načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Po stopách paroplaveb -- J. P. Parraua a M. Goldmanna 1880-1888 - Miroslav Hubert

Po stopách paroplaveb -- J. P. Parraua a M. Goldmanna 1880-1888
-16%
sleva

Kniha: Po stopách paroplaveb
Autor: Miroslav Hubert
Podtitul: J. P. Parraua a M. Goldmanna 1880-1888

Pražská společnost pro paroplavbu na řece Vltavě založená v roce 1865, nynější Pražská paroplavební společnost - Prague Boats, provozovala osobní lodní dopravu až do 90. let minulého ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  149 Kč 125
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
4,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Mare-Czech
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 69
Rozměr: 22 cm
Úprava: ilustrace, faksimile
Vydání: Vydání 1.
Skupina třídění: Vodní a letecká doprava
Jazyk: česky
Vazba: kniha, brožovaná vazba
Datum vydání: 24.08.2015
ISBN: 9788086930794
EAN: 9788086930794
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Pojednání o historii podniku Johanna Petera Parraua a na něj obchodně navázavšího Maxe Goldmanna. Autor vycházel z dobových pramenů, které jsou citovány v textu. Ilustrační černobílé fotografie a kresby. Publikace se zabývá dějinami pražské paroplavby. Zachycuje období 1880 až 1888, kdy v Praze na Vltavě kromě Pražské paroplavební společnosti působily dva další podniky.

Popis nakladatele

Pražská společnost pro paroplavbu na řece Vltavě založená v roce 1865, nynější Pražská paroplavební společnost - Prague Boats, provozovala osobní lodní dopravu až do 90. let minulého století sama, ovšem s výjimkou období mezi lety 1880 a 1888. V něm působily na Vltavě v Praze ještě dva na sebe navazující podniky, provozované nejdříve J. P. Parrauem a po něm M. Goldmannem. Byly sice nosností svého lodního parku ve srovnání s parkem pražské společnosti velmi malé, ale vznikem a způsobem provozu bezpochyby zajímavé a nakonec i efektivní. Protože se domnívám, že historie těchto podniků může být nejen zajímavá, ale pro četné provozovatele osobní lodní dopravy, kteří se na našich řekách objevili po roce 1990, i poučná, pokusil jsem se ji podat podrobněji než byla dosud popisována v rámci historie Pražské paroplavební společnosti. Události a doba doložené archivními dokumenty a novinovými zprávami byly ještě pro úplnost a plynulost děje doplněny událostmi pravděpodobnými. To se týká i dvou vlastních kreseb a doplňků na původních ilustracích.

Autor

Vydáno jako příspěvek k Mezinárodní konferenci "Parníkem po hladině Vltavy" konané k výročí 150 let PPS roku 2015 v Praze.

Vyšlo ve spolupráci s Pražskou paroplavební společností.

Předmětná hesla
Říční doprava -- Česko -- 19. století
Paroplavba -- Česko -- 19. století
Osobní vodní doprava -- Česko -- 19. století
Parníky -- Česko -- 19. století
Praha (Česko)
Kniha je zařazena v kategoriích
Miroslav Hubert - další tituly autora:
Vlečné parníky na Vltavě a Labi Vlečné parníky na Vltavě a Labi "Péčka"
Pražská Rustonka a rod Rustonů Pražská Rustonka a rod Rustonů
Do světa s parníky Rakouského Lloydu Do světa s parníky Rakouského Lloydu
Život a dílo loďaře L. Platovského 1887-1939 Život a dílo loďaře L. Platovského 1887-1939
Parníky vyplouvají -- Historie vlečné paroplavby na Labi Parníky vyplouvají
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

2

Ukázka:

Stejně jako před pěti lety v Drážďanech, sledovali reportéři místních novin vznik nového paroplavebního podniku s velkým zájmem a informovali o něm veřejnost více či méně podrobnými a výstižnými články. Tak Národní listy č. 67 ze čtvrtka 18. března 1880 pod titulkem „Nová paroplavba po Vltavě uprostřed města Prahy“ velmi zasvěceně, jako by jejich reportér se s Parrauem sešel, napsaly:

„Velkoobchodníci pp. Parau a syn ze Stockholmu ve Švédsku, kteří v Lipsku provozují vývoz cukru ve velkém, zadali u místodržitelství za povolení, aby na Vltavě mezi jezy od mosteckých staroměstských mlýnů až k železnému mostu císaře Františka Josefa směli provozovati paroplavbu. Dle předložených plánů mají parníky plouti z přístaviště vedle mlýnu č. 201 a jezu staroměstských mlýnů mosteckých. Z přístaviště poplují parníky obloukem pod Karlovým mostem šikmo k malostranské náplavce k bývalé Ellenbergově cihelně, kde bude první stanice. Odtud popluje parník podél levého břehu Vltavy k 2. stanici u Jezovitské zahrady, dále šikmo přes Vltavu k 3. stanici u Jánského náměstí a odtud opět šikmo přes Vltavu ku 4. stanici, k městské restauraci a kavárně pod Letnou. V témže směru poplují parníky opět zpět k přístavišti u staroměstských mosteckých mlýnů. Poněvadž plavba trvala by jen 10 minut, nemuselo by obecenstvo nikde dlouho čekati.

7

Podnikatelé zamýšlejí ku paroplavbě použíti čtyř svých šroubových parníků a sice Ascan, Augustu, Emmu a Albert, které byly v Sasku zakoupeny, a nyní jsou zakotveny v loděnici Pražské akciové strojírny, dř. Ruston a spol. v Libni. V příčině povolení ku zřízení této nové paroplavby svolal pražský magistrát znaleckou komisi, která se bude konati dne 23. t.m., a k níž byli pozváni zástupcové zeměpanských úřadů a četní interesenti. Rozhodne-li tato komise ve prospěch podnikatelů, bude tato nová paroplavba zahájena již v měsíci květnu.“

Tytéž noviny č. 91 ze čtvrtka 15. dubna 1880 přinesly pod titulkem „Nové přístaviště parolodí uvnitř obvodu Vltavy“ tuto zprávu:

Přinesli jsme svého času zprávu, že firma Parrau a syn hodlá zříditi na Vltavě paroplavbu od staroměstských mosteckých mlýnů až k mostu Františka Josefa, a že přístaviště má býti zřízeno u nábřeží pod jezem u mlýnů. Zmíněná firma upustila nyní od projektu tohoto a podala městské radě žádost, aby mohla první přístaviště zříditi za Karlovým mostem poblíže pomníku Karla IV. K přístavišti by bylo zřízení železné schodiště.“

Zajímavá je zpráva o smlouvě firmy s Pražskou obcí o užívání Vltavy a jejich břehů. Parrau se podle ní zavázal platit obci roční nájem 85 zlatých, a za každou dopravenou osobu půl krejcaru jako odškodné za znečišťování vody a za snížení výnosu „mostného“.

Díky tomu, že žádost o povolení ke zřízení paroplavby (tj. vydání paroplavební koncese) podaná v březnu byla vyřízena místodržitelstvím kladně a brzy, mohla započít firma Parrau a syn s pravidelnými plavbami mezi dvěma pražskými pevnými jezy parníky ASCAN, EMMY, ALBERT a AUGUSTA už v květnu 1880. Dalo by se očekávat, že tyto krátké plavby, vedené třikrát napříč Vltavou a končící pod restaurací a kavárnou, postavenou malebně pod letenskou strání, se setkají s velkým zájmem Pražanů. Ukázal se ale brzy opak. J. P. Parrau si zřejmě učinil představu o Pražanech jen z několika málo setkání s lidmi z vyšší společenské třídy, úředníky a obchodníky, kteří opravdu rádi a často chodili do svých kaváren. Ty parníky asi nalákaly. Ale průměrný Pražan dával přednost pivu a hospodám a ve všední dny neměl ani na projížďky čas. A tak není divu, že malé zisky z plaveb, byť četných, nemohly pokrýt provozní režii čtyř lodí a přinášet potřebný zisk... 34 5



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist