

sleva
Kniha:
Panoramatická fotografie
Autor:
Tomáš Dolejší

Nakladatelství: | » Computer press |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2012-12-31 |
Počet stran: | 168 |
Rozměr: | 210 x 235 mm |
Úprava: | 146 stran : ilustrace (převážně barev.) |
Vydání: | Vyd. 1. |
Vazba: | brožovaná, šitá nitmi |
ISBN: | 9788025123249 |
EAN: | 9788025123249 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Kniha se věnuje metodám tvorby panoramatických snímků při použití běžně dostupných digitálních fotoaparátů. Publikace popisuje kompletní postup tvorby panoramat: od pořizování podkladových snímků za různých situací a v různých prostředích přes jejich následné úpravy v počítači, až po tisk. Skládání snímků autor probírá krok za krokem a doprovází množstvím triků z praxe, díky kterým se vyvarujete častých chyb. S touto knihou se dále naučíte: fotografovat krajinu či město za nočního osvětlení, zachytit interiéry, a to pod úhlem až 360°, pracovat s panoramatickou hlavou a stativem, fotografovat panorama i se sluncem v záběru, vyrovnat se s pohybem mořských vln na snímcích, skládat snímky tak, aby švy nebyly znatelné, vytvářet HDR panoramata, používat při fotografování panoramat filtry ad.
Součástí je 20 vyklápěcích panoramatických stránek. Láká vás výjimečnost panoramatického formátu fotografií? Snad proto, že je tolik podobná lidskému pohledu, je panoramatická fotografie tak oblíbená. Naučte se fotografovat a skládat snímky, které nebudou omezovány zúženým pohledem fotografického objektivu! Zkušený fotograf a autor několika fotografických knih vám ukáže, jaké jsou výhody i rizika tohoto formátu, i to, jak se s riziky vypořádat a výhod naopak využít pro dokonalejší a působivější snímky. Kniha se věnuje kompletnímu postupu tvorby panoramat: od pořizování podkladových snímků za různých situací a v různých prostředích přes jejich následné úpravy v počítači až po tisk. Skládání snímků autor probírá krok za krokem a doprovází množstvím triků z praxe, díky kterým se vyvarujete častých chyb. S touto knihou se dále naučíte: - Fotografovat krajinu či město za nočního osvětlení - Zachytit interiéry, a to pod úhlem až 360° - Pracovat s panoramatickou hlavou a stativem - Fotografovat panorama i se sluncem v záběru - Vyrovnat se s pohybem mořských vln na snímcích - Skládat snímky tak, aby švy nebyly znatelné - Vytvářet HDR panoramata - Používat při fotografování panoramat filtry Používejte výjimečný formát pro své výjimečné snímky, využijte působivosti panoramatického rozhledu! O autorovi: Tomáš Dolejší je autorem a manažerem serveru Fotorádce.cz, který je zaměřen na digitální fotoaparáty a fotografování. Již několik let zde publikuje své články, recenze fototechniky a tipy z fotografické praxe. Napsal i několik knih o fotografování, např. Fotografujeme noční oblohu a Fotografujeme s filtry (nakladatelství Computer Press). Žije v Havlíčkově Brodě.
Katalog předmětový > Ž > Žánry a témata
Katalog předmětový > P > Panoramatická fotografie
Katalog nakladatelství > C > Computer press
FOTOGRAFUJEME
PODKLADOVÉ SNÍMKY
3
KAPITOLA
Proces tvorby digitálních panoramat začíná v okamžikufotografování podkladových snímků – bez nich bychom logicky
panoráma skládat nemohli, protože by nebylo z čeho. Už při
tomto prvotním fotografování je potřeba přemýšlet dopředu
a pořizovat fotografi e s konkrétním cílem – vytvářenípanoramatických záběrů.
Strategie libovolného fotografování snímků, které pak
nahodile skládáme do panoramat, není zrovna tou správnou
cestou. Pro dosažení nejlepších výsledků je nutné přemýšlet
o panoramatu již v terénu a tomu přizpůsobit i stylfotografování zdrojových snímků.
V následující kapitole si ukážeme, jak fotografovatpodkladové snímky pro panoráma, abychom si nejen ušetřili práci při
jejich skládání, ale aby byl výsledek technicky i estetickyatraktivní. Vysvětlíme, proč se musí podkladové snímky překrývat, jak najít uzlový bod, jak ovládnout kompozici a expozici
a mnohé další. Nebudou chybět praktické tipy a triky, které
vám pomohou zvýšit úroveň vašich panoramat.
Překrýváme
podkladové fotografi e
Jak již bylo několikrát uvedeno, tvorba digitálních panoramat
je založena na principu skládání fotografi í vedle sebe. V praxi
to ale neznamená, že bychom jednotlivé fotografi e skládali tak,
že bychom je přiložili přesně vedle sebe. Ve většině případů by
totiž takto poskládané snímky nikdy pořádně nenavazovaly,
a to i kdybychom použili sebelepší stativ. Proč? Protože pro
panoramatickou fotografi i nejčastěji používáme širokoúhlé
objektivy a ty vykazují takzvané soudkovité zkreslení.
Toto zkreslení lze přirovnat například k pohledu dokukátka ve dveřích, které také poskytuje zkreslený obraz. Je to jev
běžný a nelze jej žádným způsobem v terénu zmírnit, leda
použitím objektivu o větší ohniskové vzdálenosti. A právě toto
soudkovité zkreslení, kterým nejčastěji trpí širokoúhléobjektivy, se projevuje nejvíce v krajních částech fotografi í – tedy
tam, kde sešíváme jednotlivé fotografi e. Podkladové fotografi e jsou alfou a omegou pro vytváření panoramatických záběrů
36 Panoramatická fotografi e
Zkreslení objektivu je tak jeden z mnoha důvodů, proč
pořizujeme podkladové snímky pro panoráma tak, aby sesvý
mi okrajovými částmi překrývaly. Tím vzniká rezerva projed
nodušší ruční skládání panoramatu a v případě použitíauto
matizovaných programů je k dispozici více styčných bodů (což
je lepší).
Tip: Častou otázkou je, jak moc by se měly jednotlivépodkla
dové fotografi e překrývat. Univerzální odpověď neexistuje, ale
přesto lze naznačit jisté hodnoty. Fotografujeme-li vzdálenější
krajinu, potom stačí zhruba 20 % překrytí. Ovšem pokud máme
nějaký objekt v popředí a nebo je vše blízko, pak by mělo být
překrytí klidně i 50 %, případně i více.
Podkladové fotografi e se musí překrývat – jinak by nebylo možné je složit
Čím větší je překrytí fotografi í, tím větší je jistota při skládání panoramatu
37Kapitola 3 – Fotografujeme podkladové snímky
Průběh pořizování podkladových fotografi í pro panoráma
má následující průběh:
Nastavení fotoaparátu.
Výběr kompozice a zmáčknutí spouště.
Posunutí kompozice o příslušnou část (tak aby se fotky
překrývaly) a zmáčknutí spouště.
Opět posunutí a zmáčknutí spouště.
Opět posunutí a zmáčknutí spouště (opakuje se dle počtu
podkladových fotek).
Nastavení expozičních hodnot pro další běžné fotogra
fování.
Výše uvedený první bod pojednává o vhodném nastavení
fotoaparátu, a to si nyní trochu podrobněji vysvětlíme.
■
■
■
■
■
■
Jak správně nastavit fotoaparát
Ať už se jedná o kompakt nebo digitální zrcadlovku, je vhodné
při tvorbě panoramat dodržet určitá pravidla týkající senasta
vení fotoaparátu. V první řadě nejde ani tak o to nastavitpara
metry správně, jako spíš zajistit, aby nastavení zůstalo po dobu
fotografování panoramatu stejné.
Konkrétně se jedná o následující nastavení – to by mělo být
při fotografování podkladových snímků zcela neměnné:
Clonové číslo a čas závěrky – ideální je použít manuální
režim, ve kterém tyto hodnoty mění uživatel sám kdy chce
(v režimu panoráma zamyká hodnoty sám fotoaparát).
Citlivost ISO – většina fotoaparátů umožňuje nastavit
manuálně.
Vyvážení bílé – snad všechny digitální fotoaparátyumož
ňují zvolit přednastavený režim (například slunečno).
Ohnisková vzdálenost neboli jinak řečeno úroveň
zoomu – jednoduše řečeno, nezoomujte.
Zaostřování – autofokus již nesmí po pořízení první
zdrojové fotografi e ostřit, protože by na každé zdrojové
fotografi i bylo zaostřeno někam jinam. Fotografi e by pak
nebylo možné skládat.
Blesk a prakticky veškeré další parametry, které ovlivňují
vzhled fotografi í.
To, že nastavení fotoaparátu zůstane v průběhu pořizování
podkladových snímků stejné, povede k jejich daleko snazšímu
skládání do výsledného panoramatu.
Tip: S časem závěrky je možné mezi jednotlivými snímky
mírně pohybovat (zhruba o 1/3 EV ). Tím lze kompenzovat
různě nasvícené části celého panoramatického záběru. Tuto
techniku si detailněji rozebereme v kapitole Mějte expozici
plně pod kontrolou.
Vraťme se ale nyní k otázce položené v úvodu této kapitoly,
a to jak nastavit správně fotoaparát. Pro optimální skládánífo
tografi í do panoramatu je vhodné použít tato nastavení nafo
toaparátu:
Rozlišení v megapixelech dle aktuální potřeby – přisklá
dání většího počtu fotek není potřeba používat extrémně
vysoká rozlišení. To platí dvojnásob, má-li být výsledkem
náhled třeba jen na webových stránkách. Ovšem pokud
je cílem velký výtisk, bude se vyšší rozlišení hodit.
■
■
■
■
■
■
■
Fotografi e pořízené při různém nastavení je daleko obtížnější skládat do panoramatu
Při neměnném nastavení expozičních údajů lze skládat kvalitní panoramata bez obtíží
38 Panoramatická fotografi e
Clonové číslo dle záměrů fotografa – chceme-li dosáh
nout velké hloubky ostrosti, pak zvolíme vysoké clono
vé číslo a naopak. Tato problematika je probírána téměř
v každé obecně zaměřené knize o fotografování, zde se
proto konkrétním nastavením clony zabývat nebudeme.
Vyvážení bílé raději na nějakou přednastavenou hodnotu
odpovídající prostředí, ve kterém fotíme (např. oblačno).
Úroveň ohniskové vzdálenosti (zoomu) na nižší hodno
tu – ovšem pozor, čím širokoúhlejší nastavení objektivu,
tím větší je zkreslení a tím více by se měly fotografi epře
krývat.
To jsou asi ty nejzákladnější parametry, které je možné (ale
ne přímo nutné) nastavit dle výše uvedených hodnot. Způsobu
měření expozice a expozici celkově se budeme věnovat v ka
pitole Mějte správnou expozici plně pod kontrolou.
Zkreslení vlivem paralaxy
V předchozích kapitolách jsme si vysvětlili, že fotografi e pro
skládání do panoramatu překrýváme kvůli zkresleníširokoúh
lých objektivů. To ale není jediný důvod, ba dokonce existuje
důvod ještě závažnější. A to je zkreslení takzvané paralaxy.
■
■
■
Paralaxa je pojem označující úhel, který svírají dvě přím
ky vedoucí z různých dvou bodů v prostoru k jednomu spo
lečnému bodu. Jinak řečeno, paralaxou se rozumí například
úhel, který svírají přímky vedoucí z našich obou očí na naši
nataženou ruku.
Tip: Vyzkoušejte si zkreslení paralaxy – stačí před sebenatáh
nout ruku, vztyčit prst a pozorovat, jak se mění jeho poloha
vůči pozadí, když se díváme střídavě jedním a druhým okem.
Zkreslení paralaxy bude tím větší, čím bude vztyčený prstblí
že očím.
Typickým případem zkreslení paralaxy v oblasti fotogra
fi cké techniky jsou fotoaparáty, které mají optické hledáčky
(se svou vlastní osou, tj. ne pravé zrcadlovky). Skrz hledáček
nahlížíme na realitu z jiného úhlu, než ji „vidí“ objektiv. Je to
stejný případ jako s očima.
Proč ale rozebíráme zkreslení paralaxy, když nám jdehlav
ně o panoramatickou fotografi i? Protože i zde se s tímtozkres
Ukázka zkreslení paralaxy – plod šípku se opticky mění dle toho, v jakém úhlu jej fo
tografujeme
Při použití panoramatické hlavy se zkreslení paralaxy neprojeví (plod šípku je na stále
stejném místě vůči pozadí)
39Kapitola 3 – Fotografujeme podkladové snímky