načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Personální práce v malých a středních firmách -- 4., aktualizované a doplněné vydání - Josef Koubek

  > > > > Personální práce v malých a středních firmách  

Elektronická kniha: Personální práce v malých a středních firmách -- 4., aktualizované a doplněné vydání
Autor:

Praktická příručka uznávaného českého odborníka je určena vlastníkům a manažerům malých a středních firem, které nemají specializovaný útvar personalistiky nebo zkušeného ...
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  288
+
-
Doporučená cena:  339 Kč
15%
naše sleva
9,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Počet stran: 281
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 4., aktualiz. a dopl. vyd.
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-3823-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Praktická příručka uznávaného českého odborníka je určena vlastníkům a manažerům malých a středních firem, které nemají specializovaný útvar personalistiky nebo zkušeného personalistu. Nové vydání je obohaceno o další návodné materiály pro personální práci a nově se zabývá například řízením intelektuálního kapitálu podniku, koncepcí celkové/souhrnné odměny, řízením talentů, společenskou odpovědností podniků či participací a zapojováním pracovníků. Knížka výborně poradí a pomůže při běžné personální práci, při plánování pracovníků, jejich získávání a výběru, hodnocení a řízení pracovního výkonu, motivování, vzdělávání a odměňování. V příloze najdete vzory formulářů a dokumentů, jako třeba příklad popisu a specifikace pracovního místa, příklady dotazníků pro uchazeče o zaměstnání nebo příklad formuláře pro hodnocení pracovníků.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Josef Koubek - další tituly autora:
Řízení lidských zdrojů Řízení lidských zdrojů
Koubek, Josef
Cena: 415 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PERSONÁLNÍ PRÁCE
V MALÝCH A STŘEDNÍCH
FIRMÁCH
4., aktualizované a doplněné vydání
Josef Koubek Kniha je určena pro majitele a vedoucí
pracovníky:
 malých a středních podniků,
 zdravotnických zařízení, institucí
samosprávy,
 škol, výzkumných a dalších organizací.
ŠKODA Superb Combi
Pºichází období rËstu
Kombinovaná spotºeba a emise CO
2
modelu Superb Combi: 4,4–10,2 l/100 km, 114–237 g/kmwww.skoda-auto.cz
SIMPLY CLEVER
PERSONÁLNÍ PRÁCE
V MALÝCH A STŘEDNÍCH FIRMÁCH
4.
vydání
Josef Koubek





Určeno majitelům a  vedoucím pracovníkům podniků a  institucí, které nemají
personální útvar ani specialistou obsazenou funkci personalisty.





Grada Publishing
PERSONÁLNÍ PRÁCE
V MALÝCH A STŘEDNÍCH
FIRMÁCH
4., aktualizované a doplněné vydání
Josef Koubek





Prof. Ing. Josef Koubek, CSc.
Personální práce v malých a středních firmách
4., aktualizované a doplněné vydání
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
www.grada.cz
jako svou 4514. publikaci
Odpovědné redaktorky PhDr. Alena Sojková, Mgr. Kamila Nováková
Sazba a grafická úprava Milan Vokál
Počet stran 288
Čtvrté vydání, Praha 2011
Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice
© Grada Publishing, a.s., 2011
Cover Photo © fotobanka allphoto
ISBN 978-80-247-3823-9 (tištěná verze)
ISBN 978-80-247-7083-3 (elektronická verze ve formátu PDF)
ISBN 978-80-247-7084-0 (elektronická verze ve formátu EPUB)
Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být repro -
dukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného
souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.





Obsah
O autorovi ........................................................... 9
Předmluva ke 4. vydání................................................ 11
1. Personální práce a její specifika ve firmách, které nemají personální útvar
či funkci personalisty............................................... 13
1.1 Co je to personální práce?.................................... 14
1.2 Co je úkolem personální práce?................................ 15
1.3 Personální činnosti ......................................... 17
1.4 Je třeba v menší firmě všechny tyto personální činnosti provádět,
a k čemu to bude?.......................................... 19
1.5 Personální politika v malé a střední firmě ........................ 23
1.6 Personální strategie v malé a střední firmě........................ 24
1.7 Personální specifika malých a středních firem ..................... 27
1.8 Specifika v personálních činnostech malých a středních firem ......... 28
1.9 Kdo vykonává personální práci v malé a střední firmě, a kdy zřídit
funkci personalisty?......................................... 33
2. Kolik a jaké pracovníky budeme potřebovat a kde je vezmeme? .......... 37
2.1 Co musíme zvážit, když chceme zaměstnávat lidi?.................. 38
2.2 Trocha teorie nikoho nezabije ................................. 39
2.3 Vytváření (design) pracovních míst ............................. 41
2.4 Analýza pracovních míst ..................................... 44
2.5 Kdo je zdrojem informací potřebných pro analýzu pracovních míst,
a jak tyto informace získáme? ................................. 45
2.6 Jak vypadá popis a specifikace pracovního místa? .................. 47
2.7 K čemu slouží popis a specifikace pracovního místa?................ 48
2.8 Kdy a proč uvažovat o redesignu pracovního místa? ................ 49
2.9 Pracovní role – nový přístup na obzoru.......................... 51
2.10 Plánování pracovníků ....................................... 54
2.11 Odhad potřeby pracovníků................................... 55
2.12 Odhad pokrytí potřeby pracovníků............................. 57
2.13 Postup při plánování pracovníků............................... 60
2.14 Na jak dlouho plánovat pracovníky? ............................ 62
2.15 Na co bychom při personálním plánování neměli zapomínat?......... 62





3. O bsazování volných pracovních míst ................................. 65
3.1 Máme volné pracovní místo: Co dělat? .......................... 66
3.2 O co jde při získávání pracovníků? ............................. 68
3.3 Není vlastně získávání pracovníků obyčejný nábor?................. 70
3.4 Faktory ovlivňující získávání pracovníků......................... 71
3.5 Zdroje získávání pracovníků .................................. 72
3.6 Výhody a nevýhody získávání pracovníků z vnitřních,
resp. vnějších zdrojů ........................................ 74
3.7 Postup při získávání pracovníků ............................... 76
3.8 Metody získávání pracovníků, jejich výhody a nevýhody............. 81
3.9 Jak inzerovat zaměstnání? .................................... 87
3.10 Jaké dokumenty požadovat od uchazečů o zaměstnání?.............. 91
3.11 Jak formulovat nabídku zaměstnání?............................ 97
3.12 Co udělat, abychom si usnadnili získávání pracovníků?.............. 99
3.13 A několik rad navíc... ...................................... 103
3.14 Získali jsme soubor vhodných uchazečů o zaměstnání. A co dál?...... 104
3.15 Jak postupovat při výběru pracovníků? ......................... 106
3.16 Pohovor jako základní metoda výběru pracovníků................. 109
3.17 Vybrali jsme toho nejvhodnějšího z uchazečů. Co ještě zbývá udělat? .. 116
3.18 Přijímání nového pracovníka................................. 117
3.19 Co by měla obsahovat pracovní smlouva? ....................... 120
4. Hodnocení pracovníků: nepříjemná nezbytnost....................... 123
4.1 Co je hodnocení pracovníků a čemu slouží? ..................... 124
4.2 Na co se při hodnocení pracovníků soustředit, aneb pracovní výkon
a jeho kritéria ............................................ 127
4.3 Jak postupovat při hodnocení pracovníků? ...................... 130
4.4 Metody hodnocení pracovníků ............................... 131
4.5 Jak pracovníky o výsledcích hodnocení informovat? ............... 133
4.6 Na co při hodnocení pracovníků nezapomenout? ................. 135
5. Vzdělávání pracovníků v malé a střední firmě......................... 137
5.1 Vzdělávání pracovníků jako nezbytná součást personální práce
v každé firmě............................................. 138
5.2 Vzdělávací aktivity pro nové pracovníky ........................ 142
5.3 Doškolování pracovníků .................................... 145
5.4 Na co se zaměřit při rozvoji pracovníků malé a střední firmy? ........ 149
5.5 Metody vzdělávání pracovníků ............................... 150
6. Odměňování pracovníků............................................155
6.1 Odměna nejsou jen peníze .................................. 156
6.2 Na co musíme myslet při vytváření systému odměňování
pracovníků?.............................................. 157





6.3 Mz dotvorné faktory, aneb co by se mělo odměňovat? .............. 162
6.4 Hodnocení a oceňování práce ................................ 165
6.5 Mzdové formy: Ale kterou z nich zvolit? ........................ 169
6.5.1 Časová (nebo také základní) mzda nebo plat ............... 170
6.5.2 Zásluhové mzdové formy ............................. 171
6.5.3 Dodatkové mzdové formy............................. 183
6.6 Několik slov o zaměstnaneckých výhodách ...................... 185
7. Řízení pracovního výkonu – šance pro malé a střední firmy ............ 189
7.1 Proč jsou nutné změny v řízení lidí? ........................... 190
7.2 Co je to řízení pracovního výkonu?............................ 191
7.3 Proces řízení pracovního výkonu.............................. 193
7.4 Výhody uplatňování koncepce řízení pracovního výkonu ........... 197
7.5 Možnosti uplatnění koncepce v malé a střední firmě............... 199
8. Některé nové koncepce personální práce a možnosti jejich aplikace
v malých a středních firmách ....................................... 201
8.1 Řízení talentů – aktuální téma personalistiky .................... 202
8.2 Pojetí lidského kapitálu a jeho uplatnění........................ 206
8.3 Flexibilní firma a flexibilní zaměstnávání lidí..................... 211
9. Další problémy personální práce v malých a středních firmách.......... 217
9.1 Zaměstnávání příbuzných a přátel............................. 218
9.2 Několik slov o rozmísťování pracovníků a ukončování pracovního
poměru................................................. 221
9.3 Péče o pracovníky ......................................... 224
9.4 Pracovní vztahy........................................... 230
9.5 Informace v personální práci malé a střední firmy................. 234
9.6 Kdo může malé a střední firmě v personální práci pomoci a poradit? .. 235
Přílohy ..............................................................237
Příloha 1 Příklad dotazníku použitelného k analýze pracovních míst....... 238
Příloha 2 Příklad popisu a specifikace pracovního místa ................ 243
Příloha 3 Příklady vhodně formulovaných inzerátů .................... 245
Příloha 4 Příklady dotazníků pro uchazeče o zaměstnání................ 246
Příloha 5 Příklad struktury strukturovaného životopisu................. 251
Příloha 6 Příklady otázek doporučovaných při výběrovém pohovoru....... 253
Příloha 7 Doporučení pro přípravu a vedení výběrového pohovoru........ 255
Příloha 8 Příklad formuláře pro hodnocení pracovníků pomocí stupnice
a jeho použití k analýze výkonu pracovníka (vybraná kritéria) .... 257
Příloha 9 Příklad formuláře sloužícího k zaznamenání závěrů hodnocení
pracovníka........................................... 260





Příloha 10 Příklad bodového hodnocení jednotlivých stupňů u vybraných
subfaktorů a placených faktorů práce...................... 262
Příloha 11 Aktivity řízení pracovního výkonu v průběhu roku ........... 263
Příloha 12 Příklad informací o pracovníkovi pro potřeby personální práce .. 264
Příloha 13 Příklady otázek pro šetření postojů a názorů pracovníků ....... 270
Literatura........................................................... 271
Rejstřík............................................................. 275





9 O autOrOvi
O autorovi
Prof. Ing. Josef Koubek, CSc.
Je znám svým působením na katedře personalistiky Vysoké
školy ekonomické v Praze. Dlouhodobě vědecky a
pedagogicky spolupracuje s řadou zahraničních univerzit i tuzemských
vysokých škol. Od roku 1990 se aktivně zúčastnil více než
30 konferencí a seminářů v zahraničí. V letech 1993–2007 byl
členem mezinárodní pracovní skupiny organizující
dlouhodobý výzkum řízení lidských zdrojů v Evropě a připravující tzv.
Evropský model řízení lidských zdrojů. V publikacích České
hospodářství, které vyšly v  letech 1996 a 1997, byl zařazen
mezi 100 osobnostmi české ekonomie. V  roce 2004 byl za
svou vědeckou a pedagogickou činnost a mezinárodní
spolupráci nominován na cenu Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy. Až dosud publikoval asi 370 prací, z toho asi 90 v zahraničí (je jedním
z autorů celosvětově úspěšné knihy Brewster, C. – Mayrhofer, W. – Morley, M. (edit.):
Human Resource Management in Europe. Evidence of convergence? (London, Elsevier
2004) a rovněž jedním z autorů knihy Morley, M. J. – Heraty, N. a Michailova, S.
(edit.): Managing Human Resources in Central and Eastern Europe (London/New York,
Routledge 2009). K jeho nejvýznamnějším publikacím patří knihy Řízení lidských zdrojů.
Základy moderní personalistiky, která až dosud vyšla ve čtyřech vydáních a několika
dotiscích (Praha, Management Press 1995, 1997, 2001, 2007), Personální práce v malých
podnicích (Praha, Grada Publishing, 1. vydání 1996, 2. vydání 2003; 3. rozšířené vydání
pod názvem Personální práce v malých a středních firmách, 2007 – Cena Grady 2007
za nejlepší publikaci v oboru ekonomie a management), ABC praktické personalistiky
(Praha, Linde 2000), Anglicko-český výkladový slovník personalistiky (Praha, Management
Press 2003), Německo-český výkladový slovník personalistiky (Praha, Management Press
2005) a Řízení pracovního výkonu (Praha, Management Press 2004). Je spoluautorem
knihy Srpová, J. – Řehoř, V. a kol.: Základy podnikání (Praha, Grada Publishing 2010 –
Cena Grady 2010 za nejlepší publikaci v  oboru ekonomie a management). Známé
jsou jeho překlady z angličtiny: Donelly, J. H. Jr. – Gibson, J. L. – Ivancevich, J. J.:
Management (Praha, Grada Publishing 1997); Armstrong, M.: Personální management
(Praha, Grada Publishing 1999); Kemp, D.: Manažer 21. století (Praha, Grada
Publishing 2000); Armstrong, M.: Řízení lidských zdrojů. 8. anglické vydání (Praha, Grada
Publishing 2002); Owen, J.: Jak se stát úspěšným lídrem. Leadership v praxi (Praha, Grada
Publishing 2006); Armstrong, M.: Řízení lidských zdrojů. 10. anglické vydání (Praha,
Grada Publishing 2007), Thomson, R.: Řízení lidí (Praha, ASPI 2007); Owen, J.: Tři





10 PersOnální Práce v malých a středních firmách
pilíře úspěšného manažera (Praha, Grada Publishing 2008); Armstrong, M.: Management
a leadership (Praha, Grada Publishing 2008); Armstrong, M.: Odměňování pracovníků
(Praha, Grada Publishing 2009); Ulrich, D.: Mistrovské řízení lidských zdrojů (Praha,
Grada Publishing 2009) či Armstrong, M.: Řízení pracovního výkonu v podnikové praxi.
Cesta k efektivitě a výkonnosti (Praha, Fragment 2011).





11 Předmluva ke 4. vydání
Předmluva ke 4. vydání
V roce 1996 byla z iniciativy Národního vzdělávacího fondu napsána a v nakladatelství
Grada Publishing vydána příručka Personální práce v malých podnicích. Zaměření na malé
podniky souviselo s tím, že v té době byl Národní vzdělávací fond zapojen do projektu,
který měl pomoci majitelům a vedoucím pracovníkům malých podniků zvládnout různé
aspekty moderního řízení, v našem případě řízení lidí. Druhé, přepracované a doplněné
vydání příručky se pak objevilo pod stejným názvem v roce 2003. V obou vydáních byly
malé podniky definovány z hlediska způsobu řízení lidí, tedy jako podniky, které nemají
personální útvar ani profesionálem vykonávanou funkci personalisty a personální práci
vykonává majitel nebo nejvyšší vedoucí pracovník, popřípadě jimi pověřený pracovník,
zpravidla nikoliv specialista na řízení lidí. Příručka si našla cestu k majitelům a vedoucím
pracovníkům malých podniků, z nichž mnozí ocenili její užitečnost a – co bylo
mimořádně cenné – výrazně ovlivnili svými náměty a připomínkami podobu druhého vydání.
Po roce 2000 jsem se dosti intenzivně zabýval personální prací v různých institucích
(například v institucích samosprávy či školství) a v řadě středně velkých firem
rozmanitého zaměření a uvědomil jsem si, že vlastně i tyto organizace spadají do kategorie
organizací, které nemají personální útvar a  často ani funkci personalisty obsazenou
odborníkem na tuto oblast řízení. V žádném případě však nešlo o malé, ale spíše
o střední organizace. Když jsem upozorňoval, že na jejich problémy řízení lidí se zaměřuje
zmíněná příručka, často reagovali: „No dobrá, ale jak máme vědět, že je i pro nás, když
název říká, že je pro malé podniky?“ A tak bylo stále jasnější, že vzhledem k obsahu
by byl daleko vhodnější název Personální práce v malých a středních organizacích. Avšak
vzhledem k tomu, že nakladatelství Grada Publishing vydalo již několik publikací, kde se
v názvu vyskytuje výraz „malé a střední firmy“, bylo rozhodnuto, že v zájmu sjednocení
používané terminologie bude uvedený výraz používán i v této příručce a v jejím názvu.
Ve čtvrtém vydání příručky došlo oproti předchozímu vydání k řadě úprav a doplnění
a  nově byla zařazena kapitola 8, která informuje o  některých aktuálních koncepcích
personální práce a jejich uplatnění v malých a středních firmách.
V každém případě je třeba zdůraznit, že firma v pojetí příručky je nejen podnik,
ale i jakákoliv jiná organizace, včetně organizací nevýrobních, jako jsou školy, instituce
veřejné správy, zdravotnická zařízení, charitativní organizace, dobrovolná sdružení apod.
Rozhodující je, že jde o firmu/organizaci, která nemá personální útvar nebo v oboru
vzdělaného specialistu na personální práci. Cílem příručky je poskytnout majitelům
a vedoucím pracovníkům takových firem základní penzum informací potřebných pro
efektivní řízení lidí, které je tradičně nejslabší a stále ještě zanedbávanou oblastí jejich
řízení. Majitelé a vedení těchto firem soustřeďují svou pozornost v první řadě na
technické a provozní záležitosti, prodej a poskytování služeb. Pracovní síly zůstávají zatím
v pozadí a význam personální práce je nedoceňován či dokonce podceňován. Lze říci,
že personální práce se ve většině českých malých a středních firem k jejich škodě stále





12 PersOnální Práce v malých a středních firmách
provádí velmi intuitivně a amatérsky, což bylo ostatně konstatováno i v předmluvách
k 1., 2. a 3. vydání. Bohužel se v tomto ohledu mnoho nezměnilo. Malé a střední
firmy u nás stále pokračují ve způsobech řízení lidí, které se objevily na konci 19. století
a které jsou ve vyspělém světě již řadu desetiletí považovány za zastaralé a v podstatě
demotivující a neefektivní. A přitom v zahraničí jsou to právě malé a střední firmy, které
neustále vyhledávají a uplatňují nejnovější poznatky a přístupy k řízení lidí, protože si
uvědomují, že je to cesta k  prosperitě firmy a  jejímu přežití ve stále proměnlivějším
a propojenějším světě.
Příručka se soustřeďuje především na to, co je pro malou a střední firmu
nejdůležitější, tj. na formování pracovní síly, její optimální fungování a využívání a vytváření
zdravých pracovních vztahů. Proto se zaměřuje zejména na problematiku získávání
a  výběru pracovníků, plánování potřeby pracovníků a  jejího pokrytí, problematiku
pracovních míst i nového pojetí pracovních rolí, hodnocení a odměňování pracovníků,
na formování pracovních schopností pracovníků malé a střední firmy a v neposlední
řadě na koncepci řízení pracovního výkonu, která v současné době v zahraničí získává
na popularitě a nachází své uplatnění především v malých a středních firmách. A – jak
již bylo zmíněno – nově byla zařazena problematika řízení talentů, lidského kapitálu
a flexibilní firmy, která reflektuje změny v obsahu práce i na trhu práce, změny
v nazírání na pracovníky i turbulence na trhu, které nutí firmy, aby byly stále flexibilnější. Je
však věnována pozornost i dalším problémům personální práce v malé a střední firmě.
Stejně jako ve 3. vydání jsou zařazeny a zčásti i doplněny velmi oceňované přílohy,
obsahující některé užitečné příklady formulářů či praktických nástrojů personální práce.
Je samozřejmě aktualizován také seznam literatury na konci publikace, v níž mohou
čtenáři nalézt další, mnohdy podrobnější informace.
Prof. Ing. Josef Koubek, CSc.





O čem je tato kapitola:
„ Personální práce – pojetí, úkoly, činnosti
„ Personální politika a personální strategie
„ specifika personální práce v malých a středních firmách
„ Odpovědnost za personální práci
Personální práce
a její specifika ve
firmách, které nemají
personální útvar či
funkci personalisty
1





14 PersOnální Práce v malých a středních firmách
1.1 C o je to personální práce?
V praxi i v odborné literatuře nalezneme termíny jako personální práce, personalistika,
personální administrativa (správa), personální řízení, nejnověji také řízení lidských
zdrojů, a často se stává, že se mezi těmito termíny příliš nerozlišuje. Pro praktické účely
může být zcela lhostejné, jak tuto činnost nazveme, ale v teorii je tomu jinak. Termíny
personální práce či personalistika se používají spíše pro nejobecnější označení
této činnosti, zatímco termíny personální administrativa (správa), personální ří­
zení a řízení lidských zdrojů se používají spíše k charakterizování vývojové úrovně
a koncepce personální práce.
Nejmodernější pojetí personální práce tedy bývá označováno termínem řízení
lidských zdrojů. Vyznačuje se především tím, že klade důraz na strategický aspekt
personální práce, tj. věnuje zvýšenou pozornost perspektivě, formuluje dlouhodobé,
obecné a komplexně pojaté cíle personální práce provázané s ostatními cíli firmy, hledá
a  navrhuje cesty směřující k jejich dosažení. Proto se ve zvýšené míře zajímá o vnější
podmínky formování a fungování pracovní síly firmy (populační vývoj a jeho dopad
na reprodukci pracovních zdrojů a  pracovních sil, trh práce, ekonomické podmínky
včetně perspektiv uplatnění firmy na trhu, vývoj techniky a  technologie využívané
nebo využitelné ve firmě, sociální potřeby a hodnotové orientace lidí – především
profesní orientace, prostorová mobilita obyvatelstva, pracovních zdrojů a pracovních sil,
migrační a  rezidenční atraktivita zázemí firmy, pracovní a  sociální legislativa apod.),
a to především v bezprostředním zázemí firmy. Dalším charakteristickým rysem je to,
že stále větší část konkrétní personální práce je delegována na vedoucí pracovníky
všech úrovní, především na liniové manažery, a personální práce se tak stává součástí
jejich každodenní práce. Dokonce se stále více konstatuje, že řízení lidí je ústřední
manažerskou rolí. Vzhledem k  tomu, že současné trhy se globalizují a  jsou značně
proměnlivé, vyžaduje to od firem, aby byly pružné a  připravené na změny. Proto se
klade mimořádný důraz na vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů, protože zkušenosti
ukazují, že je to nejefektivnější nástroj flexibilizace a  udržení konkurenceschopnosti
firmy. Protože existuje výrazná vazba mezi spokojeností pracovníka a  jeho výkonem
a oddaností firmě, orientují se firmy na kvalitu pracovního života, rovnováhu mezi
pracovním a  mimopracovním životem a  spokojenost pracovníků, a  věnují tedy
značnou pozornost participativnímu stylu řízení, pracovním podmínkám a per­
sonálnímu a sociálnímu rozvoji pracovníků a vůbec vytváření zdravých pracovních
vztahů. Pomáhá to vytvářet dobrou zaměstnavatelskou pověst firmy, a zvyšovat tak její
atraktivitu pro pracovní síly na trhu práce. A nelze zapomínat ani na to, že v moderně
řízených firmách – bez ohledu na jejich velikost – se personální práce stává páteří celého
řízení firmy. Všechny tyto charakteristické rysy moderní personální práce se prosazují
i v malých a středních firmách a ve vyspělých zemích dokonce především v nich.
>





15 PersOnální Práce a její sPecifika ve firmách, které nemají PersOnální útvar
Zapamatujte si!
Personální práce se zaměřuje na otázky související s člověkem jako pracovní silou, s jeho
zapojováním do práce ve firmě a využíváním jeho schopností, s jeho fungováním,
výkonem a pracovním chováním, přizpůsobováním se potřebám firmy, se vztahy, do nichž
jako pracovník firmy vstupuje, s výsledky jeho práce, s náklady vynakládanými na
lidskou práci a v neposlední řadě i na otázky související s jeho osobním rozvojem
a uspokojováním jeho sociálních potřeb. Stručně řečeno, personální práce zahrnuje všechno,
co se týká člověka a jeho práce ve firmě, včetně toho, co v životě pracovníka jeho práci
ve firmě ovlivňuje (např. jeho životní podmínky).
Protože člověk se svými schopnostmi je rozhodující hnací silou firmy a na lidské práci
a pracovním chování záleží, jak bude firma úspěšná a konkurenceschopná, je, jak již bylo
řečeno, personální práce v  moderně řízených firmách ústředním problémem řízení
a je jí věnována mimořádná pozornost. A mělo by tomu tak být především v malých
a středních firmách, jejichž úspěšnost a přežití závisí na dobré personální práci a náležitě
schopném, spokojeném a motivovaném pracovním kolektivu mnohem více, než tomu
bývá ve velkých organizacích.
1.2 C o je úkolem personální práce?
Hlavním úkolem řízení každé firmy je, aby plnila své cíle, byla výkonná,
konkurenceschopná a úspěšná na trhu, dosahovala žádoucího zisku a aby se její výkon a postavení
na trhu neustále zlepšovaly. Tomuto úkolu samozřejmě slouží i personální práce tím, že:
„ Hledá nejvhodnější spojení člověka s pracovními úkoly a neustále toto spojení
vylaďuje.
Nejde přitom pouze o to, nalézt pro určitou práci vhodného člověka, člověka
s potřebnými znalostmi, dovednostmi, zkušenostmi a dalšími osobními vlastnostmi, ale
také nalézt pro konkrétního člověka takové pracovní úkoly, které by jeho pracovní
schopnosti optimálně využívaly, přinášely mu uspokojení z vykonávané práce
a pozitivně ovlivňovaly jeho výkon. Součástí tohoto úkolu personální práce je i soustavná
snaha o  přizpůsobování pracovních schopností člověka měnícím se požadavkům
práce (pracovních míst, rolí) ve firmě, a to vždy s určitým předstihem, ale zároveň
i soustavná snaha o přizpůsobování (pokud je to možné) obsahu práce a struktury
pracovních úkolů schopnostem, talentu, osobnosti, odbornému zájmu, zdravotnímu
stavu aj. jednotlivých pracovníků. Zejména malá, ale i střední firma si přitom obvykle
nemůže dovolit přílišnou specializaci, a musí tedy klást důraz na širší odborný profil
pracovníků a na jejich vzájemnou zastupitelnost. V usilování o víceoborovost
pracovníků, která se stává požadavkem doby, tak musejí být malé a střední firmy přece
jen o kousek před ostatními.
>





16 PersOnální Práce v malých a středních firmách
„ Usiluje o optimální využívání pracovníků.
Především jde o optimální využívání fondu pracovní doby a pracovních schopností
(kvalifikace, způsobilosti) pracovníků. Malá či střední firma nedisponuje takovými
prostředky a rezervami, aby si mohla dovolit zanedbávat optimální využívání
schopností svých pracovníků a jejich pracovní doby.
„ Formuje pracovní skupiny (týmy), usiluje o efektivní způsob vedení lidí a zdravé
pracovní a mezilidské vztahy.
Pracovní skupiny by měly být vytvářeny nejen s ohledem na odbornost jednotlivých
pracovníků, ale i s ohledem na jejich osobnost, charakterové vlastnosti. Vztahy
v pracovní skupině totiž ovlivňují výkon skupiny i  jejích členů, v  neposlední řadě pak
i stabilitu skupiny. V této souvislosti hrají mimořádnou roli vztahy mezi podřízenými
a nadřízenými a způsob vedení lidí. Ostatně, určitou orientaci v těchto souvislostech
poskytuje i  neustále se snižující používání pojmu „řízení lidí“ a  jeho nahrazování
pojmem „vedení lidí“. Někdy existují pochybnosti o tom, zda má menší firma
podmínky pro uplatňování týmové práce. Argumentuje se tím, že je dosti obtížné vytvářet
smysluplné týmy v tak malých souborech pracovníků. Zapomíná se na to, že právě
menší firma může pracovat jako tým a uplatňovat tak zásady týmové práce. Kromě
toho, menší firma má obvykle dobré podmínky pro vytváření příležitostných týmů
pro splnění nějakého úkolu nebo projektu. Efektivní způsob vedení lidí a vytváření
zdravých pracovních a mezilidských vztahů je pak mimořádně významným
předpokladem dosažení a udržení soudržnosti lidí, jejich spokojenosti a loajality k firmě,
a tedy i jejího přežití.
„ Zajišťuje personální a sociální rozvoj pracovníků.
V personální práci musíme mít soustavně na paměti, že člověk je nejen pracovní silou,
ale že má své vlastní potřeby, zájmy, životní a pracovní cíle, které je třeba respektovat.
Je to ostatně i v zájmu zaměstnavatele, protože péče o personální a sociální rozvoj
pracovníků se odráží v jejich výkonu a jejich vztahu k zaměstnavateli. V první řadě jde
o péči o rozvoj pracovních schopností (kvalifikace, způsobilosti) pracovníků, péči
o jejich pracovní kariéru a jejich pracovní i životní podmínky. Prostřednictvím této péče
se zvyšuje vnitřní uspokojení pracovníků z vykonávané práce, dochází ke sbližování
jejich individuálních zájmů a cílů se zájmy a cíli firmy a upevňuje se pozitivní vztah
pracovníka k firmě. Bez náležité péče o personální a sociální rozvoj pracovníků není
možné uspokojivě plnit předchozí tři úkoly personální práce. Menší firma nemůže
konkurovat větším podnikům šíří nabídky příležitostí k personálnímu a sociálnímu
rozvoji pracovníků, ale zase může vytvářet tyto příležitosti více „na míru“
jednotlivým pracovníkům. Má také poněkud omezené možnosti nabídky tzv. manažerské
kariéry (vertikální postup v hierarchii řízení z nižší funkce na vyšší), ale ty se stále
častěji s přechodem na ploché organizační struktury s malým počtem úrovní řízení
zužují i ve velkých organizacích. Menší firma však mívá docela dobré podmínky pro
tzv. odbornou kariéru pracovníků, tedy postup v hierarchii odbornosti. Souvisí to
s již zmíněnou tendencí požadovat od pracovníků širší odborný profil a vzájemnou





17 PersOnální Práce a její sPecifika ve firmách, které nemají PersOnální útvar
zastupitelnost, ale zároveň jim poskytovat širší odborné uplatnění a umožňovat jim
nové zážitky a s tím i osvojování si nových zkušeností, znalostí a dovedností, rozvíjení
palety schopností.
„ Dbá na to, aby se dodržovaly všechny zákony a pravidla slušnosti týkající se oblasti
práce, zaměstnávání lidí a lidských práv.
Dodržování zákonů a pravidel slušnosti by mělo být v centru pozornosti personální
práce vždy, v menších firmách je to však naprostá nezbytnost. Právě ty mohou být
v případě ztráty dobré pověsti (odhlédneme-li od možných materiálních dopadů
v případě nedodržování zákonů) ohroženy výrazněji než velké podniky, protože jsou daleko
více závislé na každém jednotlivém pracovníkovi. Kromě toho, na trhu práce mohou
mnohdy konkurovat velkým podnikům především svojí dobrou zaměstnavatelskou
pověstí, protože nemohou nabízet takové zaměstnanecké výhody, jaké si mohou
dovolit velké podniky. Lidé si uvědomují, že menší firmy jsou v tržních podmínkách
více ohroženy než velké, a že tedy pravděpodobnost trvalejšího zaměstnání v nich
bývá menší. Dobrá pověst vytvářená důsledným dodržováním zákonů a budováním
zdravých pracovních vztahů ve firmě zvyšuje spokojenost i výkon pracovníků,
snižuje fluktuaci a výrazně zvyšuje atraktivitu firmy, a usnadňuje tak získávání nových
a stabilizaci dosavadních pracovníků. Ani menší firmy, nesmějí zapomínat na to, že
jsme se stali členem Evropské unie a že u nás platí evropská legislativa. A tu evropské
instituce prosazují daleko důsledněji, než je tomu prozatím v případě prosazování čes -
kých zákonů. Řešení zaměstnaneckých záležitostí, které se dostanou až k evropským
institucím, tak může mít pro menší firmu přímo katastrofální důsledky.
1.3 P ersonální činnosti
K zajištění úkolů personální práce je třeba provádět řadu personálních činností.
Následující přehled poskytuje představu, o jaké činnosti se jedná. Pořadí jednotlivých
činností má přitom určitou logiku:
1. Vytváření a analýza pracovních míst, tj. definování, vytváření pracovních úkolů
a s nimi spojených pravomocí a odpovědností a spojování těchto úkolů, pravomocí
a odpovědností do pracovních míst pro jednotlivé pracovníky, dále pak zkoumání
povahy práce, pracovních úkolů a pracovních podmínek na jednotlivých
pracovních místech a z toho vycházející zpracovávání popisů pracovních míst, specifikací
pracovních míst (požadavků pracovních míst na schopnosti a vlastnosti
pracovníků) a aktualizace těchto materiálů. Je však třeba poznamenat, že v poslední době
se zejména v  menších firmách upouští od poněkud nepružných systémů přesně
vymezených pracovních míst a přechází se k systémům flexibilnějších pracovních
rolí (budeme se jimi zabývat v části 2.9).
>





18 PersOnální Práce v malých a středních firmách
2. Personální plánování, tj. odhadování a  plánování potřeby pracovníků ve firmě
a jejího pokrytí (plánování personálních činností) a plánování personálního rozvoje
pracovníků.
3. Získávání, výběr a následné přijímání pracovníků, tj. činnosti, které mají
zajistit, aby volná pracovní místa (volné role) ve firmě přilákala dostatečné množství
odpovídajících uchazečů o práci a aby z těchto uchazečů byli vybráni a přijati
jedinci s nejlepšími předpoklady pro vykonávání práce na obsazovaných pracovních
místech (v rolích).
4. Hodnocení pracovníků (hodnocení pracovního výkonu pracovníků), tj. činnosti
mající zjistit, jak pracovník vykonává svou práci, jaké má pro ni předpoklady, jaký
je jeho rozvojový potenciál, projednat s ním hodnocení, ocenit jeho úsilí
a rozhodnout o opatřeních vyplývajících z hodnocení.
5. Rozmísťování (zařazování) pracovníků a  ukončování pracovního poměru,
tj. zařazování pracovníků na konkrétní pracovní místa či do konkrétních rolí, jejich
povyšování, převádění na jinou práci, přeřazování na nižší funkci, penzionování
a propouštění.
6. Odměňování a další hmotné i nehmotné nástroje ovlivňování pracovního výkonu
a motivování pracovníků, včetně organizace a poskytování zaměstnaneckých výhod.
7. Vzdělávání a rozvoj pracovníků, tedy identifikace potřeb vzdělávání, plánování
vzdělávání a hodnocení výsledků vzdělávání a účinnosti vzdělávacích programů,
popřípadě vlastní organizace procesu vzdělávání.
8. Pracovní vztahy, především organizace jednání mezi vedením firmy a představiteli
pracovníků (např. odbory), pořizování a uchovávání zápisů z jednání, zpracování
informací o tarifních jednáních, dohodách, zákonných ustanoveních, zlepšování
vztahů mezi firmou a pracovníky i mezi pracovníky navzájem, vytváření stylu vedení
lidí, sledování agendy stížností, disciplinárních jednání, řešení konfliktů, otázky
komunikace apod.
9. Péče o pracovníky, tj. činnosti zaměřené na pracovní prostředí, bezpečnost a ochranu
zdraví při práci, otázky pracovní doby a pracovního režimu, záležitosti sociálních
služeb pro pracovníky i jejich rodinné příslušníky, např. stravování, sociálně-
hygienických podmínek práce, aktivit volného času, firemních starobních důchodů,
kulturních a sportovních aktivit, životních podmínek pracovníků atd.
10. Personální informační systém, tj. zjišťování, uchovávání, zpracování a  analýza
informací týkajících se pracovníků, práce, mezd a sociálních záležitostí, popřípadě
i personálních činností ve firmě, dále poskytování odpovídajících informací
příslušným příjemcům [vedoucím i  řadovým pracovníkům, popř. orgánům mimo
firmu (úřadům práce, orgánům státní statistiky, orgánům státní správy apod.)],
vedení, uchovávání a aktualizace všech potřebných osobních materiálů pracovníků,
organizování a analýza zvláštních šetření mezi pracovníky, získávání a uchovávání
informací o trhu práce a situaci na něm i o dalších vnějších faktorech ovlivňujících
formování a fungování pracovní síly firmy apod.
*





19 PersOnální Práce a její sPecifika ve firmách, které nemají PersOnální útvar
1.4 J e třeba v menší firmě všechny
tyto personální činnosti provádět,
a k čemu to bude?
Majitelé nebo vedoucí pracovníci zejména malých firem zpravidla namítají, že mají
jen několik pracovníků, takže jakápak personální práce. A také že některé z uvedených
personálních činností nemají v menší firmě vůbec uplatnění, a není tedy třeba se jimi
zabývat. Druhá námitka, která se zpravidla objevuje, zní: Kdo to všechno bude dělat,
vždyť jsou to často dosti odborně náročné práce? A co to firmě přinese, nebude to jen
ztráta času a peněz?
Všeobecně platí, že mnohé metody personální práce, mnohé personální znalosti
a dovednosti se uplatní i ve firmách, kde pracuje pouze majitel a jeho rodinní příslušníci,
či ve firmách, kde pracují jen např. dva společníci.
Zapamatujte si!
Personální práci v plném slova smyslu je třeba věnovat patřičnou pozornost už v oka -
mžiku, kdy se majitel malé firmy rozhodne najmout svého prvního zaměstnance. Také
platí, že všechny uvedené personální činnosti je třeba provádět ve všech firmách bez
ohledu na jejich velikost.
Odlišnosti existují pouze v rozsahu a periodicitě jejich provádění. Zatímco velké
podniky provádějí všechny tyto činnosti více méně soustavně, v menších firmách se některé
personální činnosti vykonávají jen příležitostně. Na některé z  nich dokonce nemusí
dojít po několik let. Například může jít o činnosti související s pohybem pracovníků do
firmy a z firmy. Na druhé straně je třeba věnovat soustavnou pozornost např. hodnocení
pracovníků, odměňování, péči o pracovníky či pracovním vztahům.
Zapamatujte si!
Bezpodmínečně však platí, že i velmi malá firma musí mít v každém okamžiku
promyšlenou a připravenou koncepci všech uvedených personálních činností, musí být
kdykoliv připravena jakoukoliv činnost aktivizovat a  bez zbytečných odkladů,
tápání a improvizací ji provádět.
Pokud jde o odbornou náročnost některých personálních činností, ta skutečně může
dělat majitelům či vedoucím pracovníkům menších firem určité problémy. Ale nevyvolává
určité problémy i odborná náročnost využívání technických zařízení firmy, zacházení
s nimi a péče o ně? Není odborně náročná používaná technologie? Není odborně
náročná řada prací ve firmě? Proč bychom tedy neměli věnovat pozornost a úsilí osvojení
>





20 PersOnální Práce v malých a středních firmách
si odborných znalostí a dovedností týkajících se toho nejdůležitějšího a v tržních
podmínkách i nejdražšího zdroje, který má firma k dispozici, tj. člověka, jeho pracovní síly
a jejího optimálního fungování a využívání?
Zapamatujte si!
Pro majitele a vedoucí pracovníky malých a středních firem je životní nezbytností osvojit
si potřebné personální znalosti a dovednosti, protože právě tyto firmy jsou špatnou či
nedostatečnou personální prací ohroženy daleko více než podniky velké. Majitelé a ve -
doucí pracovníci malých a středních firem si prostě musejí uvědomit, že personální práce
je v jistém smyslu důležitější než ostatní manažerské činnosti a musejí to pochopitelně
respektovat i při zvažování směrů svého vlastního odborného rozvoje a i odborného
rozvoje ostatních vedoucích pracovníků firmy.
Menší organizace v zahraničí často využívají služeb institucí či jednotlivců
specializovaných na personální práci, ať už se jedná o personální poradenství či zajišťování
určité konkrétní personální činnosti. Vzhledem k tomu, že jde zpravidla o dlouhodobou
spolupráci, znají tyto specializované instituce či jednotlivci důkladně personální i jinou
problematiku dané firmy, a  jejich služby tedy bývají velmi efektivní. Ostatně, i  řada
našich malých a středních firem využívá podobných služeb v oblasti účetnictví,
daňového poradenství i v jiných oblastech. Lze tedy jen doporučit, aby to zkusily i v oblasti
personální práce.
Co přinese menší firmě náležitá pozornost personální práci?
Přinejmenším efektivnější využívání lidské pracovní síly, zlepšování jejího pracovního
výkonu, žádoucí formování jejího odborného profilu, větší spokojenost pracovníků
a tím i méně konfliktů, menší fluktuaci, dobrou zaměstnavatelskou pověst, a tedy větší
pracovní atraktivitu odrážející se ve snadnějším získávání pracovníků a jejich stabilizaci,
větší loajalitu pracovníků a mnohé další. To všechno se pochopitelně odrazí na
hospodářských výsledcích a tempu rozvoje firmy.
Vraťme se však k jednotlivým personálním činnostem.
Každá firma má nějaké cíle, nějaký podnikatelský záměr. K uskutečnění těchto cílů musí
mít k  dispozici nejen finanční a  materiální zdroje (budovy, stroje, materiál, energii),
ale především lidské zdroje. Musí existovat představa o tom, kolik pracovníků a jaké
pracovníky k uskutečňování svých cílů potřebuje a bude potřebovat. Musí však zároveň
existovat představa, kde tyto pracovníky vzít. Otázka, kolik pracovníků a jaké pracovníky
bude firma potřebovat a kde je vezme, je klíčovou otázkou personálního plánování.
Z povahy cílů, které si firma vytyčila, vyplývá povaha práce ve firmě, povaha
pracovních úkolů. Tyto úkoly je třeba pečlivě analyzovat, abychom věděli, jaké pracovníky,
s jakými schopnostmi, s jakou kvalifikací potřebujeme a budeme potřebovat, ale také
abychom věděli, jaké množství a jaké úkoly jednotlivým pracovníkům přidělovat, jak
vytvářet pracovní místa nebo v poslední době se stále více prosazující pracovní role. Je






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist