načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Plavání -- Druhé, přepracované vydání - Irena Čechovská; Tomáš Miler

Plavání -- Druhé, přepracované vydání

Elektronická kniha: Plavání
Autor: Irena Čechovská; Tomáš Miler
Podnázev: Druhé, přepracované vydání

Metodika plavecké výuky pro všechny věkové i výkonnostní kategorie. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  127
+
-
4,2
bo za nákup

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2008
Počet stran: 127
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2., upr. vyd.
Skupina třídění: Vodní sporty. Letecké sporty
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2008
ISBN: 978-80-247-2154-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Metodika plavecké výuky pro všechny věkové i výkonnostní kategorie.

Popis nakladatele

Druhé, přepracované vydání úspěšné knihy přináší všem kondičním i výkonnostním plavcům, učitelům a trenérům mládeže moderní pohled na výuku plavání. Kniha představuje plavání jako jednu z nejoblíbenějších pohybových aktivit pro každého bez rozdílu věku a pohlaví. Podrobně popisuje čtyři základní plavecké způsoby a postup výuky plavání. Začátečníkům usnadní zvládnutí správné techniky pohybu, zkušenějším plavcům pomůže vypilovat jednotlivé způsoby a poradí, jak optimálně trénovat a zvyšovat kondici. Učitelé plavání a trenéři zde najdou mnoho zajímavých postřehů a rad, jak postupovat při vlastní výuce. Publikace se stane pomocníkem i pro ty, kteří chtějí poznávat krásy pod vodou při šnorchlování.

Předmětná hesla
Plavání
šnorchlování
Zařazeno v kategoriích
Irena Čechovská; Tomáš Miler - další tituly autora:
Pohybové aktivity v biosociálním kontextu Pohybové aktivity v biosociálním kontextu
 (e-book)
Plavání dětí s rodiči -- druhé, upravené vydání Plavání dětí s rodiči
 (e-book)
Fit programy pro ženy Fit programy pro ženy
 (e-book)
Předpoklady primární plavecké gramotnosti v raném věku Předpoklady primární plavecké gramotnosti v raném věku
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Irena Čechovská, Tomáš Miler

Plavání

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel. +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

jako svou 3441. publikaci

Odpovědná redaktorka Ivana Kočí

Jazyková úprava Michala Benešová

Sazba Lenka Neumannová

Ilustrace Bronislav Kračmar

Fotografie na obálce Václav Pokorný

Fotografie Václav Pokorný

Návrh a grafická úprava obálky Grafické studio Hozák

Počet stran 128

Druhé, upravené vydání, Praha 2008

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

© Grada Publishing, a.s., 2008

Publikace vznikla s podporou výzkumného záměru MSM 0021620864.

ISBN 978−80−247−2154−5

4

Obsah

Předmluva k prvnímu vydání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Jakým jsem plavcem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 O plaveckých dovednostech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

Vnímání fyzikálních vlastností vodního prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Plavecké dýchání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

Rovnováha ve vodě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Jak učit plavat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

Kdy s plaveckou výukou začít? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

Jaký plavecký způsob se máme učit? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

Je nutné cvičit na suchu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

Dávat nadlehčovací pomůcky? Jaké a kdy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

Jak postupovat? Učit vcelku, nebo po částech? . . . . . . . . . . . . . . . . 32

Jak často se učit a jak dlouhé volit lekce? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

Jaké zvolit podmínky? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Plavecké způsoby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

Fyzikální zákonitosti ovlivňující techniku plavání . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

Kraul . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

Znak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

Prsa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

Motýlek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

Starty a obrátky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74


Plavání jako celoživotní pohybová aktivita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Plavání od narození do pozdního stáří . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Pohybové aktivity ve vodě zaměřené na tělesnou zdatnost . . . . . . . . . 85

Kondiční plavání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

Plavecké zahřátí, protažení a uklidnění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Plavání a potápění se základní potápěčskou výstrojí . . . . . . . . . . . . 106

Bezpečnost plavce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Vybavení plavce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

Základní vybavení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

Další vybavení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

Plavecké pomůcky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Závěrem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128 Použitá a doporučená literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128


76

Předmluva k prvnímu vydání

Plavání je krásný sport. V olympijském programu se řadí za atletiku, královnu

sportů, na druhé místo. Na záběrech z letních Olympijských her 2000 v Sydney

jsme všichni mohli obdivovat eleganci a nádheru plaveckých pohybů. Viděli jsme,

s jakou láskou a odborností, odpovídající oblibě plavání mezi Australany, byly

televizní přenosy dělány.

Při svých cestách s plaveckou reprezentací po celém světě jsem si již mnohokrát

uvědomil, jak je kondiční plavání mezi lidmi oblíbené. Mladí, staří, muži, ženy při−

cházejí do bazénu, aby si zatrénovali a udělali tím něco pro svou kondici a zdraví.

Viděl jsem v Austrálii maminku se dvěma dětmi – přišla, děti dala do opatrování

vychovatelky v dětském koutku přímo u bazénu. Odtrénovala si, vyzvedla děti

a spokojeně odešla. Viděl jsem také solidního pána, jak v polední pauze odložil

kravatu a šel si zaplavat. Sledoval jsem čiperného staříka, jak pravidelně

v bazénu ukrajuje své metry. U nás se většinou chodíme do bazénu vykoupat,

„venku“ si chodí zatrénovat. Asi je víc důvodů, proč je situace u nás oproti světu

zatím jiná. Ale vymlouvat se jen na podmínky pro kondiční plavání nelze. Jednou

z podstatných příčin může být, že stále ještě nemáme návyk starat se o své

zdraví a kondici a ještě jsme také neobjevili všechny výhody plavání. Ale časy se

mění a já vidím ve svém domácím strahovském bazénu stále více lidí, kteří si

tam chodí pravidelně zatrénovat.

Proto je tato knížka o plavání tolik potřebná. Věřím, že Vám, kdo jste si ji koupili,

plavání dostatečně přiblíží, pomůže Vám proniknout do plavecké techniky

a pochopit základy plaveckého tréninku.

Plavání je krásný sport, věřte mi!

V Praze 1. března 2001

J. Strnad (v roce 2001 reprezentační trenér plavání)


Úvod

Vidíte ve vodě skutečně dobrého plavce a připadá vám, že jeho pohyby jsou ply−

nulé a ladné, pravidelný rytmus pohybů je strhující. Pohybuje se tak lehce.

Všechno, co dělá, vypadá velmi snadně. Tušíte, že to asi nebude úplně tak jed−

noduché, jak se zdá, přesto se také chcete vznášet ve vodě a mistrně po ní klou−

zat. Pomůžeme vám.

Otevíráte knihu, která si klade za cíl pomoci vám při osobním plaveckém rozvoji

i při plavecké výuce vašich dětí. Nabízíme vám cestu jak být v mokré náruči vody

spokojení a jistí a jak využít kontaktu s vodou tak, aby byl pro vás vždy příjemný

a přínosný.

Všechny statě o plavání začínají jeho významem pro život a zdůrazňují, jak bylo

již ve starověkých kulturách důležité umět číst a plavat. Ano, vzdělaný člověk umí

plavat a ve svém životě umí této dovednosti využívat ke svému prospěchu.

Obr. 1 Pečeť vodního instruktora (Egypt, 3000 let před naším letopočtem)

O plavání se ví, že je takovou pohybovou aktivitou, kterou lze provozovat od

raného mládí až po úplné stáří. Do povědomí veřejnosti již plně vstoupilo tzv.

baby plavání. Je spíše než plaváním hrou s vodou a s pohybem v ní. Skutečné

plavecké vzdělávání začíná až v předškolním věku, ale pak může pokračovat celý

život. Stále se můžeme zdokonalovat ve využívání vodního prostředí pro svůj poži−

tek i prospěch.


98

Jsem plavec. K čemu této skutečnosti v životě využít? Mohu být plavcem jen pro

případ nebezpečí tonutí. To není málo. Možnosti plavání se tím ale nevyčerpávají.

Pro talentované je možností realizace krásný, ale velmi náročný plavecký sport.

Tato publikace však do oblasti sportovního tréninku příliš nevstupuje. Pokud

jsme dobří plavci, ale přímo nesměřujeme ke sportovnímu plavání, můžeme se

věnovat kondičnímu plavání nebo se připravovat např. na soutěže v rámci triat−

lonového hobby sportu. V těchto i v dalších případech budeme rádi vašimi prů−

vodci na cestě k vyšší plavecké dokonalosti. I s nižší plaveckou úrovní můžeme

využívat vodní prostředí pro podporu zdraví, udržení pohyblivosti a svalové síly,

obecně tělesné zdatnosti. Ve vodě můžeme provádět cvičení, která budou pro

náš pohybový aparát šetrnější než na suchu, přitom díky působení odporu pro−

středí budou mnohem intenzivnější. Plavání je velmi vhodné i pro osoby s různými

zdravotními problémy, právě tak jako pro seniory. Kvalitní zvládnutí plaveckých

dovedností je předpokladem bezpečného provozování dalších pohybových aktivit

a vodních sportů, např. jachtingu, surfování, veslování, kanoistiky, raftingu či

potápění nebo je přímo součástí jiných sportů, např. triatlonu, moderního pěti−

boje. Proto se často potřebují a chtějí plavecky zdokonalit i dospělí.

Možná, že jsem neplavec. Až ve zralejším věku můžeme nahlédnout, že plavání

by pro nás bylo prospěšné. Možná, že to byl lékař, který doporučil plavání jako

vhodný doplněk léčby. Pro plavání není nikdy pozdě.

Úplně na začátku bude tedy účelné zamyslet se nad tím, jaký jsem vlastně pla−

vec a co je cílem mého zájmu o plavání. Jednoduché testy nám pomohou se zori−

entovat. Pak už můžeme postupovat krok za krokem ve zlepšování dílčích doved−

ností i techniky plavání – vlastního stylu, rozvíjet kondici ve vodě a zkoušet si

i jiné pohybové aktivity, které lze ve vodě provozovat.

Úvod


Jakým jsem plavcem

Kdy se považujeme za plavce? Co je to umět plavat? Dát krátkou a jednoznač−

nou odpověď je obtížné. Přesto je otázka hodnocení plavecké úrovně plavec –

neplavec, i ve smyslu jak „dobrý“ plavec jsem, velmi důležitá.

Je známou skutečností, že netonou úplní neplavci, ale tzv. poloplavci. Skutečný

neplavec nevyhledává kontakt s vodou, neriskuje. Jedinec, který nebyl poctivě

konfrontován s dostatečně náročnými požadavky, se může považovat za plavce

i po uplavání např. 10 m v mělkém, teplém bazénu. Své plavecké vzdělání může

považovat za ukončené, potvrzené „mokrým vysvědčením“ ze školního plavání.

Nebezpečnost a rizika některých situací v praxi pak nemusí dobře odhadnout.

Právě jemu se může stát, že nezvládne např. nečekaný pád do vody, prudké zalití

obličeje nebo i jen krátkodobé potopení spojené s vniknutím vody do uší a nosu.

Náhlá panika ho povede k zoufale neefektivním a energeticky náročným pohy−

bům, které budou rychle vést k vyčerpání organismu, pasivitě a tonutí. Nácvik

bezpečného zvládnutí pádu do vody patří dnes jako jedna ze základních doved−

ností již do programu baby plavání. I malé dítě by se mělo s kvalitním odborným

vedením umět ve vodě bez paniky zorientovat (uvědomit si, kde je hladina, kde

dno), dosáhnout hladiny a následně uplatnit techniky vznášení nebo šlapání vody

jako energeticky málo náročné pohybové činnosti, které však významně oddalují

nástup tonutí. Plavec by neměl být zaskočen ani prouděním vody, vlnami, poci−

tem hloubky pod sebou, chladem přírodní vody nebo špatnou viditelností pod hla−

dinou.

Ten, kdo se cítí plavcem, zpravidla odpovídá: „Uplavu...“ a udá počet překona−

ných metrů. V představě, kolik je nutné uplavat metrů, abychom se mohli pova−

žovat za plavce, se významně lišíme. Rozmezí se pohybuje u dospělých zhruba

od 10 do 400 m. Málokdo dodá, že jako plavec se umí také potopit pod hladinu

nebo skočit do vody „po hlavě“. Definovat plavce je obtížné. Co národ, to jiné

hodnocení. V České republice je zažitá zvyklost považovat za plavce toho, kdo

bez zjevných známek vyčerpání překoná ve vodě souvislým plaváním vzdálenost

200 m a zvládne pád do hluboké vody. Překonání vzdálenosti 200 m již předpo−

kládá poměrně dostatečnou úroveň plavání pro sebezáchranu, zmíněný dodatek

považujeme pro bezpečné zvládnutí vodního prostředí za ještě důležitější.

Plaveckou úroveň je nezbytné vztahovat k věku. V pěti letech cítíme, že je dítě

plavcem, i když uplave pouze 10 m, pokud zvládá vodní prostředí tak, jak jsme

předeslali. Pro vyšší plaveckou výkonnost mu však chybějí ještě další nutné


11

předpoklady, především vytrvalostní a silové schopnosti. Pokud byly základy pla− vecké dovednosti osvojeny bez hrubých chyb, je pravděpodobné, že takový začá− tečník – pokud neztratí kontakt s plaváním – bude v dospělém věku jistým plav− cem. Pro kvalitní hodnocení plavecké úrovně je proto důležité orientovat se nejen na plaváním překonanou vzdálenost, ale je třeba hodnotit také úroveň tzv. základních plaveckých dovedností, především plaveckého dýchání, splývavých poloh na prsou a na zádech, schopnosti potopit se a orientovat se pod hladinou, zvládnout pád či skok do vody. Pro vlastní orientační zhodnocení své plavecké úrovně můžeme využít tato jed− noduchá cvičení:

potopení hlavy,

otevření očí pod hladinou,

úplný výdech do vody,

hvězdice v poloze na prsou,

hvězdice v poloze na zádech,

kotoul ve vodě,

výlov dvou předmětů z hloubky 2 m,

pád (skok) do vody z plaveckého startovního bloku,

vznášení na zádech s delší výdrží,

splývání na prsou nebo na zádech po odrazu od stěny bazénu. Nabízíme jednoduché hodnocení úrovně základních plaveckých dovedností, které je možné využít pro začátečníka v dětském i dospělém věku i jako kontrolu u plavce, který si není zcela jistý. Problémy při plnění těchto velmi jednoduchých úkolů nás mohou upozornit na základní nedostatky naší plavecké úrovně a mohou nám ukázat, v čem bychom se měli zlepšit. Pro objektivnější hodnocení by bylo potřeba podrobnější škály s více kvalitativními znaky a především zkuše− ného učitele nebo trenéra plavání, který diagnózu plaveckých dovedností dobře zvládá.

10Jakým jsem plavcem


Hodnocení úrovně základních plaveckých dovedností

Potopení hlavy

potopení hlavy provedené zvolna podřepem, výdrž, počítáme zvolna do pěti 3 body

potopení hlavy provedené rychle, bez výdrže 2 body

neúplné potopení hlavy (oči nebo uši zůstávají nad hladinou) 1 bod

Otevření očí pod hladinou (bez plaveckých brýlí)

při potopení otevření očí a rozeznání počtu ukázaných prstů ruky 3 body

rychlé otevření očí, chybná odpověď 2 body

potopení bez zrakové kontroly 1 bod Výdech do vody

prohloubený úplný výdech, provedení zvolna 3 body

výdech do vody provedený rychle 2 body

pouze částečný výdech 1 bod Hvězdice v poloze na prsou

cvičení provedené zvolna, výdrž, počítáme zvolna do pěti 3 body

cvičení provedené bez výdrže 2 body

cvičení neprovedené správně nebo vůbec 1 bod Hvězdice v poloze na zádech

cvičení provedeno zvolna, výdrž, počítáme zvolna do pěti 3 body

cvičení provedené bez výdrže 2 body

cvičení neprovedené správně nebo vůbec 1 bod „Kotoul“ ve vodě

provedené salto vpřed, úplné přetočení podél příčné osy, zvolna 3 body

provedené salto vpřed s drobnými nedostatky 2 body

provedené neúplné přetočení 1 bod Vynesení dvou předmětů z hloubky 2 m

vynesení dvou předmětů 3 body

vynesení pouze jednoho předmětu 2 body

vynesení předmětu nebylo úspěšné 1 bod Pád (skok) do vody z plaveckého startovního bloku

pád (skok) z podřepu střemhlav („po hlavě“) 3 body

pád (skok) z podřepu „po nohou“ 2 body

vstup do vody nebyl proveden z podřepu skokem nebo pádem 1 bod


Vznášení se ve vodě

výdrž ve vznášení více jak 1 min 3 body

výdrž ve vznášení více jak 30 s 2 body

výdrž ve vznášení méně jak 30 s 1 bod

Splývání na prsou

odraz od stěny bazénu a splývání více jak 5 m 3 body

odraz od stěny a splývání více jak 2 m 2 body

odraz od stěny a splývání bez výdrže 1 bod

Vyhodnocení

30–25 bodů velmi dobré zvládnutí základních plaveckých dovedností 24–16 bodů pokročilý začátečník méně jak 16 bodů úplný začátečník

1312Jakým jsem plavcem

Obr. 2 Hvězdice v poloze na prsou

Obr. 3 Hvězdice v poloze na zádech


Jedním z možných komplexních cvičení, které prověří vaši plaveckou úroveň, je

např. skok do vody ze skokanského zařízení – z prkna ve výšce 1 nebo 3 m,

nemusí to být ani skok střemhlavý.

Pro ty, kteří se cítí být plavci, je možné orientovat se podle uplavané vzdálenosti.

Dospělá populace:

200 m a více plavec

do 200 m částečná znalost plavání

méně než 10 m úplný neplavec

Obr. 4 Vznášení na zádech

Obr. 5 Splývání na zádech po odrazu od kraje bazénu


Dětská populace do 10 let: 100 m a více plavec do 100 m částečná znalost plavání méně než 10 m začátečník Těm, kteří jsou z hlediska plaveckých dovedností jistými plavci, je možné nabíd− nout kritéria hodnocení plavecké techniky, návod najdete v kapitole Plavecké způ− soby, nebo hodnocení výkonnostní, např. podle vzdálenosti překonané za 12 minut (viz následující tabulka). Při tomto plaveckém testu máte uplavat maximální vzdá− lenost v průběhu 12 minut. Je možné plavat libovolným způsobem, odpočívat podle potřeby. Je výhodné, pokud vám délky bazénů počítá a čas měří druhá osoba.

Kategorie Věk (roky)

zdatnosti

13–19 20–29 30–39 40–49 50–59 60 a více

Velmi slabá muži < 457 < 366 < 319 < 247 < 228 < 228

ženy < 366 < 274 < 228 < 183 < 137 < 137

Slabá muži 457–540 366–448 319–402 247–357 228–319 228–265

ženy 366–448 274–357 228–310 183–265 137–219 137–174

Přijatelná muži 549–631 457–540 411–493 366–448 319–402 274–357

ženy 457–540 366–448 319–402 274–357 228–310 183–265

Dobrá muži 640–723 549–631 502–585 457–540 411–493 366–448

ženy 549–631 457–540 411–493 366–448 319–402 274–357

Vynikající muži > 732 > 640 > 594 > 549 > 502 > 457

ženy > 640 > 549 > 502 > 457 > 411 > 366

< znamená méně než > znamená více než V následujících kapitolách se zaměříme na základní plavecké dovednosti, o kte− rých jsme již hovořili při hodnocení plavecké úrovně a které jsou pro další pla− vecký rozvoj rozhodujícím předpokladem.

15

Jakým jsem plavcem

14

Dvanáctiminutový test plavání podle Coopera (uplavaná vzdálenost v metrech)


O plaveckých dovednostech To, co způsobuje plaveckou nedostatečnost, nejsou ani tak špatně osvojené pla− vecké pohyby, jako neschopnost zvládnout výdechy do vody během plavání a další dovednosti, kterým říkáme základní plavecké dovednosti. V názoru na to, kolik jich vlastně musíme zvládnout a v jaké kvalitě, nepanuje jednotnost. Rozlišují se např. jen tři – rovnováha ve vodě, dýchání a jednoduché lokomoční pohyby, nebo naopak až desítky dílčích dovedností. Považujeme za důležité upo− zornit na pět skupin dovedností spojených:

s výdechy pod hladinu – dovednost plaveckého dýchání;

se vznášením a splýváním ve vodě – dovednost zaujmout hydrodynamickou

plaveckou polohu;

s pády a skoky do vody – dovednost zvládnout pád do vody;

s ponořením, potápěním – dovednost orientovat se ve vodě;

s vnímáním vodního prostředí a dílčích záběrových pohybů – rozvoj pocitu

vody. Osvojení si těchto dovedností je důležitým předpokladem pro následný nácvik plaveckých pohybů jednotlivých plaveckých způsobů. Mělo by proběhnout vždy, tedy i u dospělých neplavců. Zažitou škodlivou praxí je věnovat se těmto doved− nostem krátce v dětském věku formou her ve vodě a v dospělém věku je vyne− chat a zabývat se přímo nácvikem zpravidla prsařského způsobu. Zanedbání základních plaveckých dovedností vede k pouze schematickému osvojení struktury plaveckých pohybů a k nejisté lokomoci. Jedinec je pouhým poloplavcem. Jak jsme zdůraznili, v přírodním prostředí může být plavcem často jen do první vlny, která mu přelije obličej, nebo do okamžiku uvědomění si, že se pod ním nachází velká hloubka. Přimlouváme se pro zahájení individuálního zdo− konalování, např. pro potřeby tréninku plavecké části v triatlonu nebo pro kon− diční či zdravotní plavání, návratem k základním plaveckým dovednostem. Často postačí si cvičení v rychlém sledu projít a procvičovat jejich uvolněné, jisté pro− vedení. Cvičení by měla být provedena bez napětí, lehce, v pomalém sledu, sou− středěně, pečlivě a přesně. Pořadí plaveckých dovedností není nutné striktně dodržovat, jednotlivé dovednosti se překrývají, navazují na sebe, prolínají se, vzá− jemně se v různých úrovních podmiňují. Tak např. relaxované potopení obličeje do vody podmiňuje splývavou polohu. Samostatný pád do vody předpokládá zvládnutí základní orientace pod hladinou.

+


17

Formy nácviku i úroveň zvládnutí jednotlivých základních plaveckých dovedností

se budou u dospělých začátečníků a dětí lišit. Některé dovednosti, jako např.

provedení vznášení a splývavých poloh, budou pro děti podstatně jednodušším

úkolem než pro dospělého (např. svalově dobře vybaveného dospělého muže).

Vysvětlení spočívá v odlišné specifické hmotnosti a v parametrech těla, tedy

v odlišných předpokladech pro vznášení (viz kapitola Fyzikální zákonitosti ovliv−

ňující techniku plavání). Jiné dovednosti zvládne dospělý díky svým pohybovým

zkušenostem, porozumění pohybovému úkolu a koncentraci pozornosti rychleji.

Dítě se adaptuje na fyzikální vlastnosti vody a naučí se některé dovednosti rych−

leji hravou formou, s využitím hraček do vody a plaveckých pomůcek. Dospělý si

musí odlišnou pohybovou zkušenost z vodního prostředí aktivně uvědomovat

a vyhodnocovat dopady pro vlastní fungování ve vodním prostředí. Významně mu

může pomoci prostudování dané problematiky v přiměřené odborné publikaci,

vyslechnutí výkladu nebo vyhodnocení vhodné demonstrace, ukázky učitele,

instruktora nebo trenéra plavání.

Pro děti i dospělé je v této fázi plaveckého rozvoje hlavním motorem experimen−

tace: zkoušíme, co ve vodě jde dobře, co obtížně, co se stane, když zkusíme ve

vodě určitý pohyb, jaká bude reakce na stabilitu postoje, polohy, jak vodní pro−

středí ovlivní pohyb. Dítě tak bude experimentovat ve hře s pomůckou, dospělý

navozením určité situace, plněním pohybového úkolu.

Poznámka

Pro bližší informaci o nácviku plaveckých dovedností a plaveckých záběrových

pohybů u předškolních dětí doporučujeme publikaci Plavání dětí s rodiči (Grada,

2007).

V dalším textu se zaměříme na příklady vhodných cvičení pro adaptaci na fyzi−

kální vlastnosti vodního prostředí a pro nácvik základních plaveckých dovedností

pro začátečníky, kteří nezvládli tyto etapy plavecké výuky v předškolním nebo

mladším školním věku, eventuálně pro dospělé.

16O plaveckých dovednostech


Vnímání fyzikálních vlastností vodního prostředí Adaptace na vodní prostředí, sžití se s vodou, je pro každého začátečníka velmi důležité. U dětí dosahujeme adaptace jakoby mimoděk, při hře. U dospělých vědomé vnímání odlišností fyzikálních vlastností vody ve srovnání s plynným pro− středím, ve kterém se běžně pohybujeme, pomáhá např. porozumět pociťované úzkosti („sevření“ hydrostatickým tlakem) nebo vyhodnotit spontánní pohybovou reakci (hledání stability v poloze nebo při pohybu při působení vztlakových sil). Nové pohybové zkušenosti je dobré směřovat k zúročení při nácviku hydrodyna− mické polohy nebo při vytváření efektivní hnací síly. I u dospělých je dobré experimentovat s pohybem ve vodě. V úplných začátcích využíváme jednoduché lokomoce chůzí, klusem nebo poskoky, nejlépe ve vodě, která dosahuje začátečníkovi po prsa:

chůze ve vodě a její obměny – chůze na místě, z místa, vpřed, vzad, stranou,

s pažemi nad hlavou, ve sníženém postoji, v různém tempu;

klus a jeho obměny – podobně jako u chůze, klus poskočný;

poskoky – snožmo, na jedné noze, střídavě, vpřed, vzad, stranou, s pomocí

a bez pomoci paží, s obraty;

vznášení se v poloze na zádech s využitím a bez využití plavecké nudle

a s různou polohou paží – vzpažit pokrčmo, v upažení, podél boků;

relaxace a zpevnění v lehu na zádech s využitím pomůcek (plavecké nudle,

velké desky), aktivní uvolnění (vytřepáním) končetin ve vodě a následné zpev−

nění;

experimentování s rovnováhou ve vodě – sed na plavecké desce/nudli, bez

kontaktu se dnem měníme sed na klek a později na stoj na desce/nudli;

experimentování s vodou pro rozvoj pocitu vody a záběrových pohybů – sed

na plavecké desce/nudli, pohyb vpřed, vzad a stranou pomocí paží. Při skupinové činnosti:

honičky, soutěžní přeběhy, člunkové běhy, štafety s využitím běhu, poskoků

apod.;

obdobné činnosti jako výše, organizované v kruhu (volném nebo vázaném –

tj. při držení se za ruce, zaklesnuti v podpaží).




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist