načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Ošetřovatelství v psychiatrii - Eva Marková; kolektiv; Tomáš Petr

Ošetřovatelství v psychiatrii

Elektronická kniha: Ošetřovatelství v psychiatrii
Autor: Eva Marková; kolektiv; Tomáš Petr

Publikace určená sestrám věnující se péči o duševně nemocné obsahuje všechna významná témata z ošetřovatelství v psychiatrii a zdůrazňuje informace významné pro práci sester. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  339
+
-
11,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 295
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Patologie. Klinická medicína
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2014
ISBN: 978-80-247-4236-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace určená sestrám věnující se péči o duševně nemocné obsahuje všechna významná témata z ošetřovatelství v psychiatrii a zdůrazňuje informace významné pro práci sester. Příklady, ilustrující teoretické informace.

Popis nakladatele

Publikace přináší komplexní obraz o moderní psychiatrické ošetřovatelské péči. Cílem publikace je předat informace studentům oboru, vyučujícím a odborné veřejnosti o současných trendech v ošetřovatelské péči u nemocných v psychiatrii. Publikace nahradí na trhu knihu Psychiatrická ošetřovatelská péče.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Eva Marková; kolektiv; Tomáš Petr - další tituly autora:
Ošetřovatelství v psychiatrii Ošetřovatelství v psychiatrii
 (e-book)
Psychiatrická ošetřovatelská péče Psychiatrická ošetřovatelská péče
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Tomáš Petr, Eva Marková a kolektiv

Ošetřovatelství

v psychiatrii

Ošetřovatelství v psychiatrii

Tomáš Petr, Eva Markováa kolektiv

HIPPO, spol. s r.o.

Žabovřeská 72/12, 603 00 Brno

www.hippo.cz; www.ispp.cz

e-mail: hippo@hippo.cz

tel: +420 543 210 134

T strukturovaná zdravotnická dokumentace v souladu

s legislativou a standardy kvality péče

T podpora ošetřovatelského procesu

t sesterské záznamy a zprávy

t strukturovaná ošetřovatelská anamnéza

t ošetřovatelský plán

t edukace

t prevence rizik v ošetřovatelské péči – screeningové metody

t sledování a vyhodnocení agend kvality péče (dekubity, pády ... )

T zdravotně ekonomické agendy

T sociálně zdravotní agendy

T podpora administrativních procesů

T sledování a evidence nežádoucích událostí

T elektronická komunikace (MSZZ, ÚZIS, ZP,...)

T systémová a legislativní podpora

Vydání knihy podpořila fi rma HIPPO spol. s r.o., tvůrce Informačního

Systému pro Psychiatrii ISpP HIPPO, nejrozšířenějšího software pro

vedení zdravotnické dokumentace v segmentu psychiatrické péče.

9 788024 742366

ISBN 978-80-247-4236-6



GRADA Publishing

Tomáš Petr, Eva Marková a kolektiv

Ošetřovatelství

v psychiatrii


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reproduko

vána a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu na

kladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

OŠETŘOVATELSTVÍ V PSYCHIATRII Vedoucí autorského kolektivu: Mgr. Tomáš Petr, Ph.D., Mgr. Eva Marková, Ph.D. Autorský kolektiv: Bc. Jana Akrmannová Mgr. Jan Běhounek Bc. Zuzana Fišarová MUDr. Iva Hodková Jan Jaroš Mgr. Jaroslava Knížková Bc. Martina Kratochvílová Bc. Hana Kudrnovská Mgr. Eva Marková, Ph.D. Mgr. Barbora Michálková

Bc. Blanka Novotná

Jitka Novotná

MUDr. Ondřej Pěč

Mgr. Tomáš Petr, Ph.D.

Mgr. Jana Poljaková

Bc. Magdalena Randáková Modes

Mgr. Ivana Šlaisová

Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D.

PhDr. Martina Venglářová

Jana Votavová, DiS. Recenze: MUDr. Martin Hollý Kniha byla vydána s laskavým přispěním společnosti HIPPO spol. s r.o. TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: © Grada Publishing, a.s., 2014 Cover Photo © fotobanka allphoto, 2014 Autor fotografi í: Mgr. Tomáš Petr, Ph.D. Autor obrázku 18.2: Jiří Hlaváček Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 5534. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Ivana Podmolíková Sazba a zlom Karel Mikula Počet stran 296 1. vydání, Praha 2014 Vytiskla Tiskárna v Ráji s.r.o., Pardubice Názvy produktů, fi rem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvláštním způsobem vyznačeno. Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorů. Z jejich praktického uplatnění ale nevyplývají pro autory ani pro nakladatelství žádné právní důsledky. ISBN 978-80-247-4236-6 TIRÁŽ ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-9253-8 ve formátu PDF ISBN 978-80-247-9254-5 ve formátu EPUB

Obsah

Předmluva prezidentky České asociace sester 12

Předmluva 13

I Obecná část 15

1 Duševní zdraví (Eva Marková) 17

1.1 Definice zdraví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17 1.2 Světová zdravotnická organizace a péče o duševní zdraví . . . . . . . . . . 19 1.3 Výskyt duševních poruch v ČR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 1.4 Mentální hygiena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22 1.5 Prevence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

2 Historie péče o duševně nemocné (Tomáš Petr) 24

2.1 Počátky péče o duševně nemocné . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24

2.1.1 Duševní choroby ve starověku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24

2.1.2 Vliv náboženství na přístup k duševně chorým . . . . . . . . . . . .25

2.1.3 První pokrokové názory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26

2.1.4 Uzavírání duševně nemocných a první snahy o jeho regulaci . . . .26

2.1.5 Přínos Phillipa Pinela. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 2.2 Formování psychiatrie jako samostatného medicínského oboru . . . . . .28

2.2.1 Medicínský výklad duševních poruch . . . . . . . . . . . . . . . . .28

2.2.2 Nástup psychoanalýzy a shell shock . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

2.2.3 Rozvoj psychiatrie ve 20. století . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30

2.2.4 Zneužívání psychiatrie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 2.3 Vývoj péče o duševně nemocné v Čechách . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

2.3.1 Počátky péče o duševně nemocné v Čechách . . . . . . . . . . . . . 32

2.3.2 Budování velkých psychiatrických léčeben. . . . . . . . . . . . . . .33

2.3.3 Poválečné období . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34

2.3.4 Období po roce 1989 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34 2.4 Výhledy do budoucna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34

3 Kompetence sester pracujících na psychiatrii (Blanka Novotná) 37

3.1 Vzdělávání sester pracujících na psychiatrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 3.2 Legislativní vymezení kompetencí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 3.3 Kompetence sestry pro péči v psychiatrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 3.4 Sestra jako nositelka výkonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40 3.5 Kompetence psychiatrických sester v Evropě . . . . . . . . . . . . . . . . .40

4 Organizace psychiatrické péče v ČR (Tomáš Petr) 42

4.1 Psychiatrická péče v ČR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43

4.1.1 Ambulantní péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43

4.1.2 Lůžková péče. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43

4.1.3 Komunitní péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45 4.2 Změny systému psychiatrické péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45 4.3 Svépomocné aktivity v české psychiatrii (Jan Jaroš) . . . . . . . . . . . . . . .46 4.4 Význam rodičovských organizací (Jana Poljaková) . . . . . . . . . . . . . . . . 47

5 Psychiatrická etika (Tomáš Petr) 49

5.1 Základní pojmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49 5.2 Etika v psychiatrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49 5.3 Práva duševně nemocných a jejich formování . . . . . . . . . . . . . . . . .50 5.4 Informovaný souhlas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 5.5 Základní principy v řešení etických otázek . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 5.6 Etické kodexy v psychiatrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 5.7 Etické problémy v psychiatrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58

5.7.1 Medicínský paternalizmus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58

5.7.2 Nedobrovolná hospitalizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

5.7.3 Stanovování psychiatrických diagnóz . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

5.7.4 Etický přístup k vážně duševně nemocným . . . . . . . . . . . . . . 62

5.7.5 Preskripce léků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

5.7.6 Etika a psychoterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

6 Právní otázky v psychiatrii (Tomáš Petr) 65

6.1 Právní předpisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

6.1.1 Mezinárodní úmluv y . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

6.1.2 České právní normy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 6.2 Vybrané právní problémy v oblasti psychiatrie . . . . . . . . . . . . . . . . 70

6.2.1 Nedobrovolná hospitalizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

6.2.2 Používání omezovacích prostředků. . . . . . . . . . . . . . . . . . .73

6.2.3 Způsobilost k řízení motorových vozidel. . . . . . . . . . . . . . . .74

6.2.4 Ochranné léčení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75

6.2.5 Způsobilost k právním úkonům. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76

7 Vyšetřovací metody v psychiatrii (Jan Běhounek) 78

7.1 Psychiatrické vyšetření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 7.2 Pomocné vyšetřovací metody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80

7.2.1 Psychologické vyšetření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80

7.2.2 Zobrazovací metody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

7.2.3 Laboratorní vyšetření. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 7.3 Ošetřovatelské vyšetření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84

7.3.1 Posuzování stavu pacienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

7.3.2 Zdroje informací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

7.3.3 Rozhovor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

7.3.4 Pozorování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

7. 3 . 5 Ošetřovatelská anamnéza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86

7.3.6 Hodnoticí škály . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

8 Léčba v psychiatrii (Jan Běhounek) 93

8.1 Biologické léčebné metody v psychiatrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 8.2 Psychofarmaka a jejich klasifikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94

8.2.1 Antidepresiva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

8.2.2 Antipsychotika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98

8.2.3 Anxiolytika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

8.2.4 Hypnotika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103

8.2.5 Kognitiva (neuroprotektiva) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104

8.2.6 Psychostimulancia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

8.2.7 Tymoprofylaktika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 8.3 Specifika podávání léků na psychiatrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 8.4 Psychofarmakoterapie v dětském věku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 8.5 Psychofarmakoterapie ve stáří . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 8.6 Další možnosti biologické léčby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

8.6.1 Elektrokonvulzivní léčba (electroconvulsive therapy, ECT) . . . . 110

8.6.2 Transkraniální magnetická stimulace . . . . . . . . . . . . . . . . 112

8.6.3 Spánková deprivace. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

8.6.4 Fototerapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

8.6.5 Stimulace nervus vagus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

8.6.6 Psychochirurgie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

8.6.7 Fytoterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

9 Psychoterapie a psychoterapeutický přístup (Blanka Novotná) 116

9.1 Definice psychoterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 9.2 Uplatnění psychoterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 9.3 Prostředky psychoterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 9.4 Formy psychoterapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 9.5 Psychoterapeutické směry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 9.6 Role sestry v psychoterapii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 9.7 Psychoterapeutický přístup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

10 Komunitní péče v psychiatrii (Ondřej Pěč) 124

10.1 Formy podpory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 10.2 Služby poskytované v komunitní péči a jejich cílová skupina . . . . . . . 125 10.3 Zotavení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 10.4 Základní elementy komunitního systému ve vztahu

ke zdravotnímu systému . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 10.5 Psychosociální rehabilitace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 10.6 Case management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 10.7 Asertivní komunitní léčba jako možnost udržení

a resocializace klientů ve vlastním prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 10.8 Stanovení rehabilitačního a krizového plánu u pacienta

v domácím prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 10.9 Vedení týmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 10.10 Postavení všeobecné sestry jako člena multioborového týmu

v procesu resocializace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 10.11 Organizace, koordinace služeb a komunitní plánování . . . . . . . . . . . 139

11 Krize a krizová intervence (Blanka Novotná) 143

11.1 Charakteristika krize . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 11.2 Příčiny a průběh krize . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 11.3 Typologie krizí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 11.4 Suicidální krize . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 6 11.5 Krizová pomoc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 8 11.6 Krizová intervence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149

12 Sexualita lidí s duševním onemocněním (Martina Venglářová) 151

12.1 Sexuální anamnéza v rámci ošetřovatelského přístupu . . . . . . . . . . . 151 12.2 Dopady léčby na sexuální život nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 12.3 Specifika některých psychiatrických poruch . . . . . . . . . . . . . . . . . 153

12.3.1 Psychózy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153

12.3.2 Deprese . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153

12.3.3 Manická fáze afektivní poruchy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154 12.4 Ochrana nemocných před sexuálním násilím . . . . . . . . . . . . . . . . 154 12.5 Kultivace sexuálních projevů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 12.6 Snížené schopnosti i možnosti duševně nemocných . . . . . . . . . . . . 156 12.7 Ochranná sexuologická léčba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156

13 Spolupráce pacientů při léčbě, role sestry v psychoedukaci (Tomáš Petr) 157

13.1 Faktory ovlivňující spolupráci s léčbou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 13.2 Zásady psychoedukace a role sestry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 13.3 Průběh psychoedukace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 13.4 Praktické ukázky nástrojů využitelných v průběhu psychoedukace . . . 163

14 Prevence rizik na psychiatrických odděleních (Tomáš Petr) 166

14.1 Risk assessment . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 14.2 Zajištění intenzivního, soustavného sledování

ošetřovatelským personálem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 14.3 Důsledný vstupní filtr zaměřený na odebrání rizikových předmětů . . . 168 14.4 Využití informačních technologií . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 14.5 Vytvoření smysluplného terapeutického programu . . . . . . . . . . . . . 169 14.6 Odpovídající počet personálu, vzdělávání personálu . . . . . . . . . . . . 170

15 Ošetřovatelský přístup k neklidným a agresivním pacientům (Tomáš Petr) 171

15.1 Přístup k agresivním pacientům . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 15.2 Používání omezovacích prostředků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 15.3 Farmakologické zvládání neklidu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180

II Speciální část 183

16 Organické duševní poruchy (Jaroslava Knížková, Blanka Novotná, Barbora Michálková) 185

16.1 Demence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

16.1.1 Základní klinické příznaky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186

16.1.2 Terapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188

16.1.3 Ošetřovatelský přístup k pacientům se syndromem demence. . . 191 16.2 Delirium nasedající na demenci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193

16.2.1 Etiologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193

16.2.2 Klinický obraz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194

16.2.3 Diagnostika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

16.2.4 Terapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

16.2.5 Ošetřovatelská péče o pacienty s deliriem . . . . . . . . . . . . . . 195

16.2.6 Ošetřovatelská péče při rozvinutém deliriu . . . . . . . . . . . . . 198

17 Duševní poruchy vyvolané psychoaktivními látkami (Magdalena Randáková Modes) 201

17.1 Duševní syndromy spojené s užíváním psychoaktivních látek . . . . . . . 201 17.2 Práce sester v adiktologických službách . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202

17.2.1 Práce s motivací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202

17.2.2 Minimální intervence. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .203 17.3 Práce sestry v některých specifických typech adiktologických služeb . . . 204

17.3.1 Detoxifikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204

17.3.2 Střednědobá odvykací léčba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205

17.3.3 Terapeutická komunita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206

17.3.4 Ambulantní léčba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207

17.3.5 Substituční léčba. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207

18 Psychotické poruchy (Tomáš Petr) 210

18.1 Příčiny onemocnění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 18.2 Průběh onemocnění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 18.3 Příznaky onemocnění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 18.4 Léčba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 18.5 Ošetřovatelský přístup, ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 18.6 Psychoedukace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218

19 Afektivní poruchy (Jana Akrmannová, Eva Marková) 220

19.1 Charakteristika a příčiny afektivních poruch . . . . . . . . . . . . . . . . 220 19.2 Depresivní epizoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220

19.2.1 Projevy a léčba. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220

19.2.2 Ošetřovatelská péče u pacientů trpících depresí. . . . . . . . . . . 221

19.2.3 Ošetřovatelské problémy a intervence . . . . . . . . . . . . . . . . 222 19.3 Manická epizoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223

19.3.1 Projevy a léčba. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223

19.3.2 Ošetřovatelská péče u pacientů trpících mánií . . . . . . . . . . . 223

19.3.3 Ošetřovatelské problémy a intervence . . . . . . . . . . . . . . . . 224 19.4 Bipolární afektivní porucha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226

19.4.1 Projevy a léčba. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226

19.4.2 Ošetřovatelská péče u pacientů s bipolární afektivní poruchou . .226

20 Neurotické poruchy (Hana Kudrnovská, Jana Votavová) 227

20.1 Úzkostné poruchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 20.2 Fobické úzkostné poruchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227

20.2.1 Agorafobie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227

20.2.2 Sociální fobie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .228

20.2.3 Specifické fobie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 20.3 Jiné úzkostné poruchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229

20.3.1 Panické poruchy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229

20.3.2 Generalizovaná úzkostná porucha . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230

20.3.3 Smíšená úzkostně depresivní porucha . . . . . . . . . . . . . . . . 231 20.4 Obsedantně-kompulzivní porucha (OCD) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 20.5 Reakce na stres . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233

20.5.1 Akutní reakce na stres . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233

20.5.2 Posttraumatická stresová porucha (PTSD). . . . . . . . . . . . . .234

20.5.3 Poruchy přizpůsobení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 20.6 Disociativní poruchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 20.7 Somatoformní poruchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237

20.7.1 Somatizační porucha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237

20.7.2 Hypochondrická porucha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237

21 Poruchy osobnosti (Ivana Šlaisová, Eva Marková) 240

21.1 Specifické poruchy osobnosti a ošetřovatelský přístup . . . . . . . . . . . 240

21.1.1 Paranoidní porucha osobnosti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240

21.1.2 Schizoidní porucha osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240

21.1.3 Disociální porucha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241

21.1.4 Emočně nestabilní porucha osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . 241

21.1.5 Histrionská porucha osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242

21.1.6 Anankastická porucha osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243

21.1.7 Anxiózní porucha osobnosti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243

21.1.8 Závislá porucha osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244

21.1.9 Jiné specifické poruchy osobnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 21.2 Terapeutické a ošetřovatelské postupy – shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . 244

22 Poruchy příjmu potravy (Zuzana Fišarová, Jitka Novotná) 247

22.1 Mentální anorexie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 22.2 Mentální bulimie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 22.3 Léčba a péče o pacienty s poruchami příjmu potravy . . . . . . . . . . . . 248

23 Mentální retardace a poruchy intelektu (Hana Tošnarová, Eva Marková) 252

23.1 Stupně mentální retardace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 23.2 Péče o osoby s mentální retardací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253

23.2.1 Ošetřovatelská péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253

23.2.2 Sociální péče. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255

23.2.3 Výchovná a pedagogická péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255

24 Dětská a dorostová psychiatrie (Martina Kratochvílová, Iva Hodková) 257

24.1 Současný stav . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 24.2 Zdravotní služby v pedopsychiatrii v ČR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 24.3 Projevy duševních poruch u dětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 24.4 Duševní poruchy v dětském a adolescentním věku . . . . . . . . . . . . . 259

24.4.1 Poruchy psychického vývoje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259

24.4.2 Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství

a adolescenci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261

24.4.3 Schizofrenie v dětství a adolescenci. . . . . . . . . . . . . . . . . .265

24.4.4 Afektivní poruchy u dospívajících. . . . . . . . . . . . . . . . . . .266

24.4.5 Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem

a somatoformní poruchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267

24.4.6 Poruchy spánku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267

24.4.7 Mentální retardace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 24.5 Specifika ošetřovatelské péče u dětí a adolescentů

s duševní poruchou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268

24.5.1 Ošetřovatelská péče u dětského pacienta s autizmem. . . . . . . .269

24.5.2 Ošetřovatelská péče u dětského pacienta

s neurotickými projevy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269

24.5.3 Ošetřovatelská péče u dětského pacienta

s hyperkinetickou poruchou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270


11

24.5.4 Ošetřovatelská péče u dětského pacienta s neklidem a agresí . . . 270

24.5.5 Ošetřovatelská péče u dětského pacienta se schizofrenií . . . . . . 271

24.5.6 Ošetřovatelská péče u dětského pacienta

s bipolární afektivní poruchou. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271

24.5.7 Ošetřovatelská péče u dětského pacienta s mentální retardací. . .272 24.6 Farmakoterapie u dětí a adolescentů s duševní poruchou . . . . . . . . . 273 24.7 Specifika práce sestry v dětské a dorostové psychiatrii . . . . . . . . . . . 273

24.7.1 Schopnosti a osobnostní předpoklady sestry 

v dětské a dorostové psychiatrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274

24.7.2 Základní pracovní nástroje sestry při poskytování péče

se zaměřením na dětskou a dorostovou psychiatrii . . . . . . . . . 274

Přílohy 277

Příloha 1 – Deklarace z Turku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Příloha 2 – Deklarace práv duševně postižených lidí . . . . . . . . . . . . . . . 286

O autorech 287

Rejstřík 292


12

Ošetovatelství v psychiatrii

Předmluva prezidentky České asociace sester České ošetřovatelství se mění. Tradiční pojetí role sestry, uspořádání vztahů mezi ses trami a ostatními zdravotníky, znalostní a dovednostní nároky, to vše se pomalu či rychleji proměňuje.

Sestry se ve své profesní roli emancipují, což s sebou přináší větší samostatnost, ale také zodpovědnost, požadavek rozvíjet a zvyšovat své odborné kompetence. Emancipují se také pacienti. I oni se chtějí samostatně rozhodovat, aktivněji se podílet na léčbě. Nechtějí být pasivními účastníky a nechtějí, aby s nimi bylo tak jednáno. To od sester vyžaduje nejen často zmiňované výborné komunikační dovednosti, ale především změnu postoje k pacientům a jejich roli v léčebném procesu.

Spolurozhodování pacienta v  léčbě a o léčbě představuje jedno z  citlivých témat péče o duševně nemocné. Sestry jsou nejpočetnější profesní skupinou v tomto oboru, stráví s pacienty mnoho hodin a mohou významně přispívat k udržení či obnovení pacientovy samostatnosti. Připravovaná reforma psychiatrické péče pak do značné míry staví právě na práci sester, která by se měla výrazně posunout směrem z  psychiatrických nemocnic do místních komunit. Těžiště této práce pak bude v aktivním zapojení pacienta a jeho blízkých do léčby, v  podpoře motivace, spolurozhodování a zodpovědnosti za vlastní zdraví.

Kniha, která je dnes čtenářům předkládána, svým obsahem přispívá k naplnění tohoto cíle. Obrací se k sestrám jako k aktivním a svébytným aktérům terapeutického procesu, vybízí k utváření rovnocenného vztahu mezi sestrami a jejich pacienty a otevírá některé oblasti, které jsou v práci sester nové. Věřím, že bude cennou pomůckou všem, kdo pečují o duševně nemocné a mají zájem tuto péči rozvíjet a zlepšovat.

Mgr. Dana Jurásková, Ph.D., MBA

prezidentka ČAS


13

Pedmluva

Předmluva „Ošetřování nemocných jest úkolem těžkým, dvakrát, třikrát těžším, jedná-li se o ošetřování choromyslných.“ Dr. Jan Hraše, 1907

Slova doktora Hrašeho, uvedená v knize Ošetřování choromyslných z roku 1907, jsou velmi výstižná a platná dodnes. Přestože od té doby učinila medicína a samozřejmě také psychiatrie výrazný pokrok, nic se nezměnilo na tom, že psychiatrické sestry hrají nezastupitelnou roli v péči o duševně nemocné. Jejich blízkost k pacientovi, schopnost navázat terapeutický vztah, schopnost empatie, podpora pacienta v běžných činnostech v nemocnici či v jeho přirozeném prostředí, ochota vyslechnout jeho problémy a mnoho dalších činností jsou jen některé z aktivit, kterými psychiatrické sestry přispívají k zotavení pacienta z duševního onemocnění. Jedinečnost práce sestry a její specifické postavení v  péči o duševně nemocné se pokusila popsat expertní skupina Evropské asociace psychiatrických sester Horatio a zveřejnila je v tzv. Deklaraci z Turku, kterou naleznete v příloze této knihy.

V posledních 20 letech lze pozorovat významný nárůst počtu lidí vyhledávajících psychiatrické služby. Postupně také dochází v řadě zemí ke změnám v organizaci psychiatrických služeb tak, aby byly vstřícné k potřebám pacientů, flexibilní, vyvážené a pestré. Také v České republice volají uživatelé péče, jejich blízcí a často i profesionálové po nutnosti rozvoje širšího spektra psychiatrických služeb, které vhodným způsobem doplní stávající, převážně institucionální systém péče v ČR. Jakékoliv změny systému služeb, ačkoliv k nim dochází velmi pozvolna, představují také nové výzvy pro uplatnění psychiatrických sester. Ty v ČR v současné době působí převážně v lůžkových zařízeních. Po vzoru západních evropských zemí lze však do budoucna očekávat otevření nových možností pro činnost psychiatrických sester v  komunitních službách např. v denních stacionářích, centrech krizové intervence, nebo v mobilních týmech poskytujících zdravotní služby v domácím prostředí pacienta. To bude přirozeně znamenat také nové požadavky na odbornou přípravu sester a lze očekávat diskuzi o jejich kompetencích.

V současné době pracuje v oblasti psychiatrie v ČR více než 4000 sester, z toho je 30 % specializováno na psychiatrii. V  říjnu 2013 schválilo Ministerstvo zdravotnictví ČR dokument Strategie reformy psychiatrické péče, který nastiňuje střednědobý plán reformy psychiatrické péče v ČR. V tomto dokumentu je, mimo jiné, opakovaně zmíněna potřeba navýšení počtu psychiatrických sester v systému péče o duševně nemocné, posílení a úprava jejich vzdělávání a následně i jejich kompetencí. Jelikož si plně uvědomujeme význam práce psychiatrických sester a chceme podpořit rozvoj této profese a upevnit její postavení v systému psychiatrické péče, iniciovali jsme vznik knihy věnované ošetřovatelství v psychiatrii. Naším zájmem bylo, aby vznikla publikace, která bude obsahovat nejnovější poznatky, respektovat podmínky české psychiatrie a která bude vycházet z praxe. Oslovili jsme proto rozmanitou škálu odborníků z celé ČR a požádali je o zpracování jednotlivých kapitol. Na tvorbě knihy se podílely zejména zkušené psychiatrické sestry, přispěli však také uživatelé služeb, zástupci rodičovských organizací i lékaři. Nejedná se o vyčerpávající učebnici psychiatrického ošetřovatelství. Kniha však obsahuje všechna významná témata z ošetřovatelství v psychiatrii a více než medicínský pohled se snaží zdůrazňovat informace

Ošetovatelství v psychiatrii

významné pro práci sester. Chtěl bych poděkovat všem autorům jednotlivých kapitol za spolupráci při tvorbě této knihy. Věřím, že se kniha stane cennou pomůckou pro sestry pomáhající lidem s duševním onemocněním.

Mgr. Tomáš Petr, Ph.D., editor

předseda psychiatrické sekce ČAS

Výňatek z recenze Předkládaná kniha pojednává o tématu, jehož důležitost je v současné době podtržena připravovanými změnami v organizaci péče o duševně nemocné. Moderní psychiatrie vyžaduje po psychiatrických sestrách mnohem větší samostatnost v rozhodování, kompetence dlouhodobého a samostatného ošetřovatelského vedení pacientů, často v nestandardních podmínkách. K těmto výzvám blízké budoucnosti je, mimo jiné, jednoznačně nutné být kvalitně teoreticky vybavený a znát kontext problematiky.

Editorům se podařilo sestavit autorský tým z lidí, kteří jsou v každodenním kontaktu s praxí. To se ukazuje i v množství příkladů, které ilustrují teoretické informace a zvyšují čtivost knihy. Významným faktem je zapojení reprezentantů uživatelů a rodinných příslušníků do autorského kolektivu.

Kniha bude jednoznačným přínosem pro velkou skupinu pracovníků ve zdravotnictví a věřím, že jim bude dobrou pomůckou v období transformace systému péče o duševně nemocné.

MUDr. Martin Hollý

předseda Psychiatrické společnosti ČSL JEP


I

Obecná část

+



17

1Duševní zdraví

1 Duševní zdraví

Eva Marková

1.1 Definice zdraví Zdraví se týká bezprostředně každého z nás, je cennou hodnotou jak individuální, tak sociální, která výrazně ovlivňuje kvalitu života. Zdraví je jedním ze základních práv každého člověka, jak zdůraznila Světová deklarace zdraví v roce 1978, podmínkou dobré fyzické a psychické pohody a dobré kvality života. Zdravý člověk je schopen seberealizace, postarat se sám o sebe, přizpůsobit se prostředí, vykonávat svoji práci a plnit sociální role. Zdraví je též základem stabilního ekonomického růstu.

Pojem „zdraví“ je základní kategorií medicíny i ošetřovatelství. Jeho aspekty biologické, psychologické a sociální vyjadřují sepětí člověka s prostředím, což znamená, že je to též proces dynamický. Definice WHO z roku 1948 formulovala zdraví jako stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost choroby či poruchy nebo tělesné vady. Tato definice má tři základní charakteristiky pozitivní koncepce zdraví: zájem o jednotlivce jako o celistvou osobu, nejen o jednotlivé části, klade zdraví do vzájemného vztahu s prostředím a rovnítko mezi zdraví a produktivní, tvořivý život. Jde tedy o celostní (holistické) pojetí zdraví. Vedle faktorů biologických zahrnuje i faktory psychologické a sociální. Pojem zdraví je třeba chápat holisticko-dynamicky, nikoliv jako neměnný fenomén. Jde spíše o proces neustálého hledání vlastní cesty v průběhu života jedince, podpory osobního zdraví a adaptace na podmínky prostředí. Definice zdraví odpovídá principům ošetřovatelské péče Florence Nightingalové, která mobilizovala uzdravující potenciál pacientů odstraňováním nepříznivých faktorů prostředí. „Nejdůležitější věci, jež nám zabezpečují zdravé příbytky, jsou: 1. Čistý vzduch, 2. Čistá voda, 3. Dobré stoky, 4. Čistota, 5. Světlo. Bez těchto věcí nemůže žádný příbytek býti zdravý, a bude tím nezdravější, čím více jedna neb druhá podmínka jest zanedbána“ (Nightingale, 1874, s. 33).

Časem však byla definice z roku 1948 kritizována pro jistou neurčitost. V roce 1977 se objevila realističtější definice zdraví v souvislosti s celosvětovou kampaní „Zdraví pro všechny“, která zní: „Zdraví je schopnost vést sociálně a ekonomicky produktivní život.“ Obr. 1.1 Faktory ovlivňující zdraví

životní styl

50–60 %

genetické faktory

20 %

životní prostředí

10 –20 %

zdravotní péče

10 %

determinanty

zdraví




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist