načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Perspektivy vývoje lidstva - Rudolf Steiner

  > > > > Perspektivy vývoje lidstva  
Perspektivy vývoje lidstva

Kniha: Perspektivy vývoje lidstva
Autor:

Materialistický impuls poznání a úkol anthroposofie
Titul doručujeme za 2 pracovní dny
doručujeme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  187
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma
Doporučená cena:  220 Kč
15%
naše sleva
6,2
bo za nákup

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: nakladatelství Michael
Rok vydání: 201703
Počet stran: 221
Rozměr: 213,0x155,0x20,0 mm
Úprava: tran : černobílé fotografie
Název originálu: Perspektiven der Menschheitsentwickung
Spolupracovali: z němčiny přeložil Marek Kropáč
Hmotnost: 0,413kg
Jazyk: česky
Vazba: Pevná bez přebalu lesklá
ISBN: 978-80-86340-54-8
EAN: 9788086340548
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Kniha se zabývá vývojem lidského vědění a jeho směřováním k vyššímu poznání. Od Platona, Aristotela a další řecké filosofy, přes křesťanství, Jakuba Böhma, Paracelsa až po naši dobu. Všude tam můžeme sledovat zápas materialismu s duchovním pohledem na svět. Hledání Svatého Grálu je jako pochodeň zasvěcenci, stále znovu a znovu předáváno lidstvu. (materialistický impuls poznání a úkol anthroposofie)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

OBSAH
Ke zveřejňování díla Rudolfa Steinera ............................................ 10
První přednáška, Domach 2. dubna 1921........................................11
Oprávněná existence materialismu v 19. století z něhož zůstává jen po­
znání materiálního světa. Teoretický materialismus musí být překonán.
Teoretický materialismus je jako zrcadlo vývoje v 19. století, ve kterém
bylo fyzické tělo a zvláště jeho organizace nervově-smyslová vytvořena
jako dokonalý otisk duševna-duchovna. Moric Benedikt - myšlení, které
je zcela vtištěně do fýzična. Stenografie.
Druhá přednáška, Dornach 3. dubna 1921.........................................23
Omyly v pouhém myšlení a omyly, které pramení ze skutečností. Tyto,
například teoretický materialismus, mohou mít také pro lidstvo prospěš­
nou stránku. Imaginací poznáváme budující síly hlavy, inspirací budující
síly soustavy rytmické a intuicí síly výměny látkové. Charakter imagina­
ce a podstata vzpomínkového myšlení a předmětného poznání. Poznání
a smrt.
Třetí přednáška, Dornach 9. dubna 1921............................................34
Před Aristotelem byl ještě chápán proces učení se mluvit, odtud instink­
tivní vědění, že ve slově zaznívá stejné duchovno-duševno jež tv oří pří­
rodu. Vědění o preexistenci a znovuvtělování. Cesta doznívání dávného
chápání slova к abstraktní duchovnosti logiky a pojmu: Logika Aristote­
lova „nus“ Anaxangorova idea u Platona - nauka gnose o Logu - Logos
a křesťanství, Janovo evangelium. Ve 4. století po Kr., bylo s konečnou
platností ztracené vědění o Logu. Vědomí znovu dosažené pomocí
anth ropo sofie.
Čtvrtá přednáška, Domach 15. dubna 1921.........................................43
Až do 4. století po Kristu žila astronomie a medicína Východu čerpaná ze
světové moudrosti, instinktivně chápající éterično. Tato moudrost vply­
nula také do kultického života. Obraz Mithrova kultu, křesťanství. Dio­
nysius Areopagita. Další pronikání dávné moudrosti až к Basiliu Valenti­
novi, Jakobu Bollinovi a Paracelsovi. Od doby Konstantinovy' proniká
egyptssko-římský princip zjišťování do styku s pravdou a slovem. Kon­
čí chápání křesťanství na základě předkřesťanské moudrosti.
5





Pátá přednáška, Dornach 16. dubna 1921.........................................55
Přelom ve 4. století po Kristu. Podstata řectví a jeho tragika. Moudrost
Orientu vniká do Evropy jako rozumová kultura arabismi!. Ve zcela malém
počtu duší ožívá opčt tajemství chleba a vína a tím také tajemství dávné
astronomie a lékařství. Jeho realita je shrnuta v grálském mystériu a
vznáší se jaksi nad zmaterializovaným Západem a může být opčt
nalezana jen na základč vnitřní otázky individuálního člověka. Titurel. Novější
zmaterializovaná forma tohoto hledání v zevních taženích do Jeruzaléma.
Šestá přednáška, Dornach 17. dubna 1921 ....................................... 65
Chápání materiálního světa Orientálci na základč duchovního světa. Ev­
ropan žije ve světě materiálním a odtud se musí snažit chápat svět du­
chovní. Přechod v řectví. Zestátněné římské křesťanství přerušilo úsilí
„zlidštění křesťanství v Evropě. Báseň „Heliand“. Otupění vůči vyšší
moudrosti. Hledání Grálu. Od 15. století je zde nebezpečí, že lidstvo zů­
stane vězet v materialismu. Volání po prokřesťanštělém státě u
Solovjova. Mocnosti, které dnes brání v cestě к duchovní aktivizaci. Láska ke
zlu.
Sedmá přednáška, Dornach 22. dubna 1921...................................76
Světově-názorový vývoj a tragika Friedricha Nietzscheho jako boj proti
silám zániku a symptom pro míru odcizení se duchu v poslední třetině 19.
století. Obraz člověka, smysl pozemského života a podstata křesťanství
nemohou být již Nietzschem přijímány, jejich znetvoření v pojmu o „nad­
člověku“. o „věčném návratu stejného“ a v „Antikristu“.
Osmá přednáška, Dornach 23. dubna 1921.....................................88
Míra, číslo a váha jako příklad pro ztrátu jáství a skutečnosti u lidí na
cestě do abstraktnosti.
Devátá přednáška, Domach 24. dubna 1921................................... 102
19. století jakožto kulminace abstraktní duchovnosti a materialismu v dě­
jinách od 4. století. Dogma a kult. Síla pochopení duchovněvědeckých
pojmů, které může ze sebe tvořit moderní intelekt, jako možnost к promě­
ně a oživení ztuhlé, vnitřně nepohyblivé inteligence. Budoucí polarizace
na katolický tradicionalismus a duchovně procitající intelektualitu.





Desátá přednáška, Dornach 29. dubna 1921 ................................... 115
Od 15. století se zcela vtiskla éterická činnost do fyzického těla, myšlení
se stalo lidsky subjektivním stínovitým obrazem, z něhož dochází к roz­
dělní na logické myšlení a na vůli, která je vázaná na poudy a instinkty.
Překonání tohoto rozdělní v jezuitismu. Nutnost po 20. století uvést z já
realitu do stínovitého myšlení, takže toto myšlení může žít v chaotickém
sociálním a hospodářském světě, aby jej proměňovalo.
Jedenáctá přednáška, Domach 30. dubna 1921...................................125
Význam roku 1840 jako začátku vlastního procitnutí duše vědomé. V jed­
notlivých národech se setkalo toto procitnutí s různými staršími stavy
vědomí: V Anglii se stavem podobným archaicky-homerovskému řectví,
ve Francii s dědictvím latinské kultury duše rozumu a v Itálii s dávnou
kulturou duše pociťující. Oswald Spengler: „Prušství a socialismus44.
Dvanáctá přednáška, Dornach 1. května 1921................................... 138
Dva hlavní proudy 19. století: formálně právnicky římský katolicismus
románských národů a hospodářské myšlení vyrůstající ze sociální a prů­
myslové praxe Anglosasů s jejich mocenskými problémy.
Třináctá přednáška, Domach 5. května 1921.................................... 152
Souvislost pozemského člověka se silami planet. Ještě ve 4.
poatlantském období se vědělo o souvislosti vývoje já se Sluncem. Diferenciace
sil procesu přijímání potravy: působení sil pozemských, sil okruhu, sil
měsíčních a slunečních. Konstelace a pozemské zrození.
Čtrnáctá přednáška, Domach 13. května 1921................................... 164
Materialistická věda a duchovní věda jako duchovně kosmické události
mezi výstupem Měsíce a jeho opětným návratem. Duchovnost přírodo­
vědy by mohla vytvořit novou přírodní říši mezi říší minerální a rostlin­
nou ve formě pavoukovitých bytostí, které opředou síťovitě Zemi při je­
jím znovusjednocení s měsíčním bytím. Odříznutí člověka od života a
duchovnosti světa.
Patnáctá přednáška, Domach 2. června 1921..................................... 175
Myšlení Johanna Scota Erigeny jako projev vývojové metamorfózy mezi
dávným jasnozřivým myšlením a myšlením intelektuálním. Pozdější účin­
ky negativní teologie Dionýsia Areopagity a Origena v době Scota Erige­
ny.
7





Šestnáctá přednáška, Dornach 3. červ na 1921................................190
Zánik světa a objevení se světa. Erigena mezi dávným a novým myšle­
ním. Janovo evangelium jako svědectví o tom, že Kristus. Logos je Stv o­
řitelem pozemskosti. V dávné době vládl princip Otce. Přechod od krv a­
vé oběti к obětování chleba a vína. Konec světa jako konec duchovní
síly vázané na tělo. Oswald Spengler. Možnost obnovy na základě reál­
ného duchov ního poznání.
Sedmnáctá přednáška. Domach 5. května 1921 ............................. 202
Přelom 4. století z hlediska proměňujícího se tělesného života: nemoc a
léčení. Vyhnání živoucího vědění na Východ (Gondišapur). Boj vědomí
Avicenny a Averoesa o chápání já z aristotelismu v protikladu vůči ger­
mánské cestě. Úkol anthroposofie.
Poznámky214






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist