky, podnikatelské prostory .................................... 84

3.2.1 Vymezení pojmů ........................................... 84

3.2.2 Oprávnění k využívání podnikatelských prostorů .................. 86

3.2.3 Charakteristické rysy typických podnikatelských prostor ............ 88

3.3 Zakladatelský rozpočet a podnikatelský plán ........................... 92

3.3.1 Zakladatelský rozpočet ...................................... 92

3.3.2 Podnikatelský plán .......................................... 95

3.3.3 Zdroje financování podnikatelské činnosti ...................... 105

4 Život a aktivity malých a středních firem .............................. 113

4.1 Management malých a středních firem .............................. 114

4.1.1 Pojetí managementu ....................................... 114

4.1.2 Doporučení managementu pro praxi ........................... 116

4.1.3 Od tradičních k moderním názorům na podnikání ................ 120

4.1.4 Management produktů ...................................... 128

4.1.5 Management služeb ........................................ 131

4.1.6 Management výroby (procesů) ............................... 133

4.1.7 Projektový management .................................... 137

4.2 Finanční řízení malých a středních firem ............................. 140

4.2.1 Obsah a zásady finančního řízení ............................. 140

4.2.2 Řízení majetkové a kapitálové struktury firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142

4.2.3 Řízení výsledku hospodaření a peněžního toku .................. 145

4.2.4 Finanční plánování a rozpočtování ............................ 153

4.2.5 Účetnictví a výkaznictví .................................... 154

4.2.6 Daně v podnikání .......................................... 156

4.2.7 Sociální pojištění ......................................... 160

4.2.8 Zákonné a komerční pojištění pro podnikatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162

4.3 Řízení lidských zdrojů ........................................... 165

4.3.1 Organizace personální práce ................................. 167

4.3.2 Personální činnosti ......................................... 167

4.3.3 Zaměstnavatelská praxe v podmínkách EU ...................... 179

4.3.4 Zaměstnávání specifických skupin pracovníků ................... 182

4.3.5 Vztah podnikatele k odborové organizaci ....................... 184

4.4 Marketingové a obchodní činnosti .................................. 184

4.4.1 Specifika marketingu malých firem ............................ 185

4.4.2 Historický vývoj marketingových koncepcí ..................... 186

4.4.3 Marketingové plánování malých a středních firem ................ 191

4.4.4 Obchodní činnosti ......................................... 201

4.4.5 Mezinárodní obchodní vztahy ................................ 212

4.5 Informační a komunikační zabezpečení .............................. 222

4.5.1 Komponenty informačního a komunikačního systému ............. 223

4.5.2 Projektování podnikového informačního a komunikačního systému . . 229

4.5.3 Moderní komunikační prostředky ............................. 234

4.6 Nejdůležitější legislativní požadavky pro podnikání .................... 236

4.6.1 Smluvní vztahy ........................................... 237

4.6.2 Platební operace ........................................... 243

4.6.3 Právní požadavky na kvalitu produkce a její zabezpečování ........ 243


4.6.4 Ekologické požadavky ...................................... 255

4.6.5 Stavební činnosti .......................................... 263

4.6.6 Právní úprava bezpečnosti a ochrany zdraví při práci .............. 264

4.6.7 Ostatní právní předpisy ..................................... 268

5 Perspektivy a ohrožení malých a středních firem ....................... 273

5.1 Růst malých a středních firem ..................................... 274

5.1.1 Greinerův model růstu ...................................... 275

5.1.2 Model Churchilla a Lewisové . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277

5.2 Spolupráce firem ............................................... 280

5.2.1 Partnerství firem .......................................... 281

5.2.2 Podnikatelské sítě ......................................... 281

5.2.3 Spojenectví firem .......................................... 284

5.3 Podnikání v nových technologiích a službách ........................ 286

5.3.1 Technologie a služby budoucnosti ............................. 287

5.3.2 Mikrotrendy budoucnosti ................................... 289

5.3.3 Podpora nových technologií v EU a ČR ........................ 291

5.4 Krizové situace v podnikání malých a středních firem .................. 295

5.4.1 Prevence ................................................. 295

5.4.2 Rizikové situace v podnikání malých a středních firem ............ 300

5.4.3 Krizové řízení ............................................ 306

5.5 Zánik podnikatelských subjektů .................................... 310

5.5.1 Zánik živnostenského oprávnění .............................. 310

5.5.2 Zánik obchodních společností ................................ 311

5.5.3 Právní úprava likvidace ..................................... 313

5.5.4 Právní úprava insolvenčního řízení ............................ 316

Shrnutí/Summary .................................................... 321

Literatura ........................................................... 323

Rejstřík ............................................................. 327



9

O hlavních autorech

Prof. Ing. Jaromír Veber, CSc.

Absolvent Fakulty výrobně-ekonomické Vysoké školyekonomické v Praze, docent v oboru ekonomika průmyslu (1988),

docent v oboru podnikové hospodářství (1999). V roce 2002 byl

jmenován profesorem. Od roku 1994 je vedoucím katedrymanagementu, od roku 2006 je děkanem Fakulty podnikohospodářské

VŠE v Praze. Odborně se zaměřuje na produktový a provozní

management, management kvality a environmentu, prosperitu

a výkonnost organizací, krizové řízení. Je manažerem kvality

(DGQ a EOQ 1995), absolventem tréninkového kurzu proexperty-hodnotitele modelu EFQM (2000). Je autorem nebospoluautorem řady odborných publikací, například Management – základy,

prosperita, globalizace (Management Press 2000, druhé vydání 2009), Management kvality,

environmentu a bezpečnosti (Management Press 2006, druhé vydání 2010), Řízení jakosti

a ochrana spotřebitele (Grada Publishing 2002, druhé vydání 2006), řady vysokoškolských

skript, více než sta odborných statí atd. Působil také jako poradce pro zavádění systémů

managementu kvality a environmentu (cca 70 úspěšných aplikací zakončených certifikáty).

Doc. Ing. Jitka Srpová, CSc.

Absolventka Fakulty výrobně-ekonomické Vysoké školyekonomické v Praze, kandidát ekonomických věd v oboruekonomika průmyslu (1992), docent v oboru podnikové hospodářství

(1999). Je vedoucí sekce malých a středních podniků na katedře

managementu, garantem vedlejší specializace Malé a střední

podniky v tržním prostředí na Fakultě podnikohospodářské VŠE

v Praze. Je garantem předmětů Podnikání malé a střední firmy

a Podnikatelské praktikum. Odborně se zaměřuje naproblematiku managementu malých a středních podniků, podnikání,

podnikatelské projekty, společenskou odpovědnost firem. Je

spoluautorkou vysokoškolských učebnic, napříkladManagement – základy, prosperita, globalizace (Management Press 2000), Podniková ekonomika

(C. H. Beck 2006), Podnikání malé a střední firmy (Grada 2005, 2008), Základy podnikání

(Grada 2010), Podnikatelský plán a strategie (Grada 2011). Je garantem společného studijního

programu VŠE v Praze a ČVUT Komerční inženýrství v průmyslu. Působí jako výkonná

ředitelka International School of Business and Management.

Předmluva

Úspěšný podnikatel musí mít motiv k podnikání a také určité osobní předpoklady kpodnikání. To však nestačí, musí mít také určité znalosti z oblasti podnikání. Ty může získat studiem

nebo přímo v praxi formou pokusů a omylů.

Pro podnikatele a manažery jsme připravili knihu, která obsahuje teoretické poznatky i praktické zkušenosti z podnikání malých a středních firem. Snažíme se o komplexnípohled na firmu, tj. od založení firmy přes růst a řízení jednotlivých oblastí až po krizi a zánik. Ukazuje se, že na trhu je dostatek odborných textů, které se věnují jednotlivým oblastem podnikatelské činnosti, tj. managementu, ekonomice a finančnímu řízení, účetnictví, daňové problematice, řízení lidských zdrojů, marketingu atd. Stále však pociťujeme nedostatekliteratury, která by poskytla začínajícím i existujícím malým a středním podnikatelům ucelený přehled nezbytných aktuálních poznatků týkajících se podnikatelských aktivit. Čtenářům nabízíme publikaci, která má charakter „příručky podnikání“, ve které podnikatel nalezne odpovědi na své typické otázky, resp. návody na řešení obvyklých situací nebo alespoň odkazy na místa, kde tyto odpovědi a návody může získat.

Vzhledem k tomu, že v oblasti teorie podnikání i v okolí firmy dochází k neustálým změnám, které podnikatel musí sledovat a respektovat, předkládáme čtenářům třetí,aktualizované a doplněné vydání. Aktualizace se týká zejména kapitol zaměřených na podporu malých a středních firem, finančního řízení malých a středních firem, řízení lidských zdrojů a legislativních požadavků na podnikání. Rozšířeny jsou kapitoly zaměřené namarketingové a obchodní činnosti, informační a komunikační zabezpečení, růst malých a středních firem, podnikání v nových technologiích a službách, krizové situace v podnikání a zánik

podnikatelských subjektů.

za autorský kolektiv

Jitka Srpová



KAPITOLA

Co by měl

podnikatel vědět Kapitola přináší výklad základních pojmů a poznatků týkajících se existence, významu aomezení malých a středních firem. Přináší též řadu dalších poznatků, které mohou sloužit jako východisko k rozhodnutí o tom, zda se pustit do podnikání, jaké finanční podpory podnikání může podnikatel získat, případně na jaké instituce a organizace se může obrátit, kdyžpotřebuje informace z oblasti podnikání.

1


Podnikání malé a střední firmy14

1.1 Pojetí a význam malých a středních firem

1.1.1 Vymezení základních pojmů

Z historického hlediska výraz podnikatel [entrepreneur] pochází z francouzštiny a ve svém

původním středověkém významu znamenal prostředník či zprostředkovatel. Byl to výraz,

který odpovídal realitě, podnikatel tehdejší doby se podílel na zprostředkování zejménaobchodů. Postupem času k obchodním aktivitám přibylo zprostředkování dodávek pro vládu.

Již v 18. století bylo zřejmé (R. Contillon), že s tímto typem podnikání je spojeno riziko,

a podnikatel se oddělil od rentiéra. Zatímco rentiér poskytuje kapitál za určitou cenu – rentu

(úroky), podnikatel je osoba, která realizuje určitý projekt a nese riziko jeho úspěchu nebo

neúspěchu. Úspěch podnikání je tak do značné míry vázán na schopnosti (nápaditost,iniciativu, aktivitu) podnikatele. Ve 20. století se podnikateli přisuzuje i další rys – atribut inovátora.

Vedle kontinentálního evropského pojetí pojmu podnikání a podnikatel [enterprise,entrereneur] existuje angloamerický výraz pro podnikání [business] ve významu obchodování,

účelová a zisková aktivita.

Pojem „podnikání“ [enterprise] v posledních patnácti letech zcela zdomácněl v běžném

slovníku, nicméně jeho interpretace není tak jednoduchá:

■ Ekonomické pojetí – podnikání je zapojení ekonomických zdrojů a jiných aktivit tak, aby

se zvýšila jejich původní hodnota. Je to dynamický proces vytváření přidané hodnoty.

■ Psychologické pojetí – podnikání je činnost motivovaná potřebou něco získat, něčeho

dosáhnout, vyzkoušet si něco, něco splnit. Podnikání v tomto pohledu je prostředek

k dosažení seberealizace, zbavení se závislosti, postavení se na vlastní nohy apod.

■ Sociologické pojetí – podnikání je vytvářením blahobytu pro všechny zainteresované,

hledáním cesty k dokonalejšímu využití zdrojů, vytvářením pracovních míst a příležitostí.

■ Právnické pojetí – podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatněpodnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku.

1

Samozřejmě v literatuře najdeme i další definice: „Podnikání – proces vytváření čehosijiného, čemuž náleží hodnota prostřednictvím vynakládání potřebného času a úsilí, přebírání

doprovodných finančních, psychologických a společenských rizik a získávání výsledné

odměny v podobě peněžního a osobního uspokojení.“ (HISRICH 1996)

Ať tak či onak, k obecným rysům všech pojetí „podnikání“ patří:

■ cílevědomá činnost,

■ iniciativní, kreativní přístupy,

■ organizování a řízení transformačních procesů,

■ praktický přínos, užitek, přidaná hodnota,

■ převzetí a zakalkulování rizika neúspěchu,

■ opakování, cyklický proces.

1

Viz zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v aktuálním znění, § 2.


Co by měl podnikatel vědět 15

Podnikání nelze nařídit ani naplánovat, lze je však vyvolat nebo usnadnit. Vychází z vnitřní

aktivity podnikavého člověka, která však může být utlumena nebo úplně potlačena různými

bariérami (JÜNGER 2001).

V této souvislosti je třeba uvést i pojem „neoprávněné podnikání“, který je právně vymezen: „Osoba, která uskutečňuje činnost, k níž se podle zvláštních právních předpisů vyžaduje ohlášení nebo povolení, bez takového ohlášení nebo povolení, a osoby, kterétakovou činnost uskutečňují jménem jiné osoby anebo na její účet, odpovídají za škodu tím způsobenou; tím není dotčena jejich odpovědnost podle zvláštních právních předpisů.“

2

I v případě vymezení pojmu „podnikatel“ [entrepreneur] existuje mnoho definic:

■ osoba realizující podnikatelské aktivity s rizikem rozšíření nebo ztráty vlastního kapitálu,

■ osoba schopná rozpoznat příležitosti, mobilizovat a využívat zdroje a prostředky kdosažení stanovených cílů a ochotná podstoupit tomu odpovídající rizika, ■ iniciátor a nositel podnikání – investuje své prostředky, čas, úsilí a jméno, přebíráodpovědnost, nese riziko s cílem dosáhnout svého finančního a osobního uspokojení. Také zde můžeme najít řadu společných rysů charakteristických pro osobu podnikatele: ■ umění nacházet příležitosti, vytyčovat nové cíle, ■ zabezpečení finančních prostředků nezbytných k podnikání, ■ schopnost organizovat podnikatelské aktivity (rozumět předmětu podnikání), ■ podstupování rizika, ■ sebedůvěra, vytrvalost, dlouhodobé nasazení, schopnost učit se ze zkušeností apod. Do jisté míry se tomuto vymezení vymyká právní definice podnikatele uvedená v zákoně č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v § 2. Podnikatel podle tohoto zákona je: ■ osoba zapsaná v obchodním rejstříku, ■ osoba, která podniká na základě živnostenského oprávnění, ■ osoba, která podniká na základě jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních

předpisů, ■ fyzická osoba, která provozuje zemědělskou výrobu a je zapsána do evidence podle

zvláštního předpisu. Od podnikání a podnikatele je jen malý krůček k pojmu „podnik“ [enterprise]. Pro jehovymezení existuje opět řada výkladů, jež závisí na hledisku, ze kterého je pojem interpretován:

■ Nejobecněji jde o subjekt, v němž dochází k přeměně zdrojů (vstupů) ve statky (výstupy).

■ Obsáhleji je vymezen jako uspořádaný soubor prostředků, zdrojů, práv a jinýchmajetkových hodnot (ať vlastních či pronajatých), které slouží podnikateli k provozování

podnikatelských aktivit.

■ Právně je interpretován jako soubor hmotných, jakož i osobních a nehmotných složek

podnikání. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli

a slouží k provozování podniku nebo vzhledem k své povaze mají tomuto účelu sloužit.

3

2

Viz zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v aktuálním znění, § 3a.

3

Viz zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v aktuálním znění, § 5.

+


Podnikání malé a střední firmy16

■ Podnikem se rozumí každý subjekt vykonávající hospodářskou činnost, bez ohledu na

jeho právní formu. K těmto subjektům patří zejména osoby samostatně výdělečně činné

a rodinné podniky vykonávající řemeslné či jiné činnosti a obchodní společnosti nebo

sdružení, která běžně vykonávají hospodářskou činnost.

4

V následujícím textu je používán pojem firma [firm] se stejným významem a obsahem jako

pojem podnik.

S užším významem pojmu firma se setkáme v obchodním zákoníku, kde se uvádí, že

obchodní firma (dále jen firma) je název, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního

rejstříku. Firmou fyzické osoby musí být vždy její jméno a příjmení. Firma fyzické osoby

může obsahovat dodatek odlišující osobu podnikatele nebo druh podnikání vztahující se

zpravidla k této osobě nebo druhu podnikání.

Zastřešujícím pojmem pro podnikání, podnikatele a podnik je pojem „podnikavost“

[spirit of enterprise]. Lapidárně ji lze interpretovat jako dosahování „maxima slastí sminimem strastí“, jinými slovy jde o schopnost nacházet nejlepší řešení, dosahovat nejlepší

výsledky při minimalizaci rizik. Můžeme ovšem přistoupit k ještě obecnějšímu vymezení,

kdy za podnikavost můžeme označit jakoukoliv činnost zaměřenou na objevovánípříležitostí a její převedení do reálné činnosti, jejímž výsledkem je splnění určitého, zpravidla

ekonomického záměru.

Tímto vymezením se dostáváme na tenký led úvah, zda „podnikavost“ je pojem, který

jednoznačně patří k podnikatelským subjektům nebo jde o pojem, který máopodstatnění i v oblasti neziskového sektoru. Autoři této kapitoly se domnívají, že může být použit

v různých typech organizací. Uvedené stanovisko koresponduje s názory Hisricha (1996):

„Podnikatelé se vyskytují všude – v oblasti vzdělání, medicíny, výzkumu, práva, architektury,

řízení sociální péče i distribuce.“

V souvislosti s podnikáním zaslouží vysvětlení i výraz „živnost“ [trade]:

■ v běžném povědomí je živnost spojována s podnikatelskými aktivitami malého rozsahu,

obvykle provozovanými buď přímo živnostníkem, nebo za pomoci jeho rodinnýchpříslušníků s cílem „uživit“ sebe a rodinu,

■ z právního pohledu vyplývá – živnost je soustavná činnost provozovaná samostatně,

vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek

stanovených zákonem o živnostenském podnikání.

5

Uvedené právní vymezení se příliš neliší od obecného vymezení podnikání uvedeného vobchodním zákoníku. Proto živnostenský zákon dále omezuje předmět živnosti tím, čím živnost

nemůže být (provozování činností vyhrazených státu, právnickým osobám, dle autorského

zákona apod.). Též vylučuje považovat za živnost činnosti fyzických osob, které jsouuskutečňovány podle zvláštních předpisů (jako jsou činnosti lékařů, lékárníků, stomatologů,

veterinárních lékařů, advokátů, notářů, znalců a tlumočníků, auditorů a daňových poradců,

autorizovaných architektů a inženýrů, pojišťovacích agentů, pracovníků výzkumu, výroby

a distribuce léčiv, nakládání s vysoce nebezpečnými látkami, výchova a vzdělávání veškolách, předškolních a školských zařízeních zařazených do sítě škol, vzdělávání v bakalářských,

magisterských a doktorských studijních programech apod.).

4

Viz nařízení Komise (ES) č. 800/2008, příloha č. 1.

5

Viz zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v aktuálním znění.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist