načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Počítač pro živnostníky a podnikatele - Jiří Lapáček

Počítač pro živnostníky a podnikatele
-14%
sleva

Kniha: Počítač pro živnostníky a podnikatele
Autor:

Tušíte, že vám počítač při podnikání může urychlit a usnadnit práci, ale nevíte jak? Mimořádně zkušený autor vám to velmi rychle objasní, a navíc názorně ukáže vše, co ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost
Alternativy:


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2008-09-03
Počet stran: 392
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 389 stran : ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025122204
EAN: 9788025122204
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tušíte, že vám počítač při podnikání může urychlit a usnadnit práci, ale nevíte jak? Mimořádně zkušený autor vám to velmi rychle objasní, a navíc názorně ukáže vše, co budete při práci s počítačem potřebovat. V knize si najdou své nejen podnikatelé teprve uvažující o koupi počítače. Je zaměřena také na živnostníky, kteří již počítač vlastní, ale tak trochu tápou nad jeho obrovskými možnostmi. Oběma těmto skupinám publikace poradí, jaké podnikatelské aktivity lze počítači snadno a efektivně svěřit. Kniha vás mimo jiné naučí: - Upravovat formuláře, vizitky či dokumentaci k výrobku ve Wordu - Připravovat ceníky, evidovat provoz vozidla, počítat splátky v Excelu - Komunikovat se zákazníky a plánovat čas v Outlooku - Připojit se k Internetu a hledat užitečné informace k podnikání - Prezentovat výsledky svého podnikání v PowerPointu a na Internetu - Zřídit vlastní elektronický obchod a vytvořit webové stránky - Fakturovat a vytvářet peněžní deník v ekonomických aplikacích - Využívat elektronické úřady a formuláře na webu - Vést účetnictví na počítači - Připojit a pracovat s fotoaparátem, skenerem či tiskárnou - Zabezpečit počítač a cenná data proti útokům z Internetu Ušetřete čas, práci i peníze. Investujte do svých počítačových znalostí! O autorovi: Jiří Lapáček pracoval po absolvování VŠCHT deset let jako programátor. Stál u zrodu firmy Software602, pro kterou vytvořil dokumentaci ke všem jejím výrobkům. Je autorem několika interaktivních počítačových kurzů, řady článků, např. pro časopis Počítač pro každého, a více než desítky úspěšných knih. Jeho publikace vynikají živým stylem a srozumitelností pro začínající uživatele.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Počítač v domácnosti Počítač v domácnosti
Lapáček Jiří
Cena: 252 Kč
Dotek Midase - Proč někteří podnikatelé zbohatnou a většina ne Dotek Midase - Proč někteří podnikatelé zbohatnou a většina ne
Trump Donald, Kiyosaki Robert
Cena: 224 Kč
Dotek Midase Dotek Midase
Kiyosaki Robert T., Trump Donald J.
Cena: 198 Kč
Podnikatelé desetiletí Podnikatelé desetiletí
Smělý Roman, Chlouba Matin
Cena: 135 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

3

Tabulky,

grafy a výpočty

V té to ka pi to le:

Kalkulačka ve Windows

Prostředí programu Microsoft Excel

Výsledky ihned s použitím šablon a stylů

Příklad práce v Excelu – evidence provozu vozidla

Příklad práce v Excelu – přehledný ceník výrobků

Ekonomické a finanční výpočty v Excelu

Vytváření formulářů komerčního typu

Tisk tabulek

Grafické znázornění dat


98 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Kalkulačka ve Windows

Důležité: Program Kalkulačka, který je standardní součástí Windows, vám umožní přímo naobrazovce počítače provádět výpočty, na které obvykle používáte ruční kalkulačku. Vedle toho lze naKalkulačce provádět i operace vědeckotechnického charakteru (počítat třeba obecné mocniny,odmocniny, logaritmy a řadu dalších). Okno Kalkulačky otevřete stejnojmenným příkazem, který najdete ve skupině programů Příslušenství.

Tip: Pokud budete Kalkulačku potřebovat častěji, vyplatí se její ikonu přetáhnout myší na plochu,

abyste ji měli stále k dispozici. Jednoduchý výpočet Jednoduchý výpočet na Kalkulačce realizujete velmi snadno; postup je stejný jako na běžné ruční kalkulačce: 1. Napište z klávesnice první číslo. 2. Zapište operátor – klávesou + sčítáte, klávesou - odečítáte, klávesou * násobíte a klávesou /

dělíte.

3. Zadejte druhé číslo.

4. Klepněte na tlačítko =.

Postup můžete rozšířit tak, že bezprostředně po sobě zadáte čísel několik a na tlačítko srovnítkem klepnete až naposledy – například 25 + 50 + 120 + 240 =.

Tip: Hodnotu výsledku zobrazenou na displeji kalkulačky lze pomocí Schránky Windows překopírovat

do textu dokumentu. Paměť Kalkulačka má jednoduchou paměť, která umožní uložit a znovu použít jedno číslo.

Do paměti aktuálně zobrazené číslo uložíte klepnutím na tlačítko MS. Pokud v té chvíli

v paměti již něco bylo, přepíše nové číslo původní obsah.

Uložené číslo znovu vyvoláte klepnutím na tlačítko MR.

Obsah paměti vymažete klepnutím na tlačítko MC.

Chcete-li aktuálně zobrazené číslo přičíst k číslu uloženému v paměti, klepněte natlačítko M+.

Je-li v paměti v dané chvíli cokoliv uloženo, je zobrazen v políčku nad tlačítky pro práci

s pamětí indikátor M.










99

Výpočty vědeckotechnického typu

Podnikatelé a živnostníci nebudou zřejmě tento režim kalkulačky příliš využívat, ale může

se jim přesto čas od času hodit.

V nabídce Zobrazit spusťte příkaz Vědecká.

Levým přepínačem pod displejem zvolte číselnou soustavu.

Přepínačem vpravo nastavte, v jakých jednotkách budete chtít počítat úhlové míry (přivolbě desítkové soustavy). U ostatních číselných soustav lze místo úhlových jednotek zvolit

velikosti zobrazení: Qword (64bitové znázornění), Dword (32bitové znázornění), Word

(16bitové znázornění) a Byte (8bitové znázornění). Jednoduché statistické výpočty Na Kalkulačce můžete také provádět jednoduché statistické výpočty – vypočíst průměrnou hodnotu, součet a standardní odchylku zadané sady dat: 1. Zvolte vědecký režim kalkulačky. 2. Zapište první hodnotu ze sady dat a klepněte na tlačítko Sta. Otevře se dialogové okénko

Statistické výpočty. 3. Klepněte na tlačítko RET; tím se vrátíte do okna Kalkulačky, kde klepnutím na tlačítko

Dat uložte vloženou hodnotu. 4. Zadejte zbývající data; po každém zadání klepněte na tlačítko Dat. 5. Zvolte, co chcete spočítat, a klepněte na tlačítko Ave (průměr), Sum (součet) nebo

s (standardní odchylku). Po vložení všech dat je možné zobrazit jejich seznam klepnutím na tlačítko Sta. Seznam zapsaných hodnot lze upravit v okénku Statistické výpočty. Do okénka přejdete klepnutím na tlačítko Sta. Počet zadaných hodnot je zobrazen dole (například n=15). Vybranou hodnotu ze seznamu vymažete pomocí tlačítka CD, všechny hodnoty tlačítkem CAD. Stiskem tlačítka Load přenesete číslo vybrané v okně Statistické výpočty na displej kalkulačky. Prostředí programu Microsoft Excel

Důležité: Práce s čísly a jejich zpracování i vyhodnocování – to už k podnikání prostě patří. Proto mezi

často využívaný software patří tabulkové procesory – nástroje pro práci s tabulkami. Jedním z nich

je také Microsoft Excel, který je součástí kancelářského balíku Microsoft Offi ce. Umožňujezpracovávat tabelárně ukládaná data zcela profesionálním způsobem a při tom bez problémů komunikuje

s ostatním aplikacemi Offi ce.

Podnikatelé musí dnes nejen zpracovávat čím dál tím více čísel, ale mají také čím dál tím méně

času. Také výsledky jejich kalkulací a výpočtů již nejsou akceptovatelné v libovolné formě,

ale očekávají se výstupy v podobě předepsaných a standardizovaných formulářů, schopných

průchodu elektronickou podatelnou nějakého úřadu. Proto jsou podnikatelům dnes kdispozici ekonomické aplikace a kalkulátory, které vyřeší problémy za ně a podnikatalé sami se

nemusí zdržovat zdlouhavou přípravou a programováním složitých aplikačních výstupů(třeba pro přípravu a zpracování faktur a podobně). Přesto by však neměly být programy jako







Prostředí programu Microsoft Excel


100 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Excel opomíjeny, neboť se vždy najdou drobnější nestandardní úlohy, které je dobré napočítači vyřešit.

Okno Excelu ve verzi 2007

Důležité: Prostředí a obsluha Excelu jsou analogií Wordu 2007 – těžiště ovládání se i zde přesunulo do

pásu karet. Pracovní plocha zůstala taková, na jakou jste byli zvyklí z předchozích verzí. Je rozdělena

sítí pomocných čar do takzvaných buněk, uspořádaných do řádků a sloupců. Řádky se označujípořadovými čísly a může jich být až 65 536. Sloupce se označují písmeny anglické abecedy od A do Z a dále

pak dvouznakovými kombinacemi – AA, AB až AZ, pak BA, BB a tak dále až do sloupce IV.

Obrázek 3.1 Okno programu Excel 2007

Tip: Také zde pro vás může být užitečná kontextová nabídka otvíraná klepnutím pravým tlačítkem

myši nad místem, kde právě pracujete. Buňky a zápis do buněk Buňky, listy, sešity Buňky jsou pojmenovány a také jednoznačně určeny kombinací řádkového a sloupcového označení – první buňka vlevo nahoře je A1 a poslední vpravo dole IV65536. Prozačátečníky připomeňme, že všechny buňky v rámci jednoho řádku a jednoho sloupce musí mít vždy stejnou výšku (šířku). Výšku řádků a šířku sloupců sice lze zvětšovat i zmenšovat, alezásadně pro celý řádek (sloupec).

Důležité: To, čemu říkáme ve Wordu dokument, je v Excelu nazýváno obvykle sešit. Sešity seukládají do souborů; výchozím formátem Excelu byl formát XLS – ve verzi 2007 přichází nový formát XLSX

založený na bázi XML.


101

Každý sešit se skládá z jednoho, ale obvykle z několika listů (ve výchozím nastavení tří), na

kterých budete vytvářet své tabulky. Listů můžete přidávat, kolik potřebujete – nejvýše však

256. Nepotřebné listy můžete vymazat. Výchozí názvy listů jsou List1, List2 a List3 – listy pak

můžete přejmenovávat podle libosti.

Buňka, se kterou můžete pracovat tzv. aktuální buňka, jeoznačena silným orámováním – říkejme mu ukazatel buňky. Tento

ukazatel můžete posouvat pomocí kurzorových kláves nebo

aktuální buňku můžete zvolit přímo, klepnutím myší. Označení

aktuální buňky je viditelné v Poli názvů vlevo nad listem.

Zápis do buněk a jejich editace

Důležité: Každá buňka se z hlediska zápisu chová, trochu přehnaně řečeno, jako malý samostatný

dokument. Číslo nebo datum sem můžete sice vložit jen jedno, zato textu mohou být v případěnutnosti i celé odstavce. Začátečníci, zbystřete opět pozornost: v jedné buňce může být vždy jeninformace jednoho druhu (text, číslo apod.)! V buňkách se také zobrazují výsledky kalkulací a v případě potřeby i chybové zprávy. Hodnoty můžete zapisovat:

Přímo do buněk. Zadání ukončíteklepnutím na klávesu Enter nebo přesunemukazatele (klepnutím myší nebo pomocíkurzorových kláves) na jinou buňku.

Do Řádku vzorců nad listem. Zápis sevztahuje k aktuální buňce vyznačené v Poli názvů.

Tip: Pokud nastavíte na buňku ukazatel a stisknete klávesu F2, přepnete se do editačního režimu.

V něm můžete vloženou hodnotu plnohodnotně editovat, tedy včetně výběru bloků znaků. Mimotento režim je stisk každé kurzorové klávesy chápán jako pokyn k opuštění buňky a akceptování toho,

co je v ní právě zapsáno. Oblasti buněk

Důležité: Pokud chcete nějakou operaci (typicky třebaformátování) aplikovat na celou řadu buněk, nemusíte to dělat

buňku po buňce. Stačí požadované buňky vybrat jako oblast

a akci provést jen jednou. Oblast snadno označíte tahem myší z jednoho z rohů do rohu protilehlého.

Tip: V případě potřeby můžete jako oblast vybrat ilibovolné a nenavazující části listu – stačí, když podržíte

stisknutou klávesu Ctrl.  

Obrázek 3.2 Aktuální buňka, na

kterou je nastaven ukazatel, je A2

Obrázek 3.3 Zápis do Řádku vzorců

Obrázek 3.4 Označená oblast buněk

Obrázek 3.5 Výběr nesouvisejících buněk

Prostředí programu Microsoft Excel


102 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Výsledky ihned

s použitím šablon a stylů

Šablony tabulek

Důležité: Celou spoustu vzorových tabulek – plně

naformátovaných a připravených k vyplnění –

máte k dispozici ve formě šablon. Zkuste siprohlédnout jejich repertoár.

1. Klepněte na tlačítko Offi ce a v kontextové

nabídce spusťte příkaz Nový. 2. Otevře se okno Nový sešit s nabídkou šablon.

V levém sloupci jsou názvy tematickýchskuin, vpravo pak šablony odpovídající vybrané

skupině. 3. Šablony jsou součástí systému Microsoft Offi ce

Online. Proto se stahují ze serveru tétoslužby a může chvíli trvat, než budou k dispozici.

Pozor – při tom se zároveň ověřuje, zdapoužíváte legální software.

Obrázek 3.6 Nabídka příkazů tlačítka Office v Excelu

Obrázek 3.7 Nabídka šablon


103

4. Výběrem šablony a stiskem tlačítka Stáhnout se šablona načte do Excelu a můžete jivyplnit nebo upravit podle svých požadavků.

Obrázek 3.8 Šablona načtená v okně Excelu

Tip: Až si časem vytvoříte vlastní šablony, najdete je v okně Nový sešit v dialogu otevřenémklepnutím na položku Šablony. Styly tabulek Pokud si děláte tabulky sami, nemusí vypadat naprvní pohled příliš vzhledně. Má-li jít o tabulky určené k zveřejnění, stojí za to si dát práci s formátováním jejich buněk. To je však práce dosti zdlouhavá. Proto Excel nabízí bohatou nabídku předem připravených stylů vzorových tabulek. Vytvoření tabulky Styly tabulek lze aplikovat na oblasti dat, kterýmpřidělíte status tabulky.

Obrázek 3.9 Výběr oblasti a požadavek na

vytvoření tabulky

Výsledky ihned s použitím šablon a stylů


104 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

1. Na listu vyberte oblast prázdných buněk nebo buněk naplněných

daty, z nichž chcete vytvořit tabulku. 2. Na kartě Vložit klepněte v sekci Tabulky na položku Tabulka. 3. Jestliže vybraná oblast obsahuje v prvním řádku data, kteráchcete interpretovat jako popisné záhlaví tabulky, zaškrtněte políčko

Tabulka obsahuje záhlaví.

4. Pokud políčko Tabulka obsahuje záhlaví nezaškrtnete, budou

v záhlaví tabulky zobrazeny výchozí názvy. Ty však můžete podle potřeby změnit. Po vytvoření tabulky se pás karet rozšíří o kartu Návrh, kde jsou k dispozici ovladače pro práci se styly tabulek.

Obrázek 3.11 Karta Návrh na pásu karet

Naformátování tabulky podle stylu

Důležité: Úvodem si zdůrazněme důležitou věc. Každá buňka má nějaký obsah a ten může být různým

způsobem formátován. Důležité je, že se změnou formátu nijak nemění výchozí hodnota vložená do

buňky. Řekněme, že do buňky zapíšete číslo 123,456. Vhodným formátem můžete obsah buňkyzobrazit třeba zaokrouhlený na jedno desetinné místo (123,5) nebo ve fi nančním formátu (123,46 Kč).

Odstraněním formátování však zůstane výchozí hodnota, číslo 123,456, beze změny.

Oblast dat, kterou jste označili za tabulku, můžete naformátovat podle některého zpřipravených stylů:

1. Vyberte v listu tabulku – tím se na pásu karet zpřístupní karta Návrh.

2. Na této kartě buď v sekci Styly tabulky klepněte na styl tabulky, který chcete použít, nebo

klepněte na tlačítko Další a poté v seznamu Světlý, Střední nebo Tmavý vyberte styltabulky, který chcete použít.

Tip: Chcete-li vytvořit vlastní styl tabulky, klepněte v seznamu stylů dole na odkaz Nový styl tabulky.

Zkrácený postup, bez předchozí specifikace tabulky, nabízí tlačítko Formátovat jakotabulku ze sekce Styly na kartě Domů pásu karet. Jeho pomocí vytvoříte v jedné operacinaformátovanou tabulku.

Jednoduché formátování jednotlivých buněk

Samostatně lze pomocí stylů formátovat také jednotlivé buňky:

1. Klepněte na buňku, kterou chcete formátovat.

2. Na kartě Domů v sekci Styly klepněte na tlačítko Styly buňky.

Obrázek 3.10 Vybraná

oblast obsahuje záhlaví


105

3. V nabídce vyberte vhodný

styl. Pokud jen posouváte kurzor nad nabídkou,

buňka bere postupně na

sebe vzhled podle stylu

pod kurzorem.

Tip: Postup lze aplikovat

také pro skupinu buněk

vybraných jako oblast.

Tip: Chcete-li vytvořit

vlastní styl buňky,klepněte v seznamu stylů

dole na odkaz Nový styl

buňky.

Obrázek 3.12 Naformátování tabulky podle stylu

Obrázek 3.13 Výběr stylu buňky

Výsledky ihned s použitím šablon a stylů


106 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Manuální

formátování

jednotlivých buněk

Formát buňky nebo oblasti

vybraných buněk nastavíte nakar

tě Domů v sekcích Písmo,Zarov

nání a Číslo.

V těchto sekcích jsou k dispozici

ovladače pro nastavení nejčastě

ji používaných formátů pro zob

razení znaků, zalamování obsahu

buněk a formátování jejich obsa

hu. Klepnutím na tlačítko v pravém

dolním rohu sekce se otevřekom

plexní dialog Formát buněk skar

tami pro nastavení všech parame

trů formátu buněk. Dialog je vždy

otevřen na kartě, která odpovídá

dané sekci.

Příklad práce v Excelu –

evidence provozu vozidla

Základní operace na listu

Abychom pustě neteoretizovali nad prázdnou mřížkou, podívejme se na velice jednoduchý

příklad, na kterém si však ukážeme základní operace, které budete v Excelu často používat.

Udělejme si takový primitivní základ knihy jízd a zapisujme si tankování vašeho vozidla. Po

každém tankování vyplníte datum, stav ujetých kilometrů na tachometru a početnačerpa

ných litrů s aktuální cenou benzínu.

Zápis do buňky

Každá tabulka by měla mít nějaký název.

Klepněte do buňky A1 a napište sem třeba

Tankování – leden 2009. Pro výpočet ujeté

vzdálenosti je zapotřebí znát údajtachomet

ru při posledním tankování. Ten by se převzal

z posledního tankování v minulém měsíci.

Protože s evidencí začínáte, prozatímpočá

teční stav napište jen jako konstantu spopis

ným textem. Do buňky A3 zapište Počáteční stav tachometru a do buňky E3 vložte nějakou

hodnotu – výchozí stav počítadla kilometrů.

Obrázek 3.14 Ovladače pro formátování buněk

Obrázek 3.15 Komplexní dialog pro formátování buňky

Obrázek 3.16 Začínáme se zápisem tabulky


107

Máme první poznatek – všimněte si, že čísla se zarovnávají k pravému okraji buněk a texty

k okraji levému.

Editace buněk, změna šířky sloupce

A můžete si udělat malý pokus. Zkusteklepnout na buňku E3 a potom ji klávesou F2přenout do editačního režimu. Pak za vložené

číslo napište „km“ a editační režim ukončete

klávesou Enter.

Tip: Protože výsledek není vzhledem k šířce vložené hodnoty přesvědčivý, ukážeme si, jak rozšířit

sloupec. Přejeďte kurzorem myši nad pracovní plochu mezi záhlaví sloupců E a F. Kurzor se poblíž

dělicí čáry obou záhlaví změní v symbol silné svislé čárky s vodorovnou dvojitou šipkou. Tahem myší

lze nyní rozšířit sloupec vlevo od kurzoru (E) podle potřeby. Hned je vidět výsledek: sloupec se rozšířil a hodnota v buňce E3 je nynízarovnaná vlevo. Doplněním jednotky „km“ se totiž číslo změnilo v text. To ale nemůžete potřebovat, takže označení kilometrů vymažte. Odvolávání předchozích kroků

Důležité: Můžete buňku znovu editovat, můžete si ale také vyzkoušet, jak se vracet v úpravách krok

po kroku k předchozímu stavu. Stiskněte klávesový povel Ctrl+Z – šířka sloupce se vrátí k původní

velikosti. Stiskněte znovu Ctrl+Z – z buňky E3 zmizí doplňkový text a její obsah je znovu číselný. Šířku sloupce E pak známým způsobem znovu upravíte; a protože se také nadpisy vřádku 5 trochu překrývají, bude dobré upravit šířku dalších sloupců tak, aby texty bylydobře čitelné.

Tip: Analogickým postupem lze také měnit

výšku řádků. Uložení sešitu do souboru V tuto chvíli již bude užitečné sešit uložit dosouboru. Klepněte na tlačítko Office a vkontextové nabídce nastavte kurzor myši nad položku Uložit jako. Pak klepněte na položku Sešitaplikace Excel a v následujícím dialogu sešit uložte – třeba pod názvem BENZIN_2009.XLSX.

Obrázek 3.17 Změna šířky sloupce

Obrázek 3.18 Výsledek pokusu

Obrázek 3.19 První uložení sešitu

Obrázek 3.20

Tlačítko Uložit

Příklad práce v Excelu – evidence provozu vozidla


108 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Tip: Nadále můžete již sešitukládat pomocí tlačítka Uložit (je to

tlačítko s disketou na paneluRychlý přístup). Nyní je zapotřebí naplnit první čtyři sloupce údaji, které jste sipoznamenali při svých tankováních. Buňky ve zbývajících sloupcích se naplní později – na nich si ukážeme práci se vzorci. Zápis vzorce Schválně jsme nevyplňovali ceny za jednotlivá tankování – ty si teď vypočítáme z ceny za litr a tankovaného množství. Postupujte přesně podle návodu: 1. Klepněte do buňky F6 s cenou prvního nákupu benzínu. 2. Napište znak „rovnítko“. 3. Klepněte do buňky D6 – buňka

se barevně orámuje a za rovnítko

se vloží její označení.

4. Napište operátor pro násobení –

znak „hvězdička“.

5. Klepněte do buňky E6 – i ta se

barevně orámuje a její označení se vloží do vzorce.

6. Stiskněte klávesu Enter. V buňce F6 se vypíše výsledek vyhodnocení vzorce – součinobsahu buněk D6 a E6.

Důležité: Všimněte si, že v buňce

je vidět výsledek, zatímco v poli

Řádku vzorců je vypsán vzorec.

Samozřejmě by to šlo i bez toho

„klepání do buněk“ – prostěvzorec napsat ve tvaru =D6*E6, ale

takhle máte jistotu, že se voznačení buněk nespletete. Užitečný trik Teď se budou vzorce nudně vypisovat do buněk F7, F8, F9. Ale ne! Zkusme něco jiného.

Klepněte myší do buňky F7, kde již vzorec je.

Přibližte kurzor myši k černému čtverečku v pravém dolním rohu

ukazatele; kurzor se změní v malý křížek.

Táhněte myší dolů, abyste vybrali oblast všech buněk, do kterých se

mají vzorce vložit.







Obrázek 3.21 Tabulka po vyplnění dat

Obrázek 3.22 Zápis vzorce

Obrázek 3.23 Výsledek výpočtu vzorce

Obrázek 3.24

Přetažení vzorce myší


109

Uvolněte tlačítko myši – ve všech buňkách vzorce jsou

nyní vzorce vztahující se ke správným buňkám vpříslušném řádku.

Tip: Takovýmto kopírováním vzorce do oblasti se vzoreczkopíruje tak, že buňky v oblasti obsahují výsledky formátované podle

formátu buňky výchozí. Když využijete malý symbol vpravo dole

u oblasti, dostanete nabídku, zda nechcete zkopírovat pouzeformát výchozí buňky nebo kopírovat bez formátování. Dále se podobně dopočítá spotřeba. Problém bude jen u prvníhodnoty, protože ta bude potřebovat pro výpočet počtu kilometrů stav z minulého měsíce. Jinak spotřebu vypočtete tak, že vydělíte početlitrů spotřebovaného paliva počtem ujetých kilometrů a výsledekvynásobíte stem. Relativní a absolutní odkazy Trik s kopírováním vzorce do oblasti je možný proto, že zde byly při kopírování využitytakzvané relativní odkazy. Pokud napíšete do vzorce v buňce D12 odkaz na buňku B11,znamená to, že bude odkazováno na buňku, která je o dva sloupce vlevo a o jeden řádek výše, než je buňka se vzorcem. Když pak vzorec zkopírujete třeba do buňky E18, bude odkazsměřovat stále na buňku o dva sloupce vlevo a o řádek nahoru, tedy v našem konkrétním případě na buňku C16.

Důležité: Co když ale budete chtít, aby určitý odkaz směřoval vždy na jednu určitou buňku, ať se vzorec

zkopíruje, kam chce (třeba na buňku, kde je uvedena číselná hodnota DPH). Pro takové případyexistuje jiný typ odkazů – to jsou odkazy absolutní a zapisují se tak, že se před označení řádku či sloupce

vloží znak „dolar“. Relativní odkaz =B11 bude tedy v absolutním tvaru =$B$11.

Aby byly vyčerpány všechny možnosti, můžete také psát odkazy smíšené; takže zápis =B$11 má

sloupcovou složku relativní a řádkovou absolutní a zápis =$B11 má sloupcovou složku absolutní

a řádkovou složku relativní. Formátování znaků Tabulku máme naplněnou, zkusme si ji trochu vylepšit. K formátování písma i odstavců jsou nejblíže po ruce tlačítka na kartě Domů pásu karet. 1. Klepněte na buňku A1 s nadpisem tabulky. 2. Pomocí voliče Písmo vyberme písmo Arial black, číselníkem

Velikost písma vyberme velikost 12 bodů a z palety Barva

písma zkusme některý z odstínů tmavomodré.



Obrázek 3.25 Výsledek přetažení

Obrázek 3.26 Tabulka s vloženými a vypočtenými hodnotami

Obrázek 3.27 Sekce Písmo

k rychlému formátování písma

Příklad práce v Excelu – evidence provozu vozidla


110 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Seznamte se s ovladači v sekci Písmo – jejich význam vám ozřejmí bublinová nápověda.Komlexní dialog pro formátování znaků otevřete klepnutím na tlačítko v levém dolním rohu

sekce.

Formátování odstavců

Důležité: K rychlému nastavení nejdůležitějších parametrů odstavců máte k dispozici na kartě Domů

sekci Zarovnání. I zde je možné tlačítkem v pravém dolním rohu otevřít dialog obsahující ovladače

k nastavení všech parametrů, které se na úrovni odstavců dají nastavit. Zkusme si vystředit nadpisy sloupců: 1. Vyberte buňky B5 až G5 jako oblast (B5:G5). 2. Stiskněte v sekci Zarovnání tlačítko Zarovnat na střed. 3. Označení oblasti můžete využít k nastavení tučného písma pro všechny buňky oblasti:

stiskněte tlačítko Tučné v sekci Písmo (je na něm písmeno B – od slova Bold).

Také zde vám význam ovladačů ozřejmí bublinová nápověda.

Formátování čísel a měny

Tabulka začíná nabývat konkrétních obrysů. Nyní si ukážeme, jak se

vyhnout „divokému“ zobrazení čísel. Začneme sloupci, ve kterých jsou

ceny za benzín a zaplacené částky.

1. Vyberte jako jednu oblast buňky E6 až E9 a F6 až F9 (E6:F9).

2. Nad oblastí klepněte pravým tlačítkem myši a z kontextovénabídky spusťte příkaz Formát buněk.

3. Otevře se dialog Formát buněk; v něm klepněte na záložku karty

Číslo.

4. V levém sloupci (Druh) vyberte položku Účetnický.

5. Zkontrolujte nastavení měny (lze zvolit zkratky různých měn, tedy

i euro) a počtu desetinných míst.

6. Klepněte na tlačítko OK.

7. Hodnoty v buňkách se zformátují do zvoleného tvaru.

Zaokrouhlení zobrazených hodnot

Důležité: Podobně jako jste nasadili formát na buňky obsahující údaje finančního charakteru, můžete také zaokrouhlit hodnoty popisující průměrnouspotřebu – její zobrazení s přesností na celou řadu desetinných míst je nejen

nepřehledné, ale také nesmyslné. Postupujte stejně jako v předchozím případě – s tím rozdílem, že v dialogu Formát buněk otevřete kartu Číslo a na ní vyberete, na kolik desetinných míst má být výsledek zobrazen; v našem případě zvolme místa dvě.

Obrázek 3.28 Nastavení

formátu měny

Obrázek 3.29

Položky voliče

nejčastěji užívaných

formátů v sekci Číslo


111

Tip: K rychlému nastavení

formátu zobrazení hodnoty

můžete využít ovladač v sekci Číslo na kartě Domů pásu

karet.

Sumační funkce

Aby se daly uložené údajepozději použít v nějakém větším

přehledu (třeba celoročním) bude užitečné pod tabulkou vytvořit měsíční souhrny: kolik

bylo najeto kilometrů, kolik se spotřebovalo paliva a kolik palivo stálo a jaká byla průměrná

spotřeba.

K tomu využijete řádek 11. Začněme tím, že do buňky B11 napíšeme Celkem a potom do

buněk vložíme potřebné vzorce. Samozřejmě by bylo třeba u čerpání

paliva vytvořit vzorec =D6+D7+D8+D9; ale to by bylo pošetilé. Náš

příklad je úmyslně jednoduchý, jenže co když bude potřeba sečíst čísla

třeba v padesáti buňkách? Proto máme k dispozici velmi častopoužívanou sumační funkci. Ta se aplikuje na vybranou oblast a výsledkem

je součet všech hodnot v oblasti obsažených.

1. Klepněte na buňku, kam budete chtít vložit výsledek (D11).

2. V sekci Úpravy karty Domů pásu karet klepněte na šipku vpravo

od tlačítka se symbolem sumy. 3. V kontextové nabídce spusťte příkazSoučet.

4. Tahem myší vyberte oblast D6:D9 (neberte

ohled na případné označení jiné oblasti po

předchozí práci).

5. Stiskněte klávesu Enter. Do výchozí buňky

(D11) se vloží vzorec =SUMA(D6:D9) azobrazí se výsledek operace. Orámování a podbarvení buněk Další vylepšení tabulky může přinést její celkové nebo částečné orámování. Rámování se vztahuje k vybrané oblasti buněk. K určení, kde mají být vykresleny příslušné čáry, stiskněte tlačítko Ohraničení v sekci Písmo a vyberte si z grafické nabídky. Pokud nevyhovuje žádná z předvoleb, vyberte možnost Styl čáry a pakzvolte z nabídky konkrétní vzhled čáry. Kurzor myši se změní v symbol tužky; tahem tímto nástrojem můžete kreslit čáry po obvodu libovolných buněk. Podobně můžete pak z palety Barva čáry nastavit barvu a stejnýmnástrojem čáry obarvit. Funkci nástroje ukončíte pomocí klávesy Esc. Plochu buněk pod písmem můžete podbarvit z palety otevřené tlačítkem Barva výplně. Lze samozřejmě podbarvit jak aktuální buňku, tak buňky ve vybrané oblasti.

Obrázek 3.30 Tak vypadá naše tabulka po dosud provedených

úpravách

Obrázek 3.31

Požadavek na sumaci

Obrázek 3.32 Volba

ohraničení

Obrázek 3.33

Paleta pro

podbarvení buněk

Příklad práce v Excelu – evidence provozu vozidla


112 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Zhodnocení výsledku výpočtu

Když jste zvládli veškeré manipulace s tabulkou až sem, můžete si dovolit malé rozptýlení –

ohodnotit způsob jízdy. K tomu využijete logickou funkci KDYŽ. Její argument se skládá ze tří

částí. První je určitá podmínka; v našem případě to bude „spotřeba větší než je určitý limit“.

Druhá část argumentu vyjadřuje, co se má stát, je-li podmínka splněna, a třetí, co se má stát,

pokud splněna není. Zapíšete-li:

=KDYŽ(G11>7,4;“Pozor - máš příliš velkou spotřebu!“;“Tvá spotřeba je v normě“)

bude při nadspotřebě vypsán jako výsledek do příslušné buňky první text, v opačnémpříadě text druhý.

Obrázek 3.34 Podmíněný výraz

Práce s více listy v rámci sešitu

V našem příkladu výkazu tankování motorového vozidla budeme dále pokračovat. Ukažme

si teď, jak si pro jednotlivé měsíce kalendářního roku vytvoříte samostatné listy s měsíčními

přehledy.

Přejmenování listu

Začali jste pracovat na listu, jehož název je ve výchozím tvaru List1. Zkuste si hopřejmenovat – třeba na Leden_2009.

Názvy listů vidíte na jejich záložkách v levé dolní části okna

Excelu 2007. Aktuální pracovní list zvolíte klepnutím na jeho

záložku a přímo na záložce list také přejmenujete:

1. Poklepejte myší na název listu na záložce. Název seoznačí jako vybraný blok. 2. Nyní lze název upravit – výběr prostě přepište názvem

novým. Vytváření dalších listů

Důležité: Výchozí tvar sešitu Excelu obsahuje tři listy. Rok má ale měsíců dvanáct a ještě budetetřeba udělat roční souhrn na dalším samostatném listu. Takže si budete muset od dubna začít zakládat

Obrázek 3.35 Původní jméno

připravené k přepisu

Obrázek 3.36 List s novým názvem


113

listy nové. I to je velice jednoduché. Vpravo od poslední

pojmenované záložky listu je další záložka, s bublinovou

nápovědou Vložit list. Pokud na ni klepnete, vytvoří se

nový list – ten má opět provizorní název, takže ho hned

můžete přejmenovat podle svých požadavků. Seřazení listů Když nebude pořadí listůodpovídat vašim představám, můžete jejich pořadí upravit přesunem záložek. Tak například budete chtít list Celkem_2009, který byl dosud posledním, přesunout na první místo v řadě – zcela vlevo. Pomůže vám opět myš – táhněte záložku, kterou chcete přesunout, a sledujte při tom malý černý trojúhelníček přeskakující nad záložkami z jedné jejich pozice na druhou. Ažpřeskočí na místo, kam chcete záložku vsunout, uvolněte tlačítko myši. Kopírování listů V našem případě – a v praxi jistě také – se nebude příliš lišit vzhled jednotlivých listů, ale jen data na nich uložená. Pak s výhodou můžete využít možnost zakládání listů jako kopie listů stávajících. 1. Zobrazte list, který chcete kopírovat. 2. Klepněte na jeho záložku pravým tlačítkem myši a zkontextové nabídky spusťte příkaz Přesunout nebo kopírovat.

3. V následujícím dialogu zaškrtněte políčko Vytvořit kopii

a pomocí seznamu Před list vyberte, před který list chcete

aktuální list zkopírovat.

4. Klepnutím na tlačítko OK se list zkopíruje pod vygenerovaným názvem. Pokud jste například kopírovali list Leden_

2009, bude název zkopírovaného listu Leden_2009 (2).

Pak list jen přejmenujte a zkopírovaná data nahraďte aktuálními hodnotami – nadpisy aformátování zůstanou a ušetříte si tak práci. Navíc budete mít všechny důležité buňky se součty

na stejných adresách – a to může být velice užitečné!

Tip: Předchozí postup si můžete velmi zjednodušit tím, že přesunete záložku listu jako v kapitoleSeřazení listů a v okamžiku uvolnění tlačítka myši podržíte stisknutou klávesu Ctrl. Výsledek je stejný jako

při výše uvedeném postupu pod body 1 až 4, ale museli jsme si někde ukázat kontextovou příkazovou

nabídku nad záložkami listů, že? Listování listy

Důležité: Náš příklad časem bude na velkém množství listů – dvanáct jich připadne na měsíčnívýkazy a jeden na roční souhrn. Třináct záložek neobsáhnete jedním pohledem. Proto jsou na začátkulišty se záložkami „převíjecí“ tlačítka, jejichž pomocí můžete záložky na liště posouvat – buď po jedné

vlevo a vpravo, nebo na první či poslední.

Obrázek 3.37 Vložení nového listu

Obrázek 3.38 Přesun záložky listu

Obrázek 3.39 Kopírování listu

Obrázek 3.40 „Převíjecí

tlačítka“ listů

Příklad práce v Excelu – evidence provozu vozidla


114 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Využití dat z různých listů

Když máte data na různých listech, můžete je vzájemně kombinovat a využívat při různých

výpočtech. K tomu se využívají takzvané prostorové odkazy – vyzkoušejme si postup společně. Máme sice zatím jen data od ledna do června včetně, ale proč si nevyzkoušet, jak na

tom firma je.

1. Na list Celkem_2009 si napíšeme nějakou jednoduchou hlavičku a zkusíme si sečíst, kolik

jsme dosud spotřebovali benzínu a kolik jsme za něj zaplatili. Budeme předpokládat, že

buňky, které budeme sčítat, jsou na listech vždy na stejném místě a že listy s těmitobuňkami jsou jeden vedle druhého (Leden_2009, Únor_2009, ... atd.). 2. Klepněte na souhrnném listu do buňky, kam chcete vložit součet (zde do buňky E4 se

součtem tankovaných litrů benzínu). 3. Klepněte na sumační tlačítko, aby se do buňky vložil otevřený sumační vzorec. 4. Klepnutím na záložku přejděte na první list (Leden_2009) a klepněte na buňku, kterou

budete chtít ze všech listů načítat (v našem případě D11). 5. Podržte stisknutou klávesu Shift a klepněte na záložku posledního listu rozsahu, odkud

budete hodnoty číst (Červen_2009).

Obrázek 3.41 Výběr dat k sumaci

6. Stiskněte klávesu Enter. Vrátíte se na výchozí list a v buňce E4 najdete součet hodnot

z buněk D11 na listech Leden_2009 až Červen_2009. Jak vidíte, vzorec sám se vygeneroval ve tvaru =SUMA(Leden_2009:Červen_ 2009!D11). Dal by se přečíst jako „Součet buněk D11 v oblasti listů Leden_2009 až Čer- ven_2009“. Podobně si můžete sami vytvořit součet částek zaplacených za jednotlivé měsíce a zapsaných v buňce F11.

Obrázek 3.42 Sumační vzorec v souhrnovém listu


115

Využití dat z různých sešitů

Postup si můžeme rozšířit ještě dále. Máte již sešity s daty za rok 2009 a 2010 a chcete začít

pracovat na souhrnu. Pro tento účel si založíte sešit uložený do souboru SOUHRN.XLSX.

Budete chtít nasčítat roční součty:

1. Otevřete všechny tři sešity – SOUHRN.XLSX, BENZIN_2009.XLSX a BENZIN_2010.

XLSX. 2. Klepněte do listu v sešitu SOUHRN, kam chcete vložit součet. 3. Na řádek vzorců zapište rovnítko. 4. Přejděte do okna souboru BENZIN_2009 na list Celkem_2009 a zde klepněte na buňku

s ročním součtem. 5. Do řádku vzorců se vloží příslušný odkaz – zapište za něj operátor „plus“ 6. Přejděte do okna souboru BENZIN_2010 na list Celkem_2010 a zde klepněte na buňku

s ročním součtem.

7. Stiskněte klávesu Enter. Vrátíte se do sešitu SOUHRN, kde uvidíte výsledek. Vzorec

bude tentokrát složitější – =[BENZIN_2009.xlsx]Celkem_2009!$E$5+[BENZIN_2010.

xlsx]Celkem_2010!$E$5

Obrázek 3.43 Vzorec využívající data z různých sešitů

Shrňme si, co víme o adresování buněk

Pokud chcete ve vzorci adresovat buňku na témže listu, napište prostě její sloupcovou

a řádkovou souřadnici – například B6. Na takovou buňku bude pak při kopírovánívzorců odkazováno relativně.

Pokud doplníte před řádkovou, sloupcovou či obě souřadnice znak „dolar“, bude příslušná

souřadnice brána jako absolutní a při zkopírování vzorce na jiné místo se nezmění.

Oblast se označuje pomocí označení rohových buněk oddělených dvojtečkou – například

B3:F12.

Je-li třeba odkazovat na buňku v témže sešitu, ale na jiném listu, použije se zápisobsahující i název listu – název listu!buňka, tedy například List2!C8.

Je-li třeba odkazovat na buňku v jiném sešitu, použije se zápis obsahující název souboru

se sešitem a název listu – [jméno_souboru]název listu!buňka, tedy například[KALKULACE.XLSX]List3!$D$12.     

Příklad práce v Excelu – evidence provozu vozidla


116 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Pro lepší orientaci

Komentáře

Důležité: U složitějších tabulek může být orientace v jejich smyslu, zejména co se významu vzorců

týče, dost obtížná. Naštěstí máte možnost každou buňku okomentovat – podobně jako vybranámísta v dokumentech Wordu. Komentář vložíte takto: 1. Na buňku, ke které chcete vytvořit komentář, klepnětepravým tlačítkem myši.

2. V kontextové nabídce spusťte příkaz Vložit komentář.

3. Do následně otevřeného rámečku napište text komentáře.

Aby komentář nebyl anonymní, je tu uvedeno vaše jméno (pod kterými jste přihlášeni kWindows). Jméno však můžete přepsat nebo úplně vymazat. Rámeček pro vložení komentáře

můžete tahem myší přesunout tak, aby nepřekážel čitelnosti údajů v buňkách. Se svoumateřskou buňkou je však stále opticky svázán černou čarou.

Tip: Komentované buňky poznáte podle červené značky v jejichpravém horním rohu. Nastavíte-li nad takovou buňku kurzor myši, zobrazí

se bublina s textem komentáře.

Tip: Chcete-li komentář upravit nebo vymazat, aplikujte na něj vkontextové nabídce příkaz Upravit komentář či Odstranit komentář. Pojmenování buňky nebo oblasti buněk Buňku nebo oblast buněk, včetně oblasti nesouvisejících buněk, můžete pojmenovat popisným jménem. Pod tímto jménem se pak na buňku (oblast) můžete odkazovat ve vzorcích. 1. Vyberte buňku nebo oblast, kterou chcete pojmenovat (zkusme třeba vybrat oblast F6:F9

z našeho příkladu o tankování).

2. Klepněte do Pole názvů na levém kraji řádků vzorců a napište sem nějaký název (třeba

PLATBY); ten potvrďte stiskem klávesy Enter.

Obrázek 3.44 Zápis

komentáře

Obrázek 3.45 Zobrazení

komentáře

Obrázek 3.46 Pojmenování oblasti buněk


117

Budete-li chtít oblast pomocí jejího jména v listu později vybrat, pak

pomocí trojúhelníkové značky v pravé části pole otevřete nabídkupojmenovaných oblastí a vyberte potřebnou položku.

Tip: Popisný název oblasti může fi gurovat i ve vzorci. Namísto =SUMA(F6:F9)

je možné se stejným výsledkem použít zápis =SUMA(PLATBY). Vyhledávání a náhrady Hledáte-li na listu nějakou informaci, otevřete si tlačítkem Najít a vybrat ze sekce Úpravy karty Domů nabídku příkazů pro vyhledávání různých prvků na listu. Máte zde k dispozici obvyklé volby; lze vyhledávat buď na aktuálním listu, nebo v celém sešitu a směr vyhledávání se zde volí po řádcích nebo po sloupcích. Oblast vyhledání můžete upřesnit na vzorce, hodnoty v buňkách nebo komentáře. U hledaného (a nahrazovaného) vzoru můžete upřesnit formátování. Setřídění buněk v oblasti Pokud potřebujete určité buňky setřídit, můžete to zajistit velmi snadno tlačítkem Seřadit afiltrovat ze sekce Úpravy karty Domů pásu karet. Podle příkazů kontextové nabídky můžete třídit vzestupně, sestupně či vytvořit pro daný účel vlastní mechanismus třídění. V průběhu setřídění se vzorce upraví tak, aby relativní odkazy zůstaly funkční tak jako před tříděním. Filtrace dat

Důležité: Možnost fi ltrovat data využijete, když z velké tabulky potřebujete vidět jen určité položky –

třeba vztahující se k určitým datům nebo hodnotám buněk (ceny větší nebo menší než určitý limit

a podobně).

Obrázek 3.47 Příkazy

pro vyhledávání

a náhrady

Obrázek 3.48 Dialog pro vyhledání a nahrazení

Obrázek 3.49 Příkazy pro

volbu způsobu třídění

Obrázek 3.50 Dialog pro upřesnění způsobu třídění

Příklad práce v Excelu – evidence provozu vozidla


118 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Sestavení jednoduchého filtru není obtížné.

1. Vyberte oblast dat, kterou budete chtít filtrovat, včetně záhlaví jako oblast a v sekci

Seřadit a fi ltrovat karty Data klepněte na

tlačítko Filtr. 2. Buňky v záhlaví se doplní tlačítkem pro

otvírání seznamů. Klepněte na tlačítko nad

sloupcem, podle kterého chcete třídit. Nyní

můžete pomocí políček v dolní částiseznamu vyřadit konkrétní záznamy zezobrazení nebo příkazem Filtry čísel nastavitlogickou podmínku – například že zobrazené

položky musí být větší než 200. Zobrazení v plné šíři obnovíte dalšímklepnutím na tlačítko Filtr.

Tip: Pokud je zapotřebí, můžete data fi ltrovat podle několika sloupců současně.

Filtrace pro náročnější

Následující postup se sice označuje jako filtrace pro náročnější, ale je stejně jednoduchý jako

automatická filtrace:

1. Tabulku s daty posuňte na listu tak, aby nad ní

byly alespoň tři prázdné řádky. Popiskysloupců zkopírujte nad tabulku, aby pod nimi byly

dva prázdné řádky, a do volného řádku pod

zkopírovanými popisky sloupců napištekritéria, podle kterých chcete data fi ltrovat –například >190 a podobně. 2. V sekci Seřadit a fi ltrovat karty Dataklepněte na tlačítko Upřesnit. Otevře se dialogRozšířený fi ltr. Klepněte do pole Oblast seznamu

a myší vyberte oblast výchozích dat včetně

záhlaví. 3. Klepněte do pole Oblast kritérií a myší vyberte oblast kritérií nad

oblastí seznamu. 4. Pokud budete chtít fi ltrovaná data zkopírovat někam jinam do

listu, nastavte přepínač na položku Kopírovat jinam, klepněte do

pole Kopírovat do a vyberte místo, kam se mají fi ltrovaná data

zkopírovat.

5. Klepněte na tlačítko OK, čímž se fi ltr uvede do činnosti.

Obrázek 3.51 Sestavení jednoduchého filtru

Obrázek 3.52 Data připravená k filtraci

Obrázek 3.53 Nastavení

filtru


119

O vzorcích trochu více do hloubky

Funkce nabízené Excelem

Důležité: Vzorce mohou využívat celou řadu připravených funkcí, které jsou k dispozici pod tlačítky

karty Vzorce pásu karet. Funkce jsou roztříděny tematicky do několika skupin a jsou opatřenypodrobnou nápovědou včetně vzorových příkladů použití.

Obrázek 3.54 Karta Vzorce

Přepočty vzorců

Navážeme ještě na náš příklad. Jistě vás napadlo, co se stane, když se při zápisu nějakéhočísla spletete, podklady se změní apod. Co potom s hodnotami vyčíslenými podle vzorců, které

počítaly s nesprávnou hodnotou?

1. Klepněte na tlačítko Microsoft Offi ce a v kontextové nabídce stiskněte Možnosti aplikace

Excel.

2. V okně Možnosti aplikace Excel klepněte v levé sekci na kategorii Vzorce.

Obrázek 3.55 Konfigurační dialog pro práci se vzorci

Příklad práce v Excelu – evidence provozu vozidla


120 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

3. Podívejte se v pravé sekci na nastavení přepínače Přepočet sešitu.

Přepínač má následující význam:

Chcete-li přepočítat všechny závislé vzorce pokaždé, když dojde ke změně hodnoty, vzorce

nebo názvu, nastavte přepínač do polohy Automaticky. Toto je i výchozí nastavení.

Pokud chcete provádět automatickou rekalkulaci závislých vzorců jako v předchozímpříadě, ale s výjimkou tabulek dat, nastavte přepínač do polohy Automaticky s výjimkou

tabulek dat.

Pokud chcete vypnout automatický přepočet a přepočítávat vzorce, jen když to sami uznáte

za vhodné, nastavte přepínač na možnost Ručně. V tom případě se zároveň automaticky

zaškrtne políčko Přepočítat před uložením sešitu.

Tip: Pro okamžité nastavení způsobu přepočtu vzorců můžete použítkontextovou nabídku otevřenou tlačítkem Možnosti výpočtu ze sekce Výpočet

karty Vzorce pásu karet.

Pro ruční přepočet vzorců existuje několik klávesových povelů:

F9 – přepočtou se vzorce, které se od posledního výpočtu změnily,

včetně vzorců na nich závislých ve všech otevřených sešitech.

Shift+F9 – přepočtou se vzorce, které se od posledního výpočtu změnily, a vzorce na nich

závislé v aktivním listu.

Ctrl+Alt+F9 – přepočtou se všechny vzorce ve všech otevřených sešitech, bez ohledu na

to, zda se od posledního výpočtu změnily nebo ne.

Ctrl+Shift+Alt+F9 – opakovaně se zkontrolují závislé vzorce a následně se přepočtou

všechny vzorce ve všech otevřených sešitech bez ohledu na to, zda se od posledníhovýpočtu měnily nebo ne. Znázornění vzájemné závislosti vzorců Když se pustíte do vytváření složitých tabulek, které obsahují spoustu vzorců, které na sobě vzájemně závisí do značné hloubky, může se vám hodit funkce, která tyto závislosti umígraficky znázornit. Podívejte se na kartu Vzorce na pásu karet, do sekce Závislosti vzorců.Najdete tu velmi užitečná tlačítka:

Když nastavíte ukazatel na

buňku se vzorcem, zobrazí

se vám stiskem tlačítkaPředchůdci šipka (šipky) ukazující

na buňky, odkud je na vzorec

odkazováno. Dalším stiskem

tlačítka se zobrazí dalšígenerace závislostí, což lzeopakovat tak dlouho, dokud je kam

odkazovat.

Opačný účinek má tlačítko Následníci. Jeho pomo        

Obrázek 3.56 Nastavení

způsobu výpočtu vzorců

Obrázek 3.57 Tři generace předchůdců pro vzorec v buňce A13


121

cí postupně získáte přehled o buňkách, které jsou závislé na hodnotě vyčíslené v buňce

pod ukazatelem.

Celou vykreslenou strukturu šipek smažete tlačítkem Odebrat šipky.

Tip: Pokud byste chtěli vidět vzorce (jejich zápis) přímo v buňkách (ne tedy pouze na Řádku vzorců)

použijte tlačítko Zobrazit vzorce. Opakovaným stiskem se opět zobrazí jen hodnoty. Chyby ve vzorcích

Důležité: Pokud dojde při vyčíslení vzorců k chybovým situacím, zobrazí se v buňce místo konkrétní

hodnoty chybová indikace ve tvaru #kód!. Ukažme si příklad. Jistě si pamatujete ze školy, že logaritmy nuly a záporných hodnot nelze počítat. Napišme tedy do buňky B18 nějaké číslo a dobuňky D18 vzorec =LOG(B18), jehož pomocí vyčíslíme logaritmus zadaného čísla. Pak se „jako“ spletete a místo odkazu na buňku B18 napíšete odkaz na buňku B19. Tato buňka je prázdná, její obsah je tedy jako číslo posuzován stejně, jako by tam byla nula. A vzorec teď bude počítat logaritmus nuly, což je nepřípustné – proto se zobrazí chybová hodnota #NUM!. Levý horní růžek buňky nese malý zelený trojúhelník, a pokud na buňku s chybou nastavíte ukazatel, zobrazí se vlevo od buňky značka s vykřičníkem, jejíž pomocí můžeteotevřít kontextovou nabídku s příkazy pro bližší identifikaci a ošetření chyby. Pokud je chyb více a chcete-li je posoudit jednu po druhé, klepněte v sekci Závislosti vzorců na tlačítko Kontrola chyb. Otevře se dialog Kontrola chyb, jehož pomocí můžete stisky tlačítek Předchozí a Další procházet jednu chybu po druhé. Pokud nejsou buňky na listu zobrazeny, můžete je sledovat pomocí tzv. kukátka. 

Obrázek 3.58 Tři generace následníků pro obsah buňky E3

Obrázek 3.59 Chyba – pokus výpočtu

logaritmu nuly

Obrázek 3.60 Dialog pro kontrolu a vyhodnocení chyb

Příklad práce v Excelu – evidence provozu vozidla


122 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Okno kukátka usnadňuje kontrolu, sledování závislostí nebo potvrzování výpočtů avýsledků vzorců v rozsáhlých listech. Zobrazuje vám hodnoty ve sledovaných buňkách, aniž byste

se na ně museli přesouvat nebo neustále přecházet na různé části listu.

Tlačítkem Okno kukátka ze sekce Závislosti vzorců otevřete okno kukátka.

Buňky do okna kukátka přidáte tlačítkem

Přidat kukátko a následujícím klepnutím na

buňku nebo výběr oblasti, kde chcete buňky

sledovat. Buňky se zařadí do seznamu buněk,

jejichž obsah bude sledován.

Pokud budete chtít sledování některých buněk

ukončit, vyberte je v seznamu a stisknětetlačítko Odstranit kukátko. Doplňky listů a sešitů Vkládání ilustrací

Důležité: Doplňkem listů s tabulkami může být grafi ka, podobně jako v dokumentech. Určitěprospěje věci, když i na strohých úředních lejstrech budou nějaké grafi cké prvky, které odlehčí celkový příliš

strohý dojem a naopak umožní lépe vstřebat informace – což se samozřejmě netýká třebaformuláře pro daňové přiznání.

Grafické prvky na list vložíte pomocí tlačítek ze sekce Ilustrace karty Vložení pásu karet.

K dispozici máte čtyři možnosti:

Obrázek – umožní vložit obrázek nebo fotografi i načtené ze souboru v některém z grafických formátů (JPG, BMP a podobně).

Tvary – pro vkládání geometrických tvarů z velmi široké nabídky připravenýchmožností.

Klipart – otevře panel pro vyhledání grafi ky v některé z kolekcí klipartů.

SmartArt – umožní vkládat všelijaká bloková schémata a nápisy začleněné do grafi ckých

obrazců.

Tip: Obrázky a jiné objekty nejsou vázány ke konkrétním buňkám, ale lze je po listu posouvat bez

ohledu na buňky a jejich obsah. Pokud by docházelo k překrývání více objektů, lze pomocí příkazů

plovoucí nabídky (Přenést do popředí a Přenést do pozadí) upravit jejich pořadí tak, aby sepřekrývaly vhodným způsobem.

Hypertextové odkazy do Internetu

Vaše tabulky můžete oživit a zpestřit odkazy na stránky uložené na Internetu. Budete-litřeba elektronickou poštou rozesílat v Excelu vytvořené ceníky výrobků, proč do nich nepřidat

odkaz na vaši domovskou stránku a na stránky s popisy výrobků samotných? Součástí listů

s tabulkami mohou být i hypertextové odkazy. Ty mohou být textové – v listu se zobrazují

modře a podtržené, ale mohou je nést i obrázky a jiné objekty.















Obrázek 3.61 Kukátko


123

Jednoduchý postup si můžeme demonstrovat opět na našem příkladu se zápisy o tankování.

Máme již sešit s celkovým přehledem a sešity s ročními výkazy. Pomocí hypertextovýchodkazů můžete s výhodou otvírat ze sešitu s přehledem jednotlivé sešity roční.

1. Otevřete sešit se souhrnem i sešity s ročními výkazy.

2. Napište do sešitu se souhrnem nějaký text, který bude odkazem,

třeba Přehled za rok 2009, a ukazatel pak ponechte na buňce stímto textem. 3. Na kartě Vložení pásu karet klepněte na tlačítko Hypertextový

odkaz. 4. V dialogu Vložit hypertextový odkaz vyhledejte

odkaz na soubor, kam má

odkaz směřovat. Protože

se jedná o soubor, který

jsme si předem otevřeli,

najdete hopravděpodobně tak, že vlevo klepnete

na tlačítko Existujícísoubor nebo web. stránka

a pak na tlačítkoNaposledy otevřené soubory. Potvrzením údajů v dialogu se vytvoří požadovaný odkaz. Klepnete-li na něj kdykoliv později, načte se a otevře příslušný soubor. Podobně lze na listy vkládat odkazy jiného typu –například na vaše firemní webové stránky nebo i odkaz pro spojení elektronickou poštou.

Tip: Chcete-li vytvořit hypertextový odkaz z grafi ky, označte příslušný objekt klepnutím myší; pakspusťte příkaz Hypertextový odkaz a dále postupujte jako u odkazů z buněk.

Příklad práce v Excelu –

přehledný ceník výrobků

Excel umožňuje s daty manipulovat mnoha způsoby, které by se daly označit za „pokročilé“.

Ukažme si takovou zajímavou manipulaci s daty na příkladu sestavení ceníku, ze kterého si

zájemce bude moci zobrazit vždy jen tu část, o kterou bude mít zájem. Zbytek nechá prostě

„po kouzelnicku“ zmizet.

Seskupování položek

Vytvořme si takový naivní ceníček – prodejce automobilů prodává dva typy aut v různých

provedeních a také nějaké to příslušenství. Celý ceník pak může vypadat tak, jak ukazuje

obrázek.

Zákazníky nezajímá obvykle ceník celý, ale jen jeho část – zkusme jej tedy upravit tak, aby

bylo možné potlačit viditelnost položek s příslušenstvím i položek s automobily. Nejprvevložíme na list ovladač umožňující skrytí cen automobilů:

Obrázek 3.62

Tlačítko pro vložení

hypertextového odkazu

Obrázek 3.63 Vytvoření odkazu

Příklad práce v Excelu – přehledný ceník výrobků


124 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

1. Vyberte řádky, které budete chtít skrývat – v našem případě jsou to

řádky 3 až 13. 2. Přejděte na pásu karet na kartu Data. 3. V sekci Osnova klepněte na tlačítko Seskupit a v kontextovénabídce pak na položku stejnojmenného příkazu. 4. List se po levé straně doplní panelem s ovládacím prvkem pro„sbalení“ vybraných řádků. Klepnutím na tlačítko se symbolem „minus“ se vybrané řádky ceníku sbalí – prostě zmizí a zůstane po nich jen tlačítko – nyní sesymbolem „plus“. Jistě vás nepřekvapí, že klepnutím na toto tlačítko sesbalené řádky opět rozbalí. Nyní totéž udělejme pro řádky 15, 16 a 17 – získáme tak možnost sbalit údaje o jinémprodejním artiklu, zde tedy o příslušenství. A půjdeme ještě dál – uděláme seskupení pro řádky 5, 6, 7 a 10, 11, 12. Tím se vytvoří dvě vnořené úrovně seskupení položek. Všimněme sičtverečků s čísly 1, 2 a 3 v horní části panelu s ovládacími prvky. Když klepnete na jedničku, sbalí

Obrázek 3.64 Výchozí tvar ceníku

Obrázek 3.65

Požadavek na

seskupení řádků

Obrázek 3.66 Prvek pro sbalení seskupení

Obrázek 3.67 Sbalené řádky


125

se (nebo rozbalí) hierarchicky nejvyšší stupeň seskupení včetně všech seskupení vnořených.

Dvojka sbalí (rozbalí) jen seskupení na druhé úrovni vnoření. No a trojka v tomto případě

nesbaluje nic, jen rozbalí všechny úrovně tak, aby byly viditelné.

Obrázek 3.68 Dvě úrovně seskupení

Ještě si ukažme další věc, a to seskupení sloupců D a E. Postup je naprosto stejný a vy získáte

možnost sbalit a skrýt vše, co tyto sloupce obsahují.

Tip: Pokud budete chtít seskupení zrušit, vyberte všechny jeho řádky (sloupce), klepněte na tlačítko

Oddělit a v kontextové nabídce pak ještě klepněte na stejnojmennou položku. Kontingenční tabulka

Důležité: Ve spojení s ceníkem můžete zkusit vytvořit takzvanou kontingenční tabulku. Ta vám může

s výhodou posloužit k analýze souvislostí spojených s vaší podnikatelskou činností. Kontingenčnítabulka je interaktivní, a tak umožňuje změnou zobrazení dat zobrazit více podrobných dat nebo vypočítat

různé souhrny, například součty nebo průměry. Jako zdroj dat pro práci s tabulkou si vytvoříme přehled fiktivních tržeb z obchodní činnosti naznačené v předchozí kapitole. Postupně se k vámscházejí údaje o prodeji automobilů a jejich příslušenství od vašich prodejců.Zaznamenáváte je tak, jak přicházejí – anebude vás v této chvíli zajímat, kdo autaprodal, jen to, kolik se jich prodalo v kterém měsíci a jaká byla tržba. Ceny prodaných kusů převezmete rovnou z ceníku na předchozím listu. Zdroj dat pak může vypadat třeba takto: Požadavek na vytvoření kontingenční tabulky vznesete pomocí tlačítka Kontingenčnítabulka na kartě Vložení pásu karet. Tlačítko otevře kontextovou nabídku, kde pomocí příkazu

Obrázek 3.69 Zdroj dat pro kontingenční tabulku

Příklad práce v Excelu – přehledný ceník výrobků


126 Počítač pro živnostníky a podnikatele

Kapitola 3 – Tabulky, grafy a výpočty

Kontingenční tabulka otevřete dialog, ve kterém

určíte oblast se zdrojovými daty a místo, kam má být

tabulka vložena.

Poté se v pravé části okna Excelu otevře panel Seznam

polí kontingenční tabulky. Zároveň se v listu vytvoří

kontingenční tabulka odpovídající okamžitým volbám

v panelu. Pole, která mají v tabulce figurovat,vyberete zaškrtnutím políček v levé části panelu; jejich

položky pak můžete přetahovat myší do polí v pravé

části panelu a měnit tak obsah kontingenční tabulky

v širokých mezích.

Kontingenční tabulku – její vzhled a obsah – můžete

měnit podle nastavení v panelu ve velice širokých

mezích. <



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist