načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Osobní IQ trenér -- Cvičení pro rozvoj myšlení a trénink paměti + velký IQ test – Wolfgang Reichel

Osobní IQ trenér -- Cvičení pro rozvoj myšlení a trénink paměti + velký IQ test

Elektronická kniha: Osobní IQ trenér
Autor: Wolfgang Reichel
Podnázev: Cvičení pro rozvoj myšlení a trénink paměti + velký IQ test

Testy sloužící k procvičení různých druhů inteligence a IQ test. V úvodu je vysvětlen význam slova inteligence. Následují testy k procvičení jazykové inteligence, logického myšlení, matematických schopností, pozorovacích schopností nebo ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  169
+
-
5,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 170
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Testtrainer IQ-Tests
Spolupracovali: překlad Štěpánka Syrová
Skupina třídění: Vyšší duševní procesy
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2014
ISBN: 978-80-247-5176-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Testy sloužící k procvičení různých druhů inteligence a IQ test. V úvodu je vysvětlen význam slova inteligence. Následují testy k procvičení jazykové inteligence, logického myšlení, matematických schopností, pozorovacích schopností nebo prostorové představivosti. Dále zde najdeme IQ test skládající se z matematiky, logiky nebo prostorové představivosti. Součástí příručky jsou rovněž řešení k testům.

Popis nakladatele

- Jak jsem inteligentní? - Jsem lepší v jazykových dovednostech, nebo prostorové představivosti? - Jak jsem na tom s matematickým a logickým myšlením? - Mohu své IQ zvýšit? S touto knížku získáte na tyto otázky odpověď. A pokud první výsledek nebude zrovna povzbudivý, nevadí. Inteligence totiž není neměnná veličina, naopak ji lze procvičováním a tréninkem stále zlepšovat. V klidu a pohodlí domova si můžete vyzkoušet více než 500 testových situací a úloh z oblasti jazyka, matematického a logického myšlení, prostorové představivosti a paměti. Tato cvičení jsou ideální přípravou na závěrečný velký IQ test, ve kterém si můžete stanovit svůj inteligenční kvocient. Začněte trénovat svůj mozek ještě dnes! (cvičení pro rozvoj myšlení a trénink paměti + velký IQ test)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Wolfgang Reichel - další tituly autora:
Osobní IQ trenér -- Cvičení pro rozvoj myšlení a trénink paměti + velký IQ test Osobní IQ trenér
Velký IQ a EQ trenér -- Více než 600 cvičení pro rozvoj myšlení, lepší paměť a koncentraci + EQ testy Velký IQ a EQ trenér
 
K elektronické knize "Osobní IQ trenér -- Cvičení pro rozvoj myšlení a trénink paměti + velký IQ test" doporučujeme také:
 (e-book)
Jak si zlepšit paměť a koncentraci -- Mozkocvična do kapsy Jak si zlepšit paměť a koncentraci
 (e-book)
Hlavolamikon Hlavolamikon
 (e-book)
Mistrovská paměť -- 52 cvičení pro zdokonalení vaší paměti Mistrovská paměť
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

IQ

Cvičení

pro rozvoj

myšlení

a trénink

paměti

+

velký IQ test

Wolfgang Reichel

OSOBNÍ

TRENÉR

OSOBNÍ IQ TRENÉR

W. Reichel

Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

S

 touto knížku získáte na tyto otázky odpověď.

A pokud první výsledek nebude zrovna povzbudivý,

nevadí. Inteligence totiž není neměnná veličina, naopak

ji lze procvičováním a tréninkem stále zlepšovat.

V klidu a pohodlí domova si můžete vyzkoušet více než

500 testových situací a úloh z oblasti jazyka, matematického

a logického myšlení, prostorové představivosti a paměti.

Tato cvičení jsou ideální přípravou na závěrečný velký IQ test,

ve kterém si můžete stanovit svůj inteligenční kvocient.

 Jak jsem inteligentní?

Jsem lepší v jazykových dovednostech,

nebo prostorové představivosti?

Jak jsem na tom s matematickým a logickým

myšlením?

Mohu své IQ zvýšit?

Začněte trénovat svůj mozek ještě dnes!

Cvičení pro rozvoj myšlení a trénink paměti + velký IQ test



IQ

Wolfgang Reichel

OSOBNÍ

TRENÉR

Grada Publishing

Cvičení

pro rozvoj

myšlení

a trénink

paměti

+

velký IQ test


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí

být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez před

chozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude

trestně stíháno.

Dr. Wolfgang Reichel

Osobní IQ trenér

Cvičení pro rozvoj myšlení a trénink paměti + velký IQ test

Přeloženo z německého originálu knihy Testtrainer IQ-Tests, Mit Spaß trai

nieren Erfolgreich testen od Wolfganga Reichela, vydaného nakladatelstvím

Verlagsgruppe Random House GmbH v Mnichově, Německo, 2005

Original title: Testtrainer IQ-Tests. Mit Spaß trainieren. Erfolgreich testen by

Dr. Wolfgang Reichel

© 2005 by Wilhelm Goldmann Verlag, Muenchen

a division of Verlagsgruppe Random House GmbH, Muenchen, Germany.

All rights reserved

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

www.grada.cz

jako svou 5551. publikaci

Překlad Štěpánka Syrová

Odpovědná redaktorka Zuzana Böhmová

Grafická úprava a sazba Štěpán Böhm

Počet stran 176

První vydání, Praha 2014

Vytiskla tiskárna Printo, Ostrava

Czech Edition © Grada Publishing, a.s., 2014

Cover Design © Eva Hradiláková

Cover Photo © fotobanka allphoto

ISBN 978-80-247-5176-4

ElEkTRONICké PUBlIkACE:

ISBN 978-80-247-9277-4 (ve formátu PDF)


5

Obsah

O autorovi ...............................................................9

Inteligence a IQ .....................................................10

Co je to inteligence? ............................................................10

Inteligenční kvocient (IQ) ...................................................12

Kvalita IQ testu ...........................................................................................................................13

Normování IQ testu ..................................................................................................................13

Čím je výsledek testu ovlivněn? ...........................................................................................14

Žádný učený z nebe nespadl .............................................15

Když nejste s výsledkem testu spokojeni .........................................................................16

Testy k procvičení .................................................17

Jazyková inteligence ...........................................................18

Které slovo se nehodí k ostatním?.......................................................................................18

Stejný význam slov ...................................................................................................................21

Písmenkový guláš ......................................................................................................................26

Doplňování slov .........................................................................................................................27

Vkládání písmen ........................................................................................................................28

Podobná přísloví ........................................................................................................................30

Společné vlastnosti ...................................................................................................................34

Logické myšlení ...................................................................36

Analogie ........................................................................................................................................36

Logický úsudek ..........................................................................................................................40

Dny v týdnu .................................................................................................................................42

Doplňování číselných řad .......................................................................................................44

Pokračování řady .......................................................................................................................46

Doplňování matic ......................................................................................................................53

Rozeznání rozdílů ......................................................................................................................61


6

Matematické schopnosti ....................................................64

Odhad výsledku .........................................................................................................................64

Doplňování početních znamének .......................................................................................67

Početní příklady .........................................................................................................................69

Slovní úlohy .................................................................................................................................70

Pozorovací schopnosti ........................................................74

Přesnost pozorování .................................................................................................................74

Prostorová představivost ...................................................79

Zrcadlové obrazce ....................................................................................................................79

Výběr obrazce .............................................................................................................................83

Přiřazování těles a jejich rovinných sítí ..............................................................................84

Výběr krychlí ...............................................................................................................................89

Technické schopnosti .........................................................92

Fyzika všedního dne .................................................................................................................92

Paměťové schopnosti .........................................................98

Co v tabulce nebylo? ................................................................................................................98

Jak si pamatujete pojmy? .....................................................................................................101

Jak si pamatujete citáty ........................................................................................................103

Jak si pamatujete pořadí věcí ..............................................................................................109

Jak si pamatujete adresy? .....................................................................................................111

Jak si pamatujete informace z textů? ...............................................................................113

Jak si pamatujete osoby ........................................................................................................117

Jak si pamatujete obrazce ....................................................................................................119

Řešení ..................................................................125

Jazyková inteligence ........................................................ 125

Které slovo se nehodí k ostatním?.....................................................................................125

Stejný význam slov .................................................................................................................126

Písmenkový guláš ....................................................................................................................126

Doplňování slov .......................................................................................................................127

Vkládání písmen .....................................................................................................................127

Podobná přísloví ......................................................................................................................128

Společné vlastnosti .................................................................................................................128

Logické myšlení ................................................................ 129

Analogie ......................................................................................................................................129

Logický úsudek ........................................................................................................................129

Dny v týdnu ...............................................................................................................................129

Doplňování číselných řad .....................................................................................................130

Pokračování řady .....................................................................................................................131

Doplňování matic ....................................................................................................................131

Rozeznání rozdílů ....................................................................................................................131


7

Matematické schopnosti ................................................. 132

Odhad výsledku .......................................................................................................................132

Doplňování početních znamének .....................................................................................132

Početní příklady .......................................................................................................................132

Slovní úlohy ...............................................................................................................................133

Pozorovací schopnosti ..................................................... 134

Přesnost pozorování ...............................................................................................................134

Prostorová představivost ................................................ 134

Zrcadlové obrazy .....................................................................................................................134

Výběr obrazce ...........................................................................................................................134

Přiřazování těles a jejich rovinných sítí ............................................................................135

Výběr krychlí .............................................................................................................................135

Technické schopnosti ...................................................... 136

Fyzika všedního dne ...............................................................................................................136

Paměťové schopnosti ...................................................... 136

Co v tabulce nebylo? ..............................................................................................................136

Jak si pamatujete pojmy? .....................................................................................................136

Jak si pamatujete informace z textů? ...............................................................................136

Velký IQ test ........................................................137

Jak to funguje ...........................................................................................................................137

Jak vypočítáte svůj inteligenční kvocient? .....................................................................137

Jazyk ................................................................................... 139

Výběr slov ...................................................................................................................................139

Významy slov ............................................................................................................................139

Přísloví .........................................................................................................................................141

Logika ................................................................................. 143

Řady ..............................................................................................................................................143

Matice ..........................................................................................................................................146

Analogie ......................................................................................................................................149

Číselné řady ...............................................................................................................................151

Matematika ........................................................................ 152

Početní příklady .......................................................................................................................152

Slovní úlohy ...............................................................................................................................152

Prostorová představivost ................................................ 154

Zrcadlové obrazce ...................................................................................................................154

Tělesa a jejich rovinné sítě ....................................................................................................155


8

Paměť .................................................................................. 158

Co v tabulce nebylo? ..............................................................................................................158

Jak si pamatujete údaje?.......................................................................................................161

Odpovědní formulář k IQ testu ..................................... 166

Vyhodnocení .............................................................................................................................167

Řešení IQ testu .................................................................. 168

Tabulka IQ .......................................................................... 169

Hodnoty IQ podle věkových skupin .................................................................................169


9

O autorovi

Dr. Wolfgang Reichel je diplomovaný psycholog a zabývá se diagnos

tikou personálních předpokladů, výběrem vhodných kandidátů na

různé pozice a dalším vzděláváním pracovníků. Je autorem mnoha

knih na téma výběru a testování nových pracovníků. Sestavil testové

otázky pro televizní show Velký IQ test. Doktor Reichel žije se svou

rodinou v Porúří.

www.dr-reichel.de


10 Inteligence a IQ

CO JE TO INTELIGENCE?

Pro mnoho lidí je inteligence nejdůležitější charakteristikou osobnosti a vysoký inteligenční kvocient je považován za rozhodující pro úspěch v zaměstnání. Také mnoho rodičů přeje svým dětem vysokou inteligenci na prvním místě.

Názory na to, co přesně inteligence je, se však poměrně široce rozcházejí. Většina lidí považuje za inteligentního toho, kdo má ve škole dobré známky, je úspěšný v zaměstnání, zvládá řešit náročné úkoly a má rozsáhlé vědomosti. Na druhou stranu je však stále znovu kladena řada dalších otázek: Je inteligence klíčem k úspěchu, blahobytu a štěstí? Lze pomocí IQ testu skutečně inteligenci změřit? Jsou muži inteligentnější než ženy, nebo naopak? Je inteligence vrozená, nebo závisí na výchově a vlivech prostředí?

Dodnes chybí obecně uznávaná definice inteligence a existuje o ní tolik teorií, kolik vědců se jí zabývá. Psycholog Wilhelm Stern, který též pojem inteligence ovlivnil, definoval inteligenci jako „ všeobecnou schopnost individua vědomě orientovat vlastní myšlení na nové požadavky, jako všeobecnou duchovní schopnost přizpůsobit se novým životním úkolům a podmínkám“. Pro amerického vědce, zabývajícího se inteligencí, Davida Wechslera, je inteligence „vnitřně členitá a zároveň globální schopnost individua účelně jednat, rozumně myslet a efektivně se vyrovnávat se svým okolím“.

Kvůli mnoha rozdílným názorům a diskuzím vědců ohledně inteligence a jejího měření uvádějí kritici často následující výrok: „Inteligence je to, co měří aktuální inteligenční test.“

Většina definic považuje pro inteligenci za nejdůležitější zejména následující schopnosti:  Chápat vztahy a souvislosti mezi skutečnostmi a vyvodit

z nich závěry.

Co je to inteligence?

11

 Řešit problémy myšlením a díky správnému porozumění se vyrov

návat s novými situacemi. Shoda panuje v  tom, že se inteligence skládá z  různých duševních schopností, které jsou na sobě do značné míry nezávislé. Proto bývá součástí IQ testu obvykle několik jednotlivých testů, kterými se posuzují následující schopnosti:  vnímavost,  jazykové schopnosti,  analytické myšlení,  logický úsudek a schopnost odvozování,  schopnost abstrakce,  vizuální paměť,  numerické chápání a schopnost početních operací,  prostorová představivost,  rychlost a přesnost vnímání. Inteligenčními testy nelze však inteligenci zcela změřit. Mezi oblasti inteligence, které nejsou v testech zahrnuty vůbec nebo jen okrajově, patří například praktické jednání a řešení problémů v běžném životě, sociální kompetence a kreativita jedince.

Každý inteligenční test také odráží nároky kulturního prostředí. Posuzují se zejména ty schopnosti, které považuje autor testu za důležité. Již výběrem jednotlivých úloh určuje autor testu, co pod pojmem inteligence chápe on, takže každý IQ test měří trochu jiný druh inteligence. Jak již bylo řečeno: „Inteligence je to, co měří aktuální inteligenční test.“

Obvykle se výsledek testu přepočítává na hodnotu, která je označována jako inteligenční kvocient (IQ). Tato hodnota uvádí relativní úroveň inteligence ve vztahu k  určité skupině. Lidé se stejným IQ se však mohou značně lišit složením svých jednotlivých duševních schopností a nadání. Proto mají výsledky inteligenčního testu vypovídající hodnotu jen tehdy, je-li uveden nejen inteligenční kvocient, nýbrž jsou-li výkony v jednotlivých oblastech znázorněny jako profil, který objasňuje též inteligenční strukturu.

Osobní IQ trenér

12

INTELIGENČNÍ KVOCIENT (IQ)

První použitelný test inteligence vyvinul v  roce 1905 francouzský

psycholog Alfred Binet. Ten měl na základě pověření ministerstva

školství zjistit, jak by ve veřejných školách bylo možné lépe vyučo

vat méně nadané děti. V roce 1912 pak německý psycholog Wilhelm

Stern vytvořil pojem inteligenční kvocient (IQ). Stern používal pro

každou věkovou úroveň úlohy, které většina osob dané věkové sku

piny byla obecně schopna zvládnout. V testu začaly testované osoby

řešit úlohy nejnižší věkové úrovně a pracovaly tak dlouho, dokud již

úlohy nebyly schopny zvládnout. Pokud tedy patnáctiletý došel jen

k úlohám pro dvanáctileté, byl na svůj věk inteligentní podprůměr

ně, pokud došel k úlohám pro osmnáctileté, byl inteligentní nadprů

měrně. Jako měřítko inteligence vytvořil Stern inteligenční kvocient.

Vypočítal jej tak, že vydělil mentální věk osoby jejím skutečným fy

zickým věkem a pak číslo vynásobil 100.

Inteligenční kvocient (IQ) =

mentální věk

× 100

Odpovídá-li tedy mentální věk fyzickému věku, je IQ přesně 100. Ten

to způsob výpočtu se postupem času prokázal jako nedostačující, a

tak byl později inteligenční kvocient definován jako odchylka osoby

od průměru dané věkové skupiny. Průměrná hodnota byla stanovena

na 100 a odpovídá počtu testových úloh, které v testu zvládne prů

měrně vyřešit určitá skupina osob.

Rozdělení hodnot IQ v populaci odpovídá Gaussovu normálnímu

rozdělení. Podle něj má asi 68 % lidí průměrné IQ mezi 85 a 115 body,

necelých 14 % leží nad průměrem s  IQ do 130 bodů a zhruba 2 %

osob jsou vysoce inteligentní s  IQ nad 130. Téměř 16 % lidí má IQ

menší než 85.

Gaussova křivka: Rozdělení inteligenčního kvocientu v populaci

fyzický věk

Inteligenční kvocient (IQ)

KVALITA IQ TESTU

Test inteligence může podat hodnotné informace a lze jej považovat za vědecky podložený jen tehdy, splňuje-li kritéria kvality, jako jsou objektivita, reliabilita a validita.

Objektivita znamená, že výsledky testu jsou zcela nezávislé na hodnotící osobě. At ́ testovanou osobu hodnotí kdokoliv, musí být provedení, hodnocení a interpretace testu vždy stejné.

Pod reliabilitou a spolehlivostí rozumíme stupeň přesnosti, se kterou daný test měří určitý znak. Měření jsou spolehlivá jen tehdy, dochází-li se při opakovaných testech ke stejnému výsledku.

Validita označuje obsahovou přesnost, kterou je v  testu měřen určitý znak. Test je validní tehdy, když měří přesně ten znak, který měřit má, a ne jiný. Validita inteligenčního testu samozřejmě záleží do velké míry na definici inteligence, ze které jeho autor vychází, a tyto definice se částečně mohou lišit.

NORMOVÁNÍ IQ TESTU

Abychom mohli vyhodnotit výsledky testu dané osoby a porovnat je s  výsledky jiných osob, potřebujeme závazné měřítko, tedy normy. Proto je každý inteligenční test před prvním použitím kalibrován na reprezentativním vzorku populace. Takto získané hodnoty jsou pak měřítkem, zda výsledek testu můžeme vyhodnotit jako špatný, průměrný nebo dobrý. Skupina osob při kalibraci musí mít stejné složení jako pozdější cílová skupina, co se věku, pohlaví a vzdělání týče, a musí mít alespoň 1000 osob. Teprve normováním lze na základě správných řešení vypočítat IQ, takže je možné srovnávat různé skupiny osob.

Při vyhodnocování IQ testů hraje důležitou roli věk. Zatímco v mládí výkon inteligence značně stoupá a většina lidí dosahuje mezi 25 a 30 lety svého duševního vrcholu, s  přibývajícím věkem výkon inteligence naopak postupně klesá. Proto starší osoby bodují v  daném IQ testu v průměru méně než osoby mladší. Důvodem je například pomalejší tempo zpracování, horší schopnost koncentrace a menší výkon paměti, ale také jiné školní vzdělání starších. Úlohy v IQ testech se orientují na aktuální obsah školní výuky, takže mladší osoby mají výhodu. Při převádění syrových hodnot testu do hodnot IQ se pak provádí vyrovnání. Proto například šedesátiletý člověk s menším počtem správných odpovědí dosahuje vyššího IQ než dvacetiletý.

Osobní IQ trenér

14

Při vyhodnocování IQ musíme brát v úvahu, že používané stupnice

se mohou lišit. Proto jsou často americké a evropské hodnoty IQ ne

porovnatelné. Většina evropských inteligenčních testů nabízí tabulky,

jak dosažený počet bodů převést do obecně používané stupnice IQ

s průměrem 100 a standardní odchylkou 15. Některé americké testy

používají zcela odlišné stupnice, jež umožňují i tak neuvěřitelné hod

noty IQ jako 200. Hodnota IQ tedy zhola nic nevypovídá, nevíme-li,

podle které stupnice byla měřena. Teplota 20 stupňů znamená také

něco zcela jiného, je-li uvedena ve stupních Celsia či Fahrenheita.

ČÍM JE VÝSLEDEK TESTU OVLIVNĚN?

Psychologický znak, jako je inteligenční kvocient, nemůžeme změřit

tak přesně jako například tělesnou výšku. Výsledek ovlivňují různé

rušivé faktory a mohou tak vést k chybám měření. Vliv může mít na

příklad forma, v jaké v den testu osoba právě je, zdravotní stav, únava,

aktuální možnost soustředit se, motivace a vnější rušivé faktory. Při

porovnání výkonů v testu musíme proto zohlednit, že určité rozdíly

vznikají chybou měření. Osoby s relativně podobnými hodnotami se

ve skutečnosti nemusí lišit vůbec.

Žádný učený z nebe nespadl

15

ŽÁDNÝ UČENÝ Z NEBE NESPADL

Také na inteligenční test se lze předem připravit a procvičováním svůj výkon zlepšit. V procvičovací části této knihy se seznámíte s typy úloh, jež se používají v inteligenčních testech nejčastěji. Vypracováním těchto cvičení poznáte možnosti řešení a vyvinete a osvojíte si nejvhodnější metody, jak jednotlivé úlohy řešit. Zjistíte, že se určité základní vzorce v různých testech opakují. Čím více procvičovacích úloh vyřešíte, tím větší zběhlost získáte v hledání vhodných způsobů řešení. Zkušenosti nabyté při procvičování se vyplatí zejména u neznámých typů úloh. V inteligenčních testech se objevuje několik cvičení, která se liší od těch, jež se obvykle řešívají ve škole.

U jednotlivých testů je uveden časový limit k vypracování, abyste si zvykli na práci v  časovém stresu. Často jsou požadované časové limity v inteligenčních testech tak krátké, že ve stanoveném čase není možné vypracovat všechny úlohy. Proto není žádná pohroma, když po uplynutí časového limitu nemáte dokončen celý test.

Nyní ještě několik rad pro vypracování úloh v inteligenčních testech:  Postarejte se o to, abyste mohli pracovat nerušeně a v klidu.  Většině testů předchází příklad. Příklad si dobře prohlédněte a

ujasněte si, co je v tomto testu nejdůležitější.  Pracujte plynule a pečlivě, abyste zbytečně neudělali chyby

z nepozornosti.  Úlohy řešte v daném pořadí, protože u většiny testů postupně na

růstá obtížnost úloh.  Zachovejte klid, i když zjistíte, že nezvládnete vypracovat všechny

úlohy. Většinou je časový limit tak krátký, že není možné vyřešit

všechny úlohy.  Nezastavujte se příliš dlouho u těžkých úloh. Raději přejděte k další

úloze. Nedořešenými úlohami se můžete zabývat, zbyde-li vám na

konci ještě trochu času.  Pokud u úloh typu „multiple-choice“ neznáte správné řešení, do

poručuje se postupovat vylučovací metodou: Vyškrtněte odpově

di, které určitě nepřichází v úvahu, a označte řešení, které se vám

jeví jako nejpravděpodobnější.

+


Osobní IQ trenér 16

KDYŽ NEJSTE S VÝSLEDKEM TESTU SPOKOJENI

Zjistíte-li při vyhodnocování testu, že jsou vaše výkony horší, než jste čekali, nepřeceňujte tento fakt a nenechte se odradit. Může jít jen o chvilkové selhání a měli byste se sami sebe ptát, zda pro něj neexistuje jednoduché vysvětlení jako například oslabené zdraví, menší soustředěnost, únava či další rušivé faktory.

Navíc jste při inteligenčním testu konfrontováni s mnoha úlohami, s nimiž jste se ve škole ani v zaměstnání nikdy nesetkali. Až si na podobné úlohy zvyknete, zlepší se i vaše výsledky v testech.

Budou-li i po poctivém tréninku vaše výsledky stále nepříznivé a neporadíte-li si s  některými úlohami, nezoufejte. Možná jsou vaše silné stránky v jiných oblastech inteligence, než na které jsou běžné inteligenční testy zaměřeny, například v oblasti kreativity a umění či v jednání s druhými lidmi. Testy k procvičení Na následujících stránkách se seznámíte s úlohami, které se v inteligenčních testech nejčastěji používají. Vypracováním těchto úloh si protrénujete své šedé buňky a připravíte je tak na skutečné testy. Přitom budou testovány následující oblasti – jazyková inteligence, logické myšlení, početní dovednosti, prostorová představivost, technické porozumění, vnímání a paměť.

Zajistěte, abyste mohli pracovat nerušeně a v klidu, mějte po ruce hodinky a měřte si čas.

Po vypracování cvičení porovnejte své výsledky s řešením na jejich konci. Pro hrubší orientaci k zařazení vašich výsledků v jednotlivých procvičovacích testech platí: Průměrných výsledků dosahujete, je-li alespoň 40 % vašich odpovědí správně, nad průměrem se pohybujete se 70 a více % správných odpovědí, u starších osob nad 60 let k tomu postačí již 60 % správných odpovědí.

V  poslední části této knihy máte možnost vypracovat spolehlivý skutečný IQ test se 100 úlohami a změřit tak téměř přesně váš inteligenční kvocient. Hodně zábavy a úspěchů při řešení procvičovacích úloh a při práci na IQ testu! Osobní IQ trenér 18

JAZYKOVÁ INTELIGENCE

Při následujících testech stojí v popředí znalost jazyka. Zkoušeny jsou jazykové schopnosti jako porozumění slovům, slovní zásoba a jazyková obratnost, ale také schopnost úsudku.

KTERÉ SLOVO SE NEHODÍ K OSTATNÍM?

Ze čtyř zadaných slov jsou si tři slova podobná, jedno se však mezi ostatní slova nehodí. Toto slovo máte odhalit. Příklad:

a) běžet b) skákat

c) poskakovat d) sedět Řešení: d. Při a, b, c jde o sloveso pohybu, při d jde o sloveso klidové. Test A Na splnění následujících úloh máte 5 minut.

1 a) pronásledovat b) honit

c) štvát d) dopadnout

2 a) lev b) vlk

c) prase d) medvěd

3 a) bledý b) unavený

c) plavý d) světlý

4 a) zedník b) sklenář

c) prodavač d) obkladač

5 a) malý b) drobný

c) útlý d) choulostivý

6 a) chladnička b) postel

c) skříň d) stůl

7 a) odstranit b) vyzvednout

c) vylít d) vyhodit

8 a) kytara b) housle

c) violoncello d) flétna

Jazyková inteligence

19

9 a) nekonečný b) věčný

c) neomezený d) neúnavný 10 a) lepit b) stříhat

c) spojovat d) svařovat 11 a) brzy b) teď

c) ihned d) nyní 12 a) plakat b) sténat

c) stěžovat si d) brečet 13 a) platný b) poctivý

c) skutečný d) opravdový 14 a) obrovský b) velký

c) enormní d) nadčasový 15 a) tvrdohlavý b) nesmyslný

c) vzdorovitý d) umíněný 16 a) zbytečný b) nepoužitelný

c) beznadějný d) neužitečný 17 a) odpustit b) prominout

c) dovolit d) zprostit viny 18 a) odvrátit b) zabránit

c) propustit d) odrazit 19 a) půjčit b) používat

c) vypůjčit d) zapůjčit

20 a) statečný b) chamtivý

c) bojácný d) opatrný

Řešení na straně 125.

Test B

Na splnění následujících úloh máte 5 minut.

1 a) myčka b) chladnička

c) umyvadlo d) televize

2 a) omyl b) padělání

c) nedorozumění d) chyba



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.