načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Pečovatelství 2. díl -- učebnice pro obor sociální činnost, 2. doplněné vydání - Jana Mlýnková

Pečovatelství 2. díl -- učebnice pro obor sociální činnost, 2. doplněné vydání
-11%
sleva

Elektronická kniha: Pečovatelství 2. díl -- učebnice pro obor sociální činnost, 2. doplněné vydání
Autor:

Učebnice základního předmětu oboru sociální činnost se zaměřením na budoucí pečovatele a pečovatelky je zpracovaná podle témat probíraných v předmětu pečovatelství. (učebnice
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  297 Kč 264
+
-
8,8
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 300
Rozměr: 21 cm
Úprava: 2 svazky: ilustrace (některé barevné), portréty
Vydání: 2., doplněné vydání
Skupina třídění: Druhy sociální pomoci a služeb
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0132-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Učebnice základního předmětu oboru sociální činnost se zaměřením na budoucí pečovatele a pečovatelky je zpracovaná podle témat probíraných v předmětu pečovatelství. (učebnice pro obor sociální činnost)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jana Mlýnková - další tituly autora:
Pečovatelství 2. díl -- Učebnice pro obor sociální péče Pečovatelství 2. díl
Péče o staré občany -- Učebnice pro obor sociální činnost Péče o staré občany
 (e-book)
Péče o staré občany -- Učebnice pro obor sociální činnost Péče o staré občany
 (e-book)
Pečovatelství 1. díl -- Učebnice pro obor sociální péče - pečovatelská činnost Pečovatelství 1. díl
 (e-book)
Pečovatelství 2. díl -- Učebnice pro obor sociální péče Pečovatelství 2. díl
Pečovatelství 1. díl -- učebnice pro obor sociální činnost,  2., doplněné vydání Pečovatelství 1. díl
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jana Mlýnková

Pečovatelství 2. díl

učebnice pro obor

sociální činnost

2., doplněné vydání



GRADA Publishing

Jana Mlýnková

Pečovatelství 2. díl

učebnice pro obor

sociální činnost

2., doplněné vydání


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí

být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez před‑

chozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude

trestně stíháno. Mgr. et Mgr. Jana Mlýnková PEČOVATELSTVÍ 2. DÍL Učebnice pro obor sociální činnost 2., doplněné vydání Autorka: Mgr. et Mgr. Jana Mlýnková Recenzentka: Mgr. Renata Světlíková © Grada Publishing, a.s., 2017 Cover Photo © allphoto, 2017 Obrázek č. 5 Petr Žalmánek. Ostatní obrázky a fotografie v knize dodala autorka. Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 6674. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Ivana Podmolíková Sazba a zlom Karel Mikula Počet stran 296 + 4 strany barevné přílohy 1. vydání, Praha 2017 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvlášt‑ ním způsobem vyznačeno. Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dáv‑ kování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorů. Z jejich praktického uplatnění však pro autory ani pro nakladatelství nevyplývají žádné právní důsledky. ISBN 978-80-271-9915-0 (ePub) ISBN 978-80-271-9914-3 (pdf ) ISBN 978-80-271-0132-0 (print)

Obsah

1 Aplikace tepla a chladu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.1 Aplikace tepla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.1.1 Působení tepla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.1.2 Kontraindikace aplikace tepla . . . . . . . . . . . . . 14

1.1.3 Vlastní aplikace tepla . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 1.2 Aplikace chladu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

1.2.1 Vlastní aplikace chladu . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 1.3 Obklady a zábaly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

1.3.1 Obklady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

1.3.2 Zábaly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 1.4 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

2 Edukační činnosti pečovatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

2.1 Cíle edukace klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 2.2 Podmínky efektivní edukace . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 2.3 Obecné zásady efektivní edukace . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.4 Specifické zásady efektivní edukace . . . . . . . . . . . . . . 27 2.5 Faktory ovlivňující schopnost učit se . . . . . . . . . . . . . 28 2.6 Metody edukace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

2.6.1 Metody slovní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

2.6.2 Metody názorné a demonstrační . . . . . . . . . . . 30

2.6.3 Praktické metody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 2.7 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

3 Duševní hygiena pečovatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

3.1 Zátěž pečovatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 3.2 Stres v práci pečovatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

3.2.1 Stresory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

3.2.2 Fáze stresových reakcí . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 3.3 Syndrom vyhoření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

3.3.1 Charakteristika syndromu vyhoření . . . . . . . . . 38

3.3.2 Projevy vyhoření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 3.4 Zvládání stresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

3.4.1 Zvládání profesního stresu . . . . . . . . . . . . . . . 41

3.4.2 Aktivní přístup k životu . . . . . . . . . . . . . . . . 42

3.4.3 Relaxace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

3.4.4 Autogenní trénink . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 3.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

4 Ošetřovatelská dokumentace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

4.1 Význam ošetřovatelské dokumentace . . . . . . . . . . . . . 49 4.2 Složky ošetřovatelské dokumentace . . . . . . . . . . . . . . 50

4.2.1 Ošetřovatelský záznam . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

4.2.2 Plán ošetřovatelské péče . . . . . . . . . . . . . . . . 56

4.2.3 Výstupní ošetřovatelský záznam . . . . . . . . . . . 56 4.3 Zásady správné dokumentace . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

4.3.1 Chyby v dokumentaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 4.4 Zdroje informací o klientovi . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 4.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

5 Vedení a pomoc v domácnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

5.1 Zanedbaná domácnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 5.2 Vlastní úklid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

5.2.1 Údržba kuchyně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

5.2.2 Údržba sociálního zařízení a WC . . . . . . . . . . . 65

5.2.3 Údržba podlahových ploch . . . . . . . . . . . . . . 67

5.2.4 Úklid nábytku a zařízení bytu . . . . . . . . . . . . . 67

5.2.5 Uložení dezinfekčních a mycích prostředků

v domácnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

5.3 Nákupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

5.3.1 Povinnosti pečovatele při nakupování . . . . . . . . 68

5.3.2 Povinnosti pečovatele při manipulaci

s potravinami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

5.4 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

6 Základy první pomoci v domácnosti klienta . . . . . . . . . . . . . . . 71

6.1 Úvod do první pomoci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

6.1.1 Vyšetření postiženého . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

6.1.2 Zajištění další pomoci . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 6.2 Zajištění dýchacích cest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

6.2.1 Kontrola dýchání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

6.2.2 Dýchání z úst do úst . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 6.3 Zástava krevního oběhu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 6.4 Péče o klienta v bezvědomí a poruchy vědomí . . . . . . . . 77 6.5 Krvácení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

6.5.1 Dělení krvácení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

6.5.2 Způsoby zástavy krvácení . . . . . . . . . . . . . . . 80 6.6 Náhlé stavy u diabetes mellitus . . . . . . . . . . . . . . . . 83

6.6.1 Hypoglykemické kóma . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

6.6.2 Hyperglykemické kóma . . . . . . . . . . . . . . . . 84 6.7 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

7 Psychosociální aktivizace klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

7.1 Cíle aktivizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 7.2 Faktory ovlivňující možnosti aktivizace . . . . . . . . . . . 87 7.3 Požadavky kladené na aktivity . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 7.4 Druhy činností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

7.4.1 Aktivizace mentálních schopností . . . . . . . . . . 89

7.4.2 Činnosti podporující fyzické schopnosti . . . . . . . 93

7.4.3 Činnosti podporující senzorické schopnosti . . . . . 98 7.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101

8 Péče o klienta s mentálním postižením . . . . . . . . . . . . . . . . . .103

8.1 Charakteristika mentálního postižení . . . . . . . . . . . .103 8.2 Dělení mentální retardace . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104

8.2.1 Lehká mentální retardace (IQ 50–69) . . . . . . . .104

8.2.2 Středně těžká mentální retardace (IQ 35–49) . . . .104

8.2.3 Těžká mentální retardace (IQ 20–34) . . . . . . . . .105

8.2.4 Hluboká mentální retardace (IQ nižší než 20) . . . .105

8.2.5 Downův syndrom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107 8.3 Psychologické zvláštnosti jedinců

s mentální retardací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 8.4 Organizace pomáhající osobám

s mentálním postižením . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 8.5 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109

8.5.1 Péče o dítě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110

8.5.2 Péče o dospělého klienta . . . . . . . . . . . . . . . .114 8.6 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115

9 Péče o klienta se zrakovým postižením . . . . . . . . . . . . . . . . . .117

9.1 Charakteristika zrakového postižení . . . . . . . . . . . . .117 9.2 Organizace pomáhající osobám

se zrakovým postižením . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118 9.3 Odborná práce s osobami se zrakovým postižením . . . . .120

9.3.1 Kompenzační pomůcky pro klienty

s postižením zraku . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121

9.3.2 Nácvik prostorové orientace

a samostatného pohybu . . . . . . . . . . . . . . . .123

9.4 Pomoc pečovatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124

9.4.1 Faktory ovlivňující spolupráci pečovatele

a klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124

9.4.2 Vlastní péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124 9.5 Zásady kontaktu pečovatele s nevidomým klientem . . . .125 9.6 Desatero rad pro kontakt s klientem, kterého vede pes . . .126 9.7 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127

10 Péče o klienta s tělesným postižením . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129

10.1 Příčiny tělesného omezení . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130 10.2 Péče o klienta s roztroušenou sklerózou . . . . . . . . . . .131

10.2.1 Charakteristika nemoci . . . . . . . . . . . . . . . .131

10.2.2 Cvičení a fyzioterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . .133

10.2.3 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134

10.2.4 Organizace pomáhající osobám s RS . . . . . . . . .137

10.2.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .138 10.3 Péče o klienta s Parkinsonovou nemocí . . . . . . . . . . . .139

10.3.1 Charakteristika nemoci . . . . . . . . . . . . . . . .14 0

10.3.2 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 2

10.3.3 Organizace pomáhající osobám

s Parkinsonovou nemocí . . . . . . . . . . . . . . . .152

10.3.4 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153 10.4 Péče o klienta s cévní mozkovou příhodou . . . . . . . . . .154

10.4.1 Charakteristika nemoci . . . . . . . . . . . . . . . .154

10.4.2 Fyzioterapie nemocných . . . . . . . . . . . . . . . .158

10.4.3 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165

10.4.4 Organizace pomáhající osobám s CMP . . . . . . .170

10.4.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 10.5 Péče o klienta s poraněním míchy . . . . . . . . . . . . . . .171

10.5.1 Charakteristika poranění . . . . . . . . . . . . . . .172

10.5.2 Psychologická problematika osob

s poraněním míchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173

10.5.3 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174

10.5.4 Organizace pomáhající osobám po úraze míchy . .177

10.5.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178 10.6 Kompenzační pomůcky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179

10.6.1 Význam kompenzačních pomůcek . . . . . . . . . .180

10.6.2 Výběr vhodných pomůcek . . . . . . . . . . . . . . .180

10.6.3 Používání pomůcek . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182 10.7 Úpravy bytu klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188

10.7.1 Překonávání schodů . . . . . . . . . . . . . . . . . .188

10.7.2 Úprava ložnice a lůžka . . . . . . . . . . . . . . . . .188

10.7.3 Obývací pokoj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189

10.7.4 Podlahové krytiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189

10.7.5 Dveře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190

10.7.6 Kuchyně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190

10.7.7 Koupelna a WC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191

10.7.8 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191

11 Péče o klienta s duševní poruchou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194

11.1 Etiologie duševních poruch . . . . . . . . . . . . . . . . . .194 11.2 Symptomy duševních poruch . . . . . . . . . . . . . . . . .195

11.2.1 Poruchy vnímání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195

11.2.2 Poruchy emocí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196

11.2.3 Poruchy pozornosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196

11.2.4 Poruchy myšlení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196

11.2.5 Poruchy paměti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .197

11.2.6 Poruchy intelektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .197

11.2.7 Poruchy vůle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .198

11.2.8 Poruchy pudů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .198

11.2.9 Poruchy osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . .198 11.3 Péče o klienta se schizofrenií . . . . . . . . . . . . . . . . . .199

11.3.1 Charakteristika psychóz a schizofrenie . . . . . . . .199

11.3.2 Příznaky poruchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199

11.3.3 Léčba schizofrenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200

11.3.4 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . .202 11.4 Komunitní péče o duševně nemocné . . . . . . . . . . . . .206

11.4.1 Fokus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207

11.4.2 Bona, o.p.s. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 11.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .208

12 Péče o klienta s chronickým diabetes mellitus . . . . . . . . . . . . . .210

12.1 Charakteristika onemocnění . . . . . . . . . . . . . . . . . .210 12.2 Rozdíl mezi DM 1. typu a DM 2. typu . . . . . . . . . . . .212 12.3 Léčba diabetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212 12.4 Komplikace diabetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215 12.5 Ošetřovatelská péče o diabetika

s chronickými komplikacemi . . . . . . . . . . . . . . . . .217

12.5.1 Psychologická problematika diabetu . . . . . . . . .217

12.5.2 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218 12.6 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227

13 Péče o seniora s poruchami paměti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229

13.1 Základní terminologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229 13.2 Specifické faktory stáří . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .231 13.3 Vybrané problémy stáří . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232

13.3.1 Pohyb a cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232

13.3.2 Pády u seniorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .233

13.3.3 Inkontinence moči a stolice, zácpa . . . . . . . . . .236

13.3.4 Výživa seniorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239 13.4 Péče o seniora s Alzheimerovou nemocí . . . . . . . . . . .240

13.4.1 Charakteristika onemocnění . . . . . . . . . . . . .240

13.4.2 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242

13.4.3 Zásady přístupu k seniorům s demencí . . . . . . . .249 13.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250

14 Péče o klienta s onkologickými nemocemi . . . . . . . . . . . . . . . .252

14.1 Charakteristika nádorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .252 14.2 Rizikové faktory podílející se na vzniku nádorů . . . . . . .254 14.3 Příznaky nádorových onemocnění . . . . . . . . . . . . . .254 14.4 Léčení nádorových nemocí a nežádoucí účinky léčby . . .255

14.4.1 Léčba nádorů podle účelu a cíle . . . . . . . . . . . .255

14.4.2 Způsoby léčby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .256 14.5 Psychologická problematika nádorových onemocnění . . .258

14.5.1 Reakce pacienta na sdělení diagnózy . . . . . . . . .259

14.5.2 Zásady kontaktu s klientem . . . . . . . . . . . . . .260 14.6 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .261

14.6.1 Péče o bolest a tělesný komfort . . . . . . . . . . . .261

14.6.2 Péče o nežádoucí účinky při ozařování

hlavy a krku, příjem stravy a tekutin . . . . . . . . .263

14.6.3 Péče o nežádoucí účinky ozařování

dutiny břišní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .269

14.6.4 Péče o hygienu, zvláštní péče

o ozařovanou kůži . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270

14.6.5 Prevence infekčních onemocnění . . . . . . . . . . .272

14.6.6 Péče o odpočinek, spánek,

trávení volného času . . . . . . . . . . . . . . . . . .273

14.7 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .274

15 Péče o klienta v terminálním stadiu nemoci . . . . . . . . . . . . . . .277

15.1 Paliativní péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .277

15.1.1 Předpoklady pro poskytování

domácí paliativní péče . . . . . . . . . . . . . . . . .278

15.1.2 Nejčastější příznaky konečného stadia nemoci . . .278 15.2 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279

15.2.1 Péče o biologické potřeby . . . . . . . . . . . . . . .279

15.2.2 Péče o vyšší potřeby . . . . . . . . . . . . . . . . . . .281 15.3 Fáze umírání a smrti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282 15.4 Péče o mrtvé tělo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .283 15.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .285

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .286

Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294



13

Aplikace tepla a chladu 1

1 Aplikace tepla a chladu Vzdělávací cíle Po prostudování kapitoly je student schopen: ■ Vyjmenovat účinky tepla a chladu. ■ Vysvětlit význam působení tepla a chladu na lidský organismus. ■ Popsat postupy aplikace. ■ Přiložit tepelný nebo studený obklad a zábal.

Aplikace tepla a chladu představuje součást ošetřovatelských a léčebných procedur vedoucích k uzdravení klienta. Těchto procedur se při ošetřování nemocných často využívá. Při působení tepla a chladu vznikají v organismu složité fyziologické procesy a reakce.

Způsoby aplikace, délku působení tepla a chladu a dobu aplikace určuje lékař. Povinnosti pečovatele před vlastní aplikací ■ Informuje klienta o výkonu. ■ Posoudí zdravotní stav klienta, např. nebude přikládat teplý obklad

na břicho při náhlých bolestech v pravém podbřišku. ■ Posoudí případné změny kůže v místě, kam bude přikládat např. ob-

klad. ■ Posoudí stav cirkulace krve v kůži podle barvy kůže, teploty a cit

livosti. ■ Pokud je třeba, změří fyziologické funkce. 1.1 Aplikace tepla 1.1.1 Působení tepla Převod tepla do organismu zvýší a  urychlí pochody biochemických reakcí lidského těla. Tabulka 1 přináší přehled účinků tepla a chladu.

14

Pe ovatelství 2. díl1

Tab. 1 Účinky tepla a chladu

Orgány Teplo Chlad

cévní systém vazodilatace vazokonstrikce

permeabilita kapilár zvýšená snížená

tělesná teplota

zvyšuje teplotu v místě

aplikace

snižuje teplotu v místě

aplikace

metabolické

pochody

podporuje metabolismus

snižuje metabolické

pochody

svalové napětí

uvolňuje napětí kosterního

i hladkého svalstva (uvolní

se křeče), svaly se relaxují

snižuje kontraktilitu

svalových vláken

zánětlivý proces urychlení zpomalení

bolest analgetický účinek

analgetický účinek,

až pocity znecitlivění*

nervový systém

podporuje rychlost vedení

vzruchů

zpomaluje vedení

vzruchů

žaludek a střeva

uvolňuje křeče a snižuje

bolest

zpomaluje peristaltiku

* Účinky tepla a chladu na bolest jsou diskutabilní. Při bolesti hlavy většinou

volíme studený obklad na čelo, jsou ‑li křeče v břiše, volíme teplý obklad.

1.1.2 Kontraindikace aplikace tepla

Teplo neaplikujeme v následujících situacích:

■ akutní krvácení – teplo podporuje krvácení, neboť způsobuje roz

šíření cév

■ otoky – teplo zvyšuje propustnost cév, a tak podporuje tvorbu otoku

■ akutní zánět – např. při apendicitidě (vyhledejte v odborném slov

níku tento termín) se urychlí postup zánětu

■ kovový implantát u  klienta (např.  náhrada kyčelního kloubu)  –

kov je dobrý vodič tepla, pokud se implantát hodně zahřeje, může

způsobit vnitřní popálení tkání

■ klient s traumatickým poškozením (např. po pádu z výšky) – teplý

obklad by zvýšil krvácení a otok

Aplikace tepla a chladu 1

Pečovatel je zvýšeně obezřetný u lidí se sníženou citlivostí na teplo, u malých dětí, které nemají vyvinutou dostatečnou termoregulaci, a u seniorů s onemocněním srdce a cév. 1.1.3 V lastní aplikace tepla Teplo se aplikuje v suché a vlhké formě. Suché formy aplikace tepla Termofor Je to gumový vak se zátkou. Plní se do dvou třetin vodou o  teplotě 50–60 ° C. Na vodorovné podložce z něj opatrně vytlačíme zbývající vzduch. Termofor pečlivě uzavřeme a otočíme vak uzávěrem dolů. Tak se přesvědčíme, že z něj nevytéká voda. Termofor vložíme do ochranného obalu (suché textilie) a přiložíme jej klientovi na příslušné místo. Vodu měníme podle chladnutí.

Při přikládání termoforu jsme obezřetní u  duševně nemocných a klientů se ztrátou paměti. Mohou termofor nezáměrně otevřít a vylít vodu do lůžka, proto je nutná častá kontrola. Fén Jde o prostředek, který s výhodou využíváme v domácnostech.

Indikace k  použití: prohřátí jednotlivých částí těla, např.  obličeje při bolestech nervového původu, při vysoušení opruzenin u miminek, podporuje zrání furunklů na kůži (nežit). Elektrická poduška Jde o vyhřívací dečku, která je napájena ze sítě. Dečky mají různé velikosti, mohou se vložit do celého lůžka, menší dečky se přikládají na určitou část těla, např. na ledviny, takže jejich využití je široké. Mají několik teplotních stupňů. Složení dečky ■ látkový povlak, který se dá dobře prát ■ vnitřní elektrická část z PVC ■ ovladače s kontrolkou

+


16

Pe ovatelství 2. díl1

Z bezpečnostních důvodů nenecháváme podušky zapnuté v nočních hodinách. Nemohou zůstat bez dozoru u pacienta v bezvědomí, u dětí, zmatených a neorientovaných klientů a inkontinentních osob.

Protože se jedná o elektrospotřebič, je výrobek opatřen návodem s pokyny k používání výrobku. Světloléčba Léčba světlem neboli fototerapie je léčebné použití neionizujícího elektromagnetického záření.

Indikace k použití: kožní onemocnění, léčení ran, při léčbě některých depresivních stavů. Fototerapii lze využít v  revmatologii, ortopedii nebo rehabilitaci. Solux Slouží k léčebnému využití infračerveného záření, které dobře proniká vodou, dobře se absorbuje a proniká tkáněmi. Zlepšuje prokrvení tkáně, podporuje ústup bolesti i svalovou relaxaci.

Indikace k  použití: předehřátí před fyzioterapeutickými procedurami nebo masáží v  lázeňství, k  prohřátí vedlejších nosních dutin, u onemocnění pohybového aparátu, u zánětlivých onemocnění kůže.

Při aplikaci světla se řídíme bezpečnostními přepisy. Klient odloží všechny šperky a nasadí si ochranné brýle. Stolní lampu postavíme na pevnou podložku, aby se nepřevrátila a klienta nepopálila. Dbáme na to, aby lampa nepřišla do kontaktu s vodou.

Obr. 1 Biolampa

Vzdálenost soluxu od klienta je alespoň 50 cm. Dobu aplikace stanoví lékař, nepřesahuje 15 min. Biolampa Využívá léčebného polarizovaného světla na principu elektromagnetického vlnění (obr. 1). U výrobků je přiložen návod k použití. Klient si před aplikací nasadí ochranné brýle. Užívá se k celkové a lokální aplikaci.

Indikace k použití: kožní onemocnění a  proleženiny, bércové

Aplikace tepla a chladu 1

vředy, špatně se hojící rány, u onemocnění kůže (např. lupénky), u akné, ekzémů, popálenin apod.

Biolampa má analgetický, protizánětlivý účinek a podporuje růst buněk. Horské slunce Pracuje na bázi ultrafialových paprsků. Užívá se k  celkové i  lokální aplikaci.

Při použití se řídíme pokyny výrobce. Klient si nasadí ochranné brýle. Přístroj umístíme minimálně 1 metr od klienta. Počet hodin aplikace naordinuje lékař. Klienti před aplikací nepoužívají žádné krémy na kůži, neboť zvyšují citlivost kůže k záření. Za několik hodin po aplikaci se může objevit přechodné zčervenání pokožky. Fototerapie modrým světlem Využití léčby modrým světlem nacházíme u novorozenecké žloutenky, která je způsobena dočasnou nerovnováhou mezi tvorbou a vylučováním bilirubinu. Světlo způsobí degradaci (znehodnocení) bilirubinu v kůži na netoxické produkty, které jsou vylučovány nezávisle na funkci jater. Světlo se aplikuje zářiči umístěnými nad dítětem. Zářivky jsou vzdáleny asi 40–45 cm od novorozence. Je vhodné vystavit záření co největší plochu pokožky, proto dítě předem rozbalíme. Zrak dítěte chráníme speciálně vyráběnými obvazy, např. tmavými látkovými brýlemi. Vlhké formy aplikace tepla Sprcha a celkové koupele Využití nacházejí při uvolnění spasmů a jsou součástí lázeňských procedur. Mechanický účinek sprchy se využívá při masáži jizev či k předehřátí svalů před cvičením. Sedací koupele Používají se nejvíce u nemocných po operaci hemoroidů, při onemocnění pohlavních orgánů u ženy, u nemocí vývodných močových cest, močového měchýře.

Používá se teplot v rozmezí 37–42 °C. Voda nesmí klienta pálit. Před koupelí je vhodné změřit teplotu vody.

Pe ovatelství 2. díl1

Částečné koupele Zpravidla jde o koupel končetin. V lázeňství se provádějí ve speciálních vanách, v nichž klienti pohodlně sedí. V domácnosti používáme umyvadlo z umělé hmoty, které má být tak hluboké, aby do něj klient mohl dostatečně ponořit končetinu. 1.2 Aplikace chladu Chlad proniká do organismu lépe než teplo. Proti ochlazení se tělo umí lépe bránit než proti přehřátí. Dojde k periferní vazokonstrikci, a tím se únik tepla sníží. Bráníme se rovněž aktivním pohybem, kdy dochází k zahřátí.

Chladné procedury mají preventivní význam při otužování. Účinky chladu ■ Způsobuje vazokonstrikci cév. ■ Zpomaluje zánětlivý proces. ■ Zmenšuje otoky. ■ Dochází k místnímu znecitlivění. ■ Snižuje se tělesná teplota.

Chladné procedury dělíme na suché a vlhké. Upozornění Chlad na kůži snášíme hůře než působení tepla. Při náhlém působení chladu na větší plochu lidského těla může dojít až ke ztrátě vědomí. 1.2.1 Vlastní aplikace chladu Suché formy aplikace chladu Vak na led Je určen k naplnění ledem, ledovou tříští nebo ledovou vodou. Přikládá se na různá místa těla. K mnohým vakům lze přikoupit držák, takže je možné se s vakem volně pohybovat. Vak zabalíme do ochranného látkového obalu.

Led pravidelně měníme, kontrolujeme i stav kůže, aby nedošlo k narušení celistvosti pokožky.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist