načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Pečovatelství 2. díl -- Učebnice pro obor sociální péče – Jana Mlýnková

Pečovatelství 2. díl -- Učebnice pro obor sociální péče

Elektronická kniha: Pečovatelství 2. díl
Autor: Jana Mlýnková
Podnázev: Učebnice pro obor sociální péče

Druhý díl učebnice pro výuku předmětu pečovatelství předkládá informace, jak pečovat o klienty s určitým handicapem - tělesným, mentálním, duševním, jak pečovat o seniory, klienty s postižením kognitivních funkcí, umírající osoby, o děti ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  310
+
-
10,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2010
Počet stran: 324
Rozměr: 21 cm
Úprava: 2 sv. (269 stran, 4 stran obrazové barevné přílohy; 315 stran, 4 stran obrazové barevné přílohy): ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Druhy sociální pomoci a služeb
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2010
ISBN: 978-80-247-3185-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Druhý díl učebnice pro výuku předmětu pečovatelství předkládá informace, jak pečovat o klienty s určitým handicapem - tělesným, mentálním, duševním, jak pečovat o seniory, klienty s postižením kognitivních funkcí, umírající osoby, o děti Věnuje se individuální i skupinové péči o klienty v domácím prostředí, ale i v ústavech sociální péče apod. Důraz je kladen na udržení a zvyšování soběstačnosti klienta a jeho aktivizaci. Též si všímá mentální hygieny a odpočinku pečovatele a stresových situací doprovázejících práci pečovatele. Odborná učebnice též seznamuje čtenáře s vedením domácnosti, s pomocí klientům zajistit domácí činnosti, chod domácnosti, nákupy apod. (učebnice pro obor sociální péče - pečovatelská činnost)

Další popis

Moderní přehledná učebnice pečovatelství pro žáky středních sociálních škol oboru sociální péče - pečovatelská činnost zpracovává témata probíraná v předmětu pečovatelství, poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné pro zajišťování přímé péče a osobní asistence klientům, pro podporu jejich soběstačnosti a sociální aktivizaci. Druhý díl je již specificky zaměřen, předkládá informace, jak pečovat o klienty s určitým handicapem.


Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jana Mlýnková - další tituly autora:
Péče o staré občany -- Učebnice pro obor sociální činnost Péče o staré občany
 (e-book)
Péče o staré občany -- Učebnice pro obor sociální činnost Péče o staré občany
 (e-book)
Pečovatelství 1. díl -- Učebnice pro obor sociální péče - pečovatelská činnost Pečovatelství 1. díl -- Učebnice pro obor sociální péče
Pečovatelství 1. díl -- učebnice pro obor sociální činnost,  2., doplněné vydání Pečovatelství 1. díl
 (e-book)
Pečovatelství 1. díl -- učebnice pro obor sociální činnost,  2., doplněné vydání Pečovatelství 1. díl
 (e-book)
Pečovatelství 2. díl -- učebnice pro obor sociální činnost, 2. doplněné vydání Pečovatelství 2. díl
 
K elektronické knize "Pečovatelství 2. díl -- Učebnice pro obor sociální péče" doporučujeme také:
 (e-book)
Sociální práce ve zdravotnictví Sociální práce ve zdravotnictví
 (e-book)
Sociální zabezpečení I Sociální zabezpečení I
 (e-book)
Sociální politika -- Učebnice pro obor sociální činnost Sociální politika
 (e-book)
Sociální práce v praxi Sociální práce v praxi
 (e-book)
Pečovatelství 1. díl -- učebnice pro obor sociální činnost,  2., doplněné vydání Pečovatelství 1. díl
 (e-book)
Zdravotní nauka 2. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost Zdravotní nauka 2. díl
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Mgr. et Mgr. Jana Mlýnková

PEČOVATELSTVÍ 2. DÍL

Učebnice pro obor sociální péče – pečovatelská činnost

Recenze: Bc. Marie Šiková

© Grada Publishing, a.s., 2010

Obrázek 9 Petr Žalmánek.

Ostatní obrázky a fotografi e dodala autorka.

Cover Photo © fotobanka allphoto, 2010

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

jako svou 4215. publikaci

Odpovědná redaktorka Mgr. Ivana Podmolíková

Sazba a zlom Karel Mikula

Počet stran 320 + 4 strany barevné přílohy

1. vydání, Praha 2010

Vytiskla Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice

Názvy produktů, fi rem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvlášt

ním způsobem vyznačeno.

Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách,

dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorky. Z jejich prak

tického uplatnění ale nevyplývají pro autorku ani pro nakladatelství žádné právní

důsledky.

Všechna práva vyhrazena. Tato kniha ani její část nesmějí být žádným způsobem

reprodukovány, ukládány či rozšiřovány bez písemného souhlasu nakladatelství.

ISBN 978-80-247-3185-8


5

Obsah

1 Aplikace tepla a chladu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.1 Aplikace tepla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.1.1 Působení tepla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.1.2 Kontraindikace aplikace tepla . . . . . . . . . . . . . 13

1.1.3 Vlastní aplikace tepla . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 1.2 Aplikace chladu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

1.2.1 Vlastní aplikace chladu . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 1.3 Obklady a zábaly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

1.3.1 Obklady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

1.3.2 Zábaly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 1.4 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

2 Edukační činnosti pečovatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

2.1 Cíle edukace klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.2 Podmínky efektivní edukace . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.3 Obecné zásady efektivní edukace . . . . . . . . . . . . . . . 27 2.4 Specifi cké zásady efektivní edukace . . . . . . . . . . . . . . 28 2.5 Faktory, které ovlivňují schopnost učit se . . . . . . . . . . . 29 2.6 Metody edukace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

2.6.1 Metody slovní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

2.6.2 Metody názorné a demonstrační . . . . . . . . . . . . 31

2.6.3 Praktické metody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 2.7 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

3 Duševní hygiena pečovatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

3.1 Zátěž pečovatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 3.2 Stres v práci pečovatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

3.2.1 Stresory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

3.2.2 Fáze stresových reakcí . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 3.3 Syndrom vyhoření = syndrom burn out . . . . . . . . . . . . 39

3.3.1 Charakteristika syndromu vyhoření . . . . . . . . . 39

3.3.2 Projevy vyhoření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 3.4 Zvládání stresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

3.4.1 Zvládání profesního stresu . . . . . . . . . . . . . . . 43

3.4.2 Aktivní přístup k životu . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

3.4.3 Relaxace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

3.4.4 Autogenní trénink . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 3.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

4 Ošetřovatelská dokumentace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

4.1 Význam ošetřovatelské dokumentace . . . . . . . . . . . . . 50 4.2 Složky ošetřovatelské dokumentace . . . . . . . . . . . . . . 51

4.2.1 Ošetřovatelský záznam . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

4.2.2 Plán ošetřovatelské péče . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

4.2.3 Výstupní ošetřovatelský záznam . . . . . . . . . . . . 57 4.3 Zásady správné dokumentace . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

4.3.1 Chyby v dokumentaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 4.4 Zdroje informací o klientovi . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 4.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

5 Vedení a pomoc v domácnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

5.1 Zanedbaná domácnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 5.2 Vlastní úklid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

5.2.1 Údržba kuchyně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

5.2.2 Údržba sociálního zařízení a WC . . . . . . . . . . . 69

5.2.3 Údržba podlahových ploch . . . . . . . . . . . . . . . 71

5.2.4 Úklid nábytku a zařízení bytu . . . . . . . . . . . . . 71

5.2.5 Uložení dezinfekčních a mycích prostředků

v domácnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

5.3 Nákupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

5.3.1 Povinnosti pečovatele při nakupování . . . . . . . . 73

5.3.2 Povinnosti pečovatele při manipulaci

s potravinami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

5.4 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

6 Základy první pomoci v domácnosti klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

6.1 Úvod do první pomoci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

6.1.1 Vyšetření postiženého . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

6.1.2 Zajištění další pomoci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 6.2 Zajištění dýchacích cest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

6.2.1 Kontrola dýchání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

6.2.2 Dýchání z plic do plic . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 6.3 Zástava krevního oběhu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 6.4 Péče o klienta v bezvědomí a poruchy vědomí . . . . . . . . 82 6.5 Krvácení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

6.5.1 Dělení krvácení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

6.5.2 Způsoby stavění krvácení . . . . . . . . . . . . . . . . 86 6.6 Náhlé stavy u diabetes mellitus . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

6.6.1 Hypoglykemické kóma . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

6.6.2 Hyperglykemické kóma . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 6.7 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

7 Komunitní péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

7.1 Komunita a komunitní péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

7.1.1 Faktory ovlivňující rozšíření komunitní péče . . . . 92 7.2 Komunitní služby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

7.2.1 Vybrané sociální služby v rámci komunitní péče . . 93

7.2.2 Alternativní formy péče . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 7.3 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

8 Psychosociální aktivizace klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

8.1 Cíle aktivizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 8.2 Faktory ovlivňující možnosti aktivizace . . . . . . . . . . . . 99 8.3 Požadavky, které klademe na aktivity . . . . . . . . . . . . 100 8.4 Druhy činností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

8.4.1 Aktivizace mentálních schopností . . . . . . . . . . 101

8.4.2 Činnosti podporující fyzické schopnosti . . . . . . 105

8.4.3 Činnosti podporující senzorické schopnosti . . . . 111 8.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

9 Péče o klienta s mentálním postižením . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

9.1 Charakteristika mentálního postižení . . . . . . . . . . . . 116 9.2 Dělení mentální retardace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

9.2.1 Lehká mentální retardace: IQ 50–69 . . . . . . . . 117

9.2.2 Středně těžká mentální retardace: IQ 35–49 . . . . 117

9.2.3 Těžká mentální retardace: IQ 20–34 . . . . . . . . . 118

9.2.4 Hluboká mentální retardace: IQ je nižší než 20 . . 118

9.2.5 Downův syndrom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 9.3 Psychologické zvláštnosti jedinců s mentální retardací . . 121 9.4 Organizace pomáhající osobám

s mentálním postižením . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 9.5 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

9.5.1 Péče o dítě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

9.5.2 Péče o dospělého klienta . . . . . . . . . . . . . . . 127 9.6 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

10 Péče o klienta se zrakovým postižením . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130

10.1 Charakteristika zrakového postižení . . . . . . . . . . . . 130 10.2 Organizace pomáhající osobám

se zrakovým postižením . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 10.3 Odborná práce s osobami se zrakovým postižením . . . . 133

10.3.1 Kompenzační pomůcky pro klienty

s postižením zraku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

10.3.2 Nácvik prostorové orientace

a samostatného pohybu (POSP) . . . . . . . . . . . 135

10.4 Pomoc pečovatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

10.4.1 Faktory ovlivňující spolupráci

pečovatele a klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

10.4.2 Vlastní péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

10.5 Zásady kontaktu pečovatele s nevidomým klientem . . . . 139 10.6 Desatero rad pro kontakt

s klientem, kterého vede pes . . . . . . . . . . . . . . . . . 140

10.7 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

11 Péče o klienta s tělesným postižením . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

11.1 Příčiny tělesného omezení . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 11.2 Ošetřování klienta s roztroušenou sklerózou (RS) . . . . . 145

11.2.1 Charakteristika onemocnění . . . . . . . . . . . . . 145

11.2.2 Cvičení a fyzioterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . 147

11.2.3 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148

11.2.4 Organizace pomáhající osobám s RS . . . . . . . . 151

11.2.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 11.3 Péče o klienta s Parkinsonovou chorobou . . . . . . . . . . 154

11.3.1 Charakteristika nemoci . . . . . . . . . . . . . . . . 154

11.3.2 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156

11.3.3 Organizace pomáhající osobám

s Parkinsonovou chorobou . . . . . . . . . . . . . . 168

11.3.4 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 11.4 Péče o klienta s cévní mozkovou příhodou (CMP) . . . . . 169

11.4.1 Charakteristika nemoci . . . . . . . . . . . . . . . . 170

11.4.2 Fyzioterapie nemocných . . . . . . . . . . . . . . . 173

11.4.3 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181

11.4.4 Organizace pomáhající osobám s CMP . . . . . . . 186

11.4.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 11.5 Péče o klienta s míšním poraněním . . . . . . . . . . . . . 187

11.5.1 Charakteristika poranění . . . . . . . . . . . . . . . 188

11.5.2 Psychologická problematika osob

s míšním poraněním . . . . . . . . . . . . . . . . . 189

11.5.3 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190

11.5.4 Organizace pomáhající osobám po úraze míchy . . 194

11.5.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 11.6 Kompenzační pomůcky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

11.6.1 Význam kompenzačních pomůcek . . . . . . . . . 196

11.6.2 Výběr vhodných pomůcek . . . . . . . . . . . . . . 196

11.6.3 Dělení pomůcek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197

11.6.4 Používání pomůcek . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 11.7 Úpravy bytu klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204

11.7.1 Překonávání schodů . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204

11.7.2 Úprava ložnice a lůžka . . . . . . . . . . . . . . . . . 204

11.7.3 Obývací pokoj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205

11.7.4 Podlahové krytiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205

11.7.5 Dveře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206

11.7.6 Kuchyně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206

11.7.7 Koupelna a WC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207

11.7.8 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207

12 Péče o klienta s duševní poruchou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211

12.1 Etiologie duševních poruch . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 12.2 Symptomy duševních poruch . . . . . . . . . . . . . . . . . 212

12.2.1 Poruchy vnímání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212

12.2.2 Poruchy emocí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213

12.2.3 Poruchy pozornosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213

12.2.4 Poruchy myšlení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214

12.2.5 Poruchy paměti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214

12.2.6 Poruchy intelektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214

12.2.7 Poruchy vůle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215

12.2.8 Poruchy pudů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215

12.2.9 Poruchy osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 12.3 Péče o klienta se schizofrenií . . . . . . . . . . . . . . . . . 216

12.3.1 Charakteristika psychóz a schizofrenie . . . . . . . 216

12.3.2 Příznaky poruchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216

12.3.3 Léčení schizofrenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217

12.3.4 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 12.4 Komunitní péče o duševně nemocné . . . . . . . . . . . . 223

12.4.1 Fokus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224

12.4.2 BONA, o.p.s. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 12.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226

13 Péče o klienta s diabetes mellitus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228

13.1 Charakteristika onemocnění . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 13.2 Rozdíl mezi DM 1. typu a DM 2. typu . . . . . . . . . . . . 230 13.3 Léčba diabetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 13.4 Komplikace diabetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 13.5 Ošetřovatelská péče o diabetika

s chronickými komplikacemi . . . . . . . . . . . . . . . . . 235

13.5.1 Psychologická problematika diabetu . . . . . . . . 235

13.5.2 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 13.6 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245

14 Péče o klienta s poruchami paměti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247

14.1 Základní terminologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 14 . 2 Speci fi cké faktory stáří . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 14.3 Vybrané problémy stáří . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250

14.3.1 Pohyb a cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250

14.3.2 Pády u seniorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251

14.3.3 Inkontinence moči a stolice, zácpa . . . . . . . . . . 254

14.3.4 Výživa seniorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 14.4 Péče o klienta s Alzheimerovou chorobou (ACH) . . . . . 258

14.4.1 Charakteristika onemocnění . . . . . . . . . . . . . 258

14.4.2 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260

14.4.3 Zásady přístupu ke klientům s demencí . . . . . . . 267 14.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268

15 Péče o klienta s onkologickými nemocemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270

15.1 Charakteristika nádorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 15.2 Rizikové faktory podílející se na vzniku nádorů . . . . . . 272 15.3 Příznaky nádorových onemocnění . . . . . . . . . . . . . . 272 15.4 Léčení nádorových nemocí a nežádoucí účinky léčby . . . 273

15.4.1 Léčba nádorů podle účelu a cíle . . . . . . . . . . . 273

15.4.2 Způsoby léčby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 15.5 Psychologická problematika

nádorových onemocnění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276

15.5.1 Reakce pacienta na sdělení diagnózy . . . . . . . . 277

15.5.2 Zásady kontaktu s klientem . . . . . . . . . . . . . . 278 15.6 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279

15.6.1 Péče o bolest a tělesný komfort . . . . . . . . . . . . 280

15.6.2 Péče o nežádoucí účinky při ozařování hlavy

a krku, příjem stravy a tekutin . . . . . . . . . . . . 281

15.6.3 Péče o nežádoucí účinky při ozařování

dutiny břišní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287

15.6.4 Péče o hygienu, zvláštní péče

o ozařovanou kůži . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288

15.6.5 Prevence infekčních onemocnění . . . . . . . . . . 290

15.6.6 Péče o odpočinek, spánek,

trávení volného času . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291

15.7 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292

16 Péče o klienta v terminálním stadiu nemoci . . . . . . . . . . . . . . . . . 296

16.1 Paliativní péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296

16.1.1 Předpoklady pro poskytování domácí

paliativní péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297

16.1.2 Nejčastější příznaky konečného stadia nemoci . . . 297 16.2 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298

16.2.1 Péče o biologické potřeby . . . . . . . . . . . . . . . 298

16.2.2 Péče o vyšší potřeby . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 16.3 Fáze umírání a smrti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301

16.4 Péče o mrtvé tělo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302

16.5 Samostudium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304

Kontrolní otázky, cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308

13

Aplikace tepla a chladu

1 Aplikace tepla a chladu Vzdělávací cíle Po prostudování kapitoly je student schopen:

vyjmenovat účinky tepla a chladu ■

vysvětlit význam působení tepla a chladu na lidský organizmus ■

popsat postupy aplikace ■

přiložit teplý nebo studený obklad a zábal ■

Aplikace tepla a chladu představuje součást ošetřovatelských a léčebných procedur vedoucí k uzdravení klienta. Těchto procedur se při ošetřování nemocných často využívá. Při působení tepla a chladu vznikají v organizmu složité fyziologické procesy a reakce. Způsoby aplikace, délku působení tepla a chladu a dobu aplikace určuje lékař. Povinnosti pečovatele před vlastní aplikací

Informuje klienta o výkonu. ■

Posoudí zdravotní stav klienta, např. nebude přikládat teplý obklad ■

na břicho při náhlých bolestech v pravém podbřišku.

Posoudí případné změny kůže v místě, na které bude přikládat ■

např. obklad.

Posoudí stav cirkulace krve v kůži podle barvy kůže, teploty a cit- ■

livosti.

Pokud je třeba, změří fyziologické funkce. ■ 1.1 Aplikace tepla 1.1.1 Působení tepla Převod tepla do organizmu zvýší a urychlí pochody biochemických reakcí lidského těla. Tabulka 1 přináší přehled účinků tepla a chladu. 1.1.2 Kontraindikace aplikace tepla Teplo neaplikujeme v následujících situacích:

1

14

Pečovatelství 2. díl

Akutní krvácení ■ – teplo podporuje krvácení, neboť způsobuje

rozšíření cév

Otoky ■ – teplo zvyšuje propustnost cév, a tak podporuje tvorbu

otoku

Akutní zánět ■ – např. při apendicitidě (vyhledejte v odborném slov

níku tento termín) se urychlí postup zánětu

Kovový implantát u klienta ■ (např. náhrada kyčelního kloubu) –

kov je dobrý vodič tepla, pokud se implantát hodně zahřeje, může

způsobit vnitřní popálení tkání

Klient s traumatickým poškozením ■ (např. po pádu z výšky) – teplý

obklad by zvýšil krvácení a otok

Tab. 1 Účinky tepla a chladu

Orgány Teplo Chlad

cévní systém vazodilatace vazokonstrikce

permeabilita kapilár zvýšená snížená

tělesná teplota zvyšuje teplotu v místě

aplikace

snižuje teplotu

v místě aplikace

metabolické

pochody

podporuje metabolizmus snižuje metabolické

pochody

svalové napětí uvolňuje napětí kosterního

i hladkého svalstva (uvolní

se křeče), svaly se relaxují

snižuje kontraktilitu

svalových vláken

zánětlivý proces urychlení zpomalení

bolest analgetický účinek analgetický účinek, až

pocity znecitlivění*

nervový systém podporuje rychlost vedení

vzruchů

zpomaluje vedení

vzruchů

žaludek a střeva uvolňuje křeče a snižuje

bolest

zpomaluje

peristaltiku

* Účinky tepla a chladu na bolest jsou diskutabilní. Při bolesti hlavy většinou

volíme studený obklad na čelo, jsou-li křeče v břiše, volíme teplý obklad.

Pečovatel je zvýšeně obezřetný u lidí se sníženou citlivostí na tep

lo, u malých dětí, které nemají vyvinutou dostatečnou termoregulaci,

u seniorů s onemocněním srdce a cév.

15

Aplikace tepla a chladu

1.1.3 Vlastní aplikace tepla Teplo aplikujeme v suché a vlhké formě. Suché formy aplikace tepla Te r m o fo r Je to gumový vak se zátkou. Plní se do dvou třetin vodou o teplotě 50–60 °C. Na vodorovné podložce z něj opatrně vytlačíme zbývající vzduch. Termofor pečlivě uzavřeme a otočíme vak uzávěrem dolů. Tak se přesvědčíme, že z něj nevytéká voda. Termofor vložíme do ochranného obalu (suché textilie) a přiložíme jej klientovi na příslušné místo. Vodu měníme podle chladnutí.

Při přikládání termoforu jsme obezřetní u duševně nemocných a u klientů se ztrátou paměti. Mohou termofor nezáměrně otevřít a vylít vodu do lůžka. Proto je nutná častá kontrola. Fén Jde o prostředek, který často využíváme v domácnostech.

Indikace k použití: prohřátí jednotlivých částí těla, např. obličeje při bolestech nervového původu, při vysoušení opruzenin u miminek, podporuje zrání furunklů na kůži (nežit). Elektrická poduška Jde o vyhřívací dečku, která je napájena ze sítě. Dečky mají různé velikosti, mohou se vložit do celého lůžka, menší dečky se přikládají na určitou část těla, např. na ledviny, takže jejich využití je široké. Mají několik teplotních stupňů. Dečky se skládají ze tří částí:

látkového povlaku, který se dá dobře prát ■

vnitřní elektrické části z PVC ■

ovladače s kontrolkou ■

Z bezpečnostních důvodů nenecháváme podušky zapnuté v nočních hodinách. Nemohou zůstat bez dozoru u nemocného v bezvědomí, u dětí, zmatených a dezorientovaných klientů a inkontinentních osob.

Protože se jedná o elektrospotřebič, je výrobek opatřen návodem s pokyny k používání výrobku.

+


1

16

Pečovatelství 2. díl

Světloléčba Léčba světlem neboli fototerapie je léčebné použití neionizujícího elektromagnetického záření.

Indikace k použití: kožní onemocnění, léčení ran, při léčbě některých depresivních stavů. Fototerapii lze využít v revmatologii, ortopedii nebo v rehabilitaci. Solux Slouží k léčebnému využití infračerveného záření, které dobře proniká vodou, dobře se absorbuje a proniká tkáněmi. Zlepšuje prokrvení tkáně, podporuje ústup bolesti i svalovou relaxaci.

Indikace k použití: předehřátí před fyzioterapeutickými procedurami nebo masáží v lázeňství, k prohřátí vedlejších nosních dutin, u onemocnění pohybového aparátu, u zánětlivých onemocnění kůže.

Při aplikaci světla se řídíme bezpečnostními předpisy. Klient odloží všechny šperky a nasadí si ochranné brýle. Stolní lampu postavíme na pevnou podložku, aby se nepřevrátila a klienta nepopálila. Dbáme na to, aby lampa nepřišla do kontaktu s vodou.

Vzdálenost soluxu od klienta je alespoň 50 cm. Dobu aplikace stanoví lékař, nepřesahuje 15 minut. Biolampa (obrá z ek 1) Využívá léčebného polarizovaného světla na principu elektromagnetického vlnění. U výrobků je přiložen návod k použití. Klient si před aplikací nasadí ochranné brýle. Užívá se k celkové a lokální aplikaci.

Obr. 1 Biolampa


1

17

Aplikace tepla a chladu

Indikace k použití: kožní onemocnění a proleženiny, bércové vředy, špatně se hojící rány, onemocnění kůže (např. lupénka), ak né, ek zémy, popáleniny apod.

Biolampa má analgetický, protizánětlivý účinek a podporuje růst buněk. Horské slunce Pracuje na bázi ultrafi alových paprsků. Užívá se k celkové i lokální aplikaci.

Při použití se řídíme pokyny výrobce. Klient si nasadí před použitím ochranné br ýle. Přístroj umístíme minimálně 1 metr od k lienta. Počet hodin aplikace naordinuje lékař. Klienti před aplikací nepoužívají žádné krémy na kůži, neboť zvyšují citlivost kůže k záření. Za několik hodin po aplikaci se může objevit přechodné zčervenání pokožky. Fototerapie modrým světlem Využití léčby modrým světlem nacházíme u novorozenecké žloutenky, která je způsobena dočasnou nerovnováhou mezi tvorbou a vylučováním bilirubinu. Světlo způsobí degradaci (znehodnocení) bilirubinu v kůži na netoxické produkty, které jsou vylučovány nezávisle na funkci jater. Světlo se aplikuje zářiči umístěnými nad dítětem. Zářivky jsou vzdáleny asi 40–45 cm od novorozence. Je vhodné v ystavit záření co největší plochu pokožky, proto dítě předem rozbalíme. Zrak dítěte chráníme speciálně vyráběnými obvazy, např. tmavými látkovými brýlemi. Vlhké formy aplikace tepla Sprcha a celkové koupele Využití nacházejí při uvolnění spazmů a jsou součástí lázeňských procedur. Mechanický účinek sprchy se využívá při masáži jizev či k předehřátí svalů před cvičením. Sedací koupele Používají se nejvíce u nemocných po operaci hemoroidů, při onemocnění pohlavních orgánů u ženy, u nemocí vývodných močových cest, močového měchýře.

Používá se teplot v rozmezí 37–42 °C. Voda nesmí klienta pálit. Je vhodné před koupelí změřit teplotu vody. 18

Pečovatelství 2. díl

Částečné koupele Zpravidla jde o koupel končetin. V lázeňství se provádějí ve speciálních vanách, u kterých klienti pohodlně sedí. V domácnosti používáme umyvadlo z umělé hmoty, které má být tak hluboké, aby do něj klient mohl dostatečně ponořit končetinu. Příprava hypermanganového roztoku pro koupel končetiny či konečníku Roztok hypermanganu je léčebná koupel s dezinfekčními účinky. Používá se např. pro koupel konečníku nebo koupel nohy a ruky u klientů s plísňovým onemocněním kůže. Intenzivně odstraňuje mrtvolný zápach, který mnohdy plísňová onemocnění dolních končetin provází.

Hypermangan (manganistan draselný) jsou drobné tmavé krystalky, které se rozpouští ve vodě. Pro koupel části těla se musí připravit slabě růžový roztok, nikoliv červený, jinak můžeme poškodit kůži klienta (obrázek P1, P2). U silně koncentrovaného roztoku dochází k hnědému zbarvení kůže, nebo dokonce ke spálení kůže.

Po koupeli příslušnou část těla řádně osušíme, eventuálně naneseme naordinovanou mast a přiložíme sterilní krytí. 1.2 Aplikace chladu Chlad proniká do organizmu lépe než teplo. Proti ochlazení se tělo umí lépe bránit než proti přehřátí. Dojde k periferní vazokonstrikci, a tím se únik tepla sníží. Bráníme se též aktivním pohybem, kdy dochází k zahřátí.

Chladné procedury mají preventivní význam při otužování. Chladné procedury dělíme na suché a vlhké.

Účinky chladu: způsobuje vazokonstrikci cév, zpomaluje zánětlivý proces, zmenšuje otoky, dochází k místnímu znecitlivění, snižuje se tělesná teplota.

Chlad na kůži snášíme hůře než působení tepla. Při náhlém působení chladu na větší plochu lidského těla může dojít až ke ztrátě vědomí.

19

Aplikace tepla a chladu

1.2.1 Vlastní aplikace chladu Suché formy aplikace chladu Vak na led Je určen k naplnění ledem, ledovou tříští nebo ledovou vodou. Přikládá se na různá místa těla. K mnohým vakům lze přikoupit držák, takže je možné se s vakem volně pohybovat. Vak zabalíme do ochranného látkového obalu.

Led pravidelně měníme, kontrolujeme též stav kůže, aby nedošlo k narušení celistvosti pokožky.

V domácím prostředí klienta improvizujeme tím, že led vložíme do igelitového sáčku nebo raději do dvou a obalíme textilií. Pečovatel však dbá na častou kontrolu sáčku, protože se snadno protrhne (obrázek 2b). Gelové polštářky (obrá z ek 2a) Jde o polštářky (např. Dutherm) různých velikostí, naplněné gelem. Přikládají se jako studené (chladivé) nebo jako teplé. Gel snese teploty -20–60 °C. Polštářek ochladíme vložením do ledničky (vak z mrazicího boxu je příliš studený) nebo jej vložíme do teplé vody. Ohřívat polštářek v mikrovlnné troubě není vhodné, neboť může dojít k nafouknutí vaku a jeho prask nutí. Polštářek má v ýhodu v tom, že je stále elastický, přičemž se přizpůsobí tvaru lidského těla.

Vak před použitím obalíme vhodnou textilií a přiložíme na postižené místo. Můžeme jej fi xovat i obinadlem nebo přiložením prubanu (např. na horní končetině).

Obecně platí, že doba přiložených obkladů by neměla přesáhnout 30 minut.

Studené vaky využíváme při bolestech hlavy, zubů, u akutních zánětů (apendicitis), při poranění kloubů, šlach, při popáleninách apod. Obr. 2 a) Gelový polštářek. b) Igelitový sáček s ledem

a) b)




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.