načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Po božích stopách -- Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti – Ivana Noble

Po božích stopách -- Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti
-16%
sleva

Kniha: Po božích stopách
Autor: Ivana Noble
Podtitul: Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti

Řeč o náboženské zkušenosti není zcela cizí ani lidem, kteří nepatří do žádné náboženské instituce. Ale jak s ní pracují křesťané, jejichž tradice na náboženské zkušenosti a její interpretaci stojí? Tvrdí, že jejich zkušenost Boha nemá se ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  298 Kč 250
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,3
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Centrum pro studium demokracie a kultury
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2019
Počet stran: 327
Rozměr: 21 cm
Vydání: 2., opravené vydání
Skupina třídění: Křesťanská teologie. Dogmatická teologie
Jazyk: česky
Datum vydání: 11.09.2019
ISBN: 9788073254810
EAN: 9788073254810
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Řeč o náboženské zkušenosti není zcela cizí ani lidem, kteří nepatří do žádné náboženské instituce. Ale jak s ní pracují křesťané, jejichž tradice na náboženské zkušenosti a její interpretaci stojí? Tvrdí, že jejich zkušenost Boha nemá se zkušeností ostatních nic společného? Že Bůh, který se zjevil křesťanům, je jiný než ten, jehož vzývají jiná náboženství nebo jehož tuší hledající člověk, který ztratil zázemí náboženské praxe? Křesťané vykládají různé zkušenosti setkání s Bohem, přímé i zprostředkované Písmem, církví, tradicí, ale také kulturním prostředím, do kterého patří. Teologie, jež interpretuje náboženskou zkušenost, spoléhá na tato prostředkování, která jí propůjčují kategorie porozumění a moudrost rozlišování toho, co je a co není autentické.

Ivana Noble podává náčrt některých hlavních témat a přístupů současné katolické, pravoslavné a protestantské teologie. Rozebírá vztah mezi teologií jako vědou a jako duchovní cestou, mezi Božím zjevením a Božím tajemstvím. Zabývá se otázkami, co je pro křesťana autoritativní tradicí, a co má dělat, když se nároky této tradice staví proti jeho zkušenosti či proti jeho svědomí, nebo dokonce když nároky tradice staví jednoho člověka proti druhému. Dokládá, že naše interpretace tradice i zkušenosti je vždycky dítětem své doby, že z kultury, v níž vzniká, přebírá hodnoty a vzorce myšlení, ať už s nimi souhlasí, nebo s nimi polemizuje. Noble ale zároveň stopuje způsoby, kterými věřící lidé ukazovali a ukazují, že Boží řeč, která na sebe bere náš čas a prostor, na ně nemůže být redukována. (teologie jako interpretace náboženské zkušenosti)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Ivana Noble - další tituly autora:
Konverze a konvertité -- Sborník z mezioborového semináře o problematice náboženského obrácení Konverze a konvertité
Křesťanství a romantismus Křesťanství a romantismus
Ranní meditace - opravna duší Ranní meditace
Cesty pravoslavné teologie ve 20. století na Západ Cesty pravoslavné teologie ve 20. století na Západ
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Obsah

PŘEDMLUVA.............................................................................................................................................5

Ú V O D .................................................................................................................................................................................................................................................1

POZNÁMKY..............................................................................................................................................11

PRVNÍ KAPITOLA:

T E O L O G I C K É M E T O D Y................................................................................................................13

1. Pojem teologie................................................................................................................14

1.1. Původ výrazu.............................................................................................................14

1.2. Teologie jako trojí kritická reflexe.....................................................................15

1.2.1. Reflexe zkušenosti víry.......................................................................................16

1.2.2. Reflexe zkušenosti naděje...................................................................................19

1.2.3. Reflexe zkušenosti lásky....................................................................................21

2. Teologie jako věda a její cíle......................................................................................25

2.1. V čem spočívá vědeckost teologie.......................................................................26

2.2. Tři klasické koncepce............................................................................................26

2.2.1. Augustinova existenciálni koncepce................................................................27

2.2.2. Tomášova dialektická koncepce......................................................................29

2.2.3. Schleiermacherova historická koncepce........................................................31

3. Současné metody...........................................................................................................34

3.1. Fenom enologická m etoda.................................................................................35

3.1.1. Epoché a princip donace и Husserla..............................................................35

3.1.2. Schelerova analýza náboženského aktu.........................................................36

3.2. H erm eneutická m etoda......................................................................................38

3.2.1. Vztah bytí a porozumění и Heidegger a..........................................................38

3.2.2. Proces interpretace podle Gadamer a.............................................................39

3.2.3. Pojetí tradice и Tracyho...................................................................................40

3.3. Epistem ologická m etoda....................................................................................42

3.3.1. Metodologická pochybnost a adekvátnostjistoty и Wittgenstema..........42

3.3.2. Jasper sova filozofická logika............................................................................43

3.3.3. Napětí mezi poznáním a lidskými zájmy podle Habermase.......................44

4. Závěr kapitoly: S h rn u tí.............................................................................................45


DRUHÁ KAPITOLA:

Z J K V Г .1 Í C Í SE BŮH...............................................................................................................................5 7

1 Události zjevení v P ísm u............................................................................................58

1.1. Starozákonní svědectví...........................................................................................59

1.1.1. Bůh, který se ukazuje praotcům, zaslíbení a uctívání.................................59

1.1.2. Zjevení Božího jména a zákona Mojžíšovi..........................................................62

1.1.3. Boží slovo dané prorokům.................................................................................63

1.2. Boží zjevení ve zvěsti Nového zákona.............................................................66

1.2.1. Setkánís Ježíšem zNazareta..............................................................................67

1.2.2. Zvěst o vzkříšeném Pánu....................................................................................70

1.2.3. Duch jako dárce a církev jako prostřednice zjevení..................................71

2. Teologická reflexe zjevení u církevních otců.....................................................73

2.1 Zjevení skrze božský Logos u Justina..............................................................73

2.2. Interpretace zjevení v Alexandrijské

a v Antiochejské škole...........................................................................................74

2.3. Boží nekonečnost a lidská nekončící cesta podle

Řehoře z Nyssy..........................................................................................................76

3. Boží zjevení a Boží tajemství v současné teologii...............................................79

3.1. Apofatická a katafatická cesta podle Losského............................................80

3.2. Ricoeurova kritická bezprostřednost.................................................................83

3.3. Svátostné prostředkování u Chauveta..............................................................86

4. Závěr kapitoly.................................................................................................................89

4.1. Shrnutí..........................................................................................................................90

4.2. Teologie zjevení v ekumenickém

a mezináboženském dialogu................................................................................92

TŘETÍ KAPITOLA:

PROBLÉM AUTORITY.....................................................................................................................108

1. Pojem autority v P ís m u ......................................................................................109

1.1. Jazykové kořeny pojmu autorita.....................................................................110

1.2. Boží a lidská autorita ve Starém zákoně........................................................110

1.2.1. Svrchovanost Boha Hospodina..................................................................111

1.2.2. Postavení proroka, kněze a krále...................................................................112

1.2.3. Zákon a zaslíbení...............................................................................................116

1.3. Autorita jako moc v Novém zákoně.................................................................118

1.3.1. Ježíšova moc -Ježíšův vztah к Otci..............................................................119

1.3.2. Moc Ducha a autorita církve.........................................................................121


2. Kontinuita apoštolského učení a způsobu života

u církevních otců..........................................................................................................123

2.1. A utorita Písma a tradice....................................................................................123

2.1.1. Kritéria pro utvořeni kánonu............................................................................1 23

2.1.2. Anamneticko-epiktetický charakter tradice.................................................124

2.1.3. Vztah mezi Písmem a tradicí dnes................................................................125

2.2. Dvojí pojetí apoštolské posloupnosti...............................................................126

2.2.1. Klementova historická koncepce....................................................................127

2.2.2. Ignácova eschatologická koncepce...............................................................128

2.2.3. Ireneůvpokus o syntézu....................................................................................1 29

2.3. Jak rozpoznat pravou církev..............................................................................130

2.3.1. Cypriánůvpožadavekjednoty.......................................................................130

2.3.2. Donatistická interpelace Cypriána...............................................................130

2.3.3. Augustinova teologie církve............................................................................132

3. K onflikt autorit. ..........................................................................................................132

3.1. Husův zápas o nejvyšší autoritu.......................................................................133

3.2. Newmanovo pojetí lidské integrity...................................................................135

3.3. Setkání tradice s m oderní dobou u T yrrella...........................................137

4. Závěr kapitoly.................................................................................................................141

4.1. Shrnutí........................................................................................................................142

4.2. Ideologické pochopení autority jako ekumenický problém ................145

ČTVRTÁ KAPITOLA:

DĚJIN Y A KULTURA..................................................................................................................165

1. Souřadnice času a prostoru v Písm u....................................................................166

1.1. Symbolický a faktický čas...................................................................................167

1.1.1. Dvojí mýtus o stvoření světa..............................................................................167

1.1.2. Čas dějin.............................................................................................................168

1.1.3. Eschatologický čas....................................................... 171

1.2. Topos a utopia....................................................................................................... 174

1.2.1. Země a její způsoby života...................................................................................175

1.2.2. Místa, kam se upínají naděje.........................................................................176

2. Gas v teologickém porozum ění...............................................................................177

2.1. Historické a eschatologické počítání času..................................................178

2.2. M oderní koncepce dějin a pokroku............................................................179

2.2.1. Vymezení moderní doby..................................................................................180

2.2.2. Historicko-kriticke myšlení................................................................................180


2.3. Postmoderní kritika a nové možnosti.........................................................181

2.3.1 • Dekonstrukce metapříběhů o pokroku u Lyotarda..................................1 82

2.3.2. Rehabilitace paměti u Metze.......................................................................184

3. M ísta teologického porozumění............................................................................187

3.1. Kultura: pojmové vymezení...............................................................................187

3.2. Tři m oderní koncepce.........................................................................................188

3.2.1. Křesťanství a sekulární kultura и Tillicha.....................................................189

3.2.2. Paradigmajako nástroj к pochopení dějin a kultury и Kúnga...............191

3.2.3. Církev a kultura и Evdokimova,...................................................................196

3.3. Postmoderní kritika a nové možnosti............................................................199

3.3.1. Adamovo ne-identitní myšlení........................................................................201

3.3.2. Sanneho kritika kulturního relativismu.....................................................202

3.4. Vztah mezi kulturou a pamětí...........................................................................203

3.4.1. Kulturní dědictvípodle Blocha...........................................................................203

3.4.2. Utopické dědictvípodle Libania.....................................................................205

4. Závěr kapitoly................................................................................................................208

4.1. Shrnutí.......................................................................................................................208

4.2. Pokusy restaurovat jistoty m inulých dob.....................................................211

PÁTÁKAPITOLA:

NÁBOŽENSKÁ ZKUŠENOST..................................................................................229

1. Zkušenost s Bohem v Písm u.................................................................................231

1.1. Zkušenost s Bohem jako náboženská zkušenost

a jej i dvě definice...................................................................................................231

1.2. Zkušenost jako zkouška.....................................................................................233

1.2.1. Člověk zkoušený Bohem.................................................................................233

1.2.2. Bůh zkoušený lidmi..........................................................................................235

1.2.3. Aktivní či pasivní Bůh -problém lidských oběti...........................................237

1.3. Zkušenost jako prohloubení smyslového vnímání...................................238

1.3.1. Vidění Boha tváří v tvář..................................................................................238

1.3.2. Vidění proměněné skutečnosti........................................................................240

1.3.3. Potřeba rozlišovat duchy...............................................................................241

2. Komunikace s Bohem ve východní a v západní tradici................................242

2.1. M odlitba a duchovní pokrok podle

Symeóna Nového Teologa.................................................................................243

2.2. Zkušenost s Bohem podle Ignáce z Loyoly.................................................247


3. Rehabilitace náboženské zkušenosti v m oderní době.................................251

3.1. Rehabilitace tém atu.............................................................................................251

3.1.1. Schleiermachcrúv důraz na náboženský cit..................................................251

3.1.2. Ottová neredukovatelná kategorie ,, svátého ".............................................252

3.1.3. Druhy a roviny náboženské zkušenosti и James e...................................254

3.2. Teologické přístupy к náboženské zkušenosti..............................................255

3.2.1. Transcendentní povaha náboženské zkušenosti:

protestantská perspektiva...............................................................................256

3.2.2. Náboženským rozměr lidské zkušenosti: katolická perspektiva...................257

3.2.3. Rozdíl mezi imanencí a imanentismem —

Tyrrell a antimoderni sté..................................................................................260

3.2.4. Laciný a drahý symbol podle Tillicha.......................................................262

3.2.5. Proces obrácení и Lonergana.....................................................................263

3.3. Nové nástroje pro analýzu náboženské zkušenosti.....................................264

3.3.1. Možnosti fenomenologické analýzy...................................................................265

3.3.2. Reinterpretace Ricoeurova hermeneutického kruhu..............................268

3.3.3. Negativní náboženská zkušenost z pohledu epistemologie....................269

4. Z ávěr kapitoly: Shrnutí.........................................................................................273

ZÁVĚR..................................................................................................................................297

LITERATURA .308




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.