načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Osobní business model -- Jednoduchá metoda, jak vylepšit svůj život a nastartovat kariéru – Alexander Osterwalder; Yves Pigneur; Rosalee De La Foretová

Osobní business model -- Jednoduchá metoda, jak vylepšit svůj život a nastartovat kariéru
-15%
sleva

Kniha: Osobní business model
Autor: Alexander Osterwalder; Yves Pigneur; Rosalee De La Foretová
Podtitul: Jednoduchá metoda, jak vylepšit svůj život a nastartovat kariéru

Publikace plná rad a doporučení, jak snadno uspět v profesním i osobním životě. Sníte o nové cestě v kariéře nebo v životě? O něčem takovém sníme všichni. Většinou nám ale ... (celý popis)
339
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost

hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6% 80%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: BIZBOOKS
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2013
Počet stran: 264
Rozměr: 225 x 190 mm
Úprava: ilustrace, portréty
Vydání: 1. vyd.
Spolupracovali: překlad Libuše Mohelská
Skupina třídění: Management. Řízení
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
Novinka týdne: 2013-33
Datum vydání: 7. 8. 2013
Nakladatelské údaje: Brno, BizBooks, 2013
ISBN: 9788026500759
EAN: 9788026500759
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace plná rad a doporučení, jak snadno uspět v profesním i osobním životě. Sníte o nové cestě v kariéře nebo v životě? O něčem takovém sníme všichni. Většinou nám ale chybí struktura, s níž bychom svou cestu přehodnotili - zvlášť v době, kdy nám změny business modelů na pracovišti komplikují profesní i osobní život. Vyměňte nejistotu v kariéře za sebedůvěru. Stačí vám jednostránkový plán, který pomohl ke změně tisícovkám podniků po celém světě. Nabízí systematický postup, jak optimalizovat ten nejdůležitější business model ze všech - váš osobní.

Popis nakladatele

Sníte o nové cestě v kariéře nebo v životě? O něčem takovém sníme všichni. Většinou nám ale chybí struktura, s níž bychom svou cestu přehodnotili – zvlášť v době, kdy nám změny business modelů na pracovišti dál komplikují profesní i osobní život. Vyměňte nejistotu v kariéře za sebedůvěru. Stačí vám jednostránkový plán, který pomohl ke změně tisícovkám podniků po celém světě. Nabízí systematický postup, jak optimalizovat ten nejdůležitější business model ze všech – váš osobní business model. (jednoduchá metoda, jak vylepšit svůj život a nastartovat kariéru)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Ke knize "Osobní business model -- Jednoduchá metoda, jak vylepšit svůj život a nastartovat kariéru" doporučujeme také:
Začněte s PROČ Začněte s PROČ
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

KAPITOLA 3

Plátno osobního business modelu

Plátno 51


Teď se pojďme zaměřit na ten nejdůležitější business model ze všech: váš osobní business model. Pro popis osobních business modelů funguje plátno úplně stejně jako pro business modely organizací. Několik rozdílů ale přece jenom najdeme: • V osobním business modelu jste klíčovým zdrojem vy: vaše zájmy, dovednosti

a schopnosti, osobnost a aktiva, která vlastníte nebo řídíte. V organizacích klíčové

zdroje často zahrnují širší škálu, například jiné lidi. • V osobním business modelu hrají roli těžko vyčíslitelné „měkké“ náklady (například

stres) a „měkké“ přínosy (třeba uspokojení). V organizačních business modelech se

obvykle počítá jen s fi nančními náklady a přínosy. Při kreslení osobního business modelu pro vás mohou být užitečné tyto alternativní popisy stavebních prvků: 52 Sekce 1


Náklady

Klíčoví

partneři

Klíčové

zdroje

Kanály

Klíčové

činnosti

Poskytovaná

hodnota

Vztahy se zákazníky Zákazníci

Příjmy

Plátno business modelu

Kdo

vám

pomáhá

Co

děláte

Osobního

Jak

pomáháte

Jak

komunikujete Komu

pomáháte

Co dáváte

Co

získáváte

Jak se ovás

dozvědí ajak

své služby

dodáváte

Kdo jste

aco máte

Soubor PDF s plátnem osobního business modelu lze stáhnout na stránkách: BusinessModelYou.com.

Plátno 53


Váš první osobní business model:

čas nakreslit koncept

Popadněte papír, tužku a lepicí lístečky – v této kapitole začne váš

osobní business model dostávat tvar. Nezapomeňte přitom na několik

věcí: Při kreslení svého prvního osobního business modelu se omezte

na své profesionální působení, na práci, kterou si vyděláváte na

živobytí.

Když si vytvoříte jasný a přesný obraz svých profesních aktivit, získáte

základ pro to, abyste se mohli zaměřit na „měkké“ prvky své kariéry, jako

je uspokojení, stres, uznání, časové nároky, příspěvek komunitě atd.

S JEDNOTLIVÝMI

STAVEBNÍMI

PRVKY VÁM

POMOHOU TITO

SPOLUPRACOVNÍCI,

KTE

Ř

Í ZM

Ě

NILI

SVOU KARIÉRU

54 Sekce 1


Osobní příběh pro každý stavební prvek

Co dáváte

(Náklady)

(Costs)

Kdo vám pomáhá

(Klíčoví partneři)

Kdo jste a co máte

(Klíčové zdroje)

Jak se o vás dozvědí

a jak své služby

dodáváte (Kanály)

Co děláte

(Klíčové činnosti)

Jak pomáháte

(Poskytovaná

hodnota)

Jak komunikujte

(Vztahy se zákazníky)

Komu pomáháte

(Zákazníci)

Co získáváte

(Příjmy)

t

(( hhanannenenellls)lslsls)))

u ff tsts)

tititionononshippps)))

KKeyey R Resesesououourcrcrcees)))

Plátno 55


Klíčové zdroje (Kdo jste/co máte) Organizace umějí přitáhnout nemalé lidské, fi nanční, fyzické a duševní zdroje: lidi, peníze, vybavení, nemovitosti a duševní vlastnictví. Jako jednotlivci ale máme zdroje omezené – musíme spoléhat v první řadě na sebe. K vašim osobním klíčovým zdrojům patří, kdo jste: 1) vaše zájmy, 2) schopnosti a dovednosti a 3) osobnost, a také to, co máte: znalosti, zkušenosti, odborné a pracovní kontakty a další hmatatelné a nehmatatelné zdroje a aktiva. Vaše zájmy – to, čemu se věnujete s nadšením – mohou velmi pravděpodobně být vaším nejcennějším zdrojem. To proto, že zájem přináší kariérní uspokojení. Vytvořte proto ve stavebním prvku Klíčové zdroje seznam svých největších zájmů. Následují schopnosti a dovednosti. Schopnosti představují přirozená, vrozená nadání: věci, které vám jdou snadno a bez námahy. Zapište si specifi cké schopnosti, jako prostorové vnímání, zprostředkování komunikace ve skupině, mechanická zručnost. Dovednosti naopak představují naučené nebo získané způsobilosti: věci, ve kterých jste se zlepšili praxí a studiem. Opět uveďte specifi cké dovednosti, jako je ošetřovatelství, fi nanční analýza, stavba budov, počítačové programování.

Dalším prvkem, který dotváří, kým jste (při

nejmenším v tomto okamžiku), je osobnost.

Zapište si výrazy, které ji popisují, jako dob

rá emoční inteligence, pilný, společenský, klid

ný, vyrovnaný, přemýšlivý, energický, zaměřený

na detail atd.

To, kdo jste, samozřejmě zahrnuje více slo

žek než jen zájmy, schopnosti a dovednosti

a osobnost: Patří do toho hodnoty, intelekt,

smysl pro humor, vzdělání, cíle a mnoho

dalšího. V tomto okamžiku se ale pojďme

přesunout k tomu, co máte. Sem patří hma

tatelná i nehmatatelná aktiva. Pokud napří

klad máte rozsáhlou síť pracovních kontak

tů, poznamenejte si rozsáhlá síť. Obdobně

si můžete zapsat hluboké zkušenosti v obo

ru, vynikající odbornou pověst, postavení

na špici ve vašem oboru nebo publikace

či jiné duševní vlastnictví, které si můžete

připsat.

Nakonec si poznamenejte veškerá

hmatatelná aktiva, která osobně vlastníte

a jsou zásadní nebo potenciálně užitečná

pro vaši práci: vozidla, nástroje, zvláštní

oděvy, peníze nebo fyzická aktiva, která

máte k dispozici a můžete je investovat do

své kariéry.

56 Sekce 1


57

JMÉNO

ANNABELLE SLINGERLANDOVÁ

PŘÍPADOVÁ STUDIE:

KLÍČOVÉ ZDROJE

POZNÁMKY:

PROFIL:

LÉKAŘKA

Zdrojem jste vy

Doktorka Annabelle Slingerlandová se specializuje na léčení a výzkum dětské cukrovky. Její

malí pacienti často slýchají, že život je plný omezení a nebezpečí, ona je ale přesvědčena, že

potřebují dostat možnosti a prostor. Na podporu této myšlenky zorganizovala Annabelle

dobrovolný štafetový maraton, kterého se účastní děti s cukrovkou. Akci nazvala „Kids

Chain“ – Dětský řetěz.

Krátce před maratonským dnem udeřila tragédie: Annabelle měla vážnou nehodu na kole.

Akce přesto úspěšně proběhla – a přilákala nečekanou pozornost ze strany fi rem, místní

správy i médií – Annabelle ale nemohla dál vykonávat svou lékařskou práci. Nad její

budoucností se stahovaly mraky.

Zájem fi rem i médií o sdružení Kids Chain však přetrvával. „Neuvědomovala jsem si, že

je to projekt, který by mohl naplnit můj život,“ vzpomíná lékařka. „Dokonce jsem se ho

zkusila vzdát. Ale myšlenka Kids Chain se nevzdala mě.“

Členka našeho fóra Marieke Postová ukázala Annabelle, jak využít plátno k návrhu

neziskové organizace, která by mohla akce Kids Chain podporovat. Když Annabelle

zkoumala prvek Klíčové zdroje, najednou si něco uvědomila. „Došlo mi, že za jeden

z nejdůležitějších zdrojů pro Kids Chain bych měla pokládat sama sebe a že by mi

organizace měla za můj přínos platit,“ vypráví. „Tímto způsobem jsem se předtím na věc

nikdy nepodívala.“

Dnes Annabelle působí jako ředitelka neziskové nadace Kids Chain for Diabetes.


Klíčové činnosti

(Co děláte)

Klíčové činnosti – to, co děláte – vycházejí

z klíčových zdrojů. Jinými slovy, to, co dělá

te, se přirozeně odvíjí od toho, kdo jste.

Při vyplňování tohoto stavebního prvku

začněte úvahou o nejdůležitějších úko

lech, které v práci pravidelně vykonává

te. Připomínáme, že klíčové činnosti jsou

jednoduše fyzické nebo duševní aktivity,

které provádíte za své zákazníky. Nepopi

sují hodnotu, kterou tyto činnosti vytvářejí,

i když ta je důležitější.

Vyjmenování konkrétních úloh je jedno

duchý způsob, jak pokračovat v kreslení na

plátno vašeho osobního business modelu,

a připraví vás na to, abyste dokázali důklad

ně zvážit zásadnější pojem hodnoty.

Napište si tedy seznam těchto úloh. Vaše

práce může zahrnovat jen dvě nebo tři klí

čové činnosti, ale možná jich vyžaduje pět

nebo více. Na své plátno uveďte pouze sku

tečně důležité činnosti – ty, které vaši práci

odlišují od jiných – nikoli každý úkol, který

musíte zvládnout.

58 Sekce 1


59

JMÉNO

PŘÍPADOVÁ STUDIE: POZNÁMKY:

PROFIL:

STEVE BROOKS

KLÍČOVÉ AKTIVITY

INŽENÝR

Od dovedností khodnotám

Během studia a na počátku své kariéry jsem se velmi soustředil na svůj osobní rozvoj – jeho

přínosy se ale ne a ne zhmotnit. Absolvoval jsem Námořní akademii jako jeden z nejlepších

v ročníku, získal magisterský titul elektroinženýra, sloužil jsem v námořním vojsku jako

jaderný inženýr a během práce na plný úvazek vystudoval MBA. Ale přes tyto úspěchy se

mi zdálo, že jsem uvízl na pozicích, které jsou vlastně základní. Cítil jsem se jako inženýrský

dělník.

Když jsem hledal cesty, jak posílit svou spokojenost, narazil jsem také na osobní business

model. Nakreslil jsem si plátno a můj problém se na něm téměř okamžitě jasně ukázal. Přes

veškerou snahu o osobní rozvoj jsem něco zanedbal – nepřemýšlel jsem o tom, jak mohou

moje dovednosti pomoct dalším lidem. Když jsem se pokusil vyplnit stavební prvky „Co

děláte“ a „Komu pomáháte“, prakticky jsem tam neměl co napsat.

Přechod od zaměření na dovednosti k zaměření na hodnotu je neuvěřitelně bolestivý.

Právě proto obsahuje myšlenka osobního business modelu mnohem víc než jen plátno.

Tato technika mi ukázala, že musím najít zájem, pro který jsem nadšený – takový, aby

uspokojoval mě osobně, ale zároveň pomáhal ostatním.

Nedokážu dostat z hlavy úvahy o tom, jak se vyvíjí role otců. Pořád se snažím přijít na to,

jak bych mohl pomoci. Osobně si nejsem jistý, jak být v roli rodiče rovnocenný své ženě.

Které každodenní úkoly, tradičně vykonávané matkami, se potřebuji naučit? Myslím si, že

stejné otázky si v duchu klade spousta dalších otců. Pracuji teď na business modelu, který

řeší nově pojatou, rozšířenou roli otce jako živitele.“


Zákazníci (Komu pomáháte) Teď přidejte na plátno zákazníky – ty, kterým pomáháte. Připomeňme, že zákazníci jsou ti, kdo platí, aby získali nějaký prospěch. (Případně prospěch získávají zdarma a dotují je platící zákazníci.) Jako jednotlivci máte mezi zákazníky či skupinami zákazníků také lidi ve vaší organizaci, kteří na vaší pomoci závisejí při své práci. (Pokud jste na volné noze, můžete za svou organizaci pokládat svou profesní situaci.) Důležité je, že k zákazníkům patří i váš šéf a další lidé, kteří přímo zodpovídají za vaši odměnu. V organizaci schvalují výplatu vaší mzdy, představují tedy jednu skupinu zákazníků. Jestliže tedy máte bezprostředního nadřízeného, zapište jeho jméno do pole Zákazníci. Komu dalšímu se zodpovídáte? Do stavebního prvku Zákazníci patří i jejich jména. Teď na chvíli poodstupte od plátna a zamyslete se. Jaké role v práci hrajete? Poskytujete služby ostatním ve vaší organizaci? Rozdělujete práci kolegům? Kdo na vás závisí nebo má prospěch z vaší práce? Tito lidé vám nejspíš přímo neplatí, ale váš celkový výkon

v práci – a tedy i důvod, abyste dál dostávali

zaplaceno – závisí na tom, jak dobré služby

těmto konkrétním kolegům poskytujete.

Pokud jste například členem týmu počítačo

vé nebo technologické podpory, víte velmi

dobře, co to znamená mít interní zákazní

ky. Jsou ve vaší organizaci další jednotlivci

nebo skupiny, které můžete pokládat za své

zákazníky? Co třeba vedoucí klíčových pro

jektů nebo členové vašeho týmu? Jestli je to

tak, poznamenejte si jejich jména.

Poté popřemýšlejte o dalších stranách, které

s vaší organizací spolupracují. Jsou to třeba

zákazníci nebo společnosti, které nakupují

a používají služby či výrobky vaší organizace.

Jednáte s nimi přímo? I když nejednáte, stále

je můžete pokládat za své zákazníky.

Spolupracujete s některými z klíčových

partnerů vaší organizace? Možná si i oni

zaslouží své místo v seznamu vašich

zákazníků.

Nakonec uvažte širší komunity, kterým vaše

práce prospívá. Mohou to být oblasti či měs

ta nebo skupiny lidí spojených obchodními,

profesními nebo společenskými zájmy.

60 Sekce 1


61

JMÉNO

PŘÍPADOVÁ STUDIE: POZNÁMKY:

PROFIL:

TRINA BOWERMANOVÁ

ZÁKAZNÍCI

SVATEBNÍ FOTOGRAFKA

Přepsat příběhy zákazníků

Trina Bowermanová se zúčastnila workshopu zaměřeného na osobní business modely. Po

přednášce oslovila facilitátora. Poznamenala, že představené myšlenky se jí moc líbily, ale že

nedokáže metodiku osobního business modelu uplatnit ve své vlastní situaci.

„Jaká je vaše práce?“ zeptal se facilitátor.

„Jsem svatební fotografk a,“ odpověděla.

„Takže svými fotografi emi vyprávíte příběhy o svatbách,“ shrnul facilitátor.

„Svým způsobem... vlastně ano.“

„Co kdybyste tedy zkusila vyprávět příběhy i o dalších akcích?“

Trina uvolnila ruce, takže jí spadly podél boků, a zhoupla se na patách.

„Děkuju vám,“ řekla po chvíli. „Dneska večer asi neusnu.“


Poskytovaná

hodnota

(Jak pomáháte)

Teď je čas defi novat hodnotu, kterou zákaz

níkům poskytujete: jak jiným lidem pomá

háte zvládnout jejich práci. Jak už jsme po

znamenali, právě toto je nejdůležitější před

stava pro uvažování o vaší kariéře.

Dobrý způsob, jak začít defi novat staveb

ní prvek Hodnota, je položit si otázku: Na

jakou práci si mne zákazník „najímá“? Jaký

prospěch zákazník z mé práce má?

V předchozích částech jsme například vidě

li, že hodnota, kterou zákazníkovi poskytuje

společnost Jiff y Lube, nespočívá v samotné

výměně oleje, ale ve výhodách, jež lidé zís

kají díky profesionálním službám: seřízené

auto a žádný nepořádek ani starosti.

Pochopit, jak z vašich klíčových činností

vzniká hodnota poskytovaná zákazníkům,

je při defi nici vašeho osobního business

modelu zcela zásadní.

62 Sekce 1


63

JMÉNO

PŘÍPADOVÁ STUDIE: POZNÁMKY:

PROFIL:

MIKA UCHIGASAKIOVÁ

POSKYTOVANÁ

HODNOTA

PŘEKLADATELKA

Najít skutečnou práci

Mika Uchigasakiová je překladatelka na plný úvazek z angličtiny do japonštiny a naopak. K jejím nejdůležitějším zákazníkům patří právní kanceláře. Na překladatelské konferenci navštívila workshop věnovaný osobnímu business modelu. Během práce přišel facilitátor s poznámkou k prvnímu plátnu, které Mika právě zpracovávala. Do pole Poskytovaná hodnota si zapsala „překládání dokumentů z japonštiny do angličtiny“. „Jak se překládání dokumentů z japonštiny do angličtiny liší od vašich klíčových činností?“ zeptal se facilitátor. Mika k němu nechápavě vzhlédla. „Na jakou práci si vás právní kancelář najímá? S čím jim máte pomoci?“ pokračoval facilitátor. Mika se na chvíli zamyslela. „Vyhrát soudní spor,“ odpověděla. „Tak jim pomáhejte s tímhle úkolem,“ radil dál facilitátor. „Překládání dokumentů z japonštiny do angličtiny je klíčová činnost. Vaší poskytovanou hodnotou bude něco jako vytváření přesvědčivé dokumentace, která pomůže vyhrát soudní spor o několik milionů dolarů. Nikdy nenechte klienty ztotožňovat klíčové činnosti s poskytovanou hodnotou.“ Mice zazářily oči. „To je pro mě nový způsob uvažování,“ podotkla. „Hledala jsem způsob, jak modelovat svou práci jinak. Myslím, že jsem ho našla.“


Když jste jasně defi novali své zákazníky

a poskytovanou hodnotu, máte za sebou

velkou část práce potřebné k nakreslení

osobního business modelu. Teď je na řadě

zbytek:

Kanály

(Jak se o vás dozvědí/Jak

dodáváte své služby)

Tento stavební prvek pokrývá pět fází toho, co obchodní žargon označuje jako „marketingový proces“. Jeho fáze lze nejlépe popsat formou otázek: 1. Jak potenciální zákazníci zjistí, že jim

můžete pomoci?

2. Jak se rozhodnou, zda mají koupit vaše

služby?

3. Jak je koupí? 4. Jak dodáte, co si zákazníci koupí? 5. Jak se ujistíte o spokojenosti

zákazníků?

Defi nování kanálů, kterými dodáváte to, co si zákazníci kupují, je přímočaré: Můžete odesílat písemné zprávy; hovořit s lidmi; nahrát kód na vývojářský server; využívat ústní prezentace – osobně nebo online; nebo využít různé prostředky k fyzickému dodání zboží.

V pěti fázích marketingového procesu ale

vidíme další otázky na kanály, jež jsou zají

mavější a důležitější: třeba jak vás potenci

ální zákazníci najdou a jak poznají hodnotu,

kterou jim poskytujete.

Dozvědí se o vás z ústního doporučení

ostatních? Na webových stránkách nebo

blogu? V článcích nebo na přednáškách?

Z prodejního telefonátu? Z e-mailové zprá

vy nebo na online fóru? Z reklamy?

Tady je účinné připomenutí, proč jsou

kanály pro váš osobní business model

zcela zásadní: 1) Musíte definovat, jak

pomáháte, abyste to ostatním mohli sdě

lit, 2) musíte sdělit, jak pomáháte, abys

te svou pomoc mohli prodat, a 3) musíte

prodat svou pomoc, abyste za ni dostali

zaplaceno.

64 Sekce 1


65

JMÉNO

PŘÍPADOVÁ STUDIE: POZNÁMKY:

PROFIL:

KEN TIMMERMAN

KANÁLY

GRAFIK NA VOLNÉ NOZE

Změna kanálů

Mám nízký práh nudy. Když jsem začal pracovat jako grafi k, neustále jsem střídal

pracoviště a málokdy zůstal na jednom místě déle. Menší fi rmy, pro které jsem pracoval,

nebyly nadšené z mého nedostatku trpělivosti s úpravami detailů ani z mé snahy oživit

svůj zájem tím, že budu upravovat pracovní postupy. Nezřídka jsem byl propuštěn po pár

měsících, někdy jsem odešel sám vyzkoušet jinou příležitost. Neměl jsem žádné zkušenosti

s podnikáním ani žádné podnikatele v okolí, a tak mě nenapadlo, že jsem ideální typ na

volnou nohu, dokud to nezmínil jeden z mých zaměstnavatelů – hned poté, co se se mnou

rozloučil.

Nevěděl jsem nic o business modelech ani o osobním marketingu založeném na hodnotě.

Ale vedle výtvarných dovedností mám ještě dvě důležité silné stránky – rád poznávám nové

lidi a dokážu přijmout několik nových projektů zároveň.

Nemám třeba žádný problém poprvé se objevit v oddělení grafi ckého návrhu v reklamní

agentuře a rychle se seznámit. Ještě před obědem si všichni myslí, že už tam dělám roky,

protože znám lidi, klienty i postupy, které se v oddělení používají.

To, že se snadno začnete nudit a neustále chcete potkávat nové lidi a zkoušet nové projekty,

může pracovat proti vám, jste-li zaměstnancem na plný úvazek. Když jsem ale změnil

kanál a stal se ze zaměstnance odborníkem na volné noze, tyto vlastnosti se proměnily

v moje klíčové silné stránky. Moji kolegové mají stejné, ne-li lepší technické dovednosti.

Ale protože mně trvá pouhou hodinu, než se rozkoukám v novém prostředí, je po mých

službách velká poptávka.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist