načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Pedagogická psychologie pro učitele -- Psychologie ve výchově a vzdělávání - Jaroslav Koťa; Richard Jedlička; Jan Slavík

Pedagogická psychologie pro učitele -- Psychologie ve výchově a vzdělávání

Elektronická kniha: Pedagogická psychologie pro učitele
Autor: Jaroslav Koťa; Richard Jedlička; Jan Slavík
Podnázev: Psychologie ve výchově a vzdělávání

Vysokoškolská učebnice oboru pedagogická psychologie (např. psychologická problematika vyučování a výchovy, konflikty ve školních interakcích). ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  467
+
-
15,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2018
Počet stran: 528
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace, portréty
Vydání: Vydání 1.
Skupina třídění: Výchova a vzdělávání
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0586-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Vysokoškolská učebnice oboru pedagogická psychologie (např. psychologická problematika vyučování a výchovy, konflikty ve školních interakcích).

Popis nakladatele

Učebnice se zaměřuje na psychologické otázky učení, vyučování a výchovného působení na děti a dospívající. Objasňuje podstatu nejčastějších problémů, s nimiž se pedagogičtí pracovníci setkávají při řízené socializaci a jejích poruchách, včetně konfliktů odehrávajících se v každodenních školních interakcích. (psychologie ve výchově a vzdělávání)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jaroslav Koťa; Richard Jedlička; Jan Slavík - další tituly autora:
Základy společenských věd I. díl -- Péče o duši ( O osobní identitu) Základy společenských věd I. díl
Dobro, zlo a řeč v psychoterapii Dobro, zlo a řeč v psychoterapii
Sociologie výchovy a školy Sociologie výchovy a školy
Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy Teorie výchovy
Tvorba jako způsob poznávání Tvorba jako způsob poznávání
 (e-book)
Dobro, zlo a řeč v psychoterapii Dobro, zlo a řeč v psychoterapii
Poruchy socializace u dětí a dospívajících -- Prevence životních selhání a krizová intervence Poruchy socializace u dětí a dospívajících
 (e-book)
Poruchy socializace u dětí a dospívajících -- Prevence životních selhání a krizová intervence Poruchy socializace u dětí a dospívajících
Psychický vývoj dítěte a výchova -- Jak porozumět socializačním obtížím Psychický vývoj dítěte a výchova
Transdisciplinární didaktika Transdisciplinární didaktika
Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání -- Pedagogický výzkum v teorii a praxi Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání
Pedagogická psychologie pro učitele -- Psychologie ve výchově a vzdělávání Pedagogická psychologie pro učitele
Odkaz Joyce E. Travelbee pro ošetřovatelství 21. století Odkaz Joyce E. Travelbee pro ošetřovatelství 21. století
 (e-book)
Tvorba jako způsob poznávání Tvorba jako způsob poznávání
Dívej se, tvoř a povídej! Dívej se, tvoř a povídej!
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Richard Jedlička

Jaroslav Koťa

Jan Slavík

Psychologie ve výchově a vzdělávání

Pedagogická

psychologie

pro učitele


KATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Jedlička, Richard

Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově

a vzdělávání / Richard Jedlička, Jaroslav Koťa, Jan Slavík. -

Vydání 1. -- Praha : Grada, 2018. -- 528 stran. -- (Psyché)

Anglické resumé

ISBN 978-80-271-0586-1

37.015.3 * 001.2 * 37.0 * 159.953.5 * 37.013.77 * 37.048.3 * 159.9.072.5 *

(048.8:082) * (075.8)

- pedagogická psychologie

- pedagogická psychologie -- mezioborový kontext

- výchova a vzdělávání

- učení

- pedagogická diagnostika

- výchovné poradenství

- psychodiagnostika

- kolektivní monografie

- učebnice vysokých škol

37 - Výchova a vzdělávání [22]

37.016 - Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice [22]


Richard Jedlička, Jaroslav Koťa, Jan Slavík

PEDAGOGICKÁ

PSYCHOLOGIE

PRO UČITELE

PSYCHOLOGIE VE V ÝCHOVĚ

A VZDĚL ÁVÁNÍ


doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D. doc. PhDr. Jaroslav Koťa doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.

PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE PRO UČITELE

Psychologie ve výchově a vzdělávání Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 7001. publikaci Recenzovali: prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. doc. PhDr. Radomír Havlík, CSc. Ilustrace: Jana Slavíková Odpovědný redaktor Zdeněk Kubín Sazba a zlom Antonín Plicka Návrh a zpracování obálky Antonín Plicka Počet stran 528 Vydání 1., 2018 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2018 ISBN 978-80-271-2164-9 (ePub) ISBN 978-80-271-2163-2 (pdf ) ISBN 978-80-271-0586-1 (print)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Ne oprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah

Obsah Předmluva ......................................................................................................... 11

1. Pojetí pedagogické psychologie a vývoj oboru (Richard Jedlička) ............. 15

1.1 Vymezení předmětu pedagogické psychologie a proměny obsahu ............... 16

2. Pedagogická psychologie v mezioborových vztazích (Richard Jedlička) ... 41

2.1 Vztah k psychologii, pedagogice a dalším vědám ............................................ 42

3. Sociálněpsychologické poznání v pedagogickém prostoru (Jaroslav

Koťa) ........................................................................................................... 55

3.1 Sociálněpsychologický náhled na vzdělávání a školský provoz ..................... 56

Škola jako specifická sociální instituce .............................................................................. 58

3.2 Socializace a její různá pojetí .............................................................................. 65

Činitele socializace .............................................................................................................. 72

Psychodynamická teorie socializace .................................................................................. 73

Socializace v konceptu interakcionistické psychologie ..................................................... 77

Sociologizující a kritické pedagogické teorie socializace ................................................. 83

Od pedagogiky osvobození k antipedagogickému hnutí .................................................. 87

3.3 Sociální a interpersonální percepce ................................................................... 93

Utváření dojmů o druhých lidech ...................................................................................... 96

Potřeba předvídat a pochopit druhé .................................................................................. 97

Konstrukce představ o druhém u George Kellyho ............................................................ 99

Teorie vývoje konceptuálního systému O. J. Harveyho ................................................. 101

Obecné principy interpersonální percepce ...................................................................... 102

Kauzální atribuce ............................................................................................................. 104

Zkreslující mechanismy ve vnímání druhých osob ........................................................ 106

Stereotypy .......................................................................................................................... 107

3.4 Postoje, jejich utváření a funkce ....................................................................... 108

Definice postojů ................................................................................................................ 109

Postoj a jeho odlišnost od příbuzných termínů .............................................................. 110

Analýza postojů ................................................................................................................ 110

Funkce postojů .................................................................................................................. 111

Utváření postojů ............................................................................................................... 113

Změny postojů ................................................................................................................... 113

Praktický příklad změn postojů ....................................................................................... 116

Osobnost a měnitelnost postojů ....................................................................................... 117

Změny postojů v závislosti na členství ve skupině ......................................................... 118

Teorie kognitivní disonance a změny postojů ................................................................ 119

Změny postojů pod vlivem nových informací a přesvědčování .................................... 121

3.5 Komunikace v pedagogickém procesu ............................................................ 123

Komunikace a problém porozumění ............................................................................... 124

Symetrie, asymetrie a metakomplementarita v mezilidské komunikaci ..................... 125

Neverbální komunikace ................................................................................................... 126

Nepřiměřené formy mezilidské komunikace .................................................................. 131

Komunikace školy s veřejností ......................................................................................... 133

3.6 Konfliktní situace a možná řešení .................................................................... 134

Typologie konfliktů ........................................................................................................... 135

Reakce na konfliktní situace ............................................................................................ 137

Důsledky odkládání, váhavého a špatného řešení konfliktů ......................................... 140

Než se pustíte do řešení konfliktních situací ................................................................... 141

Co pomáhá, aby konflikty byly smysluplně zvládnuty .................................................. 141

3.7 Agrese, agresivita a hostilita .............................................................................. 142

Problémy s teoriemi agrese ............................................................................................... 148

Agresivita ve školním prostředí ........................................................................................ 152

3.8 Prosociální chování a nezištná pomoc ............................................................ 155

3.9 Svět lidského společenství a spiritualita ........................................................... 160

4. Psychologické otázky učení (Richard Jedlička) ........................................ 167

4.1 Vymezení procesu učení .................................................................................... 167

4.2 Přehled učebních procesů ................................................................................. 170

Imprinting – učení se na základě vtiskování .................................................................. 171

Habituace – učení přivykáním ........................................................................................ 174

Asociační učení – klasické podmiňování a operantní podmiňování ............................ 175

Imitace – nápodoba, observační učení ............................................................................ 180

Heuristické učení – učení se řešením problémů, vhledem ............................................. 182

Řízené učení ...................................................................................................................... 184

5. Psychologické otázky školního vyučování (Richard Jedlička,

Jan Slavík) ................................................................................................. 187

5.1 Vymezení pojmu „vyučování“ a jeho cílů (Richard Jedlička) ........................ 188

5.2 Komponenty vyučovacího procesu (Richard Jedlička) .................................. 194

Obsah

5.3 Obsah vzdělávání, výběr a uspořádání učiva (Jan Slavík) ............................. 195

Obsah ve světě a znalost obsahu v lidské mysli: od neznalosti k porozumění

a dorozumění .............................................................................................................. 196

Hodnota vzdělávacího obsahu aneb „Co stojí za učení“ ............................................... 197

Obsah jako „totéž v jiném“ a obsah z perspektivy první osoby ..................................... 199

Zvládání obsahu jakožto úloha, její vztah k cíli učení a učení k porozumění ............ 201

Intencionalita a podmínky satisfakce: obecné předpoklady pro zvládání obsahu ...... 203

Od podnětu k výrazu a zase zpátky: sdílení obsahu a kultura s jejími obory

jako jeho podmínka .................................................................................................... 205

Obor a vzdělávací obor – specializovaná součást kultury a kontext pro hluboké

porozumění obsahu .................................................................................................... 206

Operační izomorfismus – jednota v rozmanitosti aneb Tentýž obsah na tři

různé způsoby ............................................................................................................. 210

Operační izomorfismus v akci: konceptová integrace ................................................... 213

Úloha představ při konceptové integraci ........................................................................ 215

Konceptová integrace v učebních úlohách ...................................................................... 217

Mentalizace – dispoziční podmínka pro porozumění obsahu a dorozumění se

o něm ........................................................................................................................... 218

Mentální prostor – instrumentální podmínka pro porozumění obsahu

a dorozumění se o něm .............................................................................................. 220

Společenství myslí – intersubjektivní podmínka i výsledek učebních úloh .................. 221

Mentální schéma – subjektivní podmínka i výsledek učebních úloh ........................... 224

Sdílení mentálních schémat: pohyb mezi prekoncepty a konceptem ............................ 226

Od schopnosti porozumět obsahu přes strukturaci obsahu v učebních úlohách

ke kurikulu a kurikulárním dokumentům ............................................................... 228

Instrumentální izomorfismus: podmínka pro tvorbu učebních úloh jako

základních jednotek kurikula .................................................................................... 229

„Vzdělávací most“ – poznávací pohyb na spojnici mezi instrumentální

a žákovskou zkušeností .............................................................................................. 233

Na spojnici mezi praxí a znalostí obsahu: vztahy mezi extenzemi a intenzemi

a jejich funkce v učebních úlohách ............................................................................ 235

Realizace kurikula prostřednictvím učebního prostředí a tři základní okruhy

pro hodnocení kvality výuky ...................................................................................... 239

O hodnocení didaktické kvality učebního prostředí aneb Učitel jako tvůrce

či spolutvůrce výuky a jako její výzkumník ............................................................. 241

Model hloubkové struktury výuky a jeho využití při didaktické analýze kvality

učebního prostředí ...................................................................................................... 245

5.4 Psychosociální klima ve vyučování (Richard Jedlička) .................................. 252


8

5.5 Hodnocení a klasifikace ve vyučování (Jan Slavík) ........................................ 260

Hodnocení žáků ................................................................................................................ 260

Hodnocení jako informace a jako podmínka kvality výuky ......................................... 261

Hodnocení žáků ovlivňuje kvalitu výuky ....................................................................... 262

Odcizené hodnocení ......................................................................................................... 263

Autonomní hodnocení – žákovo vlastní hodnocení jako vzdělávací cíl ...................... 264

Heteronomní hodnocení na pomoc žákovské autonomii: formativní hodnocení ....... 269

Pravidlo SIR a obecné cíle hodnocení žáků .................................................................... 270

Generální nároky na hodnocení žáků ............................................................................. 272

Sumativní hodnocení – problémy i výhody kvantifikace při hodnocení žáků ............. 273

Formativní hodnocení jako cesta k žákovské hodnoticí autonomii ............................. 276

Formativní hodnocení jako průvodce žákova řešení učebních úloh ............................ 278

Hodnoticí kritérium jako opěrný prvek formativního hodnocení ................................ 281

Kritérium vymezuje podproblémy .................................................................................. 281

Kvalita činnosti a užívání kritérií hodnocení – vstřícné a zprostředkující pojetí ........ 283

Obecná a konkrétnější kritéria ........................................................................................ 288

Od kritérií nazpět k formativnímu hodnocení ............................................................... 289

5.6 Předpoklady žákova učení a školní úspěšnosti (Richard Jedlička) ............... 290

5.7 Osobnost učitele a význam autority (Richard Jedlička) ................................. 297

5.8 Plánování a vyhodnocování vlastní pedagogické činnosti (Richard

Jedlička) ................................................................................................................ 301

6. Psychologické otázky výchovného působení (Richard Jedlička) .............. 307

6.1 Vymezení pojmu výchova ................................................................................. 308

6.2 Rodina, její vliv na sebepojetí a socializaci ..................................................... 311

Rodina jako základní vztahový systém ........................................................................... 311

Vztahy s mateřskou osobou a časná péče o dítě ............................................................. 315

Počátky separace od mateřské osoby a emancipace ....................................................... 319

Pozice dítěte v rodině a osvojovaný životní styl ............................................................. 323

6.3 Pedagogicko-psychologické aspekty výchovného stylu ................................. 327

Výchova ochranitelská a rozmazlující ............................................................................ 328

Výchova autoritářská, direktivní ..................................................................................... 333

Výchova libertinská, extrémně volná .............................................................................. 338

Výchova demokratická, směřující k sebevýchově ........................................................... 341

6.4 Vadné socializační působení a vznik syndromu CAN .................................. 344

7. Pedagogicko-psychologická diagnostika (Richard Jedlička) ................... 349

7.1 Diagnostické disciplíny, jejich obsahy a cíle ................................................... 350


9

Obsah

7.2 Evaluace a její typy ............................................................................................. 351

Význam evaluace ve školství ............................................................................................ 352

7.3 Vymezení pedagogicko -psychologické diagnostiky ...................................... 353

7.4 Diagnostika orientovaná na dítě či dospívajícího .......................................... 354

7.5 Diagnostika orientovaná na pedagogického pracovníka .............................. 356

7.6 Diagnostika orientovaná na podmínky výchovně-vzdělávací činnosti ....... 356

8. Výchovné poradenství a jeho organizace (Richard Jedlička) ................... 359

8.1 Vývoj výchovného poradenství a organizace poradenských služeb ............ 360

8.2 Školská poradenská a preventivně výchovná zařízení ................................... 363

Pedagogicko-psychologické poradny ............................................................................... 363

Speciálně pedagogická centra .......................................................................................... 365

Střediska výchovné péče ................................................................................................... 366

8.3 Poradenské služby ve školách ........................................................................... 369

9. Výzkumné metody a diagnostické postupy (Richard Jedlička) ................ 373

9.1 Pedagogicko-psychologický výzkum a diagnostika, jejich formy,

metody a cíle ....................................................................................................... 374

Výzkum .............................................................................................................................. 375

9.2 Metody a postupy užívané v pedagogické psychologii i v pedagogice ........ 378

Pozorování ......................................................................................................................... 378

Posuzovací stupnice .......................................................................................................... 382

Rozhovor ............................................................................................................................ 384

Žákovská anamnéza ......................................................................................................... 387

Dotazník ............................................................................................................................ 390

Ověřování výsledků učení ústním zkoušením ................................................................ 392

Didaktické testy ................................................................................................................. 394

Rozbor žákovské písemné práce ...................................................................................... 396

Analýza produktů žákovské činnosti .............................................................................. 397

Analýza pedagogické dokumentace ................................................................................ 399

Orientační sociometrická šetření ..................................................................................... 401

Pedagogický experiment ................................................................................................... 403

Pedagogický akční výzkum .............................................................................................. 405

9.3 Specializované metody a postupy užívané v pedagogické psychologii ....... 406

Diagnostické interview ..................................................................................................... 406

Psychologické testy ............................................................................................................ 409

Projektivní psychologické techniky .................................................................................. 410

Analýza herní činnosti ..................................................................................................... 410

Projektivní techniky založené na principu hry ............................................................... 415

Výtvarné diagnostické techniky ....................................................................................... 418

Rozbor produktů arteterapie, ergoterapie, biblioterapie ............................................... 421

Rozbor psychodramatu, loutkodramatu ......................................................................... 422

Analýza průběhu psychoterapeutické skupiny a balintovské skupiny .......................... 424

Laboratorní pedagogicko-psychologický experiment ..................................................... 427

Terénní pedagogicko-psychologický experiment ............................................................ 429

Případové studie ............................................................................................................... 431

Longitudinální studie ....................................................................................................... 433

Bibliografické poznámky ............................................................................... 437

Summary ......................................................................................................... 481

O autorech ...................................................................................................... 483

Seznam pramenů a literatury ......................................................................... 487

Jmenný rejstřík ............................................................................................... 515

Věcný rejstřík .................................................................................................. 519

Předmluva

Předmluva Tento text je určen především pokročilým studentům všech vysokých škol připravujících pedagogické pracovníky. Nové podněty pro svou práci mohou v knize najít rovněž stávající učitelé, vychovatelé, mistři odborné výuky, trenéři, sociální pedagogové a mnozí další profesionálové, působící na děti, mládež i dospělé. Obsah publikace bude však užitečný také pro studující psychologie, sociální práce a zdravotnických oborů, protože i oni mají v rámci zvolené profese účinně edukativně působit na své klienty. Autoři je přehledným způsobem seznamují jak s psychologickými principy učení, vzdělávání a výchovy, tak s podstatou výchovného poradenství, pedagogicko-psychologické diagnostiky a výzkumu.

Úvodní část knihy se věnuje charakteristice obsahu oboru pedagogické psychologie, jeho historii (kapitola 1) a důležitým interdisciplinárním vztahům (kapitola 2). Čtenář má mimo jiné možnost posoudit, jaký vliv mohou mít změny společenského uspořádání na proměny praxe i zdroje učitelského vzdělávání.

Kapitola 3  se zaměřuje na sociálně-psychologické aspekty pedagogicko-psychologické činnosti, jejichž chápání má velký vliv na kvalitu přímé výchovné, vzdělávací, preventivně výchovné a poradenské práce ve školách a školských zařízeních. Čtenář může srovnávat značně protichůdné pohledy různých badatelů na socializaci, výchovu a fungování školy. Autor se věnuje i vyhraněným ideologickým konceptům, které ostře pranýřují školskou podobu socializace v moderní společnosti. Zájemce o výchovnou problematiku se poutavým způsobem seznámí s různými náhledy na tematiku pedagogické komunikace, na podstatu mezilidských konfliktů a  agrese. A  protože se tyto jevy výrazně promítají do běžného školského provozu i dalšího výchovného dění, předkládá kapitola 3 účinné formy jejich možného řešení. Oddíl 3.8 navíc osvětluje psychologické a sociální principy prosociálního chování, které se označuje výrazem „altruismus“. Celou kapitolu pak uzavírá úvaha o otázkách spirituality ve školském prostředí a v lidském životě. V tomto kontextu je vyložena důležitost duchovní dimenze výchovného působení. Stručný přehled vybraných problémů by měl sloužit jako základní vhled do sociálně-psychologické problematiky a  představuje vstup, který bude čtenář rozvíjet po celou svou učitelskou nebo vychovatelskou dráhu včetně kultivace profesních pedagogicko-psychologických aktivit.

Kapitola 4 se zabývá psychologickými aspekty učení a faktory, které zásadním způsobem ovlivňují proces výuky, i neformálními aktivitami, jimiž člověk adaptivně

12

reaguje na proměňující se nároky okolí. Vyučování představuje soustavný výchovně

-vzdělávací proces, v němž žáci získávají, procvičují si a zpevňují prostřednictvím

učitelem strukturovaných situací žádoucí dovednosti, znalosti, hodnotové vzorce

a charakterové rysy; osvojují si požadované kompetence.

Kapitola 5 se věnuje cílům, metodám, formám výuky a jejímu obsahu. Úvodem

zdůrazňuje, že výchovně-vzdělávací cíle zpravidla silně ovlivňují další komponenty

výuky, přičemž mají srozumitelně vyložit očekávané výsledky, k nimž učitel se žáky

směřuje. Část kapitoly o zpětnovazebném posuzování výkonu žáků pojednává o hod

noticích činnostech ve škole, které pokládáme za velice důležité pro kvalitu výuky.

Vzdělávací obsah a učivo tvoří základy učitelské profese, protože jejím cílem je, aby

se žáci naučili něčemu, co dříve nezvládali a u čeho je možné vyslovit předpoklad, že

to v budoucnu obohatí jejich život. Do výuky vstupují jako obsah kultury, respektive

tradicemi prověřený výběr z jejích oborů či oblastí (např. jazyky, matematika, pří

rodní vědy, umění), přičemž učitel zastává důležitou roli zprostředkovatele: žáka či

studenta obsahem provází, motivuje ho k učení a pomáhá mu v případě vzdělávacích

obtíží. Obsah v nejširším smyslu toho slova je tedy vše, co se děti, mládež či studující

dospělí (souborně žáci) mohou učit a naučit během vzdělávacího procesu. V něm se

obsah pro žáky zvýznamňuje (sémantizuje), realizuje se jakožto učivo, transformuje

se do podoby žákovských dispozic a požadovaných kompetencí. V progresivním po

jetí vyučování a učení je kladen důraz na co možná nejvyšší úroveň vlastní poznávací

a  učební aktivity žáků. Z  toho vyplývají také velké didaktické nároky zejména na

kvalitu učebních úloh a na způsoby jejich uplatňování ve výuce. Učitelé proto mají do

hloubky porozumět obsahu z hlediska žáka: je potřeba chápat způsoby, jakými žáci

přemýšlejí a uvědomují si významové a logické souvislosti, i to, jak při činnosti nebo

komunikaci s obsahem zacházejí. Na takto hluboké učitelské porozumění tematice

obsahu a učiva se zaměřuje právě kapitola 5. Upozorňujeme však, že ačkoli je tato část

textu důležitá pro úspěšnou školní praxi, není snadná pro studium, protože se věnuje

složitým otázkám teorie obsahové transformace a dotýká se též filozofických aspektů

poznání. K nejčastěji diskutovaným tématům, která se týkají školy a všeobecného

vzdělávání, patří též hodnocení a známkování žáků (oddíl 5.5). Zajímá nejen odbor

níky, ale neméně i veřejnost, a to jednak proto, že posuzování aktivit žáků je důležitou

součástí komunikace mezi školou a rodinou, a jednak z toho důvodu, že vyhodnocení

žákovských výkonů je důležitou informací o výsledcích edukační práce ve vzdělá

vacích institucích a školních třídách. Učitelé mohou prostřednictvím hodnocení do

nemalé míry ovlivňovat kvalitu své součinnosti s žáky. V ohnisku pozornosti se tak

právem ocitá zejména objektivnost a spravedlivost školního hodnocení. Ve výuce je

však ještě potřebnější soustředit se na to, aby bylo co nejlépe podporováno žákovské

učení a aby ve výsledku motivovalo všechny vzdělávané k poznávání a sebekultivaci.

Předmluva

Proto je kladen důraz na tzv. formativní hodnocení, které se velmi těsně pojí přímo s  procesem žákova učení. Cílem je dovést vzdělávaného jedince k  autonomnímu hodnocení, tj. k dovednosti sám hodnotit vlastní i cizí činnost, na základě tohoto hodnocení ji zlepšovat a následně umět svoje hodnocení zdůvodňovat. To je jedna z důležitých podmínek rozvoje žákovy samostatnosti a podpory jeho zodpovědnosti i v životě mimo školu.

Kapitola 6  se věnuje problematice výchovného působení na děti a  dospívající. Nejprve rekapituluje významné psychologické faktory, podmiňující kvalitu primární socializace v rámci rodiny. Další část textu se detailněji zaměřuje na problematiku vztahů mezi dítětem a matkou, otcem a dítětem, na význam sourozenecké pozice a na osvojování si jistého životního stylu. Ukazuje, jak výchovná atmosféra v rodině ovlivňuje prvotní vztah dítěte ke školním povinnostem, k učiteli a jeho autoritě i přístup žáka ke spolužákům. Autor objasňuje, jaké mohou být dopady hyperprotektivního, autoritářského, libertinského nebo demokratického typu působení na psychosociální vývoj mladého jedince. Podrobněji rozebírá špatné socializační postupy, deformativní vliv na osobnost dítěte či dospívajícího a  rovněž faktory podmiňující vznik sociálně patologických jevů. Posléze objasňuje vznik syndromu CAN a podmínky, v nichž se vyvíjí psychopatologická struktura osobnosti týrajícího i oběti.

Kapitola 7 připomíná význam prevence, včasné diagnostiky a pedagogicko-psychologické péče o ohrožené žáky i možnosti, jak lze učitelům či rodičům při řešení výchovných problémů pomoci. Autor se zabývá nejen diagnostikou, orientovanou na dítě či dospívajícího, ale též na pedagogického pracovníka a na podmínky výchovně-vzdělávací činnosti.

Na tento text logicky navazuje kapitola 8, týkající se výchovného poradenství a poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních.

Kapitola 9 představuje vybrané diagnostické metody a výzkumné přístupy využívané jak psychology v poradenství, tak učiteli ve škole při pedagogické diagnostice a zpracování kvalifikované pedagogické prognózy. Vzhledem k tomu, jaký vliv na realizaci diplomové či disertační práce i na následný průběh obhajoby má dobrá příprava vlastního výzkumného šetření, najdou studenti v oddílech 9.1 a 9.2 příslušné poučení. Oddíl 9.3  je věnován pedagogicko-psychologickému výzkumu, specializovaným diagnostickým nástrojům a metodám.

Všem kolegům, s nimiž jsme spolupracovali na výzkumech a grantových úkolech, připomínaných v textu knihy, zde chceme vyjádřit dík. Naše úcta a vděčnost náleží rovněž vzácnému příteli, profesoru PhDr. Zdeňkovi Helusovi, DrSc., s nímž jsme konzultovali ideový záměr a rozvrh této publikace. Původně jsme předpokládali, že se zpracování určitých kapitol ujme, ale vážná nemoc mu nakonec nedovolila zúčastnit

14

se společné práce na rukopisu. Pokládáme za vhodné vyjádřit závěrem poděková

ní oběma pečlivým recenzentům této knihy, profesorce PhDr. Lence Šulové, CSc.,

a docentu PhDr. Radomíru Havlíkovi, CSc., kteří nám přispěli svými zkušenostmi,

odkazy na některé užitečné časopisecké i knižní zdroje a cennými doporučeními,

jež jsme využili při finální redakční práci s rukopisem. Naši pochvalu si bezesporu

zaslouží výtvarnice Jana Slavíková, která knihu oživila vtipnými stripy. Děkujeme

rovněž za trpělivou profesionální pomoc šéfredaktorce redakce společenskovědních

oborů Gabriele Plickové, redaktorkám Daně Pokorné a Janě Kubínové, které se vel

mi pečlivě věnovaly redakční přípravě textu a korekturám, Antonínu Plickovi, jenž

se zdárně vypořádal s našimi nemalými nároky na specifickou grafickou úpravu,

i dalším odborným pracovníkům z nakladatelství Grada, bez jejichž vydatného při

spění by zdařilá knižní podoba tohoto textu nevznikla.

Za autorský tým Richard Jedlička

Pojetí pedagogické psychologie a vývoj oboru

1. Pojetí pedagogické

psychologie a vývoj oboru

Richard Jedlička

Nástin

V úvodu čtenářům nabízíme stručnou charakteristiku pedagogické

psychologie, o kterou se mohou opírat při studiu a hlubším promýšle

ní dalšího textu. Máme-li danému oboru náležitě porozumět a získat ze

znalostí skutečný užitek, je třeba umět odlišit vývoj vědeckého pozná

ní, ideologickou manipulaci a dobové módní trendy. K poznání histo

rických proměn pedagogického diskurzu dobře poslouží definice

uvedené ve vybraných českých (resp. československých) učebnicích,

určených k  učitelskému vzdělávání. Vývojem učebnic pedagogické psychologie a kontexty jejich zrodu se zabýváme proto, že publikace, které jsou svým obsahem a skladbou určené k didaktické komunikaci, většinou kodifikují stav příslušné vědy, spoluvytvářejí její pojmosloví, ovlivňují odborné myšlení a činnost určité profesní komu- nity [1]. Dějiny oboru přinášejí pozorným čtenářům také poučení o  složitém běhu života jeho významných protagonistů. Rovněž zjistí, že dramatické osudy měli nejen někteří autoři učebnic, ale také publikace samotné. Pro mnohé může být zajímavé zjištění, jak velkou měrou se v době první republiky svépomocné učitelské spolky podílely svými finančními prostředky na vydávání knih a kultivaci odborné diskuse. Čtenář může také posoudit, jak mohou změny společenského uspořádání ovlivňovat zdroje učitelského vzdělávání. Závěrem studujícím nabízíme vymezení oboru, které odpovídá nejen současnému stavu, ale i  perspektivám dalšího vývoje.

Klíčová slova

dějiny oboru T diagnostika T diferenciace T experimentální psychologie T individualizace

T individuální psychologie T kognitivní psychologie T kolektivní výchova T nová výchova T

pavlovovská teorie T pedagogická komunikace T pedagogická psychologie T pedagogika

T poradenství T pragmatická pedagogika T psychoanalytická propedeutika T psycholo

gická diagnostika T psychologie T rozumějící (humanistická) psychologie T socialistická

pedagogika T školní zátěž T školský poradenský systém T výzkumné přístupy

+




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist