načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Personalistka -- 5., aktualizované vydání - Alena Chládková; Petr Bukovjan

Personalistka -- 5., aktualizované vydání

Elektronická kniha: Personalistka -- 5., aktualizované vydání
Autor: ;

Praktický průvodce vedením personální agendy podle zákoníku práce a dalších právních předpisů. Autoři se netradičním, ale zároveň přehledným způsobem zaměřují na ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  585
+
-
19,5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 528
Rozměr: 24 cm
Úprava: sv.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, ASPI, [2007]-
ISBN: 978-80-747-8692-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Praktický průvodce vedením personální agendy podle zákoníku práce a dalších právních předpisů. Autoři se netradičním, ale zároveň přehledným způsobem zaměřují na nejdůležitější otázky praxe, týkající se pracovněprávních vztahů od vzniku pracovního poměru, přes jeho změny až ke skončení. Nezapomínají ani na pracovní dobu, dovolenou, oblast zaměstnanosti a ochranu osobních údajů.

(dvanáctero správného vedení personální agendy : [právní stav publikace k ...])
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Alena Chládková; Petr Bukovjan - další tituly autora:
Auto v pracovněprávních vztazích Auto v pracovněprávních vztazích
Personalistka Personalistka
Výkladová stanoviska Výkladová stanoviska
 (e-book)
Čokoláda chilli Čokoláda chilli
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Dvanáctero správného vedení personální agendy

Personalistka


ALENA CHLÁDKOVÁ

PETR BUKOVJAN

Dvanáctero správného vedení

personální agendy

5., aktualizované vydání

Personalistka


Vzor citace: CHLÁDKOVÁ, Alena., BUKOVJAN, Petr. Personalistka.

5. aktual. vyd. Praha: Wolters Kluwer a. s., 2015, 528 s.

KATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Chládková, Alena

Personalistka : dvanáctero správného vedení personální

agendy / Alena Chládková, Petr Bukovjan. – 5., aktualiz. vyd. –

Praha : Wolters Kluwer, 2015. – 528 s.

Podle zákoníku práce od 1. 1. 2015

ISBN 978-80-7478-692-1

005.95/.96 * 349.2 * 331.106 * (437.3)

– personální management – Česko

– pracovní právo – Česko

– pracovněprávní vztahy – Česko

– příručky

331 – Práce [4]

Právní stav publikace je k 1. 1. 2015

© Ing. Alena Chládková, JUDr. Petr Bukovjan, 2014

ISBN 978-80-7478-692-1(váz.)

ISBN 978-80-7478-649-5 (e-pub)


5

Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

Seznam zkratek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

Přehled právních předpisů pro vedení personální agendy . . . .19

1. Obecné .............................................19

2. Zaměstnanost .......................................20

3. Pracovnělékařské služby .............................20

4. Osobní údaje .......................................21

5. Kontrolní činnost ....................................21

6. Územní samospráva .................................21

Povinnosti zaměstnavatele dle předpisů o zaměstnanosti . . . .23

1. Právní úprava .......................................24

2. Obecně .............................................24

3. Výběr zaměstnanců ..................................25

3.1 Právo zaměstnavatele ............................25

3.2 Nabídky zaměstnání .............................26

3.3 Rovné zacházení a zákaz diskriminace .............26

3.4 Kontrola a postihy ...............................29

4. Volná pracovní místa ................................30

4.1 Oznamování Úřadu práce ........................30

4.2 Způsob oznamování .............................32

4.3 Volné pracovní místo a jeho charakteristika .........32

4.4 Kdy jde a kdy nejde o volné pracovní místo .........34

4.5 Kontrola a postihy ...............................34

5. Agenturní zaměstnávání .............................35

5.1 Pojem ..........................................35

5.2 Předpoklady a podmínky .........................36

5.3 Doporučení a povinnosti .........................38

5.4 Kontrola a postihy ...............................39

6. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením ..........40

6.1 Vymezení osob se zdravotním postižením ..........40

6.2 Práva a povinnosti zaměstnavatelů ................41

6.3 Plnění povinného podílu .........................42

6.4 Odvod do státního rozpočtu ......................44

6.5 Ohlašovací povinnost ............................46

6.6 Kontrola a postihy ...............................46

7. Zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí ...............47

7.1 Pojem „cizinec“ .................................47

7.2 Povolovací princip ...............................47

7.3 Zaměstnanecká karta .............................50

7.4 Modrá karta ....................................52

Obsah

7.5 Povolení k zaměstnání ...........................53

7.7 Povinnost nahlásit volné pracovní místo ............54

7.7 Informační povinnost ............................54

7.8 Povinnost vést evidence ..........................56

7.9 Kontrola a postihy ...............................56

8. Výkon činnosti dítěte ................................57

8.1 Co je činnost dítěte ...............................57

8.2 Povolovací princip ...............................58

8.3 Kontrola a postihy ...............................59

Osobní údaje v personální agendě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61

Otázky .............................................61

1. Právní úprava .......................................62

2. Obecně .............................................62

2.1 Pojem ..........................................62

2.2 Shromažďování a zpracování osobních údajů .......63

2.3 Souhlas subjektu údajů ...........................64

2.4 Citlivé osobní údaje ..............................66

2.5 Ochrana osobních údajů ..........................67

3. Údaje v pracovněprávních vztazích ....................70

3.1 Zákaz diskriminace ..............................70

3.2 Údaje při výběru zaměstnanců ....................72

3.3 Informace o zaměstnancích .......................73

4. Rodné číslo .........................................75

4.1 Obecně .........................................75

4.2 Kdy lze využít rodného čísla ......................75

5. Osobní dotazník ....................................76

5.1 Obecně .........................................76

5.2 Obsah osobního dotazníku ........................76

6. Osobní spis zaměstnance .............................78

6.1 Obecně .........................................78

6.2 Obsah osobního spisu ............................79

6.3 Před vznikem a při vzniku pracovního poměru ......79

6.4 Za trvání pracovního poměru .....................81

6.5 Při skončení pracovního poměru ..................82

6.6 Nahlížení do osobního spisu ......................83

7. Archivace dokladů ...................................85

7.1 Obecně .........................................85

7.2 Dokumenty stanovené právním předpisem .........85

7.3 Pro účely stanovené právním předpisem. . . . . . . . . . . . 87

7.4 Dokumenty k ochraně práv zaměstnavatele .........89

7.5 Ze zákona o archivnictví a spisové službě ...........89

8. Kontrola a postihy ...................................90

8.1 Kdo kontroluje ..................................90

8.2 Skutkové podstaty a výše pokut ...................90

Obsah

Základní pracovněprávní vztahy a rozdíly mezi nimi . . . . . . . . .92

Otázky .............................................92

1. Právní úprava .......................................93

2. Obecně .............................................93

2.1 Závislá práce ....................................93

2.2 Vymezení základních pracovněprávních vztahů .....96 3. Zákoník práce a nelegální práce .......................96

3.1 Závislá práce a nelegální práce ....................96

3.2 Kontrola a postihy ...............................97

4. Rozdíly mezi pracovním poměrem a dohodami ...........98

4.1 Obecně .........................................98

4.2 Podmínky ......................................98

4.3 Povinnost přidělovat práci ........................99

4.4 Práva (nároky) zaměstnanců .....................100

4.5 Odměňování ...................................101

5. Rozdíly mezi dohodami .............................103

5.1 Obecně ........................................103

5.2 Rozsah práce ...................................104

5.3 Obsahové náležitosti ............................107

5.4 Způsoby zrušení ...............................107

5.5 Forma .........................................108

5.6 Kontrola a postihy ..............................109

Vznik pracovního poměru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110

Otázky ............................................110

1. Právní úprava ........................................111

2. Způsoby vzniku pracovního poměru .................111

2.1 Výčet .........................................111

2.2 Více pracovních poměrů .........................111

2.3 Souběžná činnost ...............................112

2.4 Konkurenční činnost a předchozí souhlas zaměstnavatele

114

3. Povinnosti před vznikem pracovního poměru .........117

3.1 Povinnost seznámení s podmínkami ..............117

3.2 Vstupní lékařská prohlídka ......................117

4. Den vzniku pracovního poměru ......................121

4.1 Kdy vzniká pracovní poměr. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

4.2 Odstoupení od pracovní smlouvy .................121

5. Pracovní smlouva ...................................122

5.1 Forma .........................................122

5.2 Obsah .........................................123

5.3 Druh a místo (místa) výkonu práce ...............124

5.4 Den nástupu do práce ...........................126

5.5 Zkušební doba .................................127

5.6 Doba trvání pracovního poměru ..................133

Obsah

5.6.1 Základní pravidla ........................134

5.6.2 Vztah předchozí a stávající právní úpravy ...136

5.6.3 Výjimky .................................137

5.6.4 Zákonná fikce ............................141

5.7 Kratší pracovní doba ............................142

5.8 Výše mzdy nebo platu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 5.9 Pravidelné pracoviště ...........................145

5.10 Konkurenční doložka ...........................147

6. Jmenování .........................................151

6.1 Kdy jmenovat na pracovní místo (do funkce) .......151

6.1.1 Jmenování podle zvláštních právních předpisů 151

6.1.2 Jmenování podle zákoníku práce ...........153

6.2 Jak u zaměstnavatelů podnikatelské sféry ..........155

6.3 Odvolání z vedoucího místa (vzdání se tohoto místa) 156 6.4 Forma a obsah odvolání z vedoucího místa

(vzdání se tohoto místa) ............157

6.5 Postup po odvolání z vedoucího místa

(vzdání se tohoto místa) ............158

7. Informace o právech a povinnostech ..................162

7.1 Obecně ........................................162

7.2 Obsah informace ...............................162

7.3 Informace při vyslání do ciziny ...................163

7.4 Informace při nástupu do práce ..................163

8. Kontrola a postihy ..................................164

8.1 Kdo kontroluje .................................164

8.2 Skutkové podstaty a výše pokut ..................164

Změny pracovního poměru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165

Otázky ............................................165

1. Právní úprava ......................................166

2. Případy změn pracovního poměru ....................166

2.1 Obecně ........................................166

3. Převedení na jinou práci ............................169

3.1 Obecně ........................................169

3.2 Povinnost převedení ............................169

3.3 Možnost převedení .............................172

3.4 Podmínky převedení ............................173

3.5 Mimořádná a živelní událost, jiná hrozící nehoda ...174 3.6 Prostoj a nepříznivé povětrnostní vlivy ............175

3.7 Projednání .....................................175

3.8 Doplatek do průměrného výdělku ................176

3.9 Doplatek do průměrného výdělku a stávka ........177

4. Dočasné přidělení ..................................178

4.1 Obecně ........................................178

4.2 Podmínky a předpoklady ........................178

4.3 Skončení dočasného přidělení ....................181

Obsah

4.4 Cestovní náhrady ...............................181

5. Pracovní cesta ......................................181

5.1 Dohoda o vyslání na pracovní cestu ...............181

5.2 Omezení ......................................182

5.3 Cestovní náhrady ...............................183

6. Přeložení ..........................................183

6.1 Podmínky přeložení ............................183

6.2 Zařazení na původní místo ......................183

6.3 Cestovní náhrady ...............................183

7. Kontrola a postihy ..................................184

7.1 Kdo kontroluje .................................184

7.2 Skutkové podstaty a výše pokut ..................184

Skončení pracovního poměru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185

Otázky ............................................185

1. Právní úprava ......................................186

2. Způsoby skončení pracovního poměru. . . . . . . . . . . . . . . . 186

2.1 Výčet .........................................186

2.2 Rozvázání pracovního poměru ...................186

3. Smrt zaměstnance (zaměstnavatele) ..................187

3.1 Smrt zaměstnance ..............................187

3.2 Peněžitá práva po smrti zaměstnance ..............187

3.3 Smrt zaměstnavatele ............................189

3.4 Kdo vydává potvrzení o zaměstnání ..............190

4. Cizinci a osoby bez státní příslušnosti ................190

4.1 Definice cizince .................................190

4.2 Když pracovní poměr neskončí jinak ..............191

4.3 Zrušení povolení k pobytu .......................191

4.4 Trest vyhoštění .................................191

4.5 Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta

a modrá karta .....................192

5. Uplynutí doby .....................................193

5.1 Obecně ........................................193

5.2 Změna doby trvání pracovního poměru ze zákona ..194

5.3 Pojem „vědomí zaměstnavatele“ ..................195

5.4 Projev nesouhlasu ..............................195

5.5 Vědomí nejblíže nadřízeného zaměstnance .........195

6. Dohoda ...........................................197

6.1 Dvě strany .....................................197

6.2 Forma dohody .................................199

6.3 Důvody k uzavření dohody ......................199

6.4 Den skončení pracovního poměru ................201

7. Výpověď ..........................................202

7.1 Kdo a kdy může dát výpověď ....................202

7.2 Forma a doručení ...............................202

Obsah

7.3 Skutkové vymezení důvodu .....................203

7.4 Den skončení a výpovědní doba ..................204

7.5 Důvody k výpovědi zaměstnavatele ..............205

7.6 Hromadné propouštění .........................206

7.7 Zákaz výpovědi ................................209

7.8 Rušení zaměstnavatele ..........................214

7.9 Přemisťování zaměstnavatele ....................216

7.10 Nadbytečnost zaměstnance ......................217

7.11 Pracovní úraz, nemoc z povolání nebo ohrožení touto

nemocí, expozice ...............................221

7.12 Dlouhodobá ztráta zdravotní způsobilosti zaměstnance

222

7.13 Předpoklady a požadavky .......................223

7.14 Porušení povinnosti .............................229

7.15 Porušení režimu dočasně práce neschopného pojištěnce

237

7.16 Lhůty .........................................238

7.17 Povinnosti ve vztahu k odborům .................239

8. Okamžité zrušení ...................................241

8.1 Kdo a kdy může okamžitě zrušit ..................241

8.2 Forma .........................................242

8.3 Skutkové vymezení důvodu .....................242

8.4 Den okamžitého zrušení .........................243

8.5 Lhůty .........................................243

8.6 Důvody k okamžitému zrušení ...................245

8.7 Trestný čin zaměstnance .........................246

8.8 Porušení povinnosti zvlášť hrubým způsobem .....248

8.9 Vážné ohrožení zdraví zaměstnance ..............250

8.10 Dlužná mzda, plat nebo jejich náhrada ............251

8.11 Právo zaměstnance na náhradu mzdy (platu) .......255

8.12 Povinnosti ve vztahu k odborům .................255

9. Zrušení ve zkušební době ...........................256

9.1 Předpoklady ...................................256

9.2 Kdo a kdy může zrušit ..........................257

9.3 Omezení zaměstnavatele ........................258

9.4 Forma .........................................260

9.5 Den zrušení pracovního poměru ..................260

10. Neplatnost rozvázání pracovního poměru .............261

10.1 Neplatnost právních jednání obecně ..............261

10.2 Způsob uplatnění a lhůta ........................262

10.3 Neplatnost rozvázání ze strany zaměstnavatele .....263

10.4 Moderační právo soudu .........................266

10.5 Neplatnost rozvázání ze strany zaměstnance .......267

11. Kontrola a postihy ..................................268


11

Obsah

11.1 Kdo kontroluje .................................268

11.2 Skutkové podstaty a výše pokut ..................268

Povinnosti zaměstnavatele spojené se skončením pracovního

poměru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .269

Otázky ............................................269

1. Právní úprava ......................................270

2. Obecně ............................................270

2.1 Výčet .........................................270

2.2 Nevyčerpaná dovolená ..........................270

2.3 Výplata splatné mzdy (platu) ....................271

2.4 Pracovní volno .................................271

3. Potvrzení o zaměstnání .............................272

3.1 Kdy a komu se potvrzení vydává .................272

3.2 Obsah potvrzení ................................273

3.3 Potvrzení pro Úřad práce ........................277

3.4 Nesouhlas zaměstnance s obsahem ...............280

4. Pracovní posudek ..................................280

4.1 Pojem a obsah ..................................280

4.2 Kdy se posudek vydává .........................281

4.3 Nesouhlas zaměstnance s obsahem ...............282

5. Odstupné ..........................................283

5.1 Účel a rozdělení ................................283

5.2 Odstupné ze zákona ............................284

5.3 Výše odstupného ze zákona ......................286

5.4 Výplata odstupného a jeho kompenzace ...........289

5.5 Vrácení odstupného. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290

5.6 Další odstupné pro úředníky .....................293

5.7 Odstupné a odvolání z vedoucího pracovního místa 294 6. Doručování písemností .............................294

6.1 Obecně ........................................294

6.2 Do vlastních rukou .............................295

6.3 Způsoby doručení ..............................295

6.4 Osobní doručení ................................296

6.5 Doručení elektronickou cestou ...................296

6.6 Doručení poštou ................................297

6.6.1 Poštovní adresa ..........................298

6.6.2 Volba poštovní služby .....................298

6.6.3 Dodání do vlastních rukou .................299

6.6.4 Zaměstnanec písemnost převezme ..........300

6.6.5 Zaměstnanec převzetí písemnosti odmítl

nebo jinak znemožnil její doručení 301

6.6.6 Uložení poštovní zásilky ...................302

6.6.7 Úložní lhůta .............................302

7. Kontrola a postihy ..................................304

Obsah

7.1 Kdo kontroluje .................................304

7.2 Skutkové podstaty a výše pokut ..................304

Pracovní doba a doba odpočinku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .305

Otázky ............................................305

1. Právní úprava ......................................306

2. Obecně ............................................306

2.1 Základní pojmy ................................306

2.2 Odchylky pro zaměstnance v dopravě .............307

2.3 Odchylky pro členy hasičské jednotky podniku .....308

2.4 Pracovní doba ..................................309

2.5 Doba odpočinku ................................310

2.6 Směna ........................................310

2.7 Pracovní režimy ................................310

2.8 Týden .........................................311

2.9 Povinnost projednání s odborovou organizací ......312 3. Stanovená týdenní pracovní doba ....................312

3.1 Pojem .........................................312

3.2 Délka .........................................312

3.3 Zkrácení bez snížení mzdy .......................315

3.4 Kratší pracovní doba ............................315

3.5 Žádost zaměstnance o vhodnou úpravu pracovní doby .

316

4. Rozvržení pracovní doby ............................319

4.1 Základní zásady ................................319

4.2 Maximální délka směny .........................320

4.3 Rozvrh pracovní doby ...........................321

4.4 Pružné rozvržení pracovní doby ..................323

5. Konto pracovní doby ...............................327

5.1 Pojem a podmínky ..............................327

5.2 Vyrovnávací období ............................328

5.3 Účty při kontu pracovní doby ....................329

5.3.1 Účet pracovní doby .......................329

5.3.2 Účet mzdy ...............................329

5.3.3 Výše stálé mzdy ..........................330

5.4 Vyrovnání .....................................332

6. Přestávka v práci a bezpečnostní přestávka ............332

6.1 Přestávka v práci na jídlo a oddech ...............332

6.2 Přiměřená doba na oddech a jídlo .................335

6.3 Bezpečnostní přestávka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336

6.4 Souběh přestávek ...............................337

6.5 Přestávka ke kojení .............................337

7. Doba odpočinku ...................................338

7.1 Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami ......338

7.2 Nepřetržitý odpočinek v týdnu ...................340

Obsah

7.3 Dny pracovního klidu ...........................341

7.4 Den pracovního klidu u zaměstnanců v nočních směnách

342

7.5 Svátky ........................................343

8. Pracovní pohotovost ................................345

8.1 Pojem .........................................345

8.2 Předpoklady ...................................346

8.3 Odměna za pracovní pohotovost .................346

9. Práce přesčas .......................................347

9.1 Pojem .........................................347

9.2 Podmínky pro nařízení práce přesčas .............348

9.3 Limity práce přesčas ............................349

9.4 Práce přesčas při pružném rozvržení pracovní doby 350

9.5 Práce přesčas při kontu pracovní doby ............350

9.6 Omezení práce přesčas ve vztahu

k některým zaměstnancům .........350

9.7 Zákaz práce přesčas .............................351

10. Noční práce ........................................351

10.1 Pojem .........................................351

10.2 Zaměstnanec pracující v noci .....................351

10.3 Omezení noční práce ve vztahu k některým

zaměstnancům .................................354

10.4 Zákaz noční práce ..............................354

11. Evidence (nejen) pracovní doby ......................354

11.1 Obsah .........................................354

11.2 Význam evidence ...............................355

11.3 Forma vedení evidence ..........................356

11.4 Specifika v dopravě .............................357

12. Kontrola a postihy ..................................358

12.1 Kdo kontroluje .................................358

12.2 Skutkové podstaty a výše pokut ..................358

Překážky v práci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .361

Otázky ............................................361

1. Právní úprava ......................................362

2. Obecně ............................................362

2.1 Pojem a rozdělení ...............................362

2.2 Specifika pro některé případy ....................363

3. Překážky v práci na straně zaměstnavatele ............364

3.1 Vymezení .....................................364

3.2 Prostoj ........................................365

3.3 Nepříznivé povětrnostní vlivy a živelní událost. . . . . 365

3.4 Jiné překážky ..................................366

3.5 Částečná nezaměstnanost ........................367

4. Překážky v práci na straně zaměstnance ...............369


14

Obsah

4.1 Vymezení .....................................369

4.2 Společná pravidla ..............................370

4.3 Důležité osobní překážky v práci .................371

4.3.1 Dočasná pracovní neschopnost a karanténa ..372

4.3.1.1 Náhrada v období prvních 14

kalendářních dnů dočasné pracovní

neschopnosti a karantény ..........373

4.3.1.2 Výše náhrady a její výpočet ........377

4.3.1.3 Kontrola dodržování režimu dočasně

práce neschopného zaměstnance ....380

4.3.2 Mateřská dovolená .......................382

4.3.3 Rodičovská dovolená .....................384

4.3.4 Ošetřování dítěte nebo jiného člena domácnosti. .

387

4.3.5 Péče o dítě ...............................387

4.3.6 Jiné důležité osobní překážky v práci ........388

4.4 Překážky v práci z důvodu obecného zájmu ........396

4.4.1 Výkon veřejné funkce .....................397

4.4.2 Výkon občanské povinnosti ................398

4.4.3 Jiné úkony v obecném zájmu ...............398

4.4.4 Branná povinnost .........................403

4.4.5 Školení, jiná forma přípravy nebo studium ...403

5. Kontrola a postihy ..................................407

5.1 Kdo kontroluje .................................407

5.2 Skutkové podstaty a výše pokut ..................407

Dovolená . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .408

Otázky ............................................408

1. Právní úprava ......................................409

2. Obecně ............................................409

2.1 Právo na dovolenou. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409 2.2 Druhy dovolené ................................410

3. Dovolená za kalendářní rok .........................411

3.1 Podmínky .....................................411

3.2 Kdy jde a kdy nejde o výkon práce pro účely dovolené .

413 3.3 Délka .........................................415

3.4 Změna rozvržení pracovní doby ..................418

3.5 Právo na poměrnou část dovolené za kalendářní rok 419 3.6 Zaokrouhlování poměrné části dovolené ..........420

4. Dovolená za odpracované dny .......................421

4.1 Podmínky .....................................421

4.2 Délka .........................................421

5. Dodatková dovolená ................................422

5.1 Podmínky .....................................422

Obsah

5.2 Délka .........................................422

6. Čerpání dovolené. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 425

6.1 Základní pravidla ..............................425

6.2 Povinnosti zaměstnavatele .......................426

6.3 Možnosti zaměstnavatele ........................431

6.4 Co zaměstnavatel nesmí .........................432

6.5 Přerušení dovolené .............................433

7. Krácení dovolené ...................................436

7.1 Pojem .........................................436

7.2 Pravidla pro krácení dovolené ....................436

7.3 Důvody krácení dovolené .......................437

7.4 Rozsah krácení dovolené ........................438

8. Náhrada za dovolenou ..............................440

8.1 Obecně ........................................440

8.2 Nevyčerpaná dovolená ..........................441

8.3 Vrácení náhrady za dovolenou ...................442

9. Kontrola a postihy ..................................443

9.1 Kdo kontroluje .................................443

9.2 Skutkové podstaty a výše pokut ..................443

Kontrolní činnost v oblasti dodržování pracovněprávních

předpisů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .445

Otázky ............................................445

1. Právní úprava ......................................446

2. Orgány kontroly. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 446

2.1 Obecně ........................................446

2.2 Orgány inspekce práce ..........................446

2.2.1 Státní úřad inspekce práce .................447

2.2.2 Oblastní inspektoráty práce ................447

3. Předmět kontroly ...................................448

3.1 Obecně ........................................448

3.2 Obecné vymezení působnosti ....................449

3.3 Kolektivní smlouvy a vnitřní předpisy ............449

3.4 Případy stanovené zvláštním právním předpisem ...450

3.5 Spolupráce s celními úřady ......................451

4. Kontrolované osoby ................................452

4.1 Obecně ........................................452

4.2 Pozitivní vymezení .............................452

4.3 Negativní vymezení ............................453

4.4 Podle předpisů o zaměstnanosti ..................454

4.5 Místní příslušnost ..............................454

5. Práva a povinnosti při kontrole ......................455

5.1 Obecně ........................................455

5.2 Práva .........................................455

5.3 Povinnosti .....................................459

Obsah

5.4 Zahájení kontroly ...............................460

5.5 Součinnost kontrolované osoby ...................461

5.6 Protokol o kontrole .............................462

6. Obrana proti výsledkům kontroly ....................464

6.1 Obecně ........................................464

6.2 Forma a důvod .................................464

6.3 Lhůta .........................................464

6.4 Výsledek námitkového řízení ....................465

7. Postih za nesoučinnost .............................466

7.1 Obecně ........................................466

7.2 Subjekt ........................................468

7.3 Výše pokuty ...................................468

7.4 Lhůta k uložení ................................468

8. Sankce za porušení .................................469

8.1 Obecně ........................................469

8.2 Přestupky a správní delikty ......................469

8.3 Zákon o inspekci práce ..........................470

8.4 Zákon o zaměstnanosti ..........................470

8.5 Sankce a jejich výše .............................472

8.6 Doporučení pro zaměstnavatele ..................476

9. Informační a poradenská činnost .....................477

9.1 Obecně ........................................477

9.2 Orgány inspekce práce ..........................477

9.3 Úřad práce .....................................477

17

ÚVOD

Milé personalistky a personalisté,

Vám, kteří otvíráte publikaci PERSONALISTKA poprvé, ji krátce před

stavíme.

Je to dáma znalá právních předpisů a připravená být pro Vás průvod

kyní po často nepřehledných cestách a cestičkách pracovního práva.

Provede Vás úskalími pracovněprávních vztahů a vedení personální

agendy od výběru zaměstnance přes vznik a trvání pracovního po

měru až po jeho skončení. Uvádí Vám řadu příkladů, stručné vý

tahy z důležitých judikátů a poslední výklady. Poskytuje praktické

pomůcky formou přehledů a vzorů pracovněprávních dokumentů.

Připomíná Vám jednotlivé povinnosti, kterými Vás právní předpisy

zahrnují, a neopomíná pohrozit pokutami od kontrolních orgánů. Je

jednou z Vás a problémy praxe řeší s Vámi.

Pro Vás, kteří naši PERSONALISTKU znáte a je Vaší nepostradatelnou

a oblíbenou pomocnicí už od roku 2007, kdy vyšla poprvé, připomí

náme, že držíte v rukou páté aktualizované vydání. Toto je rozšířené

o novinky v souvislosti s promítnutím nového občanského zákoníku

do pracovního práva, se změnami v zákoníku práce, v zákoně o za

městnanosti a zákoně o inspekci práce.

Leden 2015 Ing. Alena Chládková

a JUDr. Petr Bukovjan

18

SEZNAM ZKRATEK

AKV – Asociace pro rozvoj kolektivního vyjednávání a pracov

ních vztahů

a násl. – a následující

apod. – a podobně

atd. – a tak dále

a. s. – akciová společnost

č. – číslo

ČR – Česká republika

EU – Evropská unie

kap. – kapitola

mj. – mimo jiné

MPSV – Ministerstvo práce a sociálních věcí

např. – například

odst. – odstavec

OTZP – osoba s těžším zdravotním postižením

OZP – osoba se zdravotním postižením

písm. – písmeno

popř. – popřípadě

resp. – respektive

Sb. – Sbírka zákonů

s. p. – státní podnik

s. r. o. – společnost s ručením omezeným

tj. – to je

tzn. – to znamená

tzv. – takzvaně

ust. – ustanovení

vyhl. – vyhláška

zák. – zákon

ZP – zákoník práce

I. KAPITOLA

Přehled právních předpisů pro vedení personální agendy 1. Obecné

(ve znění pozdějších předpisů) Q zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce Q zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání Q zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostřed

cích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (anti

diskriminační zákon) Q zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník Q zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bez

pečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích

a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo po

skytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění

dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci) Q zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění Q zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů Q nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah

jiných důležitých osobních překážek v práci Q nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava

pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě Q nařízení vlády č. 182/2007 Sb., o odchylné úpravě pracovní doby

a doby odpočinku členů jednotky hasičského záchranného sboru

podniku Q nařízení vlády č. 227/2010 Sb., o odchylné úpravě pracovního po

měru zaměstnanců s pravidelným pracovištěm v zahraničí

Přehled Právních PředPisů PrO vedení PersOnální agendy

Q nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochra

ny zdraví při práci Q vyhláška č. 600/2006 Sb., o stanovení tropických nebo jinak zdra

votně obtížných oblastí pro účely dodatkové dovolené Q vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměst

nance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství,

mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí 2. Zaměstnanost

(ve znění pozdějších předpisů) Q zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti Q zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně

souvisejících zákonů Q nařízení vlády č. 515/2004 Sb., o hmotné podpoře na vytváření no

vých pracovních míst a hmotné podpoře rekvalifikace nebo školení

zaměstnanců v rámci investičních pobídek Q vyhláška č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb.,

o zaměstnanosti Q vyhláška č. 519/2004 Sb., o rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání

a zájemců o zaměstnání a o rekvalifikaci zaměstnanců Q vyhláška č. 176/2009 Sb., kterou se stanoví náležitosti žádosti

o akreditaci vzdělávacího programu, organizace vzdělávání v re

kvalifikačním zařízení a způsob jeho ukončení 3. Pracovnělékařské služby

(ve znění pozdějších předpisů) Q zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich

poskytování (zákon o zdravotních službách) Q zákon č. 373/2011, o specifických zdravotních službách Q zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně někte

rých souvisejících zákonů

Přehled Právních PředPisů PrO vedení PersOnální agendy

Q vyhláška č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci Q vyhláška č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení záko

na č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách (vyhláška

o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové

péče 4. Osobní údaje

(ve znění pozdějších předpisů) Q zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně někte

rých zákonů Q zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech

a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel) Q zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně

některých zákonů 5. Kontrolní činnost

(ve znění pozdějších předpisů) Q zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce Q zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti Q zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) Q zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně někte

rých souvisejících zákonů 6. Územní samospráva

(ve znění pozdějších předpisů) Q zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků

a o změně některých zákonů

Přehled Právních PředPisů PrO vedení PersOnální agendy

Q zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)

Q zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení)

Q zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze

POZNÁMKA

V textu této  knihy používáme na  několika místech rozdělení na  „podnikatelskou“ a „rozpočtovou“ sféru. Toto  označení nevyplývá z žádného právního předpisu, jde  ale  o označení  vžité a v praxi užívané. Do  tzv.  rozpočtové sféry zařazujeme pro  tyto  účely zaměstnavatele, kteří  odměňují své  zaměstnance platem a kteří jsou  svým financováním plně,  nebo  částečně napojeni na  státní  rozpočet nebo  jiné  veřejné rozpočty (např. rozpočty územních samosprávných celků).  V zákoníku práce jsou tito zaměstnavatelé uvedeni souhrnně v ustanovení § 109 odst. 3. Jde konkrétně o: a)  stát, b)  územní samosprávné celky (obce a kraje), c)  státní fondy, d)  příspěvkové organizace, jejichž náklady na  platy a odměny za  pracovní pohotovost jsou 

plně  zabezpečovány z příspěvku na  provoz poskytovaného z rozpočtu zřizovatele nebo 

z úhrad podle zvláštních právních předpisů, nebo e)  školské právnické osoby zřízené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, 

obcí  nebo  dobrovolným svazkem obcí  podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, 

základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve  znění 

pozdějších předpisů. Ostatní zaměstnavatele zahrnujeme pod  tzv.  podnikatelskou sféru, ve  které dostávají zaměstnanci za  svoji  práci mzdu, byť  jsme  si  vědomi toho,  že  ne  všechny tyto  subjekty jsou  subjekty skutečně podnikatelskými (např. neziskové organizace). UPOZORNĚNÍ Tato publikace se týká vedení personální agendy v rámci pracovněprávních vztahů v  podobě pracovního poměru a  dohod o  pracích konaných mimo pracovní poměr. nepojednává tedy o některých specifikách, která jsou upravena pro státní zaměstnance v  zákoně č.  234/2014 sb., o  státní službě, který nabyl účinnosti ke dni 1. 1. 2015.

II. KAPITOLA

Povinnosti zaměstnavatele

dle předpisů o zaměstnanosti

Otázky

1. Za jakých podmínek může zaměstnavatel uvést v inzerátu na volné

pracovní místo požadavek na věk? 2. Jak se vyhnout diskriminaci při přijímání do zaměstnání? 3. Musí někam zaměstnavatel hlásit volná pracovní místa? 4. Jaká práva a jaké povinnosti má uživatel vůči dočasně přidělenému

zaměstnanci agentury práce, který u něj vykonává práci? 5. Kdo je osobou se zdravotním postižením a co všechno musí

zaměstnavatel plnit ve vztahu k takovým zaměstnancům? 6. Jak se počítá tzv. povinný podíl? 7. Koho považuje zákon o zaměstnanosti za cizince a co je to

zaměstnanecká karta a modrá karta? 8. Je rozdíl v zaměstnávání občanů ze zemí evropské unie a z jiných

zemí? 9. co lze rozumět nelegální prací a jaké postihy hrozí tomu, kdo výkon

takové práce umožnil?

10. v jakém rozsahu může dítě účinkovat třeba v reklamě? Je k tomu

potřeba nějaké povolení?

POvinnOsTi ZaMěsTnavaTele dle PředPisů O ZaMěsTnanOsTi

1. Právní úprava

(ve znění pozdějších předpisů) Q zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti Q

zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně

souvisejících zákonů Q § 30, 279 odst. 3, § 307a, 308 a 309 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník

práce Q § 34 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník Q zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky

a o změně některých zákonů Q zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostřed

cích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (anti

diskriminační zákon) Q nařízení vlády č. 515/2004 Sb., o hmotné podpoře na vytváření no

vých pracovních míst a hmotné podpoře rekvalifikace nebo školení

zaměstnanců v rámci investičních pobídek Q vyhláška č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb.,

o zaměstnanosti Q vyhláška č. 519/2004 Sb., o rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání

a zájemců o zaměstnání a o rekvalifikaci zaměstnanců Q vyhláška č. 176/2009 Sb., kterou se stanoví náležitosti žádosti

o akreditaci vzdělávacího programu, organizace vzdělávání v re

kvalifikačním zařízení a způsob jeho ukončení 2. Obecně Základním právním předpisem na úseku zaměstnanosti je zákon o zaměstnanosti. Mnozí si s tímto zákonem vybaví především dvě věci, a to: a) možnost získání finančních prostředků z aktivní politiky za

městnanosti na realizaci jejích nástrojů, kterými jsou rekvalifikace,

investiční pobídky, společensky účelná pracovní místa, veřejně

prospěšné práce, překlenovací příspěvek, příspěvek na zapracování

POvinnOsTi ZaMěsTnavaTele dle PředPisů O ZaMěsTnanOsTi

a příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program (§ 104

odst. 2) a b) zprostředkování zaměstnání uchazečům o zaměstnání vedeným

v evidenci jednotlivých krajských poboček Úřadu práce, včetně

poskytování podpory v nezaměstnanosti (§ 18 až 33 a § 39 až 57). Zákon o zaměstnanosti však neobsahuje právní úpravu pouze dvou výše uvedených případů. Naopak, zejména zaměstnavatelům ukládá (nebo donedávna ukládal) v oblasti zaměstnanosti řadu povinností. Tyto povinnosti lze rozdělit do následujících skupin: 1) výběr zaměstnanců (včetně rovného zacházení a zákazu diskrimi

nace), 2) volná pracovní místa, 3) agenturní zaměstnávání, 4) zaměstnávání osob se zdravotním postižením, 5) zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí, 6) výkon činnosti dítěte. 3. Výběr zaměstnanců 3.1 Právo zaměstnavatele Pokud jde o výběr zaměstnanců, nutno předeslat, že podle ustanovení § 34 zákona o zaměstnanosti „zaměstnavatel získává zaměstnance v potřebném počtu a struktuře sám nebo za pomoci krajské pobočky Úřadu práce, od které může vyžadovat informace o situaci na trhu práce, popřípadě poradenskou činnost při výběru vhodných zaměstnanců z řad uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání nebo za pomoci agentury práce“. Z výše uvedeného jasně vyplývá, že je právem zaměstnavatele určovat si jak počet, tak strukturu svých zaměstnanců. V podobném duchu se vyjadřuje zákoník práce v ustanovení § 30 odst. 1, kde stanoví, že „výběr fyzických osob ucházejících se o zaměstnání z hlediska kvalifikace, nezbytných požadavků nebo zvláštních schopností je v působnosti zaměstnavatele, nevyplývá-li ze zvláštního právního předpisu jiný postup; předpoklady kladené zvláštními právními předpisy na fyzickou osobu jako zaměstnance tím nejsou dotčeny“.

26

POvinnOsTi ZaMěsTnavaTele dle PředPisů O ZaMěsTnanOsTi

3.2 Nabídky zaměstnání

Uplatnění výše zmíněného práva ovšem neznamená svévoli zaměst

navatele a právo vyžadovat od uchazečů o zaměstnání jakékoliv in

formace. Výstižně to stanoví § 12 odst. 1 zákona o zaměstnanosti.

Zaměstnavatelům je podle tohoto ustanovení zakázáno činit nabídky

zaměstnání, které:

a) mají diskriminační charakter,

b) nejsou v souladu s pracovněprávními nebo služebními předpisy,

c) odporují dobrým mravům.

3.3 Rovné zacházení a zákaz diskriminace

Princip rovného zacházení a zákaz diskriminace jsou obsaženy jednak

v zákoníku práce, jednak v zákoně o zaměstnanosti. V zákoně o za

městnanosti se principem rovného zacházení a zákazu diskriminace

zabývá ustanovení § 4, dle kterého jsou mj. zaměstnavatelé povinni

zajišťovat rovné zacházení se všemi fyzickými osobami uplatňují

cími právo na zaměstnání. Při uplatňování tohoto práva je zakázána

jakákoli diskriminace.

Pojem diskriminace (přímá, nepřímá) a vymezení právních prostředků

ochrany před ní (včetně případné náhrady nemajetkové újmy v peně

zích) obsahuje antidiskriminační zákon (blíže viz kapitolu III. Osob

ní údaje v personální agendě). Ten ve svém ustanovení § 5 odst. 3 rov

něž poznamenává, že zaměstnavatelé jsou povinni ve věcech práva na

zaměstnání a přístupu k zaměstnání, přístupu k povolání, podnikání

a jiné samostatné výdělečné činnosti, pracovní a jiné závislé činnosti,

včetně odměňování, zajišťovat rovné zacházení, tedy přijmout taková

opatření, která jsou podmínkou účinné ochrany před diskriminací

a která je možno s ohledem na dobré mravy požadovat vzhledem

k okolnostem a osobním poměrům toho, kdo má povinnost rovné

zacházení zajišťovat. Za zajišťování rovného zacházení se považuje

také zajišťování rovných příležitostí.

Prostřednictvím antidiskriminačního zákona se dostalo působnosti

ve věcech práva na rovné zacházení a ochrany před diskriminací, a to

včetně uplatnění práva na zaměstnání, také veřejnému ochránci práv.

Podle ustanovení § 21b zákona č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci

POvinnOsTi ZaMěsTnavaTele dle PředPisů O ZaMěsTnanOsTi

práv, ve znění pozdějších předpisů, přispívá ombudsman k prosazování práva na rovné zacházení se všemi osobami bez ohledu na jejich rasu nebo etnický původ, národnost, pohlaví, sexuální orientaci, věk, zdravotní postižení, náboženské vyznání, víru nebo světový názor a za tím účelem poskytuje metodickou pomoc obětem diskriminace při podávání návrhů na zahájení řízení z důvodů diskriminace, provádí výzkum, zveřejňuje zprávy a vydává doporučení k otázkám souvisejícím s diskriminací a zajišťuje výměnu dostupných informací s příslušnými evropskými subjekty.

UPOZORNĚNÍ

na internetových stránkách ombudsmana www.ochrance.cz se lze dopátrat jak

jeho právních stanovisek k  otázkám diskriminace, tak třeba jednotlivých kauz,

které v této souvislosti řešil a týkají se např. oblasti práce a zaměstnávání. Zmínit

lze např. tyto jeho závěry:

Q v  rámci pracovního pohovoru zaměstnavatel nesmí uchazečům a  uchazeč

kám o zaměstnání pokládat dotazy týkající se rodičovství a péče o děti. Takové

jednání je možné kvalifikovat jako obtěžování, které je jednou z forem zakáza

né diskriminace. Pokud se takto získané informace stanou podkladem pro roz

hodnutí o nepřijetí do zaměstnání, jedná se o přímou diskriminaci založenou

na pohlaví. Totéž platí i  pro případ, kdy uchazeč či uchazečka o  zaměstnání

odmítne odpovídat na nezákonné dotazy a v důsledku toho je ukončeno vy

jednávání o uzavření pracovního poměru.

Q Tam, kde nesouvisí s výkonem práce, přestavuje dotaz na věk uchazeče o za

městnání porušení ustanovní §  30 odst.  2 zákoníku práce. Je-li navíc z  takto

zjištěného údaje vyvozen negativní důsledek, představuje takové jednání dis

kriminaci na základě věku. Pokud zaměstnavatel vyžaduje pro výkon práce

řidiče speciálního vozidla nad 7,5 tuny přiměřenou fyzickou kondici zaměst

nance, lze to považovat za zcela legitimní požadavek. Odmítnutí uchazeče

o  zaměstnání na základě objektivně nepodloženého úsudku o  jeho fyzické

nezpůsobilosti dovozované z údaje o jeho věku, však lze hodnotit jako přímou

diskriminaci. s  věkem je skutečně objektivně spjat úbytek fyzických sil. ab

sence požadované fyzické zdatnosti však není se vzrůstajícím věkem spojena

automaticky a  v  každém individuálním případě. aby bylo šetřeno práva na

rovné zacházení s uchazeči o zaměstnání nezávisle na věku, je nutno fyzickou

způsobilost hodnotit na základě objektivních ukazatelů.

Q Pracovní inzerce formulovaná tak, že se práce nabízí výhradně mužům, aniž

by pohlaví představovalo věcný důvod spočívající v povaze vykonávané prá

ce, je přímo diskriminační z důvodu pohlaví. Fyzická náročnost výkonu práce

POvinnOsTi ZaMěsTnavaTele dle PředPisů O ZaMěsTnanOsTi

není věcným důvodem spočívajícím v povaze vykonávané práce. v případě, že

je pro zaměstnání nutná fyzická síla, je třeba uvést to jako požadavek přímo

v inzerátu. Tím bude naplněna podmínka transparentnosti výběru uchazečů

a uchazeček o zaměstnání. Ze zaměstnání, která jsou spojena s vyšší fyzickou

náročností, není možné předem vyloučit všechny ženy. naplnění požadavku

fyzické síly je nutné posuzovat u  uchazečů i  uchazeček o  zaměstnání indivi

duálně. Q Pokud zaměstnavatel před vznikem pracovního poměru vyžaduje od ucha

zeček o zaměstnání potvrzení o tom, že nejsou těhotné, dopouští se nedovo

leného shromažďování citlivých údajů. v případě, že je takové potvrzení po

užito jako podklad pro rozhodnutí o zaměstnání či nezaměstnání uchazečky

o zaměstnání, jedná se o přímou diskriminaci založenou na pohlaví. Za upozornění stojí také některé výsledky výzkumů veřejného ochránce práv, např. z oblasti pracovní inzerce. Ten provedl ombudsman v dubnu roku 2011 a své závěry shrnul do následujících bodů: 1) výzkum ukázal, že výskyt diskriminace v pracovní inzerci není v České republi

ce ojedinělým jevem: 16,9 % analyzovaných inzerátů obsahovalo jeden nebo

více diskriminačních požadavků na uchazeče. 2) inzeráty byly nejčastěji diskriminační z důvodu věku (tento neoprávněný po

žadavek se vyskytl v  11  % zkoumaných inzerátů) a  pohlaví (tento důvod se

objevil v 7 % inzerátů). 3) v  českém jazyce se obecně užívá tzv. generické maskulinum, tj. mužský rod

pro souhrnné označení mužů i žen. inzerce proto není diskriminační pouze na

základě skutečnosti, že je název pracovní pozice v mužském tvaru. 4) nabídka práce, ze které je zřejmé, že zaměstnavatel hledá pouze muže nebo

pouze ženy, je diskriminační z důvodu pohlaví, pokud požadavek konkrétního

pohlaví nezbytně nesouvisí s obsazovanou pozicí. 5) nabídka práce určená osobám pouze mladším, nebo naopak starším, jakož

i  stanovení minimální nebo maximální věkové hranice jako požadavek pro

práci je až na přísné výjimky diskriminační. 6) Za nepřímou diskriminaci v pracovní inzerci na základě věku lze považovat mj.

vyžadování nepřiměřeně dlouhé praxe uchazeče. 7) nabízí-li zaměstnavatel v inzerci jako benefit práci v mladém kolektivu, může

to odradit některé uchazeče vyššího věku od účasti ve výběrovém řízení. Jde

o nepřímou diskriminaci z důvodu věku. 8) vyžadování výborného zdravotního stavu nebo fyzické kondice pro výkon

zaměstnání, u  nichž tento požadavek není nezbytný, je porušením zákazu

diskriminace podle zákona o zaměstnanosti. současně může jít o diskriminaci

zdravotně postižených uchazečů ve smyslu antidiskriminačního zákona.

POvinnOsTi ZaMěsTnavaTele dle PředPisů O ZaMěsTnanOsTi

9) Požadavek české národnosti uchazeče o zaměstnání je diskriminační z důvo

du státní příslušnosti a z důvodu národnosti.

10) Zaměstnavatel může vyžadovat po uchazeči znalost jazyka, včetně českého.

Požadovaná úroveň znalosti jazyka však musí odpovídat povaze obsazované

pozice.

Z  hlediska požadavků kladených zaměstnavateli na uchazeče o  zaměstnání je

neméně významné doporučení veřejného ochránce práv týkající se vyžadování

výpisu z rejstříku trestů. Podle názoru ombudsmana smí být čistý výpis z rejstříku

trestů požadován po uchazeči o zaměstnání právě a jen v případech, kdy požada

vek na jeho předložení souvisí s povahou vykonávané práce nebo kdy tak stanoví

zvláštní právní předpis. Trestní bezúhonnost není sice diskriminačním důvodem

ani podle antidiskriminačního zákona, a nemůže proto jít o přímou diskriminaci,

v úvahu přichází ale podle vyjádření veřejného ochránce práv porušení ustanove

ní § 30 zákoníku práce nebo § 12 zákona o zaměstnanosti. informaci o odsouzení

za trestný čin je proto nutné pro každý případ individualizovat a zaměstnavatel by

měl z výběrového řízení vyloučit pouze ty uchazeče o zaměstnání, jejichž trestná

činnost by byla neslučitelná s výkonem zaměstnání.

PŘÍKLAD

Zaměstnavatel podnikající v oboru hotelových služeb včetně provozování 

restaurace I.  cenové skupiny zadal do  denního tisku inzerát, jehož pro-

střednictvím hledal na  volná pracovní místa servírky nebo  číšníky do  30 

let  věku. Uvedení věkové hranice bylo  diskriminující, neboť tento důvod 

nepředstavoval žádný podstatný a rozhodující požadavek pro  výkon za

městnání a nebyl pro něj nezbytný.

Naopak za  diskriminaci by  nebylo možné považovat, kdyby zaměstna-

vatel  odmítl přijmout do  zaměstnání ženu, a to  na  práci, která je  ženám 

zakázána, nebo  kdyby odepřel právo účastnit se  výběrového řízení na  vol

né  pracovní místo uchazeči, jehož zdravotní stav  znemožňuje objektivně 

vykonávat práci, pro kterou zaměstnavatel takové řízení vypsal. 3.4 Kontrola a postihy Kontrola dodržování zákazu diskriminace nebo principu rovného zacházení v přístupu k zaměstnání spadá (stejně jako kontrola dodržování těchto oblastí v existujícím pracovněprávním vztahu) do působnosti orgánů inspekce práce (k tomu blíže viz kapitolu XII. Kontrolní činnost v oblasti dodržování pracovněprávních předpisů).

POvinnOsTi ZaMěsTnavaTele dle PředPisů O ZaMěsTnanOsTi

Za porušení zákazu diskriminace a povinnosti k rovnému zacházení při uplatňování práva na zaměstnání mohou orgány inspekce práce uložit pokutu až do výše 1 000 000 Kč. 4. Volná pracovní místa 4.1 Oznamování Úřadu práce Oblast zaměstnanosti je postavena mj. na nabídce a poptá



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist