načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Perspektivy vývoje lidstva - Rudolf Steiner

Perspektivy vývoje lidstva
-15%
sleva

Kniha: Perspektivy vývoje lidstva
Autor:

Materialistický impuls poznání a úkol anthroposofie
Titul doručujeme za 2 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  220 Kč 187
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
6,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: nakladatelství Michael
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 201703
Počet stran: 221
Rozměr: 213,0x155,0x20,0 mm
Úprava: tran : černobílé fotografie
Název originálu: Perspektiven der Menschheitsentwickung
Spolupracovali: z němčiny přeložil Marek Kropáč
Hmotnost: 0,41kg
Jazyk: česky
Vazba: Pevná bez přebalu lesklá
ISBN: 978-80-86340-54-8
EAN: 9788086340548
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha se zabývá vývojem lidského vědění a jeho směřováním k vyššímu poznání. Od Platona, Aristotela a další řecké filosofy, přes křesťanství, Jakuba Böhma, Paracelsa až po naši dobu.

Popis nakladatele

Kniha se zabývá vývojem lidského vědění a jeho směřováním k vyššímu poznání. Od Platona, Aristotela a další řecké filosofy, přes křesťanství, Jakuba Böhma, Paracelsa až po naši dobu. Všude tam můžeme sledovat zápas materialismu s duchovním pohledem na svět. Hledání Svatého Grálu je jako pochodeň zasvěcenci, stále znovu a znovu předáváno lidstvu. (materialistický impuls poznání a úkol anthroposofie)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

OBSAH

Ke zveřejňování díla Rudolfa Steinera............................................ 10

První přednáška, Domach 2. dubna 1921........................................11

Oprávněná existence materialismu v 19. století z něhož zůstává jen po­

znání materiálního světa. Teoretický materialismus musí být překonán.

Teoretický materialismus je jako zrcadlo vývoje v 19. století, ve kterém

bylo fyzické tělo a zvláště jeho organizace nervově-smyslová vytvořena

jako dokonalý otisk duševna-duchovna. Moric Benedikt - myšlení, které

je zcela vtištěně do fýzična. Stenografie.

Druhá přednáška, Dornach 3. dubna 1921.........................................23

Omyly v pouhém myšlení a omyly, které pramení ze skutečností. Tyto,

například teoretický materialismus, mohou mít také pro lidstvo prospěš­

nou stránku. Imaginací poznáváme budující síly hlavy, inspirací budující

síly soustavy rytmické a intuicí síly výměny látkové. Charakter imagina­

ce a podstata vzpomínkového myšlení a předmětného poznání. Poznání

a smrt.

Třetí přednáška, Dornach 9. dubna 1921............................................34

Před Aristotelem byl ještě chápán proces učení se mluvit, odtud instink­

tivní vědění, že ve slově zaznívá stejné duchovno-duševno jež tv oří pří­

rodu. Vědění o preexistenci a znovuvtělování. Cesta doznívání dávného

chápání slova к abstraktní duchovnosti logiky a pojmu: Logika Aristote­

lova „nus“ Anaxangorova idea u Platona - nauka gnose o Logu - Logos

a křesťanství, Janovo evangelium. Ve 4. století po Kr., bylo s konečnou

platností ztracené vědění o Logu. Vědomí znovu dosažené pomocían

th ropo sofie.

Čtvrtá přednáška, Domach 15. dubna 1921.........................................43

Až do 4. století po Kristu žila astronomie a medicína Východu čerpaná ze

světové moudrosti, instinktivně chápající éterično. Tato moudrost vply­

nula také do kultického života. Obraz Mithrova kultu, křesťanství. Dio­

nysius Areopagita. Další pronikání dávné moudrosti až к Basiliu Valenti­

novi, Jakobu Bollinovi a Paracelsovi. Od doby Konstantinovy' proniká

egyptssko-římský princip zjišťování do styku s pravdou a slovem. Kon­

čí chápání křesťanství na základě předkřesťanské moudrosti.

5


Pátá přednáška, Dornach 16. dubna 1921.........................................55

Přelom ve 4. století po Kristu. Podstata řectví a jeho tragika. Moudrost

Orientu vniká do Evropy jako rozumová kultura arabismi!. Ve zcela malém

počtu duší ožívá opčt tajemství chleba a vína a tím také tajemství dávné

astronomie a lékařství. Jeho realita je shrnuta v grálském mystériu a

vznáší se jaksi nad zmaterializovaným Západem a může být opčtnaleza

na jen na základč vnitřní otázky individuálního člověka. Titurel. Novější

zmaterializovaná forma tohoto hledání v zevních taženích do Jeruzaléma.

Šestá přednáška, Dornach 17. dubna 1921....................................... 65

Chápání materiálního světa Orientálci na základč duchovního světa. Ev­

ropan žije ve světě materiálním a odtud se musí snažit chápat svět du­

chovní. Přechod v řectví. Zestátněné římské křesťanství přerušilo úsilí

„zlidštění křesťanství v Evropě. Báseň „Heliand“. Otupění vůči vyšší

moudrosti. Hledání Grálu. Od 15. století je zde nebezpečí, že lidstvo zů­

stane vězet v materialismu. Volání po prokřesťanštělém státě uSolovjo

va. Mocnosti, které dnes brání v cestě к duchovní aktivizaci. Láska ke

zlu.

Sedmá přednáška, Dornach 22. dubna 1921...................................76

Světově-názorový vývoj a tragika Friedricha Nietzscheho jako boj proti

silám zániku a symptom pro míru odcizení se duchu v poslední třetině 19.

století. Obraz člověka, smysl pozemského života a podstata křesťanství

nemohou být již Nietzschem přijímány, jejich znetvoření v pojmu o „nad­

člověku“. o „věčném návratu stejného“ a v „Antikristu“.

Osmá přednáška, Dornach 23. dubna 1921.....................................88

Míra, číslo a váha jako příklad pro ztrátu jáství a skutečnosti u lidí na

cestě do abstraktnosti.

Devátá přednáška, Domach 24. dubna 1921................................... 102

19. století jakožto kulminace abstraktní duchovnosti a materialismu v dě­

jinách od 4. století. Dogma a kult. Síla pochopení duchovněvědeckých

pojmů, které může ze sebe tvořit moderní intelekt, jako možnost к promě­

ně a oživení ztuhlé, vnitřně nepohyblivé inteligence. Budoucí polarizace

na katolický tradicionalismus a duchovně procitající intelektualitu.


Desátá přednáška, Dornach 29. dubna 1921................................... 115

Od 15. století se zcela vtiskla éterická činnost do fyzického těla, myšlení

se stalo lidsky subjektivním stínovitým obrazem, z něhož dochází к roz­

dělní na logické myšlení a na vůli, která je vázaná na poudy a instinkty.

Překonání tohoto rozdělní v jezuitismu. Nutnost po 20. století uvést z já

realitu do stínovitého myšlení, takže toto myšlení může žít v chaotickém

sociálním a hospodářském světě, aby jej proměňovalo.

Jedenáctá přednáška, Domach 30. dubna 1921...................................125

Význam roku 1840 jako začátku vlastního procitnutí duše vědomé. V jed­

notlivých národech se setkalo toto procitnutí s různými staršími stavy

vědomí: V Anglii se stavem podobným archaicky-homerovskému řectví,

ve Francii s dědictvím latinské kultury duše rozumu a v Itálii s dávnou

kulturou duše pociťující. Oswald Spengler: „Prušství a socialismus44.

Dvanáctá přednáška, Dornach 1. května 1921................................... 138

Dva hlavní proudy 19. století: formálně právnicky římský katolicismus

románských národů a hospodářské myšlení vyrůstající ze sociální a prů­

myslové praxe Anglosasů s jejich mocenskými problémy.

Třináctá přednáška, Domach 5. května 1921.................................... 152

Souvislost pozemského člověka se silami planet. Ještě ve 4. poatlant

ském období se vědělo o souvislosti vývoje já se Sluncem. Diferenciace

sil procesu přijímání potravy: působení sil pozemských, sil okruhu, sil

měsíčních a slunečních. Konstelace a pozemské zrození.

Čtrnáctá přednáška, Domach 13. května 1921................................... 164

Materialistická věda a duchovní věda jako duchovně kosmické události

mezi výstupem Měsíce a jeho opětným návratem. Duchovnost přírodo­

vědy by mohla vytvořit novou přírodní říši mezi říší minerální a rostlin­

nou ve formě pavoukovitých bytostí, které opředou síťovitě Zemi při je­

jím znovusjednocení s měsíčním bytím. Odříznutí člověka od života a

duchovnosti světa.

Patnáctá přednáška, Domach 2. června 1921..................................... 175

Myšlení Johanna Scota Erigeny jako projev vývojové metamorfózy mezi

dávným jasnozřivým myšlením a myšlením intelektuálním. Pozdější účin­

ky negativní teologie Dionýsia Areopagity a Origena v době Scota Erige­

ny.

7


Šestnáctá přednáška, Dornach 3. červ na 1921................................190

Zánik světa a objevení se světa. Erigena mezi dávným a novým myšle­

ním. Janovo evangelium jako svědectví o tom, že Kristus. Logos je Stv o­

řitelem pozemskosti. V dávné době vládl princip Otce. Přechod od krv a­

vé oběti к obětování chleba a vína. Konec světa jako konec duchovní

síly vázané na tělo. Oswald Spengler. Možnost obnovy na základě reál­

ného duchov ního poznání.

Sedmnáctá přednáška. Domach 5. května 1921 ............................. 202

Přelom 4. století z hlediska proměňujícího se tělesného života: nemoc a

léčení. Vyhnání živoucího vědění na Východ (Gondišapur). Boj vědomí

Avicenny a Averoesa o chápání já z aristotelismu v protikladu vůči ger­

mánské cestě. Úkol anthroposofie. Poznámky 214



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist